Xcom 2 Preview

Meer keuze dan ooit

Sprong in de tijd

Als je fan bent van de recente Xcom-games zal het verhaal inmiddels bekend zijn: in Xcom 2 is de situatie volledig anders dan in voorganger Xcom: Enemy Unknown uit 2012. In die game, en in de klassieke game uit de jaren '90 waar Enemy Unknown op is gebaseerd, werd de aarde aangevallen door aliens. Aan jou, als hoofd van het door de gezamenlijke wereldleiders opgerichte Xcom, de taak om de alien invasion af te slaan. In Xcom 2 blijk je daar niet in te zijn geslaagd.

We maken een flinke sprong in de tijd. Xcom 2 speelt 20 jaar nadat je de strijd verloor. De game speelt zich af op een planeet die al 20 jaar volledig in handen is van de aliens. Die doen zich enorm vriendelijk voor. Er is een overkoepelende regering die Advent is gedoopt. Aan het hoofd van Advent staan de Elders, een mooie naam voor de aliens die in de vorige game zo destructief te werk gingen. Dat de aliens nog steeds niet met zich laten sollen, blijkt uit de vele Peace Keepers die overal de orde handhaven. Het zijn zwaarbewapende soldaten, ondersteund door tal van technische snufjes. Het beeld dat Orwell schetste in 1984 lijkt realiteit geworden. Talloze camera's houden de menselijke bevolking in de gaten, net als scanners die individuen tot op het bot kunnen bekijken.

Cryosleep

Ondanks al die maatregelen is er nog steeds verzet, en daarbij kun jij een voorname rol spelen. Je kunt opnieuw als Commander optreden van de soldaten die het namens de mensheid tegen de aliens opnemen. Dat kan echter niet direct, want je lichaam wordt door de aliens in een soort cryosleep gehouden en streng bewaakt. Dat is de situatie aan het begin van de game. Als tutorial speel je een missie waarin je met een klein team op pad gaat om het diepgevroren lichaam van de Commander terug te winnen. Als die missie slaagt, begint de game echt en sta je als herboren Commander weer gewoon aan het hoofd van Xcom.

Niet dat Xcom nog precies hetzelfde type organisatie is als in de oude games. Doordat de aliens het nu voor het zeggen hebben, is Xcom een ondergrondse organisatie geworden. Xcom probeert nog steeds de aliens te verslaan, maar nu met guerrilla tactics. De organisatie is daarbij niet letterlijk ondergronds gegaan, maar juist het tegenovergestelde: hij heeft een oud ruimteschip van de aliens weten te bemachtigen en gebruikt die als vliegende basis, hoog boven de spiedende camera's van de buitenaardse machthebbers.