Door , , 93 reacties

Het is inmiddels 25 jaar geleden dat de eerste Civilization verscheen, en dat moet natuurlijk gevierd worden. En waar maak je de vele fans van de serie het gelukkigst mee? Met een nieuwe editie van de game natuurlijk. Dat is ook precies wat ontwikkelaar Firaxis Games in petto heeft; Civilization VI, dat vanaf 21 oktober in de winkel ligt.

Het cijfer achter de naam geeft al aan dat we hier te maken hebben met een echte, klassieke Civ. De game speelt zich af op aarde; je start een beschaving in de oudheid en moet die naar een prachtige toekomst zien te leiden. Hier dus geen avonturen op verre planeten met fantasiewezens als tegenstanders; je komt weer ouderwets Duitsers, Fransen en Chinezen tegen, aangevuld met de onvermijdelijke Barbaren. Precies zoals het hoort in een klassieke Civ.

Niet dat alles bij het oude is gebleven; zeker niet. Firaxis heeft juist de nodige veranderingen doorgevoerd. Die worden echter pas zichtbaar of merkbaar als je de eerste beurten speelt. Voor die tijd zul je echter wel al merken dat de setting weliswaar vertrouwd is, maar er aan het uiterlijk van de game het nodige is versleuteld. Civ VI ziet er onmiskenbaar uit als een ouderwetse Civ, maar de stijl is toch opvallend anders dan die van voorganger Civ V. In het vijfde deel waren de kleuren net iets harder en de vormen net iets hoekiger, een stijl die Firaxis nog verder door zou trekken met Civilization: Beyond Earth, waarvoor het veel opvallend duistere tinten koos. Niets daarvan in de nieuwe game. Hier kiest Firaxis een vrolijker stijl, die meer neigt naar die van Blizzard, in games als Heroes of the Storm, Starcraft II en Warcraft III.

Tel de vissen

Het zijn niet alleen de kleuren die opvallen binnen de nieuwe stijl. Er is ook meer detail dan je van de voorgaande edities gewend bent. Zoom in en je ziet de vissen in de zee, om maar een voorbeeld te geven. Het detail geldt echter vooral voor de bouwwerken die jij en je tegenstrevers kunnen neerzetten. Juist daar zul je veel detail in zien, als je de moeite neemt om in te zoomen. Dat is mooi, want gebouwen zijn in deze nieuwe editie sowieso veel zichtbaarder dan je gewend bent. Om die reden heeft Firaxis een oud effect nieuw leven ingeblazen; als een gebouw af is, zie je een animatie waarin je rond het bouwwerk cirkelt, dat daarbij even in al zijn pracht en detail getoond wordt. Vooral bij Wonders is dat een bevredigend gezicht.

Aankondiging van Civilization VI.

Populaire gebruikersreviews

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2