Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oud-ontwerper Civilization-games werkt aan nieuw strategiespel

Starbreeze maakt bekend dat het een nieuwe strategiegame van ontwikkelaar Mohawk Games gaat uitgeven. Soren Jonhnson, oprichter van Mohawk, speelde een grote rol bij de ontwikkeling van Civilization III en IV.

In een blogpost laat Starbreeze weten dat het spel de werktitel 10 Crowns heeft. De game moet een 'epische turnbased-strategygame' worden die spelers in staat stelt om 'de grootste dynastie uit de geschiedenis' op te bouwen. 10 Crowns moet een 4X-strategygame worden, wat staat voor explore, expand, exploit en exterminate. Tegelijk belooft Starbreeze dat er innovaties aan het genre geïntroduceerd gaan worden in de game.

Soren Johnson was voor Civilization III en IV hoofdontwerper en de ai-programmeur. Hij heeft van 2000 tot 2007 bij Civ-ontwikkelaar Firaxis gewerkt. Ook in het Mohawk-team zit Dorian Newcomb, de art director van Civilization V. Mohawk Games heeft tot op heden één titel op de markt gebracht: Offworld Trading Company, een soortgelijke game met een sciencefictionthema. 10 Crowns is momenteel nog in het vroegste stadium van ontwikkeling. Starbreeze heeft enkele afbeeldingen van concept art vrijgegeven.

Concept art 10 Crowns

Door

Nieuwsposter

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Welk platform? Zal wel alleen pc zijn ben ik bang :(
offtopic: inb4 pc-masterrace jokes..

Starbreeze rept zelf niet over het uiteindelijke platform, maar Eurogamer beweert dat het "in ontwikkeling voor de PC" is.
Dat minimaal ja. Ik blijf stiekem hopen op een nieuwe Civ (of soort) voor de console. Revolution is top, maar na al die jaren mag er wel weer eens wat nieuws komen.
Rts games zijn genaakt om op pc gespeeld te worden . Controller komt 20 knoppen te kort
Daarom lenen turn based games zich juist zo goed voor de console. Civilization revolution speelt dan ook heerlijk.

Rts games zijn inderdaad amper te doen op een console. Gelukkig hebben we het hier dan ook niet over een rts.

Edit: wat autocorrect correcties

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 6 februari 2018 16:05]

Zie je jezelf al een 4x spel spelen als EU4 op de console?
Ben niet bekend met alle 4X spellen. Welke bedoel je met EU4? Wat betreft mezelf 4x spellen op de console zien spelen, enkele tientallen uren in xcom en enkele honderden met civilization revolution :) Speelt heerlijk en heb werkelijk waar geen idee waarom een muis danwel tig knoppen verplicht zouden zijn :)
Ik zou het wel tof vinden als Paradox console en vooral Tablet/Phone varianten zou maken van bv EU4 en CK2. Maar dan gestroomlijnd voor die devices.
Dat zou geweldig zijn.
Is er geen mogelijkheid om de steam controller te koppelen aan je console? Wat ik daar van weet is dat het daarma wel vrij simpel is om deze soort games te spelen!
Je bedoeld steam controller gebruiken voor de pc versies? Valt helaas niet te vergelijken
En op welke console kan je geen toetsenbord en muis aansluiten?
Red Alert speelde vrij prima op de playstation. Niet zo lekker als op de PC, logisch. Maar was best te pruimen.

Dit is trouwens geen RTS, maar Turn Based Strategy, of meestal 4X.
Waarschijnlijk enkel PC. Net als Civ of Endless Legend dat nu ook zijn.

Wat IMO vrij dom is, deze 4X type games spelen juist heerlijk met een controller/joypad. Je klikt je bij deze games al snel een hernia, ik snap niet dat dit nog steeds niet native ondersteund wordt, hoera voor Joy2key/Xpadder.
Jep. Ik baal ervan dat Civ t bij dat ene uitstapje heeft gelaten met Civ Revolution.
deze 4X type games spelen juist heerlijk met een controller/joypad.
Wat let je om je controller op een PC te gebruiken?
hoera voor Joy2key/Xpadder.
Werkt joy2key/xpadder met Civ VI een beetje? Kan me het zo moeilijk voorstellen (nooit gebruikt) omdat de UI van Civ VI relatief veel elementen heeft.
Ja werkt heerlijk. Is wel even wennen als je je controller nooit als muis hebt gebruikt.

De meeste UI elementen zitten achter de F 1-0 toetsen zoals je diplomacy, tech enzo. Die stop ik onder de d-pad en Y/driehoekje voor next turn. En scrollen van de map onder de rechter stick. Links/rechts stop ik onder x/vierkantje en de L1 knoppen.

Maar om te spelen heb je enkel een muis met de links/rechts toetsen nodig.

Een controller tovert civ om in een lekkere bankhang game. :-)

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 februari 2018 18:22]

Thanks! : ) Ik heb altijd een muis op de bank liggen maar ga het eens met controller proberen dan : )
https://drive.google.com/...duNuBK5DDKiswCUWhCCpDR9_4

Ik heb hier mijn joy2key en xpadder configs voor Civ. Alle meest gebruikte meuk zit er als het goed is op. Xpadder heeft de voorkeur trouwens als je nog moet kiezen welke, is IMO een heel stuk beter, wel even Xbox of PS controller setup/scheme van het internet plukken om het overzichtelijker te maken. Je kan er meer keys aan je controller mee binden dan er toetsen op een toetsenbord zitten (al scheelt het maar een paar toetsen), maar is wel betaald. Joy2key werkt op zich net zo goed, is alleen iets gelimiteerder op de functies en is een hork om in te stellen.

Voordeel is ook, als je je controller als muis gebruikt, heb je geen aim assists meer nodig op de consoles :P

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 februari 2018 18:23]

Wow, bedankt : ) Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Uiteraard nu het ultieme moment aangezien R&F net klaar is met downloaden : ) Veel game plezier!
Ik hou van strategy games, maar dat turn-based zorgt er eigenlijk voor dat online bijna niet mogelijk is. Of je moet echt engelengeduld hebben.
Ik hou van strategy games, maar dat turn-based zorgt er eigenlijk voor dat online bijna niet mogelijk is. Of je moet echt engelengeduld hebben.
Want alles moet tegenwoordig maar online? Wat is er mis met singleplayer?
Dat zeg ik toch niet? Ik geniet van Civilization games, maar ik speel ze minder lang dan real time strategy games die ik online met/tegen vrienden kan doen.
Werkt beter voor Mobile game. Dan speel je een potje gedurende enkele weken zeg maar. (Online turnbased that is)
Je kunt tijdlimieten geven ;) . Je hebt ook iets van dynamisch tijd voor elke age.Dus je krijgt iets meer tijd naarmate de age hoger wordt. Uiteraard is dit ook gelimiteerd.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 6 februari 2018 14:18]

Ik vind de oplossing in Civ wel interessant: Turn-based, maar sommige dingen kunnen simultaan.
In Civ 6 werkt multi-player heel aardig. Je doet je zetten grotendeels tegelijkertijd, tenzij er een conflict is waardoor dat niet gaat. Maar dat werkt nog steeds het beste op LAN als je ondertussen kunt praten met elkaar.
Engelen geduld valt wel mee hoor. Je speelt met een round timer als je serieus online gaat spelen. Wat echt een nadeel is van online Civ spelen is dat iedereen zogenaamd geen "leavers" wilt maar ze leaven allemaal keihard als het even wat minder gaat. :(
Ik speel Civ multiplayer wel met een paar vrienden. Gewoon na een half uurtje/uurtje de boel saven en de volgende keer verder. Op deze manier wel eens met een maatje meer dan een half jaar -meerdere uren per week- op dezelfde map gespeeld.

Ik vind het zelf juist wel eens heerlijk echte diepgang van dagen/weken in een game te stoppen.
Zo een 'play-by-mail' optie is ideaal maar zorgt voor een hele andere beleving dan je gemiddelde moba of fps multiplayer. Als het je niet zint, dan speel je het natuurlijk niet, maar dit zijn de dingen waarmee de PC games groot zijn geworden.
Dit wordt er 1 om te volgen... Ik vond persoonlijk CIV III en CIV IV een van de betere in de serie...
Offworld trading company is ook een interessante take op strategy games, dus ik sluit me hier ook bij aan
Interessant, hopelijk wordt dit een soort civilization met fatsoenlijke AI.

De term turnbased RTS doet mij echter de wenkbrauwen fronsen, is het nu turn-based of real-time? Hopelijk gewoon een mooie klassieke turnbased strategy, dat vind ik het leukst.
Foutje! De RT in RTS is onterecht inderdaad. Er staat nu 'strategygame'. De game wordt turn-based.

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 6 februari 2018 14:09]

Ik hoopte op Sid Meier :X
Ik eigenlijk ook en was enigszins teleurgesteld. Maar goed ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen.
Turned Based is zeker nog niet uitgestorven. Er komen nog genoeg spellen en het wordt nog genoeg gespeeld. Civ 5/6 en X-Com zijn populaire games. Tevens komen er steeds meer indie games uit met een Turned Based gameplay.

Als je overigens voor RTS kijkt heb je buiten Forged Battalion (die "C&C met neon en kleurtjes") ook nog Iron Harvest welke in ontwikkeling is. Ziet er veel belovend uit.

OT: Ik ben benieuwd naar dit nieuwe spel.

[Reactie gewijzigd door Joever op 6 februari 2018 14:30]

Total Annihilation is een paar jaar geleden nog spiritueel opgevolgd door Planetary Annihilation. En volgens mij is hier ook al weer een vervolg van in de maak.

En van de makers van Sins of Solar Empire en Galactic Civilizations, Ashes of the Singularity.

Supreme Commander Forged Alliance speelt ook nog heerlijk weg (1 van de eerste multicore (en multiscreen) geoptimaliseerde games) en is online ook nog erg actief. Voelt nog niet eens zo outdated aan ondanks dat het ook alweer een antieke game is.
Inderdaad, van RTS zijn er genoeg voorbeelden. Helaas zijn er ook wat gefaalde spelen uitgekomen. Denk hierbij aan Dawn of War 3. Het is geen mega slecht spel, maar om het nu een waardige opvolger van de RTS (deel 1) of de tactical squad strategy (deel 2) te noemen.......mwah niet echt.

Planetary Annihilation heeft ook een wrange bijsmaak gekregen aangezien de vanilla game niet af was. Vervolgens een expansion (Titans) voor de volle mep uitbrengen waar het spel pas afgemaakt is.
Dat schoot veel gamers in het verkeerde keelgat.

Deze voorbeelden zijn trouwens over het algemeen macro gebaseerde strategy games. @flydragon07 had het meer over micro gebaseerde strategy games (C&C, Star/Warcraft, AOE etc).
Ik ben een backer van PA, heb er +/- 2 uur ingestopt, wat een saai spel is het ook eigenlijk.

Supreme commander is verder gegaan waar CnC met Red Alert 2 is gebleven. Voor velen staat het synoniem aan Red Alert 3.

Ashes of Singularity is ook van hetzelfde soort strategy als de CnCs/crafts.

Net als sins eigenlijk, maar dat spel is outdated, alhoewel er vorig jaar nog een optimalisatie patch is uitgekomen en nog best mee kan. Het is 1 van de langste rts games zviw, een game spelen kost je een halve dag.
Supreme commander is verder gegaan waar CnC met Red Alert 2 is gebleven. Voor velen staat het synoniem aan Red Alert 3.
Dit heb ik eerlijke gezegd nog nooit gehoord en ik ben het daar zelf niet echt mee eens (maar meningen verschillen uiteraard en dat mag ;) ). SupCom is een spel met mega grote legers. Zorgen dat je resource balans goed was terwijl je zo veel mogelijk fabrieken bouwde om maar units er uit te pompen. Tevens was het zorgen dat ze goed om het veldslag terecht kwamen. Je kon zelfs rallypointchains maken. Is de unit klaar, rij naar X. Op X staat een vliegtuig dat je naar Y brengt. Aangekomen op Y ga je attack-moven naar het slagveld. C&C was dit juist helemaal niet. Als je daar 20 tanks had was je het mannetje. Bij SupCom was je pas net begonnen. Bij C&C was micromanagement (het individueel bewegen van je units) nog van belang. Bij SupCom was het massa tegen de vijand aangooien. Tevens was de resource management compleet verschillend. C&C ging om absolute getallen. 1 karretje Ore/Tiberium leverd X aantal producten op waardoor je weer een X aantal units kon bouwen. Bij Supcom was dit, zoals hierboven aangegeven, een balans systeem dit je in de 'groene' cijfers moest zien te houden. SupCom was meer een spirituele opvolger van Total Annihilation vind ik. Ashes of Singularity viel wat mij betreft ook in dit subgenre. Grote legers, Super units, en een +/- balans resource management.

Hmm, ik raak nu wel heel OT zie ik. :+
Jij hebt cnc volgens mij nooit online gespeeld.

Ra2 heck freezes over bv, met war factories naar het midden van de map bouwen en verder spammen van war facs, zodat de grizzlies en rhinos uit 5+ war facs tegelijk komen. Battle labs bouwen deed niemand, barracks ook enkel voor de tech tree en de 3-4 attack dogs. Base defenses zijn ook voor de sier daar had je de ifv/flaks en tanks voor.

Dat was ook gewoon zorgen dat je meer tanks of korea jets had dan de vijand aankon.

Micromamagement was online niet van belang. Het ging echt om de grote veldslagen van hele schermen vol grizzlies en rhinos. Het individueel aansturen van je units had ook door de lag gewoon geen zin meer.

Op LAN met mijn maatjes werd er soms wel tactisch gespeeld. Maar dat hield in dat ik me bv enorm moest inhouden en veel liep aan te kloten. Maar online werd je met tactisch spelen zoals je tegen de AI kan doen... Vierkant afgemaakt.

Supcom volg dit concept ook, je kan best tactisch spelen en tegen de AI werkt het nog wel. Online gaat het om de grote veldslagen die zelfs moderne pcs op hun knieen weet te krijgen.

Supcom speelt vrijwel identiek aan de oude cnc games. Alleen uitgebreider.

[Reactie gewijzigd door batjes op 7 februari 2018 12:34]

Ik heb C&C online gespeeld maar niet bijzonder veel. Ik heb het meer in LAN omgevingen gedaan dus vandaar mijn bevindingen. Je noemt echter 1 gamemodus (online) waar de speelstijl wat meer neigt richting de speelstijl van SupCom. Dat wilt nog niet zeggen dat het beide spellen hetzelfde soort strategy spel zijn. Resource management, map grootte en learning curve zijn nog steeds verschillend. Ik blijf erbij dat het toch 2 verschillende subgenres zijn binnen het RTS genre. Maar zoals gezegd, ieder zijn eigen mening en dat mag. Als we er beide maar plezier aan hebben gehad. ;)
Online is wel _de_ game mode sinds RA2, maar je hebt ook zeker een punt. Maar op dat vlak verschillen de CnC games onderling net zo veel als met Supcom. Voor mij en mensen om mij heen was Supcom FA eigenlijk juist wat RA3 had moeten zijn, alle cnc games sinds RA2 yuris revenge zijn de titel cnc niet waard.

En plezier zeker, ik speel nog steeds een paar keer per jaar forged alliance :-)
Uitgestorven? De populariteit van Civ 6 spreekt je behoorlijk tegen. Puur omdat jij het niet leuk vind en driekwart van de jeugd tegenwoordig niet de aandachtsspanne heeft om een turn-based game te spelen betekend niet dat het uitgestorven is.
Alleen komen er niet zoveel van dit soort type games uit .Kijk je naar populairdere genres als FPS games etc dan is het bijna nihiel. Op de console is het sowieso de grote afwezige op een enkeling na.

De laatste civ voor de console is alweer dik 10 jaar oud :(
Ik bedoelde dat de RTS'en helaas zijn uitgestorven. En de turn based neemt blijkbaar de overhand. Ik heb het een aantal keer geprobeerd, maar even snel een potje zit er niet in. Ook mis ik de snelle actie. Maar ook weer niet te snel zoals starcraft.
Dit zal ik zeker in de gaten houden!
Het klinkt in ieder geval erg tof.
Zeker iets om in de gaten te houden. Persoonlijk Offworld trading company gespeeld en was een heel leuk uniek spel waar je zeker een paar goeie games uit kan halen. Als ze net zoals met Offworld trading company iets unieks doen dan kan dit een topper worden!
Soren Johnson was niet de hoofdontwerper van Civ 3, enkel van Civ 4. Wel was hij de hoofdontwerper van de expansions voor Civ 3.
Elders heeft Jon Shafer (ex-collega van Soren, designer van Civ V) na een korte pauze (vanwege werk bij Paradox wat op niets uitliep) weer werk aan At The Gates opgepakt, een indie 4X game met ook een aantal interessante keuzes op het vlak van game design.

2018 lijkt dus een mooi jaar op het vlak van 4X games te gaan worden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*