Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

De voedingenfabrikant FSP Group heeft een serie voedingen uitgebracht die van de 80Plus-organisatie het Gold-predikaat mogen voeren. De Aurum-serie bestaat uit vier voedingen. Prijzen en verkrijgbaarheid zijn nog niet bekend.

De Aurum-serie omvat vier voedingen, die vermogens van respectievelijk 400, 500, 600 en 700W kunnen leveren. Alle voedingen dragen het 80Plus Gold-label, wat bij belastingen van 20, 50 en 100 procent een rendement van ten minste 87 tot 90 procent garandeert. De voedingen van de Aurum-serie zijn verpakt in een zwarte behuizing met een 'granite touch'-afwerking en een gouden 'kroon'. Een 120mm-ventilator moet tegelijk stil zijn en de componenten koel houden.

De 400- en 500W-versies hebben beide twee 12V-rails, terwijl de 600- en 700W-versies over vier  12V-rails beschikken. Vooralsnog zijn alleen de specificaties van de 700W-editie bekend; die heeft naast de gebruikelijke moederbord-aansluitingen vier 6+2pins-pci-express-stekkers, zeven sata-connectors, vier molex-stekkers en een floppy-stekker. Prijzen van de Aurum-serie maakte FSP Group nog niet bekend, evenmin is duidelijk wanneer de voedingen te koop zullen zijn.

FSP Group Aurum 700W
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik vind die 80+ Platinum voeding van ze ook wel leuk. Helaas alleen nog maar in 250W beschikbaar.
Heb je een linkje naar die 250W 80+ Platinum?

Mijn "normale" PCtje gebruikt zo'n 70-80W idle en 160-180W onder load, en dat is inclusief de omzetverliezen in de voeding (Antec NeoHE 430W, ruim 3,5 jaar oud). Een 250W 80+ Platinum zou dus heel mooi passen, maar 250W gold of zelfs maar silver is voor consumenten gewoon amper tot niet te krijgen.

Er zijn zat voedingen van 600W, 800W en zelfs 1kW te krijgen met goede 80+ ratings, maar daar heb ik helemaal niks aan. De 450W Platinum van FSP is ook al aan de zware kant en ik betwijfel sowieso of je die ergens kan kopen als consument. Bij de Gold voedingen in dit artikel is de laagste helaas ook al 400W.

250W 80+ Gold voedingen bestaan trouwens wel, bijvoorbeeld de FSP250-60PFK, maar je kan zulke voedingen nergens kopen. Ze schijnen in PC's van Dell enzo te zitten, maar om nou een hele Dell te kopen om de voeding eruit te kunnen rippen.. HuntKey HK400-52PP ziet er bijvoorbeeld ook interessant uit (300W gold) maar is natuurlijk nergens te koop.

[edit]Hier kan je een 255W Dell 80+ Silver PSU kopen: http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=230415560273 helaas moet je hem wel modden voor je hem kan gebruiken en verzending vanuit Amerika kost dan vast nog eens 3x de prijs van die voeding. Je kan hem mogelijk ook wel in Europa vinden, maar je moet hem nog steeds modden.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 18 januari 2011 00:08]

Nou, volgens mij ook in 450W. Mits ik het rapport goed lees.

Bron:klik
nee, die is 450W http://www.plugloadsoluti...6_450W_Report_Rev%202.pdf

Maar dan nog, 250 watt is nog steeds rete veel!
Ik wil juist een voeding zoals die 250 of nog lager! http://www.plugloadsoluti...OS%201366_250W_Report.pdf

Meeste standaard systemen gaan tegenwoordig in IDLE maar 30W verbruiken en in load tegen de 100.

Ik ben van plan eentje te bouwen die in IDLE 19W is en bij load 40W.

Wat moet ik dan als de zuinigste 250W en zelfs die niet te koop is?

Het lijkt me dat er een grote markt komt voor HTPC's en home servers die maar 90W en voor de zware jongens 150W voedingen nodig hebben. Je weet namelijk totaal niet wat de 5% range voor rendement heeft bij al die geteste voedingen en daar zit dan je IDLE vermogen. Echt balen...

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 18 januari 2011 02:25]

Ze zien er leuk uit en met een 80+ cert. kom je als nieuwkomer meteen goed uit de bus. De prijzen zullen als ze naam willen maken niet veel verschillen van de overige hoge kwaliteit voedingen. De afwerking ziet er eveneens alleraardigst uit. Het is echter voor echte tweakers erg jammer dat er geen voedingen boven de 700W worden gemaakt. Hierdoor zullen ze veelal gepasseerd worden en zal er één van de bestaande PSU merken worden aangeschaft voor "highend sytemen" tenzij deze natuurlijk genoeg heeft aan 700W sap!
"nieuwkomer"? FSP (Fortron Source / Sparkle Power) verkocht ik al meer dan 10 jaar geleden toen ik nog bij Procase/PCI Case werkte en later ook bij Palo Alto. Een nieuwkomer zou ik ze dus niet durven noemen.
Later hebben we FSP wel de deur gewezen na diverse kwaliteitsissues bij hun eerste PFC voedingen. Maargoed, dit is inmiddels al weer lang geleden.

/edit/
http://www.fsp-group.com.tw/
Ze bestaan sinds 1993 ;) Dus met 17 á 18 jaar niet echt een nieuwkomer meer ;)

[Reactie gewijzigd door TFHfony op 17 januari 2011 13:32]

Fortron maakte toen al goede voedingen. Rete-stabiel. Ze waren zo'n beetje de eersten die standaard op een 12cm fan overgingen in hun voedingen. En dat voor een klein prijsje. Deze voedingen zaten jarenlang (en misschien nu nog) in de kasten van bijvoorbeeld AOpen.
Je weet inmiddels dat ze geen nieuwkomer zijn volgens bovenstaande reageerders :) maar daaraan zou ik nog willen toevoegen dat ik me meen te herinneren dat ze ook wel voedingen voor andere merken bouwen, dat er dus uiteindelijk alleen een andere sticker op zit.
Fortron doet eigenlijk voornamelijk zaken met OEM's en is ook grote speler in de server en industrial markten. Je vindt FSP onderandere terug in HP's, DellMs, etc.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 17 januari 2011 15:14]

700W gold label komt al een heel eind, zelfs met energieslurpende setups. Een i7 OC + crossfire/sli setup + hoop hdd's kun je er wel mee draaien.
Pas bij oc-setups met TEC of phasechange kom je in de knoei, maar daarvoor wil je toch al meerdere voedingen.
Ze maken al sinds 1993 PSU's. Jammer dat er geen 200W model bijzit voor HTPC's en kleine home servers.
hoezo gaan echte tweakers alleen voor 700W +?
als ik een htpc in elkaar zet wil ik zo laag mogelijk uitkomen met al mijn onderdelen en dus wil ik ook een laag wattage voeding hebben.
Dit lijken me hele mooie voedingen te worden zeker de 400watt varriant die heeft ook GOLD! nu nog redelijke prijs er op en dan zou dit geweldig zijn voor een iets sterkere mini pctjes die er zijn.
meestal zijn FSP voedingen voor OEM builders. weet niet hoe het met deze zit.
Ik dacht dat onder andere Fortron gemaakt werd door FSP. Voedingen met 80+ Gold zie ik nog zo gauw niet in een OEM-toestel geplaatst worden aangezien de doorsnee consument enkel kijkt naar factoren voor snelheid (MHz, Giga/TeraByte, etc).

Hoe belangrijk een stabiele voeding ook is voor een pc, het is en blijft vaak het onderdeel waar het minste geld voor overblijft.
waarom niet?? FSP heeft een goede naam dus waarom zouden ze geen eco voedingen gaan uitbrengen voor de OEM markt. FSP zat voor zover ik weet ook standaard in medions. nu heeft medion een lange tijd geen goede naam gehad maar dat kwam zeker niet door de voedingen.

en eerlijk gezegd zie ik waterkoeling ook niet zo snel in een oem systeem worden geduwd, toch word het gedaan. Dell heeft ook een aparte koeling in zn XPS systemen. dus waarom dan geen voeding??

je hoefd in een ad het woord ECO maar te laten vallen en mensen zijn al een stuk meer geïnteresseerd.
Waar denk je dat de F in FSP voor staat? Juist, de gehele naam is Fortron Source Power ;)
AOpen gebruikt FSP voedingen
zeker de 400watt varriant die heeft ook GOLD!
Volgens www.80plus.org zijn er 31 ATX power supplies (onder 500W) met gold certificatie (plus nog twee met platinum). Uniek is het dus niet, wel zeldzaam inderdaad. Maar ja, eerst maar eens kijken naar de prijs, die zou wel eens tegen kunnen vallen (een jaar geleden had ik moeite om een betaalbare 80+ Bronze voeding onder de 400W te vinden).

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 17 januari 2011 13:47]

zien er zeer netjes uit en qua specs, uitgaande van de 700 watt, zeer netjes bemeten.
nu nog wachten op de prijs, maar dit lijkt me een waardige opvolger voor mijn 750 die ik nu heb :D
En: FSP (= Fortron) maakt niet alleen voor OEM builders voedingen. Ook de voedingen van Antec, Sparkle Power International (SPI), OCZ, SilverStone Technology, Nexus en Zalman zijn meestal worden ontworpen en gefabriceerd bij FSP.

FSP is dus geen kleintje, en al helemaal geen nieuwkomer. Ja, ze maken ook zeer budget georiënteerde voedingen, vaak voor de OEM-builders, maar ze hebben ook een flink aantal kwalitatief hoogstaande producten en fabricage lijnen.
Zijn dit niet die voedingen die HP voornamelijk gebruikt in zijn goedkoopste PCs? Ik ken meerdere mensen die problemen hebben gehad met HP voedingen.

--edit--
@reacties hieronder
t zal dan ook wel toeval zijn. Of ik ken gewoon teveel mensen.

Het kan natuurlijk best een combinatie zijn van meerdere brakke onderdelen, waardoor de voeding het dan (gelukkig, itt het huis in de brand te zetten) begeeft.

[Reactie gewijzigd door NESFreak op 17 januari 2011 23:18]

Ik kan je wel garanderen dat HP geen 80+ gold voedingen in de goedkoopste budget PC's stopt, veel bedrijven zoals HP, Acer, Packard Bell etc. gaan altijd voor zo goedkoop mogelijk en vooral de voeding is iets waar ze zo min mogelijk geld aan uit geven, aangezien de gemiddelde consument geen idee heeft hoe een voeding werkt en dus alleen kijkt naar GB's en Ghz's..

Dus het kan best zijn dat er brakke FSP voedingen zijn geweest in HP systemen, alleen dat waren dus waarschijnlijk ook voedingen die HP voor zo goed als niks heeft ingekocht, en daar vallen deze 80+ gold voedingen natuurlijk niet onder.
Ik weet niet of HP ze gebruikt, maar FSP zal niet stelselmatig brakke voedingen leveren. Daar hebben ze een veel te goede naam voor en hebben ze te veel andere klanten die dan schrikken, bovendien krijgen ze van HP vervolgens de rekeningen van het afhandelen van de garantie met de eind-klanten.

Als er inderdaad FSP's in HP's zitten en ze gaan stelselmatig kapot, dan acht ik de kans dat HP ze overbelast of de airflow in de weg zit veel hoger dan dat er iets aan die voedingen zelf mis is.
ja dat lijkt mij ook Rapier... die FSP voedinkjes zijn niet zomaar stuk te krijgen hoor!
Ik heb ze wel eens in Fuijitsu Siemens PC's zien zitten (Q6600 enzo) en ik heb er hier eentje thuis draaien met een P4 HT 3GHz, die loopt op 3,9GHz. (150 watt TDP) en dat met een 350Watt FSP voedinkje! (dubbele 12volt lijn. 12V1=10A (draait CPU op) 12V2=15A (draait hdd, videokaart (6600GT) op)

Stabiel zijn die FSP voedingen zeker wel! ;) zelfs als ze overbelast worden!! (150 watt CPU op 120 watt max. 12volt lijn)

voltages van de 12 vlot lijnen komen niet onder de 12,23 volt! :Y) +5 draait op 5,32 , 3,3 draait op 3,37 :)

En BTW: FSP zijn echt geen goedkope voedingen hoor! goedkoop noem ik Q-Tec, HKC, X-Gear, Rasurbo, enzovoort. FSP is echt een A-Merk.

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 17 januari 2011 19:12]

Nu nog een fanless Golduitvoering graag.
Zie bv. de Seasonic X serie. Die heeft hybrid fanspeed; dwz, de fan draait alleen als het nodig is. Als je een krachtig genoege versie koopt, is het dus nooit nodig dat ie draait ;) . \Koop hem dan ook met ca. 50% van het opgegeven vermogen in het achterhoofd.

(en ik spreek uit ervaring, zie mijn productreview van de X-650).

[Reactie gewijzigd door G_M_C op 17 januari 2011 18:17]

Offtopic: als je voeding tè krachtig is gaat je rendement hard omlaag, en da's zonde, helemaal met een 80+ Gold label.

Wel jammer dat er geen 300 Watt versie uitkomt, zou leuk zijn voor de iets meer huis-tuin-en keukencomputers..
Da's niet helemaal correct; je moet je richten op 50% vh vermogen. Want op 50% vermogen heeft de voeding z'n hoogste rendement. Dus als je PC zo'n 250 vraagt, koop je een PSU van 500.
Ik snap jouw redenering wel maar r100 heeft geen ongelijk. Om een 80+ label te halen moet een voeding tussen 20% en 100% van zijn belasting een rendement halen van minimaal 80%. Voor een 80+ Gold label is dat al 87% rendement bij een belasting van 20% en 100%. En 90% rendement bij 50% belasting.

Stel nu dat de voeding inderdaad het best presteert bij 50% dan is niet zinvol om een PSU te nemen van 500W. Het is niet omdat een PC maximaal 250W kan verbruiken dat ie dat atlijd doet. ;) Als de PC niks staat te doen moet hij minstens 100W verbruiken om aan de 20% belasting van een 500W voeding te komen. En de huis-tuin-en-keukencomputer waar r100 het over heeft, staat dikwijls niks te doen (en verbruikt maximaal niet eens 250W ;)). Een 300W voeding volstaat dus in zeer veel gevallen.

[Reactie gewijzigd door D-Three op 17 januari 2011 23:42]

Kortom; Jij bevestigt eigenlijk mijn verhaal :?

Een huis-tuin-en-keukencomputer die jij je voorstelt gebruikt zo'n 100 ~ 150 watt. Je adviseert op basis daarvan een voeding van 300 Watt.

Hoe is dat anders dan mijn advies om je PSU aan te schaffen met 50% van zijn opgegeven waarde in het achterhoofd (wat dus gelijk is aan een PSU aanschaffen met een vermogen van ongeveer het dubbele van wat je PC gemiddeld verbruikt).

Het enige verschil dat ik zie tussen mijn redenatie en die van jou is het veronderstelde gemiddelde verbruik van een basis-PC. Ik zeg 250 watt, dus kom op een PSU van 500 Watt; Jij zegt 100 ~150 Watt, en komt op een PSU van 300 Watt.
Neen, ik bedoel 300W voor een PC die 250W nodig heeft ;) Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Een huis-tuin-en-keuken-computer heeft zelfs aan nog lager genoeg. Voedingen hoger dan 500 /600W zijn voor zeer veel PC's dus gewoon onzin, zelfs een zware game computer verbruikt veel minder dan mens ons wil laten geloven. Niettegenstaande ik me ook schuldig maak aan het overdimensioneren "voor het geval dat" :P
Keurmerk voor hout is FSC hoor.
Ter aanvulling: Titel heeft het over FSP en eerste alinea over FSB...
Daarom zegt meneer de Moor ook, niet te verwarren met het keurmerk, omdat het erop lijkt! :+
Jammer dat er geen kleintje bij zit voor een low-power build, maar het ziet er goed uit!
FSP heeft ook al heel wat goede voedingen op zijn naam staan.