Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

Firaxis heeft bekendgemaakt wat spelers minimaal in hun computer moeten hebben om Civilization VI te kunnen spelen. Met minimaal een Core i3 met een snelheid van 2,5GHz, 4GB ram en een DX11-videokaart met 1GB vram kunnen spelers de beschavingssimulator draaien.

De specs staan op Steam. Aanbevolen is een Haswell i5 met een snelheid van 2,5GHz, 8GB ram en een DX11-videokaart met 2GB vram. De videokaarten die Firaxis als voorbeelden geeft bij de minimumspecs zijn de AMD Radeon HD 5570 en de Nvidia GeForce GT 450. Bij de aanbevolen specs zijn dat de HD 7970 en de GeForce GTX 770. Verder is minimaal 12GB hardeschijfruimte vereist en zal er zo te zien geen 32-bitsvariant van de game komen. Besturingssystemen ouder dan Windows 7 worden niet ondersteund.

Op sommige plaatsen zijn de specs die Firaxis opgeeft niet helemaal specifiek. De minimumspecs noemen bijvoorbeeld niet van welke generatie de Core i3-processor moet zijn, noch hoeveel cores de AMD-processor zou moeten hebben.

Firaxis en uitgever 2K kondigden de nieuwe Civ-game in mei aan met als releasedatum 21 oktober. In de tussentijd is die datum ook nog niet verschoven. Het nieuwste deel uit de 25 jaar oude franchise komt op die datum voor Windows uit, maar de studio werkt ook aan versies voor OS X en Linux, heeft het verteld. Daarvan zijn nog geen releasedata bekend. Bij deel 5 van de games volgde de OS X-versie na twee maanden en de Linux-versie na negen maanden.

  Minimum Aanbevolen
Besturingssysteem 64-bits Windows 7, 8.1 of 10 64-bits Windows 7, 8.1 of 10
Processor

2,5GHz Intel Core i3
of 2,6GHz AMD Phenom II

2,5GHz Haswell Core i5
of 4GHz AMD FX 8350
Werkgeheugen 4GB 8GB
Opslagruimte 12GB 12GB
Videokaart 1GB vram, DX11-ondersteuning (AMD Radeon HD 5570, Nvidia GeForce GT 450) 2GB vram, DX11-ondersteuning (AMD Radeon HD 7970, Nvidia GeForce GTX 770)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Eisen zijn gelukkig niet zo hoog. Een gaming PC uit 2012/2013 is voldoende voor een aanbevolen ervaring. Is anders dan bij Battlefield 1 waarbij je een 2015/2016 gaming PC moet hebben voor een aanbevolen ervaring.
BF1 lijkt meer op een 2016+ highend rig voor de 'aanbevolen speel ervaring.. in 2015 had je nog een 10xx kaarten bij NV... en ook geen RX4xx bij amd...

maar persoonlijk verbaasd dit me enorm...
ik heb ooit civ V geprobeerd om een 2.7ghz amd x3 met 8gb ram, en het ding ging regelmatig over zijn nek bij de wat grotere maps... dus mijn vraag, hoe minimum is minimum dan precies...
BF1 kan je met een huidige mid-end wel spelen op 1080p@60fps met alles op medium. Ik heb een mid range met een FX8350 en een GTX760 met 16GB RAM en het draait op mid-high soepel. En dat zal zodra die DX12 ondersteuning klaar is, nog beter worden. Vergeet niet dat BF1 een "next gen" AAA titel is.

CivV jarenlang op een FX4100 gespeeld. En alleen met een tegenstander of 6-7 op de grootste map met slow research en een berg mods (stuk of 50) kwam ik ver in de game (echt al richting turn 300 oid) tijdens het wisselen van de turn in de problemen met resources en ging dat nog wel eens sloom en bleef soms hangen. Verder draaide die het spel tijdens de turns zelf erg soepel.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 september 2016 15:29]

Daar heb je geen huidige mid-end voor nodig: dat lukte mijn i5-760 en HD7850 met de open beta van BF1 ook.
ik kwam met een i3-4160 (3.6Ghz) en een GTX 750 (1GB ram) zat ik meestal tussen de 45 en 60 fps bij de BF1 beta, zo zwaar als de systeemeisen doen lijken word het spel volgens mij echt niet
Nou ja vooral de CPU moet echt hard gaan, anders duren turns gewoon heel lang. Grafisch is het allemaal niet zo denderend. Mijn GTX960 doet makkelijk 4K met alles gemaximaliseerd in Civ V.
M'n i7-3770K (@4.2GHZ) daarentegen heeft wel wat meer moeite vooral naar het einde.
Ik speel het op een 3256k (tussen 3.2 en 4.7) met 8GB en het draait niet veel slechtet dan op een pc met meerdere cores, nog nooit een vastloper gehad.
Is ook een heel ander genre, heel andere engine, heel andere requirements.

Battlefield 1 is een fps met veel zaken die door de GPU afgehandeld worden.

Civ6 is een god game waar de voornaamste stress op CPU niveau zal liggen.
Wel redelijk hoog als je je beseft dat 32 bits in zijn geheel niet meer ondersteunt wordt
Hoeveel mensen draaien er nog op Windows 7 of lager


Behalve dat inderdaad niet hoog qua overige eisen
Waarom zou 32bits nog ondersteund moeten worden? Dat had jaren geleden al afgeschreven kunnen worden. Als ik tegenwoordig taskmanager open dan verbaast het me elke keer nog hoeveel recente applicaties nog altijd in 32bit modus draaien, en vaak niet eens een 64bit versie aanbieden.
Dat is ook lang niet altijd nodig. 64-bit applicaties gebruiken meer geheugen dan 32-bit applicaties, dus als het verder geen praktisch voordeel biedt, heeft het niet zo veel zin om een 64-bit versie te maken. Voor games is dat een ander verhaal, die hebben vaak wel baat bij meer adresseerbaar geheugen en 64-bit registers bijvoorbeeld.
64-bit applicaties gebruiken meer geheugen dan 32-bit applicaties
Sauce?

En wat zou dat uberhaubt moeten boeien als het pre-load materiaal is wat alvast ingeladen wordt? Een 64bit applicatie hoeft niet angstvallig op de 2gb limiet te letten. Ik heb liever dat mn geheugen helemaal stamp vol zit met prefetch stuff dan dat de helft niks zit te doen. Linux werkt bij mijn weten al jaren zo.
Dat doet Windows ook. Ik heb nu op mijn Laptop met 8 GB RAM, maar 300 MB echt leeg, ruim 2 GB aan standby en de rest is ingebruik, en dat met maar een aantal Chrome vensters open.
32 bits applicaties op 64 bits Windows krijgen gewoon de volledige 4GB; Windows hoeft geen ruimte voor zichzelf te claimen.

Overigens kan dat ook de reden zijn dat een 64 bits versie van Windows vereist is: niet omdat de applicatie 64 bits is, maar omdat ze 4 GB nodig hebben.
Op 64-bits zijn de pointers 64 bits (8 bytes) en op 32-bits zijn de pointers 32 bits (4 bytes). Als je een applicatie hebt die veel pointers gebruikt dan kan dat wel een procent verschil maken. Maakt weinig uit dus.
En wat dacht je van SSE/AVX en dergelijke? Ik weet dat SSE het ook deels doet voor x86, maar dan moet dat in runtime bepaald worden omdat het geen given is. Er is een reden dat LAVFilters en zo het zoveel sneller doen op x86_64

[Reactie gewijzigd door EraYaN op 24 september 2016 16:44]

Het was niet bedoeld als uitputtende opsomming... zoals aangegeven met het woord 'bijvoorbeeld' ;)
Dat is ook lang niet altijd nodig. 64-bit applicaties gebruiken meer geheugen dan 32-bit applicaties, dus als het verder geen praktisch voordeel biedt, heeft het niet zo veel zin om een 64-bit versie te maken. Voor games is dat een ander verhaal, die hebben vaak wel baat bij meer adresseerbaar geheugen en 64-bit registers bijvoorbeeld.
Het geheugen dat een 32-bits applicatie bespaart wordt ingenomen door alle meuk die in het OS dubbel uitgevoerd moet worden om de 32-bits applicatie te blijven ondersteunen.
De "minimale" systeemeisen van BF1 waren voor 60pfs op 900p met settings op low.
Recommended was 60 FPS met settings op high in full HD of 1440p.

Een oudere PC zal de game dus echt wel draaien, maar dan moet je misschien genoegen nemen met 30 fps.
Mja, het is meer dat het ene bedrijf graag met minimum eisen strooit waarmee je al op 1080p60 medium kan spelen, terwijl het andere bedrijf eerder minimum eisen stelt waarmee je op 720p20 lowest kan spelen.

Battlefield 1 is op low prima speelbaar op wat oudere pc's, alleen de eisen worden vertaald naar de meest recente hardware.
Ik hoop dat ze iets hebben gedaan aan de langzame turns hoe groter je map is vs AI. Niet echt af te zien aan de specs.
Ik hoop dat ze multiple cores goed hebben doordacht want in civ5 zijn 2 cores genoeg, maar op het einde duren de turns wel lang zodat het niet meer leuk is om grote mappen af te maken. Meerdere cores haalde daar niet erg veel vanaf volgens diverse benchmarks. Maar zo te zien vind firaxis nog steeds 2 cores prima zo. :+

[Reactie gewijzigd door govie op 24 september 2016 14:12]

Dit was ook al zo in Civilization IV helaas. Sowieso was het eindspel altijd saai en herhalend in de hele serie van Civilization: je had gewoon zoveel steden dat je heel veel kleine dingetjes steeds hetzelfde moest doen, zoals gebouwen bouwen en poppetjes verplaatsen. Ik heb dat ook vaak als grootste klacht over de spellen gehoord (verder is er heel weinig mis mee), dus ik hoop dat ze dit in nummer zes nu eindelijk oplossen, al zou ik niet echt weten hoe!

Ik speelde altijd maar de kleinste kaart, omdat het eindspel dan minder saai is, en je echt om elke stad geeft, elke stad echt belangrijk voor je blijft.
De wachttijd tussen beurten gedurende het eindspel doet mij altijd welk zeer ja. Kleine map met een paar landen en citystates maar het is een drama. Je moet seconden wachten totdat alles gecalculeerd met maar 2 cores. Mijn inziens is dat toch een een programeerissue waar firaxis last van heeft intern, op de programmeerclub.

[Reactie gewijzigd door govie op 24 september 2016 15:05]

Probleem dat het zo traag gaat is niet dat de engine het niet meer trekt, maar omdat alle animaties worden afgespeeld ook als je ze niet ziet omdat ze onder de fog of war zitten. Zet in de opties movement en battleanimations uit en het blijft draaien als een zonnetje. Er zijn ook mods die de animaties voor jou laten zien maar als het onder de fog of war zit of de cpu zijn beurt is de animaties uit zet.

Dom programmeer werk, ja. Slechte optimalitatie, nee.
Die animaties uitzetten maakte het wel beter in Civ IV, maar nog steeds duurde het wel lang uiteindelijk...
Jij vind dat acceptabel, ik vind dat een slechte zaak :+ Je betaalt voor functionaliteit die je in de praktijk nooit kan gebruiken. Ik doe zelf niet aan lapmiddelen zoals mods, een spel van 50euro exclusief dlc moet gewoon draaien als een tierelier, zeker civ5 met geen dikke gfx.
Maargoed, blijft een mooi spel want ik speel het nog steeds na 3 jaar, wel jammer dat ze een engine hebben die zuigt. Andere spellen met ook veel AI kunnen wel met meerdere cores overweg, dus ergens zit er eventueel kennistekort bij firaxis die ze eventueel ook voor civ6 hadden kunnen inkopen. Maargoed, wat een boer niet kent dat vreet die niet natuurlijk. }:O

[Reactie gewijzigd door govie op 24 september 2016 15:47]

Ja en nee, je hoeft het niet met een mod te doen, je kan het ook in het optiemenu uitzetten. De animaties gaan na een hoop uren sowieso wel vervelen en dan zet ik het uit. Het is niet een probleem wat je niet kan verhelpen. Stom is het wel. Je kan het ook zien als een setting die je meer grafische pracht geeft (om het een beetje overdreven te zeggen), bij genoeg spellen ben je ook in het nadeel als je de grafische instellingen allemaal aan zet, zoals gras/struiken wat je met lage instellingen niet hebt waardoor je vijanden niet ziet.

We zullen ook zien hoeveel cores het spel uiteindelijk zal gebruiken. Wie weet zal het wel schalen.
Op reddit was laatst zo'n gast die op een 'huge' earth map alles wou veroveren. Op het laatst duurde elke turn 3 uur om te berekenen. :D
ik heb civ5 over de 500 uur gespeelt, altijd huge earth maps met 15 of zelfs 20 NPC spelers en 24 city`s. ik heb nooit langer als 1 min hoeven wachten! op een i7 4820k, 2x R9 290`s dus weet niet wat voor systeem hij heeft? een Pentium 1 haha:P

[Reactie gewijzigd door jeroen079 op 24 september 2016 22:18]

Oh mooi, das zo ongeveer mijn systeem, dat is al een stuk beter dan mijn vorige waar ik echt drie en halve minuut moest wachten.
Precies voldoende om ff te plassen of de vrouw ff aandacht te geven :+
Dat is lang 3:30 minuten om de vrouw aandacht te geven :+
Apart..... ik speel altijd de grootste map in marathon-modus. En dat op een 'oude' laptop met een Centrino 2-CPU en een Nvidia-GPU erin.

Ik bedoel: als dat mij lukt met dermate oude hardware, waar speelt die jongen in het forum dan mee? :p
Dat is gerelateerd aan je cpu, je merkt echt een verschil hoe snel de AI is hoe sneller je cpu is
Ik zou willen dat Steam een hulpprogramma bied om te testen of je systeem geschikt is voor een bepaalde game of niet. Er zijn zoveel combinaties van hardware mogelijk, met meerdere videokaart leveranciers, en een heleboel processor types, al dan niet met variabele kloksnelheden, dat is voor een normaal persoon toch niet te onderhouden aan kennis!
http://www.systemrequirementslab.com/cyri doet zoiets al krijg ik de indruk dat het niks doet met gpu leverancier, kloksnelheden en eventuele OC's..

Dat steam zoiets zou moeten inbouwen ben ik volledig met je eens, daarnaast mogen ze daar ook wel een speelgarantie geven voor de systemen die het toch net niet kunnen trekken!
Daar heb je nu toch de steam refund optie voor? werkt een spel niet naar behoren kom je daar echt wel binnen 2 uur achter.
Bij sommige games, zoals Civ V bijvoorbeeld, ben je binnen twee uur nog niet op de maximale belasting van je systeem.

Op mijn oude laptop kon ik probleemloos spelen, tot aan het moment dat ik op een grote map de boel redelijk ontdekt had. Dan werd het extreem stroperig, tot op het punt dat hij het echt niet meer trok. Dan zitten er al heel wat uurtjes in. Tamelijk frustrerend.
Dan speel je op een kleinere map en is het probleem sterk verminderd.

Je kan elke game redelijk tweaken en zelfs in deze uitzonderingssituatie (de meeste games gaan meteen 100% load geven in principe) is er een oplossing. Dat je dan wat inlevert is zeker waar, maar het is speelbaar.

Hoe dan ook, vind ik absoluut niet dat het de taak is van Valve om mensen te vertellen of iets wel of niet goed zal draaien. Temeer omdat die grens niet te bepalen is. Voor de één is 15 fps speelbaar, voor de ander is het een ramp. Idem dito met 30 versus 60 fps. En zelfs 60 versus 120. Dat twee uur te weinig zou zijn vind ik ook onzin. Het is meer dan voldoende om een game te kunnen ervaren, en zelfs om een aantal fixes te testen.

De ervaring leert namelijk dat het overgrote merendeel van de games zelfs prima draait op een systeem dat beneden de min. specs is. De ervaring leert ook dat heel veel PC's niet op orde zijn, dus dan kunnen ze wel voldoen aan de min specs, maar als je ondertussen twintig zaken op de achtergrond hebt lopen draait het alsnog slecht. De kwaliteit van een systeem is meer dan alleen de specs. Denk bijvoorbeeld ook aan updates, drivers, of oude GPU drivers die men lekker laat staan.

Bottom line, de consument draagt een eigen verantwoordelijkheid en onderzoeksplicht. Dat hoort zo, en is een hele gezonde manier om met aankopen om te gaan. Het is niet aan bedrijven om de luiheid van mensen te faciliteren, tenzij het hun verdienmodel is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 september 2016 22:00]

Ik irriteerde me meer aan dat soms het spel gewoon crashte onder Linux.
Ergens zit een bad pointer.
Verder geen probleem met het uitspelen, zelfs niet met earth-size maps.

Alleen die domme AI soms -_-' Wordt je denounced terwijl een AI een ally CS aan valt die onder je bescherming valt en je hem dan een paar klappen geeft.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 26 september 2016 15:48]

My bad.. Heb het gelukkig nooit nodig gehad! Ik heb ooit (vroeger :')) wel eens een game-dvd gekocht bij de intertoys en die kon je destijds niet retourneren ivm serie nummers, zelfs niet als je pc het niet trok, in dat geval had je pech en moest je hem maar op marktplaats kwakken...
Toevallig gehad toen ik in een opwelling gta5 inclusief een gold card erbij had gekocht..
Spel was niet geschikt voor mijn pc blijkbaar maar kreeg binnen enkele dagen netjes mn geld terug inclusief de ongebruikte pay2win code zeg maar. Dat vond ik wel heel netjes want soms gelden die ingame gold kaarten onder andere regels qua terugvragen van je geld...
Dit heeft steam netjes en vlot afgehandeld.
Zeer netjes inderdaad, nu denk ik dat steam misschien wel gemachtigd is om een key te vernietigen en er een ander voor in de plaats te maken..

Dit zodat je met de door jouw aangeschafte key (als je die al zou kunnen zien) niet de game zou kunnen downloaden, installeren met die geretourneerde key en vervolgens als je steam dan om te tuin kunt leiden de game online kan spelen :p
Is het 2 uur nadat de download gereed is, 2 speeluren of een tweetal uren na de eerste launch van de game?

dat werd mij niet helemaal duidelijk.

In het geval dat de 2 uur direct na de download in gaan kun je 'm beter niet s' avonds aanzetten voor je naar bed gaat om hem de volgende dag te gaan spelen want dan is je garantie dus al verlopen nog voor je de ogen weer open hebt...

Edit na 1 blik op google kwam ik dit al tegen:
Valve zal, na een verzoek via help.steampowered.com,een terugbetaling doen om welke reden dan ook, zolang het verzoek binnen veertien dagen na aankoop gedaan wordt en de titel voor minder dan twee uur gespeeld is.
bron: http://store.steampowered.com/steam_refunds/?l=dutch

[Reactie gewijzigd door erg op 24 september 2016 17:50]

Download tijd is compleet irrelevant. Het gaat om speeltijd.
Dat je er nog een +2 voor krijgt...als jij steam start en je bij iedere game die je aanklikt ziet of je pc het kan draaien is toch beter? Dat jij een spel koopt die je achteraf niet kan draaien en dan moeite moet doen om de koop ongedaan te maken is de omgekeerde wereld.
Ik zie het probleem niet. En ik snap best waarom valve zich daaraan niet wil branden.

ze kunnen een aantal dingen doen:

Gewoon de minimum specs vergelijken met jou systeem, wat je goed zelf kan doen

of ze kunnen data zoals fps/settings gaan loggen bij iedereen die de game heeft en hierop hun advies baseren.

Werkt het in het eerste geval niet krijg je die klagers van "Maar jullie tool zei" in het tweede geval krijg je de klagers over privacy.

Meestal is het 5 minuten werk om uit te zoeken of jou hardware het aankan meestal is "benchmark [game] with [gpu] and [cpu] voldoende

Als je daar nog geen geduld voor hebt is het meer je eigen schuld

als je al twijfelt of het kan is het meestal beter om even geduld te hebben, althans zo werk ik.

verder moet je het rating systeem hier op tweakers niet te serieus nemen. komt vaak genoeg voor dat iemand met goed onderbouwde kritiek toch een -1 krijgt omdat het over [product] gaat. En comments die in feite niks toevoegen worden naar 2+ gevote.

@hieronder
dat heb je volgens mij zo'n beetje bij elk systeem wel. mijn 4670k houdt het op een gegeven moment op een huge map in Civ 5 ook niet meer bij.
Typische tweaker reactie... De meeste mensen denken dat hun mobiele i7 first gen een game perfect moeten kunnen draaien als de min specs praten over i3 6xxx ...

Steam zou weldegelijk kunnen informeren, en fps collecten is nu niet echt privacy gevoelige informatie... Aan de andere kant ik koop games vanaf mijn chromebookje die in sale staan die ik niet daarop kan draaien...

De rol die steam speelt zou beter ku nnen maar goed ze zijn een shop geen info dienst...
Zeg ik ergens iets over dat mijn systeem iets moet kunnen draaien? En een 4670k is nu niet bepaalt een 1st gen mobiele i7 :p

Plus een mobiele i7 is meestal niet meer dan een i3 misschien iets hogere boost clock. Maar ja de mensen zijn stom Hoevaak ik niet mensen heb gehoord van "ik kan dat spel niet draaien maar ik heb een i7 en 16gb ram" ondertussen is die i7 wel gekoppeld aan een gt 730

En jij en ik hebben Mischien zoiets van ach het zijn maar fps/settings Maar een grote groep die uit hun zal springen

En zoals andere tweakers al hebben aangegeven als consument heb je ook onderzoeksplicht
Voorkomen is beter dan...maar laat maar, u dont get it
Ik begrijp dat zeer goed. Daarom koop ik niet blind een game maar kijk rond op het web als ik twijfel. Kijk op forums over klachten en probeer de minimum specs te vergelijken met mijn computer.

Niet alles hoeft gevoerd te worden. Maar dat wil iedereen wel omdat men lui is. Dan stap af van pc games en koop een ps4/xbone, dan heb je ook games en hoef je niks van te voren te bekijken. gewoon CD er in dayone patch downloaden en gaan, daar is ook niks mis mee. Maar die apperaten zijn gewoon homogeen waar je in "pcland" achtmiljoenmiljard combos hebt.
Oke, ik doelde meer op de groep die een pc bij de mediamarkt kopen en denken dat ze daarmee dan alle games kunnen draaien. Van beide kanten begrijp ik het, de klant koopt en het geld voor Steam is binnen, de game zou bv. niet gespeeld kunnen worden door de te hoge specificaties en de koop kan ongedaan gemaakt worden. Dan is er een groep die de game retourneerd, maar ook die het willen doen maar het op een of andere manier niet doen. Win win voor Steam, terwijl als de klant meer bewust had geweest met wat zijn pc aan kan de klant geen/minder 'miskopen' maakt.

Net als je sportschool abbo terwijl je niet meer sport, ook zoiets waar het bedrijf voordeel en dus winst uit trekt.

In de IT bedenk je iets en zorg je dat het werkt, ik heb nog geen redenen gehoord waarom het niet zou werken.

[Reactie gewijzigd door djartistic op 25 september 2016 18:17]

9/10 keer werkt die ongein niet bij mobiele GPU'S omdat ze niet herkent worden.
Volgens System Requirements Lab bv kan ik The elder scrolls online niet spelen omdat zowel mijn CPU als GPU te traag zijn. Terwijl ik toch echt 30-40 FPS haal met sommige dingen zelf op medium, Prima te spelen dus. Maar volgens internet niet. Daarom gewoon zelf moeite nemen. Steam zet al systeem eisen er bij. lijkt mij wel zo eerlijk om te kijken of het werkt. Of misschien of en toe op mijn laptop spelen moet ik dan al mijn games op het traagste systeem kopen? Of moet Steam ook nog even berekenen wat je resolutie er mee doet.

Prima oplossing. wat steam bied.
Is steam er ook voor mobile dan? Waar heb je het over
Mobile GPU's als in laptops. alle inspect programma's gaan daar de mist in. Terwijl ze prima draaien. En mijn laptop draait gewoon Windows 10 64 bit.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 25 september 2016 17:25]

Dat kan, dacht dat je op mobiele telefoons icm. Steam doelde.
Precies, daarbij hoort dit bij de onderzoeksplicht die je hebt als consument.
Is die twee uur vanaf dat je hem koopt of installeert. Ik moet het met heel traag internet doen ik ga nooit een game binnen 2uur binnenkrijgen
Vanaf het moment dat je begint te spelen. Dus max 2 uur speeltijd.
Dat soort programma's zijn niet echt accuraat. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk fifa 17 op ultra aan, maar hij zegt van niet.

Ontopic: Ik zit nog te twijfelen om civ 6 te gaan kopen... Ziet er wel weer stukken beter uit dan V.
Dat soort programma's zijn niet echt accuraat. Ik kan bijvoorbeeld makkelijk fifa 17 op ultra aan, maar hij zegt van niet.
Nou vraag ik me ook af of het technisch gezien mogelijk is om voor iedere game tot in de gpu fabrikanten met de mhz etc aan toe te zeggen of het wel of niet kan.

Voorbeeld zou zijn dat je fifa 17 op minimaal wel zou kunnen spelen met een 670gtx van asus maar de msi lukt net niet omdat de asus standaard een tikje hoger geclockt staat. lol
Dat lijkt mij een beetle onnodig. De gemiddelde pc gamer weet wel voor hardware in degene zijn pc zit en daarmee dus ook redelijk een inzicht kan bepalen of de game kan worden gespeeld of niet. Daarnaast zijn er tig programma's of tools die aangeven of je PC daarbij aan voldoet
Niet iedereen die spelletjes speelt op zijn PC is een PC-gamer met verstand van videokaarten, generaties processoren etc. etc.
Helemaal mee eens. Ik heb al meerdere systemen gebouwd voor vrienden die niet eens weten wat een GPU is. Zij kopen ook gewoon elke game die ze willen spelen via steam of dergelijk en laten vaak de default instellingen staan.
Door de nieuwe console trend verwacht ik dat er meer console gamers zijn die toch overstappen op pc. Ik moet er al weer twee bouwen binnenkort voor mensen die voorheen alleen op console speelde.
Er zijn zoveel combinaties van hardware mogelijk, met meerdere videokaart leveranciers, en een heleboel processor types, al dan niet met variabele kloksnelheden
Je noemt zelf het probleem al. Het is onmogelijk een programma te schrijven wat overal rekening mee houd. De kleinste verschillen in architectuur kunnen al andere performance geven in een game.
Daarnaast heb je programma's die in de achtergrond draaien, verschillende Windows versies en verschillende fabrikanten van bijvoorbeeld geheugen chips op GPU's.
Voor de nieuwere setups is dit nog wel te doen, maar juist met de oudere architecturen met minder geheugen komt het heel precies en voor die setups is dit programma het meest nodig.
Oh wauw, dat valt op zich nog wel redelijk mee.
Stond er ook zo van te kijken, of is Fraxis gewoon realistischer met hun eisen.
Valt redelijk mee voor desktops, maar dit spel vind ik heerlijk om op een tablet te spelen op de bank of in de tuin. Ben benieuwd of deze draait op een M3 6y30 of een nog zwakkere/populaire x5 Z8300 intel tablet processorren. Deze tablets hebben vaak 2 of 4gb werkgeheugen en een 32/64 emmc opslag. Bij Civ V was de touch interface goed uitgewerkt voor een Windows spel.
Straks weer een spel om gwn vanaf bed op TV te spelen :P
Heb hier echt zin in :)

Iemand ooit eens geprobeerd dit op een voldoende krachtige game PC te laten draaien en met een externe desktop elders in huis te spelen op een laptop oid?

Zou dat werken?
Werkte bij civ V prima met behulp van steam in home streaming, dus kijk daar eens naar zou ik zeggen: http://store.steampowered.com/streaming/
Bedankt voor de tip. Dat scheelt onnodig dubbele schijfruimte.
Volgens mij doet Steam link dit met een TV. Geen idee of het ook op een laptop kan.
Absoluut. Zelfs met fps games een lage latency :)
Steam kan het gratis en Nvidia kan het (met bijvoorbeeld de shield).
GPUs zijn er iig goed in

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 24 september 2016 15:00]

Ik speel soms Civ V op deze manier via Steam link; civ op de desktop, streamen naar een NUC aan m'n tv. Werkt perfect.
Beschavingssimulator, really?
Ik ga m'n werk vast inlichten.

"Ik wilde nog een ronde doen... maar dat werden er 200"
DX11 , dat wordt dus niet meer speelbaar in een virtual machine als Parallels, dat is balen. CIV 5 speel ik daar nu wel in. DX11 support in Parallels wordt al jaren beloofd maar lijkt maar niet te komen.
DX11 , dat wordt dus niet meer speelbaar in een virtual machine als Parallels, dat is balen. CIV 5 speel ik daar nu wel in. DX11 support in Parallels wordt al jaren beloofd maar lijkt maar niet te komen.
Is dual-boot niet gewoon een betere oplossing dan?
Gezien er een OS X en Linux versie later komt zou ik die mooi native spelen ;)
Zag het ja, nu hopen dat die wel beter wordt dan CIV 5, want dat bedroevend.
Ben benieuwd hoe snel die volgt na de release van de Windows versie.
Jammer dat er geen Linux ondersteuning is. Die was er bij V wel.
Zou het dan toch nog mislukken om Linux mee te krijgen in de mainstream van het gamen?
Afaik is die support wel aangekondigd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True