Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Civilization VI Preview

Laat je steden groeien

25-05-2016 • 16:00

93

Multipage-opmaak

Een kwart eeuw

Het is inmiddels 25 jaar geleden dat de eerste Civilization verscheen, en dat moet natuurlijk gevierd worden. En waar maak je de vele fans van de serie het gelukkigst mee? Met een nieuwe editie van de game natuurlijk. Dat is ook precies wat ontwikkelaar Firaxis Games in petto heeft; Civilization VI, dat vanaf 21 oktober in de winkel ligt.

Het cijfer achter de naam geeft al aan dat we hier te maken hebben met een echte, klassieke Civ. De game speelt zich af op aarde; je start een beschaving in de oudheid en moet die naar een prachtige toekomst zien te leiden. Hier dus geen avonturen op verre planeten met fantasiewezens als tegenstanders; je komt weer ouderwets Duitsers, Fransen en Chinezen tegen, aangevuld met de onvermijdelijke Barbaren. Precies zoals het hoort in een klassieke Civ.

Niet dat alles bij het oude is gebleven; zeker niet. Firaxis heeft juist de nodige veranderingen doorgevoerd. Die worden echter pas zichtbaar of merkbaar als je de eerste beurten speelt. Voor die tijd zul je echter wel al merken dat de setting weliswaar vertrouwd is, maar er aan het uiterlijk van de game het nodige is versleuteld. Civ VI ziet er onmiskenbaar uit als een ouderwetse Civ, maar de stijl is toch opvallend anders dan die van voorganger Civ V. In het vijfde deel waren de kleuren net iets harder en de vormen net iets hoekiger, een stijl die Firaxis nog verder door zou trekken met Civilization: Beyond Earth, waarvoor het veel opvallend duistere tinten koos. Niets daarvan in de nieuwe game. Hier kiest Firaxis een vrolijker stijl, die meer neigt naar die van Blizzard, in games als Heroes of the Storm, Starcraft II en Warcraft III.

Tel de vissen

Het zijn niet alleen de kleuren die opvallen binnen de nieuwe stijl. Er is ook meer detail dan je van de voorgaande edities gewend bent. Zoom in en je ziet de vissen in de zee, om maar een voorbeeld te geven. Het detail geldt echter vooral voor de bouwwerken die jij en je tegenstrevers kunnen neerzetten. Juist daar zul je veel detail in zien, als je de moeite neemt om in te zoomen. Dat is mooi, want gebouwen zijn in deze nieuwe editie sowieso veel zichtbaarder dan je gewend bent. Om die reden heeft Firaxis een oud effect nieuw leven ingeblazen; als een gebouw af is, zie je een animatie waarin je rond het bouwwerk cirkelt, dat daarbij even in al zijn pracht en detail getoond wordt. Vooral bij Wonders is dat een bevredigend gezicht.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Aankondiging van Civilization VI.

Opnieuw zeshoekig

Wellicht het meest opvallende uiterlijke verschil is echter zichtbaar in de kaart die je het grootste gedeelte van de game voor je ziet. Het speelveld is nog steeds verdeeld in tegels, die opnieuw zeshoekig van vorm zijn. Firaxis blijft geloven in de tactische meerwaarde van zeshoekig boven vierkant. Dit keer is er echter veel minder zichtbaar op de wereldkaart dan je gewend bent. Er is de ouderwetse fog of war, waaronder delen van de wereld schuilgaan die je nog niet hebt verkend. Maar dit keer is ook de bekende wereld minder zichtbaar dan voorheen.

Tegels die binnen het zicht vallen van je steden of eenheden zijn zichtbaar in al hun pracht en praal. Tegels die je wel verkend hebt, maar die buiten het zicht van steden of eenheden vallen, krijgen echter een ander uiterlijk. Kleur en detail verdwijnen, en de tegels zien er opeens uit alsof ze op oud perkament zijn afgebeeld. Je ziet hooguit een indicatie van de kustlijn of van kenmerken zoals een bergketen. Het mechanisme dat de delen van de kaart waar je niet actief bent minder detail bevatten is niet onbekend, maar door ze in perkament te hullen is het uiterlijke verschil nu veel groter dan voorheen. En nog een laatste punt over het uiterlijk: ook de stijl van de filmpjes van de verschillende leiders lijkt iets aangepast, al is het verschil daarbij klein.

Preview Civilization VI

Bekende koppen

We kunnen er ook niet al te veel over zeggen, aangezien we tot nu toe slechts 60 beurten in de game hebben kunnen spelen, veel te kort om met veel andere beschavingen contact te leggen. In de match die we hebben kunnen spelen kwamen we alleen de Amerikaanse president Roosevelt en de Egyptische schone Cleopatra tegen. Zelf kregen we het Chinese Rijk onder onze hoede, gestart vanuit hoofdstad Xi'an. Als we de heren van Firaxis moeten geloven, hebben de leiders in de game dit keer wat meer persoonlijkheid. Ze zullen zich daar meer naar gedragen. Zo is Roosevelt niet zozeer oorlogszuchtig, maar houdt hij wel van orde. Hij hoeft niet per se de alleenheerser op het continent te zijn, maar wil wel graag rust in zijn achtertuin. Mocht jouw rijk naast de VS zijn gevestigd en worden aangevallen door een derde partij, dan heb je best kans dat Roosevelt je te hulp schiet om de agressor tot de orde te roepen.

Daarnaast heeft elke leider een geheime agenda, die uiteraard wat minder naar voren komt. Zo kan het zijn dat Roosevelt er naar streeft om de grootste zeemacht te hebben, om maar een voorbeeld te noemen. Elke leider heeft een dergelijke geheime agenda en het leuke is dat het karakter van elke leider vaststaat, maar dat de geheime agenda in elke match anders is. Mocht je dat willen, dan kun je door diplomatie of spionage achter de geheime wens komen, maar dat is geen verplichting.

Preview Civilization VI

Steden zijn anders

Toch is die geheime agenda bij lange na niet de grootste verandering aan de formule van Civ. Die eer valt de opzet van de steden in de game te beurt. De basis van de stedenbouw is hetzelfde gebleven; je rijdt met een Settler naar een gunstige plek - een tegel met voldoende grondstoffen in de buurt - en zet die Settler om in een eerste schamele nederzetting. De tegel wordt stad en de omliggende tegels worden langzaam bij het grondgebied van de stad getrokken. De invloedssfeer van de stad zal langzaam groeien, met tegels die je kunt ontginnen. Je kunt er boerderijen, mijnen of steengroeven realiseren.

Toch begint daar al de verandering, want voor het bouwen van die mijnen, steengroeven en boerderijen gebruik je niet langer Workers, maar Builders. Het verschil lijkt futiel, maar dat is het niet. Een Builder heeft namelijk een beperkte houdbaarheid. Na vier bouwende acties is de Builder op en verdwijnt hij van het speelveld. Als je verder wilt bouwen, zul je een nieuwe Builder in je stad moeten kweken. Als bouwende actie geldt ook het bouwrijp maken van een stuk grond, en daarmee is de levensduur van een Builder vrij kort. Daar staat iets tegenover: een Builder is snel. Hij is zelfs direct klaar. Het bouwrijp maken of het neerzetten van een gebouw is in één beurt gedaan.

Preview Civilization VI

Toch is dat nog steeds niet de grote verandering. Die zit hem in de groei van je stad. In Civ VI kan je stad niet één, maar vele tegels beslaan. Als altijd kun je in je stad vele bouwwerken neerzetten. Tot nu toe zag je daar echter weinig van. Alles verdween op magische wijze in de ene tegel. Daar komt nu verandering in. Niet alleen de invloedssfeer van je stad zal groeien, je stad groeit mee. Tenminste, als je bouwwerken neerzet. Als je bijvoorbeeld een Wonder bouwt, komt die op een aparte tegel, buiten je stad. Je kunt zelf kiezen welke. Die keuze heeft invloed, want de omgeving speelt mee. Stonehenge kan bijvoorbeeld alleen naast een tegel met rotsen gebouwd worden en een piramide alleen op woestijngrond. Bovendien levert je keuze soms een kleine bonus op.

Tegels opofferen

Er is ook een nadeel aan de groei van je stad. Je dient veel bouwwerken wel buiten je stad te bouwen, maar nog steeds binnen de invloedssfeer. Dat wil in de praktijk zeggen dat je een tegel op moet offeren die waarschijnlijk al dienst doet als boerderij of steengroeve. De inkomsten daarvan gaan dus verloren als je een bouwwerk neerzet. Het nieuwe systeem maakt echter vooral dat je meer ruimte nodig hebt voor je stad, en het is goed om daar rekening mee te houden als je een locatie zoekt. Je stad moet flink kunnen groeien. Het kan daarbij helpen om een stad aan het water te bouwen, want sommige bouwwerken kun je op het water bouwen, al was onze speelsessie te kort om daar voorbeelden van te zien.

Het wil waarschijnlijk met name zeggen dat je in de nieuwe Civ vooral zult moeten specialiseren. Omdat een stad toch grondstoffen nodig heeft, kun je niet ongestraft tegels opofferen aan Districts. Dat komt de Happiness van de inwoners niet ten goede. Het kan daarom geen kwaad je Districts en Wonders te verdelen over de steden in je rijk. Niet elke stad hoeft Science te produceren, of Faith. Op die manier kun je de omvang van je steden nog een beetje binnen de perken houden, wat ook handig kan zijn als het op knokken aankomt.

Preview Civilization VI

Districten

Daarmee is nog lang niet alles over de nieuwe steden gezegd. Om de groei van je stad enigszins binnen de perken te houden, vergt niet elk gebouw een eigen tegel. Je bouwt per categorie, per specialisatie een District. Zo bouw je eerst een Encampment, een District dat één tegel in beslag neemt. Binnen dat Encampment bouw je vervolgens de diverse militaire gebouwen. Zo bouw je binnen het District de oude vertrouwde Barracks waarin je de eerste soldaten kunt trainen. Later kun je binnen je Encampment extra gebouwen neerzetten voor het trainen van sterkere militaire eenheden. Die vergen geen eigen tegel. Zo bouw je ook een Holy Site. Pas als je die hebt neergezet, kun je binnen het District allerlei gebouwen neerzetten die met Faith en Religion hebben te maken. Op wetenschappelijk vlak bouw je een Campus, waarbinnen je bijvoorbeeld een Library neer kunt zetten, als je Science wilt stimuleren.

De nieuwe opzet heeft ook zijn weerslag op het veroveren of verdedigen van steden. Waar je voorheen enkel die ene tegel hoefde te omsingelen waaruit de stad bestond, is dat nu uiteraard anders. Een stad bestaat immers niet langer uit één tegel. Toch is er niet eens zo heel veel veranderd. Elke stad heeft immers nog steeds een kern; de tegel waar alles mee begon, het centrum van waaruit alles groeit. Dat is de tegel die je dient te veroveren om een stad in te pikken. Het is daarbij niet zo dat je eerst al die aangrenzende Districten dient te veroveren. Die kun je slopen, maar dat hoeft niet. Je leger kan een District bezetten en van daaruit zijn aanvallende werk doen.

Kies de juiste plek

Alleen voor het Encampment geldt iets anders. Dat is de plek waar je als verdedigende mogendheid een eenheid kunt plaatsen, net als in een Fort in Civilization V. Dat kan ook in het centrum van je stad, die daarmee al twee verdedigende eenheden telt. Alleen is het bereik vanuit een Encampment beperkt. Als de aanvallende mogendheid slim is, valt hij de stad niet aan vanaf de kant waar het Encampment geplaatst is, maar vanuit de tegenovergestelde richting. Dan blijven de aanvallende legers immers buiten bereik van het Encampment. Dat geeft maar weer aan dat het heel belangrijk is waar je Districten plaatst. Overigens heeft een stad niet automatisch meer een ranged aanval, zoals in Civ V. Die krijgt de stad pas als je er een muur omheen bouwt.

Preview Civilization VI

Eenheden koppelen

Bij het aanvallen en verdedigen van steden komt nog een verandering in de opzet van de game om de hoek kijken. In Civ V deden niet alleen zeshoekige tegels hun intrede, maar ook de aanpassing dat legereenheden niet meer kunnen worden verzameld. Eén militaire eenheid per tegel was voortaan het devies. Daar komt Firaxis een heel klein beetje van terug. Sommige eenheden kunnen nu toch gecombineerd worden, al kunnen er nooit meer dan twee eenheden op een tegel staan. Je kunt complementaire eenheden samenvoegen. Je kunt ze aan elkaar koppelen, zodat ze een duo vormen dat je kunt verplaatsen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de combinatie van een standaardvoetsoldaat en een stormram. De soldaten beschermen daarbij de relatief zwakke stormram. Alle Siege Weapons kunnen op die manier aan een andere eenheid gekoppeld worden. Het zorgt er vooral voor dat je makkelijker kunt manoeuvreren rond de steden die je aan wilt vallen. In Civ V kon het lastig zijn om een goed plekje te kiezen voor de verschillende eenheden, vooral doordat steden zich goed konden verdedigen. Dat is nu makkelijker geworden.

Preview Civilization VI

Barbarians

Er zijn op die manier meer combinaties te maken. Want je kunt ook een Settler aan een militaire eenheid koppelen, of een Trader beschermen. Uiteraard kun je de koppeling naar believen ook weer verbreken. Overigens mag je voor je legereenheden voortaan een naam verzinnen, wat handig kan zijn om ze uit elkaar te houden. Van het combineren van eenheden is het een kleine stap naar een volgende vernieuwing, die je vooral aan het begin van de game tegen zult komen. De Barbarians zijn actiever dan ooit. Ook hier geldt dat de basis hetzelfde is. Zo af en toe duikt in je buurt een Barbaars kamp op waarin een kleine hoeveelheid eenheden is gestationeerd. Dit keer zijn ze echter actiever. Waar ze voorheen vooral in het kamp bleven hangen, zullen ze nu ook om het kamp cirkelen, waarmee ze het je prille leger knap lastig kunnen maken. Voor je het weet duikt naast de hoofdmacht in het kamp opeens ook een groep Archers op die zich de strijd mengt. Barbarians aan zee hebben bovendien al snel de beschikking over een boot, vanwaar ze je troepen kunnen bestoken - en ook die boot kan het je prille leger knap lastig maken. De Barbarians zijn gelukkig niet zo sterk als de buitenaardse wezens die de eerste schreden in Beyond Earth konden hinderen, maar ze zijn wel sterker dan je gewend bent.

Barbarians hebben nu bovendien Scouts. Dat kan lastig zijn, want als een Scout merkt dat je prille stad nog onverdedigd is, kun je er donder op zeggen dat het kamp uitrukt met verschillende eenheden. Het is dus zaak om Scouts zo snel mogelijk uit te schakelen, wat lastig kan zijn met de zwakke, maar snel bewegende verkenners. Toch heeft de toegenomen dreiging van Barbarians ook een voordeel. Doordat er meer Barbaarse eenheden zijn, kunnen jouw legers sneller ervaring opdoen.

Preview Civilization VI

Handige Traders

Dan komen we nu bij het deel van de game dat we in de 60 beurten die ons door uitgever 2K Games werden gegund minder goed hebben kunnen bestuderen. Wel duidelijk is dat je dit keer geen wegen meer hoeft te bouwen. Wegen zijn er wel degelijk, en ze zijn nog net zo belangrijk, maar je hoeft ze niet meer zelf te bouwen. Als je een Trader hebt getraind en hem de opdracht hebt gegeven om met een andere stad te handelen, dan zal hij tijdens zijn eerste tocht naar de stad tegelijk een weg aanleggen. Handig, vooral omdat je Builders maar zo beperkt houdbaar zijn.

Al wat onduidelijker is hoe het onderzoek in de game verloopt. Er is de klassieke Tech Tree en die werkt vertrouwd. Je kunt steeds kiezen uit een aantal technologieën die kunnen worden onderzocht, en waarbij steeds wordt aangegeven wat het onderzoek oplevert en hoeveel beurten het duurt voor het onderzoek klaar is. Daar komt nu iets bij. Voortaan heeft de game ook Civics, en ook die kun je onderzoeken. Het werkt hetzelfde; er is steeds een aantal Civics waaruit je degene kunt kiezen die je het eerst wilt hebben onderzocht. Het verschil is dat Civics gevoed worden door cultuur, en niet door Science. Produceer je veel cultuur, dan doorloop je de Civics Tree sneller. Doe je veel aan Science, dan doorloop je de Tech Tree sneller.

Preview Civilization VI

Policies

Daar komt nog een nieuwe fenomeen bij; Policies. Dat zijn speelkaarten die je vrij speelt en in kunt zetten. In het Policies-menu zie je vier slots: vakken voor Military, Economic en Diplomatic, en een voor Wildcard Policies. Vervolgens kun je aan de kleur van de vrij gespeelde kaarten zien in welk slot ze passen. Als je dus drie militaire Policies hebt, kun je er daar eentje van in het betreffende slot plaatsen. Het levert dan een kleine militaire boost naar keuze op. Je begint in dit systeem met de slots voor Military en Economics. De slots voor Diplomatic en het Wildcard-slot speel je later in de game pas vrij. Het aantal Policies dat je vrij speelt stijgt snel, dus je hebt al snel veel om uit te kiezen. Vandaar dat het prettig is dat je na verloop van tijd meer slots vrij speelt. Je krijgt er eerst een tweede militaire slot bij, en zo neemt het aantal Policies dat je in kunt zetten geleidelijk toe.

Envoys

Dan blijven er nog genoeg zaken over waarvoor onze speelsessie met 60 beurten echt te kort was. Zo weten we dat er een nieuw soort contactpersonen is. Het contact met de terugkerende City States verloopt voornamelijk via de nieuwe Envoys, een soort afgezanten die je op een City State af kunt sturen. Wat hun rol precies is, hebben we echter niet kunnen achterhalen. Naast Traders en de ook terugkerende spionnen is het echter een derde manier om contact te houden met steden. Aan de diplomatieke kant van de game is vast ook het nodige veranderd, maar ook daar zijn we in onze 60 beurten niet aan toegekomen. Wel duidelijk is dat andere mogendheden op de vertrouwde manier onderhandelen. Je krijgt dus weer geregeld het aanbod om open grenzen toe te staan of grondstoffen uit te wisselen.

Ook aan Religion zijn we nauwelijks toegekomen. We weten dat je zelf een naam voor je geloof kunt kiezen, en een bijbehorend symbool. Daarna kies je de stijl van je geloof, of eigenlijk de bonus die je geloof je geeft. Dat kan een economische bonus zijn, een wetenschappelijke, maar ook een landbouwbonus of zelfs een militaire. Dat is nog niet alles, want vervolgens kies je het gebouw waar je geloof beleden wordt. Dat kan een kerk, moskee of synagoge zijn, maar het kan ook neutraler, in een Meeting House. Ook voor de gebouwen geldt dat ze elk een andere bonus geven, en op basis daarvan maak je je keuzes. Ten slotte kun je een Pantheon bouwen, maar wat daar de rol van is is nog onduidelijk. Dat geldt ook een beetje voor de regering die je kiest. Je kunt een Government kiezen in verschillende stijlen. Je kunt kiezen uit stijlen als Classical Republic, Theocracy, Monarchy, Oligarchy, Autocracy of Merchant. De namen zijn duidelijk, wat je keuze oplevert echter nog niet.

Preview Civilization VI

Voorlopige conclusie

Wie ooit een Civilization-game heeft gespeeld, weet dat de match na 60 speelbeurten nog maar net begonnen is. Het is dus moeilijk om op basis van zo weinig beurten een goed beeld te krijgen van de game. De eerste stappen in de game maken echter wel duidelijk dat het uiterlijk een flinke opfrisbeurt heeft gekregen. Verder is het grootste nieuws dat steden voortaan kunnen groeien en niet langer tot één tegel beperkt blijven. Dat is visueel aantrekkelijker, maar heeft ook grote gevolgen voor de gameplay. Doordat je gebouwen op aangrenzende tegels kunt bouwen, kun je in de knel komen met grondstoffen, wat al snel wil zeggen dat je steden zult moeten specialiseren en bijvoorbeeld een stad moet selecteren waar je je onderzoek doet. De opzet heeft ook gevolgen voor het militaire deel. In dat militaire deel is nieuw dat eenheden in beperkte mate met elkaar gecombineerd kunnen worden. Erg prettig, want het maakt het makkelijker om je aanvallende leger goed rond een belegerde stad te positioneren.

Daarnaast is het onderzoek gesplitst in de klassiek door Science gedreven Tech Tree en een door Culture gedreven Civics Tree. Daarnaast zijn er nu Policies, een soort kaarten die je in kunt zetten om op bepaalde vlakken een kleine boost te krijgen. Dergelijke boosts krijg je ook van de Religion die je kiest, al was onze speeltijd te kort om daar in te kunnen duiken. Daarmee hebben we de rode draad van de game gevonden. Civilization VI is een game waarin bonussen meer dan ooit het verschil lijken te gaan maken. Het lijkt de bankensector wel.

Titel Civilization VI
Box Civilization VI
Platform Windows
Ontwikkelaar Firaxis Games
Uitgever 2K Games
Releasedatum 21 oktober 2016
Preview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VIPreview Civilization VI

Lees meer

Reacties (93)

93
93
57
2
0
23
Wijzig sortering
Ik ben geen Civ'er, maar vinden jullie ook niet dat de graphics maar matig zijn voor een game anno 2016 ?
Dit is echt een non-issue. Je speelt toch geen enkele game voor de graphics? Kan leuk zijn dat alles er supermooi uitziet, maar als het geen ruk aan is, helpen de graphics daar echt niet bij. True, het kan een extraatje zijn die een game net wat beter maakt dan een ander, maar vooral bij strategy games zijn graphics echt zwaar ondergeschikt aan gameplay.

Dat gezegd hebbende lijkt het er allemaal net wat beter uit te zien dan Civ V, wat ik er al prettig uit zag zien. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling dat je nu je stad moet uitbreiden met extra districten en zo dus ook wellicht de kans hebt om ipv een hele stad te veroveren, alleen een district neer te halen en weer te vertrekken.
Graphics zij niet alles nee.

Maar voor een game als Civ, waar je letterlijk honderden en honderden uren naar een kaart zit te staren doorheen verschillende spelbeurten, vind ik wel dat het een punt is waar zeker aandacht aan gegeven moet worden.

Als het de gameplay niet in de weg staat, zou ik toch liever hebben dat ze de graphics zo ver optrekken als mogelijk is, met dan de nodige sliders en opties voor mensen met minder krachtige systemen, zodat het voor iedereen speelbaar blijft.
Jij bent duidelijk geen strategiespeler. Die graphics kan mij totaal niet boeien. Ik heb ook al veel textbased MMRTS strategiespellen gespeeld (ja, die zijn er anno 2016 nog steeds...) en strategie heeft een broertje dood aan graphics.

Deze civ zal wederom een MUST zijn om te spelen. Heerlijk, al vanaf versie 1 ben ik een Civilization fan. Alleen de PS3 versie (Civilization Revolution) vond ik wat minder, die had te beperkte mogelijkheden.
Wat een onzin, de een sluit het ander niet uit.

Ik ben een strategiespeler, en houd er ook van als er aandacht is besteed aan de graphics. Meningen verschillen, dat je van graphics houdt maakt je geen "mindere" strategiefan.

Ik speel ascii games tot real time strategy games.
Leuke graphics zoals bij Kings Bounty heeft zeker wel meerwaarde. De animaties en models van mythische monsters zijn gewoon hartstikke leuk om te zien, zeker als je tijdens de 100 uur gameplay steeds nieuwe bazen en monsters tegenkomt.
Op zich ben ik het redelijk met je eens, maar er zijn wel degelijk games wat graphics belangrijk zijn.
Ik denk bijvoorbeeld aan Doom. Deze game moet het niet van het verhaal hebben, maar hoofdzakelijk van de actie en sfeer. En juist deze laatste wordt grotendeels bepaald door graphics.
Uiteindelijk is de laatste Doom niet heel anders dan de eerste, afgezien van graphics.

Voor een titel zoals civ echter kan het mij ook niet echt boeien, anders dan dat ik me soms kinderlijk kan vermaken met leuke (nutteloze) details in de graphics van het spel.
Tja ik vindt het belangrijkste als ik het maar kan zien. (Op horror games na dan :+ )
Bij shooters wil je graag goed je omgeving en vooral je tegenstanders zien
Bij race games wil je graag je toerenteller en snelheid zien
Bij Strategie games wil je graag zien wat er op je veld gebeurt.

Als je niet goed kan zien bij een bepaald spel maakt het een stuk moeilijker en kan het de gameplay verpesten. Maar bij de meeste games geld dit niet en bij CIV IV kan ik het goed zien wat er op mijn veld staat en wat er gebeurd

Maar een mooie omgeving en speelbord is wel leuk meegenomen! Van mij zijn mooie graphics wel mooi meegenomen ;)
Het is voor jou een non-issue, voor anderen kan het doorslaggevend zijn. Maar een game moet je inderdaad beoordelen op diverse facetten, waarbij voor het ene type graphics belangrijker zijn en voor de andere gameplay.
Nope, ziet er gewoon goed en puik uit. Boeit overigens verder ook niet veel, zolang de gameplay maar goed is en uitgebalanceerd. :)
Dat ligt een beetje aan de stijl denk ik. Het doet een beetje cartoonish aan, meer iets voor een Mobile game imo.

Klinkt overigens best goed, ik heb nog nooit CIV gespeeld, misschien toch eens proberen.. :)
ik zou zeggen haal de complete editie van civ5 voor een prikkie!
dit bied meer dan 500-1500 uren aan gameplay
g2a.com heeft de complete editie voor heel weinig geld

[Reactie gewijzigd door Kol Nedra op 22 juli 2024 19:52]

Ik vind dit er juist prettiger uitzien dan Civ V. Bij dit type spel gaat het alleen maar om gameplay.
Daarom speel ik ook nog steeds heel veel Civ 1, tot nu toe naar mijn smaak nog steeds de beste/leukste uit de serie. Al ziet VI er erg veelbelovend uit.
Op een gegeven moment als je ver in een game bent wordt het heel zwaar om alles te renderen. Misschien hebben ze daar op ingespeeld, zodat iedereen lange potjes kan spelen.
Nee, dat vind ik niet. Die graphics interesseren me niet zo veel; ik vind het er gewoon als eerste indruk fantastisch uitzien qua gameplay.

Ik wil het alleen graag spelen op een iPad of Android tablet. En dan zonder Splashtop.
Ik wil het alleen graag spelen op een iPad of Android tablet. En dan zonder Splashtop.
Belangrijkste is dat je het offline kunt spelen, dus als je ergens bent waar je geen internet hebt dat je toch kunt spelen.
Belangrijkste is dat je het offline kunt spelen,
Oh nee, ze hebben weer een always-online game gemaakt? Die had ik nog niet meegekregen... :(
geen idee of dat zo is, maar civ5 had steam activation en er komen steeds meer games die niet werken zonder internet. voor mij is het een zwaar tellend punt. ik heb geen simcardslpt in mijn w10 tablet, en neem ook de laptop mee naar waar er geen wifi is. ik heb in die laatste wel een Wimax kaart maar veel kun je daar niet mee.
Civi speel je om de strategische uitdaging, niet om de eye candy.
Nee, sowieso is dit een turn based spel dat vrij statisch is. Graphics is dus van ondergeschikt belang. Als ze het super mooi gemaakt hadden was dat vrij nutteloos omdat vrijwel alles toch stil staat.
Er is wel een vooruitgang te zien maar een game zoals civ is een top down strategy game wat niet de aller mooiste graphics nodig heeft
Civilisation is een Turn based strategy. Grafisch kan het misschien wel minder zijn, maar de gameplay is het hele principe van het spel. Als je monopoly speelt ga je toch ook niet kijken naar de leuke prentjes? :p
Heb zelf alleen maar Civ op de Xbox gespeeld, maar wat een machtig spel. Volgens mij zijn de PC versies nog veel uitgebreider zover ik heb begrepen?

Dat ze de 360 versie maar compatible maken voor de Xbox One of een nieuwe Civilization Revolution uitbrengen :D Mijn pc trekt dit niet haha
Civilization Revolution valt in het niet t.o.v. de "normale" versies op de PC qua mogelijkheden.

Civ 5 trekt mijn pc ook niet lekker. Zeker zodra het veld groter wordt dan heeft hij er nogal moeite mee om alles te berekenen :+

Civ 4 trekt mijn pc echter prima. En voor zover ik weet trekken de meeste pc's Civ 4 wel met gemak. Zeker het proberen waard als je Civ Revolution leuk vond!
Zitten er grote verschillen tussen Civ Revolution en Civ 4? Heb altijd begrepen dat Rev meer de console versie van 4 was.
Jazeker! Ik vind van wel in ieder geval. Civ rev was sowiesow de console versie. Maar ik vind het niet echt vergelijkbaar met deel 4. Deel 4 is vele malen uitgebreider. Veel meer opties. Wat "Volwassener" graphics (voor mij een pluspunt).

Ik zou zeggen, gewoon proberen. Er is gewoon een demo van te downloaden ;

http://download.cnet.com/...3000-2119_4-10465206.html

Weet je meteen of je pc het trekt of niet ;-)
Thnx voor de link, gaan we zeker een keer uit proberen (Y) Alleen eerst Fallout 4 nog wat verder spelen, daar ben ik van het weekend aan begonnen :)
Ik heb ook Civilization Revolution op de 360 gespeeld, kan niet aan de PC versies tippen. Desalniettemin veel lol mee gehad.
Er is ook een Civilization Revolution 2, maar alleen voor mobile. Is ook een microtransaction festijn.
Jammer dat het er zo cartoony uit ziet.
Juist tof! :)
Smaken verschillen, ik ben er geen fan van! :)
Ik vind dit echt veel beter dan het wat grauwe uiterlijk van Beyond Earth. Maar inderdaad; over smaak valt niet te twisten. En dat is maar goed ook ;)
Ja Beyond Earth was een beetje een depriCiv ;)
Beyond Earth was inderdaad lelijk, maar Civ 5 niet. Beyond Earth tel ik stiekem niet mee als ik aan Civ games denk.
Beyond Earth vind ik wel een erg uiterste, maar als ze Civ V als voorbeeld namen was het misschien net iets mooier in mijn ogen.

Maar ik klaag niet, Civ VI zal geweldig worden naar mijn ogen!
Jammer dat het er zo cartoony uit ziet.
Helemaal mee eens. Het kleurgebruik sprong mij direct, als een doorn, in het oog. Voor mij voelt het als een flinke stap achteruit qua looks (terwijl de graphics er wel degelijk op vooruit gegaan zijn).
Ik gok dat 't een kwestie van tijd is voordat de eerste mods verschijnen hiervoor :)
Zo jammer dat ze op dat 6 hoekige systeem zijn overgestapt . Heeft het hele CIV gevoel gesloopt :(

Blijf tot op de dag van vandaag nog steeds CIV 4 + mods spelen , omdat CIV V een complete fail was zelfs met expensions.

Ik zal vast 6 wel proberen , maar gezien ik nu al zie dat er teveel van 5 is meegenomen denk ik dat het een titel is die je even download , probeert en dan misschien ooit is voor 2,99 in de budgetbak oppikt.

Weer teveel focus op looks en weer een afkapping van wat juist civ zo vet maakte vroeger (de enorme tech tree, de vershillende builds / manieren waarop je starte).
Zeskantig vind ik wel een meerwaarde hebben. Ben wel blij dat één unit per tegen een klein beetje versoepeld wordt. Dat kan geen kwaad.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de nieuwste CIV telgen totaal niet kan waarderen.

Ze zijn zich in mijn optiek veels te veel gaan richten op het "verkeerd" veranderen van een superfijne titel.

Tuurlijk had je in de oudere CIV's wel is issues (ik speel al CIV sinds het dos tijdperk , was het eerste spelletje wat ik in twee kleuren kon spelen op de laptop van mijn pa destijds).

Zoals bijvoorbeeld stack push / mass Spearman defense etc.

Meestal zorgden de mods er dan voor (of exp packs) dat het echt lekker werkte en dat je er heel veel meer mee kon.

Zo speel ik zelf CIV 4 BTS + Rise of Mankind . Qua technologieen heeft het alles wat CIV 5 + exp packs bied en dat dan nog 2 a drie maal.

Allemaal geoptimaliseerd voor een goede spelbelevenis, moeilijkere modes en langere modes waarbij marathon echt marathon is. Daarbij als je hem op Prince of hoger zet word hij dusdanig moeilijker dat het echt een challenge word om uberhoubt het einde van het spel te halen. Geniaal.

Ik heb geloof ik twee dagen CIV 5 geprobeerd voor ik het vanuit frustratie weer gedeinstalleerd heb. (en weer geprobeerd als er een uitbreiding kwam , maar helaas kon het mij niet boeien)

Eigenlijk kwam het puur door de versimpeling van de CIV gameplay en zeker ook door het zeer slecht bedachte hexacon systeem.

Als ik CIV 4 / CIV 5 vergelijk

Meer mogelijkheden : CIV 4
Beter gefinetuned : CIV 4
Moeilijker : CIV 4
Mooier : CIV 5
Army + warfare : CIV 4
Religion + revolutions etc : CIV 4
Betere tech tree : CIV 4 by miles.
Hexagon of Normal : Duidelijk Normal ipv 6 punt nonsense. : CIV4
Culture / Border expansion : CIV 4 (ik bedoel , met geld border exp kopen is gewoon zo fout , 1 van de kritieke fouten in CIV 5 in mijn geval)

er zijn weinig punten waarop CIV 5 uberhoubt in de buurt kan komen van CIV 4 , en dat is inclusief alle expansion packs en de beschikking hebben tot mods.

Ik kan helaas niet langs hun slechte design keuzes blijven kijken.

Waar CIV sinds zijn begin al meesterlijk was in het uitleggen van geschiedenis , informatie met wonders , cultuur etc. CIV was buiten een game ook een informatiebron waar je onwijs veel van leerde.De oude Civ-O-Pedia's waren echt zo uitgebreid met informatie.

Tegenwoordig stappen ze daar ook al vanaf. Ik zou het nog bijna geen EA quality product noemen , want dat behouden we alleen voor crappy games zoals BF / Sim CITY , waar de fail van de directie zo groot was dat het voor heel wat schade heeft gezorgd.... Maar CIV5 zat er aardig in de buurt en ik hou echt mijn hart vast voor CIV 6 , ik denk dat het over is met de pret en dat ze nimmer meer een solid product zullen aanleveren waar ik oprecht volop van kan genieten.

En dat vind ik ergens heel erg jammer , want kan zo weken achter elkaar in de oudere CIV's duiken en elke keer weer genieten van hoe leuk en goed het was.

[Reactie gewijzigd door Aionicus op 22 juli 2024 19:52]

Ben het met #Aionicus eens.
Ik mis eigenlijk het Civ 1 gevoel.. Ik hoop dat ze wat graphics betreft de volgende editie meer naar het serieuzere kant op gaan. Ik hoef niet zo nodig een grotere stad te zien.
Soms kan je dingen ook aan de verbeelding overlaten. Ik vind nog steeds CIV 1 en CIV 4 het beste wat gameplay betreft.
Less is more..
Ik mis eigenlijk de CIV: CTP lijn.
Die sprak mij enorm aan, en anders CIV 1 FTW.

Hexa geeft wel een nieuwe dimensie.
Call T Power was idd een hele vernieuwende gameplay..
Wat vinden jullie van meerdere eenheden op 1 square zoals bij CIV 1?
Hear hear. Civ 1 en Civ 4 zijn het beste.

De grootste anticlimax vond ik persoonlijk toen ik Civ Revolutions op de iPad installeerde. Civ Rev is echt het beste Civ spel op de iPad. Helaas was het ook het enige Civ spel. Het was ook bijzonder fijn geweest als de fun meer dan een half uur duurde, een echte Civ speler heeft immers niet de aandachtsspanne van een garnaal. |:(

Ik zou veel liever zien dat ze Civ 4 porten en/of uitbreiden...
Ik heb Civ 4 en Civ 5 gespeeld, en naar mijn weten heeft Brave New World van Civ5 toch echt veel meer mogelijkheden. Ik vond de corporaties niks toevoegen aan Civ 4 verder, en religie was zo omslachtig. Wat is eigenlijk niet goed aan de 6-tile dan?
Als speler die met Civ V begonnen is moet ik zeggen dat vierkant of zeshoekig toch zeker een wereld van verschil maakt. Ik moet zeggen dat ik Civ V een bepaalde hilarische factor er aan heeft zitten. Wereld dominatie is geweldig in mijn ogen.

Maar daarnaast heb ik zelf maar twee Civ spellen gespeeld en dat zijn Civ V met alle DLC op de PC en Civ Revolution op de Nintendo DS. Nu zou je best kunnen zeggen dat ik eigenlijk een groentje op Civ gebied ben, maar ik heb wél beide speelstijlen ervaren. Ik moet zeggen dat behalve mechanics, de spellen als twee totale andere spellen aanvoelen. Civ V heeft bij mij al gemakkelijk 444 speeluren behaald puur omdat ik er zo enorm veel lol aan beleef en Civ Revolution voor DS heb ik 5 potjes van gedaan.

Het zou misschien eerlijker zijn om Civ V en VI als gewoon een nieuwe generatie Civilization te zien.

Misschien een beetje vreemde vergelijking, maar de shooters spelen zich toch ook in verschillende tijdperken af? Mensen klagen er wel om, maar eigenlijk als je de spellen speelt zijn ze nog steeds wel erg goed. Anders dan Civ I t/m IV, maar toch zeker wel gewoon goede en leuke spellen.
Blijf tot op de dag van vandaag nog steeds CIV 4 + mods spelen , omdat CIV V een complete fail was zelfs met expensions.
Ben ik niet met je eens. Ik heb alle Civ's tot nu toe gespeeld en ik krijg er geen genoeg van. Alleen Beyond Earth kon mij niet boeien.
Ik speel Civ 5 nog steeds af en toe en vind het briljant. Tech tree is leuk, maar dan ben je alleen maar aan het focussen op research. Ik vind het belangrijker dat ze andere win conditions toevoegen of op een andere manier diepgang toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Abom op 22 juli 2024 19:52]

Beyond earth was een reboot van een oude CIV offspin , terwijl de CIV offsping destijds heel goed was was beyond earth doorgeborduurd op het CIV V principe. Vandaar dat het ook compleet de plank missloeg.

Als ze Beyond Earth hadden opgebouwd zoals destijds men had gedaan met de eerste offsping (ik ben gewoon even de naam kwijt , moet me doodschamen ^^) dan was ook beyond earth een plaatje geworden.

Mede door de nieuwe manier van army neerzetten en hexagon tiles is het zoveel minder leuk geworden.
Woy Moderator PRG/SEA @Aionicus25 mei 2016 18:27
Je bedoelt waarschijnlijk Sid Meier's Alpha Centauri
Grappig, het zeskantige systeem is juist een van de aspecten waar Civ erop vooruit is gegaan.

Je kan kritiek hebben op vanalles in Civ 5, maar dát is juist een grote verbetering vergeleken met oudere Civs.

Ik zie ook niet hoe je een schaakbord-systeem (met diagonaal 'cheaten') een beter systeem vindt dan een zeskantig systeem?
Ik begrijp die kritiek ook niet zo. Als veteraan vanaf deel 1 vind ik Civ V meer dan prima spelen en wellicht de beste editie.

Ik hoop dat ze het modsysteem wat hebben verbeterd, vooral dat je savegames niet gelijk bork gaan als je per ongeluk ergens een update binnenhengelt :X

Overigens moet je bij V wel de expansions hebben, en ik gebruik ook een stapel mods over het algemeen. Het lijkt erop dat Firaxis het systeem van 'Envoys' en Diplomats uit een van die mods heeft gehaald.
Zo jammer dat ze op dat 6 hoekige systeem zijn overgestapt . Heeft het hele CIV gevoel gesloopt :(

Blijf tot op de dag van vandaag nog steeds CIV 4 + mods spelen , omdat CIV V een complete fail was zelfs met expensions.

Weer teveel focus op looks en weer een afkapping van wat juist civ zo vet maakte vroeger (de enorme tech tree, de vershillende builds / manieren waarop je starte).
Snap echt niet wat je bedoeld; De 6 hoekige tiles zijn wat mij betreft een grote verbetering. het wordt er een ander spel van, veelzijdiger, en zou niet weten waarom dat per se slechter is. Waarom was 5 zo'n fail, ik heb er aardig wat uurtjes inzitten. Civ 5 kent dezelfde tech tree complexiteit als eerdere Civs. Kortom, wat meer onderbouwing zou wel fijn zijn.
ik heb geprobeerd het iets meer uit te leggen in reactie op paul :)

moest het even tussen neus en lippen door doen haha :P , ben officieel nog aan het werk ;)
Mis nog altijd de uitleg waarom 4kante tiles beter zijn dan 6.

Klinkt meer alsof het gewoon gewenning was en niet van verandering houdt (wat heel normaal is)
Inderdaad, mij lijkt het ook eerder gewenning. Ik moest er ook even aan wennen maar het is echt wel beter. Afstand tussen twee tegels is normaler omdat je niet meer die diagonalen hebt.
Enige wat je misschien kan zeggen is dat mensen misschien vroeger met de numpad hun units bewogen en ik weet niet meer juist hoe dit in civ5 zit, maar ik kan me voorstellen dat dit met een toetsenbord iets moeilijker is geworden.

Ivm Civ 6, ik hield meer van de andere graphics dan de opgewekte meer cartoon achtige look. Maar de andere aanpassingen zien er wel interessant uit. Units combinen, stad op meerdere tegels en dergelijke. En 60 beurten is inderdaad weinig voor een CIV spelletje :)
Ben benieuwd. Ik hoopte al tijden op een Civ die veel meer diplomatie toe laat en dat de AI ook beter kenbaar maakt wat ze van de speler verwachten en wat ze zelf van plan zijn (als ze een oorlog tegen je willen beginnen merk je dat natuurlijk vanzelf, dat hoeven ze niet te vertellen :P ). In Civ 5 was het zeer zwart-wit: vriend of vijand. "Denounced" om onverklaarbare redenen.

Ik hoop wel op betere figuren m.b.t. bijvoorbeeld het leger. In de statistieken staan dan een leger van b.v. 700.000 man maar je hebt maar een paar poppetjes langs de frontlinie staan. Lijkt me leuker om dan ook daadwerkelijk een massa aan mensen en materieel te zien.

Ook zie ik graag gevolgen van bijvoorbeeld handelsblokkades. Financiële maatregelen zijn er nauwelijks tot totaal niet. Lijkt me mooi om zo de duimschroeven aan te draaien bij een andere beschaving.
Wellicht is Europa Universalis iets voor je. Het is zeer persoonlijk, maar sinds ik eu4 tegenkwam op steam heb ik nog maar weinig Civ. gespeeld.
Ik was ook beniewd naar Europa Universalis IV, maar ik las een aantal negatieve steam-comments, die aangaven dat de ontwikkelaars steeds maar (behoorlijk prijzige) DLC/Expansions bleven toevoegen. Dit is op zich geen probleem, echter, men haalt blijkbaar functionaliteit uit de base-game om deze enkel beschikbaar te maken middels betaalde DLC. Daarnaast schijnt het dat de AI wél te allen tijde beschikking heeft over alle mogelijkheden die de DLC biedt.

Ik heb de complete versie van EU 3 voor een vriendelijk prijsje maar aangeschaft; daar is men wel uitge-DLC'ed.
Daar ga ik komende week eens naar kijken, bedankt voor de tip! Even snel wat over gelezen toen ik gisteren thuis kwam en op zich klinkt het goed. Op de schaal van het spel (grootte van de speelkaart) zie ik al dat een potje lekker lang kan duren. Bij Civ5 raak je nogal snel de grenzen van de kaart.... en de andere spelers: "Don't settle on land near us".
Ook de uitleg over de economie maakt me zeer nieuwsgierig.

Nogmaals bedankt voor de melding. :)
Yes, eindelijk weer een classic Civ! Die laatste delen heb ik links laten liggen, die alliens boeien mij niet :)
Grafisch ziet het er ook veel mooier uit. Ik, als civ van van het 1e uur, ga deze zeker preorderen.

[Reactie gewijzigd door Bierbal op 22 juli 2024 19:52]

Die laatste delen heb ik links laten liggen
Volgens mij heb je dan precies 1 deel laten liggen.
Vergeet Colonization niet
Colonization is uit 1994!
Een betaalde standalone mod van Civ4 zo te zien.
Precies. Nieuwerwetse fratsen! :+
mkay, dacht dat er 2 delen van beyond earth waren
25 jaar geleden alweer :P Ik heb toen heel wat uurtjes achter mijn Amiga gezeten met dit spel.
Naar mijn mening ook de beste versie.
Ik heb er zin in, al zal ik wel even wachten persoonlijk tot ik weer een mooie bundelprijs met alle uitbreidingen die zeker zullen komen kan krijgen. Heb zo deel 5 als complete edition op steam voor een tientje kunnen kopen en daar kan ik me tot die tijd nog prima mee vermaken.
Zoom in en je ziet de vissen in de zee, om maar een voorbeeld te geven. Het detail geldt echter vooral voor de bouwwerken die jij en je tegenstrevers kunnen neerzetten. Juist daar zul je veel detail in zien, als je de moeite neemt om in te zoomen.
Om vervolgens niet te laten zien wat de mate van kwaliteit is in de gebouwen en of de zee..
Lijkt wel een beetje op Endless Legend zo met die districten. Dit lijkt gewoon overgenomen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.