Xcom 2 Preview

De Commander ontwaakt

Twee gezichten

Wie ooit een Xcom-game heeft gespeeld, weet dat het geheel altijd bestaat uit twee flink verschillende delen. Uiteraard is er het vechten tegen de Aliens, op verschillende aardse locaties. Dat tactische steekspel, waarbij de speler en de Aliens om beurten eenheden kunnen verplaatsen en acties in gang kunnen zetten, is het meest in het oog springende deel van de game. Vandaar dat Firaxis Games zich daar op concentreerde toen het de nieuwe versie van de game voor het eerst liet zien, tijdens de E3 van dit jaar.

Videopreview van Xcom 2.

Maar, zoals gezegd: de game bestaat uit twee delen. Vechten tegen Aliens beslaat slechts de helft van de lol. Er is een nog veel statischer deel dat mogelijkerwijs nog lastiger is dan de turn-based gevechten tegen buitenaardse wezens. Je hebt namelijk een basis die moet worden onderhouden, en liefst breid je die ook nog uit. Het is een spelletje 'verdeel en heers' waar je je handen vol aan kunt hebben en waarin een kleine beslissing flinke gevolgen kan hebben.

Nieuwe opzet

Het is ook het deel waar Firaxis tijdens de E3 niets over heeft losgelaten - terwijl juist de nieuwe opzet van de game maakt dat er veel vragen zijn te stellen over je basis. Die nieuwe opzet heeft alles te maken met de vorige game. Daarin had Xcom de klassieke opzet: Aliens die ons op technisch vlak ver vooruit zijn, duiken uit het niets op en vallen de aarde aan. Deze Aliens willen niet praten, ze willen de aarde veroveren en schieten met technisch hoogwaardig wapentuig op iedereen die zich verzet. Aan jou de taak om als leider van Xcom verzet te bieden.

Aan het begin van Xcom 2 blijkt dat die missie hopeloos is mislukt. Xcom heeft de Aliens niet tegen kunnen houden, je hebt dus gefaald. Aan het begin van Xcom 2 blijkt dat het verlies je niet wordt aangerekend. Bovendien blijkt aan het begin van de game dat de wereldorde na de vorige game flink overhoop gehaald is. De mensheid heeft verloren, de Aliens hebben de aarde in hun macht en voeren al 20 jaar een schrikbewind. Elke vorm van verzet wordt hardhandig de kop ingedrukt. Uiteraard dien jij daar verandering in aan te brengen.