Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 162 reacties

Volgens geruchten is Apple begonnen met het produceren van zijn nieuwe iPhone. Deze zou een vergelijkbaar uiterlijk hebben als de huidige modellen en beschikken over Force Touch. Met deze technologie wordt gemeten hoe hard de gebruiker op het scherm drukt.

Dat meldt het doorgaans goed ingelichte Bloomberg op basis van zijn bronnen. Die stellen dat Apple inmiddels is begonnen met het produceren van zijn aankomende iPhone en dat massaproductie vanaf volgende maand van start gaat. Naar verwachting kan Apple snel veel toestellen maken, omdat er is gekozen om het uiterlijk gelijk te houden aan de huidige iPhone 6 en iPhone 6 Plus, aldus de bronnen. Daarnaast zou Apple voor een scherm hebben gekozen met Force Touch, een techniek die de druk op het scherm meet en daardoor kan meten hoe hard een gebruiker drukt.

Naar verwachting ligt Apple op schema om de nieuwe iPhone, die als de geruchten kloppen dus hetzelfde 4,7"- en 5,5"-scherm krijgen als de huidige modellen, in het najaar uit te brengen. Doorgaans kiest de fabrikant voor een release in september. Andere geruchten meldden dat de fabrikant in augustus zijn nieuwe iPhone-modellen aan het publiek wil tonen, waardoor aannemelijk is dat er gekozen wordt voor een release begin september. De bronnen van Bloomberg hebben wel als kanttekening dat de precieze timing afhangt van het succes om voldoende schermen met Force Touch te produceren.

Er verschenen eerder al geruchten dat Apple zou kiezen voor Force Touch in zijn nieuwe iPhone. De techniek wordt al gebruikt in de Apple Watch en trackpads van sommige laptopmodellen. Aan hoe hard een gebruiker op het scherm drukt kunnen vervolgens verschillende acties worden verbonden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (162)

Zal het niet jaren gaan duren voordat de meeste apps gebruik maken van Force Touch? Gezien het overgrote merendeel van de iPhones deze technologie niet heeft zal het commercieel nog niet heel interessant zijn voor ontwikkelaars, lijkt mij.
Als ik kijk naar de performance van veel apps op oudere apparaten houdt geen enkele developer daar rekening mee. Ze kopen zelf het nieuwste speeltje en gaan daar simpelweg voor ontwikkelen. Fuck de oude troep en door! Dit is wellicht wel de grootste kracht (en zwakte) van het mobiele speelveld, want het tempo van vernieuwing is bikkelhard voor achterblijvers.
De ontwikkelaar moeten zelf niet investeren, ze moeten enkel een in de library het commando zoeken dat force toe laat op een knop of veld.

Ten tweede heeft de force touch een direct voordeel: Apple gaat echt geen nieuwe technologie introduceren zonder zijn software er aan aan te passen.
- IOS interface zelf waar je force moet voor gebruiken zoals: Advanced Option menu openen door erg hard te klikken of in Safari het verschil te kunnen maken tussen een mouse-over 'zachte klik' en een mouse click = harde clik.
- Ook de camera app zou je de scherpstelling kunnen vasthoudendoor zachtjes te duwen en een foto nemen door harde te klikken. Net zoals bij een gewone digitale camera.
- En na een simpele updates kunnen racegames het rem en gaspedaal gevoelig maken voor druk.

The next step is een scherm dat de aanwezigheid van uw hand/vinger voelt en de afstand kan bepalen tot het scherm. Zo kan je echt het mousover effect nabootsen en zelfs games besturen door met uw vingers boven het scherm te bewegen.
Je laat het veel makkelijker voor komen dan dat het is.

Natuurlijk zou er in IOS en Apple apps de functie zitten.

Alleen voor app ontwikkelaars heeft het veel meer voeten in de aarde. Want je moet eerst afvragen of de Force touch er is. En vervolgens een hele andere afloop implementeren.
Nou nee niet per se denk ik. De check moet je inderdaad uitvoeren, maar het verschil tussen een "force click" en "press en hold" zal vrij makkelijk uit te programmeren zijn. is drie extra regels misschien, maar het wordt er wel een stukje sneller van.
Maar je moet qua UI dan nog steeds rekening houden met feit dat niet elk toestel force touch heeft. Zo moet je dus functionaliteit op 2 manieren aanbieden. Dat zorgt wel voor meer onderhoud/implementatiewerk.
Ja en dat is dus misschien twee regels extra. If (forceTouchEnabled == True){Bla bla} else {pressAndHold actie}
Ja en dat is dus misschien twee regels extra. If (forceTouchEnabled == True){Bla bla} else {pressAndHold actie}
Dat is wel een ontzettend versimpelde weergave van de werkelijkheid en als je dit 1000 keer in je codebase hebt staan voor iedere UI-elementje wordt dat aardig vuil. Het kost heus wel wat moeite om hier weer een UI-laag voor te bouwen die hier optimaal gebruik van maakt.

Niet dat daar iets mis mee is verder, vooruitgang is goed en je kan niet vanuit niks verwachten dat het meteen overal in zit. Dit is wel weer een goede stap naar fijnere interfaces.
Ik denk het niet aangezien deze check ws in de API zit en je dus alleen een waarde terug krijgt die normaal 0 of 1 is en nu ook 0.2 of 0.7 kan zijn ofzo. Zo moeilijk zal het allemaal wel niet zijn.

Als het goed is heb je trouwens een standaard clickevent actionlistener en die gebruik je niet 1000 keer op die manier. Daar heb je een object voor dat je misschien nog tig keer instantiëerd, maar de de code blijft maar op 1 plek. Anders moet je heel gauw gaan refactoren.
Ik denk het niet aangezien deze check ws in de API zit en je dus alleen een waarde terug krijgt die normaal 0 of 1 is en nu ook 0.2 of 0.7 kan zijn ofzo. Zo moeilijk zal het allemaal wel niet zijn.

Als het goed is heb je trouwens een standaard clickevent actionlistener en die gebruik je niet 1000 keer op die manier. Daar heb je een object voor dat je misschien nog tig keer instantiëerd, maar de de code blijft maar op 1 plek. Anders moet je heel gauw gaan refactoren.
Het punt is dat je interface er wel daadwerkelijk gebruik van moet maken. Er moeten dus wel concrete (nieuwe) acties gekoppeld worden aan zo'n force touch actie. Als je alleen maar soft/hard/bla touch koppelt aan dezelfde actie als press en hold dan is het allemaal niet zo spannend nee, maar er moet daadwerkelijk nieuwe functionaliteit geschreven worden wil dit allemaal überhaupt zinnig zijn. Er moet opnieuw worden nagedacht over hoe we een touchscreen device gebruiken.

Het is toch ook niet zo dat toen de muis geintroduceerd werd, er werd gezegd 'oh dan hoef je alleen een library te importeren, en dan betekent de muis 1 pixel naar rechts bewegen hetzelfde als het pijltje naar rechts op het toetsenbord'. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit zo'n grote verandering is als de introductie van de muis.
Was Apple niet degene die met de muis kwam? 😇 ik denk dat ze er wel wat beter over nagedacht hebben zodat het voor ontwikkelaars juist heel simpel is dit te implementeren. Again in verhouding met de nieuwe functies en API's in iOS 9 zal dit een peulenschil zijn voor devvers maar een opvallend verschil voor de gebruikers.
Nee, zelfs Microsoft was ze voor met de implementatie...
Maar ze hebben het wel aan het grote publiek gesleten.
Zie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mouse_(computing)#History
Independently, Douglas Engelbart at the Stanford Research Institute (now SRI International) invented his first mouse prototype in the 1960s with the assistance of his lead engineer Bill English.[
Eh. Nee. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Mouse_%28computing%29#History. De eerste trackball was uitgevonden in 1946 al.
Ik denk niet dat dat zo maar kan. Een "0" en "1" worden opgeslagen in een Boolean(als true of false) een numerieke waarde wordt opgeslagen in een hele andere datatype.

Stel je hebt een race game. dan heb je het object "auto". Deze wordt met een vector verplaatst over de baan. In die vector moet je rekening houden met Richting en snelheid. Loopt de vector van 0,0 naar 1,1 dan heb je een snelheid van 1 en een richting van 45 graden. Het is je misschien nooit opgevallen maar in een goede race game. Wordt die vector opgebouwd. Zodat je nooit bijvoorbeeld binnen 1 druk van 0 naar 230 km/h gaat.

Wanneer je die juist opbouw hebt, moet je nu de respons van de force toch daar in verwerken. Dit maakt de berekening toch een heel stuk complexer.
De implementatie is niet zo lastig als men denkt, the return is een (dit)/(dat) waar de waarde v/d pressure binnen 0 en 1 of 2 .. of 3 is.. Hierdoor kun je dus op elke huidige waarde een nieuwe return waarde krijgen en dus curve- krijgen wat natuurlijk aanvoelt voor max acceleration of bijv bij afremmen.
Joh. Dat zou wat zijn. Ff 20G voor je kiezen. Zelfs virtueel doet dat pijn. Een 0 of 1 kan worden opgeslagen als boolean. Dit betekent echter niet dat dit ook gebeurt. Kan best een INT achter hangen ofzo. Weet ik veel. Maar in jouw geval is de return value naar de klasse geefGas waarschijnlijk zo dat dit rekening houd met tijdsduur van het indrukken. Helemaal niet moeilijk om dit om te schrijven naar drukkracht.
in de API zit en je dus alleen een waarde terug krijgt die normaal 0 of 1 is en nu ook 0.2 of 0.7 kan zijn ofzo. Zo moeilijk zal het allemaal wel niet zijn.
Hopelijk schrijf jij geen software...

Een 1 en een 0 is een boolean (true/false) en een 0.2 of 0.7 bijvoorbeeld een float.

Als jij dan in jou code hebt staan:
if( ButtenPress === true)

Wens ik je veel succes met herschrijven. Je types zijn gewoon veranderd dus ook in heel je code moet je daar dus rekening mee gaan houden.
Of je bouwt gewoon een functie die elke click override en stopt daar je check in..
Je mist mijn punt. Het gaat niet alleen om de code maar ook om goede manier om functionaliteit te ontsluiten mét en zonder force touch. Dat vergt gewoon goed nadenkwerk en meer onderhoud/testwerk.

Voor de rest is het technisch niet erg ingewikkeld.
Ja tuurlijk, Maar dat is er zonder ook al. Force touch is een hardware toevoeging voor iets wat kennelijk al een tijd lang gewild is. Zie wacom tablets en galaxy note achtige taferelen. Echt heel veel extra testwerk neemt het niet met zich mee en qua onderhoud is het ook peanuts.

Ik snap je punt wel, maar hij is niet echt significant ten opzichte van de overhaul die iOS 9 met zich meebrengt.
En dan heb je het verschil van slechts de notificatie, je snapt dat het event wat eraan komt ook ontwikkeld moet worden en van toegevoegde waarde dient te zijn. Met 3 regeltjes heb je nog niks.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 28 juni 2015 17:11]

Je actionlistener returned alleen de waarde, welke functie je verder uit wilt voeren is daar verder niet van afhankelijk. Beide dingen die ik hier nu net noemde hebben dezelfde GUI functionaliteit en kunnen dus vrij simpel hetzelfde object benaderen. Hoeft geen apart verhaal aan in dit geval.

Je hoeft niet per sé en kompleet andere methode uit te voeren. Dat is wat ik zeg. Het kan uiteraard wel, en dan kost het je wat moeite, maar het hoeft niet.
Actionlisterner? volgens mij is dat een android kreet.

Ja het gaat gewoon om een extra event, maar die pas ik alleen toe als het wat toevoegt. Maar die ga je niet toevoegen als het niks nieuws toevoegt.
Actionlisterner? volgens mij is dat een android kreet.
Kan best, Maar zit ook standaard in Java bv.

Hoezo zou je het niet toepassen als dit straks 1 van de grootste verbeteringen is voor je publiek? Puur alleen het vervangen van press en hold is al een verbetering, maar niks nieuws.
Als ik al een touch event erin heb zitten dan ga ik niet een extra event aanmaken die vervolgens het zelfde doet. Dat zal ik alleen doen als er een nieuwe functionaliteit achter komt of een andere manier van de workflow maak. Kortom dat betekent dat het wat meer dan 3 regels codes wordt.
Ik verwacht dat Apple in de API een check zal implementeren. Zodat de programmeur alleen één call hoeft te doen naar een functie in de API die de boiler-code bevat. Dus als het apparaat Force Touch heeft dan varieert de waarde van de return value van de functie tussen 0 en 1, en als het een oudere apparaat is dan is de return value 0 of 1.
Bijvoorbeeld. Dit betekent dus dat de programmeur in eerste instantie niks hoeft te doen om de boel force touch compatible te maken, maar hij kan extra mogelijkheden gebruiken die drukgevoeligheid nodig hebben. Zoals brushes in photoshop express ofzo.
3 extra regels? Dan ben ik benieuwd hoe volgens jou die 3 extra regeltjes uit zouden moeten zien? Ik heb namelijk het idee dat je niet helemaal weet waar je over praat?
Die is niet een regel als:
/dir force on
/dir force pin 1 max 100

Dit is veeeel meer werk dan dat jij denkt te doen met 3 extra regeltjes hehe
Ik zou beginnen met onderzoeken of een force touch meerwaarde biedt voor je app en dus van toegevoegde waarde is. Ik kan nog weinig toepassingen voor force touch bedenken, behalve games als kop van jut en misschien whack a mole. Voor de rest lijkt force touch meer gimmick te zijn dan echt toegevoegde waarde.
Racing games, drawing apps, Shooters, Je kan het zo gek niet bedenken.
Voral voor games toepassingen dus, maar voor acties in de ui dus niet echt, blijft rouch force dus vooral een gimmick naar mijn idee.
De ontwikkelaar moeten zelf niet investeren, ze moeten enkel een in de library het commando zoeken dat force toe laat op een knop of veld.
Leuk, dan heeft het object een extra eigenschap.. zolang je daar geen functionaliteit aan koppelt heb je er niks aan.
- En na een simpele updates kunnen racegames het rem en gaspedaal gevoelig maken voor druk.
Als je bij het maken van de game altijd uitgegaan bent van een aan/uit gaspedaal dan is het toevoegen van proportionele snelheidscontrolle wellicht niet even simpel te realiseren.
Ja wel. Is een extra klasse van misschien 10-20 regels waarmee je een extra bereking uitvoert op je input voor snelheid.

Met gyro besturing gebeurt precies hetzelfde.
Hoeft niet heel lastig te zijn .Je voegt gewoon 1 parameter toe aan de functie die verantwoordelijk is voor acceleratie en geeft deze standaard de waarde 1. Deze parameter neem je mee in de berekening..voorbeeld : return newSpeed * parameter ( 1 ) = dezelfde uitkomst.

Nu ga je naar de plek die deze functie aanspreekt en dat is de functie die aangeroepen word als je op de knop gas geven drukt. Hier lees je uit wat voor type input de gebruiker heeft. Bij een 'normale'input roep je de functie accelerate zonder parameters aan (zoals waarschijnlijk al het geval is) en bij force touch input geef je in de parameter een waarde tussen 0 en 1 mee.

Nadeel wat ik dan nog zie is dat iemand met een 'normaal' touch screen altijd sneller zal zijn omdat iemand met force touch nooit de waarde 1.0 zal halen al vermoed ik dat het aanpassen van deze 'gevoeligheid' ook geen rocket science zal zijn.
Duurde toch ook niet jaren tot de apps ondersteuning kregen voor de nieuwe apparaten elk jaar met hogere resolutie en/of schermgrootte?

Daarnaast: met miljoenen nieuwe iPhone verkopen is het best interessant voor ontwikkelaars om de nieuwe functies ook te implementeren ;)
Een hogere resolutie is makkelijker een mouw aan te passen dan een techniek die andere functies geeft naarmate je harder drukt. Dan moeten apps echt anders functioneren..
Een techniek die andere functies geeft? Wat bedoel je? De kracht waarmee wordt gedrukt is enkel een extra parameter die niet perse gebruikt hoeft te worden door het programma.
Overigens vraag ik me af hoe zuiver en consequent het is en of dat voldoende is om echt iets toe te voegen aan de bediening van een apparaat. Ik ben zelf een echte toetsenbord-man. Maar een toetsenbord met drukgevoelige toetsen lijkt me enorm irritant. Dat gaat nooit mijn typesnelheid verbeteren, zeker niet als de input per toets softwarematig geinterpreteerd moet worden naar een bepaalde betekenis.

[Reactie gewijzigd door blorf op 27 juni 2015 10:40]

Een techniek die andere functies geeft? Wat bedoel je? De kracht waarmee wordt gedrukt is enkel een extra parameter die niet perse gebruikt hoeft te worden door het programma.
Overigens vraag ik me af hoe zuiver en consequent het is en of dat voldoende is om echt is toe te voegen aan de bediening van een apparaat. Ik ben zelf een echte toetsenbord-man. Maar een toetsenbord met drukgevoelige toetsen lijkt me enorm irritant. Dat gaat nooit mijn typesnelheid verbeteren, zeker niet als de input per toets softwarematig geinterpreteerd moet worden naar een bepaalde betekenis.
Het hoeft ook helemaal niets toe te voegen zolang het maar beter aan voelt. Kijk maar naar die mechanische toetsenborden. Zo ver ik weet is er niets dat een mechanisch toetsenbord vereist of dat het wat toe voegt maar een hoop mensen betalen er grof geld voor omdat het prettiger voelt. Zo zijn er wel meer producten te noemen zoals de Dualshock 2 tegenover de Dualshock 1, kan me geen game herinneren die gebruik maakte van de pressure-sensitive knoppen maar toch vind ik de DS2 knoppen 10x prettiger en fijner aanvoelen dan de DS1 knoppen.
Gta san Andreas en gran turismo zijn 2 voorbeelden die me te binnen schieten
Need for Speed Underground had het ook :)
Metal Gear Solid!! Geweldig die drukgevoelige knoppen, als je niet uitkeek brak je onbedoeld iemands nek :D En voorzichtig gluren was ook wel grappig :)
De touch techniek van nu is eigenlijk alleen maar: aanraken of niet aanraken. Zeg maar: 0 of 1. Met Touch Force krijg je mogelijkheden van 0 t/m 10 bijvoorbeeld. Dat geeft veel meer mogelijkheden, maar vereist ook een compleet nieuwe app ontwikkeling om gebruik te maken van de mogelijkheden i.m.o.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 27 juni 2015 11:01]

't Is gewoon een uitbreiding op bestaande API's, zie bijvoorbeeld de documentatie van NSEvent en NSButton in OS X. Het zal eerder aan de verbeelding van UX designers liggen denk ik :)
Het lijkt me een technologie die met name wel eens de nauwkeurigheid van toetsaanslagen op de kleine touch-toetsenbordjes op telefoonschermen zal kunnen verbeteren. Dat zou wel eens voor de meeste mensen de meeste toegevoegde waarde kunnen hebben. Naast de voor de hand liggende tekenappjes is het maar de vraag hoe nuttig/handig een variabele drukkracht in meer alledaagse apps kan zijn en of er zinvolle toepassingen voor zijn te ontwikkelen.

De tijd zal het ons, zoals gewoonlijk, leren. :)
Dat is altijd een spanningsveld. Ik heb helaas op mijn iPhone 6 nog steeds iPhone 4 optimized apps: balken boven en onder en "zoomed". Sommige app makers maken een app en dat is het. Maar juist door de App Store en zijn updates is het 'normaal' geworden dat oude apps updates krijgen en aangepast worden voor nieuwe functies.

Laten we hopen dat Apple het makkelijk maakt voor ontwikkelaars zodat ze volgen! :)
Apple verkoopt zo'n 40 miljoen iPhones per kwartaal. Laten we zeggen dat twee derde de nieuwste iPhones zijn. Dan heb je na 6 maanden al meer dan 50 miljoen devices voor je App die het ondersteunen en het wordt alleen maar meer. Domme developer als je dat negeert.
Ware het niet dat er nog veel meer devices zijn die de nieuwe functionaliteit niet ondersteunen en je zou juist een domme developer zijn als je die negeert. Je zult dus moeten zorgen dat je applicatie ook op de oude devices te gebruiken is, en aangezien de nieuw devices ook op de oude manier kunnen werken is er niet echt een drijfveer om de nieuwe functionaliteit te geen ondersteunen. Het is alleen maar een extraatje dat te gebruiken is door een klein deel van je doelgroep.
Dan maak je je de app zo dat het zelfs op de oude devices werkt maar ook op de nieuwere devices.

Om nu te zeggen dat het niet kan omdat je de oude toestellen wilt ondersteunen is de kans groot dat je de update auto dectect of ziet wat voor devices je gebruikt.

Is puur luiheid van de devp.

[Reactie gewijzigd door aygul12345 op 27 juni 2015 11:48]

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg dat het niet interessant hoeft te zijn voor een ontwikkelaar. Dat heeft ook niks met luiheid te maken, maar met kosten en baten. Als je een hoop tijd moet steken in het ontwikkelen van een feature die maar door een klein deel van je doelgroep gebruikt kan worden, wellicht weinig toevoegt aan je applicatie en je voor je brood ontwikkeld is het verstandiger je tijd te steken in features die wel wat toevoegen voor een groot deel van je gebruikers.
Als ik een iPhone 6s heb en een racegame zoek, waarbij ik twee goede opties heb (er zijn best wat fatsoenlijke racespellen in de App Store te vinden maar voor het gemak twee), dan kies ik die met de beste controls. En bij de 6s is dat gegarandeerd die met force-touch ondersteuning.

Geloof me, ontwikkelaars zijn niet zo dom dat ze die gigantische markt naar een andere ontwikkelaar over laten stappen. Binnen games gaat dit heel snel geïmplementeerd worden, en ik denk dat veel apps ook vrij snel dit zullen inbouwen.

Dit is juist voor ontwikkelaars de kans om zich te onderscheiden. En oude ondersteuning is geen enkel probleem, je past natuurlijk niet je hele app aan maar tweakt alleen de interface een beetje.
De eerste kwartalen na de release ligt dat nog hoger natuurlijk.
Wat je zegt is waar: het gaat even duren voordat Force Touch mainstream is. Maar wat is je punt eigenlijk dan? Moet Apple geen nieuwe technieken introduceren omdat t zo lang zal duren? Moet techniek stil blijven staan?
Daarbij heeft het ook niet voor elke app zin om iets met force touch te doen. Net zoals er miljoenen apps geen gebruik maken van je GPS of motion sensor. Dat maakt die functies niet minder nuttig.
Dit maakt niets uit, "Force Touch" is voor een beperkt aantal typen applicaties relevant. Dat zijn ook de enige applicaties die iets moeten inplementeren.
Hierdoor krijg je helemaal een vreemd os, dan verschillen apps nog meer in besturing als dat ze al doen
.
Grote apps die veel worden gebruikt zullen waarschijnlijk wel een optie toevoegen (facebook of twitter), zoals snel reageren door hard in te drukken bijvoorbeeld.
Mischien gaan ze het gebruiken voor iOS bijvoorbeeld hard drukken om je toetsenbord weg te doen. of hard drukken op je lockscreen om muziek aan te doen?

En het is niet zo dat apps opeens niet gaan werken omdat er een force touch sensor in je iphone zit, er komt gewoon een extra manier van bediening bij.

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 27 juni 2015 10:03]

Zie het juist als nieuw buitenkansje om weer op te vallen als appmaker tussen de massa.
App van een update voorzien en klaar is Kees.
Zo werkt het dan ook niet. Het is niet alsof je apps maakt die force touch only zijn. Het werkt hetzelfde op OS X: als je force touch hebt kan je het gebruiken, als je het niet hebt gebruik je het niet en kan je dezelfde dingen met je apps doen.

Bijvoorbeeld: QuickLook was eerst 1x bestand aanklikken en dan op spatie drukken of op quicklook klikken als je in een Finder venster zat. Nu is er de optie bij gekomen om 'harder' te drukken waarna je meteen QuickLook krijgt.
Voor ontwikkelaars op iOS is elke vernieuwing commercieel interessant. Het enige wat ze moeten doen is het commando voor force touch zoeken en toepassen en hup ze kunnen het label "Force Touch Ready" of "designed for iPhone 6C" in hun samenvatting zetten. Dit verhoogt de kans dat een deel van de miljoenen nieuwe iPhone gebruikers hun app koopt.

Het niet toepassen van Force Touch in apps is juist slecht voor business. Want het geeft aan dat je je apps nooit een update geeft en dit maakt dat bestaande gebruikers je app dumpen en voor een app van je concurrent kiezen.

De meeste iPhone toestellen hebben een 3,5 of 4" scherm. Toch heb ik geen enkele app op mijn iPhone 6 staan die niet is aangepast aan de nieuwe schermgroottes. Ik herinner me wel dat ik kort na aanschaf van mijn iPhone 6 een paar apps heb vervangen omdat ze nog niet waren aangepast aan de iPhone 6.

Je moet als ontwikkelaar dus zelfs kort op de bal spelen als je je klanten niet naar de concurrent wil sturen.
Er zijn zelfs nog genoeg grote apps die de nieuwe resoluties niet ondersteunen dus tsja (Rabobank, PlayStation)
zolang het commercieel interessant is voor apple denk ik niet dat ze zich
daar druk om maken.
Ik denk dat er meteen al veel functionaliteit vanuit IOs wordt ingebouwd.
Nieuwe technologie dus extra uitdaging voor de ontwikkelaars. Apple heeft denk ik niet voor niets deze technologie toegevoegd, ik neem aan dat Apple weer met iets nieuws komt. Force Touch moet heel effectief zijn voor bepaalde games.
Mag ik even, kijk even naar waar Google en Microsoft lang geleden mee kwamen, inderdaad daar zitten apple gebruikers nog steeds op te wachten...
Ik hoor graag welke dingen dat zijn..
1. groot assortiment telefoons
2. telefoons van 2012 die in 2015 nog gewoon updates aan het krijgen zijn
3. serverplatform
4. ZOEKMACHINE
5. betaalbare apparatuur
6. 3GB ram
7. Quad cores (in mobieltjes)
8. NFC
9. Geen locked down NFC
10. custom skins (software) (launchers)

Jo fijne dag

(edit: als je meer moet moet je t ff zeggen :) )

[Reactie gewijzigd door mcelias5 op 28 juni 2015 09:30]

Een aantal dingen die je zegt kloppen helemaal niet.
1 klopt
2 Android toestellen krijgen over het algemeen veel minder updates dan iOS toestellen kijk maar eens naar de fragmentering van het platform. (Is ook het geval als je Windows en os X vergelijkt)
3 Os X server bestaat al jaren.
4 Apple biedt keuze uit verschillende zoekmachines.
5 Betaalbaar is volledig relatief de Galaxy S6 is bijvoorbeeld duurder dan de iPhone 6.
6+7 Specs doen er absoluut niet toe wanneer je naar echte testen kijkt zie je dat over het algemeen de iPhone nog steeds sneller is dan toestellen met betere Specs. Door dat software en hardware beter op elkaar zijn afgestemd.
8 NFC is beschikbaar in Apple toestellen.
9 klopt.
10 klopt.
Iemand die hier al mee gewerkt heeft, hoe nuttig is dit? Zien we dit over een paar jaar op elke telefoon, of is het meer een gimmick, die af en toe wel tof is.

IOS staat er om bekend dat het het meest toegankelijke besturingssysteem is, simpel, je kan niet al te veel maar het is wel duidelijk. Reden waarom veel mensen die weinig van techniek snappen een iphone nemen, leert ervaring in mijn omgeving. Zou dit het niet allemaal moeilijker maken? Hard drukken of zacht drukken voor andere acties. Denk niet dat mijn tante van 60 op een moeilijkere telefoon zit te wachten.

Tot slot, de iphone 6s blijft dus een 720p scherm houden, en standaard 16gb opslag. En een screen to body ratio van nog geen 65%. Ongelooflijk. Ik denk echt dat enkel apple hier mee weg kan komen. Zou samsung haar nieuwe galaxy s zo maken, dan verkopen ze er niet 1.
Ik denk dat het voor een hoop apps interessant is. Race games, zachter > harder gas, zachter > harder remmen. Platform games laag > hoog springen, zacht > hard gooien. Daarnaast voor tekenen kan het handig zijn en in veel andere apps kan je denken aan linker / rechter muis knop > primaire secundaire functies. Ben benieuwd of Apple het alleenrecht op het patent heeft of dat een bedrijf het gelicenseerd heeft. Ik denk dat het een zeer nuttige toevoeging kan zijn!

[Reactie gewijzigd door -NRG- op 27 juni 2015 10:09]

Naast inderdaad games, zie ik vooral de mogelijkheid voor snel bewegen en terug/verder. Bijvoorbeeld druk je had en je scrolt naarbeneden op een webpagina, zou deze een soort van opgelicht kunnen worden waarbij je veel en veel sneller door de pagina kan scrollen. Ga je dan links of rechts dan ga je een pagina verder of terug. Door een animatie te doen van de pagina oplichten, is het ook voor iedereen duidelijk wat je aan het doen bent.

Het is bijna te vergelijken als een FN knop, opeens krijg je heel veel mogelijkheden erbij. Gisteren had ik hier nog een wisseling van gedachtes over met iemand anders hier m.b.t. button layout en steeds grotere telefoons. Bij de grootste telefoons is de bovenkant van de telefoon, zeker linksboven (voor rechtshandige), gewoon onbereikbaar geworden met 1 hand. Dit kan er voor zorgen dat een stevige druk en swipe naar links de functie overneemt van die terug knop in iOS.
Er is al een gesture in iOS die de terugknop vervangt: swipen vanaf de linker kant.

Ik zie force touch meer als een rechtermuisknop voor touchscreens.
Als vervanger voor een rechtermuisknop, zou ik veel eerder kiezen voor ingedrukt houden. Dat is ook wat een aantal apps nu al doen, en iOS zelf ook. Harder en zachter drukken klinkt als iets dat te gevoelig is voor zo'n functie. Het verschil tussen één korte tap t.o.v. een seconde of twee aanhouden van een drukactie is een veel duidelijker verschil. Drukkracht is ook relatief: Wat is hard, wat is zacht, wat is te hard? Dat zal per gebruiker verschillend ervaren worden.

Ik zie Force Touch op dit moment alleen bij spelletjes een functie hebben eigenlijk. En zelfs dan vraag ik me af of je bijvoorbeeld het gasgeven en remmen van een auto voldoende precies kunt aangeven met Force Touch. Een schoudertrigger op een controller drukt echt in en heeft meer dan een centimeter drukafstand; die precisie zal Force Touch waarschijnlijk moeilijk kunnen evenaren.

Een interessant experiment is het wel; je weet nooit wat app-ontwikkelaars en Apple zelf ermee gaan doen. Maar het klinkt voor mij nu nog niet als een wezenlijke toevoeging.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 juni 2015 12:27]

In tegenstelling tot de bekende Wacom teken-tablets, durf ik te stellen dat jij, als persoon, onmogelijk op een device met je vinger over een afstand van 4" of 5.5" diagonaal een rechte lijn kan tekenen terwijl je op elk moment exact dezelfde hardheid/zachtheid in 128 of 256 iteratief uitoefent met je vinger. Hierdoor wordt de lijn dus niet overal even dik en is je tekening meteen niet meer mooi.
Lukt dit met een potlood? Zo ja dan lukt dit ook met je vinger.
Je moet de iPhone dan wel op een stabiele ondergrond leggen.
Jij bent zeker chirurg
Apple kan met dingen 'weg komen' juist om de reden die je daarvoor beschrijft. Het uiterlijk is niet alles. En het scherm is goed genoeg, waarom meer pixels als het niets toevoegd? Net zo'n stomme pixel race als met camera's. Meer scherm pixels = meer stroom nodig. Iets als 500dpi is echt niet nodig.
Hoge resolutie niet nodig ??

Dat is pas nodig als Apple het gaat invoeren zeker ;)

Net zoals grotere telefoons niet nodig waren. Zoveel is niet nodig en met die instelling zouden we nog op een paard rijden.

De hoge resolutie op een note 4 en s6 is er ook voor het gebruik in een VR Gear. Daarbij lijkt de iphone 6 met zijn 720P scherp, maar zie je echt wel verschil als je hem naast de 6 plus of s6 legt !!

De note 4 met zijn hoge resolutie staat met zijn batterij gelijk aan de 6 plus met zijn mindere full hd resolutie. Dus dat hoeft geen issue te zijn.

Daarbij blinkt de iphone 6 met zijn 720p resolutie ook niet uit met zijn screen on time op 1 batterij lading

[Reactie gewijzigd door 634684 op 27 juni 2015 12:38]

Hoge resolutie niet nodig ??
Gezien de grote aantallen die de phone kopen niet. Inclusief ikzelf. En de plus vind ik te groot. Eigenlijk de 6 ook, maar er is niks anders en omschakelen is te duur en kan ws niet.
Want alleen de resolutie is doorslaggevend als je een telefoon koopt?

Nee, dus zeggen verkoopcijfers niks over enkel de resolutie, maar over de complete telefoon.

Daarbij hoeft niet iedereen te zitten met de lage resolutie van de iphone, de ene heeft voorkeur voor het OS, de andere voor de camera, weer een ander voor de uitstraling en nog 100.000 redenen te verzinnen...
Want alleen de resolutie is doorslaggevend als je een telefoon koopt?

Nee, dus zeggen verkoopcijfers niks over enkel de resolutie, maar over de complete telefoon.

Daarbij hoeft niet iedereen te zitten met de lage resolutie van de iphone, de ene heeft voorkeur voor het OS, de andere voor de camera, weer een ander voor de uitstraling en nog 100.000 redenen te verzinnen...
Ja, precies. Dat zeg ik in andere bewoording.
Dat heeft toch niets met het aantal verkochte iphones te maken ?

Als er een monochroom scherm in zat verkochten ze er nog veel 8-)
Dat heeft toch niets met het aantal verkochte iphones te maken ?
Resolutie is idd niet doorslaggevend, dat zeg ik.
Hogere resolutie is niet nodig omdat een normaal mens dat niet kan onderscheiden. Voor dat ene voorbeeld van Vr gear: een aparte accesoire met bijbehorende ingebouwde schermen is veel logischer.

Als tweaker moet je weten dat een hogere res meer gpu kracht en dus meer energie vereist. Dat is 99,9% van de situaties onnodig. Net of je de stoelverwarmjng van je auto altijd aan hebt staan, ook in de zomer.
Kan me herinneren dat er een artikel op tweakers staat waar uit blijkt dat het scherm van de s6 zuiniger is als dat van de iphone 6, mits er wat zwart op het scherm aanwezig was.

De s6 heeft op dit moment verre verre verre weg het beste beeldscherm. Qua kleur, resolutie, energieverbruik, en natuurlijk contrast is het met geen enkel ander (lcd) scherm te vergelijken.
Jammer dat het, ondanks het geweldige scherm, niet kan meekomen qua verkoop aantallen met de iPhone.

Samsung moet zich gewoon focussen op de low end toestellen, daar zijn ze goed in, en laten ze stijgende aantallen zien.

De s6 is al net zo'n verkoopsucces als de s5....
En ik snap daar dus weinig van, waarom de iphone 6 zo goed verkoopt. Als ik 700 euro neer tel voor een telefoon, wil ik de nieuwste technieken, het beste scherm, de beste camera, een compact design, noem maar op. De iphone 6 mist zo veel.

Geen lte cat 6
Geen optische beeldstabilisatie
Slechte speakers, niet stereo, front facing
720p scherm had gewoon 1080p moeten zijn
Standaard opslag had 32gb moeten zijn
Ram had 2gb moeten zijn, en had ddr4 kunnen zijn ipv ddr3
Screen to body ratio van nog geen 65% is echt te belachelijk voor woorden
Quick charging is niet mogelijk
Je betaald voor een nfc chip die je niet kan gebruiken

En nu blijkt ook nog eens dat android 5.0 iets stabieler is als de nieuwste ios.

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen 700 euro voor een iphone 6 betalen. Ik vind de telefoon max 400 euro waard. Het is geen slechte telefoon, zeker niet, maar bij lange na geen topmodel.
Daarom komt er een 6s, met de nieuwste technieken, en dan komt Samsung weer met een nieuwe telefoon, en dan Apple weer, en zo gaat het steeds maar door.

De 6s heeft waarschijnlijk weer alle nieuwste techniek aan boord.

Zo blijft er altijd wel iets wat later uitkomt wat betere techniek heeft.

Bovendien blijft het eeuwige gezeur om betere specs een onzin verhaal....iOS is gewoon efficiënt met de hardware, Android heeft meer specs nodig om vergelijkbaar te scoren qua prestaties.

Het quick charging verhaal is gewoon een mythe, ik laad met mijn iPhone net zo veel gebruikstijd in mijn batterij als bij een quick charge toestel, of misschien hoogstens 10% minder.

Die link over de betere stabiliteit van Android 5 tov iOS 8 of iOS 9 wil ik graag zien.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 27 juni 2015 17:22]

http://www.techtimes.com/...p-stable-ios-8-report.htm

Quick charging is ook vooral de 1e 60% die super rap gaan. Dus met een kwartier laden kan je weer uren vooruit. Ik vond de iphone 6 al niet beter als telefoons van concurrenten, zoals mijn eigen nexus 6, waar ik toendertijd maar 450 euro voor heb betaald.
One of the things that might affect stability is, naturally, device type. According to the most recent data revealed by Apple and Google, iOS 8+ is installed on 72% of existing iOS devices, with Lollipop only accounting for 1.6% of Android devices, according to the most recent data posted by Apple and Google. The one critical difference that could affect crash rates is not the number of devices running the latest mobile OS though, but their quality.

While iOS 8 runs on 2012 devices including iPhone 4S and iPad 2, with certain known performance issues, Lollipop has mostly been released for existing or former flagships that are much more capable of handling the latest mobile OS version.
Verklaart een hoop qua stabiliteit. Percentages crashes zeggen dus lang niet alles.....

Volgens mij heb je nog nooit een iPhone 6 uitgebreid getest....wat is beter? In welk opzicht? Als je het ecosysteem van Apple prefereert is een iPhone een voor de hand liggende keus, toch?

Heeft niks met 'beter' te maken maar met persoonlijke voorkeur.

[Reactie gewijzigd door Isheara op 27 juni 2015 18:34]

"En ik snap daar dus weinig van, waarom de iphone 6 zo goed verkoopt. Als ik 700 euro neer tel voor een telefoon, wil ik de nieuwste technieken, het beste scherm, de beste camera, een compact design, noem maar op. De iphone 6 mist zo veel."

Het probleem is dat jij een telefoon ziet als een lijst hardware-specs en op basis daarvan besluit dat een telefoon beter is dan andere. Je goed recht. Maar als ik een telefoon koop, dan gaat het mij om de gebruikservaring: is het beeld haarscherp, zijn de kleuren realistisch, voelt het toestel snel en responsief, is het licht, ligt het goed in de hand, zijn de materialen mooi, draait het OS stabiel, vind ik de gebruikersinterface prettig werken, wat is de kwaliteit van de apps, hoe goed integreert het toestel met andere apparaten, trekt het goede foto's, video's, kan ik een dag met een batterij, krijg ik vlot updates, wat is de kwaliteit van de support, is mijn toestel waardevast. Als ik dat allemaal (en nog veel meer) in beschouwing neem is de iPhone6 voor mij de beste telefoon. Het is jouw goed recht tot een andere conclusie te komen, maar ik begrijp bijvoorbeeld niet wat ik zou aanmoeten met LTE cat6, stereo speakers (wie speelt nu muziek uit de speakers van zijn telefoon ?!), pixels die ik niet kan zien, DDR4 geheugen dat compleet nutteloos is in een telefoon, "betere" screen-to-body ratio's...
Een iPhone heeft top-specs, maar zelden de allerbeste specs, omdat Apple niet zoals de Android-telefoons zich moet onderscheiden op pure specs. Ik weet ook wel dat je met een pas op de markt gebrachte Samsung S6 op papier "een technisch superieure telefoon" binnenhaalt, maar ik zie echt niet voor welk concreet nuttige eigenschap ik een Samsung S6 zou moeten verkiezen boven een iPhone6. De op papier iets betere schermkwaliteit, de wellicht marginaal betere foto's,.. Dadelijk komt de iPhone 6S en zijn de rollen misschien weer omgedraaid. Ik loop niet meer mee in de waan van de dag wat specs betreft. Marginaal betere specs zijn het voor mij niet waard om af te stappen van iOS, nog altijd dè reden volgens mij om een iPhone te kopen. Maar opnieuw, daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar ik denk dat het toch niet zo moeilijk is om te begrijpen waarom de iPhone zo goed verkoopt.
Leuk dat je dat allemaal niet nodig vindt, maar dan zou ik eisen dat de telefoon niet meer als 500 euro kost. En de 6plus bijvoorbeeld heeft wel optische beeldstabilisatie, de 6 niet. Dat is gewoon zielig voor een telefoon die bij de release 700 euro kost. Met 16gb intern geheugen...

En oja, lte cat 6, ik woon in een stad waar ik 4g+ heb. Een deel van het geld wat ik aan mijn sim only betaal gaat naar de verbetering van het kpn netwerk. Ik kan gebruik maken van deze verbetering. Jij niet, omdat je 700 euro telefoon een goedkope, oude lte cat 4 chip bevat.

Je bent opgelicht, en je probeert het goed te praten. Waarom denk je anders hoe apple het rijkste bedrijf ter wereld is geworden? Ze verkopen inferieure producten voor een te hoge prijs.
De enige reden om een iphone te kopen is als je al veel apple producten hebt, maar goed, dan ben je toch al de verkeerde kant op gegaan.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 28 juni 2015 17:30]

De kwaliteit en waarde van een product worden niet bepaald door de som van zijn specs, noch door de som van de kostprijs van de componenten, maar wel door hoe de gebruiker die kwaliteit en waarde ervaart. Veel techneuten willen dat blijkbaar niet begrijpen.

Ik ben het eens dat een iPhone te duur is, maar dat geldt evengoed ook voor alle andere 400+ telefoons (en dat geldt eigenlijk nog meer voor Android-telefoons, want je hebt diverse alternatieven die weinig van elkaar verschillen).

De dag dat Apple inferieure producten maakt voor een te hoge prijs, gaat het snel bergaf met het bedrijf: zo dom is de consument die Apple-producten koopt ècht niet. Ik kocht vroeger ook geen Apple, en kocht na veel research "het technisch beste product", maar was in de praktijk nooit echt tevreden (over stabiliteit, degelijkheid, gebruiksvriendelijkheid, duurzaamheid). Dat is anders sinds ik Apple-producten koop - nog nooit zo tevreden geweest en ik ben er zelfs niet zeker van dat ik aan het einde van de rit duurder af zal zijn.

Opnieuw, ik begrijp waarom je geen Apple producten koopt, maar het is arrogant jezelf daarom als superieur te beschouwen.
Maar je ziet wel het verschil tussen 720P (iphone 6) en full hd/qhd.

Leuk stukje hier.
Met name het stukje van displaymate. De nieuwe super amoled QHD is zuiniger dan de vorige Full HD. Dus niet alleen worden er sprongen gemaakt met resolutie, maar ook met energie zuiniger schermen. Gewoon roepen dat elk QHD scherm minder zuinig is omdat iedereen dat roept ?

Uiteindelijk zorgen dit soort sprongen voor weer goedkopere Full HD schermen etc. etc.

http://m.pocketnow.com/2014/10/28/qhd-smartphone-displays

[Reactie gewijzigd door 634684 op 27 juni 2015 12:25]

Niet nodig nee. Maar ja, blijkbaar hecht jij er wel grote waarde aan, ieder zijn ding.

Een nog steeds op steeds een paard rijden vergelijken met het aantal pixels op een telefoon scherm..... Nogal een verschil. En ik zich niet dat ze dit soort schermen niet moeten ontwikkelen, alleen voor een telefoon....
De mensheid heeft veel kunnen doen met sinds de uitvinding van het wiel, maar een paar pixels per inch meer op wel telefoons scherm zal niet zo'n enorme invloed hebben op de mens. (Natuurlijk kunnen displays die voor VR gebruikt worden nog wel wat meer DPI gebruiken, maar dat is dus een ander doel)

En je beledigd mij. Iets dat niet hoort op dit forum. Je zegt dat iets zeker pas nodig is als Apple het uitbrengt. Daarmee stop je me in een hokje waar ik niet eens in thuis hoor. Ik ben namelijk nog steeds blij met een 4 inch telefoon en dat Apple nu alleen grotere maakt veranderd daar niets aan. Dus daar gaat jou opmerking....
Apple - en software algemeen - kennende zal er altijd een klassiek alternatief blijven voor 'sneltoetsen': bijvoorbeeld de pijl linksboven om terug te gaan terwijl dat ook met een swipe vanaf links kan.

Gaming kan interressant worden waar je dan meer mogelijkheden hebt met de beperkingen van touch controls. Verder verwacht ik vooral normaliter secundaire acties, net als de rechtermuisknop op de computer.
De nieuwe Macbooks hebben trackpads met deze functie en icm haptic feedback werkt het echt subliem.
Het geeft een nieuw dimensie aan het touchscreen en zoals met alle nieuwe ontwikkelingen denk ik dat we nog maar het topje van de ijsberg zien. Apple heeft het voor elkaar gekregen om het gevoel te creëeren dat je iets indrukt, terwijl dat niet zo is. Dit kan ook voor de toegankelijkheidsfuncties (waar Apple zover mee voorloopt op de concurrentie dat het bijna zielig is dat Google en MS zo weinig doen voor mensen met een beperking) een gigantische doorbraak zijn.

Maar de belangrijkste vraag is: hoe gaan de ontwikkelaars dit toepassen en zorgt het voor een natuurlijke inputmethode? Vooralsnog denk ik van wel, maar zoiets nieuws kan snel uit de klauwen lopen...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 27 juni 2015 10:10]

Nou niet echt. Heb die nieuwe Macbook ook geprobeerd en geef de voorkeur aan die van een XPS13. Wat is jouw referentie? Die nieuwe macbook is hier alweer weg. Begint een beetje moeilijk voor apple te worden tussen XPS, Spectre360 en CarbonX laptops.
Over je toegangelijksfuncties vergelijk: je opmerking is eerder zielig. Wederom wat is je referentie? Ga eens iets anders als apple gebruiken in de 1000-2000 prijscategory

En ja, laat ze eerst eens draadloos laden toevoegen. 'achterhaald spul' }>
Ik vind trackpad van Macbooks echt wel vele malen beter dan die van de xps hoor.
En nee Apple heeft het niet moeilijk door xps en dergelijke. Al die laptops hebben een groot nadeel. En dat nadeel heet Windows. Je moet gewoon accepteren dat sommige mensen Windows niet willen gebruiken en daar ben ik er een van.
Al die laptops hebben een groot nadeel. En dat nadeel heet OSX. Je moet gewoon accepteren dat sommige mensen OSX niet willen gebruiken en daar ben ik er een van. Beter zo? :)
Nu loop je gewoon een achterlijke fanboy uit te hangen. Ga jij maar lekker met je virusscannertje spelen en laat gebruikers met verstand in hun waarde
Ik heb de trackPads gebruikt van de drie notebooks die jij aanhaalt EN van de MacBook Pro Retina 2015 (Dus met de nieuwe trackpad) en kan me echt niet vinden in je bevindingen en dat komt voornamelijk door de Software. Het voelt op OSX allemaal een heel stuk vloeiender, alsof het op Windows eerst nog door Software moet nadat je bv met 2 vingers hebt gescrolled.

Misschien dat Windows 10 dit gaat oplossen maar zolang er nog software van derde tussen de handeling en de afwerking zit sla ik het over.
Ik denk dat jij best wat meer vertouwen mag hebben in je tante, het is namelijk een product gemaakt door mensen voor mensen. Sterker nog, al deze ontwikkelingen komen er omdat de mensen het eisen. Wellicht dat jij nu geen situatie kunt schetsen over wanner het handig zou zijn om zulke technologie te gebruiken; maar ik je vertellen dat je op een gegeven moment zelf die handigheidjes vindt en gaat gebruiken.

Dat we alles met de paplepel naar binnen willen laten gieten door robots is niet raar, maar laten we ons nou niet als compleet afhankelijke idioten gedragen!
Dan is het een kwestie van tijd dat de homebutton zal verdwijnen lijkt me.

Evt nog andere zaken volgens geruchten:
"Er zijn nog meer geruchten over de toekomstige iPhones. Zo zouden ze geen verdikking meer hebben bij de camera en komt er een nieuw kleurtje bij: rosegoud. De resolutie van de camera zou bovendien worden verhoogd naar 12 megapixel en het gebruikte materiaal wordt 7000 series aluminium, waardoor het toestel steviger wordt."
Bron van dit stukje tekst: iculture.nl
Als Apple inderdaad voor elkaar krijgt om hun touchid in het scherm te integreren, dan zal de home button wel verdwijnen. Anders blijft die er wel zitten, al is het maar om touchid een plekje te geven
Voor het resetten en screenprints maken is de homebutton wel handig. Als je scherm stuk gaat heb je dan echt een probleem.
De home button is kwetsbaarder dan als je willekeurig ergens op het scherm kunt drukken via een virtuele home button.

Volgens sommige bronnen is Apple er al mee bezig om de home button te verwijderen:

http://www.ibtimes.com/ap...eads-fingerprints-1977555

[Reactie gewijzigd door Isheara op 27 juni 2015 16:17]

Ja, maar als je wil dat je foon wakker wordt door of een heel scherm, danwel een kleine knop voor die functie te gebruiken, dan vraag ik me af welke minder stroom verbruikt tijdens die "slaapstand" en de kans dat je homebutton per ongeluk ingedrukt wordt is natuurlijk veel kleiner dan dat er op je scherm gedrukt wordt......
Via de jailbreak app virtualhomebutton hoef je alleen je vinger op de touch sensor te leggen om je telefoon uit slaap stand te halen.

Twee keer tappen start de app drawer.

Het daadwerkelijk indrukken van de home knop is door deze app niet meer nodig, dus de knop HOEFT niet perse een fysieke knop te zijn.
Dat is niet de issue waar ik het over heb. Het gaat mij om het energie verbruik van dat GROTE SCHERM tov de KLEINE BUTTON.
Wedden dat ze ook die haptic feedback engine erin stoppen en dat daarom de fysieke homeknop verdwijnt?
Lijkt mij erg handig bij websites.
Regelmatig raak ik per ongeluk een advertentie aan die dan opent. Daar irriteer ik mij mateloos aan.
Denk helaas dat ze dat niet gaan wijzigen.
Apple schijnt een add-blocker te gaan inbouwen in iOS9, dus die zou hier wel eens handig kunnen zijn.
Ik snap de technologie niet; gemeten "kracht" is nog altijd een resultaat van massa per oppervlakte. En mogelijk (bij G-kracht) ook nog eens met snelheid.

Stel dat je een spelletje hebt waarbij je een insect moet doodklikken en het beestje gaat pas dood bij kracht X, dan valt er natuurkundig te beredenenern dat iemand met dikke vingertoppen minder makkelijk het spel wint dan iemand met hele dunne vingertoppen.

Ik zie dus weinig/geen praktisch nut noch een eenduidige kalibratie per user?

/edit: voor degenen die het niet makkelijk kunnen inbeelden; een olifant kan wel over een laag modder lopen zonder vast te blijven zitten. Een dame op hoge hakken kan het niet; zij zet een veel hogere druk/kracht op de modder dan de olifant en zakt dus wel weg.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 27 juni 2015 10:17]

Hebben ze weer een unique selling point. Vraag me af hoe dat zit met de patenten want dat zal wel weer navolging krijgen.
"een techniek die de druk op het scherm meet en daardoor kan meten hoe hard een gebruiker drukt."
krom
Deze zou een vergelijkbaar uiterlijk hebben als de huidige modellen
Uhm, iPhones hebben vanaf het allereerste model al een vergelijkbaar uiterlijk...
Ze bedoelen dat hij vrijwel hetzelfde uiterlijk als de 6 heeft.
En als de 5, en de 4....
De iPhone 6S is met het blote oog niet of nauwelijks te onderscheiden van de 6. De 6 wel van de 5S. De 5 ook van de 4S. Google even de telefoons en je zal zien dat ze er duidelijk anders uitzien.
Zou wat zijn als die 4,7 inch modellen dezelfde resolutie houden. Ik gebruik em vaak van me vrouw en switch dan over nssr mijn tel en het verschil is echt groot. Denk dat weinig mensen de nieuwe iPhone gaan halen. Voelt dan toch meer als een update i.p.v een nieuw toestel.
de s versie is altijd al een update geweest.
De "S" versie is net zo min een update als een nieuw "nummer" is. Als je kijkt naar vorige 'S' modellen dan zit er een nieuwe chip in, een verbeterde camera, soms een betere antenne, etc. Het enige verschil is dat het uiterlijk ongewijzigd blijft. Als die uiterlijke wijziging de definitie is van een nieuw toestel dan ken ik een hoop mensen die al meer dan tien jaar geen nieuwe computer meer hebben, want ze gebruiken nog steeds dezelfde kast (alleen zijn wel alle componenten al een keer of drie vervangen).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True