Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

De firma Ibuypower heeft in eigen huis software ontwikkeld die het mogelijk zou maken om pc-games via een touchscreen te spelen, ook al zijn de games zelf niet geschikt gemaakt om via vingeraanrakingen bediend te worden.

De software, Magic geheten, draait momenteel alleen in combinatie met een aantal gamenotebooks van Ibuypower die voorzien van een touchscreen, zoals de Battalion Touch CZ-11. Magic koppelt één of meerdere vingerbeweging op het scherm aan een al bestaande muisactie of een serie toetsaanslagen. Spelers kunnen de acties tap, 2 finger tap, pan, zoom en rotate zelf configureren.

Door profielen in de Magic-software aan te maken of bestaande spelprofielen in te laden, zouden vrijwel alle pc-games via een touchscreen aangestuurd kunnen worden. In een demofilmpje laat Ibuypower zien hoe de titel Supreme Commander 2 via multitouch kan worden gespeeld. Of de firma plannen heeft om zijn aanstuursoftware ook aan anderen te gaan leveren, is nog onbekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

De responstijd lijkt erg kort te zijn. Wilde iets plaatsen over hoe vermoeiend dit wel niet is, maar als de software snel en precies werkt, kan het vooral bij hectische RTS-games veel voordeel opleveren.
Bij eender welk spel waar je moet aanwijzen (rts oa) zal een muis altijd beter zijn dan een touchscreen omdat je minder motoriek hebt. Buiten al de extra spieren die moeten bewogen worden, moet je op een touchscreen ook grotere afstanden afleggen dan je met een muis maakt.
Het enige waar ik een optie zie is dat je nog altijd een muis gebruikt maar in combinatie met een touchscreen om iconen aan te klikken zoals je vandaag met je tweede hand shortcut keys indrukt. Maar dat is een alternatief en nog geen verbetering. Shortcut keys beginnen gebruiken zou al een enorme verbetering zijn voor vele mensen.

De enige manier hoe je het nog merkbaar kan versnellen is wanneer we een draadje in onze hersenen gaan beginnen steken.
Inderdaad, de respons lijkt heel snel te zijn. Vooral bij RTS spellen zal dit veel voordeel opleveren (of gewoon leuk zijn ) maar bij shooters zou je dit denk ik ook nog kunnen implementeren :)
maar bij shooters zou je dit denk ik ook nog kunnen implementeren :)
Ooit een shooter gedaan op een touchscreen. Belangrijkste probleem, hoe draai je? Dat doe je normaal door je muis van links naar rechts te bewegen, maar bij een touchscreen kan je dat alleen doen door te slepen (anders weet het scherm immers niet dat je hand beweegt) met als resultaat dat je ook meteen schiet.

Klinkt leuk, maar voor dat draaien moet dan nog wat verzonnen worden :)
eye-tracing.

maar dat is iets voor over een jaar of 10 :)
Is er al maar niet commercieel en was het niet head+eye tracking?
zou toch niet al te moeilijk moeten zijn? iig met multitouch...
1 vinger aanraking is beweging met kijken, 1 vinger + 2e slepende vinger = lopen, 1 vinger + 2e vinger stil=schieten....

want je kan onderscheid maken tussen slepen en klikken(goeie iig wel), denk maar aan smartphones, het is niet zo dat als je in een lijstje scrolld dat je ook meteen alles aanklikt wat onder je vinger zit...
want je kan onderscheid maken tussen slepen en klikken(goeie iig wel), denk maar aan smartphones, het is niet zo dat als je in een lijstje scrolld dat je ook meteen alles aanklikt wat onder je vinger zit...
dat is ook niet het probleem. Alleen de sleep actie heeft ook een alternatief (namelijk een heel salvo schieten :)). maw, een beweging met een muis is niet helemaal te vertalen naar een touch scherm. Enkel de acties waarbij je een muisknop indrukt zijn dat.
salvo schieten kan toch gewoon? ingedrukt houden zonder te slepen en je schiet salvo, voor salvo schieten en bewegen moet je dan maar een 3e vinger gebruiken... zou nog moeten lukken
kan toch gewoon op verschillende hoogtes?

een soort half-doorzichtige* balk waarin je naar links/rechts beweegt voor draaien, en rest van het scherm is voor schieten.

kun je later uitzetten als je ok gevoel weet wat op welke hoogte zit
Erm, je kunt met 1 hand het scherm bedienen en met de andere hand links en rechts op het toetsenbord indrukken om te draaien?
Waarom is slepen schieten?

volgens mij staat er in de tekst "Spelers kunnen de acties tap, 2 finger tap, pan, zoom en rotate zelf configureren." met name die laatste kan wel is handig zijn :)

anyway schieten kan je bijvoorbeeld ook koppelen aan een keyboard toets ipv mouse1

en slepen is dan een mousemovement

[Reactie gewijzigd door ponsjuh op 5 juli 2010 10:05]

Stel je even voor dat je supreme commander speelt op zo een pc scherm in de vorm van een tafel en dan met je handen alles kan aansturen.... Zie je je troepen al over het ganse veld marcheren...? Episch overzicht en ingame experience!!!

[Reactie gewijzigd door bert170881 op 4 juli 2010 16:46]

Lijkt me geweldig! De vraag is alleen wanneer dat soort tafels op de markt komen betaalbaar worden!

[Reactie gewijzigd door Hubman op 4 juli 2010 16:48]

Vandaag. Het heet Ikea tafel + touchscreen scherm (bv. die 22" iiyama voor 280e)

[Reactie gewijzigd door analog_ op 4 juli 2010 22:27]

Microsoft Surface + RTS games + Deze software + Hardware die het kan trekken = Episch.
Ik denk dat dat toch wel is waar je op neer gaat komen, maar aan de andere kant is dat niet iets wat je snel thuis neer zal zetten in the near future.
total war op een surface en je waant je echt napoleon in zijn tent te zijn :+
Jah en dan ben je nog het 3d scherm vergeten:O
Mocht hier iemand daar het geld voor hebben, zie ik graag een filmpje:D
Ruse trailer anyone?
Zie geen toekomst in multitouch gamen. Als het scherm verticaal staat dan moet je elke keer je arm optillen dat uiteindelijk een lamme arm oplevert. Mocht het scherm plat liggen is dat een stuk beter te controlleren. Maar dan krijg je weer pijn in je nek van het naar beneden kijken.

Conclusie. Het doet lichamelijk pijn.
Denk dat dat wel meevalt. Als ik mijn vingers op mijn scherm zet kan ik mijn elleboog gewoon nog op het bureau steunen.

Ik zie er wel toekomst in, alleen dan wel meer zoiets als de ipad.
Is volgens mij een prima manier om je naam overal te promoten. Aan de andere kant kan het ook een mooie meerwaarde zijn voor je eigen laptops. Maar ik denk niet dat dit te beschermen is. Ik denk dat iedereen dit kan maken. Dus ik zou het gewoon de markt in duwen.
Ze zullen -indien deze tech ťcht is- snel overgekocht worden door een grote naam in de gamewereld.

De ontwikkelaars zitten op rozen!
Net gedownload, gaan we van de week even uitproberen met m'n iiyama (ProLite T2250MTS) touch screen. Gaan we naast SC2 meteen EVE Online ook eens uitproberen. Ik wil wat gaan experimenteren met dit touch screen naar een meer horizontale integratie met een tafel (plat in een tafel), probleem is het LCD scherm waarmee je een optimale invalshoek heb.
hmmm, het lijkt me toch maar NET te werken, en niet echt een duurzame interfacing-manier...
Al die touchscreen technology voor thuisgebruik is zo waardeloos en overrated. Je kan niks meer dan wat je met een muis wel kan en daarnaast mis je nog je toetsenbord. Plus je zit steeds met je handen boven het beeldscherm wat het overzicht niet ten goede komt.

Touchscreen lijkt een stap vooruit op het eerste gezicht, en dat is het ook voor bijvoorbeeld smartphones omdat ze op die manier het oppervlak maximaal kunnen benutten. Maar voor andere applicaties waarbij je normaal toegang en ruimte hebt tot andere invoermogelijkheden, zoals een toetsenbord en muis, dan wint dat altijd in gebruikersgemak en is het dus ook een grote stap achteruit.
wordt je er dan niet afgebanned als Vac, Warden of punkbuster dit programma als overlay gebruikt wordt en vervolgens allerlei macro's gaat uitvoeren?
Het eerste wat bij mij op komt is het Wii-effect: een nieuwe manier om bestaande besturing te vervangen. Er zijn bar weinig Wii titels waarbij dit succesvol is gebleken, zie het gros van de 3rd party games waarbij je als een randebiel met je Wiimote moet bewegen om iets te doen. De meest succesvolle implementaties van motioncontrols zijn gebaseerd op nieuwe ideeŽn waarbij deze niet een bestaand iets vervangt.

Dit lijkt me nu vooral een leuke gimmick, maar in zijn huidige vorm niet echt bijzonder. Als je serieus een RTS wilt spelen, voer je het gros van de commando's uit met je toetsenbord. De muis gebruik je voornamelijk voor het selecteren van units, in- en uitzoomen en navigatie over de (mini)map. Doordat je twee input apparaten tegelijkertijd gebruikt, kun je veel sneller input geven.

Je kunt uiteraard nog steeds je toetsenbord gebruiken terwijl je met je andere hand op het scherm zit, maar dat lijkt me geen fijne houding. Het lijkt me sowieso vermoeiend gamen. Probeer maar eens je arm een uurtje in de lucht te houden vs toetsenbord/muis of een gamepad vasthouden.

En hoe nauwkeurig is dit nou werkelijk? Voor een RTS met grote knoppen is dat niet zo belangrijk. Maar voor een FPS of bijvoorbeeld een puzzle-game zoals World of Goo is het vermogen om snel en nauwkeurig iets aan te klikken van groot belang. Voor een spel als Crayon Physics Deluxe lijkt me dit dan wel weer ideaal. Gewoon lekker met je vingers op het scherm figuurtjes tekenen.

Het succes hiervan als spelbesturing zal denk ik sterk afhangen van spelontwikkelaars en hun vermogen om deze manier van input tot zijn recht te laten komen.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 4 juli 2010 22:34]

Het lijkt me niet zo moeilijk.

Stappenplan:

1. Controleer contant of een bekend draait dmv proceslijst.
2. Herken een game en laad een daarbij horend profiel (ala SLI)
3. Vang multitouch gestures van de touchpad op
4. Stuur toetsencombo's door naar de game

Oldest trick in the book
lekker laggen als je constant +60 processes gaat scannen en profielen probeert te laden, input te capturen en te translaten, om ze daarna als toetscommando's door te sturen.

aan je opmerkingen te zien verbaasd het me dat je in je profiel aangeeft een programmeur te zijn.
Je kan makkelijk zien welk proces actief is, je moet daarvoor niet alles gaan bekijken. Dit is niet moeilijker dan een bot schrijven en is niet zwaarder dan een bot op de achtergrond draaien.
En nu alles in code zetten, ben je wel tijdje bezig kan ik je nu verzekeren ;)

maar goed goed van ze dat ze gebruik maken hier van! ziet er leuk uit :)
Had het gedaan en jij stond boven aan in dit bericht. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True