Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

In een blog op de website van BioShock 2 vertellen de ontwikkelaars dat het spel wegens tijdgebrek niet via een lan te spelen zal zijn. Ook dedicated servers behoren niet tot de mogelijkheden. Er kunnen wel private matches opgezet worden.

Een gebrek aan tijd is de reden dat BioShock 2 niet via een lokaal netwerk of een dedicated server te spelen is. Een niet bij naam genoemde ontwikkelaar van het spel vertelt dat er "altijd een beperkte hoeveelheid tijd is bij het ontwikkelen van een game. Multiplayer aan BioShock 2 toevoegen was een grote uitdaging, want de optie zat niet in de engine van de eerste game. Je kunt dan proberen alles te willen en het half te doen of je toeleggen op een kleiner aantal zaken en die goed doen, zoals een toegankelijke multiplayer-optie. We hebben ervoor gekozen om in de tijd die we hadden een solide basis onder de game te leggen, maar lan en dedicated servers vallen daarbuiten."

Het starten van een multiplayergame verloopt via een online lobby. Daarin kunnen spelers een groep vormen en met die groep kiezen voor een private match of voor een openbare match, waar ook andere spelers aan mee moegen doen. Alleen in het laatste geval tellen de resultaten mee voor de leaderboards van het spel.

BioShock 2 is niet de eerste game die het moet stellen zonder lan-support of dedicated server. Zo onstand er in oktober veel ophef onder fans van Call of Duty: Modern Warfare 2, omdat de pc-versie van het spel geen dedicated servers ondersteunt. In juni maakte Blizzard Entertainment bekend dat ook het strategiespel StarCraft II niet via een lan te spelen zou zijn. In augustus maakte de ontwikkelaar bekend dat dat wellicht alsnog mogelijk wordt, maar alleen na een verificatie via Blizzards Battle.net-portal.

BioShock 2 video

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (37)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

maar ik dacht dat de multiplayer door een andere ontwikkelaar werd gemaakt dan de single player?
http://en.wikipedia.org/wiki/BioShock_2
en inderdaad...
sorry hoor, maar hoe kan je dan in tijdsnood komen? lijkt me dat dat nou juist opgelost zou worden door 2 ontwikkelaars aan een game te laten werken..maar nee! zelfs met twee ontwikkelaars komen we in tijdsnood..kuch*onzin*kuch
God nee, niet nog een game die vroegtijdig afgeraffeld word om maar aan de deadline te komen :(
volgens mij is dit niet afraffelen maar keuzes maken. Afraffelen is wel op tijd klaar willen krijgen maar geen keuzes maken. Of het wenselijk is, de gemaakte keuze, dat kan ik niet beoordelen.
Nou, bioshock 1 is ook nooit meer gefixed... het leed aan zware instabiliteit en vooral de fullscreen dx10 rendering gaf problemen, evenals EAX om wat voorbeelden te noemen.

Dus ik ben bang dat dit weer zo'n zelfde fiasco gaat worden, natuurlijk zien we dat allemaal pas bij de release.
Nu hoop ik natuurlijk dat het allemaal wel goed komt verder, maar functies en zeker grote functies zoals deze schrappen om de release date te halen vind ik ook afraffelen, zeker 2 weken voor de release met dit nieuws komen voorspelt niets goeds.
Nee, ik had geen fullscreen dx10 rendering probleem, en ook geen probleem met EAX.

Dus aan wat lag het dan?
Geen idee, zie ik er uit als een bioware developer? :P

Fullscreen+DX10= crash tijdens laadscherm
EAX aan = random crashes

Zal aan de software/hardware combinatie liggen zeker?

heb het al met 2 pc's gehad.
Ik heb nooit problemen gehad, en het spel uitgespeeld met een 4890 (DX10, vista) en een 5850 (..ook dx 10 dan :P) met alles hoog en/of aan op fullscreen 1920x1080. Het spel is bij mij nooit gecrashed en ik vond het een geniale singleplayer.

De elementen zouden leuk zijn bij een lan, maar bij Bioshock kan ik me dan juist niet voorstellen dat ik het online spelen zou. Jammer dus dat er geen lan functie is. Wel is het beter dan uitstel of afraffelen van andere dingen in het spel.
Ik heb persoonlijk liever dat ze het een maandje uitstellen een en beter product neerzetten, al die massaproductie is zeker niet goed voor de kwaliteit, daarom ben ik zo'n voorstander van Blizzard, aangezien die gewoon hun tijd nemen en elke keer gewoon topgames uitbrengen.

Ik heb het gespeeld op een Intel Q6600 combo met 8800GTX en een Intel i7 920 combo met 9800GTX+
allebei de keren problemen, zo ik het hoor ligt het aan NV :\
8800 GT + DX 10 plus EAX geen problemen. Volgens mij zelfs geen enkele crash en heb hem 3 keer uitgespeeld....
Niet elke studio heeft zoveel kapitaal of vertrouwen van de aandeelhouders (hoewel ik denk dat Irrational Games genoeg centen/investeerders heeft) dat ze maar eindeloos kunnen blijven doorontwikkelen. Veel kleinere studio's leven bijna letterlijk van project naar project dus een maand langer ontwikkelen = deze maand geen brood op de plank :-)
@Blue_Entharion: Precies, voor een topgame willen de meeste mensen wel even wachten hoor :).
Bioshock 1 was iig een gave game, en wat mij betreft hoeft er geen halve multiplayer in, als die slecht wordt zal dat een domper zijn voor het hele spel. Zonder een multiplayer kan een goede singleplayer rustig excelleren :).

Over Blizzard wordt trouwens ook iets gezegd in het nieuwsartikel :+.

[Reactie gewijzigd door wimjongil op 28 januari 2010 16:34]

Geloof dat bij blizzard "elke keer" niet van toepassing is... laatste releases.. 3 games in 8 jaar...

Diablo II 2000 action-oriented fantasy role-playing game
Diablo II: Lord of Destruction 2001 expansion pack
Warcraft III: Reign of Chaos 2002 fantasy real-time strategy game
Warcraft III: The Frozen Throne 2003 expansion pack
World of Warcraft 2004 MMORPG set in the Warcraft universe.
World of Warcraft: The Burning Crusade 2007 expansion pack
World of Warcraft: Wrath of the Lich King 2008 expansion pack

Stelt dus helemaal niks voor:S, zeker niet voor zo'n grote studio en de kwaliteit is ook over te discussieren. Zo super vond ik wc3 nu ook weer niet (skirmisch ai wel erg moeilijk).
Ik had continue geluidsuitval. Ook had ik een keer een savegame bug meegemaakt waarbij ik niet meer verder kon in die tuin-map.

Die savegame bug was gefixt in een patch, maar geluidsuitval niet. Iedere keer bij een beetje actie valt het geluid weg. Na de actie komt het terug.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 januari 2010 19:19]

waar denk je dat al die games hun inspiratie vandaan halen qua features?? 80% van de goede dingen in een moderne FPS is gewoon gestolen uit de mod community VAN OP DE PC...

als je deze community kapot maakt kan je bye bye zeggen aan originele games. Op dit moment zijn er in mijn ogen nog 2 grote devs die aan de mod community denken: blizzard en valve. Een gigantisch deel van de WoW UI was origineel een mod (threatmeter, waarschuwingen in het midden van het scherm, rode omranding als een monster je aanvalt) en bij valve hebben ze de makers van CSS in dienst genomen waar het prachtige TF2 is uit gekomen. Half life 2 was ook de eerste game waarbij de physics echt een deel van de gameplay was (op misschien de eerste red faction na, maar dat was ook een PC game).

Echt, de innovering gebeurt op de PC... nog steeds nu. En als deze generatie consoles al wat ouder wordt dan ga je zien dat de PC als platform weer meer gaat openbloeien.

Voor elke "goede" game die kapot wordt gemaakt door de consoles komen er gelukkig 3 goede indies bij
Zeg hé, console fanboy. Jij weet ook overal het PC-game-nieuws te exploiten ;)

Je hebt ook hier weer gedeeltelijk gelijk: PC gamers die gaan voor hun tweaker-hart worden inderdaad gekortwiekt door de ontwikkelaars.
Maar om te lachen is het niet. Eerder zorgelijk, zeker in tweakerland, en misschien ook wel in democratiën waar mensen gesteld zijn op vrijheid en het kunnen maken van eigen keuzes.
Mijns inziens een slechte ontwikkeling. :'/
PC Gamers hun plek wijst? Dat is al net zo'n intelligente opmerking als iedereen fanboy noemen. Ik moet zeggen dat ik beide heb, console en PC en ik begrijp werkelijk niet wat je als negatief kan bestempelen aan een PC. PC's hebben betere graphics, vaak betere online server mogelijkheden, etc. De console is erg prettig voor onder de TV, maar daar lever ik dus wel wat voor in. Voor beiden is dus wat te zeggen, echter is het grote probleem dat veel studio's de console nu voorrang geven en games porten naar de PC, waar de gebruikers iets meer kwaliteit zijn gewend ook omtrend de controls.
En die plaats is?

Op dezelfde 2e plek waar consoles nu staan, met de slechtere graphics, matchmaking, minder players per room, schreeuwende kinderen en betalen voor online play(xbox360)?

Nee, laat de PC maar lekker op #1 staan hoor, Dice weet nog wel hoe ze PC gamers blij moeten maken.
Nee, het is gewoon de tweede keer dat developers weer winst mislopen.
Zware instabiliteit? en fullscreen dx10 rendering problemen?

Op mijn pc heb ik nergens last van gehad met alles op zn hoogst op dx10..

Wel jammer dat ze geen lan functie hebben kunnen integreren..
Maar dat zou toch ook wel via een patch kunnen worden toegevoegd?
Kweet echt niet waar je het over hebt. Ik gebruik EAX en dx10 en 0 crashes gehad. Nul...
"nooit meer gefixed", "fiasco"... grote woorden hoor lol.

En menig anderen ervaren dit ook. Dus its save to say dat het aan jouw pc ligt. O-)
Volgens mij heeft deze keuze heel veel te maken met het feit dat er op de PC zo ontzettende veel illegale games gedownload/gespeeld worden. Door support voor dedicated servers te schrappen, kun je hier enig grip op hebben, want je hebt de multiplayer servers dan zelf in de hand en hierop kun je beveiliging bouwen om te zorgen dat illegale versies van de game niet online kunnen spelen.

Hele logische redenering voor uitgevers/ontwikkelaars imho.
Volgens mij heeft BF2 en de diverse Valve titels bewezen dat het ook anders mogelijk is. Ik heb ook BS 1 LE gehaald maar met dit soort dingen weet ik het niet. Wacht eerst wel de reviews af en kijk dan alleen naar de Single Player of die het waard is. Anders ga ik wel voor Bad Company 2.
BF2 is dan ook een typische multiplayer game waar de singleplayer er vooral in zit 'omdat het moet'. BioShock is een ander verhaal, het is naar mijn weten behoorlijk singleplayer-gecentreerd.
Ja maar dit schrikt spelers af, dus of je loopt 250k verkopen mis (uit de lucht gepakte statistiek) door piraterij of je schrikt 500k aan spelers af door nauwelijks multiplay support te bieden...

Anderszins kun je ook gewoon een fatsoenlijke beveiliging erin zetten, dan ben je er ook vanaf.
En beide gevallen loop je dus 250k verkopen mis zoals je het nu zegt, aangezien de piraterij dus onmogelijk is door de lobby, die mensen zijn dus misschien geneigd het spel WEL te kopen. dan word het dus 500k - 250k is 250k :p
Niet alweer een game wat dedicated gaat verstoten kun je beter zeggen :S

Alsh ij maar niet zo slecht word als COD 6
COD6 is niet slecht, maar dedicated servers zouden wel leuk zijn :\

Hoe moeielijk kan het nou zijn om een listen server te strippen, zodat je alleen een console hebt, en die dan los te distributeren?
COD6 is niet slecht, maar dedicated servers zouden wel leuk zijn :\
COD6 is helemaal geweldig, mits en indien het ding het een keer doet. Naarmate de party groter wordt wordt de kans dat je met z'n allen een game uitgegooid wordt als die start groter, en ik word echt helemaal suf van de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om het spel in te komen als je met 5 man een rondje wilt knallen.
De frustratie over het getob om aan games te kunnen deelnemen, en het gevloek over de gevoelsmatig hoge kans dat de 56k modemer als server gekozen wordt, hebben nóg niet geleid tot afscheid van dit spel maar als ik na één week spelen het gevloek vanuit m'n vriendenkring hoor dan denk ik dat we eerdaags toch weer COD4 gaan spelen.
COD6 is hartstikke leuk hoor, maar het werkt niet. Bij games als STALKER en X3 wordt er dan in de loop der tijd door de ontwikkelaar en uitgever nog geld vrijgemaakt voor de broodnodige patches, maar dát schijnt bij het best verdienende spel allertijden ook niet zo in het budget te zitten.
Inderdaad, het is gewoon laksheid van de ontwikkelaars, geld is er wel, maar zeker als EA een vinger in de pap heeft zal er niks gebeuren aan klantvriendelijkheid of support.
Wie zegt dat een ontwikkelaar automatisch al zijn capaciteit moet stoppen in het herstellen van fouten? Kan me bijv goed voorstellen dat je als bedrijf de capaciteit van het team, dat zich met de technische kant van het online gebeuren bezig hield, voor een ander project wordt ingezet. Aangezien dit toekomstige project misschien wel heel belangrijk kan zijn voor de omzet van je bedrijf op de lange termijn.

Kortom het lijkt me niet meer dan logisch als er meerdere zaken op de achtergrond spelen die van invloed zijn op de ondersteuning van een spel. Aanemelijker lijkt mij dat er economisch gezien gewoon weinig redenen zijn om al je capaciteit in te zetten rondom het patchen van uitgebrachte produkten. En dat heeft dus niks met lui te maken.
Inderdaad, het is gewoon laksheid van de ontwikkelaars, geld is er wel, maar zeker als EA een vinger in de pap heeft zal er niks gebeuren aan klantvriendelijkheid of support.
...wait, what? Call of Duty is published by Activision, developed by Infinity Ward. Check your facts before you start bashing next time :+

[Reactie gewijzigd door Vyo op 28 januari 2010 19:20]

EA....? Op mijn doosje staat infinity ward en activision.
Aan Call of Duty 6 heb ik 2 of 3 avonden plezier gehad. De eerste avond heel even gespeeld, de tweede avond had ik em al uitgespeeld (CoD4 duurde iets van 5/6 uur om uit te spelen, deze in totaal anderhalf uur) en ging ik online. Na 10 partijtjes gespeeld te hebben was ik zo'n 3 uur verder en heb ik totaal misschien een half uur speeltijd gehad. Daarna heb ik nog 1 avond een paar keer geprobeerd te spelen, maar het is constant wachten. Wachten tot je een server in gaat (kan zo een minuut of anderhalf duren), en dan even spelen en dan weer wachten tot de volgende de server over neemt en dan weer en dan weer en dan weer. Daarnaast teveel voordeel voor de host. Ik heb het spel er af gegooid, wat een bagger zeg. Ik denk dat Bioshock hetzelfde lot gaat hebben. De meeste CoD4 spelers die ik ken zijn maar kort overgestapt op CoD6 en zijn al snel weer teruggegaan naar CoD4. Je kan dan goed met clans spelen op eigen servers en je speelt constant met dezelfde mensen.
Overdrijven is ook een vak.
Er zijn zware connectieproblemen geweest vorige week, maar daarvoor en nu werkt het wel.
Niet zo goed als met dedicated servers, maar dat is nu niet anders.
Gisteren nog tegen een party gespeeld van 6 personen (hele clan).
Paar dagen geleden nog met een clan van 6 personen in FFA gezeten :9
Dat was pas leuk :P

1tje maakt een party, nodigt niemand uit en houdt de muis op "Free For All". De anderen houden de muis klaar op het "Join game" knopje in Steam.

Via skype gaat de "1e" persoon aftellen van 3 naar 0, en op 0 klikt de "1e" op Free For All, en de anderen klikken op "Join game". Met een beetje geluk zit je er direct met z'n 6en in. Als het niet lukt moet je een ander iemand als "1e" persoon gebruiken: eerst probeerde we het met iemand anders, dat mislukte 2x. Daarna was ik de "1e" persoon, en toen lukte het in 1x.
Ik denk niet zozeer dat het moeilijk is, als wel onwenselijk. Als men altijd via de officiële lobby moet, kan men telkens controleren of je versie legitiem is.
Als spelers zelf hun servers kunnen opzetten of via LAN spelen kunnen ze zich gewoon amuseren met gepirateerde kopieën.
Ja ik heb ook een gecrackte versie van COD6, heb afgezworen ook nog maar iets van EA te kopen.
Dus slechte support voor betalende klanten doet er niks van af dat het gepirate wordt.
Ik ga ervan uit dat jullie allemaal weten dat Call of Duty MODERN WARFARE 2 (niet 6)NIET door EA is uitgegeven?
Call of Duty 6 = Modern Warfare 2
Call of Duty 6 = Modern Warfare 2
Leuk dat jullie hem zo noemen, alleen heeft IW / Activision álle voorgaande versies van CoD een nummertje gegeven, behalve deze. Hierdoor is deze game (officieel gezien) geen CoD6. Er was een poos terug ook sprake dat deze alleen "Modern Warfare 2" zou heten, zonder Call of Duty.

Ik denk dat er wel gebleken zal zijn, dat het zonder Call of Duty in de naam de populariteit / bekendheid een heel stuk minder zou zijn. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 29 januari 2010 00:30]

Wtf hebben jullie met EA?
Call of duty MW2 is van Activision en Infinity Ward. Geen EA op de doos te bekennen.

Maarja, omdat jij niks van EA gaat kopen zie ik je dus niet online bij Bad Company 2.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 28 januari 2010 19:26]

Dit is niet het soort spel waarbij multiplayer veel toevoegt. Daarvoor zijn er andere spellen. Dus als men niet verwacht dat het een belangrijke feature wordt dan kan men daar uiteraard niet veel tijd voor uittrekken tijdens de ontwikkeling.

Laat ze zich maar concentreren op single-player.
Ergens ben ik het met je eens, maar toch als ze 2 weken voor de release zoiets moeten schrappen dan zit er toch iets mis met de planning nietwaar?
multiplayer voegt altijd een ton met speelduur aan een game toe, mits deze goed is uiteraard. ikzelf speel een game amper 2x uit, multiplayer daarentegen kan lang duren voordat ik dat beu ben.
Multiplayer in een game daarentegen waarbij ze multiplayer features als dit 2 weken voor release aankondigen dat het er niet in zit, wegens tijdsgebrek ipv een keiharde keuze, zal waarschijnlijk ook niet zozeer een multiplayer zijn waaruit je die honderden uren spelplezier kunt halen ;).

Ik wil BioShock 2 zeker niet tekort doen, maar ik denk dat multiplayer slechts een extra'tje is in dit geval; niet de hoofdmoot.
...als ze 2 weken voor de release zoiets moeten schrappen dan zit er toch iets mis met de planning nietwaar?
Ja, maar absoluut niet op een uitzonderlijke wijze. Dit gebeurt heel erg regelmatig, zelfs door de beste. Tenzij je een kristallen bol hebt is het een noodzakelijk feit dat er doorheen het project features verdwijnen. Maar er kunnen net zo goed features toegevoegd worden of in de plaats komen.

Natuurlijk moet men ook opletten dat er geen feature creep plaatsvindt die belangrijker features nog onmogelijk te implementeren maakt binnen de deadlines, maar aanpassingen zoals bij BioShock 2 zijn heus niet schokkend. Hopelijk krijgen we er dus wel een strakke single-player game voor in de plaats.
Dit is niet het soort spel waarbij multiplayer veel toevoegt. Daarvoor zijn er andere spellen. Dus als men niet verwacht dat het een belangrijke feature wordt dan kan men daar uiteraard niet veel tijd voor uittrekken tijdens de ontwikkeling.

Laat ze zich maar concentreren op single-player.
Uitgaande op de titel zou je zeggen dat er wél multiplayer in komt, alleen niet via een LAN danwel via dedicated servers. Internet games lijken me daarbij dus wél te komen, wellicht via het principe zoals MW2 deze heeft.
Dat er geen dedicated servers inzitten maakt in dit geval geen fluit uit. Je kan via de lobby een private match starten met je clan, ergo je bent niet gebonden aan matchmaking.

Ze hebben hét argument tegen "zonder dedi servers" dus weggenomen :)
Lag? Vaste regels, etc etc.... Volgens mij snap jij niet helemaal waar Dedicated Servers om draaien. Daar gaat het om dat je gewoon op je eigen server kan spelen, met eigen regels, maar waar wel andere mensen kunnen joinen!
Toch niet helemaal. Verbeterde snelheden en een hogere aanpasbaarheid van de spelervaring zijn goede argumenten om toch een dedicated server op te zetten.
Het plaatje erbij is fout, het is al een paar maanden geen Sea of Dreams meer haha..

Daarnaast: So what? Bioshock is een echt singleplayer spel.. met een goede verhaallijn ect, Wees blij dat er multiplayer bij zit want ze waren dit eerst NIET van plan!

Ik gok trouwens dat er binnen een paar maanden wel Lan mods komen ;)
Ik weet niet of je er zo blij mee moet zijn dat er nu wel multiplayer inzit, als dat ten koste van de ontwikkeltijd voor de singleplayer is gegaan. Wat niet denkbeeldig is als ze nu vlak voor de release bekend maken dat de multiplayer niet heel erg compleet zal zijn.

Van mij hadden ze best wat langer mogen wachten met Bioshock 2, geen multiplayer hoeven toevoegen, en zich volledig op de singleplayer mogen richten. Online shooters zijn er al zo veel, en de meest gespeelde zullen ongetwijfeld veel beter zijn dan Bioshock 2.
Toch heeft BioShock 2 multiplayer wel iets meer dan een reguliere FPS die je online kunt spelen. Bij BioShock krijg je namelijk, naast guns, ook de plasmids. Mits dit goed uitgewerkt is, kan dit een zeer leuke speel ervaring met zich mee brengen in de game.
Het gaat wel met veel games dezelfde kant op.
Nu is het dat BioShock helemaal geen multiplayer had (toch?) dus zo erg kan ik het in dit geval niet vinden, maar LAN party's worden toch een stuk minder leuk als je nieuwere versies van populaire langames niet meer kan spelen (SC2, MW2, enz)...
Deze Bioshock 2 had juist als nieuwe feature wel multiplayer. Maar die hebben ze dus mooi de afgrond in geholpen.
Niks geen tijdgebrek, men wilt gewoon piraterij tegengaan op deze manier. Als je dat doet, kom er dan gewoon voor uit en verstop je niet achter die smoesjes.
Ik denk niet dat je hiermee piraterij effectief tegengaat, er kunnen namelijk nog steeds zelf games gehost worden (wat betekent dat hackers nog steeds de cd-key validatie eruit kunnen slopen). Alleen wanneer het niet mogelijk is zelf games te hosten kan piraterij van online games tegengegaan worden.

Note: zelfs dan kan het nog 'gepirateerd' (?) worden, kijk maar naar de verscheidenheid aan illegale WoW servers...
Ik zie het nut niet echt in van multiplayer in Bioshock. Volgens mij zal de populariteit ook van korte duur zijn, zeker op de PC.
Ik heb gezien hoe het bij Operation Flashpoint gegaan is. Deze game is nu alleen het kopen waard voor de Singleplayer, de multiplayer is zojuist afgeschoten. Wanneer leren developers nu eens het verschil tussen een pc en een console?
Ja dat vind ik best wel erg, de singleplayer mode rocks en op zich de multiplayer ook. Maar door gebrek aan support, en servers suckt de multiplayer weer heftig.
Zeer, maar dan ook zeer jammer.
Ik keek al jaren uit naar die game :(

En hier, Bioshock2, ik ben blij dat Bioshock 1 leuk was, maar 2 - ik weet het zo net nog niet.
Zo ben ik een fan van Systemshock 2, de spiritual child van Bioshock zullen we maar zeggen.
Op welk verschil doel je? Console games hebben multiplayer, net zoals PC games dat hebben.
En er zijn op beide platformen genoeg mensen die enkel singleplayer, enkel multiplayer, of beide spelen.

Ik denk dat ZeroSixZero nog niet weet dat niet iedereen hetzelfde is als hem.
Ik denk dat hij dat wel weet, maar dat hij met zijn laatste zin aangeeft WAAROM de multiplayer is afgeschoten. Doordat steeds meer developers ermee weg denken te komen een simpele port te maken van de consoles naar de PC
Jeroenneman begrijpt het; overigens ben ik goed op de hoogte dat er verschillende mensen zijn en dus ook verschillende wensen T-CM11. Nu de developers nog!
Maar een console is een dedicated spelcomputer die je over het algemeen genomen niet bespeeld met muis en toetsenbord en waarbij cheaten een minder groot probleem is (door de beperkte toegang tot het apparaat). Vooral dat laatste hebben developers moeite mee om te begrjipen: zowel O:F als bijvoorbeeld CoD:MW2 zitten met een slechte of geen anti-cheat software zoals die bij dedicated servers meestal wel aanwezig is.
, want de optie zat niet in de engine van de eerste game
Uhm.. de Unrealengine 3 ondersteund goed multiplayer... Ook het 'smoesje' lijkt mij meer vanwege piracy, want met dedicated servers en lan support kun je dus makkelijker online spelen met een illegale versie...
Overigens kunnen ze natuurlijk dit nog altijd achteraf toevoegen, zou niet het eerste spel zijn waarbij dit is gebeurd..
De hoogtijden van Counter-Strike en de Half-Life generatie is voorbij? Zijn de games van Valve, Blizzard,... te lang houdbaar? Stel je voor dat gamers 10 jaar lang met dezelfde CD-key doorspelen. Eigenlijk zouden de gamers regelmatig geld moeten uitgeven.

In het algemeen zijn consumentenproducten ontworpen om een geplande levensduur stuk te gaan, verouderd zijn, uit de mode is, geen kat gebruikt het nog,... zodat mensen weer een nieuwe kunnen kopen.

Geen dedicated servers en geen lanparty mogelijkheid zorgt ervoor dat de makers de stekker van de multiplayer kunnen uittrekken. Gedaan met de vele jaren doorspelen, trap de consument maar naar de volgende game-aankoop.

[Reactie gewijzigd door rapture op 28 januari 2010 16:38]

Wat een domme beslissing. Net als MW2 multiplayer een grote fail IMO. Ik trek het nu al niet meer om dat te spelen, ik wil geen random match making, ik wil een server waar ik elke keer weer op kom, mensen leer kennen en geen random Bulgaar die na 10 seconde disconnect.

Dom dom dom en ze maken als dit doorgaat de hele LAN / communities / online experience kapot

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True