Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

2K Games heeft Sid Meier's Civilization VI aangekondigd. De game komt op 21 oktober uit en is voor het eerst te zien op gamebeurs E3, die over een maand plaatsvindt in de Amerikaanse stad Los Angeles. De ontwikkelaar maakt weinig bekend over de game.

Er is een trailer van de game, maar die laat geen gameplay of andere elementen van de game zien. Ontwikkelaar 2K Games heeft wel een screenshot op de site van de game geplaatst. Vernieuwingen in de game zijn onder meer een gewijzigde multiplayermodus, maar er zijn ook wijzigingen als snelheidsboosts voor het laten groeien van rijken en dynamische diplomatie die zich automatisch aanpast aan de mate van beschaving.

De game volgt Civilization V op, die zes jaar geleden uitkwam. De franchise bestaat inmiddels 25 jaar. De game is beschikbaar voor pre-order en kost 59,99 euro. De ontwikkelaar heeft de releasedatum vastgesteld op 21 oktober.

Civilization VICivilization VICivilization VI

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Interessante dingen zichtbaar op de screenshots. Zo waren bepaalde wonders in CIV V alleen voorbehouden aan city's aan de kust of aan bergen, maar ik zie op één screenshot al dat een city die niet aan de kust staat toch de great lighthouse heeft kunnen bouwen.

Ook staan wonders op tiles, en lijken ze dus nu workable te worden, terwijl ze in CIV V passief waren. De boosts die wonders gaven, kreeg je hoe dan ook. Geen idee of het echt zo is, maar dat zou wel interessante, nieuwe gameplay toevoegen aan CIV V.

De stijl ben ik niet ondersteboven van. Te fel, te cartoony. Nu viel er aan de stijl van CIV V niet veel te verbeteren in mijn ogen, goede mix, duidelijk en overzichtelijk. Moet het nog maar zien of ze hier bij blijven. Lees al veel kritiek op de gekozen stijl.

En als de reviews tegen gaan vallen gaan we gewoon weer "Next turn" klikken in CIV V :D

Is dat trouwens Sean Bean als narrator onder het filmpje?
edit:

Dit artikel even doorgenomen (http://www.gameinformer.c...ges-to-core-gameplay.aspx). Ze gaan dus door op de basis van CIV V met de uitbreidingen en voegen daar drie nieuwe mechanismes aan toe die de gameplay dynamischer moeten maken:
The first is “unstacking the cities. With cities getting filled with all kinds of buildings, wonders, and other things over time, the gameplay is changing by moving some of these buildings out onto the map. This concept is called districts, and these are pieces of your city that would traditionally be nested inside your city being pushed out up to three tiles away.

The second is the active research system. This will change up the way players approach the tech tree by offering massive bonuses toward specific research based on other variables in the game, pushing players away from going into a game with a set path of tech that they always progress down for the optimal game build. Players can still research whatever they like, but a new boost system will likely change your progression path from game to game.

Third is diplomacy, a constant hot topic in the Civilization series. A big focus here is how the A.I. will react and relate to the player. The leaders in Civilization VI will play differently based on their own personalities and not just based on how the player interacts with them – they have their own specific agendas.

“Every leader is assigned one historical agenda based on something they did while ruling their nation in actual history,” Beach explains. “Let’s take a leader who built a whole bunch of wonders. In our universe, that leader is going to feel like he’s better than anyone else in world history at building wonders, and that should be reflected every time they are in a Civilization game. Wonder obsessed. So that civilization will get a bonus toward building wonders, but they also get an obsessive personality where he will get angry if anyone else is building more wonders than they are. So you might have a strategy where you always go for Stonehenge and Hanging Gardens so you grab those right away. If this guy is next to you and he sees you doing this, he’s going to be up in arms and invading your borders."

Leaders will also have a hidden agenda that will be assigned to them that will change from game to game, so even if you know the opposing leader's core personality, you have to discover additional, dynamic traits if you want your political agendas to progress smoothly.

[Reactie gewijzigd door JanW op 11 mei 2016 18:58]

Kwam er net ook een artikel over tegen, de veranderingen lijken me stuk voor stuk positief.

Steden:
  • Steden moeten actiever gemanaged worden. Je krijgt om een stad heen 36 tiles waarin je districten moet plaatsen. Je barracks en stables gaan bijv. in een military district komen welke aan de rand van de stad moet. Andere districten kun je vrij plaatsen, maar krijgen bijv. een bonus wanneer ze tegen het centrum aan staan.
  • In Civ 5 mocht je een observatory enkel bouwen in een stad die grenst aan een berg, in Civ 6 MOET je de observatory op de berg zelf plaatsen. Die positie staat dus "vast". De universiteit is een ander voorbeeld, in Civ 5 kon die in elke stad die naast een jungle staat en in Civ 6 moet de universiteit verplicht in de jungle tile gebouwd worden.
  • Bij oorlog voeren kun je specifieke districten aanvallen om de stad zo tactisch te verzwakken.
  • Wereldwonderen nemen ook een tile van je stad in, maar er moet aan bepaalde condities worden voldaan. De piramides moeten in de woestijn, stonehenge moet bij stenen worden gebouwd etc. Voldoe je niet aan die condities dan kun je het wonder ook niet realiseren.
Active research is ook een geweldige wijziging op papier, je kunt de tech-tree veel sneller doorlopen als je aan bepaalde condities voldoet. Heb je een stad bij de zee, dan zul je sailing/navigation 50% sneller kunnen onderzoeken dan een tegenstander die enkel in de woestijn zit en de zee nog niet heeft ontdekt. Andersom, als die speler in de woestijn stenen heeft ontdekt en een quarry heeft gebouwd dan zal die een ander stuk van de tech-tree weer 50% sneller kunnen onderzoeken. Het maakt de hele game veel dynamischer dan tot nu toe, nu waren er vaak vaste paden die je game na game na game doorliep omdat het een "optimaal" pad was.

Daarnaast hebben ze een leuke change van Civ Rev meegenomen; de stacks van units komen gedeeltelijk terug. In Civ 5 was alles een eigen unit die een eigen tile nodig had, en met Civ 6 kun je units combineren tot één sterkere unit. Een siege wapen kun je koppelen aan een groepje soldaten bijv. en je kunt meerdere groepen soldaten samenvoegen toe een corps of een army. Dit geeft flinke bonussen.

Ik kijk erg uit naar deze game, Civ V heeft me nooit echt kunnen pakken en ik hoop dat met deze verbeteringen ik weer echt kan genieten van de Civilization reeks.
Klinkt alsof ze bij endless legend en warlock master of the arcane zijn gaan spieken.... distrikten plaatsen en dergelijke dingen...
Vind ik niet erg hoor, hoe meer vooruitgang hoe beter ;)
Ja daar heb je gelijk in, ik vond het erg leuk om in die games op die manier je steden op te bouwen. Ook is het fijn dat je niet aan zee hoeft te beginnen voor een haven maar vlak bij de kust.
En zelf heb ik eigenlijk geen Endless Legend gespeeld, maar over het algemeen leidt concurrentie tot betere spellen en dat blijft mij mooi bij welk spel dan ook.
De universiteit is een ander voorbeeld, in Civ 5 kon die in elke stad die naast een jungle staat en in Civ 6 moet de universiteit verplicht in de jungle tile gebouwd worden.
• Bij oorlog voeren kun je specifieke districten aanvallen om de stad zo tactisch te verzwakken.
Ik weet dat in Civ 5 jungle tiles een science bonus geven, maar de universiteit verplicht op een jungle tile bouwen? :) Dat klinkt nogal absurd als je er over nadenkt waar de eerste universiteiten zijn gebouwd.
Civ VI zal de eerste Civ zijn die niet gaat leiden in 4X, maar gaat volgen. Zoveel is wel duidelijk. Alles wat er aan vernieuwing wordt genoemd is een succesverhaaltje uit andere 4X games. Niet dat dat slecht is, maar het geeft wel te denken over de veranderingen binnen Firaxis. Want ondertussen heeft deze studio al een heel aantal 4X games uitgebracht en hebben we veel van wat er wordt gepresenteerd ook al binnen de voorgaande delen zien langskomen, al of niet in afgeslankte vorm.

Ik ben sceptisch, want de laatste 3-4 releases van Firaxis waren ronduit dramatisch, of overduidelijk gericht op mobile/tablet en een veel lagere drempel / andere doelgroep. Aan de grafische stijl te zien gaat deze Civ dezelfde kant op. Steam controller support is wat dat betreft ook een teken aan de wand. Tegelijkertijd belooft men meer diepgang en meer invloed op bepaalde aspecten van de game. Ben heel benieuwd!

Grafisch is dit natuurlijk wel een hele dikke downgrade tov de voorganger (dit lijkt op een Flash of browsergame, laten we er niet omheen draaien) en zo op het zicht, voor mij persoonlijk, is dat best een dealbreaker. Met deze cartoony graphics is voor mij de immersie compleet weg en dat is toch wel een belangrijk onderdeel van Civ - het is voor mij bijvoorbeeld een reden om Civ V te verkiezen boven het mechanisch en qua gameplay véél interessantere Endless Legend, dat nogal abstract is qua stijl.

Hopelijk realiseert Firaxis zich in elk geval dat dit genre momenteel aardig wat concurrentie kent en dat een heel aantal devs al hele sterke, recente 4X games op de markt hebben. Ze moeten dus echt gaan leveren, en een uitgeklede base game gaat ze de das omdoen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 mei 2016 13:53]

Ik heb even naar de screenshots gekregen en ik kreeg direct het gevoel dat ik bij Red Alert 3 en Supreme Commander 2 ook kreeg: speelgoed.

Bij de oudere Civ games (en oudere C&C Games) had ik het gevoel dat het daadwerkelijk oorlogstuig was dat je verplaatste en dat was wel veel leuker.

Het ligt wat mij betreft verder alleen aan het kleurenpalet. De stijl van de gebouwen spreekt me wel aan en de manier waarop de farms geplaatst en vormgegeven zijn is heel mooi.
De eerste indruk die de screenshots op mij achterlieten was het gevoel of ik naar The Settlers aan het kijken was.
Doet mij ook een beetje denken aan de vergeten game: Age of Empires Online...
Vaarwel verspeelde 10 euro :'(
En als dit een Settlers was geweest was het prima (settlers 3 anyone :9 ) maar deze reeks hoort toch wat serieuzer te zijn lijkt me
Mijn gevoel was dat vroeger leuker was om te spelen vanwege de beperkte graphics.
Het zal wel nostalgie zijn en dat ik vroeger meer tijd had om uren te gamen, maar goed.. Ik heb civ 1 nog steeds het meest gespeeld, daarna civ 4. Civ 5 heeft me niet zo kunnen pakken. Ik kan niet wennen aan dat drukke verkeer wat je krijgt door 1 unit per tile

[Reactie gewijzigd door Dennis013 op 12 mei 2016 16:25]

1 unit per tile kwam volgens mij pas in Civ 5, ik heb de Tweakersreview van Civ 5 erbij gepakt.
Firaxis heeft echter nog een belangrijke verandering doorgevoerd; er kan in Civ V nog maar één militaire eenheid op een tegel worden geplaatst.
In de review wordt het verder aangeprezen als een goed punt omdat het wat meer strategie brengt.

Ik vond het ook wel fijn maar het wordt op den duur inderdaad erg druk en je moet iedere unit een opdracht geven. Later in het spel duurt het dan wel lang.

Ik heb afgelopen jaar met plezier zowel Civ2, 3, als 5 weer even gespeeld, maar ik wacht nu wel een tijdje voordat ik 6 koop. Het is me het geld niet meer waard en er zijn ook meer games dan vrije tijd.
Ik was de 5 vergeten achter civ 5... die bedoelde ik ook. :)
Ik ga in ieder civ 6 niet meer blind pre-orderen
Dan vraag je je af hoe deze wonders nu gebouwd worden. Als het nog steeds via het city scherm is dan kunnen improvements dus ook zo gebouwd worden. Ik zie ook geen workers in de screenshots.

De stijl vind ik wel mooi, maar is wel heel anders dan vorige games.
Het zal tijd worden dat diplomacy eens aangepakt wordt, maar om eerlijk te zijn lees ik dat hier niet, dit klinkt allemaal heel erg scripted en voorspelbaar, en daar hebben we al vijf Civs lang last van. In feite is de diplomacy nooit structureel verbeterd sinds het originele spel.

Verder ben ik een groot fan van Civ IV, en zie ik een spel dat grotendeels hetzelfde als V is niet als een aanbeveling, but we'll see.
Ze pakken de diplomacy juist beter aan met de A.I. improvements verder is er weinig te veranderen omdat de diplomacy meestal maar een middel is onder spelers en A.I. dingen toevoegen/weghalen is gewoon lastig
Verder ben ik een groot fan van Civ IV, en zie ik een spel dat grotendeels hetzelfde als V is niet als een aanbeveling, but we'll see.
Ik snap ook niet zo goed waarom ze maar blijven proberen een "nieuw" spel te maken terwijl ze in de basis met civ 4 gewoon een heel goed spel hadden. Als je dat nou een graphics overhaul geeft en dan langzaam uitbreidt met extra features, zoals bv die districten en betere diplomacy...
Zag dat je het spel al kunt pre-orderen in de steam store inclusief enkele screenshots: http://store.steampowered.com/app/289070

Zie dat er een screenshot aan het artikel is toegevoegd. Ben altijd fan geweest van deze game serie! Ben benieuwd of ze vasthouden aan een unit per tile of niet aangezien dit altijd een grote discussie is.

[Reactie gewijzigd door VgTto op 11 mei 2016 17:52]

ACTIVE RESEARCH: Unlock boosts that speed your civilization’s progress through history. To advance more quickly, use your units to actively explore, develop your environment, and discover new cultures.
DYNAMIC DIPLOMACY: Interactions with other civilizations change over the course of the game, from primitive first interactions where conflict is a fact of life, to late game alliances and negotiations.
COMBINED ARMS: Expanding on the “one unit per tile” design, support units can now be embedded with other units, like anti-tank support with infantry, or a warrior with settlers. Similar units can also be combined to form powerful “Corps” units.
ENHANCED MULTIPLAYER: In addition to traditional multiplayer modes, cooperate and compete with your friends in a wide variety of situations all designed to be easily completed in a single session.
A CIV FOR ALL PLAYERS: Civilization VI provides veteran players new ways to build and tune their civilization for the greatest chance of success. New tutorial systems are designed to introduce new players to the underlying concepts of Civilization so they can easily get started on a path to victory.
Deels dus. Je kan nu units combineren, maar gelukkig wordt het niet zoals in CIV IV een opeenstapeling van unites op tiles.
Het voordeel van het stack systeem is dat de AI hier beter mee overweg kan. De AI maakt af en toe zulke domme fouten qua oorlogen in Civ 5 just door one unit per tile.

Als menselijke speler en/of multiplayer is het systeem van Civ 5 dan weer wel veel fijner.

Combined arms lijkt me een leuke middenweg, mits het goed geïmplementeerd wordt.
Dat is waar. De AI maakt soms heerlijk briljante keuzes. "Geen geschikte tile? Embark!!" Gevolg dat je eenvoudig de units kan killen met city bombardment }>
AI in Civ 5 maakt weleens foutjes. In mijn eerste potje had ik een stad van de Japanners overgenomen, de stad bleek eerder van de Zweedse te zijn.
Ik besloot om een of andere reden om de stad terug te geven aan de Zweedse macht.
Maar een voorstel om samen tegen Japan te vechten sloegen ze af...
Diplomatie is sowieso niet erg goed geregeld in Civ V…
Ghandi's diplomacy is anders heerlijk geregeld.
Ja, die nuked je gewoon :).

[Reactie gewijzigd door XyritZz op 11 mei 2016 21:06]

Misschien vonden ze je een warmonger? Dan werken ze niet graag met je.
, maar gelukkig wordt het niet zoals in CIV IV een opeenstapeling van unites op tiles.
Werd het maar een remake van civ 4 met nieuwe graphics en extended features... imho nog steeds de beste uit de serie, vier. Misschien dat het stacken iets simpeler kan, zodat je geen excel sheets naast je game hoeft te draaien, maar aan de andere kant, als je echt het uiterste uit je units wilt halen... Ik vond 5 wel aardig, maar toch ook wel een grote stap terug helaas.

Maarja, het mag niet moeilijk meer zijn tegenwoordig heh :) Iedereen moet kunnen winnen zonder echt moeite te doen of er veel tijd in te moeten steken. En om het dan zogenaamd moeilijk te maken doe je er wat settings in waar de computer zoveel cheat dat het niet te doen is; gewoon, dat die in de prehistorie al met tanks rijdt ofzo, of steden heeft waar de economie gewoon niet van kan draaien maar het toch magisch allemaal werkt.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 11 mei 2016 18:47]

Ik juist ontzettend fan van die one unit per tile in Civ 5. CIV 4 was goed, 5 vond ik (persoonlijk) beter, juist vanwege het vechten.

Maar goed, ik heb dan ook Panzer General (1e versie) helemaal dood gespeeld.....
Dank, ik heb de screenshots van Steam even toegevoegd :) Er stond er al 1 in het artikel, maar ik had deze nog niet gespot :)
We zullen waarschijnlijk moeten wachten op de tweede expansion voordat Civ 6 een beetje diepgang krijgt, zoals Brave New World voor Civ 5. Het lijkt wel de Sims zo...
Hier kan je meer informatie erover lezen:
http://www.gameinformer.c...ges-to-core-gameplay.aspx

De basis zoals die er is in CIV V na alle uitbreidingen zit er gewoon in. Dus tourism, trade, diplomacy. Veel wordt er in dat artikel uitgelegd erover. Zo kan je districten opzetten, voor bijvoorbeeld culture of science. Beetje lang artikel, maar wel de moeite waard om door te nemen.
Mja.. het is een utopie om te denken dat een ontwikkelaar de tijd en middelen heeft om de diepgang van de voorganger te kunnen bereiken en meer.. Elke opvolger begint altijd weer bij 0. Dat is ook wel een reden om juist een heel ander spel te maken als opvolger maar valt meestal niet in de smaak bij diehard spelers :)
Civilisation V helemaal kapot gespeeld - ben alleen niet zo'n fan van de hierboven zichtbare stijl die er nogal 'cartoony' uit ziet. CIV 5 zag er in mijn ogen realistischer uit. We zullen maar moeten afwachten.
Lijkt wel een beetje op Civilization Revolution als ik het zo zie qua tekenstijl, was ook een stuk minder uitgebreid als Civ 5 en was ik veel sneller op uitgekeken.
Verbazend genoeg was dat spel er zelfs voor de Nintendo DS. Daarmee een paar potjes gespeeld en een paar vrienden helemaal ingemaakt vanwege hoe makkelijk het was. Mongolie OP daarmee.

Maar goed, CIV VI zou wat mij betreft wel wat realistischer mogen, maar als de gameplay geweldig wordt klaag ik hier niet!
Klopt... weet niet of ik dat wel de leukste grafische stijl vind
Datzelfde werd gezegd van Civ V in 2010.
"De game volgt Civilization V op",

Is dit feitelijk wel waar? Beyond Earth dan?
BE was een zijsprong die ze bij Firaxis wss snel willen vergeten
Het idee was wel leuk, ik heb me er wel een paar uurtjes mee vermaakt. Probleem is dat ze het spel uitgebracht hebben met minder features/functionaliteit dan Civ5. Beyond Earth voelde alsof je een schone Civ5 met enkel de DLC beyond earth aan het spelen was.

Ik wou een paar DLC's wachten met kopen, maar ik wacht nu wel op Civ6.
Probleem dat ik met BE had was de herkenbaarheid, iedereen kent ghandi en de andere historische figuren en de units. Afgezien van de laatste paar end game units redelijk herkenbaar. In BE speel je als de companies en dat maakt het voor mij wat minder leuk.
Ik wacht nog steeds op meer content voor BE. Zal niet meer komen denk ik?
Na rising times?
Ik vind de screenshots op Steam toch iets te kleurrijk... komt bijna cartoony of kiddie over.
Ze moeten de nieuwe tablet generatie kinderen aanspreken he.
Na Beyond Earth ga ik heel rustig de reviews afwachten voor ik hem koop. Als ik hem al koop; ik kan me nauwelijks voorstellen dat het heel veel anders (of beter) zal zijn dan deel 5...
Is dat niet de stem van Sean Bean onder die trailer? Die man duikt ook overal op zeg.

Heb verder wel zin in deel 6. Deel 5 is toevallig op dit moment bezig met de installatie, had er weer eens zin in, en dan komt dit nieuws voorbij. Leuk! :D

*Edit: net de screenshots even bekeken, ik moet zeggen dat dat wel een flink ander sfeertje doet vermoeden. Beetje cartoony allemaal.

[Reactie gewijzigd door Michielgb op 11 mei 2016 18:08]

Is dat niet de stem van Sean Bean onder die trailer? Die man duikt ook overal op zeg.
haha ik had dit ook al onder de trailer zelf gezet! viel mij ook op :)
Zou hij ook dood gaan in de volgende trailer dan? :+
Super, Civ V speel ik nog regelmatig is dan ook echt het enige spel wat ik überhaupt speel. Beyond earth kan mij niet bekoren, dus ben blij met een nieuwe opvolger. Ik hoop ook dat hij direct voor OSX uitkomt en dat die een beetje fatsoenlijk draait. De OSX Civ V versie voor OSX is wat discutabel wat betreft performance, ik draai het liever in een VM. Maar of een VM bij deze ook nog lukt, is de vraag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True