Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Firaxis Games werkt aan Xcom 2, het vervolg op Xcom: Enemy Unknown, dat de studio eind 2012 afleverde. De game verschijnt voor Windows, OS X en Linux en wordt door 2K Games eind 2015 op de markt gebracht.

De hints die uitgever 2K Games eind mei online plaatste, blijken voor Xcom 2 te zijn. De Advent Administration, waar het in de hints om draaide, blijkt het leven van aardbewoners te willen verbeteren via genetische manipulatie. De organisatie is echter niet onomstreden. De speler lijkt de rol op zich te nemen van het verzet tegen de Advent, dat geleid lijkt te worden door aliens. In dat scenario zouden de aliens die in voorganger Xcom: Enemy Unknown de aarde bedreigden, gewonnen hebben. Veel meer is echter niet bekend over de game. Uit een eerste trailer, die 2K Games enkel via IGN aanbiedt, blijkt dat de game eind dit jaar op de markt komt en verschijnt voor Windows, OS X en Linux.

2K Games zal de game uitgebreider tonen tijdens gamebeurs E3, die van 16 tot en met 18 juni in Los Angeles plaatsvindt. We hopen dan meer over de game te weten te komen. Met Xcom: Enemy Unkown en Xcom 2 laat 2K Games een oude serie herleven. Beide games borduren voort op de X-Com-games die ontwikkelaar MicroProse in de jaren '90 van de vorige eeuw afleverde.

Xcom 2Xcom 2Xcom 2Xcom 2Xcom 2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Jammer dat dit allemaal voor de e3 word aangekondigd, zelfde geld voor need for speed en ac: syndicate, en meer.
Dat gebeurt al jaren. Heel veel studio's en uitgevers willen even een mini-hype creŽren op een eigen moment. Ze doen dit veelal omdat ze bang zijn dat ze tijdens de E3 niet genoeg opvallen tussen het geschreeuw van andere studio's. Ik vind het niet erg; juist wel een lekker voorproefje op de E3.

On-topic: Mooi nieuws! Er werd al gespeculeerd dat de teaser-website zou duiden op een nieuwe X-COM, maar dat leek me onlogisch aangezien ik nergens iets van aliens zag voorbijkomen. Maar het blijkt dus toch te kloppen, en ik ben nu erg benieuwd naar meer info en beelden.

X-COM: Enemy Unknown (2012) mocht dan voor de die-hards iets te veel versimpeld zijn ten opzichte van de oude delen, en het spel had de nodige bugs en gebreken, maar ik heb er toch erg van genoten. Als ze met dit vervolg weer iets meer strategische diepgang toevoegen, iets minder willekeur en zorgen voor een betere afwerking, dan kan het een topper worden! Oh, en een nieuwe draai geven aan die veel te simpele luchtgevechten (of dit onderdeel schrappen).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 juni 2015 20:04]

Ik snap wat je bedoelt, maar het is toch veel leuker als je alles in 1 week krijgt, net hetzelfde als je al paar dagen van te voren al cadeau's voor je verjaardag krijgt.
Ik ben het met je eens, maar de E3 zoals die in de jaren '90 ging was eigenlijk al heel lang voor bedrijven niet haalbaar en interessant meer.
Als je fan was geweest van het spel had je al lang de advent website gevonden en al eerder geweten dat er een xcom 2 aankwam. Dat was een heel gave manier van hype opbouwen. Zo'n manier van introduceren moet je niet combineren met een beurs. Dus waarom is dat jammer?
Beetje raar dat de trailer alleen exclusief via IGN wordt aangeboden. Ik voel ook al exclusieve reviews aankomen die het spel allemaal heel hoog gaan beoordelen.
Dan ken je de makers van xcom niet. 2K en Firaxis zijn bedrijven die begrijpen hoe belangrijk de community is. Zo doen ze bvb van alles in de populaire long war mod te ondersteunen, zelfs niet gereleaset materiaal "uitlenen". Ze hebben 1x een dlc uitgebracht die fans te mager vonden en de andere dlc hebben ze toen in enemy within gestopt wat zeker een hoop waar voor je geld biedt. En er zijn zoveel details in xcom2 omdat de community daarom vroeg. Er zit zelfs een duif in de trailer na het hele duif verhaal van Beaglerush. Waarschijnlijk heb je geen idee waar ik het over heb, maar geloof me: de pers zo manipuleren zouden 2K en Firaxis nooit doen. En zou de community slecht trekken.

Eerlijk gezegd: in de community van echte xcom fans is er zo'n goede interactie tussen de makers en de fans, dat de review sites daar niet tussen gaan komen. Maar als ze dan toch hun game gaan promoten door komende maand steeds meer details vrij te geven kunnen ze dat net zo goed via ign doen toch? Lijkt me gepaster dan via een website over punniken.
COmmunity en pers beÔnvloeden heeft echt 0,0 met elkaar te maken. En gamepers is 0% onafhankelijk de industrie is wat dat betreft best verziekt.

En interactie tussen makers en community heeft 0,0 te maken met de PR machine. Twee compleet verschillende takken. EN je opmerking over punniken, tja, er zijn letterlijk 100den gamewebsites, IGN is wel de bekendste die zich laat verkopen voor goede cijfers. Zo exclusief alles aan 1 website geven waar er genoeg zijn riekt naar de standaard omkoping. Overigens is dit niet nieuw als sinds half life 1 gebeuren dit soort dingen.

Maar het feit dat er naar de community wordt geluisterd zoals jij beweerd heeft 0,0 te maken met welke website welke exclusive krijgt.
Dat "exclusive" is op internet nogal relatief. Binnen een paar uur hebben andere sites het nieuws van ign overgenomen.
Na de laatste Xcom: Enemy Unknown heb ik hier wel ontzettend veel zin in. Enemy Unknown is, misschien niet perfect, maar een heerlijke game om te spelen. Mocht iemand door de laatste paar xcom games afgeschrikt zijn dan raad ik iedereen echt aan om deze te proberen.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 1 juni 2015 19:38]

Ik vond het best een vermakelijk spel, maar vond persoonlijk het verhaal en de inspiratieloze tech tree wel erg tegenvallen. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met X-Com Apocalypse, waar het spel zich na genoeg research ineens verplaatst naar de dimensie van de Aliens en dan nu (in een tijd waar de kracht van de computers en de ontwikkeltools tot veel meer in staat zijn) krijgen we een flauw aftreksel waarbij elk nieuwe wapen eigenlijk gewoon dezelfde is als voorheen, maar dan met iets meer vuurkracht.

Waar zijn de raketten die je in alle hoeken kunt laten schieten, of de landmijnen die achter hun doel aanhobbelen, wat dan van de ruimteschepen die in voorgaande versies super customizable waren....

Nee, de gameplay was echt een enorme verbetering, maar het spel was wat mij betreft niet meer dan een 6-je waard. Zeer spijtig, want de potentie was enorm. Hopelijk weten ze van het volgende deel wel het spel te maken dat ik van Enemy Unknown had verwacht.
De raketten die je in alle hoeken kunt laten schieten zitten erin hoor. Plasma rocket launcher.
Kan nu al niet wachten, instabuy for mij persoonlijk.
Ben nu al weer aan mijn 6de XCOM: Enemy Within Long war (B15e) campain bezig.

Altijd een groot XCOM fan geweest vanaf 1994, zoals het er op lijkt hebben ze echt naar de communitie geluisterd en Firaxis doet in mijn ogen het erg goed voor de Communitie door hun ondersteuning voor de Long War mod (voicepacks en alles).

November kan nu al niet snel genoeg komen.
Ik ook. Ik zit te overwegen om nog eens apocalypse te gaan spelen, om in de stemming te komen.

En ik zou zo graag een dutch accent voice pack willen maken voor long war. Ik heb een officiŽle uitnodiging om een sample te sturen maar kom er maar niet aan toe.
Geen consoles? Damn! Ik vond de vorige XCOM echt zalig!
heb hem op beide de PC en de 360 en met betrekking tot controls kan de console gewoon de pc niet evenaren.
X-Com moet ook gewoon bij de PC blijven zoals ze altijd geweest zijn, het vorige deel is ook mede dankzij mods veel interessanter op de PC dan consoles. (de base game dus voor enemy within was gewoon erg kaal en repetitief)
Ik ben het met je eens hoor. Xcom is gewoon een pc spel. Maar ik heb laatst in de aanbieding het ook voor Android gekocht en ik moet zeggen dat het me reuze meeviel. Heb toch een hele campaign op mijn S5 uitgespeeld. Maar nu weer lekker een rondje long war :-)
dat is een persoonlijke mening. Ik ben opgegroeid met een console in de living en ben dus gewoon van games met een controller te spelen. Ik kan gewoon niet overweg met controls en trackpad met games. Ik heb XCOM ook op OSX en voor mij persoonlijk is dat echt niet handig. Liever op de consoles dus.

En wat is dat nu weer voor onzin dat deze op de PC thuishoort. Als dat zo is is er geen toekomst meet voor XCOM. PC's zijn bijna obsolete. Tegen dat XCOM 4 er aan komt zou er dus geen platform meer voor zijn.

Dat ze XCOM ook maar snel naar de console brengen want die speelt daar heel lekker. Was ťťn van mijn beste aankopen voor de PS3
Je hebt blijkbaar de heropleving van pc-gaming volledig gemist de voorbije jaren. Mainstream games verkopen nog steeds het beste op console, maar niche genres zoals turn-based rpg's doen het stukken beter op pc. De vorige XCOM verkocht nauwelijks meer dan 100.000 exemplaren op ps3 en x360, tegenover 2.600.000 verkochte exemplaren op Steam.

Neem daar nog bij dat de devs vergaande ondersteuning voor mods en procedural levels willen inbouwen, en je snapt wel waarom de focus op pc best wel logisch is. Aangezien zowat elke pc-gamer een controller heeft, zal die ongetwijfeld ondersteund worden.

Dit neemt niet weg dat er later altijd een console port kan komen.
Nope geen revival gezien en als ik over de obsolete markt van PC's heb dan heb ik het weldegelijk over PC's in het algemeen. Niet een niche markt zoals video games. Komt een game simultaan uit op console en PC dan zal de console versie het meest verkopen. Zo werkt de game markt nu enkel.

Ik kan best wel geloven dat XCOM niet goed verkocht op de consoles. Ik ben het ook maar toevallig tegengekomen dankzij een demo en verwachtte een totaal ander soort game. Heeft er dus mee te maken dat er bijna geen reclame aan vooraf is gegaan. Eigenlijk is de console launch ongemerkt voorbij gegaan anders had het een pak beter verkocht. Turnbased RPG's verkopen ook miljoenen op consoles. Kijk naar FF of ME.

Sorry dat ik zo afgeef op PC gaming maar ik ben het beu dat men steeds met dat gezeur over PC's begint alsof het superieur zou zijn aan consoles. Klopt geen jota van en al zeker niet voor games zoals deze die grafisch niet echt top zijn.
Het was absoluut niet mijn bedoeling om een pc vs console discussie te starten. Ik game op beiden en ze hebben allebei hun voor- en nadelen. Ik vond het gewoon vreemd dat je pc-gaming als "obsolete" beschreef, terwijl het populairder is dan ooit. Steam heeft onlangs de kaap van 125 miljoen actieve gebruikers overschreden, dat noem ik geen niche markt meer. ;)

Verder klopt het zeker niet dat games die simultaan op pc en console uitkomen, altijd meer verkopen op console. Voor mainstream games zoals CoD en Fifa zal dat zeker het geval zijn, maar indies en niche-genres verkopen stukken beter op pc. In de charts zal je pc-games nauwelijks terugvinden omdat daarin digitale verkopen genegeerd worden. Maar diensten als steamspy geven een compleet ander beeld.

De zwakke verkoopscijfers van XCOM geven bovendien duidelijk aan dat turn-based games bijlange geen miljoenen meer verkopen op console. Zulke games verkochten vroeger redelijk goed in verhouding tot het aantal consolebezitters, maar de dag van vandaag heb je gewoon veel meer succes met actie-gerichte games. De FF XIII games waren daarom ook real-time ipv turn-based, en ook in andere populaire franchises zoals TR zien we duidelijk een focus op actie.
Wat een flutverhaal:
PC sales gaan tegenwoordig weer beter dan in de jaren 90. Daarnaast is de markt voor free to play (LoL, Dota, allerlei MMO's, etc.) op de PC gigantisch. LoL alleen heeft evenveel dagelijkse spelers (ongeveer 27 miljoen) als dat er Xbox One's en PS4's samen(ongeveer 28 miljoen) verkocht zijn. Jouw verhaal gaat eigenlijk alleen op voor de grote jaarlijkse blockbusters, zoals CoD en FiFA. Een uiterst simplistische kijk op een markt die de afgelopen 10 jaar, met de komst van smartphones, browser-based en free-to-pay, compleet veranderd is.

Xcom is wel degelijk gepromote voor en bij de launch. Echter is er bij consoles vaak weinig interesse voor relatief onbekende titels en kiest men liever voor de bekende blockbusters. Dat jij niet weet wat voor een game Xcom is, tja, ze bestaan pas 20 jaar.
En als je denkt dat Mass Effect turn-based is weet ik niet eens meer waar ik moet beginnen. :I

EDIT: Dat deze discussie zelfs nog op tweakers moet worden gevoerd is wel een dieptepunt. Ik had wel door de technische kennis hier gedaald was, maar dat men hier nu openlijk de voorkeur heeft 'gesloten' hardware vind ik wel bijzonder jammer.

[Reactie gewijzigd door 92458-37017-EB op 2 juni 2015 11:58]

met dat gezeur over PC's begint alsof het superieur zou zijn aan consoles.
Mijn PC kan alles wat mijn console kan maar ook nog veel meer wat mijn console niet kan. Mijn console daarentegen kan niks wat mijn PC niet kan. En de games die ik zowel op console als PC heb zien er steevast beter uit op mijn PC. Er valt dus wat voor te zeggen dat PC's beter zijn.

[Reactie gewijzigd door Postius op 1 juni 2015 22:27]

En hier gaan we weer met het PC vs Console gedoe. |:(

Welkom in de 21ste eeuw waar we voor elk doel een gepast apparaat hebben.

[Reactie gewijzigd door monojack op 1 juni 2015 22:35]

En dat gepaste apparaat is een pc. Ik heb nog maar 1 console en ruim 10 pc's in huis die allerlei taken op zich nemen van mediaserver, homeautomation tot aan tv distributie en bewakingscamera's, game pc's en laptops en tablets. De gedachten dat een pc enkel thuis hoort op een bureautje is juist niet meer van deze tijd. Met het crossplatform uitbrengen van games en de uitgebreide controller ondersteuning voor pc's maakt de ouderwetse console nu juist overbodig.
Tja je kan koffie zetten met een fluitketel of een duur apparaat die zelfs de afwas doet
En dat is met Console/PC ook het geval , PC heeft gewoon een betere hardware config (niet die C-64 vergelijking)
En je kan die eventueel redelijk snel upgraden om juist weer die next gen games te runnen
Welkom in de 21ste eeuw waar we voor elk doel een gepast apparaat hebben.
Want een autoradio mag alleen maar radio spelen en je smartphone mag alleen maar bellen?

Welke 21e eeuw ben jij in jezusnaam beland?
Trackpad!? Bij een computer gebruik je een muis! 8)7
Controls kun je gewoon aan wennen. Maar Hades2001 had het helemaal niet over controls, maar juist de mods die er in de PC wereld zijn. Je kan ook gewoon een controller aansluiten op je pc, opgelost (oh wacht, werkt zeker niet onder OSX?).
Probeer ook de long war mod eens, geweldige uitbreiding! http://www.nexusmods.com/xcom/mods/88/?
Day 1 buy voor mij, heb me kostelijk vermaakt met Enemy Unknown/Within. Zolang ze daar op uitbouwen zit het voor mij goed. Blij ook dat het PC only is deze keer, hopelijk geeft ze dat wat meer mogelijkheden.
Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken. Aardig wat uren gestoken in de game en de expansion. Zoals bovenaan gezegd over mods, ik zou ze eens moeten uitproberen. Nou vond ik The Burea: XCOM Declassified niet veel aan.

Kijk echter vooruit naar een goed deel, heb de volste vertrouwen in Firaxis Games als het op de XCom serie aan komt.

Nou zie ik op de screenshots een personage met een machete op de rug. Het zou wel heel erg ruig zijn zouden er verschillende close combat wapens in zitten die te gebruiken zijn. Kijk al uit naar november!
Zou er dan echt geen Mafia III meer komen :'(

Zelf heb ik niets met deze serie en ook niet met het hele genre.
Ik heb half januari 2014 nog Enemy Unkown(2012) gekocht voor PS3,maar ik wil aankomende weken EU Complete Pack kopen voor mijn Linux bak.

En natuurlijk Long War mod erbij installeren,want echte bazen gaan in hardcore mode.Bovendien is 30 euro is ook niet duur,zeker als je heel lang ga spelen(+- 200 uur). }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True