Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Aspyr Media heeft de strategiegame Civilization: Beyond Earth voor Linux-systemen uitgebracht. Het spel verscheen eerder al voor Windows en OS X. De Linux-versie van de game is onder meer via Steam te verkrijgen.

Om Civilization: Beyond Earth te kunnen draaien, is SteamOS of Ubuntu 14.04 vereist. Het spel heeft volgens de minimale systeemeisen een Intel Core i3- of een AMD A10-processor nodig in combinatie met 4GB werkgeheugen. Het benodigde opslaggeheugen bedraagt 8GB en voor de grafische prestaties wordt over een GeForce 260-videokaart van Nvidia of een snellere kaart gesproken.

Linux is het laatste platform waarop Civilization: Beyond Earth is uitgebracht. Het spel is sinds 24 oktober te verkrijgen voor Windows en in november is OS X aan de ondersteunde besturingssystemen toegevoegd. Het strategiespel is voor Linux-gebruikers via Steam en GameAgent te verkrijgen. Dat kan vooralsnog met een korting, maar die komt zaterdagnacht te vervallen. De Exoplanets Map Pack moet nog wel los worden gekocht en dat pakket bestaat uit zes maps die zijn gebaseerd op bestaande exoplaneten.

Het strategiespel is de opvolger van Civilization V en de game speelt zich af op een andere planeet. Waar in het verleden doorgaans op vroegere aardse tijdperken werd voortgebouwd, heeft Beyond Earth een meer futuristisch thema. Op de planeet moet de mensheid een nieuw bestaan opbouwen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Preview

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

En voor diegene die geÔnteresseerd zijn, momenteel is er 40% korting op de game op de Steam Store, en dit nog tot morgennamiddag.
Steamsales lopen tot nu toe altijd van 19:00 tot 48 uur erna. Dus morgen avond 19:00 uur.

Plus voor 10 euro meer heb je ook nog Civ III,IV en V erbij. (Side note, III en IV zijn alleen win/mac, V is ook Linux).
Ja, Valve is goed bezig met SteamOS en Linux games.
Ook nog: Empire Total War, Brutal legend en The Witcher2.
Alhoewel de laatste aanvankelijk wel een bagger port was is het spel nu wel flink gefinetuned en speelbaar.
Ik vind het toch bijzonder dat de minimale eisen hoger zijn dan die van Windows. Je zou denken dat het toch te doen zou moeten zijn om op een lichter systeem meer eruit te halen. Kennelijk is er nog een flinke stap te maken wat betreft drivers. :'(
Kennelijk is er nog een flinke stap te maken wat betreft drivers. :'(
Waarom denk je dat het aan de drivers zou liggen?
Tenminste, ik neem aan dat je hier de videodrivers bedoelt.
Maar nVidia, AMD en Intel gebruiken een multi-platform shared codebase voor hun OpenGL.
Vooral bij nVidia zijn de linux-drivers vrij goed up-to-date met hun Windows-neefjes.

De performance-issues zijn helaas iets fundamenteler van aard, en zitten hem meer in verschillen tussen D3D/Aero en OpenGL/X11/etc in het algemeen, en hoe de kernel zelf omgaat met de hardware (driver-model, asynchroon omgaan met afhandelen van interrupts (Deferred Procedure Calls, zie ook http://windowsitpro.com/s...de-nts-interrupt-handling, tegenover linux' "top/bottom half" tasklet systeem: http://lwn.net/images/pdf/LDD3/ch10.pdf), hoe pre-emptive zijn dingen in kernel-space etc).

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 19 december 2014 12:41]

Heb je een bron voor de opmerking "De performance-issues zijn helaas iets fundamenteler van aard, en zitten hem meer in...<>" ?

Uit pure interesse.

Heeft Windows meer pre-emption opportunities in de kernel dan Linux?
Heb je een bron voor de opmerking "De performance-issues zijn helaas iets fundamenteler van aard, en zitten hem meer in...<>" ?
Die geef ik al: de implementatie van OpenGL in drivers is hetzelfde, op de OS-specifieke delen na.
Of wil je daar een letterlijke quote van?
Hier kun je die van nVidia iig vinden:
http://www.tuxradar.com/content/interview-andy-ritger
Leverage of the OpenGL driver code base for Nvidia GPUs across Windows, OSX, and Linux. As a result, a lot of general consumer graphics performance tuning is already done in the Nvidia Linux OpenGL driver.
Het ligt voor de hand dat het bij AMD en Intel niet veel anders werkt. Waarom zou je meerdere codebases onderhouden, als het veel simpeler, goedkoper en beter is om gewoon zoveel mogelijk OpenGL-code te delen voor alle ondersteunde platforms?

Of hier: http://www.phoronix.com/s...tu1210_win7_nvidia1&num=1
With a largely shared driver code-base across platforms, the binary graphics drivers offered by AMD and NVIDIA perform at roughly the same speed for OpenGL between Linux and Windows; that's traditionally been the case and what Phoronix benchmarks in prior years have shown for NVIDIA and AMD. However, the OpenGL performance difference between operating systems is beginning to widen due to compositing window managers and other factors now affecting the results to a greater extent.
Heeft Windows meer pre-emption opportunities in de kernel dan Linux?
Ja. Een klassiek voorbeeld is DAW-software. Onder Windows haal je zonder problemen < 1 ms latency met een (semi-)professioneel audio-device.
Sterker nog, in 2001 kon je al 4 ms halen op een simpele SB Audigy met een Athlon 1.2 GHz, zoals te lezen in deze review: http://www.thg.ru/consumer/20010927/print.html
Of zie deze poll uit 2004: http://forum.renoise.com/...c/3440-your-asio-latency/

Onder linux moet je een speciale distributie draaien die een speciaal gepatchte kernel heeft, met onofficiele patches die oa betere pre-emption hebben dan de default kernel/drivers.
En dan nog is het lastig om echt lage latencies te krijgen onder linux.
Een kunstgreep die men toepast is om alle timeslices korter te maken, wat ten koste gaat van meer CPU-overhead.
Zie bv hier: https://wiki.archlinux.org/index.php/Pro_Audio
En hier: https://rt.wiki.kernel.org/index.php/RT_PREEMPT_HOWTO

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 19 december 2014 23:23]

Het ligt wel degelijk aan de drivers voor een groot deel, zie bijvoorbeeld: http://blog.gameagent.com...h-mac-linux-dev-update-7/ en gerelateerde posts. De developer legt daar goed uit dat de game veel vertraging heeft opgelopen door (performance-)problemen met de drivers.
Waar lees je dat dan?
Ik lees alleen dit:
They were able to spot a setting in our code base that behaves completely differently on Linux vs Mac, and magically several of our worst bugs disappeared.
Blijkbaar gebruikten ze een verkeerde setting, met de juiste setting werkten de drivers wel goed.
Er staat helemaal niets over bugs in drivers, laat staan bugs die specifiek zijn voor linux, en niet in de Windows-versie van OpenGL zouden zitten. Want daar gaat het om: dat OpenGL zelf niet wezenlijk verschilt op verschillende OSen, omdat de codebase geshared is. Dat betekent dus niet dat er geen bugs in de drivers zitten, maar het betekent wel dat dezelfde bug dan meestal in alle versies zit.
Maar aangezien de Windows-versie niet op OpenGL draait, is het sowieso geen goede vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 21 december 2014 12:40]

Is met OSX versies ook zo, hogere eisen dan voor Windows.
het is en blijft een port, meestal is dit het geval, zeker bij mindergebruikte platformen waar het marktaandeel niet groot is waardoor er minder resources besteed worden
Voorlopig is gaming op Linux nog in te delen onder moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan (waarbij makkelijk een dualboot is, zeker in het SSD tijdperk).
Ben benieuwd of die native of via wine draait. Civ5 draait rampzalig onder wine via Steam en dan heb ik nog betere hardware dan hier bovenbeschreven wordt.
Waarom draai je steam via wine? Civ5 werkt prima via de native Linux steam versie
Omdat er ook games zijn die niet native via steam werken, maar wel via steam onder wine ;)
En een native steam naast een wine steam werkt niet omdat?
Is het niet zo dat de steam variant voor linux enkel de 'supported' games kan installeren? Correct me if I am wrong, ik heb hem alleen voor LFD en LFD2 draaien.
Klopt. In die lijst zitten best al wat AAA titles.

Ik speel civ5 geregeld met alles op max instelling. Het werkt heel vlot en het minimaliseren etc werkt nog veel beter dan op windows ook.
Ik vind dat de ports van Aspyre in het byzonder heel erg goed draaien.

In mijn steam library zitten nu toch al meer als 90 games die ik kan spelen. En dan geef ik nog niet eens veel uit aan games. Wel zijn er een paar spellen van humble indy bundles dus ja dan heb je vaal voor 10 euro al heel wat titels.

Paar voorbeelden van AA (op mijn systeem): Borderlands2 Football manager 2014, Dota2, civ 5, space hulk (misschien niet echt aaa), serious sam3, lfd2, portal2, Europa universalis 4.

Als je steam onder wine en de native steam beide wil draaien dan kan je dit. Je kan ze niet gelijktijdig ingelogged hebben. Maar ja kan wel in de native steam een spel spelen, daarna uitloggen, en dan op je wine versie aanmelden om een ander spel te spelen.
en die andere Firaxis hit: XCOM enemy unknown/within.
Dat is inderdaad zo. De native steam Linux variant kan alleen die draaien. Maar je kan ze uiteraard gewoon naast elkaar draaien. En met wat werk kan je ze ook dezelfde SteamApps folder laten gebruiken.

En Civ5 draait gewoon prima onder Linux en dat zal BE zeer waarschijnlijk ook doen :)
(en met een kleine wijziging zijn de meeste mods ook werkend te krijgen in de Linux client)

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 19 december 2014 12:45]

Civ 5 is al een paar maanden beschikbaar op Linux (native) http://www.aspyr.com/news...e-on-linux-for-steamos--2
Er staat dat er Ubuntu 14.04 nodig is, maar iedere moderne distributie kan natuurlijk Steam en ook deze game draaien, zei het met soms wat tweaks hier en daar! :)
Waarschijnlijk is dit puur indekken voor het geval dat het op een andere distributie niet werkt, dan hoeven ze namelijk geen support te verlenen ;)
Ik vermoed dat het meer is dat ze geen zin hebben om alle vage variaties te ondersteunen.
Als jij komt aanzetten met fedora en het werkt niet, denk ik niet dat ze je direct afwijzen.
Dat is precies wat werknemers van Aspyr hebben gezegd op reddit. Ze gaan hun uiterste best doen om ook problemen op andere distro's te tackelen als mensen ze reporten, maar ze geven geen garanties, wat ze dus wel bij Ubuntu 14.04 en SteamOS doen. Daarnaast krijgen die laatste distro's uiteraard hogere prio.
Goede zaak, ik merk de laatste tijd dat Linux bij games in trek begint te komen.
Dit is naar mijn mening een goed iets, want dat betekend dat je bij sommige games niet meer afhankelijk bent van Windhoos :p
Ook leuk is dat al deze games op SteamOS draaien, een PC gebaseerde game console. Terwijl je al deze spellen ook gewoon op je PC kunt spelen of streamen naar een minder zware computer om het daarop te spelen.
Daarbij moet gezegd worden dat de ports die Aspyr doet altijd van zeer hoge kwaliteit zijn. Borderlands 2 en Civ V zijn bijvoorbeeld ook door Aspyr geport, en die draaien gruwelijk goed onder mijn debian install.

Daarnaast maakt Aspyr er een punt van om elke game die ze porten, native te porten. Dat betekent dat er geen wrapper, zoals Wine of eON omheen zit. Hun ports kosten altijd veel meer tijd dan gewoon een wrapper er om heen te gooien, maar dat betaald zich dan ook uit in een veel beter werkende port.
Wat een gigantische systeemeisen. Iets als civ2 kon nog op een 80486 of gelijkwaardige processor op een 33 MHz en met 8Mb ram. (niet Gb!)
Werkt niet op Nvidia NVS 4200M :'(

[Reactie gewijzigd door deathz0rz op 19 december 2014 11:45]

Misschien je Nvidia drivers even bijwerken? :)
Nou het spel werkt ook niet op mijn nvidia 4200TI
Het werkt ook niet op mijn Diamond3D ! :(
LoL... Misschien je Nvidia ATI drivers even bijwerken?
Zou ik graag willen, maar hastec.nl is down ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True