Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

In het actiespel BioShock 2 keer je terug naar Rapture, de onderwaterstad die ook het decor voor het eerste deel vormde. Uitgever 2K Games gaf ons de kans om alvast een stukje te spelen. Het begin kregen we niet te zien, omdat daarin volgens 2K Games te veel van de verhaallijn wordt weggegeven, dus kregen we  een level vlak na de start voor onze kiezen.

In dit level arriveer je per monorail in Rapture. Bij een station aan de rand van de stad moet de trein noodgedwongen stoppen: een enorm blok ijs verspert de doorgang. Je moet dus op zoek naar een middel om de ijsberg te laten smelten.

*Gestrand

Zodra je uit het gestrande treinstel stapt, is de grootste verandering ten opzichte van het eerste deel zichtbaar: je bent niet langer de wat anonieme Jack, de menselijke hoofdrolspeler uit het eerste deel. In deel twee sta je in de enorme schoenen van een van de tegenstanders uit het eerste deel: een Big Daddy. En dat is niet zomaar een Big Daddy, je bent de vader-aller-Daddies, het prototype waar alle andere Daddies op gebaseerd zijn. Gelukkig heeft deze oer-Daddy een eigen wil, een eigenschap die er bij de latere Daddies is uitgesloopt. Dat is echter ook de reden dat je als gevaarlijk gezien wordt door Sophia Lamb, de vrouw die de macht in Rapture overgenomen heeft. Dat ging niet zonder slag of stoot, maar er zijn sinds het eerste spel dan ook tien jaar verstreken. Lamb is er in die tijd in geslaagd om Andrew Ryan, die de stad gesticht heeft, naar de achtergrond te dringen.

BioShock 2

*Geen Jack

Wat ook gelijk opvalt als je uit de trein stapt, is dat je als Big Daddy een heel groot voordeel hebt ten opzichte van Jack. Waar Jack moest kiezen tussen een wapen en Plasmid - de biologische experimenten die als wapen ingezet kunnen worden - draagt je monster in BioShock 2 rechts een wapen en links een Plasmid. Je start met drie wapens en Plasmids, maar kunt er tijdens het spelen meer bemachtigen. Wapens kun je daarbij zoveel dragen als je wilt, met alle bijbehorende munitie, maar van Plasmids kun je er maar drie tegelijk in je uitrusting plaatsen. Als je meer Plasmids verzamelt, kun je die wel opslaan: in Rapture zijn enkele Gene Banks te vinden waar je kunt kiezen met welke drie je op stap gaat.

BioShock 2

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True