Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties

Apple is naar verluidt van plan om woensdag zijn 27"-iMac en 15,4"-MacBook Pro een update te geven. De producten krijgen wellicht nieuwe processors en de MacBook Pro zou daarnaast met een Force Touch-trackpad uitgerust worden.

Het gerucht is afkomstig van Macg, dat vorig jaar de komst van nieuwe Mac mini's correct naar buiten bracht. Details over de nieuwe 27"-iMac en 15,4"-MacBook Pro heeft de site niet van zijn bron vernomen. Het lijkt waarschijnlijk dat de 15,4"-laptop Apples nieuwe Force Touch-trackpad gaat krijgen, net als de 13"-MacBook Pro en nieuwe MacBook hebben.

Daarnaast lijkt het logisch dat de systemen nieuwe processors krijgen. Mochten de iMac en MacBook Pro inderdaad woensdag verschijnen, is dat wat processors betreft wel opvallend. De laatste generatie Intel-processors is van de Broadwell-generatie, maar Intel heeft tot nu toe alleen zuinige dualcores in die lijn aangekondigd. De introductie van de Broadwell-quadcores en 'regular voltage'-dualcores wordt verwacht tijdens de Computex-beurs, maar die gaat pas begin juni van start. Aangezien Apple nooit typenummers van de gebruikte chips publiceert, is het ook weer niet onmogelijk dat de nieuwe iMac en 15,4"-MacBook Pro deze week in de Apple Store verschijnen.

Apple iMac 5k

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (134)

Zagen we vorige week ook reeds in onze orders. Levertijden van onze CTO modellen van de 15" MacBook Pro veranderden van 3 weken tot meer dan 7 weken. De reguliere modellen, vijf in transit naar winkel, kregen een EOL code mee in aanloop naar promotieprijs bij een premium reseller-shop. Tot daar de details die we als medewerkers konden vinden.
Kijk, daar hebben we wat aan!

2 Juni komen de nieuwe Broadwell quadcore processoren op de markt, die hoogst waarschijnlijk in deze nieuwe Mac's komen. Er zitten ook een paar modellen tussen met ingebouwde krachtige Iris Pro 6200 (Broadwell GT3e met 48 Execution Units en 128 MB eDRAM (L4 cache)) GPU. Ter vergelijking de Haswell GT3e variant had 40 Execution Units, maar die zijn per stuk ook nog iets minder krachtig. Deze nieuwe GPU is dus zowel krachtiger als zuiniger, iets waar Apple maar al te blij mee is.

Ook is er een nieuwe PCIe SSD op de markt: De Samsung SM951. Apple zal waarschijnlijk een aangepaste versie inkopen, om zo weer de snelste SSD performance te kunnen claimen. OS X heeft nu ondersteuning voor het NVMe protocol, dus misschien gaan ze wel voor de NVMe versie en gaan we echt een flinke snelheidsboost zien (vooral in random (4k) read/write).

Nvidia heeft redelijk recent de GTX 900m serie compleet gemaakt, het zou me niet verbazen als in de duurste modellen een GTX 950m, GTX 960m of misschien zelfs GTX 965m te vinden is. Deze GPU's zijn net als hun desktop tegenhangers veel energiezuiniger en iets krachtiger dan de 700m serie die nu in de Mac's te vinden is, en produceren dus minder hitte en lawaai naast hun betere performance.
Hiermee zal ook de HDMI poort waarschijnlijk een update naar HDMI 2.0 krijgen.

Daarnaast kunnen ze hun Force Touchpad en eventueel hun nieuwe butterfly keyboard introduceren, Mac's met USB Type C poorten uitrusten en kunnen ze nog veel meer doen. Nieuwe WiFi & Bluetooth chips zouden goed zijn (Wifi Multi-User MIMO en Bluetooth 4.2 support zou mooi zijn) en misschien kan Apple eindelijk 2012 joinen met een 1080p webcam? :P. UHS II SD card reader zou mooi zijn als we toch bezig zijn.
Wow quadcore! Volgens mij is de quadcore van een Broadwell nog steeds niet heel anders dan die van Sandy destijds. Draait vooral standaard lager geklokt. Maar Sandy was op 32nm gebakken, dit op 14nm. Je zou verwachten dat er op de helft van een Sandy plak nu een deftige 8-core voor de consumentenmarkt beschikbaar is voor de prijs van een Sandy consumenten quadcore destijds. Anders is Moore's law in ieder geval qua transistoren/$ flink om zeep.
Of ze maken hem nog dunner :)
Ze maken de GPU toch iedere keer groter, dus de die size wordt niet echt kleiner.
De nieuwe Macbook van laatst (met die passieve koeling en die M-processor) beschikt inderdaad over een SSD die via het NVMe-protocol wordt aangesproken. Al kon AnandTech niet 1-2-3 achterhalen wie de fabrikant van de SSD was c.q. is die in die Macbook gebruikt wordt: http://www.anandtech.com/show/9136/the-2015-macbook-review/8
Die ga ik dan zeker halen ter vervanging van me late 2013 (Duurste Model)
Ik dacht dat de 15 inch macbook pro al een force touch ding hadden? Of hebben ze toendertijd alleen de 13 inch daarmee uitgerust?
Nee. Ik heb net een nieuwe en dat is nog een gewoon padje.
FYI, je kunt hem binnen een bepaalde periode omruilen als er een nieuw model uit komt, als ik mij goed herinner.

Edit; Hier. To_Tall in 'nieuws: Gerucht: Apple geeft woensdag 27"-iMac en 15"-MacBook Pro een update'

[Reactie gewijzigd door t1mmy op 18 mei 2015 16:11]

Dat kan inderdaad soms, maar alleen op heel korte termijn en dat is puur een coulance regeling. Gevallen waar ik van weet, waren bijvoorbeeld als je een BTO-apparaat had besteld (dus een niet-standaard configuratie waarop een wat langere levertijd zat) en in de tussentijd kwam er dan een nieuwer model uit.

Als je in een winkel een product hebt gekocht is die aankoop gewoon definitief. Zoals Mschrijver88 hieronder zegt, alleen bij koop op afstand zijn er mogelijkheden om een koop zonder verdere opgaaf van redenen ongedaan te maken.
Heb je hier een bron van? Ik heb echt flink zitten googlen maar kan er niks over vinden bij de officiele winkels.

De enige regel die van toepassing is is deze https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand met alle haken en ogen die hieraan zitten uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Mschrijver88 op 18 mei 2015 15:48]

Apple heeft als standaard regeling dat indien jij een apparaat koopt jij en dit apparaat wordt binnen twee weken voorzien van een update. Dan mag jij terug gaan naar apple en het apparaat omruilen voor het verbeterde model..

en het staat gewoon hier.. Dit betreft niet alleen online bestellingen maar ook bestellingen bij Apple Winkels..

http://store.apple.com/nl/help/returns_refund

Zie ook :)
http://store.apple.com/us/help/returns_refund (dat terwijl de US dat niet verplicht aan winkeliers :))

Of de algemene verkoop voorwaarden van Apple
Zoals hierboven wordt beschreven, hebt u het recht om uw bestelling te annuleren, een product te retourneren of een servicecontract om welke reden dan ook op te zeggen.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 18 mei 2015 16:08]

Apple heeft als standaard regeling dat indien jij een apparaat koopt jij en dit apparaat wordt binnen twee weken voorzien van een update. Dan mag jij terug gaan naar apple en het apparaat omruilen voor het verbeterde model..

en het staat gewoon hier.. Dit betreft niet alleen online bestellingen maar ook bestellingen bij Apple Winkels..

http://store.apple.com/nl/help/returns_refund

Zie ook :)
http://store.apple.com/us/help/returns_refund (dat terwijl de US dat niet verplicht aan winkeliers :))

Of de algemene verkoop voorwaarden van Apple
Zoals hierboven wordt beschreven, hebt u het recht om uw bestelling te annuleren, een product te retourneren of een servicecontract om welke reden dan ook op te zeggen.

Dat heeft helemaal niets met een update te maken. Je mag het Apple device altijd binnen 14 dagen terug brengen, zie je eigen eerste link.
Op retourzendingen zijn de verkoopvoorwaarden van Apple van toepassing. Als u van gedachten verandert, kunt u uw standaardhardware binnen veertien kalenderdagen na levering retourneren.
Dat is geen extra service van Apple maar standaard Europees consumenten recht.

Ongewenste aankopen terugsturen
De verkoper moet u binnen 14 dagen na ontvangst van uw herroepingsformulier of schriftelijke verklaring uw geld teruggeven.
Ik zie in je link nergens dat dat ook voor produkten die in de winkel gekocht zijn geldt.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 18 mei 2015 16:43]

Sorry maar apple heeft dit al eerder in het arsenaal dan de EU het verplicht stelde.. Standaard apple return and refund policy.. Stamt oorspronkelijk uit de US.. Waar jij op doelt is de koop op afstand.. Dat is door de EU afgedwongen..

Apple heeft altijd al gesteld dat hij of zij bij aankopen van een product deze binnen 14 dagen na aankoop mag terug brengen in de winkel..
Daarnaast zal Apple dit natuurlijk niet groot adverteren. en publiceren, echter zit dit weggewerkt in de verkoop voorwaarden..
Zie ook de US link.. Ook kan je apple bellen. Dan vragen ze om je serienummer waaraan ze kunnen zien wanneer het product gekocht is.. Ook dan wordt je door gestuurd naar een reseller of een apple store bij jou in de buurt om je apparaat in te leveren en vervangen.

Zowel gekocht in de webshop van apple als in de winkel.. Dit staat ook in de verkoop voorwaarden van apple.. Dat dit aanvullend is op de standaard vereisten binnen de EU.. Daarnaast vanuit eigen ervaring!!

Ik koop een MacBook pro, 5 dagen later heeft apple een nieuw model, zonder vooraankondiging zoals gebruikelijk. Ik ga terug naar de apple store.. En lever mijn reeds aangekochte MacBook Pro van 5 dagen oud in en krijg een nieuwe mee terug.. Enige vervelde is dat resellers zoals Amac in den beginnen hier wel moeilijk overdeden. Nu de apple stores ook in NL zijn, zijn de resellers ook makkelijker geworden,

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 18 mei 2015 17:23]

Natuurlijk gaan winkels dit niet openlijk adverteren. Dat zou dom zijn. Ze zullen er echter niet heel erg moeilijk over lopen doen als jouw computer net een week voor de release van een nieuw model gekocht is.
Echt niet....
Ik heb 'm langer dan 2 weken en dit betreft normaal Europees recht. Niks bijzonders. ;)
Als je niet verder leest wel.. Als je wel verder lees kom je er achter dat dit ook geld voor aankopen in de apple winkels.. Komt standaard over van uit de US.

Been there done that.. BTW deze regeling is al ouder dan dat de EU het verplicht stelt, daarnaast is deze regeling van de EU alleen op bepaald over koop op afstand en niet koop in winkels..

Apple doet dit zelfs voor diensten die zij aanbieden.. en dan doel ik op betaalde diensten..
Een bedrijf wat zich voor wilt doen als een fuck gevend om zijn klanten?
Wat moet dat bedrijf doen met al die teruggebrachte laptops?
Refurbished verkopen. Voor Apple is het veel interessanter om dit zo op te lossen dan de klant pissed off te maken. Pissed off klanten stappen op, tevreden klanten komen terug.
Inderdaad. Of als net niet nieuw. Ik zie Apple er ook wel voor aan deze macs te gebruiken voor garantie gevalletjes.
Gebeurt anders vaak zat dat mensen net 2 weken voor de release van een nieuwe versie een Mac kopen en daar mee terug gaan naar de winkel. Snap opzicht ook wel dat je als klant op z'n minst verwacht dat er van tevoren wordt verteld dat je nieuwe macbook misschien volgende week al weer een nieuw model heeft. Bij de overstap van C2D naar de intel i series was dat erg vervelend en met de komst van de thunderbolt aansluiting zijn er ook veel mensen geweest die dit hebben gedaan.

Het ligt er natuurlijk per winkel aan hoe ze er mee omgaan, maar als je nu als winkel al weet (zie de post van Skarsnik) dat je normale modellen End Of Life zijn dan kan je je klant daar op z'n minst van op de hoogte stellen en dat gebeurt vrijwel nooit. Vind ik een kwalijke zaak van resellers als Mediamarkt en dixons die daar niet goed mee omgaan.
Meeste verkopers hebben niet de voorkennis van de macs. Echte hardware en softwarekennis hebben ze niet want dan stonden ze niet in de winkel.
Meeste verkopers hebben niet de voorkennis van de macs. Echte hardware en softwarekennis hebben ze niet want dan stonden ze niet in de winkel.
Nonsense. Een collega van me is ook ooit in een computerwinkel begonnen, en hij is nu toch echt een van de betere linux systeembeheerders die ik ken.

Je moet ergens beginnen. Einstein was ook ooit 'slechts' een ambtenaar bij een octrooi bureau.
Klopt, alleen de nieuwe 12" MacBook en de 13" Pro hebben tot nu toe force touch
Okey! Ik zie het nu ook op hun website, toch vreemd dat ze toen niet meteen de 15 inch hebben aangepakt, maar goed er zal wel een strategie achterzitten ( 3 maanden na dato weer in het nieuws bijvoorbeeld ''Nu de 15 inch ook met force touch!!11'' )
Nee het probleem was dat de nieuwe Broadwell-quadcores er nog niet waren. ;)
Enkel de 13" macbook pro heeft het nieuwe trackpad gekregen, De 15 inch heeft nog geen update ontvangen
Force touch zit alleen nog maar op de nieuwe Macbook (dat superplatte model, dat als enige poort een USB type C heeft)
Klopt niet, ook de 13" macbook pro retina heeft het al:
http://store.apple.com/us/buy-mac/macbook-pro

Maw: @Darkstar heeft het juist

[Reactie gewijzigd door BitProcessor op 18 mei 2015 15:15]

Ik heb die forcetouch geprobeerd in de winkel, maar ik vind de normale touchpad fijner, met een duidelijkere klik. :(
Hopelijk komen ze met de optie voor een normaal touchpad want ik wil er binnenkort 1 bestellen.. :/
Waarvoor gebruik je überhaupt de klik? Ik zou bijna verwachten dat iedereen dat direct vervangt door gewoon tikken.
En wanneer komt de 15'' pro met Skylake dan? Intel zou Skylake lanceren in het tweede kwartaal van 2015 http://wccftech.com/intel...15-2016-mobility-roadmap/
Het zou namelijk zonde zijn als je straks een Broadwell Macbook pro koopt en dat er binnenkort een Macbook pro met Skylake verschijnt. Augustus staat in het teken van Skylake, aldus Asus http://nl.hardware.info/n...-draadloos-laden-op-komst

De Skylake GPU is 50% krachtiger dan de Broadwell Gpu: http://tweakers.net/nieuw...r-dan-broadwell-gt3e.html

[Reactie gewijzigd door Twixterr op 18 mei 2015 21:35]

Zeker een punt van overweging waard voor al diegenen die overwegen een nieuwe iMac of Macbook Pro 15 inch aan te schaffen.

Intel maakt het fabrikanten van PC's niet echt gemakkelijk met de relatief sneller komst van Skylake.
Ik zit te wachten op een nieuwe 17", 15,6" is me eigenlijk te klein.
Ik denk niet dat Apple nog met 17" komt. In ieder geval voorlopig niet; ze maken de macbooks alleen maar kleiner, niet groter.
Ik ook. Erg jammer dat ze die niet met retina scherm hebben gemaakt. Was voor mij en no-brainer geweest. het einde voordeel wat de oude 17" heeft ten opzichte van mijn huidige 15,4" is het 1200P beeldscherm en de iets betere CPU.
Dat waren prachtige machines ja. Mijn vriendin heeft een van de laatste (2010 dacht ik), moest er laatst wat achter doen en was nog steeds onder de indruk van het scherm. Erg fijn ding.

Jammer dat ze nooit meer terug komen.
17" is met reden de laatste jaren sterk afgebouwd (door apple volledig zelfs)
Een 15" past nog net comfortabel in een rugzak, 17" al totaal niet meer.
Ik denk dat het logischer is om een externe monitor te kopen,
want laten we eerlijk zijn, ook op 17" zieje eigenlijk nog niets
Misschien is het een idee voor Apple leentjebuur te spelen ten aanzien van het idee van Eizo met die vierkante monitor? Dus een laptop maken met een vierkant scherm in zowel de 13 als 15 inch variant? Denk dat zij daar best wel eens succesvol mee zouden kunnen worden.
ben ik niet helemaal met je eens.

Ik heb voor school destijds een 17" hp pavilion dv7 4050 ed gekocht.
Ding was redelijk groot maar met een juiste tas 4 jaar mee naar school op de fiets.
daarnaast gebruik ik hem nu nog steeds dagelijks en is de laptop inmiddels 6 to 7 jaar oud.
Ik heb sinds kort een macbook pro gekocht omdat ik dj'en als hobby heb en een macbook daar in mijn ogen beter geschikt voor is maar baal er enorm van dat apple geen 17" heeft.
Al zal net als de 15" macbook die helemaal niet te betalen zijn -_-

Persoonlijk vind ik macbooks veeeeeel te duur voor wat je er voor terug krijgt.
Wel grappig dat op One More Thing (http://www.onemorething.n...ro-tijdens-wwdc-verwacht/) staat dat het pas 8 juni wordt aangekondigd.
De refresh is inmiddels al bekend gemaakt, ze staan ook al in de (NL) store.

Nu inderdaad met Force Touch en heel verrassend een AMD Radeon R9 M370X met 2 GB GDDR5-geheugen.

http://www.businesswire.c...-Force-Touch#.VVsv6GHongK
Zou mooi zijn als de prijs van de iMac Retina gaat dalen. Apple, doe eens gek en doe alle iMacs voortaan met retina scherm leveren zonder meerprijs. :P :9
+1. Ik wil Retina Imac :D

Ik denk dat er tussen nu en 2016 wel Retina 21" komt met UHD resolutie tegen een redelijke prijs (ik gok zo'n 1500 tot 1900 euro). De 27" zal denk ik niet significant in prijs dalen het komende jaar, gezien de kosten van de 5K panelen en gebrek aan concurrentie met 5K schermen.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 mei 2015 16:06]

Gezien de dell 5K monitor nog steeds rond de 2000¤ alleen al verkoopt,
zou ik er niet op hopen
Is ook wel nodig. De macbook pro 15 is gewoon enorm outdated qua specs maar de prijs is nooit gedaald. Hopenlijk wordt het een Geforce 965 en geen 960 in de Macbook pro 15. Voor dat geld verwacht je gewoon upper end. De 750 in de huidige was destijds al gewoon langzaam.
Gezien de TDP van de GTX965M (70 Watt) en de GTX960M (60 Watt) acht ik de kans groot dat het de GTX950M (50 Watt) wordt welke wordt geleverd in de 15" rMBP. Deze heeft dezelfde TDP als de GT750M al is de GTX950M 1.8x tot 2x sneller dan eerstgenoemde.

Een GTX960M of GTX965M levert regelrechte koelingsproblemen op voor Apple.
Een ietwat hoger geclockte 950M zou opzicht ook al goed zijn. Zolang ze er maar voldoende snel VRAM achter hangen. Ik heb nu zelf de 650M en die presteert prima met een paar lichtere games en wat runderwerk. Dus enorm outdated zou ik de 15" niet noemen met de 9xx series. iets te hoog ingezet ws wel. Het retina scherm i.c.m. de 750M Is niet zo'n goede zet geweest.
Zou je kunnen toelichten waarom het gebruiken van een 750M niet een goede zet is geweest? Niet om te bashen, meer omdat ik benieuwd ben naar de beargumentatie :+
Omdat het retina paneel een beter graka vereist. Een 1800P scherm is prima aan te sturen met 2d weergave maar zodra je naar 3d gaat, krijgt de 750 het moeilijk. Zijn een altijd gevallen van overhitting bekend als ik het goed herinner.

edit: Resolutie aangepast.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 19 mei 2015 10:08]

Hoe zit het dan met de iris pro, ik Was van plan dit model aan te schaffen of is die echt 'slecht'

__
Met slecht bedoel ik dat de iris pro de grafische kracht te kort komt om het scherm aan te sturen
Nee die Iris pro is leuk voor multimedia. En dus prima voor desktop toepassingen. Zodra je iets grafisch intensief gaat doen dan wordt de 750M ingeschakeld. Die is nog steeds een stuk krachtiger dan de Iris pro IGP. Het is niet zo dat ik het een slecht apparaat vind, maar ik vind persoonlijk dat de 750 net iets te laag zit voor dat soort schermen. 2800X1800 is geen makkelijke resolutie.