Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Julian Gollop, een van de makers van X-COM: UFO Defense, heeft via Twitter laten weten dat hij een vervolg gaat maken op Chaos: The Battle of Wizards, een game die in 1985 verscheen voor de ZX Spectrum. De nieuwe game verschijnt voor iOS, OS X en Windows.

Gollop liet via een tweet los dat hij werkt aan een vervolg op Chaos: The Battle of Wizards en dat de game in ieder geval verschijnt voor iOS, OS X en Windows, en misschien nog meer platforms. In vervolgtweets laat hij los dat hij ongeveer een week geleden is begonnen aan de nieuwe game en dat hij gebruikmaakt van de Unity-engine. Op de roep om een versie voor de PlayStation 3 stelt hij dat de licentiekosten voorlopig te hoog zijn en een PS3-versie er pas komt als de nu aangekondigde versies voldoende winst opgeleverd hebben.

Gollop is vooral bekend als bedenker van het strategische UFO: Enemy Unknown, dat in de VS verscheen als X-COM: UFO Defense. De klassieker uit 1994 kreeg een maand geleden een opvolger onder de titel XCOM: Enemy Unknown. Gollop werkte aan X-COM: UFO Defense met zijn broer Nick. Voor die tijd had Gollop al succes met Chaos: The Battle of Wizards, net als X-COM een turn-based strategische game. Chaos verscheen in 1985 voor de ZX Spectrum. In het spel nam de speler de rol aan van een 'wizard', met als doel de andere, computergestuurde wizards in het spel uit te schakelen door middel van magische spreuken.

Wanneer de nieuwe game, die door Gollop wordt omschreven als een sequel/remake, op de markt verschijnt, is niet bekend. Bij de ontwikkeling van Xcom: Enemy Unknown was Gollop niet betrokken. De rechten op de naam zijn in handen van uitgever 2K Games, die de ontwikkeling van de game heeft uitbesteed aan dochterbedrijf Firaxis Games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Ik ben benieuwd hoeveel tweakers met de ZX Spectrum hebben gewerkt. Een super leuke 8 bit computer waarbij je kramp kreeg als je een character in moest typen omdat je 3 knoppen tegelijk in moest drukken :D

De ZX Spectrum:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum

De game UFO Enemy Unknown:
http://en.wikipedia.org/wiki/UFO:_Enemy_Unknown

Julian Gollop en Nick Gollop waren de programmers voor de PC versie. Ik heb de game nog op de Amiga 500 gespeeld.

"De rechten op de naam zijn in handen van uitgever 2K Games, die de ontwikkeling van de game heeft uitbesteed aan dochterbedrijf Firaxis Games."

Apart dat de rechten in handen zijn van een uitgever.en niet de publisher MicroProse?

Hier een fimpje met wat gameplay van UFO Enemy Unknown (PC versie):
http://www.youtube.com/watch?v=q0fOFXTnnlI

Ben benieuwd hoe dit uitpakt op de tablet.
Een uitgever is een publisher. Dat gezegd hebbende, MicroProse is niet meer:
http://en.wikipedia.org/wiki/MicroProse#Legacy_of_MicroProse
Het is wat verwarrend. 2k Games is een publisher, maar voor deze game waren ze distributor. De publisher in Europe en US was MicroPose en voor in Japan was dat HoloByte.

Julian Gollop was trouwens Director, Producer (Amiga), Designer, Programmer (PC) en Artist.
Druk mannetje :)

Leuk om terug te zien wat de requirements waren voor UFO: Enemy Unknown in 1994:
2 MB RAM (Chip or Fast), 14 MHz CPU recommended

:D
Nou, ik heb echt jaren lang plezier gehad aan de ZX Spectrum. Ik kan me zelfs nog de geur van de toetsjes herinneren toen ik em voor het eerst uit de doos haalde.

het leuke waren ook alle dingen die je er bij kon kopen zoals een "echt" toetsenbord, de Currah Speechsynthesizer, joystick interface en één of andere Synthesizer met een AY8912 chip (oid).

zelf was ik meer van de arcde games op dat ding (Commando, Bombjack) en natuurlijk de Ultimate games (SabreWulf, Atic Atac, Alien8). Ook heel erg veel Zzzoom gespeeld.
Hele nachten mee zitten klooien :-)
op de hcc beurs een Opus floppy drive unit met een extra 1.44mb floppydrive er in gekocht, wat een luxe! Toestenbord was ruk, daarom al snel een terminal-toestenbord omgesoldeerd.
Heb 'm nu als emulator op mn android toestel, kan geen afscheid nemen ;-)
Ik ook, dynamische simulaties maken met THT-sim [=Technische Hogeschool Twente] . Wat een gek*t, zo'n cassete recorder erbij op een z/w-tv, want als student was je na aanschaf van zo'n computertje meteen straatarm. Voor het eten even alles opstarten, gaan eten, afwassen en daarna hopen dat de simulatie was gelukt, zoniet weer opnieuw programeren [met die vervelende gummie toetsen] en weer uren laten rekenen. Geloof me, mijn intresse voor computer was meteen over. Ik heb daarom uiteindelijk het hele MS/DOS tijdperk overgeslaan en pas met win95 weer een computer gekocht.
mijn interesse groeide alleen maar :-) heb ook nog in machine code op de zx81 zitten pielen. 1KB geheugen...! (had ook de 16kb module, maar als die even wat wiebelde resette de heleboel... :-)
Zo te horen was het bij jouw een vrijblijvende iets, bij mij had ik deze sesies nodig voor mijn practicum opdracht.
De ZX Spectrum was mijn eerste computer. Machtig mooi apparaat, en vele uren gestoken in Jet Set Willy (ik heb ooit een gigantische kaart gemaakt van alle kamers), Beach-Head, Boulder Dash, Lode Runner, Spy vs. Spy, etc. Ik zie het laad-scherm nog steeds voor me (eerst blauw-gele streepjes, daarna rood-groene?). Nostalgie!
Rechten op X-COM zijn via lange omweg bij 2K terechtgekomen. Zie http://en.wikipedia.org/w...ellectual_property_rights
Wat ik me afvraag is hoe groot de markt in Nederland is geweest voor de ZX Spectrum, ik zelf zat te spelen met een C64 maar kon een hoop anderen die bezig waren op een MSX, ik kan eigenlijk geen ZX Spectrum gebruikers herinneren.

Chaos: The Battle of Wizards is trouwens uitgegeven door Games Workshop, ik vraag me af of zij nog steeds de rechten in handen hebben...
Commodore64 was populair vanwege de games met name, tot in de jaren 90 waren deze toestellen ook nog nieuw te koop als "spelcomputer".

De ZX spectrum kregen mensen die bij de ABN werkten mee als "pc-prive" in de jaren 80, veel andere bedrijfstakken, zoals philips, gingen met een MSX-1 naar huis. In mijn vriendenkring had in de jaren 80 60% een MSX1, 40% een C64, de enkeling die een spectrum had(omdat zijn vader die niet meer gebruikte), gebruikte die nooit.

De commodore en MSX hadden volledige toetsenborden, en dat tikte nou eenmaal wat lekkerder weg dan de "afstandbedieningstoetsen" van de ZX.
Ikzelf had de ZX-81 met z'n tiptoetsbediening. Heb er nachtenlang achter gezeten, programmaatjes typen waarmee je hooguit een blokje van punt A naar B kon laten scrollen. En dat alles achter m'n zwart-wit televiesie'tje.....ah those were the days :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/ZX81

[Reactie gewijzigd door xXDimiXx op 5 november 2012 14:19]

Ehm... wel leuk al die info en X-com is sowieso een toffe game (heb hem net als jij op de Amiga gespeeld) maar het artkel gaat over een remake van Chaos: The Battle of Wizards, niet over een 'tablet versie' van X-com.
Ik heb er nog eentje liggen, inclusief zo een "vette" 16K geheugen uitbreiding, en een extern toetsenbordje.

Was destijds een prachtig ding, en goedkoper dan de C64
Ik ben benieuwd hoeveel tweakers met de ZX Spectrum hebben gewerkt.
Helaas is dat ook lastig uit te zoeken, want je kunt het nog steeds niet in je "Tweaker-CV' bij je profiel aangeven ;)
Zie ook dit topic....
Hmm, interessant, gaan we nu een stijgende lijn zien in het aantal turn-based RPG's?

Wellicht dat iemand nog op het idee komt om Sword of Fargoal opnieuw te maken, dat spel heeft me echt uren gekost op de C64, op een zwart-wit TV-tje, back in the days :P

Woops, even wat verder kijken dan het reukorgaan lang is:

http://www.kickstarter.co...c-dungeon-crawler-adventu

[Reactie gewijzigd door Looney11 op 5 november 2012 10:44]

er was trouwens al een vervolg op/afgeleide van Chaos van de Gollops: Magic&Mayhem, briljant maar zwaar ondergewaardeerd..
Gezien hoe tof X-COM was vind ik het jammer dat ik Chaos gemist heb. Ik denk dat er een mooie revival van het genre TBS op komst is. Ook al vinden sommige de nieuwe XCOM een teleurstelling, het heeft wel aangetoond dat er een markt voor is.
Ik ben een van de mensen die relatief teleurgesteld was in de nieuwe Xcom, maar:

1. Inderdaad heeft het dit genre weer een beetje leven in geblazen.
2. Ondanks dat ik de speldynamiek vond tegenvallen zater er toch aardig wat speluren in. Dat rechtvaardigd toch weer het kopen van een spel tegen de relatief hoge kosten van een nieuw utgekomen game.

Chaos heb ik zelf nooit gespeeld. Een ZX spectrum was net een jaar of 2 voor mijn tijd. Hoop wel dat er ooit nog een remake van Twilight 2000 uit gaat komen.
Ik ben onlangs in dezelfde winkel geweest als waar ik ruim 20 jaar geleden mijn eerste Amiga vandaan had. Een onbeschrijvelijk gevoel, het neemt je weer helemaal mee naar die tijd :9~

Persoonlijk vind ik het ontzettend tof dat bepaalde game makers opnieuw het heft in handen neemt om hun games opnieuw uit te brengen en/of er een remake van te maken. _/-\o_ Op die manier houd je deze games onder de aandacht.

Laten we wel zijn: Het meeste is toen verzonnen!
Gaaf, de ZX-spectrum, terug naar m'n schooljaren.
Er loopt ook een project om Luxor the Moonprince te porten naar IOS, kent iemand dat nog?
Schitterend spel toen, tijden aan verspild.
Vraag me af of dat nu nog kan, waarschijnlijk hopeloos gedateerd.
Er worden nog steeds games en demos door enthousiastellingen gereleased anno 2012

Mijn eerste was een issue 2 in 1983 1984 16k.
Ben een fervent retro gamer . Voor diegene die daar ook in geinteresseerd zij zoek dan maar eens op tosec 2011-11-11 als ik mij niet vergis in datum

http://www.retrogamescoll...o-be-re-released-in-2012/
:+

Offtopic: Hoe passen jullie allemaal in hemelsnaam je 'post-picture' aan. Profiel aangepast maar dan verschijnt deze alleen in profiel en niet in posts... :?

[Reactie gewijzigd door BitBooster op 5 november 2012 21:04]

Echt heel gaaf voor de retro gamer! (Ben denk te jong om me zo te noemen, 19 jaartjes jong en al op de N64 met Mario 64 sinds mijn 3-5e jaar)
Jeugdsentiment! Heb van 1983 tot 1991 m'n Speccy actief gebruikt en de laatste drie jaar ofzo was Chaos allicht naast Laser Squad m'n favoriete spel :P

* dion_b gaat dit duidelijk volgen...

Overigens moesten noch de Spectrum noch de originele Chaos het echt van hun graphics hebben:
[img=600]http://www.incgamers.com/...uploads/2012/11/chaos.jpg[/img]
ooowww. nostalgie !!! De ZXSpectrum :) .. speelde toen het zo verlsavende spelletje " Jumping Jack" ... omg wat heb ik dat veel gespeeld .. Kan die geluidjes nog dromen :+

http://gamesdbase.com/Med...84_-_Imagine_Software.jpg

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True