Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Onderzoekers van Microsoft en Mitsubishi hebben een touchscreen ontworpen dat aan twee kanten aanraakgevoelig is en de illusie wekt doorzichtig te zijn. Microsoft toont de LucidTouch onder andere als gps- en game-platform.

Microsoft Mitsubishi LucidTouch Het LucidTouch-scherm stelt gebruikers in staat content aan zowel de voor- als achterkant te manipuleren. Het probleem zou normaal gesproken zijn dat het moeilijk te zien is waar de vingers aan de achterkant het scherm precies raken. De onderzoekers lossen dit op door gebruik te maken van pseudo-transparantie: het scherm geeft simpelweg een silhouet van een hand weer op de plek waar de gebruiker het apparaat aanraakt.

Volgens een lid van het onderzoeksteam bleek bij het testen van het prototype dat veel gebruikers er de voorkeur aan gaven het apparaat aan de achterzijde te bedienen, omdat de hand zo het zicht op het scherm niet belemmert en ze de LucidTouch met grotere nauwkeurigheid konden bedienen. Uit foto's blijkt dat Microsoft en Mitsubishi mogelijkheden met het scherm zien op het gebied van gps, grafisch ontwerp en games. De bedrijven noemen nog geen concreet product dat op basis van het scherm uitgebracht gaat worden, maar toepassing in Tablet pc's ligt voor de hand.

Microsoft Mitsubishi LucidTouch Warcraft
Conceptafbeelding van de LucidTouch
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Als ik zo de tekst lees over het nieuwe gadget dan zou ik denken dat je je vingers, hand, etc ziet door het scherm zelf. Nu nadat ik de link had bekeken, ben ik een beetje wijzer. Namelijk dat er een camera gemonteerd is aan het gadget dat uw vinger, hand, ... berekent en doorstuurt. Het gadget zal dan berekenen waar de schaduw moet komen. Nu maar hopen dat ze dit snel gaan uitbrengen met motion-pads. Want zo een camera is geen zicht als je hiermee over straat loopt.
Dit klinkt weer als technologie omdat het mogelijk is. Gedacht vanuit de technologie, en ter oplossing van een probleem dat niet echt bestaat. Leuk bedacht, maar ik geloof niet dat dit gaat werken. Mensen werken niet zo met computers. Mensen moeten zich zo gaan aanpassen aan een nieuwe interface. Maar dat moet je niet willen.
Belemmering van het zicht door op een touchscreen apparaat te werken is wel degelijk een bestaand probleem :)

Ik zie hierin dan ook een mooi alternatief voor het bedienen van een touchscreen met behoud van volledig overzicht.

En een beetje experimenteren en proberen is nooit weg he, kan toch geen kwaad? Wie weet vloeit er wel iets uit voort wat wel handig is.

Niet altijd zo zeuren maw! :p
Soms moet je dingen ook gewoon uitproberen. De eerste muis was ook niet bepaald 'logisch'. En nu vindt iedereen het de normaalste zaak van de wereld.

Het is niet altijd zo makkelijk te voorspellen wat goed werkt. Tegelijk met de muis is er ook een soort piano toetsenbord ontwikkelt. Het idee was dat je met de linkerhand dat ding bediende, en met de rechter de muis. De muis is gebleven, maar die 'piano' is nooit iets geworden. (Hoeveel mensen hebben er überhaupt ook iets van gehoord of gezien?)

En is 'dubbelklikken' nou wel zo logisch en handig? En hoeveel knoppen moet een muis hebben?

Het eerste scroll-wiel op de muis werd ook afgedaan als technologie die een niet-bestaand probleem oplost. Immers, de muis kon toch veel makkelijker een scrollbar bewegen? Maar tegenwoordig kan niemand dat scroll-wieltje meer missen.
Volgens een lid van het onderzoeksteam bleek bij het testen van het prototype dat veel gebruikers er de voorkeur aan gaven het apparaat aan de achterzijde te bedienen, omdat de hand zo het zicht op het scherm niet belemmert en ze de LucidTouch met grotere nauwkeurigheid konden bedienen.

Volgens mij is het toch echt vanuit de gebruiker gedacht.
Neemt niet weg dat ik zoiets voor het eerst lees, ik heb er zelf nooit aan gedacht :?
Dan lijkt vooruitgang mij ook lastig. Alles moet dus bij hetzelfde blijven omdat we niet moeten willen dat we ons moeten aanpassen aan andere interfaces... ik denk dat jij een heel lastig opaatje wordt. ;)
Mee eens dat een nieuwe interface een drempel opwerpt voor mensen.
Aan de andere kant hebben mensen ook leren werken met de beeldscherm-muiscombinatie, een ten opzichte van de "echte wereld" nogal afwijkende variant op oog-handcoordinatie.
Als het - al dan niet na een leer-/gewenningscurve - goed genoeg is, is het zeekr mogelijk dat het succesvol wordt.
Hee, heel aardig idee. Je zou hier inderdaad een geduchte tegenhanger van de Nintendo DS van kunnen maken. Verfrissend van MS de laatste tijd, het screen-gebeuren.

Ik zie ook wel toepassingen op 3D gebied overigens, je pakt het scherm, duim voor, rest achter en "draait" zo een kubus oid vrij logisch rond.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 30 augustus 2007 15:48]

hmm, Philips komt volgend jaar met Wowvx.. 3D scherm, dus dan wil je lijkt me niet meer achter het scherm gaan met je vinger maar tegen de kubus aan duwen die jij voor het scherm ziet zweven.

Dus in dat opzich zie ik hier juist geen toepassing.. lopen ze eerder achter de feiten aan. Alleen aangezien die 3D waarschijnlijk niet zo snel protable zal worden kan dit voorlopig wel wat voordeeltjes hebben (portable dan).
Heb net even wat in zitten lezen over de WowVx, maar Philips wil hiermee een heel ander doel bereiken dan Microsoft en Mitsubishi voor ogen hebben. De 3D display van Philips richt zich namelijk vooral op de reclame markt en op bedrijfspresentaties, terwijl de LucidTouch voornamelijk een consumentenproduct moet worden, voor gemak en plezier.
Toch een heel ander toepassingsgebied als je het mij vraagt. Verder lees ik nergens dat Microsoft en Mitsubishi een 3D apparaat hiervan willen maken en is het dus eigenlijk ook een beetje appels met peren vergelijken. ;)
Dan moet het scherm niet al te groot worden, want zo lang zijn je vingers niet. (om de achterkant van het scherm te kunnen bedienen, en het apparaat tegelijkertijd ook met 2 handen vast te kunnen blijven houden)
Integendeel. De besturing aan de achterkant betekent dat je gebruik kunt maken van je wijs-, middel- en ringvingers, in plaats van de kortere en minder beweeglijke duim, die je aan de voorkant van het apparaat zult moeten gebruiken.
lijkt me een heel erg vet idee. wat mij nou wel weer verbaast is dat Microsof niet hun eigen Age of empires gebruikt op dat screenshot maar Warcraft :P
Ik zag laatst ook een filmpje over een nieuwe technologie welke microsoft aan het ontwikkelen is, het heet Surface Computing.
Ik weet niet of het ooit als post hier is geweest maar hier is de link van t filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=ttgx9ygMXz8

Ze zijn inderdaad flink bezig met technologie op het gebied van schermen.
Multitouch dus weer.

[Reactie gewijzigd door Hedgehog1987 op 30 augustus 2007 16:38]

Ehm, surface computing doet microsoft al langer, en daarvan is er al een (hetzij nog spuugduur) commercieel eindproduct op de markt, genaamd Microsoft Surface?
Een touchscreen aan de achterkant aan kunnen raken lijkt me wel wat. Dat aan de voorkant aanraken vind ik maar hopeloos. Ik wil een scherm dat vrij is van vette vinger vlekken, een groot nadeel van een touchscreen.
Klopt. En het is ergonomisch veel beter, zeker bij de wat grotere apparaten.
Ben ik de enige die opmerkt dat dit erg veel gelijkenis vertoont met een onlangs door Apple aangevraagd patent?
Ja fantastisch. en nu met een 42" scherm.

Oh.. damn..

zulke lange armen heb ik niet...
Ga je er vanaf de zijkant voor zitten...harp spelen bijv.
Samen met een vriend of vriendin gaat dat prima lukken en ben je nog eens 2 keer zo snel ook ;)
ja, want normale touchscreens zijn ook 42" 8)7
Inderdaad dit wordt de doodsteek voor 42 inch handhelds.. Misschien wel goed ook ik til me een breuk.
Knap staaltje technologie. Waarschijnlijk zal de besturing toch even wennen zijn lijkt me;
Maar wel extra voordeel dat dit tweezijdig touchscreen ergonomischer is, omdat je meer vingers gebruikt tijdens het spelen.

Btw, als gps zou ik het tweezijdig touchscreen toch niet gebruiken tijdens het rijden :+

[Reactie gewijzigd door David19x op 30 augustus 2007 16:12]

Of juist wel, ik zie al een nieuw type autostuur stuur voor me dat het een en ander kan displayen. En dan het zelfde als met de knoppen voor de radio op het stuur die nu van achter het stuur te bedienen zijn..

Ik krijg al helemaal gran-turismo ideen qua besturing en dan ook nog een mooi scherm in mijn handen met daarop de nodige info :9
Aan de andere kant moet je nu met je vingers ook op de achterkant manouvreren. Aangezien iedereen een andere maat handen heeft lijkt me dit juist ergonomisch een probleem. Je moet het ding vasthouden, je moet ook nog eens je vingers gebruiken om het te besturen.

Ik zou liever hebben dat ze iets bedenken om het verschil tussen je wijsvinger en je pink te kunnen detecteren. (Zou best de achterkant van dit scherm kunnen zijn.) Je verliest een heleboel functionaliteit als je geen rechtermuisknop meer hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True