Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Julian Gollop, een van de kopstukken achter UFO: Enemy Unknown en X-Com: Apocalypse, werkt aan een nieuwe strategygame die zich in ieder geval in de grote lijnen houdt aan de X-Com-formule. De game heet Phoenix Point.

De teasersite voor Phoenix Point bevat op dit moment praktisch geen informatie. De achtergrondafbeelding toont wel het silhouet van een wezen dat doet denken aan de Chryssalids uit bestaande X-Com-games. Mogelijk worden aliens dus ook in Phoenix Point de vijand. De tweet van Gollop onthult meer: de Brit spreekt van 'turn-based tactical combat & world-based strategy', wat altijd twee hoofdzaken zijn geweest van games in de X-Com-franchise. De game draagt echter niet de Xcom-naam omdat de rechten daarvan momenteel in handen zijn van uitgever Take-Two Interactive.

Gollop is sinds 1983 actief in de gamesindustrie. Naast de eerste en derde X-Com-games uit '94 en '97 heeft hij titels als Laser Squad, Chaos: Battle of the Wizards en Lords of Chaos op zijn naam staan. Zijn studio, Snapshot Games, heeft ook een nieuwe Chaos-game gemaakt genaamd Chaos Reborn. Hoewel het op dit moment niet volledig vaststaat dat Gollop werkt aan een game in dezelfde stijl als original X-Com, zijn er wel andere studio's die dat pad al afwandelen. Een daarvan is Goldhawk Interactive met hun game Xenonauts, die zo getrouw mogelijk probeert te blijven aan de originele X-Com-formule.

Tweet Julian Gollop Phoenix Point

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Fantastisch. Ben al een paar keer aan de nieuwe X-Com games begonnen maar elke keer besluit ik na een uur om X-Com Ufo Defense te gaan spelen in Dosbox :D

Ben wel benieuwd of er nog markt is voor een game zoals dat. Vergeleken met de huidige games was het wel redelijk "hardcore".
Wat is het grote verschil tussen de oude en de nieuwe? Ik had het idee dat die nieuwe games behoorlijk in lijn liggen met de oude games of zit daar een groot verschil in?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 19 maart 2016 12:18]

In de oude XCom had je een stuk of 8 mannetjes, maar die waren ook zo zwak als maar kan. Zelfs met de beste taktieken waren ze niet al te snugger en accuraat, en meestal kwam je ook terug van een missie met een paar overlevers.

Die games waren dan ook 'oneerlijk' tegenover jou als de speler. De aliens waren sterker, hadden betere wapens, en hadden in sommige gevallen ook betere skills. Waar tegenover de XCom soldaten in het begin kannonenvoer waren.

Soldaten die het overleefden en konden promoveren werden beter, maar ze kwamen nooit op een 'god-tier' waar ze Rambo's waren die de aliens met gemak omleggen. De aliens waren van begin tot het einde een superieure macht, de technologie die je researchde was er alleen voor om je wat dichter bij hun niveau te krijgen, en je troepen ietwat overleefbaarder te maken.

De nieuwe XCom is toch wat 'softer' voor de speler. Als je een beetje slim ben kan je de missies overleven met hooguit wat blessures hier en daar, en als je extra pech hebt sneuvelen er één of twee soldaten.
En gepromoveerde soldaten worden uiterst machtig. Snipers met ge-upgrade wapens kunnen vaak al het werk doen terwijl de andere soldaten als uitkijk staan.
Grotendeels eens, maar ik heb toch een keertje met gemak op super human gewonnen.
En veel sneller dan normaal ook. Het enige wat op schaalde was het aantal conflicten wat je kreeg en door goed gebruik te maken van het economische model eronder was super human eigenlijk gewoon een versnelling van een normaal potje...

;)
In de skyranger zijn er 14 plaatsen, genoeg voor 2 groepjes, en de soldaten kunnen ook op hun knie om beter te mikken.

Natuurlijk kan het wel gebeuren dat je landt en meteen een raket op je tuig krijgt, dat was best leuk lol.

Persoonlijk speel ik ook liever de oude dan de nieuwe. Er bestaat ook een open xcom maar die is wat buggy.
Ook een belangrijk verschil: in de originele game heb je een complex systeem van time units. In de nieuwe heeft iedere soldaat twee acties per beurt. In de oude kon je ook op een dode alien of soldaat gaan staan en diens wapens pakken. En in de nieuwe heb je pods van aliens die geactiveerd worden. In de oude had je geen inactieve aliens.

Dat gezegd hebbende: Jake Solomon en de makers van de nieuwe xcom waren enorme fans van de oude game en de details die ze voor de nieuwe xcom hadden aangepast waren weloverwogen.
De levels waren veel dichter, denk aan gangen van 2 vierkantjes breed, zonder ramen. Kleine kamers in flat gebouwen, met een alien ergens verstopt.

De AI in beide spellen is om te huilen maar in de nieuwe versies is het spel zo in jou voordeel dat het veel duidelijker is. Een alien die midden in het open strand is heel normaal omdat de levels zeer open zijn.

Je kunt dit ook zien aan je uitrusting, in het originele spel had je een flink aantal zakken die je naar gelieve kon vullen met wapens. In het nieuwe spel krijg je 1 granaat. In het originele spel had je explosieven en granaten en rook bommen hard nodig omdat je vaak echt een stuk gebied most opblazen om te winnen.

De nieuwe spellen zijn zeker niet super slecht maar vergeleken met het origineel zijn ze echt de "light" versie. Je herkent de invloed maar het is ook enorm versimpeld. Ik won op de moeilijkste stand zonder ook maar een soldaat te verliezen in ironman modus. Dat was in de originele spellen een enorme klus. In de nieuwe versie? In het weekend na lancering gehaald.

Of ik ben een brilliant strateeg geworden in de tussenliggende jaren of het spel is vele malen makkelijker.
Kijk dan eens naar openXcom, werkt een stuk beter op moderne systemen en fixt een aantal bugs.
Probeer Xenonauts eens. Die is geinspireerd door de originele X-Com games.
Het zou misschien ook kunnen dat het een soort uitbreiding is net als XCOM: Enemy Within?
Gollop heeft niets te maken met Firaxis/2K (hoewel hij de games wel speelt). Dit wordt echt iets separaats.
Ah oke, dat wist ik niet. Thanks :)
Ik heb laatst ook weer X-com Apocalypse helemaal uitgespeeld en daar gingen heel wat dagen in maar wat een goed spel. Ik hou van dit soort games. Binnenkort misschien X-com Ufo defense nog maar een keertje spelen. Al die nieuwe games doen het voor mij niet echt.

Ik ga maar is kijken wat deze man nog allemaal meer heeft gemaakt misschien zit er nog wel wat moois tussen. Beter dan al die prut games van nu.
De markt is er groot genoeg voor dus een gek idee is het niet.
De achtergrondafbeelding toont wel het silhouet van een wezen dat doet denken aan de Chryssalids uit Xcom en Xcom2

De chrysalids zaten overigens ook al in het origineel, XCOM ufo defense (of xcom enemy unknown zoals het in de states heette).
Heb het origineel echt kapot gespeeld. De nieuwere games kunnen daar eigenlijk nog steeds niet aan tippen.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 19 maart 2016 12:19]

Ah, fixed, dank!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True