Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Volgens een aantal groeperingen wordt het er de komende jaren niet beter op met de aarde. Zo ongeloofwaardig als de setting van BioShock in eerste instantie lijkt, is die wellicht dus niet, maar wie weet kunnen we onder water wel een perfecte, klimaat-invloedvrije wereld bouwen. Dat het met een dergelijke oplossing ook slecht kan aflopen, werd al min of meer duidelijk in BioShock. De 'perfecte wereld' van Andrew Ryan ging hard achteruit en werd gecontroleerd door gemuteerde mensen, ofwel Splicers. Dat het echter nog een stuk beroerder kan worden, blijkt in BioShock 2, dat zich tien jaar na het origineel afspeelt.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

BioShock 2

De dagen van Andrew Ryan zijn voorbij. De eens zo duidelijke leider van de onderwaterstad Rapture heeft het afgelegd tegen Sofia Lamb, die de macht heeft gegrepen in de onderwaterstad. Dat die ontwikkeling niet direct voordelig heeft uitgepakt voor de stad, blijkt al vrij snel. De speler ontwaakt als de Big Daddy genaamd 'Subject Delta', zonder een al te duidelijk idee van wat er aan de hand is. De wereld om je heen is echter volgekalkt met onheilspellende leuzen en al snel klinkt de stem van Sofia Lamb door de speakers, die duidelijk niet het beste met je voor heeft. Vanaf daar begint een strijd tussen Sofia en Subject Delta, waarbij Sofia's dochter Eleanor een cruciale rol blijkt te spelen.

Al vroeg in het spel wordt uitgelegd dat elke Big Daddy is gekoppeld aan een Little Sister, de kleine meisjes die je misschien nog wel kent uit het eerste deel. Zodra een Big Daddy zijn Little Sister kwijt is, gaat hij automatisch naar haar op zoek. Vindt hij haar niet - bijvoorbeeld omdat ze dood is - dan zal hij uiteindelijk gek worden, of zelf ook dood gaan. Aangezien je wakker wordt zonder Little Sister in je buurt, is duidelijk dat je een probleem hebt. Hoeveel Little Sisters je onderweg ook oppakt, helpt met het verzamelen van de speciale stof Adam, en weer afzet: Subject Delta zal uiteindelijk zijn eigen Little Sister moeten vinden.

*Sfeervol

Dat avontuur vindt, zoals gezegd, plaats in de verpauperde onderwaterstad Rapture. Hierin ligt direct een sterk punt van BioShock 2 verscholen; de stad mag dan hard achteruit gegaan zijn, maar heeft niets van zijn uitstraling en sfeer verloren. Net als in de eerste BioShock-game loop je in een prachtig weergegeven, sfeervolle wereld rond, aangekleed in de herkenbare art deco-stijl waarmee we inmiddels bekend zijn. Het is de tegenstelling die de wereld zo intrigerend maakt. Een kind kan zien dat er iets niet in de haak is, maar tegelijk is te zien hoe welvarend en mooi Rapture ooit geweest moet zijn. Het geeft BioShock 2 een heel eigen sfeer, net zoals deel één dat had.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True