Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Uitgever 2K Games heeft aangekondigd dat het een nieuwe aflevering van de game Xcom gaat uitbrengen. Deze tactical first person shooter wordt ontwikkeld door 2K Marin, bekend van Bioshock 2. Xcom verschijnt voor de Xbox 360 en de pc.

Xcom is een langlopende serie games, waarvan het eerste deel al in 1993 verscheen. Xcom staat bekend om de turn-based gameplay en zijn tactische vernuft. 2K Marin, de ontwikkelaar achter Bioshock 2, zegt dat het tactische aspect van Xcom in een nieuw spel worden gecombineerd met de sfeer en de intensiteit van een first person shooter. Er is nog geen releasedatum voor de nieuwe game bekendgemaakt. Het is wel duidelijk dat de nieuwe Xcom op de Xbox 360 en de pc zal verschijnen.

Na het indrukwekkende Bioshock kreeg 2K Games van sommige gamers het verwijt dat het vervolg niet zo inventief en uitdagend was als het eerste deel. Bioshock 2 speelt zich immers af in dezelfde spelwereld en zou een eenvoudig en snel gemaakt vervolg zijn. Door een traditionele turn-based strategiefranchise met een buitenaards thema om te bouwen tot een tactische first person shooter, lijken Uitgever 2K Games en ontwikkelstudio 2K Marin met Xcom nu weer hun nek uit te steken.

Xcom
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Ben benieuwd hoe ze dit gaan doen. Hopelijk een stuk beter dan Fallout 3, waar ongeveer hetzelfde gebeurde.
Fallout 3 is anders behoorlijk goed ontvangen en een behoorlijke hit geweest. Tuurlijk had het spel zijn min punten. Maar het was zeer zeker een spel dat door mening persoon grijs gespeeld is.
Yeah.. X-com, dat is echt lang geleden, vroeger nog op mijn 486 gespeeld,
leuk dat ze met een vervolg komen...
fallout 3 vond ik anders een prachtig spel! zowel grafisch als gameplay zeer sterk
en ook al was het veel hetzelfde, het ging niet vervelen
net zoals bioshock en bioshock 2 wat beide grote favorieten zijn
waarvan ik de vormgeving toch wel een dikke 10+ geef!
ik vind dit spel er ook heel veelbelovend uitzien (thema spreekt mij erg aan)
t doet mij stiekem eigenlijk een beetje aan een fps in myst: Exile stijl
nieuwe Xcom-game
Mijn eerst reactie: OMFG jaaaaa
Deze tactical first person shooter
Aaah crap


Als het totaal niet Xcom is, noem het dan niet naar Xcom! Cheap marketing imho
Mee eens.

Het is niet de eerste keer dat de naam Xcom gebruikt wordt om deze reden. Zie ook Xcom: Enforcer

Er zijn gelukkig nog "echte" opvolgers zoals ufo-extraterrestrials en het open source UFO:AI en de UFO series
Mwah

Vind toch dat ze geen van allen de demo van Ufo: Enemy Unknown OF X-com: Apocalypse benaderen.

Even voor de duidelijkheid, in de demo van het orgineel had je geen superwapens. Het was gewoon een klein stads blok waar je met geweren een paar aliens moest uitschakelen. Later in het volledige spel kreeg je teveel mind-control en bestuurbare raketten die het te veel een "WTF, reload" spel maakten. Er is gewoon weinig tactiek als een vijand aan de andere kant van de map een raket op je afschiet die om bochten heen gaat en een heel gebouw kan plat gooien.

X-com: Apocalypse maakt het spel "real-time" wat er voor zorgde dat de tactiek echter werd doordat je soldaten zelf reageerden door op doelen te schieten en je eindelijk eens te maken had met over-lapping fields of fire. Of te wel, als je een deur opende, en je had de deur goed onderschot met andere soldaten, dan kon een vijand niet doodleuk je actie onderbreken, je soldaat bij de deur doden en weer weg duiken.

Maar geen van de vervolgen blijven of trouw aan het "licht bewapenede soldaten" concept of de tactische uitdaging van realtime met turnbased achtergrond.

Een ECHTE opvolger van beide spellen die het "wtf are rocket-guns doing in this game" effect van Jagged Allience kan voorkomen EN het oude turn-based effect van het ontbreken van dekkings vuur, dat zou een kas-kraker kunnen zijn.

En als ze het net zo opzetten als het orgineel, kunnen ze elke maand voor een paar euro een nieuw map onderdeel online zetten en nieuwe monsters om flink veel te verdienen.

Maar denk dat dit wel een stomme FPS of zoiets zal worden. Tactisch spelen is dood.
Of te wel, als je een deur opende, en je had de deur goed onderschot met andere soldaten, dan kon een vijand niet doodleuk je actie onderbreken, je soldaat bij de deur doden en weer weg duiken.
Zaken zoals dit waren een probleem vooral in het begin van het spel. Niet later, wanneer je hogere stats hadden. Het is te lang geleden dat ik nog gespeeld heb, maar één bepaalde state had veel invloed op de reactie.

Alsook, het was enorm dom om alle action points te spenderen, want als je de deur open deed, en je soldaten hadden een hogere interrupt, dat zat je daar. Kon je niets doen om de soldaat die de deur open doet, te beschermen.

En als je geen zin had in ambush toestanden, gebruikte je een rpg, of granaat tegen de hull of gebouw muur. Zet eerst je mannen in dekking, smijt granaat, of gebruik rpg, en als er een vijand een hogere interrupt heeft, zitten je manschappen "redelijk" veilig. Beetje standaard breach tactieken die de SWAT gebruik deze dagen...

En die rocket tanks etc, ... Wel, gebruik ze waardoor ze diende. Namelijk voor je manschappen te beschermen. Ze stuur ze eerst uit. De tanken waren cheap, ivm de manschappen hun skill verlies.

En ja, X-Com Apocalypse was een spel dat niet de naam waard was. Dit is zoals star control 2, en waarbij star control 3 op niets trok ( of toch veel verloor tegenover de 2 ).
Ik snap de reacties wel, doorgewinterde Xcom fans die geen shooter willen.
Maar andersom zijn er ook fans van fps-games, en vind ik de meeste strategy, rpg en turnbased geen zak aan.
Er is altijd markt.
Het lijkt alsof tegenwoordig alles een shooter moet worden:

-Metal gear solid: Van stealth naar third person shooter...
-Resident Evil: Van survival horror naar third person shooter...
-Fallout: Van turn-based strategy naar first person shooter...
-etc

Ik denk dat een Bioware een betere game in de X-COM serie zou kunnen maken. Als je kijkt naar bijvoorbeeld Dragon Age zijn nog wel veel klassieke RPG-elementen aanwezig, zonder dat de game verouderd aanvoelt.
Fallout een turn-based strategy? Het was een brilliante RPG en ook de nieuwe is nog steeds een geweldige RPG met kleine FPS-elementen maar globaal gezien neigt deze game sterk naar de RPG-kant.
Ik vond juist dat deze aanpassingen in gameplay een waardevolle toevoeging waren en het spel interessant maken, aangezien ik zo langzamerhand wel genoeg turn-based RPG's heb gezien. Hetzelfde voor Final Fantasy XIII, ook een goede variatie op de klassieke RPG.
Turn-based strategy was een 'slip of the finger', natuurlijk moest het turn-based RPG zijn.

Nu was Fallout 3 nog wel een aardige game, maar het ontbrak mij zelf aan de diepgang die eerdere delen wel hebben. De focus lag wat mij betreft toch te veel op de actie, die grotendeels toch vaak met standaard FPS-tactieken te winnen was.
Bij turn-based rpg's heb je eigenlijk 2 richtingen die je kan uitgaan: "gewone" turnbased rpg's en tactical turnbased rpg's.
De gewone turnbased stijl rpg is met een beperkte party, je bewegingsvrijheid is zeer beperkt (je kan aanvallen of items gebruiken) en de beurten wisselen elkaar zeer snel af (zie ook: de meeste final fantasy games).
Tactical Turnbased rpg's werken meer als een gigantisch schaakbord (en de grens met turnbased strategy vervaagt hier, het belangrijkste verschil is dat iedereen zijn eigen statistieken en equipment heeft) waarbij je je eigen characters per beurt een beweging en een aanval kan laten doen. Vaak worden deze ook aartsmoeilijk na verloop van tijd doordat 1 slechte beslissing je het hele spel kan kosten. Bekende titels binnen dit genre zijn Final Fantasy Tactics en Disgaea.
Maar de liefhebbers van fps games hebben MASSAS titels om uit te kiezen. Turnbased strategy fans mogen al blij zijn met 1/2 titels per jaar.
Mijn reactie precies toen ik de titel las: yes, eindelijk weer een turnbased strategy game!

Heb me altijd erg vermaakt met de oude Xcom-games: het ontdekken en researchen van de alien technologieën, opbouwen van de basis en opstellen van je team. Strategisch je units verplaatsen.

Maar nu.. Een FPS.. Ik hoop van harte dat het niet gewoon weer een 10 in een dozijn shooter gaat worden. Waarom moeten alle games toch altijd weer helemaal compleet over de kop gegooid worden (neem C&C, mijn god)? Start dan gewoon een nieuwe franchise.

Sowieso: het moet vaak net weer wat uitgebreider, meer functies etc. zodat het steeds moeilijker wordt voor mensen om nog in de serie te stappen. Van sommige games was juist de simpliciteit de charme.

Xcom: Pimp gewoon de graphics, smooth de bugs verder weg en breng wat interessante nieuwe aliens en wapens. Succes verzekerd, ik koop em direct. Maar misschien maken ze wel een interessante combo... *Fingers crossed*
Waarom? Omdat oude francises hergebruiken (op wat voor manier dan ook) aandacht oplevert.

Waarom plaatst Tweakers dit als game nieuws? Omdat het om f*cking X-COM gaat! Waar dozijnen hier direct flashbacks van lege koffiekoppen, bloed doorlopen ogen en klokken die 3-4 uur te dicht bij 'opsta tijd' zijn gekropen.

En ik zweer nog steeds dat het aanvoelde als 5 minuten... ;D
De marketingreden snap ik uiteraard wel, maar tegelijkertijd loopt je imago wat mij betreft ook een deuk op. Neem nu C&C, die reeks heeft wat mij betreft nu flinke schade opgelopen. Als je nu weer een 'echte' C&C maakt bedenk ik me wel twee keer voor ik hem koop. (En ja, ik weet dat het de 'laatste' is...)

Het is gewoon mijn gamershart die 'waarom!?' roept bij het horen van Xcom FPS ;)

Maar wie weet pakt het allemaal fantastisch uit, beetje Fallout 3-achtige freezes ed. erin, tactiek uit oude Xcom bewaren.. We zullen zien...
om er dan een FPS van te maken hmmm....aparte keuze..en getuigd tevens van weinig lef.
Een beetje voorbarig; als ze de goede elementen uit de oude gameplay kunnen combineren met een FPS-style, dan zijn ze toch innovatief bezig. En als je innovatief bezig bent kan het altijd fout gaan; weinig lef is dus een beetje kort door de bocht. Overigens: in welk genre hebben ze dan wel 'lef'?
Het Turn Based genre daarentegen is tegenwoordig vrij riskant :)

Om van een turn based tactical game een FPS te maken is duidelijk voor het actiegehalte omhoog te halen en zo de game meer mainstream te maken. Dus veiliger.
gezien het aantal turn-based games op de markt, zou het lef zijn om een echt X-COM game uit te brengen
Defense en TFTD waren geniaal, ik wacht nog steeds op een waardige opvolger
haha, ik vond wel die cruise schepen er groot om geheel te doorzoeken...
Inderdaad, dat deze game van turn based naar personal shooter gaat lijkt me geen leuke keuze. Want de casual gamer koopt meestal geen turn based dingen, daarom zal het wel deze eenvoudige keuzen zijn. Want ja hoe breng je zoveel mogelijk geld in het laatje.

Ach, ik schrijf een game nog niet af voordat deze überhaupt is uitgegeven.

Vraag me af wat ze er van maken, de serie kende ik persoonlijk niet dus we zullen het gaan zien.
Dat het niet turn-based wordt vind ik voorstelbaar, maar inderdaad een f-ing FPS? Weinig interessant, dat is momenteel nogal dertien in een dozijn.
Weet iemand dan waarom dit bewust eerst voor Xbox en Pc uitkomt, en niet voor PS3?
volgens mij komt dat omdat de Xbox en de Pc kwa programmeren dicht bij elkaar liggen en de ps3 is compleet anders, dus ze hebben gewoon niet zoveel zin om veel werkt te verrichten
"Niet zoveel zin om veel werk te verrichten" :D. Al dat werk dat in de PS3 gestoken moet worden zijn extra manuren en die rekenen goed door. Is dus meer een kwestie van budget dan van lui zijn.
Omdat ze de best mogelijke game willen maken... Aangezien zei 2 games hebben gemaakt die ook eerst voor de Xbox en de PC uitkwamen vind ik het best logisch dat ze zich met deze game ook hierop focussen :)

Beter een super game op 2 platformen dan een middelmatige game die wel overall op uit komt
Ik vrees dat het eerder iets met exclusiviteit te maken heeft. Waarschijnlijk wel tijdelijk, waardoor het spel na een (half) jaar toch op ps3 uitkomt.

Nu ja, ik speel FPS nog steeds het liefst op pc, dus zolang het daarop blijft verschijnen maakt het mij niet uit ;)
"Innovatief" durven ze dat noemen. Een tactical turnbased strategygame omvormen naar een zoveelste shooter :|.
* Boeboe gaat deze opvolger aan zich voorbij laten gaan.
wacht toch eerst even af
je hebt er nog geen idee van hoe ze dit gaan verwerken
Vergeet niet dat de oude plannen van een tactical shoot "ala Rainbow6" in de maak was onder de naam X-Com. Deze was veel belovend en ik keek er al helemaal naar uit.

Als ze de kwalitiet van Bioshock leveren met het tactische aspect, wellicht ook squad based dan ben ik helemaal blij.

X-Com : Enemy Unknown/UFO Defense heb ik helemaal plat gespeeld en af en toe doe ik het nog eens, dit was al op de Amiga (de naam hier was UFO Defense).

btw

http://www.youtube.com/watch?v=oVwIkJPMeP4
Deze X-Com : Alliance was dus gecanceld.

[Reactie gewijzigd door Derr_Hans op 14 april 2010 09:40]

Ik ben erg benieuwd of het research, resource management en zaken als de alien-opedia er ook weer in terug gaan komen. Als het gewoon een FPS met een wat tactical werk wordt waar je gewoon in een rechte lijn door de levels loopt, laat dan maar zitten. Voor mij is juist het base builden en researchen en dan hopen dat je de juiste alien schepen neer kon schieten wat voor mij de game zo cool maakte en bovendien voor replayability (zelfs tig jaar later) zorgt. Als het bioschock met aliens wordt; laatmaar.
Zucht, flopt vast even erg als Xcom - Enforcer. Ufo: Enemy Unknown heeft nog steeds geen waardige opvolger, Apocalypse kwam daar het dichtst in de buurt, ik durf te wedden als ze het eerste deel opnieuw uitbrengen in een nieuw jasje dat die wel aardig zal verkopen. Dit alles doet mij de goede oude Microprose nog meer missen.

Wat is het volgende? Een freeroaming FPS shooter Jagged Alliance 3? :|

Bioshock vind ik ook prut vergeleken met System Shock, wellicht ben ik te oud voor de hippe nextgen markt. :P
Waarom vond je Terror From The Deep geen waardige opvolger?
Dat was meer een standalone expansion. :)
Yes! Xcom was cool.
Alleen zou ik het liever in zijn oude vorm hebben gezien.
We zulle zien
x-com helemaal verslaafd aan geweest. wat een top spel. turn based maar toch cool.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True