Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties

Apple is naar verluidt van plan om Force Touch, een technologie die herkent of iemand hard of zacht drukt op een scherm, actief te gaan gebruiken in de iPhone-versie van iOS 9. Onder meer de kaarten- en kalender-apps zouden er gebruik van maken.

Met Force Touch kunnen apparaten herkennen of iemand hard of zacht drukt op een scherm. Vervolgens kunnen, afhankelijk van de druk, verschillende acties worden aangeboden. Eerder meldde een doorgaans betrouwbare analist al dat Apple zijn nieuwe iPhones gaat uitrusten met Force Touch. 9to5Mac heeft dat nu naar eigen zeggen bevestigd gekregen van andere bronnen.

De site geeft verdere details over hoe Apple de techniek, die het al gebruikt in de Apple Watch en de trackpads van diverse laptops, zou willen gebruiken. Zo zou de aankomende iOS 9-versie over Maps- en Kalender-apps beschikken die Force Touch actief gebruiken. Zo kunnen er afhankelijk van de druk respectievelijk pins worden gedropt in Maps en kunnen er evenementen worden aangemaakt, melden de niet nader genoemde bronnen aan 9to5Mac.

De techniek werkt met andere hardware en komt dus naar verluidt alleen beschikbaar in nieuwere iPhones. Hoewel Apple flink zou inzetten op Force Touch, zouden de iPhone-gebruikers er niet actief gebruik van hoeven te maken. Volgens de laatste geruchten verschijnen de nieuwe iPhones in augustus.

Ten slotte meldt 9to5Mac dat iMessage in iOS 9 wat verbeteringen krijgt. Zo kunnen gebruikers per contact aangeven of ze een leesbevestiging willen ontvangen. Op deze manier kunnen bevestigingen alleen worden getoond bij bijvoorbeeld familie of vrienden. Verder overweegt Apple de Game Center-app uit de standaardbuild te verwijderen, maar het is niet bekend waarom.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (93)

Eerlijk gezegd zie ik er zo 123 het nut niet van in. Maar ik denk dat ik het eerst moet zien, en wellicht ook moet aanvoelen, om er iets van te begrijpen. Dus als iemand mij hier het voordeel van wilt uitleggen dan heel erg graag.
Als je gaat tekenen bijvoorbeeld, als je hem harder drukt krijg je een dikkere lijn dan als je zacht drukt.
of een mooie manier om de rechtsklik te simuleren binnen iOS.
Tap-and-hold werkt daar natuurlijk ook al prima voor. Maar ik miet zeggen: die touchpads voelen wel heel goed aan. Van de week even mee saan spelen in de Applestore.
Daar is het inderdaad een handige toepassing voor. En op een iPad lijkt me dat ook zeer interessant. Maar tekenen op een iPhone lijkt me lastig. Ookal geven ze er een stylus bij, het scherm is gewoon te klein. (Op de plus versie is het misschien nog doenbaar).

Waar ik mogelijkheden voor zie is voor het unlocken van de iPhone (ookal is de fingerscanner veel handiger) of voor de games...
Bij tekentablets is het voor lijndikte, maar bijvoorbeeld op een emailtje zou je met bijvoorbeeld met zacht je vinger sliden kunnen om te scrollen en harder indrukken om een selectie te kunnen maken.
Maar die gestures maken we nu toch ook al? Fingerpress and slide om te scrollen en long fingerpress om iets te kunnen selecteren.

Daarom zeg ik ook dat ik het niet zo begrijp de hele hype erom heen. Het zal vast prachtig werken hoor, want ik mag er niet eens over oordelen daar ik het zelf nog niet heb mogen ervaren, maar zo op het eerste gezicht zie ik er nog niet echt het nut van in.

Want tekenen deden we toch al niet op de iPhone (daar gaat dit bericht over). Tenminste, ik niet, maar mijn kids ook niet. Maar goed, aangezien het inmiddels in bijna alle apparaten van Apple verwerkt gaat worden, zal er vast iets zijn wat ik over het hoofd zie.
Mouseover kan nu eindelijk fatsoenlijk werken op tablets. Licht aanraken = mouseover, wat harder duwen = klikken.
inderdaad, ik denk dat dit in Safari heel handig kan zijn om desktop websites goed te kunnen navigeren.
Het werkt hier prachtig op de watch en zie het dan ook graag terug in iOS / de iPhone. Hard drukken op het toetsenbord om direct de additionele character selectie weer te geven (ipv. de e toets even ingedrukt moeten houden om een te plaatsen) bijvoorbeeld. Ook voor het bekijken van Facebook berichten zie ik er wel wat in (of welk ander social media dan ook), zie je een foto op full screen 1 seconde hard drukken om hem te liken.
Heel vet!
Even deze lijn doortrekken: Ze gaan vast ook de haptic feedback van dat nieuwe Macbook touchpad op een gegeven moment op iPhones toepassen. Hoe vet is dat! Dan "voel" je eindelijk feedback als je een virtuele knop op het scherm aanraakt! :D

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 mei 2015 21:28]

Hoewel ik weet dat het een truukje is bij de trackpad van de Macbook kan dit op de mobiel toch gewoon dmv een korte trilling? Is bij Swiftkey of Android in ieder geval zo in te stellen.

edit: Haptische feedback bedoel ik dan uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Noisia op 26 mei 2015 21:42]

Wel, ik heb net een nieuwe mpb met zo'n touchpad en ik moet zeggen dat het wel net iets anders is dan gewoon wat trillen.
In het begin vond ik het een verkoopspraatje omdat het op een gewoon touchpad leek... Totdat ik las dat het touchpad effectief niet naar beneden gaat tijdens het klikken (en ook niet bij het doorklikken).

Je merkt effectief geen (echt zonder overdrijven) verschil met een gewoon touchpad dat je effectief naar beneden duwt.

Als dit naar de iphone komt, zie ik het nut er zeker van in.
Een gewone trilling komt veel onnatuurlijker over.

[Reactie gewijzigd door Nullius op 26 mei 2015 21:54]

Nou ik heb dus met die nieuwe Macbook staan spelen in de store aangezien ik dit dus een erg waardevolle toevoeging vond. Helaas zag ik het touchpad gewoon bewegen (en ik kon de rand ook voelen). Ook was er geen merkbare tik tegen mijn vinger. Precies hetzelfde als dat ik nu heb.

Ook kon photoshop niet omgaan met de nieuwe force touch. Er gebeurde niks wat ik met mn 35 ding van de aldi wel heb.
Dan weet ik niet zeker of dat dan wel echt de nieuwste MacBook was. Deze heeft echt een vast touchpad dat niet beweegt.
Ik wel. Was de gouden bij Xando. Kan dus niet anders. Ik weet hoe die krengen er uit zien (kan ze op afstand herkennen) dus ik weet met 100% zekerheid dat het de nieuwe macbook was.

Ik vond het ook heel raar, maar dat is wel mijn ervaring (plus die van een maat van me). Ik ga er vanuit dat dit demo model al een klein beetje naar de tering is aangezien het wel zou moeten werken.
Ik heb ook zo'n ding em het is echt bizar als je met de gevoeligheids instelling speelt. Het voelt alsof het klikken van de trackpad opeens een stuk zwaarder/lichter gaat terwijl er eigenlijk niks beweegt. Ik heb 'm op zo ingesteld dat een heel licht drukje al een klik is en dat werkt echt geniaal.
De klik van de haptic engine schijnt als een echte klik aan te voelen (heb er nog geen ervaring mee). En dus realistischer als 'knop indrukken' dan een standaard trilmotortje.
laatst met de nieuwe Macbook gespeeld, geen idee hoe het is op de apple watch. maar het voelde echt als een normaal trackpad, heel raar gevoel als de laptop uit staat of je het in software uitzet en het niet klikt, en als die aanstaat wel
Heb er een aantal keer mee gespeeld in de winkel en het is in de verste verte niet te vergelijken met een standaard trilmotor. Je voelt een klik, precies zoals een mechanisch systeem werkt. Geen vage trilling o.i.d., echt een klik.
Dat zou inderdaad kunnen echter is een trilling niet te vergelijken met het gevoel van de taptic engine.
Haptische feedback, en touch gevoelig in een.
Ben ik de enige die denkt dat "hard drukken" iets is wat niet iedereen kan, of iets is dat iedereen per ongeluk doet?
Dat ben ik zeker met je eens, er wordt vaak ook niet over nagedacht hoe het is voor mensen met een fysieke beperking of ouderen die het niet allemaal even logisch of intutief vinden .

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 26 mei 2015 22:27]

Apple is een van de weinige bedrijven die daar juist wl over nadenkt...
Op welke wijze dan?

Want ik ken uit Windows bijvoorbeeld het vergrootglas en/of grote pictogrammen maar van Apple ken ik behalve Siri weinig?
iOS heeft juist zeer uitgebreide toegankelijkheidsopties. De iPhone is zelfs bruikbaar voor blinde mensen. Een leuk artikel hierover.

Heel veel weet ik er niet vanaf omdat ik deze opties niet nodig heb, maar over het algemeen wordt de iPhone juist bejubeld door mensen met een fysieke beperking.
Het gelinkte artikel zegt juist het omgekeerde... Slimme apps zorgen er voor dat de smartphone heel erg handig is voor blinden. Maar niet iOS zelf, dat helemaal niet goed uitgerust is voor blinden.
Dan is het vreemd dat onder blinden en slechtzienden de iPhone juist de meest gebruikte telefoon is.

https://www.apple.com/accessibility/ios/voiceover/

[Reactie gewijzigd door Isheara op 27 mei 2015 16:28]

Google eens op apple en mensen met beperkingen. Er zijn tal doven of blinden die de iphone top vinden.
Moet je eens onder Accessibility in System Preferences kijken. Wees blij dat vrijwel alles standaard uit staat. Zet voor de lol eens een paar van die dingen aan en je wordt binnen een minuut horendol :X

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 27 mei 2015 00:35]

Hier draai je de rollen om. Een vergrootglas is zo goed als nutteloos voor mensen met een fysieke beperking. De toevoegingen van Apple bieden net wel voor een grote groep meerwaarde... Alleen jammer dat deze mensen meestal het budget er niet voor hebben ...
Wat een onzin zeg, bv in Windows zijn er hele richtlijnen hoe om te gaan met fysieke beperkingen, alleen dat een hoop developers dat naast zich leggen is een heel ander verhaal, en dat is bij developers van apple software niet anders...
Van "hard drukken" druk je het vloeistof uit je LCD weg, en als je "te hard drukt", gaat je LCD barsten.
Weet niet welke goedkope Chinese telefoon jij gewend bent, maar met je duim een scherm kapot drukken vind ik best knap. :+

Ik denk overigens wel dat ze daar over na hebben gedacht en dat je niet zo hard hoef te drukken als je denkt.

Ben overigens zeer benieuwd waarvoor ze het willen gaan inzetten! Heb zelf geen iPhone, maar vind dit soort dingen toch best interessant.

[Reactie gewijzigd door SXForce op 27 mei 2015 09:21]

Jeetje, wat stom dat Apple hier niet over heeft nagedacht zeg! :o
En als je nog iets harder drukt, dan stort je telefoon in tot een zwart gat dat vervolgens ontploft wegens Hawkingstraling. Ik vermoed wel dat Apple daar ondertussen een oplossing voor heeft.
Ben benieuwd. Ben lichtelijk sceptisch, maar goed, dat was ik bij de galaxy mega ook. En nu heb ik een 6 inch telefoon.

Naast een pinnetje neerzetten oid, wat is verder nut van deze vinding? Hoe wordt het precies in die watch gebruikt, en werkt het/heeft het nut?
In de watch is het dat het voelt alsof iemand op je pols klopt als je bijvoorbeeld een notificatie hebt. Het schijnt minder indringend te voelen dan het complete apparaatje wat trilt met een trilmotortje.

Daarnaast kan het gebruikt worden om de hartslag van iemand anders te voelen. (Niet echt even interessant voor iedereen lijkt me).

Ook tikt hij tijdens navigatie op je pols. Zodat als je ergens heen loopt je weet wanneer je rechts of linksaf moet zonder te kijken naar het apparaatje.
Volgens mij heeft Ruw ER het over de force touch (wat op de Apple Watch dus de menu functie weergeeft en daarmee een knopje minder zichtbaar op het scherm nodig heeft).
Jij hebt het nu over de nieuwe vorm van haptic feedback op de Macbook en Apple Watch die zo'n mooi tikje of klikje laat voelen, ipv een trilling van een motortje :).

Het eerste (Force Touch) wordt dus volgens dit artikel in de iPhone gestopt, het tweede (haptic feedback 2.0 (heeft het ook al een leuke naam?)) wordt niet genoemd in het artikel en is vooralsnog meer de wens van fans dan een gerucht.
In de watch vervangt het voornamelijk de menu functie. Dus dat betekent dat je minder ruimte nodig hebt voor interface en meer ruimte over hebt voor content. Handig :)
Kan dit softwarematig niet ook gewoon op elk 'normale' touchpad? Je kan namelijk de kracht schatten op basis van hoe veel oppervlak van de vinger op het scherm zit. Druk je zacht, dan raakt maar een klein stukje van je vinger het scherm. Druk je hard, dan raakt een groot stuk van je vinger het scherm.

Ik ben niet bekend genoeg in de toepassingen om zo even in te zien wat er niet zou kunnen met zo'n implementatie, maar als je het hebt over 'dik' of 'dun' schrijven, dan kan dat prima op deze manier! Iemand een idee over toepassingen die niet kunnen met de bovenstaande beschrijving?
dat is nu net hoe ze het doen. De oude trackpads kunnen volgensmij niet meerdere aanrakingen registreren en de nieuwe kan dat denk ik wel. Lijkt me.
Meerdere aanrakingen wel, er zijn namelijk gestures voor 2, 3, en vier vingers tegelijk.

https://support.apple.com/en-us/HT4721
Het lijkt me nogal onhandig. In sommige situaties druk ik standaard hard en in andere situaties druk ik (voor dezelfde actie) standaard zacht. Als dat verschillende resultaten gaat geven dan word ik daar niet blij van.
Ik denk dat je flink wat softwarematig kunt opvangen afhankelijk van de toepassing. Voor sommige dingen zal het helemaal uit staan, voor andere dingen voluit en dan een hele reeks toepassing ergens er tussen in.

Vergelijk het met een onscreen keyboard op je telefoon. Daar wordt ook met software gezorgd dat je n letter typt terwijl je er ongemerkt vaak waarschijnlijk twee tegelijk aanraakt. Goede software kan je bedoeling uit de noise filteren. Dat zal met force touch ook kunnen.
Ik heb pas met de nieuwe Force Touch touchpads gespeeld toen ik de nieuwe Macbook ben gaan bekijken. Ik was erg onder de indruk dat het zo goed werkte. Het voelt echt alsof je klikt. De functies achter force touch (de drukverschillen) konden mij dan weer niet overtuigen. Het was vooral dus de fysieke werking van het nieuwe touchpad wat indruk maakte. Die tekortkomingen in het gebruik van force touch zal denk ik vooral door de nieuwigheid komen want er zijn natuurlijk veel toepassingen te bedenken. De meest voordehandliggende was natuurlijk in grafische apps een lijn dikker te kunnen maken. Wat Adobe (? of een ander bedrijf voor grafische software) al heeft (aangekondigd om te) implementeren.

Op een iPad (die wel snel na een iPhone zal volgen) kan je dit ook goed gebruiken voor muziekapps. Wat overigens ook goed zou zijn voor Apple om hun naam in de muziekindustrie te versterken.

Edit: iets verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door klonic op 26 mei 2015 23:05]

ik vraag me af of het 'verplicht' hard indrukken van je scherm zorgt voor een betere userexperience... We zullen het wel zien.
Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk zou werken, en hoe dit gebruiksvriendelijk toegepast kan worden. Tril feedback op je scherm lijkt me wel echt geweldig. Ik hoop dat je in de toekomst ook echt voorwerpen kunt voelen. Hout of steen bijvoorbeeld.
Apple gaat dit gebruiken om iOS 3D te maken. Met die druksterkte meting kun je namelijk extra informatie 'verstoppen' achter het app icoon. Denk aan file management, hard push Adobe reader en je ziet al je pdf, nog een keer en je ziet alle pdf op iCloud, etcetera. En natuurlijk meer mogelijkheden voor ontwikkelaars. Maar dit wordt de softwarematige feature, 3D file management, mark my words...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True