Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

FSP komt met drie semipassieve voedingen. De Hydro G-voedingen, met vermogens van 650, 750 en 850W, zijn volledig modulair. Gebruikers kunnen het uiterlijk aanpassen door middel van stickers in drie kleuren.

Het drietal staat inmiddels online op de website van FSP. De 135mm-ventilator met vloeistoflagers wordt pas gestart boven een load van 30 procent en stopt weer zodra de belasting tot onder de 20 procent terugvalt. Daardoor opereren de voedingen bij lage belasting volledig geruisloos. Wanneer de belasting verder toeneemt, gaat de ventilator automatisch harder draaien; het geluidsniveau ligt tussen de 15 en 30dB bij de 650W-versie, terwijl de ventilator bij de 850W-versie maximaal bijna 40dB aan geluid produceert.

De drie voedingen zijn voorzien van een 80Plus Gold-certificaat; FSP belooft dat de efficiëntie van de voedingen boven de 90 procent ligt bij een ingangsspanning van 230V en een belasting tussen de 20 en 100 procent.

De voedingen zijn volledig modulair te gebruiken. Het topmodel van 850W beschikt over zes 6+2-pins-pci-expressconnectors, alsmede twaalf sata-connectors, zes molex-stekkers en twee floppyconnectors. Bij het 750W-model blijven die aantallen gelijk, behalve het aantal pci-expressconnectors, dat naar vier daalt. De voeding van 650W heeft naast vier pci-expressconnectors tien sata-connectors, vijf molex-stekkers en één floppystekker.

De zwarte behuizing kan aan de zijkant door de gebruiker worden aangepast met stickers in drie verschillende kleuren. Daarop is het modelopschrift van de voeding te lezen. Zo kunnen gebruikers het uiterlijk aanpassen aan de rest van hun configuratie.

De drie voedingen moeten in het derde kwartaal van dit jaar beschikbaar komen. In de Verenigde Staten moet 125 dollar, omgerekend 112 euro, worden neergeteld voor het 650W-model. De 750W- en 850W-voedingen zijn te koop voor respectievelijk 140 en 160 dollar. Wat de voedingen in Nederland en België moeten kosten, is nog niet bekend.

FSP Hydro GFSP Hydro GFSP Hydro G

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Merk zegt tegenwoordig niets. Wie is de OEM?
Fsp group is een grote oem fabrikant op voeding gebied. Lijkt mij dus dat ze hun eigen voedingen maken.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/FSP_Group

[Reactie gewijzigd door .Maarten op 21 mei 2015 18:35]

Dan ben ik erg benieuwd naar deze voedingen. Kort geleden keek ik nog naar Seasonic, maar 't schijnt dat zelfs de premium high-end van 't merk last heeft van overmatig veel coilwhine.
Voor wat het waard is, Ik heb een G-Series 450W en ik merk daar niets van.
Ik heb de G-550 van Seasonic en die hoor ik ook niet. Mijn HDD wel helaas.
Ook hier een G-series, ook nergens last van. Vind 'Hydro G' wel erg lijken op de 'G series', ook qua kleurstelling en een blauw G.
FSP is een hele grote fabrikant van voedingen met o.a. een eigen certificeringslab. Ze maken dan ook een heleboel 80 Plus gecertificeerde voedingen.

Ik heb zelf sinds drie jaar een 400 Watt FSP Aurum 80+ Gold in gebruik. Stil en geen omkijken naar met nog 2 jaar garantie te gaan. Met 5 jaar garantie mag je stellen dat ze achter hun producten staan.

[Reactie gewijzigd door CaptJackSparrow op 21 mei 2015 23:25]

Oeps. Correct linkje certificeringslab. Kan die boven niet meer editen.

[Reactie gewijzigd door CaptJackSparrow op 25 mei 2015 09:59]

FSP dus ;) Die zijn de bouwers, Fortron van ooit. Tegenwoordig brengen meer OEMs hun eigen merk uit, Seasonic is denk ik de bekendste, Delta had er ooit een paar, en volgens mij zijn er nog wat.
(even zoeken levert me Andyson, en natuurlijk SuperFlower op... Ook InWin en Enermax doen het soms zelf... OEMs die je niet onder eigen naam vindt zijn CWT, Enhance, Sirfa en HEC)

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 21 mei 2015 18:52]

Enhance komt ook wel eens onder eigen naam langs, een paar jaar geleden kocht ik in elk geval een paar kasten van deze fabrikant.
FSP ontwerpt zelf zijn voedingen en fungeert tevens als OEM voor vele andere merken.
Ik snap de combinatie van een enorm hoog vermogen en een stille voeding niet echt. Natuurlijk kun je een flinke pc ook stil krijgen als je het echt wilt maar het lijkt me toch een niche markt. Gamers die hun pc in de huiskamer hebben staan en die 'm 's avonds als HTPC gebruiken?

Offtopic: Zelf zou ik een voedinkje van 150-200W en dan fanless wel top vinden voor een homeservertje of HTPC. Zeg maar een picopsu maar dan direct op netspanning.
Ikzelf ben een voorbeeld van de volgens jou niche markt. wanneer ik muziek luister aan mijn PC wil ik absoluut GEEN ander geluid/lawaai op de achtergrond. Daarom heb ik bijvoorbeeld ook de Twin Frozr koeler van mijn grafische kaart er af gehaald omdat die de te luid was in de laagste stand, en zelf andere fans eraan gehangen die op laag voltage onhoorbaar zijn en op hoge rpm zelfs beter koelen dan de originele koeler.
Ik heb zelf een seasonic s12ii 620w voeding. Die is amper te horen (zit ook goed "geÔsoleerd" in mijn case) , maar anders had ik mij ook al lang een semi passieve voeding gekocht.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat mensen die hun computer nog voor andere applicaties buiten games gebruiken (maar dus ook gamen) graag stilte willen als ze niet aan het gamen zijn.
Dit dus. Wat heb ik nu aan een PC die totaal dedicated is tot gamen en daarbij dus een bak geluid produceerd.

Wanneer ik een film kijk, muziek luister of bezig ben met office wil ik niet overspoeld worden door een geluidstsunamie.

Voor mij dus ook de reden gewees om mijn hele pc kast vol te hangen met noctua's.
Ja, die markt blijft ueberhaupt achter bij de hoeveelheid goede voedingen, ongeacht of er een ventilator inzit. Doe mij maar een betaalbare en goed verkrijgbare 200W 80+ platinum, die gaat dan in driekwart van alle computers die ik lever. Je kunt zelf wat samenstellen met een goede 12V voeding en een paar losse converters, maar dat blijft omslachtig.

De ellende is waarschijnlijk dat er heel lang (en nog steeds) budgetvoedingen verkocht zijn met gepimpte nominale vermogens zodat de meeste kopers nog steeds denken dat je voor een simpel PC'tje een 400W voeding nodig hebt omdat hij anders snel stukgaat.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 21 mei 2015 22:04]

Ik heb een zware game PC (i7 5820k + GTX 980), en ik ben die 'niche': ik gebruik mijn PC in de woonkamer namelijk ook om gewoon te surfen en te werken.

Op die momenten is het aangenaam om een stille PC te hebben, daarom koos ik ook voor een semi passieve PSU en GPU: bij beiden vallen de fans stil onder lage belasting, en dat vind ik echt heerlijk, en het stoort mijn vriendin niet die een boekje zit te lezen :)
Ik gebruik een (open source) settop voor afspelen van media. Die heeft helemaal geen bewegende delen.

Dat kost ook nog eens minder dan zo'n voeding.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 22 mei 2015 09:47]

Zozo, mooie gekleurde stickers! :+ Wtf :9

Ik zie niet zo wat dat nou echt toegevoegd, zeker voor een voeding. Misschien nog opvallender zijn de twee floppyconnectors op het 850 watt model. Wie gebruikt die aansluitingen nou nog?

De ventilator, die pas bij hoge belasting aanslaat, is misschien wel handig. Al moet je dan al wel een watergekoelde setup hebben om de videokaarten, die je met deze hoeveelheid watts kan gebruiken, niet te horen.
Berg connector, word inderdaad zoals hieronderhierboven vermeld nog wel degelijk gebruikt.

Cardreaders, fan controllers, pumps, led strips en ook geluidskaarten.

Tevens wil ik ook nog iets toevoegen, en dat is "Welkom terug FSP" :)
Vroeger heb ik nog welleens grijze lelijke oem voedingen van ze in handen gehad, en het is prettig om ze terug te zien en relatief gezien een degelijke nieuwe voedinglijn te introduceren.

[Reactie gewijzigd door Ultimo op 21 mei 2015 17:38]

FSP is nooit weg geweest, ze zijn vooral actief als OEM en maken voedingen voor bijvoorbeeld Gigabyte, OCZ, ...
Veel mensen met bijvoorbeeld Corsair voedingen verwijderen stickers of printen zelf nieuwe om de kleur te matchen met hun kleurenschema.

Een floppyconnector wordt nog veel gebruikt voor bijvoorbeeld card-readers en geluidskaarten.

Laatste is zeker niet waar heb hier een Asus GTX 970 strix en die is echt compleet stil onder load, Voeding in mijn build maakt het meeste lawaai
Die connectors kan je ook met andere apparaten gebruiken. Je hebt wel eens add-on bordjes die stroom nodig hebben, en soms een floppy power connector gebruiken en dan zelf een molex-floppy adapter meeleveren voor het geval je die zelf niet op je voeding hebt zitten.

Ik denk dat ze er van uit gaan dat als je een hoger wattage hebt, je meer aan het customizen bent, en daarmee meer kans loopt op addons die nog om floppy-power vragen.
Misschien nog opvallender zijn de twee floppyconnectors op het 850 watt model. Wie gebruikt die aansluitingen nou nog?
Dus vanwege de molexen vraag je je ook af wie er nog 6 IDE-schijven in gebruik heeft ?
Een floppyconnector en molexconnector zijn toch echt verschillend. En ja... liever zou ik dan een verloopje zien van molexconnector naar floppyconnector.
Een floppyconnector en molexconnector zijn toch echt verschillend.
Ja maar als je over een floppy connector valt..

En die verloopjes bestaan gelukkig ook. Ik heb er een nodig voor een ide-sata-sata-ide-converterprintje.

http://www.ebay.de/itm/Fl...ower-Buchse-/140705518070

[Reactie gewijzigd door stresstak op 21 mei 2015 17:56]

Semi-passief en dan toch 40dB (bij een load van 30% bij de 850W) is een beetje als.... warm ijs verkopen. Dat had toch wel een keertje minder gekund.
40dB is echt de moeite niet. Dat komt neer op een normaal gesprek tussen 2 mensen in een stille kamer; nog net niet fluisterend maar wel verstaanbaar voor elkaar.

Ter vergelijking; 1 gewone huisparkiet schreeuwt rond de 68dB; dat is even hard als (hopelijk goed gerekend) 140 voedingen.
Als je een sluipspel (of in een rustige scene van een normaal spel) speelt is het niet handig als je continu het geluidsniveau van een gesprek op de achtergrond hebt...
Overigens heb je toch een foutje gemaakt, het verschil is 28dB, dus een verschilfactor van 10^2,8=631
10*log(140)=21,46dB ;)
Goed lezen... Die 40dB is de maximum geluids productie die het ding kan produceren. Dus NIET bij 30% load waar hij begint te draaien. Die zal, net als bij de kleinere variant wel ergens bij 15 dB liggen.

Verder zegt 40dB opzichzelf helemaal niets, wanneer er niet bij vermeld wordt op welke afstand dat wordt gemeten. 10cm afstand, of 1 meter afstand? Dat maakt een enorm verschil!
Ik Snap het idee van de modulaire moederbord kabels nooit zo, die heb je toch nodig (ok nu kan je wat met de lengte spelen door een andere lengte van de kabel apart aan te schaffen.)

Het werdt mij niet zo duidelijk uit het nieuws bericht maar de voedingen hebben evenveel aansluitingen alleen het type kabeltjes verschild (leek me ergens al vreemd, maar zo bekend ben ik niet met modulaire voedingen).
Die modulaire mobo-kabels zijn heel handig omdat je dan eerst de kabel erin kunt frutselen, en daarna je voeding pas. Dan heb je meer ruimte, omdat dat grote blok nog niet de hele onder/bovenkant inneemt. Verder kun je zo dus je voeding schoonmaken, simpelweg door alles los te klikken, ding eruit, en klaar. Het is geen must-have, maar wel een verrekt handige feature. Zeker met de kleiner wordende kasten is elke speling welkom.
Wie neemt er nou kleiner wordende kasten?
Een modulaire moederbord kabel is wat handiger aansluiten dan een vaste kabel. Eerst moederbord en voeding erin, en dŠn pas kijken hoe je de kabels er langs legt.
Maar bijzonder noodzakelijk is het uiteraard niet...
Dit semi-passive of semi-fanless zoals het bij Silverstone heet, moet kritisch bekeken worden. Zo heeft Silverstone al twee PSU's uitgebracht met semi-fanless waarbij er vreemde maar merkbare geluiden hoorbaar zijn rond het punt dat de ventilator wilt starten met draaien.

Er wordt gespeculeerd dat dit wordt veroorzaakt door het gebruik van een simpele thermistor voor het voltage langzaam te laten oplopen, wat niet zonder zijn kuren is bij de meeste fans.
Kennelijk gaat het bij dit ontwerp niet om (alleen maar) een thermistor, maar om een fancontroller die ook het opgenomen vermogen controleert. Zo'n controller kan ook een aanloopspanning voor de ventilator verzorgen. Raar dat de andere fabrikanten zoiets niet als noodzakelijk zien.
Volgens mij :

Hoe de voeding nu op de afbeelding zit staat de molex NAMEN op z'n kop , zodra je het om draait , zit de fan aan de onderkant ( hoe het ook moet ) MAAR .............. sticker staat dan aan de binnenkant van de kast .

Dus wat heb je dan aan die 3 verschillende stickers ( voeg geen meerwaarde toe )
Hangt er vanaf waar de voeding wordt geplaatst. Met een onderin de kast geplaatste voeding gaat jouw scenario op. Met een bovenin geplaatste voeding wordt ze geplaatst zoals op de foto (bovenin is niet erg populair tegenwoordig).

Voor de stickerfetisjisten is het dan handig dat de stickers los zijn zodat ze ook ondersteboven kunnen worden geplakt..... tenzij....dat afgeronde stickerhoekje rechtsboven.....wedden dat de uitsparing in de behuizing aan de andere kant precies zo is georiŽnteerd als op de foto..... gaat dus niet... geen omdraaien... de stickers zijn dan niet oriŽntatie onafhankelijk.

Net naar plaatjes gezocht van de andere flank van de behuizing, Tomshardware (al 15 jaar een anker in onzekere tijden) kan een plaatje van de andere flank van de behuizing tonen.. Inderdaad, alleen een spiegeling rond een verticale as. De dwingende verdieping laat geen andere oriŽntatie toe. Als geruststelling voor het merk, de stickers zullen voor mij nooit de reden vormen om de voedingen niet te kopen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 21 mei 2015 21:00]

De 135mm-ventilator met vloeistoflagers wordt pas gestart boven een load van 30 procent en stopt weer zodra de belasting tot onder de 20 procent terugvalt.
En onder die 20% gaat de efficiŽntie weer keihard onderuit.......
Niet keihard maar gewoon onderuit, en in absolute zin is het ook al niet veel. Het rendement blijft zowel in relatieve als in absolute zin hoger dan dat van een minder goede voeding.
Ik ben benieuwd of het wat is, van sommige andere "semi-passieve" voedingen hoor je af en toe wel wat minder goede verhalen. Ik heb hier nog een 14 jaar oude FSP voeding in gebruik voor mn desktop PC die toch wel op mn lijstje staat voor vervanging. Maarja, daar staat hij intussen al vele jaren, en iedere keer besluit ik toch maar weer voor meer schijfruimte of andere uitbreidingen te gaan ;)

Ondertussen komt hij overigens wel steeds hoger op het vervanglijstje aangezien alles met verloop en split stekkertjes aan elkaar zit om uberhaupt nog bruikbaar te zijn met alle door de jaren heen veranderde aansluitingen. O-)

Aangezien die machine het grootste deel van de dag aanstaat zou een lekker stille voeding een mooie eerste stap zijn om hem wat minder herrie te laten maken en met toekomstige upgrades de geluidsproductie een beetje omlaag te brengen.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 21 mei 2015 17:36]

Stickers in drie kleuren - de beste optie lijkt mij: laat die stickers lekker weg!
Zou fijn zijn als meer bedrijven deze mogelijkheid bieden. Dan heb je bijvoorbeeld gelikt uitziende geheugenmodules van G-Skill, en dan krijg je daar zo'n lelijke sticker op. Nee dank je!