Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Uitgevers Sega en 2K Games hebben de systeemeisen van respectievelijk Aliens vs Predator en BioShock 2 bekendgemaakt. Voor AvP wordt een Core 2 Duo E6400 met een 512 MB Dx9-kaart aangeraden, voor BioShock 2 een Core 2 Duo E6420.

Volgens uitgever Sega heeft Aliens vs Predator minimaal een Pentium 4 van 3,2 GHz of Athlon 64 3000+ nodig om op te draaien, aangevuld met een grafische kaart die overweg kan met DirectX 9.0c en over 128MB eigen geheugen beschikt. Daarmee komen kaarten vanaf de GeForce 6600 en Radeon X1600 in aanmerking. De aanbevolen configuratie bestaat volgens Sega uit een Core 2 Duo E6400 vergezeld van een DirectX 9.0c-kaart met 512MB, waarmee een GeForce uit de 8800-series of Radeon HD2900 Pro in aanmerking komen. De pc dient voorzien te zijn van 2 GB aan werkgeheugen. Aliens vs Predator verschijnt op 16 februari, niet alleen voor de pc, maar ook voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.

Volgens 2K games heeft BioShock 2 genoeg aan een Pentium 4 van 3,0GHz of Athlon 64 3800+ van 2,4GHz. Het spel vraagt een DirectX 9.0c-kaart met 256MB, waarmee een GeForce 7800GT of Radeon X1900 in aanmerking komen. De uitgever beveelt een Athlon 64 X2 5200+ van 2,6GHz of Core 2 Duo E6420 van 2,13GHz aan; die dient vergezeld te zijn van een 512MB DirectX 9.0c-kaart, zoals een  GeForce 8800GT of Radeon HD4830. Het spel vraagt 3GB aan ram en neemt 11GB in op de harde schijf in beslag. BioShock 2 verschijnt op 9 februari, en net als AvP voor de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3.

BioShock 2

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (45)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Die grens van de videokaart/processor zit al sinds tijden op Athlon64 3000+/ongeveer GeForce 6800. Valt allemaal wel mee allemaal.

Alleen dat ene probleempje van 3GB met BioShock 2 is minder. Heb zelf 'maar' 2GB.

Zou het echt om minimaal 3GB gaan? Vind het toch wel aardig veel voor een minimum. Of heb ik een tijdje niet goed opgelet?

[Reactie gewijzigd door Orwell op 23 januari 2010 09:16]

als er veel ingeladen moet worden dan is dit een logisch minima....

plus hetminima staat op 2gb, recommended is 3gb...

kijkende naar vista als os, dan zul je altijd veel meer nodig hebben dan wat er staat..

[Reactie gewijzigd door taeke18 op 22 januari 2010 16:27]

Ik wil eerst even kwijt aan de beide personen boven mij dat minima het meervoud van minimum is en dus geen enkelvoudsvorm is..

OT: Verder denk ik dat je met 2gb prima uit de voeten kunt, vooral als je pc op de andere vlakken wel boven de eisen uitkomt.
Als jij een super duper snelle HD hebt zal het niet super veel uitmaken (tis alsnog merkbaar) maar zolang je nog een traditionele HD hebt zal je wel erg veel last krijgen van paging op deze manier (denk ik)
in de veronderstelling dat ze het goed geprogrammeerd hebben, heb je bij lagere texture kwaliteit ook minder ram geheugen nodig, dus als het wat minder mag zijn, moet 2GB zeker lukken (wat achtergrond apps sluiten zoals mailclient, messenger,... helpt ook natuurlijk)
naja als je slim bent upgrade je gewoon naar 4 gig, is nog best betaalbaar vooral als je niet oced. en verder is het wel handig om minimaal 3 gig te hebben omdat steeds meer en grotere pakketten in geheugen worden geladen, naast alles wat je aan hebt + je os.
Je zult dus kans op behoorlijke lag hebben bij zwaardere stukken.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 22 januari 2010 22:46]

jij hebt waarschijnlijk niet zo goed opgelet;
de gemiddelde game pc heeft al een stuk hogere specs.. dit zijn blijkbaar de dingen die je nodig hebt om hetzelfde te kunnen als een console
Het is waarschijnlijk beperkt tot 3Gb omdat 32bits Windows nauwelijks meer kunnen gebruiken. Heb je 4Gb en een Graka met 1Gb, dan ziet Windows dus toch maar 3 Gb RAM. Heb je een graka met maar 512 MB, dan ziet Windows, 3,5 Gb en heb je dus 0,5 GB RAM voor het OS en 3 GB RAM voor het spel.

Ik denk dat veel spellenmakers de eis (gaan) hanteren dat het spel niet meer als 3GB RAM mag gebruiken, totdat de doelgroep allemaal op 64bits is overgestapt.
De minimale systeemeisen zijn vrij laag te noemen. Wat ik jammer vind is dat dit weinig zegt over de uiteindelijke speelervaring. Het spel spelen op een resolutie van 640x 480 is echt helemaal niets. Het zou fijn zijn dat de minimale systeemeisen ook in klassen uitgedrukt zouden worden. In de praktijk kun je veel spellen gewoon niet lekker spelen op een oudere computer.
Vandaar dat ze ook de recommended requirements erbij zetten.
Op een Pentium 4 zou je dit spel met alle settings op low max 4fps kunnen halen en
dat is al voldoende om hem technisch speelbaar te verklaren op zo'n 6 jaar oude systeem.
Heb ooit een p4 op 3.0 gehad met 2gb geheugen en een 7900 kaart. Daar kon ik best nog aardig games mee spelen. en heel wat meer dan 4fps.
Nog altijd mooier dan een ps3 ofzo
Gewoon de aanbevolen systeemeisen als minimale systeemeisen zien, en je kan het spel spelen op aardige kwaliteit.

Verder natuurlijk ook niet blindstaren op zulke systeemeisen, als je bijvoorbeeld een wat zwakkere CPU hebt, maar een krachtigere GPU, zal het vast ook nog goed te spelen zijn
Wie kan dit wat schelen eigenlijk? Minimum settings voor dit soort oude desktop hardware heeft niemand toch echt wat aan.

Ik denk niet dat er nog veel mensen zijn die dit type games op oude Socket 478 / 939 willen gaan spelen met een AGP kaart.

Liever zetten ze er gewoon minimum specs in laptop formaat bij: Gaat m'n oude T5500 met een ati 2600XT 128mb dit nou wel of niet draaien? (nou goed, in dit geval duidelijk: nee)

Liever zetten ze er iets algemeners en betekenisvollers bij: hardware nodig voor 1280x1024 en 1920x1200 ofzo; dat is immers wat tegenwoordig bij een redelijke fps als "speelbaar" wordt gezien.

Mensen die zich echt afvragen of iets het gaat doen kijken daarnaast veelal wel naar benchmarks waar hun oudere hardware nog in gebruikt wordt. (het is even zoeken, maar wel een bruikbare indicatie.)
Hallo? Niet iedereen woont in NL waar je 2000 pleuro/maand verdient met systeem beheer in een kantoor waar iedere werknemer al precies weet hoe het systeem intact gehouden moet worden.
Enjoy your Coffee!

Ik zit hier in Jakarta, met een "Top Notch System" met X2 4600+ , 2GB PC5300 en 9600GT.
Meer dan een jaar geleden gekocht, voor 500 pleuro.
Alles wat nieuwer is, is hier veel duurder dan daar in NL.
Ik koop nog steeds Socket A hardware voor mensen die een leuk starter Internet compje willen hiero.

Ben aant "sparen" voor een Samsung Flatscreen, zodat ik ook eens op hogere resoluties dan 1152x864 kan Office'en en gamen.
Heb nog een schitterende ViewSonic 17" CRT hier.
Als ik jullie systemen zie, ga ik kwijlen, maar niet genoeg om terug naar NL te wilen.

Het is er wel, maar niet echt betaalbaar voor gemiddelde persoon of Comp Nerd.
Dat u het krijgt van mamma, of er hard voor werkt in NL betekent niet dat iedereen het kan veroorloven.

Voor BS2 ga ik zeker nog ff 2GB reepie extra DDR2 PC5300 halen.
Moet alleen ff Win7 x64 kopen hier op de hoek van de straat, voor 7000 rupiah.
En dan op 10 Feb (cracked) BS2 oppikken voor 100.000 Rupiah (2 DVD's?)
Het is vrij moeilijk om legale software te krijgen hiero.
Ik begrijp nooit die uitspraken over fps, waarbij 30 al niet goed zou zijn. Film werkt toch met 24 ?
maar in een film kun je zelf niet bewegen ;)
daarom word 30fps aangehouden, vooral als het lager word dan is het beeld al snel vertraagd (terwijl dat met film nooit het geval is, dan is het onderdeel van de film)
Tja, deze systeemeisen zijn toch altijd nietszeggend. Om het spel op mooie kwaliteit te kunnen spelen zul je toch altijd de meest recente hardware nodig hebben, of zelfs de nog uit te komen nieuwe generatie hardware. We wachten dus maar vrolijk af.
Iemand al opgevallen dat de een een P4 van 3.2Ghz nodig heeft of een Athlon van 3000+.

En de andere een P4 van 3.0Ghz maar een snellere Athlon?
En de interverbinding? Ik kan me niet voorstellen dat beide games niet voorzien zijn van dat belachelijk product activation. Belachelijk dat ze deze informatie altijd weglaten, want als een internetverbinding vereist is voor de activatie is het dus een minimum system requirement. BioShock 2 zal vast wel hetzelfde worden als met het eerste deel: wachten op de release voor Mac OS X die wel DRM-vrij is.

edit:

Zie link in het nieuwsbericht:
[QUOTE]Initial installation requires one-time internet connection; Ability to save game, earn achievements, receive title updates and online play requires log-in to Games for Windows LIVE; software installations required including Microsoft Visual C++2008 Runtime Libraries, Games for Windows LIVE client, Games for Windows LIVE Client Patch, Sony DADC SecuROM, Microsoft DirectX.[/QUOTE]

Blergh!!! Dit is echt nier meer normaal. Is toch gewoon belachelijk wat je allemaal voor een rommel moet installeren en dan ook nog die activatie erbij. Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand hier zijn geld aan wilt uitgeven. Voor €2,- wilde ik deze game nog niet hebben. Ben verstandig en laat deze troep links liggen.

Waarom laat Tweakers deze informatie eigenlijk achterwege. Ik vind dit namelijk een stuk belangrijker dan hoeveel geheugen in mijn PC moet zitten. Dat hangt sowieso af van de configuratie, wat je nog allemaal op de achtergrond hebt meedraaien en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door maandverband op 22 januari 2010 17:08]

Voor een keer met je eens.
Reguired to log-in to Games for Windows LIVE, nevernooitniet.
en dan geinstalleerd Games for Windows Client, Games for Windows Client Patch flauwekul.
En dan nog Sony DADC SecuROM of andere trojans/spyware/root-kits die vereist zijn.

Nee, ik wil probleemloos gamen of ze mogen van mij thuis blijven.
Dan ga ik wel gewoon GPL-games doen (of wat ik al heb liggen, houd daarvoor desnoods oude hardware aan) en houd m'n centjes in m'n zak.
Ik weet niet hoe serieus ik deze 'informatie' moet nemen....

Aliens vs. Predator gaat op grote schaal tesselation gebruiken. Het is één van AMD's showcases, en men heeft al renders laten gezien met ongelooflijk grote hoeveelheden polygonen. Zoiets is alleen mogelijk met DX11 videokaarten... En dan lijkt het me vrijwel uitgesloten dat de 'recommended' eisen geen DX11 kaart bevat.
systeem eisen zijn niet zo zwaar? lijken vrij veel op cod4 en mw2 systeem eisen
De cloak van predator ziet er hier beter uit als in de 1e 2 films :*)

Ik ga de demo zekers proberen als ie uit is, en wellicht ook wel kopen, want de MP kan wel een L4D2 vervanger zijn (al die rage quiters steeds)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True