Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties
Submitter: Tlg38

Apple presenteert zijn volgende iPhones in augustus, meent een analist die in de afgelopen jaren meermaals vooraf over juiste informatie bleek te beschikken. Daarmee zou Apple zijn nieuwe iPhones eerder presenteren dan het in de vorige jaren heeft gedaan.

Omdat Apple doorgaans tien dagen laat verlopen tussen de presentatie en de release van een iPhone, zouden de iPhones uiterlijk begin september moeten uitkomen, bijvoorbeeld op 4 september. Analist Kuo Ming-chi doet zijn voorspelling tegenover de Chinese krant China Post. Ming-chi staat bekend om zijn accurate voorspellingen over Apple-producten.

Apple zou zijn nieuwe iPhones uitrusten met Force Touch, een technologie die het al gebruikte in de Apple Watch en de trackpads van diverse laptops. Met Force Touch herkent de telefoon of de gebruiker hard of zacht drukt op het scherm en kunnen daar verschillende acties aan worden verbonden.

Er zouden net als vorig jaar twee modellen komen, met een 4,7"- en een 5,5"-scherm. Apple presenteerde zijn iPhone 6 vorig jaar op 9 september, gevolgd door een release in onder meer Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten op 20 september.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

Om het artikel aan te vullen is het denk ook wel leuk te vertellen wat er precies komt bij de 'mogelijke' iPhone 6s(?) of iPhone 7 die analist Ming-Chi Kuo voorspelt.

"A special Top 11 list today from noted analyst Ming-Chi Kuo on the next iPhone (6s? 7?) that will be released later this year. Counting down:

• Force Touch will be the biggest upgraded selling point, but also one of the main bottlenecks of the supply chain. Force Touch can enrich user experience due to more input methods and support of handwritten signatures, which is beneficial for expanding in the commercial market
• Screen will remain at 4.7 and 5.5 inches, with resolution the same as existing models. There will be no new 4-inch model
• There will be an additional casing color, rose gold, matching the rose-gold Apple Watch Edition
• The camera will have a pixel upgrade, likely to 12MP
• One microphone will be added near the speaker to enhance voice quality
• The A9 processor with upgraded 2GB LPDDR4 will be adopted
• The bending issue will be improved by using different casing materials and internal mechanical design changes
• If drop test issues can be resolved, the 5.5-inch model will have a limited number of units with sapphire cover lens
• The recognition rate of Touch ID will be improved further in a bid to promote Apple Pay
• Gesture control support
• It’s expected that mass production will start in mid-to-late August. Total shipments will be 80-90mn in 2015, with a 2:1 ratio of 4.7-inch and 5.5-inch models."


Bron: http://9to5mac.com/tag/ming-chi-kuo/

[Reactie gewijzigd door CyberDonky op 21 mei 2015 16:36]

Beetje off topic, maar, als Apple force touch goed zou kunnen integreren in de iPhone zou dat echt weer de next level zijn in smart phones. Als ik de implementatie goed begrijp in de huidige watch/trackpad is het eigenlijk maar 1 groot membraan wat alleen weet of je hard drukt of niet, niet de positie van waar je hard drukt.
Als Apple het voor elkaar krijgt om ook de positie te kunnen weten, dan zou dit betekenen dat je touch screen game controls kunt maken waar je gewoon je vinger op kunt laten rusten, en kan 'force pressen' om de knop in te drukken, om maar een voorbeeld te noemen.

"• Gesture control support" is nog een beetje vaag voor mij, gestures in de lucht?
Gesture control betekend waarschijnlijk dat je over de touch-id kunt swipen om 'terug' te gaan. Dit is al vermeld in een eerder gerucht over een touch-id patent.

Een andere mogelijkheid die op andere sites word genoemd, is dezelfde touchscreen gestures als de iPad heeft. (Wat overigens ook via jailbreaks mogelijk is op de iPhone.)

[Reactie gewijzigd door joostboot op 21 mei 2015 17:12]

als dat gesture control met touch id waar zou zijn, zou ik dat echt fantastisch vinden. Ik zou het bijvoorbeeld handig vinden als ik kon scrollen in safari dmv touch-id ipv de pagina bewegen. daarvoor zou hij wel iets groter moeten zijn denk ik.

Iig ik zie gesture control in touch id wel zitten.
Eigenlijk zo iets wat een BlackBerrry al jaren heeft? gesture control in de home button.
juist precies dat! Ik heb als leentoestel van een vriend een blackberry bold gebruikt voor een aantal weken. Dat was echt een ideaal toestel. Touchpad + touchscreen. Dat touchpad werkte namelijk nog met natte vingers, dat touch screen deed dan raar.
(Die zelfde gestures als op de iPad zaten ook in de eerste beta van iOS 5 voor de iPhone, ging er daarna snel uit :) ) TouchID gestures zou wel cool zijn, maar daarvoor zou een bredere sensor dan handiger zijn denk ik. Wie weet :)

[Reactie gewijzigd door t1mmy op 21 mei 2015 17:56]

Graag een bron vermelding.
Ik vind 'next level' wel een beetje overdreven, er bestaan al jaren touchscreens die dat kunnen... de resistieve soort. Wat dat betreft zou een resistief scherm allang voor een dergelijke toepassing gebruikt kunnen worden, alleen kleven er een aantal nadelen aan. Ik ben niet helemaal op de hoogte van de techniek, heb er wat informatie over gelezen en daarmee kom ik niet veel verder dan dat dit eigenlijk een soort van resistieve techniek is.
Resistieve schermen zijn brak. Het gaat juist om de combinatie: én goed bedienbaar met de hand, én drukgevoelig.
Heb je mijn reactie ook volledig gelezen? Ik zeg toch niet dat resistief op zichzelf goed is, ik geef aan dat het combineren van twee bestaande technieken niet bepaald 'next level' is. Het is een vrij logische ontwikkeling om de goede aspecten van beide technieken met elkaar te verenigen, daarbij aangevende dat een touchscreen meer geschikt voor gamen allang bestaat. Plus dat ik persoonlijk ook niet zo overtuigd ben dat dit de oplossing is voor gamen e.d. op de touchscreen, het zal beter worden maar er is alsnog te weinig travel om een goede feedback te geven die de ervaring van knoppen zou kunnen evenaren. Enige echte voordeel wat ik eraan zie is dat je vingers op het scherm zou kunnen laten rusten.
Je zou force touch kunnen emuleren op resistieve schermen door bijv. het oppervlak van je vinger te meten (die informatie kun je uit resistieve schermen halen). Maar dat zal wel niet precies genoeg zijn, anders was het al wel ingebouwd.
Fujitsu liet in januari 2014 een persbericht uitgaan inzake hun haptic sensory tablet: http://www.fujitsu.com/gl...eleases/2014/0224-01.html

Wat Apple lijkt te willen doen doet bijvoorbeeld Fujitsu ook, ontwikkeling van feedback van touchscreens.

Google scholar levert ruim 4.000 resultaten op: https://scholar.google.nl...v9UoTvgBA&ved=0CB8QgQMwAA

[Reactie gewijzigd door repeP op 21 mei 2015 17:15]

Dat gaat over feedback/gevoel geven aan touches though, waar ik het over had was detecteren hoe hard iemand drukt
Ik vindt het moeilijk om te zeggen of het een iphone 6s wordt of een iphone 7.

De iphone 6s lijkt logisch als je kijkt dat iedereen die nu een 2 jarig iphone 6 abbo heeft. Zo kunnen ze dan volgend jaar de 7 als "opvolger" nemen.

Aan de andere kant, het verschil tussen de iphone 4 en 4s was bijna alleen maar terug te vinden aan specificaties. Het design is hetzelfde gebleven.

Als je kijkt naar de iphone 5 en 5s, het design is hetzelfde. Onder de motorkap is het wep stukke verbeterd.

Hieruit kan ik concluderen dat het uiterlijk de doorslag voor het design geeft.

Ik verwacht dat het nieuwe drukgevoelige touchscreen een ander afmeting heeft(waarschijnlijk een stukje dikker).

Ook werd er genoemd dat de case opnieuw gedesigned wordt, om het buigprobleem op te losen. Ook word hiervoor ander materiaal gebruikt.

Ik verwacht dus dat het een Iphone 7 gaat worden. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
De iphone 4 was ook qua design iets aangepast, de metalen rand was anders, waardoor je een i4 makkelijk van een i4s kon onderscheiden..

http://images.iskysoft.co...-iphone4-and-iphone4s.jpg

Dus dat zegt weinig. En het ligt gewoon in de verwachting dat de iphone over het algemeen hetzelfde uiterlijk zal hebben en een "s" achter het nummer zal krijgen. Een update aan je product geven kan sneller en kost minder qua R&D en lay out van de lopende band en fabricage van de onderdelen dan een totaal nieuw ontwerp neerzetten, en is daarom waarschijnlijker.
Top om deze aanvulling van de analist te lezen! Wat ik nog miste in het verhaal is de eventuele ondersteuning voor 4G+ n.a.v. het artikel over de uitrol daarvan in Nederland. Nu is bekend dat Amerikaanse bedrijven niet voorop lopen met het implementeren van dergelijke vernieuwingen, maar heeft iemand al meer informatie over 4G+ ondersteuning voor de iPhone 6s?
Ik hoop toch echt dat ze weer een kleinere variant brengen met image stabilisation in de camera. De 6 is gewoon niet fatsoenlijk te bedienen met 1 hand zonder kramp of rsi te krijgen in je vingers....

Verder leuke voorspellingen maar gezien de ontwikkelingen in andere producten erg voor de hand liggend....

[Reactie gewijzigd door mjl op 21 mei 2015 22:52]

Misschien willen ze de Note 5 voor zijn?
Ik betwijfel of het zin heeft om bewust eerder te lanceren. Het zou voor Apple veel nuttiger zijn om ietsje later te lanceren. Een of twee dagen nieuws over de nieuwe Note en dan drie weken niets anders dan nieuws over de iPhone 6s. Als ze eerder lanceren geven ze die controle enigszins uit handen.

Maar goed, ik denk niet dat Apple zich iets aantrekt van wanneer andere fabrikanten iets willen lanceren.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 mei 2015 17:10]

Volgens mij was het met de release van de note 4 juist andersom:

Apple ging aankondigen en Samsung kondigde snel de note 4 aan en zette de launch date een paar dagen voor de launch van Apple.

De note 4 was eigenlijk nog niet eens af, en dat is te merken.....
De Note is geen concurrent als je de verkoopscijfers bekijkt.
Oftewel de note heeft slecht verkocht?
hmm, Apple is wel zo arrogant dat ze zich niets aantrekken van wat andere fabrikanten doen. Ze denken zelf wel te weten wat de klant wil en vrezen niet dat de klant iets anders kiest. Ik betwijfel ook of de gemiddelde klant zich echt laat beďnvloeden door fabrikant X die niet iets eerder is dan fabrikant Y.
Klopt inderdaad dat Apple zich niks aantrekt van andere bedrijven als het aankomt om eerst te zijn of niet. Maar ik denk dat het in deze Apple er toch wel om te doen is Samsung een paar extra uppercuts uit te delen. Hoe meer ze Samsung kunnen pijn doen in de high end tier hoe pijnlijker het wordt voor Samsung. De winsten van Samsung dalen aan een dramatisch tempo en dat komt door dat Samsung langs alle kanten belaagd wordt. Low end, mid end wordt aangepakt door de Android concurrenten en de enige die Samsung in de high end kan raken is Apple.

Apple is nog steeds op oorlogspad met Samsung mobile.

[Reactie gewijzigd door monojack op 21 mei 2015 17:05]

Ja maar Apple released al jaren op dit tijdstip, nu misschien een paar weekjes eerder? Ik zie niet hoe Apple hier extra moeite doet om eerder te zijn dan 'een versie van een samsung telefoon". Ze hebben vorig jaar hun antwoord gegeven op de grote schermen met de 6 Plus en dan is het goed zo volgens hen denk ik zo. "Onze klanten wachten wel op ons" ; hoor ik Phil Schiller zo in een boardroom meeting zeggen :P
En ik hoor Tim Cook dan zeggen tegen Phil "ik wil die Shin zien huilen als we alle aandacht van zijn Note weg halen" }>

[Reactie gewijzigd door monojack op 21 mei 2015 17:21]

Maar ook goede apple verkopen zijn gunstig voor Samsung. Immers een groot deel van de technologie in de iphones komt uit samsung fabrieken.
Samsung zit vooralsnog altijd aan de winnende zijde.
Leren lezen. Ik zei Samsung Mobile
Is onderdeel van Samsung, dus gevolg is hetzelfde.
En jij denkt dat Samsung veel verdient aan die onderdelen?
nee, die geven ze gratis weg. Anders zou apple onvoldoende winst maken ;)
Lol,

Natuurlijk geven ze niet gratis weg, het is natuurlijker niet duurder dan de telefoon zelf.
Kans is groot. Vorig jaar was de Note 4 aankondiging op 3 september: nieuws: Samsung kondigt Galaxy Note 4 en Galaxy Note Edge aan

Dat zou in ieder geval in lijn liggen met de datum dat de iPhone nu in de verkoop zou gaan...
Is Force Touch geschikt voor iedere gebruiker? Als ik sommige mensen zie typen op hun toetsenbord, missen ze de feeling toch wel. Niet iedereen kan volgens mij onderscheid maken tussen hard en zacht tappen.
Ik kan me goed voorstellen dat voor het toetsenbord Force Touch niet wordt ingeschakeld.

Het zou zelfs goed kunnen dat Force Touch standaard uit staat en alleen wordt aangeroepen voor die toepassingen waar dit zin heeft. Bijvoorbeeld wel aan voor fotobewerking maar niet aan voor het selecteren welke app je wil opstarten.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 21 mei 2015 17:02]

Bij een toetsenbord kan er de mogelijkheid zijn dat wanneer je Force Touch gebruikt op een letter dat het dan een hoofdletter wordt.

Dat lijkt mij wel een handige interatie er van :)
Het zou kunnen dat ze Force Touch gaan gebruiken om het toetsenbord te vergeteren. Je kan hiermee het aantikken van letters (waar je bijv het hards drukt) beter registreren en voorspellen. Denk ik.
Jammer dat ze niet met een kleinere smartphone komen. Ik vind nog steeds de iphone 4 het meest ideaal qua formaat. Iphone 5 kan ook nog net, maar de iphone 6 vind ik gewoon te groot.
Ik vind de iphone 4 ook nog steeds het mooist en beste qua bouwkwaliteit. Jammer dat ze ze niet alsnog verkopen maar dan met snellere hardware.
Er komt waarschijnlijk ook een iPhone 6C en die is een afgeleide van de iPhone 5
Van de iPhone 5S. Als je naar de productpagina van de nieuwe iPhone Lightning Dock gaat zie je deze nieuwe iPhone 6C al ;)

http://store.apple.com/nl...M/A/iphone-lightning-dock

Foto in wat hogere resolutie op Apple.com

@hieronder, nee want de iPhone 5C heeft geen TouchID. Ik zie nu trouwens dat Apple de foto heeft veranderd. Ik zal hem vanavond even uploaden bij me Tweakers fotoalbum.

Van Apple.com (oud)
Van Apple.com (nieuw)

En voor de fans nog een gifje om de verschillen te zien.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 22 mei 2015 01:20]

Dat is volgens mij de iphone 5C, niet de 6C.

Lijkt me ook sterk dat apple die al op hun eigen webshop heeft staan en er nog niks over bekend is.

edit: Ben wel benieuwd naar die foto dan.

edit2: dat is inderdaad een "vreemde" iphone 5c (6c?). Maar die foto kreeg ik net niet te zien.

[Reactie gewijzigd door kami124 op 22 mei 2015 01:23]

Maarja, als je van een iPhone 4(s) naar een 5(s) overstapt merk je gelijk hoeveel er is veranderd. Ik wilde eerst ook niet groter, maar de iPhone 5S is dunner en lichter dan de iPhone 4. Dus ondanks de extra 0.5" merk ik daar in gebruik helemaal niks van
het word waarschijnlijk toch de S variant
Inderdaad, te weinig features voor een major release (iphone 7), de features die genoemd zijn in de eerste post duidden en suggereren eerder de Iphone 6S.
De tijden dat de S versie enkel snelheidsupgrades had en de niet S nieuwe features is allang voorbij.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 21 mei 2015 22:29]

toch krijg ik altijd zon gevoel dat ze allang met de S variant bezig zijn terwijl de normale variant, in dit geval toen de iphone 6 en 6+ nog net niet uitgebracht waren
Te weinig features? Er is nog niet bekend welke features er in zitten. De S versie is in sé de beste versie. De gewone versie is meestal de S versie met een nieuwe behuizing. Enkel de 6 week van dat patroon af door het grotere scherm.
Nog steeds geen wireless (inductive) charging? als concurrent voor de samsung s6 zou dit wel mogen

[Reactie gewijzigd door Insidio2 op 21 mei 2015 17:25]

Wireless charging? Zolang je zo'n telefoon nog steeds op een vaste plek moet leggen die verbonden is met een draad kan je het niet echt wireless charging noemen. Da's hetzelfde als een draadloze telefoon die enkel werkt als je pal naast de zender staat.
Technisch gezien is het natuurlijk wel wireless charging, want je bent niet direct verbonden met een draad. En het gaat mij lijkt mij gewoon om het gemak van het laden, je kunt je telefoon erop leggen en klaar. Niet dat ik het gebruik maar kan me voorstellen dat sommige het handig vinden.
Leuk voor het nachtkastje... Op het werk leg ik m echt niet los op m'n buro, dan is ie snel weg....
Ik had verwacht dat Apple ook met een telefoon met een kleiner scherm zou komen. Niet iedereen heeft behoefte aan een groot scherm.
Misschien moet je a. even afwachten waar Apple mee komt, b. beter in bovenstaande Posts lezen dat de vermoedelijke 6C beelden al gelekt zijn.

Als je b. niet gelooft moet je a. even afwachten, voordat je weer begint met 'ik had verwacht'.

Bovendien, gezien je structurele gebash op alles wat Apple is kan ik me niet voorstellen dat het je ook maar iets interesseert waar Apple mee uitkomt, maar ik kan me vergissen.... 8)7 O-) |:(

[Reactie gewijzigd door Isheara op 21 mei 2015 18:17]

Dat heb je mooi mis, zoals gewoonlijk. Een familielid wil de 8 GB iPhone 4S vervangen vanwege geheugentekort, maar die wil geen grote telefoon.
Samsung heeft een hele mooie galaxy mini lijn...

Op dit moment iBood aanbieding (tot vannacht 0.00 uur)
iPhone 5c 16 GB (Apple refurb) voor ¤329, wellicht interessant....

http://www.ibood.com/nl/n...0Apple%20Grade-A%20Refurb

[Reactie gewijzigd door Isheara op 21 mei 2015 22:15]

Mooie tip, dank je wel! Helaas te laat gelezen..... :'(
Verder alles goed? Wat mensen toch gepikeerd raken als men iets over 'hun' telefoonmerk zegt, hilarisch.
edit: laat maar....ik ga niet met jou in discussie, zonde van mijn tijd...

[Reactie gewijzigd door Isheara op 22 mei 2015 19:50]

Ik ben benieuwd.
Ik hoop op meer geheugen, alleen al zodat Safari niet elke keer hoeft te herladen.
En betere Touch ID, zeker met vochtigere vingers.
En dat de camera niet meer uitsteekt (echt, wie bedenkt dat?)

En een opgepoetste, stabielere en consistentere iOS(9) zou ook erg prettig zijn. Mét Apple Pay in NL. En/of opengestelde NFC.
En niet te vergeten: de lockknop terug waar die zat, bovenop het toestel. Het mooie van de iphone 4/5 is dat deze nog een vlakke zijde hadden. IPhone 6 heeft aan beide zijde knoppen, wat vaak ongewenste acties geeft.
Inderdaad... volume omlaag als je hem uit klikt :(
Weer minimale updates!
12MP camera maar pixels zijn kleiner en sensor blijft klein, dus qua foto's/filmpjes maken schiet je niet veel op!
En het zijn geen geruchten!
We hebben het hier over een S versie. Bijna iedereen kan je al een deel van de upgrade vertellen omdat die bij elke S versie voorspelbaar is. De 7 versie zal dan weer een grotere update zijn incl design.Nou is een force touch niet echt een kleine update te noemen, net zoals touch ID bij de 5S dat niet was.

Die 12MP in een camera boeit net echt, wel de focus van Apple op de kwaliteit van de camera en niet puur op MP. Ondanks de " weinige" pixels lopen de iPhones vaak wel mee in de hogere regionen wat betreft de kwaliteit van de foto's. Dus laat ze daar maar zo lekker mee doorgaan.
Ik heb het ook over de iphone 6s!
Weinige pixels? Ik heb het over dat de pixels kleiner zullen zijn vergeleken met de huidige iphones met 8MP! En sensor blijft klein, dus dan kun je een 100MP module gebruiken maar veel beter zullen je foto's niet worden!
Dat wordt een leuke

Iphone 6S Plus vs Note 5
titanengevecht