Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Submitter: TheNephilim

Ontwikkelaar Firaxis Games werkt aan een uitbreiding van Civilization: Beyond Earth, die in het najaar op de markt moet verschijnen. De uitbreiding heet Rising Tide en spelers kunnen er drijvende steden bouwen. Verder kan er diplomatie bedreven worden.

In Rising Tide wordt het speelveld flink vergroot doordat spelers een nederzetting kunnen starten die drijft op het wateroppervlak van de oceanen op de vreemde planeet waarnaar de actie in Beyond Earth is verplaatst. Spelers kunnen in die nederzetting gebruikmaken van de grondstoffen die de oceaan levert, maar worden tegelijkertijd bedreigd door de beesten die in het water huizen.

Verder wil Firaxis Games meer opties inbouwen voor diplomatie en krijgt de game vier nieuwe speelbare facties. Uitgever 2K Games maakt er daar een van bekend: de nomadische Al Falah. In de Rising Tide kunnen spelers bovendien buitenaardse relikwieën verzamelen en combineren in een nieuw Artefact System. Tot slot zijn er twee nieuwe ecosystemen. Een daarvan is een oerwereld vol met vulkanische activiteit. Rising Tide is een uitbreiding van Civilization: Beyond Earth, dat in 2014 op de markt kwam voor Windows. De uitbreiding verschijnt in het najaar en gaat 30 euro kosten.

Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth – Rising TideSid Meier’s Civilization: Beyond Earth – Rising TideSid Meier’s Civilization: Beyond Earth – Rising Tide

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Nog meer geld betalen voor een spel dat nog steeds ongebalanceerd en eigenlijk totaal niet interessant is. Dat was bij Civilization V wel anders (okay, daar duurde het ook twee expansions voordat het een beetje leuk werd).
Nog meer geld betalen voor een spel dat nog steeds ongebalanceerd en eigenlijk totaal niet interessant is. Dat was bij Civilization V wel anders (okay, daar duurde het ook twee expansions voordat het een beetje leuk werd).
Civ5 had precies hetzelfde issue! In het leven van Civ5 zaten we in precies hetzelfde schuitje vlak voor de eerste uitbreiding. Helemaal ivm. Civ4 op dat punt (met alle uitbreidingen).
Ik wacht nog één of twee uitbreidingen...
Nouja, het verschil is dat Civ 5 wél interessant was door de verschillende volkeren en unieke units en gebouwen. In CivBE is er maar 1 soort volkje en dat maakt alles zeer saai. Uiteraard, er ijn verschillende affinity's, maar na 3 keer spelen is dat ook niet leuk meer.
Civ 5 had tenminste nog een herspeelbaarheid door de hoeveelheid verschillende volkjes.
Maakte dat nu echt zoveel verschil? Ik heb zelf ook redelijk wat Civ 5 gespeeld (heb het niet platgespeeld, maar toch 122 uur in gestoken), maar heb niet het idee dat de verschillende volkeren als speler zo ontzettend verschillend waren.
Ja dat vind ik toch wel. Civ BE is een beetje zielloos in vergelijking met Civ 5. De factions in Civ BE zijn ook in de verste verte niet te herleiden tot bepaalde culturen of wereldmachten, het is gewoon een beetje uit de lucht gegrepen fantasie zonder echte achtergrond of historie.

En ook in het spel zelf; speel maar eens met Egypte om snel Wonders uit de grond te stampen bijvoorbeeld. De 'traits' hebben in Civ 5 véél meer invloed op het spel, en dat komt omdat Civ BE zijn affinities daarvoor in de plaats heeft, en die kun je op elke faction toepassen. Daardoor voelt het veel sneller als eenheidsworst.

Civ BE is overduidelijk gerushed, en het is ook heel erg goed zichtbaar dat er nog wat expansions gemolken moeten worden. Bovendien zijn de toevoegingen die nu in Civ BE gedaan worden, nog steeds niet genoeg om het spel qua mechanics naar een niveau als Alpha Centauri te tillen (waar dit alles, en nog veel meer, mét kleurrijke factions gewoon in de originele release zat).

Voor mij dus een typisch gevalletje van 'next!'. Bovendien is GalCiv 3 nu uit, dus de keuze is sowieso snel gemaakt. En zelfs die game kan nog wel een expansion gebruiken, maar is nu al tien keer zo uitgebreid en interessant. Zelfs het managen van één planeet in die game is al ongeveer zo complex en boeiend als een heel potje Civ BE...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 mei 2015 16:02]

Ja dat vind ik toch wel. Civ BE is een beetje zielloos in vergelijking met Civ 5. De factions in Civ BE zijn ook in de verste verte niet te herleiden tot bepaalde culturen of wereldmachten, het is gewoon een beetje uit de lucht gegrepen fantasie zonder echte achtergrond of historie.
Nouja, ok, dat kan ik me best voorstellen als ik kijk naar de facties van CivBE, maar dat moet gameplay-technisch niet zoveel uitmaken lijkt me.
En ook in het spel zelf; speel maar eens met Egypte om snel Wonders uit de grond te stampen bijvoorbeeld. De 'traits' hebben in Civ 5 véél meer invloed op het spel, en dat komt omdat Civ BE zijn affinities daarvoor in de plaats heeft, en die kun je op elke faction toepassen. Daardoor voelt het veel sneller als eenheidsworst.
Nouja, jij beschouwt Civ5 in dit geval vooral in het licht van CivBE als ik het zo lees. Prima, maar daar kan ik niet over meepraten, want ik heb CivBE niet gespeeld. Ik heb alleen niet het idee dat die traits zo ontzettend veel invloed hebben. Het zijn meer kleine dingetjes waarmee je je tactiek wat kunt finetunen.
En dat is nog niet eens het grootste probleem......

Ja, de facties zijn slecht herkenbaar maar daar zou je nog doorheen kunnen kijken. Het grootste probleem is dat je heel veel werk moet doen wat nauwelijks invloed heeft op het spel.
- Iedere turn weer een hele berg convoys uit sturen. Doe je het niet dan gooi je een hoop spul weg, doe je het wel dan moet je heel veel werk verzetten voor iets wat ook automatisch had gekund.
- Invloed van Wonders is heel erg klein. Ook daar dus weer heel veel werk voor heel weinig invloed.
- Affinities zijn alles bepalend wat betreft je militaire slagkracht. Affinities worden nagenoeg volledig bepaald door Research en dus wordt Research nagenoeg volledig bepaald door affinity. Je keuze is ook daar dus gemarginaliseerd.

Het spel is in de basis gebroken. Dit is niet iets wat met een uitbreiding (of twee, of drie) opgelost gaat worden tenzij de hele basis van het spel op de schop gaat.
Ik vond Civilization V vooral interessant door het hex ontwerp en de nieuwe combat. Dat was eens heel iets anders met al dat "schaken". De impact van de unique units/building sen bonus hier en daar hebben voor mij niet echt voldoende impact gehad om op basis daarvan de game te herspelen. Natuurlijk met uitzondering van Venice.

Beyond Earth voelde een beetje als een mod voor Civilization V in combinatie met een slap aftreksel van Endless Space. Ik vond hem strategisch te beperkt. In ES kun je echt een kant op researchen en toch winnen.

Endless Legends is wat dat betreft nog een stap 'strategischer'. Die game heeft ook zeer diverse factions die elk heel anders spelen (teleporterende units, dubbele productie in de winter waar andere niks krijgen, single city die inkomen krijgt van barbaren dorpjes, enz).

Wat ik probeer te zeggen: Civilization V had wat minder concurrentie :). Met de beperkingen van Civilization konden ze wel wegkomen (mede dankzij nieuwe graphics en hexagon). Als de basis Civilization V nu zou uitkomen dan zou die worden afgebrand. Ze hadden gewoon wat meer moeten maken van Beyond Earth, denoods met gratis expansions ofzo.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 18 mei 2015 20:17]

Het ergste is, dit is een Civ 5 mod.
Koop je het toch niet? Of staat Sid met een nuke op je huis gericht?
Tuurlijk, ik speel nog wel een potje Pandora First Contact... maar is het zo dat omdat we niet verplicht zijn te kopen, dat betekent dat we geen commentaar mogen hebben? Ik denk zelfs dat als je inhoudelijk commentaar wilt leveren het spel gekocht moet hebben en als het al gekocht is dan raakt je opmerking kant nog wal.
Maar Gandhi wel...
Gandhi ruim ik wel op als ik pikemen heb, olifanten zijn naks.
Ik vraag me af of in de press release ook letterlijk staat dat er dankzij deze uitbreiding diplomatie bedreven kan worden. In het oorpsronkelijke spel zat ook wel een diplomatie optie, maar deze was echt belabberd slecht (terwijl de spirituele voorganger Alpha Centauri net een uitmuntend diplomatiesysteem had).

Verder zijn het natuurlijk gewoon features die in het spel hadden moeten zitten. Maar na Civ 5 dat ook twee uitbreidingen nodig had om terug de helft van de features van Civ 4 te hebben, of XCOM dat na zijn uitbreiding nog stééds minder features heeft dan de voorgangers uit de jaren 90; is dit blijkbaar het bedrijfsmodel dat Firaxis lijkt te hanteren...
Civ V is uiteindelijk nog best amusant geworden, jammer dat het een paar betaalde DLC's geduurd heeft. Als ze er ooit nog eens AI in bouwen speel ik het mss zelfs wel weer eens (echte AI ala Stadock, niet even domme AI op elk niveau die op de hogere niveau's wat meer valsspeelt).

XCOM vind ik gewoon een leuke game (zitten ook dingen in die niet in de jaren 90 versies zaten als we eerlijk zijn) geworden, die met de uitbreidingen nog beter is. Wat mij betreft hebben ze dat goed gedaan.

Civ BE is in de basis eigenlijk gewoon al niet leuk: Civ V maar dan zonder de nostalgie omdat het nou eenmaal Civ is en daar komt dan nog eens bij dat het niet in de schaduw kan staan van Alpha Centauri en je 90% van de tijd met je stomme konvooien bezig bent.

Deze 30 euro houd ik fijn in mijn portemonnee. Jammer, want een game in de geest van Alpha Centauri (zoals ze ook met XCOM hebben gedaan) had ik best leuk gevonden. Oh well, dan nog maar een potje Stardrive 2.
Ze zouden er goed aan doen om trouwe CIV fans tegemoet te komen en deze add-on gratis te maken.
Vergeleken met CIV 5 is de speel kwaliteit van Beyond earth bedroevend en zullen vele kopers (ik ook) erg teleurgesteld zijn
Ze zouden er goed aan doen om trouwe CIV fans tegemoet te komen en de gameplay van Civ4 te combineren met de looks en hexagons van CIV 5. Sinds CIV 5 ben ik afgehaakt.
Ik denk dat er ook meer aandacht besteed mag worden aan het ranking systeem van online spelen. Meestal kom je tegen mensen die echt niks bakken van het spel. Wat eigenlijk jammer is, zou liever tegen mijn eigen niveau willen spelen, dan wordt het echt leuk.
Civilization: Beyond Earth gedownload in de App Store, maar na paar dagen on en off spelen was ik er wel weer klaar mee. Vond het een zeer eentonig spel met relatief gezien weinig verschillende opties en verrassende elementen. Als je iedere affinity gehad hebt, en het zijn er maar drie, heb je het wel een beetje gezien. Ook de diplomatieke banden die je kunt aanhalen zijn zeer gelimiteerd. Uiteindelijk een refund gevraagd en gelukkig gekregen via Apple. Vond het de ¤ 35 niet waard.

Zag net dat ze de prijs gereduceerd hebben tot twee tientjes. En terecht.
Ik vind 30 euro voor een handje vol extra's echt belachelijk.
Het is voor mij eigenlijk Alpha Centauri maar dan zonder het epische verhaal en feel er omheen. Vind het toch wel jammer dat de rechten daarvan, meen ik, bij EA liggen en Firaxis daar niets mee kan. Want een Alpha Centauri 2 had ik erg gewaardeerd. Heb ipv deze te kopen Alpha Centauri op GOG.com gekocht voor het gemak en de tech tree uit de doos getrokken :D
Beyod earth had Alpha Centauri 2 moeten worden. helaas is het een soort alpha demo gebleven. ik ben het met een van de vorige reacties eens. Je moet een heleboel werk doen voor heel weinig. convoys en research/affinities. Daarbij vind ik het hele systeem van affinities slecht werken omdat onder andere je maar 1 unit kan upgraden, niet eens een unit naar keus. en de keus tussen meer knallie of meer healy heel mager is.

Voor de rest meh. nee ik vind hetl leuker om Alpha Centauri er in te knallen. Daar zat meer sfeer in, met echt verschillende en herkenbare volken. Ook deden de wonders daar iets, en kon je daar je strategie goed mee bepalen (wonder combo's maken bijvoorbeeld)
Jep, veel dezelfde reacties. Een onaf spel verkopen en dan uitbreidingen verkopen om het een beetje leuk te maken. Het ergste is dat ook ik er weer ingetuind ben (bij Civ 5 ook). Volgende keer wacht ik inderdaad een expansion of 2 3 af voordat ik hier geld aan uitgeef. Belachelijke praktijk.
Lijkt een spijtige gewoonte te worden van de nieuwere Civ games.
Eerst een half afgewerkt rommeltje afleveren, om daarna twee betalende uitbreidingen uit te brengen die het uiteindelijk een beetje deftige game maken. Jammer.
Wacht wel tot wanneer een 'complete edition' met spel + 2 uitbreidingen afgeprijsd in de rekken liggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True