Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Apple gaat Force Touch op de iPhone 6s gebruiken als snelkoppeling naar bepaalde opties in apps, in plaats van dat het een manier is om meer opties te tonen, zoals op de Apple Watch. Dat meldt de doorgaans goed ingevoerde site 9to5 Mac.

Zo moet het mogelijk zijn om in de Maps-app op een bepaalde plek hard te drukken, waarna de app direct de navigatie start, vermeldt 9to5 Mac. In Music leidt een Force Touch naar een menu om een liedje in een playlist te zetten of offline op te slaan.

Daarnaast zal Apple Force Touch gebruiken zoals dat op MacBooks gebeurt. Zo moet er een preview van een site verschijnen bij een Force Touch op een link in Safari. Ook test Apple de functie om bij een Force Touch op een icoon op het homescreen de gebruiker direct te leiden naar een specifieke plek in de app, zoals naar de voicemail-tab bij de Telefoon-app.

Force Touch vereist een drukgevoelig touchscreen en is dus niet mogelijk in oudere modellen iPhones. Er gaan al maanden geruchten over de aanwezigheid van Force Touch in de volgende iPhone, waarvan algemeen wordt aangenomen dat hij iPhone 6s zal heten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Force Touch vereist een drukgevoelig touchscreen en is dus niet mogelijk in oudere modellen iPhones.

Ook op oudere iPhones is het mogelijk om een soort force touch te maken, het vraagt alleen wat programmeerwerk en de telefoon te leren hoe hard je normaal op het scherm drukt om iets te bedienen.
Des te harder je op het scherm drukt, des te groter het oppervlak van het scherm is dat je bestrijkt met je vinger, dit moet volgens mij gewoon uit te lezen zijn en als softwarematige force touch in te zetten zijn.
Dat zou natuurlijk kunnen, ware het niet dat je dan a) je telefoon eerst aangeleerd moet krijgen hoe jij op je scherm drukt (een leerperiode dus), en b) je je telefoon uitsluitend met 1 vinger bedient. Ga je je telefoon trainen dat je op een bepaalde manier met je wijsvinger het scherm aanraakt, dan snapt de software het opeens niet meer wanneer je je duim gaat gebruiken. Om nog maar niet te spreken over het verschil van vingeroppervlak afhankelijk van de hoek waarin je je vinger houdt ten opzichte van het scherm.
*geeft telefoon even door aan dik trom*: hey ik kan niet in dit menu; het zegt altijd force touch niet beschikbaar voor deze app...
*pakt telefoon terug*: is toch geen enkel probleem... kijk.... huppa .. *opent app*.. Je vingers zijn te dik en mijn phone kent jouw vingers niet... helaas kna je niet met mijn phone bellen dus ...


dat zou toch een te domme situatie zijn???
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat je kijkt naar de groei van het aanraak oppervlakte; alle vingers hebben een ronding waardoor er dus eerst een klein oppervlakte contact maakt gevolgd door een groter gebied.

Als je dan ook de eerste miliseconden groei niet meeneemt in de vergelijking dan kun je stellen dat de vinger op het scherm ligt en dus niet door drukt. Mocht de groei vertragen en toch doorzetten dan zou je kunnen stellen dat er harder wordt gedrukt ;) Deze curve van oppervlakte groei lijkt mij minder afhankelijk van vinger formaat.

Persoonlijk zie ik het software matig emuleren van force touch wel zitten.
dat gaat moeilijk worden...
je weet toch dat capacitieve schermen al starten met registreren voordat je de schermen effectief aanraakt???
maw; als je erboven zweeft met je vinger werken ze ook, naargelang hoe gevoelig ze zijn afgesteld...
dit werkt tot een paar millimeter... Dat komt omdat het elektrisch veld van de digitizer reeds verstoord word door onze goede geleiding van elektriciteit met al dat water in ons lichaam (en omdat we zelf ook een elektrisch veld hebben)

ps: juist getest; bij m'n samsung A3 werkt het niet meer, maar ik weet dat het bij m'n HTC vroeger wel werkte, en m'n acer heeft het ook gedaan. Wellicht heeft samsung de digitizer minder gevoelig gezet...
Net ook ff gekeken bij mn 6plus maar nee hoor. Een hele lichte aanraking wordt eveneens nog niet geregistreerd. Pas als ik daadwerkelijk echt voel dat ik het scherm aanraak wordt dit geregistreerd.

Overigens heeft water er wel wat mee te maken, maar het gaat met name om de opgeloste mineralen/zouten die elektronen kunnen verplaatsen. Water op zich (puur H2O) geleid helemaal niks.

Maar goed. Ook als een digitizer dus al aanraking zou registreren dan betekent dit dat de imprint eerder begint en voor de rest de contouren van je vinger volgt. Zou software matig niet veel uit moeten maken.
juist wel..
want bij dikke vingers begint hij namelijk ook eerst met de fijnere contouren (puntje van de vinger of de lichtere weerstand op enkele mm wanneer het scherm gevoelig is afgesteld).

ps: we kunnen stellen dat water geleid; onder water verstaat men namelijk gewoon water, zuiver helder water.

het type water dat niet geleid is gepurifieerd water waar men letterlijk alles heeft uigehaald; daar spreekt men van een bepaald type water zoals gedistilleerd water.
bij de minste 'contaminatie' is h2o namelijk al geleidend.. bv ontkalkt/gezuiverd water dmv filtrage bevat nog steeds voldoende andere moleculen om geleidend te blijven.
Ligt een beetje aan het type opleiding dat je volgt natuurlijk. Bij die van mij is water echt gewoon alleen H2O. MiliQ komt daar het dichts bij in de buurt en Demiwater is daarvan het middelbare school equivalent voor wat makkelijk verkrijgbaar is (en je bijvoorbeeld ook in je auto hebt zitten). Demi water heeft echer al zo weinig opgeloste mineralen dat het al amper geleid.

Maar goed. Vrij offtopic dit. Ik wilde alleen even aangeven dat het niet per se om het water ging, maar om de mineralen in je lichaam.

Of je dikke vingers hebt of niet zou niet uit moeten maken omdat je relatief aan minder dikke vingers dezelfde contour hebt met de dezelfde druk curve. Dikke vingers zijn niet alleen breder, maar natuurlijk ook "hoger"/dikker. Oftewel. Nog steeds rond. Zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar ik gok dat iemand die dit wil uitzoeken hier meer tijd voor neemt dan die drie uur dat wij er mee bezig zijn. Overigens registreerd mn iPhone ook al of ik harder tik of niet in lichtere mate bij muziek apps als garageband en virtual piano. Het is dus al mogelijk
Ah dat verklaart een boel bedankt, zelf niet heel bekend met de op technische werking van de aanraakgevoelige schermen. Maar m'n lumia kan ik op "extra gevoelig" zetten waardoor ook handschoenen kunnen worden gebruikt. Met deze modus lijkt hij inderdaad al voor het contact een registratie te hebben.
Je zegt het met het spatiegebruik helemaal goed.. Software zal dit matig emuleren. :+
security through obesity :P
Op android is er al een xposed module die force touch emuleert, en dat werkt naar eigen ervaring best goed.
http://repo.xposed.info/m...adag.systemwideforcetouch
Dit simuleert alleen geen feedback "klik".
Force Touch vereist een drukgevoelig touchscreen en is dus niet mogelijk in oudere modellen iPhones.

Ook op oudere iPhones is het mogelijk om een soort force touch te maken, het vraagt alleen wat programmeerwerk en de telefoon te leren hoe hard je normaal op het scherm drukt om iets te bedienen.
Des te harder je op het scherm drukt, des te groter het oppervlak van het scherm is dat je bestrijkt met je vinger, dit moet volgens mij gewoon uit te lezen zijn en als softwarematige force touch in te zetten zijn.
Als de telefoon naar de de hoeveelheid huid kijkt wat het oppervlakte raakt dan is dit bij mannen met grote handen/vingers altijd meer dan bij bijvoorbeeld dunne kindervingers. Gaat dit dan geen problemen opleveren als er niet daadwerkelijk naar de hoeveelheid geappliceerde druk gekeken wordt?
deze methode is op android al beschikbaar dmv xposed en de force touch module
Wat is het nut hiervan, je kunt toch ook gewoon long press gebruiken zoals bij android. Om daar nou speciale hardware voor in te bouwen lijkt me toch lichtelijk overdreven.
Omdat? Long Press werkt op iPhone ook. Dus dan heb je een extra optie. Iets lang ingedrukt houden != hard indrukken.
Ik ben wel heel benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken eigenlijk, vanuit user-oogpunt. Ik ben toch bang dat het heel verwarrend gaat zijn. En kijk ik naar mijzelf (en naar wat ik meen te zien bij anderen) dan druk ik bij een long press onbewust toch wat harder. Geldt dat dan als harde of lange druk?

Het is leuk dat het kan, maar het komt op mij toch meer over als een gimmick dan als een nuttige toevoeging met bijkomstig risico op irritaties. Ook al doordat het dus weer anders werkt dan op de Watch.

[Reactie gewijzigd door Ger op 11 augustus 2015 09:37]

Daar raak je vast aan gewend. Het is een extra feature. Voordat we two/three finger gestures en long press hadden werd er vast ook geroepen "ja maar waarom nodig dan"
Maar dat roep ik niet. ;)

Ik denk (net als AHBdV hieronder ook al schrijft) dat er onbedoeld lang en hard gedrukt gaat worden. Tegelijk dus. Hoe gaat de software daarmee om? Hoe wordt het onderscheid gemaakt? Daar moet logica voor ingebouwd gaan worden en ik verwacht dat dit tot irritaties gaat leiden; je drukt lang, maar het wordt als hard geregistreerd. Andere actie wordt uitgevoerd, grom, ongedaan maken, terug, opnieuw.

Vandattum. :)
Zal net zo werken als bij de force touch trackpad. Je kan dus instellen bij welke druk het als force touch wordt herkend om zo fouten uit te sluiten. Het lijkt een waardevolle toevoeging doe net zo snel als multitouch ingeburgerd zal raken en je na enige tijd niet meer kan voorstellen dat je ooit zonder kon. Het zal in elk geval snel zijn weg vinden naar andere smartphone aanbieders.
Waar ik inderdaad aan gewend raak is dat er bij iedere nieuwe telefoon ui controls bijkomen die ik nooit gebruik ☺

Meer dan 1 vinger gestures.. nooit gebruikt. Hover opties... nooit gebruikt. Eye tracking... nooit gebruikt. Voice control ... nooit gebruikt... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar goed, is uiteindelijk allemaal persoonlijke voorkeur. Van mij hoeft het niet.

PS: ik maak nog even uitzondering voor in en uitzoomen met 2 vingers, dat gebruik ik wel degelijk ☺

[Reactie gewijzigd door nulldev op 12 augustus 2015 10:04]

Tja, ik gebruik zulke dingen nu eenmaal wel. Inzoomen op de kaart met twee vingers werkt i.m.o. toch erg prettig. Apps sluiten door je vingers naar elkaar te vegen ook, net als 4 vingers omhoog voor het multitask scherm. Als ik in bed lig roep ik ook vaak nog "Hey Siri, wek mij om 7 uur", ik hoef dan niet mijn bed uit om mijn wekker nog aan te zetten. Het zijn gewoon dingen die voor mensen die eraan gewend zijn erg prettig werken.

Met een goede implementatie heeft force touch denk ik een best groot voordeel, net als de vingerafdrukscanner dat ook heeft.
Meer dan 1 vinger gesture? Op de ipad of macbook? IPhone? Ik zou op alle drie niet kunnen werken met maar 1 vinger tegelijk. Hoe zoom je dan in? Hoe draai je iets? Hoe wissel je op de iPad ff snel tussen twee apps? Hoe scroll je op een macbook? De complete rits aan Apple producten heeft touch als basis. Het hele OS is gebouwd rond een aanrakingsgevoelig scherm.
Hetgeen heel verwarrend kan zijn... Bekend met het dikke vinger syndroom? Als ik zo eens kijk naar de manier waarop collega's werken, dan lijkt een onderscheid tussen lang en hard drukken me in de praktijk een verschrikkelijk slecht idee.
Het idee van force touch is niet alleen dat het scherm drukgevoelig is, maar ook dat het scherm feedback geeft aan de hand van hoe hard je drukt. Met andere woorden, force touch simuleert het fysiek indrukken van het scherm zonder dat je het scherm daadwerkelijk indrukt.

Dat is wel een essentieel verschil.
Alleen fijngevoelige mensen hebben hier iets aan. Bouwvakkers vallen hier niet onder. ;)
In theorie inderdaad heel makkelijk... Maar dan moet jij eens in de praktijk gaan kijken hoe gebruikers werken. Je zult verstelt staan. Het aantal mensen dat bijvoorbeeld geen dubbel klik kunnen uitvoeren is gigantisch. Ik heb een paar Mac gebruikers in het lab, die ook regelmatig op Windows machines werken. Ondanks dat ze dat al 30 jaar doen, zijn ze niet goed in staat een dubbel klik uit te voeren! Drukken daarbij gigantisch hard, verschuiven de muis een enorm afstand, etc etc. Daardoor bijvoorbeeld dat een dubbel klik een groeps selectie wordt...
Dat mag je dan motoriek van een kleuter noemen, maar het is gewoon zeer veel voorkomend.
Nu staat Apple er om bekend dat ze behoorlijk goed onderzoek doen naar gebruiksgemak en -ervaring, dus laten we eerst maar eens afwachten voor we van alles gaan roepen.
Of mensen die de telefoon met duim en wijsvinger onder aan de telefoon vasthouden en met de wijsvinger van hun andere hand bijna door de telefoon heen steken... Dat gaat dan ook voor problemen zorgen. En ik zie er genoeg in de trein zitten...

Overigens halen sommige mensen met de methode echt bizarre typsnelheden terwijl ik daar echt de fijne motoriek niet voor heb. :|

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 11 augustus 2015 10:00]

Je hebt gelijk dat dubbelklikken voor bepaalde mensen moeilijk is en bijna niet aan te leren valt. Ik denk dat harder of minder hard duwen daarentegen een natuurlijkere actie is dan dubbelklikken. Neem het voorbeeld van een kleuter: het is veel makkelijker een kleuter aan te leren harder of minder hard te duwen dan hem te leren dubbelklikken.
En of je dan hard dan wel minder hard moet duwen in een bepaalde situatie om een bepaald resultaat te krijgen: daar passen onze hersenen zich onbewust aan aan.
Maar goed, alleen het praktisch gebruik zal ons leren of het echt werkt.
sommige mensen drukken altijd hard op touchscreens ... zo hard zelfs dat die dingen ervan slijten....
ik heb bv exact dezelfde gps als m'n ouders; we hebben die samen gekocht in dezelfde winkel op hetzelfde moment... serienummer is dus 1 nr verschil.

ik heb hun gps de eerste keer ingesteld; en daar was toen niets mis mee... als ik nu hun gps vastneem moet ik 2x zo hard drukken op letters als ik bij m'n eigen gps doe (ik tik het eigenlijk maar aan, ik druk er niet echt op). M'n vader heeft nooit iets gezegd over hard moeten drukken; hij vind het gewoon normaal zo; het is altijd zo geweest.... en hij merkt geen verschil tussen zijn toestel en mijn toestel (ondanks dat dat er wel degelijk is)...
klikken op de muis doet hij ook altijd alsof die knop door de tafel moet; alsof dat ook maar 1 ding verschil zou uitmaken in snelheid... hierdoor dubbelklikt zijn muis nu regelmatig wanneer hij een enkele klik doet...
en hoe hij het doet weet ik niet, maar hij heeft al 2x de letters van een toetsenbord versleten; 1x bij een cherry keyborad andere keer bij een microsoft keyboard; en dat terwijl hij met 2 vingers typt en volgens Whatpulse vrij weinig typt.

neeen, sommige mensen zetten nu eenmaal overal kracht op omdat ze denken dat het dan sneller/beter gaat... en voor zulke mensen kan force touch wel eens problemen opleveren omdat de app ineens niet meer doet wat de gebruiker wil dat het doet. M'n vader zou bv heel de tijd force touch aan het gebruiken zijn zonder dat hij weet wat dat is (want hij is echt niet 'mee' met technologie)
Ik denk dat het net omgekeerd is: omdat er nu geen verschil is tussen zacht drukken en hard drukken, drukken sommige mensen systematisch hard.
Als de hersenen verschillende feedback krijgen naargelang je hard of zacht drukt, zal de motoriek zich daaraan aanpassen.
als ik nu hun gps vastneem moet ik 2x zo hard drukken op letters als ik bij m'n eigen
Klinkt als resistive touch, makklijke herkenbaar door de dunne folie over het scherm.
Mobiele devices gebruiken voornameljk capacitive touch.
GPS'en hebben idd bijna altijd resistive touch; dit is goedkopeer en verbruikt minder (quasi niets wanneer het constant aan staat, capacicitive touch moet constant een spanningsveld houden wat wel wat verbruikt maar meer mogelijkheden biedt)
op een gps die je ook als wandeltoestel kan gebruiken wil je liefst dat de batterij het lang volhoudt ipv features als multitouch...
Lees nou eerste even voor je commentaat geeft.... zijn vader heeft exact hetzelfde device als hijzelf. Hij weet dus echt wel hoe hard het nodig is om te drukken.
Lees nou eerste even voor je commentaat geeft....
Misschien zelf eens beter lezen?

Ik reageer op de opmerking dat touchsscreens kunnen slijten door hard drukken!

Dat geldt alleen voor resistive touchscreens!
Dergelijk schermen zie je nog veel bij GPS systemen en randappatuur (printers).

Mobiele devices/tablet gebruiken bijna uitsluitend capactive touchscreens (daar gaat het artikel over) en die slijten niet door hard drukken.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 11 augustus 2015 12:45]

Het kan een manier zijn om uit te blinken, en boven de rest uit te komen. Misschien komen er wel speciale games die ook ondersteuning hebben voor force touch, of die er juist op gebouwd zijn.
Misschien gaan ze Force Touch gebruiken om snel vooruit en achteruit te kunnen spoelen in een video (zoals op de Mac)? Dan heb je niets aan Long Press.
Om daar nou speciale hardware voor in te bouwen lijkt me toch lichtelijk overdreven.
Dat lijkt nu maar net zoals bij de vingerafdrukscanner zal het niet lang duren voor Android toestellen dit ook zullen implementeren.
Voor algemene interactie vind ik Force Touch een beetje overbodig (en potentieel verwarrend, al hoop ik dat Apple een goeie implementatie heeft).

Voor games en bijvoorbeeld illustratie-apps, zeker op de iPad, lijkt drukgevoeligheid me wel een leuke toevoeging.

Nou maar hopen dat ze ook snel een Magic Trackpad met Force Touch uitbrengen, want die klik-schakelaar-voetjes van de huidige TrackPad zijn veel te kwetsbaar..
hoe vaak ik tergenkom dat een gegruiker een muis aansluit omdat hij nog niet weet dat een trackpad ook gebruikt kan worden om te klikken door erop te tappen kan ik niet in nummers uitdrukken...
ik vraag me dan ook af hoeveel mensen dit effectief gaan gebruiken...
OK het is hier tweakers en die zullen het wel gebruiken omdat we wat meer 'techo' zijn en zo'n dingen begrijpen...
maar het is een beetje zoals het T9 woordenboek op de gsm; het staat op elke gsm (is nu wel iets minder relevant met al die smartphones) maar slechts een kleine minderheid gebruikt het ondanks dat het veel sneller werkt (gemiddeld ong 2x zo snel typen minstens)
Het is tijd dat er een nieuwe topman voor Apple komt, na Steve Jobs is alle creativiteit en vooruitstrevendheid verdwenen, we kregen grotere Iphones, goedkopere Iphones, kleinere Ipads, grotere Ipads, dunnere macBooks. Het is tijd voor echt iets nieuws, iets wat het bedrijf onder leiding van Steve Jobs steeds weer kon bewerkstelligen. Want ook als ik de reviews mag geloven is Apple Music ook een flop..

Microsoft heeft laten zien wat een nieuwe topman/vrouw kan beteken voor een bedrijf. Ik ben benieuwd wat voor mooie dingen er dan van Apple zullen verschijnen.
En de Apple Watch is niets nieuw? De verkoop is misschien niet zo gigantisch als de iPhone/iPad maar volgens de laatste cijfers zou Apple ongeveer 70% marktaandeel hebben, dit noem ik toch al een succes. De stijl van Cook is anders dan die van Jobs, vooral minder arrogant, of dit goed is voor het zorgvuldig opgebouwd bedrijfsimago vraag ik me wel af. De nieuwe MacBook, Mac Pro en iMac met retina display noem ik toch wel innovatief en deze zijn allen onder Cook verschenen. Het enige wat echt een foute keuze was lijkt me Scott Forstall ontslagen, het lijkt alsof software na zijn vertrek geen prioriteit meer is.
Het hangt er een beetje vanaf hoe je de Apple Watch vergelijkt met de iPad en iPhone. Die laatste twee bestaan al veel langer dus het is logisch dat er veel meer verkocht zijn. Als je kijkt naar de verkoopcijfers van de eerste maanden na lancering doet de Apple Watch het beter dan iPad en iPhone.

Maar goed, de tijd zal moeten uitwijzen of het een succesvolle innovatie was. Daarvoor is het nu nog te vroeg.
Ik vraag mij af of het nu echt de creativiteit is, die is verdwenen. Het kan aan zoveel dingen liggen, maar de creativiteit kwam ook ten tijden van Steve Jobs van onderaf. Wat er gecreŽerd wordt op de tekentafel of in het lab.

Het ligt ook een klein beetje aan de concurrentie en de huidige tijd. We zien simpelweg weinig creativiteit en vernieuwing, van niemand... Qua innovatie ook, want op dat gebied ligt Google al tijden voorop.

Ik denk dat we het gewoon even moeten afwachten. Er komen nog veel meer wearables, auto's, toepassingen voor medici en smart-toepassingen in het dagelijks leven (slimme muren, glazen, tafels, keuken, auto's, etc) Maar om dat nu direct te linken aan het gemis van Jobs, vind ik te vroeg
Ook al komt de creativiteit van onderaf, dan kan een topman nog wel het verschil maken
- wie nemen we aan (focus op marketing of design)
- hoe beoordeel je het personeel
- hoe stimuleer je het personeel ('de donderspeech van het is allemaal shit')
- welke producten keur je goed voor de markt ('die grotere iPhone verkoopt toch wel')
Ja, maar dan kun je nog niet zeggen dat de creativiteit verdwenen is. Die is er echt nog wel. Ik zeg ook nergens dat een topman het verschil niet gaat maken... er spelen ook andere factoren mee

[Reactie gewijzigd door Cinemaniak op 11 augustus 2015 10:17]

het gaat niet perse om de creativiteit dus van onder af komt , ik denk dat er genoeg zit daar, het gaat meer om de beslissing die uiteindelijk gemaakt word aan de bovenkant , steve jobs zag het in principe goed , beter als de huidige topman, die heeft toch een ander idee over apple denk ik. voor steve jobs ging het niet perse om de knaken maar om de producten , nu is het wel het geval dat het puur om het geld gaat , en het gaat sinds dat steve jobs weg is gewoon bergafwaarts, en het toveren met getalletjes waar apple zo goed in is houd ook een keer op . ze drijven nog steeds op het water dat steve jobs in de vijver gegooid heeft . maar ik denk dat die vijver toch langzaam uit aan drogen is ,
Persoonlijk weet ik ook niet of de creativiteit weg is. Zoals anderen ook zeggen: de periode van Jobs wordt misschien ook wel een beetje over het paard getild en ze moeten er nog altijd een markt voor zien. Zoals anderen, denk ik dat er trouwens nog veel beweging is. Het is toch ook goed dat er concurrentie is die ook niet stilstaat.

Wat ik daarentegen wel vind dat een stuk weg is, is het streven naar perfectie van het afgewerkt product. Apple Music als laatste voorbeeld, dat vind ik een heel on-Apple release, veel te rommelig (zowel de presentatie als de uitvoering). Ik kan me moeilijk voorstellen dat Jobs dit zou geaccepteerd hebben. Om het cru te zeggen, missen ze volgens mij wel een beetje de tiran Jobs die extreem veeleisend was.

Nu, ook daar denk ik dat ze het wel een beetje beseffen. De nieuwe AppleTV blijven ze uitstellen (komt er nu weer "misschien in september" alhoewel ik wacht tot iemand rapporteert dat er ergens productie in gang is gezet of variaties in levertermijnen), iOS9 is eindelijk weer eens focussen op stabiliteit en performance, zelfde met Capitan. Ik hoop echt dat die aandacht voor afwerking terugkomt, want daarmee hebben ze zich onder Jobs echt weten te onderscheiden.
Ik vraag mij af of het nu echt de creativiteit is, die is verdwenen. Het kan aan zoveel dingen liggen, maar de creativiteit kwam ook ten tijden van Steve Jobs van onderaf. Wat er gecreŽerd wordt op de tekentafel of in het lab.
Ik weet niet hoe lang en hoe dicht je bij Jobs gewerkt hebt maar andere mensen die wel met het gewerkt hebben schetsen een ander beeld. Een beeld waarin enkele topmensen zoals Jobs en Ive een zeer grote stempel op de innovatie van Apple leggen. Als je de vele biografieen van Jobs leest komt dat verhaal ook duidelijk naar voren. Duidelijk is dat Apple helaas een deel van zijn 'drive' heeft verloren met Jobs. Het blijft natuurlijk een uiterst belangrijke firma maar ze lijken trager te reageren op dit moment.

Onthou dat in Amerika een topman vaak een veel grotere motiverende rol heeft dan bij Europese bedrijven. Er is vrijwel geen analist die denk dat Tesla and SpaceX zou hebben bestaan zonder Musk bijvoorbeeld.
Die producten van Microsoft gaan als broodjes over de toonbank. Iedereen wil deze innovaties van dichtbij beleven...
welke innovaties? Ze hebben 5 jaar achter de markt aangelopen en qua telefoonverkoop komen ze nog steeds niet in de buurt. Ik vind die bril van Microsoft wel gaaf maar daarmee lopen ze alsnog achter de concurrentie aan.
Was een ironische opmerking ;)
Sorry, ben af en toe net sheldon van de big bang. Can't see sarcasm😁
eermz, ze hebben juist hun horloge op de markt gezet; ineens in premium en ultra-premium modellen.....

wil je echt zover gaan dat ze nutteloze dingen moeten uitvinden??
Steve Jobs heeft vanaf zijn terugkeer in 1995 drie grote product introducties gedaan: ipods, iphones en ipads.

Geef Cook ook even 20 jaar... watches, autos, music, smarthomes... Nieuwe CEO gaat niet veel veranderen...
Ik ben het met je eens dat Microsoft op dit moment heel erg goed bezig is, ze zijn duidelijk een weg ingeslagen die ruimte bied voor goede en nieuwe producten. Voorlopig zijn ze echter nog even bezig met het opwaarderen van hun oude (en in veel gevallen m.i. niet zulke goed doordachte producten) naar iets beters. Azure is in mijn ogen het eerste en enige platform dat echt goed werkt. Niet gek, want het is behoorlijk nieuw en met de nieuwe manier van denken in de basis opgezet.
Ik weet niet of je het Apple-nieuws volgt op bijvoorbeeld MacRumors, maar als je dat hele evangelische Jobs-geklets even vergeet (vroeger was alles beter!), zul je zien dat ook Apple op dit moment hele goede dingen doet. Ze trekken echt de beste mensen bij andere bedrijven vandaan (als het gaat om marketing en branding), en werken succesvol samen met bijvoorbeeld IBM. Die samenwerking is nog pril, maar het zou me niet verbazen als dit een zeer succesvolle zet van Apple is om bij grote bedrijven weer stevig voet aan de grond te krijgen.
Ik denk ook dat je Tim Cook onderschat. Hij is duidelijk bezig een eigen draai te geven aan de Apple waarden, en alhoewel ik met argusogen kijk naar de kwaliteitsstandaarden, lijken ze met iOS9 en OS X El Capitan weer de oude weg terug te vinden. Cook is wel iemand die heel erg in de maatschappij staat en ook niet bang is om het gesprek (en waar nodig de discussie, zie bv zijn mening over gay marriage in de US) met die maatschappij aan te gaan.
Ik bekijk de toekomst van Apple in elk geval met grote interesse, volgens mij gaat dat echt wel goed komen.
Weet je wat je ook kan doen, een extra knop toevoegen, misschien wel 2, zoals android en windows phone hebben. Heb je je force touch niet nodig.

Hoe betrouwbaar is force touch? Mensen die het van de watch kennen, maakt het fouten, of werkt het echt vrijwel 100% juist, in het registreren of iets een harde of zachte tik op het scherm is.
Je kan het al proberen in de Apple winkel bij de nieuwe macbooks. Nu vind ik die nwe macbooks veel te duur, maar de implementatie van haptic feedback is geweldig. De trackpad beweegt niet, maar als je er op klikt dan voelt het wel alsof je hem echt indrukt. Al dat gezeur over dat Apple niets nieuws komt, het zijn geen revoluties meer, maar nog zeker innovatieve evoluties.
Force Touch is niet per definitie haptic feedback. Betwijfel of de iPhone dat laatste krijgt. Al zou dat wel een hele mooie ontwikkeling zijn als die dat wel krijgt!

Heb zelf de 13" MBP met Force Touch trackpad, en die haptic feedback is inderdaad eng realistisch.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 11 augustus 2015 10:54]

Ik hoop inderdaad ook meer op haptic feedback, dan die force touch (die vind ik niet zo boeiend). Het zit ook in de watch (haptic feedback), maar dat heb ik nog mogen proberen.
Zou denk ik alleen gebeuren als die nieuwe trilmotor ook krachtig genoeg is om in een broekzak als trilfunctie opgemerkt te kunnen worden. Denk niet dat ze 2 trilmotoren gaan implementeren en de haptic variant werkt door te tikken.
Force touch lijkt mij vooral interessant voor het toetsenbord
Force Touch zou inderdaad interessant kunnen zijn, bijvoorbeeld hard indrukken voor de shift-versie (zoals hoofdletters).

Als er haptic feedback in komt, dan is dat ook een welkome toevoeging aan het toetsenbord!

Gelukkig kunnen ontwikkelaars tegenwoordig zelf toetsenborden maken, dus er zal ongetwijfeld iemand iets slims bedenken met Force Touch :)
De optie klinkt wel geinig, al denk ik niet dat het voor mij waard is om te switchen naar de 6S, ook cpu/ram niet.
Wat ik zou willen is een soort van led ring om de home knop die kan oplichten bij notificaties ipv dat het scherm aan gaat, dus zoals bv het laad lampje bij de oudere macbooks, deze was wit.
Dit zou ik bv weer wat vinden, ik heb nog geen Apple watch dus weet niet hoe het werkt maar op de macbook vind ik het niet zo, gebruik liever externe muis + rechter muisknop.


In ieder geval hoop ik dat je het eventueel uit kunt zetten
Android toestellen hebben vaak notificatie lampjes ingebouwd, zelfs meer kleuren led.
Dat is inderdaad erg handig, je kan bv ook aan het ledje zien of het toestel volledig geladen is of niet (als ie aan de lader hangt). En gaat bv rood knipperen als ie bijna leeg is.
Groen knipperen zijn chatberichten, etc.
Er zijn ook meerdere apps verkrijgbaar waarbij je dat lampje zelf kan inregelen, dat deze precies gaat knipperen op het moment dat jij dat wenst, en welke kleur je erbij wenst.

Dus je kan er ook voor kiezen om over te stappen naar Android ipv die toestellen met iOS elk jaar weer te vervangen.
kan.. maar ik vind android niet fijn werken.
Dat zit tussen de oren, in praktijk vinden mensen Android veel prettiger en sneller werken dan iOS. Zie hier een video met proef op de som:
https://youtu.be/IhOmhM38xjw

(edit: link video was vervallen, nieuwe link geplaatst).

[Reactie gewijzigd door MrDayOff op 12 augustus 2015 07:53]

Nee sorry zit niet tussen de oren, ik heb elke Android versie bijna gehad sinds 1.6 en ik vind het gewoon echt niet fijn werken. iOS heb ik veel versies over geslagen door de jaren heen. Ook Windows mobile heb ik gehad zelfs toen Android al uit was.

Android vind ik zelf het meest onpraktische systeem om mee te werken, BlackBerry os 10 vind ik weer heerlijk werken met al die bewegingen, als tweede kies ik voor iOS omdat het voor mijn gevoel gewoon lekker goed en simpel werkt en geen gedoe.

Als ik alleen al kijk maar al die icoontjes op Android erger ik me kapot l, instellingen menu vind ik niet fijn. Ook die verschillende home schermen en als je op menu knop klikt dat je widgets en apps krijgt vind ik maar vervelend.

Als ik een app niet op mijn homescherm zet omdat ik hem niet zoveel gebruik moet ik vervolgens gaan zoeken tussen me apps waar hij dan wel staat. Bij bb10 en iOS kan ik zelf bepalen waar hij staat, als ik iets installeer staat hij gewoon achter aan ipv dat ik moet raden waar hij komt of op welk scherm en dergelijke.

Ik heb hier zelfs een tv box met Android 4.4 er op en zelfs die vind ik niet fijn werken omdat alles zo verdeeld staat en niet logisch.

Dit is natuurlijk mijn eigen mening en wat ik heb gemerkt door de jaren heen.
Als ik een andere telefoon koop kan ik zo me weg vinden op iOS of bb10 terwijl ik bij Android de eerste maand loop te vloeken dat dingen niet fijn werken voor mij.
Pardon? Ik heb gewoon een iPhone 6 Plus, 64GB Hier liggen.
Gekocht op 28 July 2015 bij Apple.ie.

Ik snap je frustratie niet zo heel goed, ik koop de 6s ook hoor alleen dat is een cadeautje voor me vriendin haar verjaardag voor mezelf omdat ik net de 6 heb en deze snel genoeg is voor die paar apps die ik gebruik zie ik niet zo zeer de reden om over te stappen naar de S versies.

Meestal sla ik de S wel over, al heb ik wel de 3Gs gehad na de 3G, en ook de 4Gs na de 4, alleen de 5S heb ik overgeslagen na de 5, nu heb ik de 6 en deze bevalt me prima eigenlijk en heb voor mijn gevoel niet echt sneller nodig.

Krasje is vervelend, ik ben namelijk erg voorzichtig met telefoons omdat ik wil dat ze er zo goed als nieuw uit zien zodra ik hem weg doe.

Mijn iPhone 6 heeft dan ook een dikke case omheen en een screen protector om er voor te zorgen dat deze mooi en netjes blijft.
Gooi gewoon de 6 uit het raam en koop een paar 6s versies.
Dat lijkt me geen goed idee, ten eerste verpest je dan je telefoon en ten tweede is uit het raam gooien van apparatuur niet toegestaan, verder snap ik ook niet zo heel goed wat je met meerdere toestellen moet van het zelfde type en merk.
Ik ben erg benieuwd naar het effect , als het er al is, op de batterij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True