Door , , 185 reacties

Civ VI is de game waarin Firaxis spelers meer opties geeft om accenten aan te brengen, om snel te schakelen en om via micromanagement een beschaving fijn te slijpen. Op al deze fronten is de formule verbeterd. Het werken met districten en vooral de bijbehorende bonussen maken dat je meer dan voorheen je beschaving in de richting van een bepaalde manier van overwinnen kunt sturen. De basis is vertrouwd of slechts lichtelijk aangepast, zoals bij het knokken, waarbij je nu toch weer in beperkte mate eenheden kunt stapelen. Een belangrijke wijziging is de Civics Tree. Samen met de districten geeft die je meer ruimte om je beschaving aan je speelstijl aan te passen. Een belangrijke verbetering, want daarmee weet Firaxis de kern van de game beter tot zijn recht te laten komen. Er zijn ook kleine minpunten. Zo is het geheel er niet eenvoudiger op geworden en is de game daarmee wat minder toegankelijk dan zijn voorgangers. Firaxis draaft af en toe door met de bonuscultuur in de game. De minpunten vallen echter in het niet bij de pluspunten. Het leuke aan Civilization VI is dat de wijzigingen dermate groot zijn dat je flink wat potjes moet spelen voordat je de nieuwe opties in de vingers hebt. En dan nog is Civ VI een game waarin je meer kunt variŽren dan ooit. Kortom: een prima nieuwe editie.

Prijs bij publicatie: € 42,-
Verkrijgbaar vanaf: € 44,94
Geteste uitvoering: Civilization VI, PC (Windows)

Trouwe fans van Sid Meier's Civilization moesten het in de afgelopen jaren doen met het futuristische Beyond Earth. Leuk, maar natuurlijk geen 'echte' Civ. Geen game waarin je in een berenvelletje begint en uiteindelijk naar Mars kunt reizen. Geen game met klassieke wereldleiders en oude beschavingen, met speren en boerderijen, met musketten en galjoenen, met tanks en raketwerpers. Voor dergelijke historisch verantwoorde games bewaart ontwikkelaar Firaxis Games de gametitels met Romeinse cijfers, en precies 25 jaar na het allereerste deel uit de serie is het tijd voor deel VI.

De laatste echte Civ - deel V - verscheen in 2010. Firaxis heeft dus ruimschoots de tijd gehad om na te denken over een vervolg. In Beyond Earth kon de studio nog wat experimenteren, maar nu is het tijd om de lessen die het heeft geleerd in de praktijk te brengen. Een belangrijke les wordt meteen aan het begin van de game duidelijk: Firaxis is trouw gebleven aan de in Civ V geïntroduceerde zeskantige tegels. Terecht; het maakt het vechten afwisselender dan in de oudere delen van de serie. Vooral doordat er vanaf deel V nog maar één legereenheid op een tegel geplaatst kan worden. Je kunt dus geen enorm leger opbouwen en op één tegel zetten om ermee over de kaart te walsen.

Review Civilization VI

Eenheden samenvoegen

De formule werkt, maar Firaxis heeft toch wat aanpassingen doorgevoerd. Een kleine maar prettige verandering: je kunt eenheden koppelen. Een Settler aan een Archer bijvoorbeeld, zodat je de Settler veilig naar de plek kunt loodsen waar je een stad wilt vestigen. Belangrijker is dat je nu toch een klein beetje kunt stapelen. Dat blijft echter beperkt tot het koppelen van twee of maximaal drie dezelfde legereenheden, die samensmelten tot één nieuwe eenheid die uiteraard een stuk sterker is. Het is een principe dat is overgenomen uit mobile game Civilization Revolution. De nieuwe eenheid wordt overigens niet twee keer zo sterk, bij lange na niet. Twee samengevoegde eenheden zijn ongeveer 1,2 keer zo sterk als een enkele eenheid van die soort.

De kleine ingreep heeft vergaande gevolgen. Uiteraard kun je een sterk leger formeren met dergelijke supereenheden. Toch is het vooral gunstig voor wie juist geen militaire overwinning nastreeft. Met een paar goedkope en vroeg in de game getrainde militairen kun je het relatief lang uitzingen als je er twee of drie van koppelt. Op die manier kun je lang weerstand bieden tegen eenheden uit latere tijden, zolang die niet gekoppeld zijn. Dat maakt dat je de tijd hebt om je op handel, diplomatie, religie of cultuur te concentreren. Daarmee komt Firaxis tegemoet aan de oude klacht dat het te makkelijk is om militair te winnen, en vooral te moeilijk om op culturele wijze te domineren. Zo bewandelt Firaxis hier de gulden middenweg. Drie dezelfde eenheden bundelen is te weinig om over de map te walsen zoals in de oude games. Het geeft echter net wat meer tactische speelruimte, zodat je verschillende speelstijlen uit kunt proberen.

Review Civilization VI

Populaire gebruikersreviews

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2