Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

AMD gaat samen met ontwikkelaar Firaxis werken aan DirectX 12-ondersteuning in Civilzation VI. Het op komst zijnde spel zal gebruikmaken van asynchronous compute en meerdere gpu's kunnen gebruiken middels explicit multi-adapter.

Civilization VI zal meer dan één videokaart kunnen gebruiken, zonder dat het daarbij gaat om een  opstelling van twee dezelfde gpu's in een sli- of crossfire-opstelling. De game maakt daarvoor gebruik van de explicit multi-adapter-functie in DirectX 12. Die maakt het mogelijk om de rekenkracht van meerdere gpu's te combineren. Dat kan bijvoorbeeld ook een combinatie van een AMD-gpu en Nvidia-videokaart zijn, of een combinatie van een losse videokaart met de geïntegreerde gpu van een processor. Verder krijgt de game een ingebouwde benchmarktool waarmee prestaties van grafische kaarten gemeten kunnen worden.

De game krijgt daarnaast ondersteuning voor asynchronous compute. Dat is een functie van DirectX 12 die het mogelijk maakt om verschillende opdrachten parallel door de videokaart te laten afhandelen. Vanwege de hardwarematige ondersteuning voor de functie op Radeon-videokaarten zorgt dit bij AMD-gpu's vaak voor een prestatiewinst.

AMD werkte eerder samen met ontwikkelaar Firaxis en uitgever 2K Games aan DirectX 11.1-ondersteuning voor Civ V en integratie van de Mantle-api in Civilization: Beyond Earth. Civ VI komt uit op 21 oktober. Tweakers publiceerde eind mei een uitgebreide preview van de strategiegame.

Civilization VI

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Aan de screenshots te zien is het niet echt de grafische pracht en praal waar dit spel het van moet hebben. Meer een gevalletje omdat het kan?
Is natuurlijk een coole feature dat je Amd en Nvidia kaarten samen kunt gebruiken, maar wie heeft dat nu?
Veel mensen hebben een intel graphics chip die ze extra kunnen gebruiken. Verder ontlast het de CPU zodat je meer kan doen op vooral oudere hardware en dus de doelgroep groter kunt houden.

Als laatste helpt het ook gewoon om ontwikkelaars over de streep te trekken en ze te laten zien dat veel van deze opties redelijk eenvoudig toe te voegen zijn. Als dat eenmaal gedaan is komen veel van deze features terug in de algemene engines die gebruikt worden en dan zijn de ontwikkelkosten op de lange termijn voor dx12 zelfs lager dan voor dx11.
De keuze voor Firaxis blijft een beetje vreemd. Ze hebben nu niet bepaald games waar multi-gpu daadwerkelijk tot zijn recht gaat komen:
2010 Sid Meier's Civilization V
2012 Sid Meier's Civilization V: Gods & Kings
2012 XCOM: Enemy Unknown
2013 Haunted Hollow
2013 Sid Meier's Ace Patrol
2013 Sid Meier's Civilization V: Brave New World
2013 Sid Meier's Ace Patrol: Pacific Skies
2013 XCOM: Enemy Within
2014 Sid Meier's Civilization Revolution 2
2014 Sid Meier's Civilization: Beyond Earth
2015 Sid Meier's Starships
2015 Sid Meier's Civilization: Beyond Earth - Rising Tide
2016 XCOM 2
2016 Sid Meier's Civilization VI
De playerbase van de Civilization games is natuurlijk wel gigantisch. Maar juist deze playerbase lijkt mij niet de doelgroep voor DX12 en multi-gpu. Doordat het turn-based is leent deze game zich ook prima voor slechtere hardware en wordt het (ook) veel op laptops gespeeld.

Een titel als Battlefield 1, Titanfall 2 of Call of Duty zoveel lijkt mij een beter 'experiment' voor AMD.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 juli 2016 12:41]

Niet heel vreemd, ze waren geloof ik de 1e met dx11 multithreading en driver command lists.

Met een vorige civ hadden ze met mantle een multigpu modus gemaakt die met meerdere gpu's aan 1 frame tegelijk werkte. Al was de winst ten opzichte van 1 gpu beperkt.
Wat mij betreft niet te vergelijken. In 2011 was Civilization V een zware game voor je videokaart. Die van mij werd 99% belast.

Ondertussen zijn de videokaarten 2-3x sterker geworden. Aan de screenshots te zien wordt Civ VI grafisch geen uitblinker.
Waarschijnlijk is het AMD die dit push en bekostigd. Juist om de techniek als soort van demo in de markt te gooien.
Als mensen zien dat AMD kaarten domweg tientallen procenten winst behalen met deze foefjes zal de rest van de markt qua zowel consument als uitgever dit niet kunnen negeren.
Vergis je niet in strategie games, die hebben veel bewegende objecten en dus heel veel te berekenen. In begin van het spel zal fps vrij hoog liggen maar als je verder bent in een game met een grote map, dan zullen de fps snel minder worden. En natuurlijk is niet minder erg bij turn based game dan bij shooter, maar fijn is het niet als het <25fps valt.

Specs zijn nog niet bekend maar reken maar niet op dat die goed zal draaien op de huidige IGP's of budget kaarten, en als je beetje normaal wilt spelen met native resolutie van je FHD scherm of hoger met high detail dat je al snel richting de high end kaarten gaat.

De tijd zal het leren. :)
Ik denk dat het ook aan de innovative houding van de ontwikkelaar moet liggen. Wil deze er in investeren en er tijd/geld in stoppen?

Firaxis gebruikt dit als marketing en AMD bereikt hiermee juist perfect de doelgroep.

Casual gamers, mid-range, bang for buck, vaak toch iets technischere mensen etc.
Niet zo zeer AMD en Nvidia, maar denk eens aan laptops waar een Intel en een Nivdia of AMD in zit bijvoorbeeld? Daar wordt normaliter alleen de kracht van of de een, of de ander gebruikt. En met Intell's Iris graphics zou het best nog nuttig kunnen zijn (niet voor deze game zelf denk ik inderdaad, maar wie weet)
Laptops waar een Intel en AMD inzit? Ik weet dat dit kan, maar je moet er heel specifiek naar zoeken want alles wat zo'n beetje verkocht word zit optimus in. Dus.. ik denk dat dit meer voor desktops is, want daar zitten wel vaak AMD kaarten in.
Had ik inderdaad nog niet over nagedacht
Het is ook belangrijk dat een grote game die nieuwe directx 12 zaken begint te gebruiken. Het maakt de kans groter dat ook andere games waar het harder nodig is, het ook zullen beginnen doen.
Dan wordt het bijvoorbeeld voor de volgende Assassins Creed moeilijker te verdedigen om het niet te doen.

En onderschat de zwaarte van Civ games ook niet. Ze worden veel zwaarder later in de game of als er mods gebruikt worden. Je kan ook op gigantische kaarten spelen met heel veel (ai) spelers en dan kan elke performance verbetering nuttig zijn.
Allemaal waar, maar zit hem vrijwel volledig in de cpu-belasting. In Civilization V kun je überhaupt maar één unit per tile kwijt dus echt heel dol wordt het in mijn ervaring niet voor de gpu.

Verder lijkt het me in je voorbeeld logischer om juist Ubisoft te helpen aan implementatie want die hebben een hele sloot aan games waarin zowel async compute als multi-gpu direct iets kunnen toevoegen.

Er komt ook een Civ VI educational version, dus ik verwacht dat de game in ieder geval een beetje schaalt naar de mindere hardware.

Ik ben er verder niet op tegen maar ik ben nog niet overtuigd van het nut.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 14 juli 2016 13:01]

Eerder een gevalletje schijn bedriegt. Je moet je bedenken dat Civilization afspeelt van de steentijd tot in de nabije toekomst, op het laatst is bijna iedere tile volgebouwt. Je kan ook nog eens heel ver uitzoomen waardoor er een heleboel tegelijk zichtbaar is. Voor een beetje gaming desktop is dat niks, maar bij laptops en mid-end desktops moeten de grafische instellingen wel omlaag.
Explicit multi GPU... jullie gebruiken het hier alsof het zo mooi is (wat het natuurlijk ook is als het perfect zou werken) maar de meest uitgebreide test die ik heb gezien hieromtrent laat overduidelijk zien dat het enorm veel framestutter oplevert.
dat jullie deze gevaren, wat het voor nu zijn, niet aankaarten kan misleiding zijn voor je publiek.
stel iemand leest dit en denkt even een nvidia en amd kaart te combineren...
voor nu heeft die persoon minimaal stutter als het uberhaupt al gebruikt kan worden in de game die je wilt spelen.
Test het zelf eens een keer tweakers, ben er zeker van dat je gaat schrikken als ik je positieve blik erop zo lees.
stutters komen voor bij SLI en crossfire omdat daar elke gpu om en om een frame rendered. als dan 1 frame sneller klaar is als de ander dan krijg je een stutter.

maar bij dx12 multi adapter word door beide gpu's aan de zelfde frame gewerkt, en zijn er dus geen frame pacing issues.
dat is niet wat ik in tests heb gezien, pcper is hier al mee aan de slag geweest nadat het net bekend was van AOTS. Daarin ging jouw verhaal niet op.

Ik hoop dat t nog zover komt dat we multi adapter zonder stutter krijgen maar tot het daadwerkelijk werkend in een game zit zou ik erg voorzichtig zijn.

daarbij komt dat zelfs een enkele kaart last kan hebben van frame stuttering, je verhaal hieromtrent klopt niet helemaal:
https://www.youtube.com/watch?v=uXepIWi4SgM
legt t mooi uit.

[Reactie gewijzigd door Kenpachi1337 op 14 juli 2016 17:05]

Totaal offtopic maar ik vind het spel er wél mooi uit zien. Waarom vinden veel mensen de laatste tijd veel spellen niet meer mooi vraag ik mij dan af.... Wat vind jij bijvoorbeeld niet mooi aan dit spel?
Ik zeg niet of ik het mooi of lelijk vind. bij dit spel is hoe het er uit ziet alleen niet waar ze het van moeten hebben. Het moet vooral duidelijk zijn en functioneel. Dus alles is vrij lowpoly en simpel.
Klinkt meer als een reclamestunt voor AMD. Wat heb je aan meerdere videokaarten bij een grafisch lichtgewicht als civilization? Zo ook eventueel voor de AI: die is tot nu toe zo dom geweest dat dat ook makkelijk op een CPU kan. Verder heb je amper real-time constraints bij dit type spel, dus of een beurt 5 of 1 seconde duurt boeit vrij weinig.

Misschien dat ze beter kunnen focussen op een goed gebalanceerd spel (overhaul bv Civ 4...) met een degelijke AI en de bagger cartoongraphics eruit slopen, in plaats van of het op 300 of 200 FPS draait :P Zonde dat zoveel gamestudios tegenwoordig hun prioriteiten niet meer op orde hebben: het allerlaagste op de lijst lijkt soms wel "een leuk spel" te zijn, daar kijk je pas naar als je alle reclame, achievements, DLC, beveiligingen, eye-candy en andere lokkertjes op orde hebt.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 14 juli 2016 08:36]

Klinkt meer als een reclamestunt voor AMD. Wat heb je aan meerdere videokaarten bij een grafisch lichtgewicht als civilization?
Dat het er cartoony uitziet wil niet per se zeggen dat de rendering ook 'lichtgewicht' is. Als ik het zo bekijk kun je de map vrij ver uitzoomen en staan er toch best veel priegelige dingetjes zoals boompjes en units met schaduwen etc. op de map, en met veel geanimeerde units tegelijk op het scherm kan dat best optellen. Je kunt de look & feel van de game niet zomaar vergelijken met een first- of third-person game om uitspraken te doen over hoe zwaar het grafisch is, waar de render tijd in gaat zitten is totaal onvergelijkbaar.
Onderschat niet hoeveel mensen op een netbookje spellen proberen te spelen. De 15W APU daarin profiteert ook van Async compute.
Alleen is amd's marktaandeel in de laptopmarkt niet bijster groot. Ik weet overigens niet of en zo ja hoe goed de recente intel igp's er mee om gaan.
Sinds Sandy Bridge als ik het me goed herinner.
Weet niet hoe dat voor DirectX 12 zit, maar in het geval van Vulkan is het Ivy Bridge voor basisfunctionaliteit en Haswell voor volledige compatibiliteit.
Ah ja ik bedoelde meer OpenCL in het algemeen.
O hoezo?

Inmiddels is wel bekend dat AMD beter met AS en DX12 omgaat. Iedereen wil zoveel mogelijk prestatie uit zijn GPU halen. Omdat het groene kamp hier minder voordeel van krijgt zou het dus een reclamestunt van AMD moeten zijn?
Oh vandaar dat lange games met veel ai's zo lang laten wachten op je beurten, omdat het zo licht voor je CPU is...
Dat komt doordat ze retards zijn en de animaties voor niet zichtbare units afspelen. Als je quick movement aan zet gaan de beurten ineens een heeeeeeel stuk sneller.
Ik ben onderhand zo ver in het spel dat ik grofweg 5 minuten nodig heb per beurt. Geweldig, maximale map size, maximaal aantal AI's en city states. Dat zijn de Civ games die het spel leuk houden :)

Dat is overigens met alle animaties nog aan. Zal binnenkort eens kijken wat het doet zonder de animaties...
Klinkt meer als een reclamestunt voor AMD. Wat heb je aan meerdere videokaarten bij een grafisch lichtgewicht als civilization? [...]
Ik denk dat je onderschat hoe complex de scenes zijn die moeten worden gerendered in een CIV game, vooral in latere beurten. Die doen echt niet onder voor een gemiddelde COD scene.
Civ V gebruikte DirectCompute al hevig, met name om textures te decomprimeren. Met Fermi betekende dat dat Nvidia een groot voordeel had. Dat zal nu waarschijnlijk omgekeerd zijn, vooral ook omdat er in latere DX11 versies en nu DX12 meer zit om te doen wat Firaxis toen al deed.

Compute Shaders gebruik je niet voor AI.
Grafisch is het idd geen topper, al ziet het er alweer mooier uit dan civ V.... Maar extra performance is mooi meegenomen, als je nu met een large map speelt met een tiental (pve) tegenspelers kan een beurt op de duur wel lang duren... Niets zo irritant!
En nu maar hopen dat Linux + Vulcan support er op termijn ook van zullen komen :)
Linux is al zeker: https://www.gamingonlinux...upport-linux-steamos.7205

Vulkan zullen we moeten afwachten, alhoewel een port van DX12 naar Vulkan relatief eenvoudig is.
Zouden ze dit in kunnen zetten om de turns sneller te laten verlopen? Of is dat puur CPU?
De beurten zijn puur CPU. Of tenminste, idealiter. Ze renderen namelijk wel nog alle animaties e.d. van de units, ook al zie je ze niet (in Civ V tenminste). Daar valt nog (veel) winst te behalen.
Met een mod is dat overigens uit te schakelen, zodat alleen animaties die je zou kunnen zien ook daadwerkelijk spelen en de anderen niet. Gaan de beurten een stuk sneller van.
Ik ben ook zeer benieuwd naar deze mod, de trage turn tijden zijn voor mij altijd een nadeel geweest waardoor ik sneller dan gewenst het spel weer aan de kant leg :(.
Je (en bovenstaanden) zouden in de opties van het spel, volgens mij onder "gameplay" de animaties compleet uit kunnen zetten.

Dacht het maar even te noemen voor het geval @Caelorum niet reageert.

Daarnaast heb je 2 opties voor het uitzetten van de animaties, een voor single- en een voor multiplayer. De laatste is sowieso aan te raden om te doen. Uitzetten voor singleplayer is een beetje afhankelijk van hoe snel je computer is en hoeveel informatie je wilt hebben tijdens een turn-change (ivm "snap-to-action" wanneer er iets gebeurd).
Dank je, Deze opties waren wel bekend :). Dat heb ik ook altijd aangepast gehad. Ik heb zelf altijd een snelle pc meer dan genoeg geheugen en snelle SSD's
En toch traaaggg als dikke str*nt :P
is er ook een mod die je vrienden sneller op next turn laten klikken? :+
ik speel Civ V altijd met 2 andere en zodra we een oorlog hebben duurt het zo ongelooflijk lang voor ze op next turn klikken dat je even de krant kan zitten lezen op het toilet en dan nog op tijd terug bent :P
De oude tijd dat je Civ 2 nog via de mail speelde :)
Daar heb je geen mod voor nodig;
De turn timer aanzetten op bijvoorbeeld twee minuten.
(Spelen jullie op hybride turns? Onze ervaring is dat ook tijdens oorlog simultaan spelen het spel een stuk leuker maakt (maar misschien iets minder eerlijk, en het verschilt natuurlijk per speler)

Ook is er de No Quitters mod (niet in de steam workshop dacht ik) die de game meer balanced maakt maar ook een dynamische turn-timer toevoegt, hoe verder het spel in hoe lang je krijgt per turn.
de turn timer is misschien nog wel een idee. 2 minuten is dan misschien wat kort, maar die valt te proberen.

ik weet eerlijk gezegd niet welke setting we precies gebruiken, maar spelen altijd in teams tegen AI en de turns van de menselijke spelers zijn wel tegelijk. (maar als je zelf niets hoeft te doen in een buurt en gelijk op next turn klikt duurt 10minuten wachten tot iemand zn hele leger aan het verplaatsen is best lang)
Heb je wellicht informatie waar deze mod te vinden is, of waarop gezocht kan worden?
Ik heb hier wel interesse in. Scheelt een hoop tijd.
Quick Turns of Quick Movement heet het dacht ik. Ik heb hem al een tijdje niet meer gebruikt, omdat ik altijd de animaties gewoon uitzet. Maar deze mod zet het dus op een slimme manier uit voor die mensen die de animaties wel graag zien :)
Eigenlijk wel schandalig, een modder bouwt dit naderhand in een bestaand pakket in. En zelf hebben ze niet de moeite genomen, om iets wat zo veel impact heeft op de gameplay, zelf te maken.
Maar dat is vreselijk instabiel in multiplayer
Als ze OpenCl gebruiken voor de AI, kan deze ook op de GPU berekend worden
Dat zal niet heel veel verschil maken aangezien de beurten nog steeds na elkaar uitgevoerd moeten worden. Het zou behoorlijk met het verleden breken als de AI alles tegelijk zou doen. Het word dan ook lastig(er) om dat te paralleliseren.
AI berekent gewoon de beste mogelijke oplossing in zo weinig mogelijk tijd. Als je dus meerdere opties tegelijk kan bereken, zijn de beurten dus sneller gedaan.

Ik verwacht geen wonderen, maar als je van elke beurt een paar seconden kan besparen, is dat een groot verschil voor langere spelletjes (epic & marathon)
Dat is alleen zo met Nvidia videokaarten van Maxwell en ouder.
Dat lijkt me niet, aangezien het geheel alsnog achter elkaar gedaan moet worden. Je gaat dus niets hebben aan meer dan een handjevol cores naast elkaar voor zover ik kan zien. Daar komt nog bij dat je met OpenCL ook nog expliciet de kaart en het programma naar de GPU toe moet gaan sturen waardoor het vermoedelijk trager word zodra je OpenCL hiervoor gaat gebruiken.
Xudonax doelt denk ik meer op het feit dat de opzet van een 'turn-based RTS' nu juist is dat de ene beurt op de andere volgt... Zolang beurt A niet is afgerond kun je beurt B niet berekenen.

Bij elke beurt kun je natuurlijk de verschillende AI mogelijkheden voor die beurt gelijktijdig laten gebeuren. Maar als er een beetje goed algoritme voor de AI bestaat in Civ, dan zullen er ook niet heel veel mogelijkheden uitgeprobeerd moeten worden.
Dus stel ik haal een GTX 1070 en heb een intel hd 530 dan kunnen deze middels explicit multi-adapter samenwerken?

Het wordt ook wel tijd dat direct x 12 games uitkomen dx12 grafische kaarten zijn al een tijdje op de markt.
In theorie ja.
In deze demo lukt het ook: http://wccftech.com/direc...ws-big-performance-gains/

Maar voor ik ook in praktijk ja zeg, wachten we best nog echte benchmarks af. En ik ben niet zeker of het verschil wel altijd de moeite zal zijn.
Waar ik meer enthousiast van werd was dat Christopher Tin weer terugkeert als componist voor de soundtrack! Civilization IV was de eerste soundtrack van een game die voor een Grammy genomineerd werd en ook nog eens won in de categorie 'beste instrumentale arrangement'!

Meer informatie over het nummer

Het nummer
Ik zie meerdere keren genoemd worden, dat het spel niet (of beetje) grafisch zwaar is.

Maar zou het niet juist het strategische gedeelte, zeg de AI en alle te bepalen elementen kunnen zijn die baat hebben bij extra parallelle gpu processor power ?

Hoe was het ook al weer .. n! of n^2 ..
Zou het kunnen dat bij een shooter 10 dingen invloed op elkaar hebben tegen 100 dingen bij een strategie spel in een grote virtuele wereld?
Het lijkt misschien niet zo nuttig voor een turn-based strategie game, maar het venijn bij deze spellen zit meestal in de staart:

In het begin van het spel zijn er nauwelijks units op de map en de cities zijn klein. Op het eind zijn er veel meer en veel grotere cities en op de hogere moeilijkheidsgraden zijn er vooral ook heel veel meer units. Als je dan aan het begin van een beurt even rondkijkt op de map gaat het beeld al snel stotteren, bij standaard GeForce Experience-instellingen, is mijn ervaring.

Op mijn 1440p scherm stelde GeForce Eperience mijn GTX 670 zo hoog in dat deze halverwege een zware game al zoveel geluid maakte dat het de best wel mooie muziek van de game hinderlijk begon te storen. Zelf heb ik de instellingen al aardig teruggeschroefd om in rust van de muziek te kunnen blijven genieten, maar op 3/4 van de game kan het beeld nog wel eens gaan stotteren bij snel even rondkijken (Immortal-niveau).

Omdat ik dan geen zin heb om de instellingen te wijzigen en dan de game opnieuw op te starten is het soms een mooie aanleiding om wat units van de tegenstander op te ruimen :) . Een beetje extra hulp van de interne GPU, die bij mij met gemak geruisloos gekoeld wordt door een Scythe Mugen 2 Rev.B zo dus best wel eens goed voor de wereldvrede kunnen zijn :*) .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True