Civilization VI krijgt Leader Pass met twaalf nieuwe leiders

Firaxis heeft een Leader Pass aangekondigd voor Civilization VI. De Pass bestaat uit zes dlc-pakketten met in totaal achttien nieuwe leiderselecties, waarvan twaalf nieuwe leiders. Het eerste pakket verschijnt op 21 november, het laatste in maart 2023.

De pakketten bevatten alleen leiders voor bestaande beschavingen; de dlc voegt dus geen nieuwe beschavingen toe. Van de achttien leiderselecties zijn er zes alternatieven van bestaande leiders. Het derde pakket bevat bijvoorbeeld een alternatieve versie van Qin Shi Huang, een van de leiders van de Chinese beschaving.

Elk pakket bestaat uit drie leiders. Die leiders voegen nieuwe vaardigheden toe aan het spel. Sommige bestaande Civ VI-leiders bevatten ook unieke units en gebouwen. Het is niet duidelijk of dit ook bij de Leader Pass-leiders het geval zal zijn. De Leader Pass verschijnt voor Windows, MacOS en iOS, en is gratis voor bezitters van Civilization VI Anthology. Hoeveel de pas buiten deze Anthology-versie kost, is niet bekend. Bepaalde leiders werken alleen als bepaalde dlc is gekocht, omdat sommige leiders gekoppeld zijn aan beschavingen uit dlc.

Civilization VI verscheen in 2016 en kreeg in januari 2021 voor het laatst dlc, met het laatste pakket uit de New Frontier Pass. Eerder verschenen de grote uitbreidingen Rise and Fall en Gathering Storm.

Naam pakket Nieuwe leiders Verschijningsdatum
Great Negotiators Pack Abraham Lincoln (VS), Koningin Nzinga Mbande (Kongo) en Sultan Saladin (Arabië) 21 november 2022
Great Commanders Pack Tokugawa (Japan), Nader Shah (Perzië*) en Suleiman de Magnifieke (Ottomaanse Rijk*) N.n.b.
Rulers of China Pack Yongle (China), Qin Shi Huang de Vereniger (China) en Wu Zetian (China) N.n.b.
Rulers of the Sahara Pack Ramses (Egypte), Ptolemeïsche Cleopatra (Egypte) en Koning Sundiata Keita (Mali*) N.n.b.
Great Builders Pack Theodora (Byzantijnen*), Sejong (Korea*) en Ludwig II (Duitsland) N.n.b.
Ruler of England Pack Elizabeth I (Engeland), Varangian Harald Hardrada (Noorwegen) en Victoria - Age of Steam (Engeland) Maart 2023

* vereist een eerder uitgebrachte dlc

Door Hayte Hugo

Redacteur

16-11-2022 • 11:30

56 Linkedin

Lees meer

Civilization VI verschijnt op de iPad Nieuws van 21 december 2017

Reacties (56)

56
55
20
4
0
34
Wijzig sortering
Sjonge! 2016... ze weten wel het onderste uit de kan te halen! Het is alweer een tijdje geleden dat ik het heb opgestart, maar voor zover ik me kan herinneren heb ik niet zozeer behoefte aan meer leiders.
Ik heb meer behoefte aan stabiliteit.
Met de laatste patches is het er niet beter op geworden.
Wat ik ook doe ik blijf random crashes houden.
Enige wat werkte voor mij is een cracked executable gebruiken |:(
Het AI model op de schop zou een stuk beter zijn. De reden dat ik het spel al een tijdje niet meer speel.

Elke leider werkt op dezelfde manier, waarbij diverse tresholds en rekenfactoren zijn vastgelegd in een bestand.
Qua oorlogsvoering reageren ze ook allemaal het zelfde, hebben ze bijvoorbeeld niet een voorkeur voor een bepaald soort van oorlogsvoering.

Verder vind ik deel 6 nog wel het leukste, omdat het frormaat van de steden nu nog meer afhankelijk is van het terrein, en het terrein ook slim ingezet moet worden.

Maar ik ga echt niet DLC kopen met wat nieuwe animaties en een paar gewijzigde getalletjes in een data bestand.

Misschien ooit deeltje 7 als ze werkelijk de AI eens goed op de schop hebben genomen.
Helemaal mee eens.... 30 jaar verder en de AI is nogsteeds naadje pet.
Op lagere niveaus maken ze geen schijn van kans.
Op hogere niveaus maken ze de eerste 30 turns grote kans om je te overrompelen en als ze dat niet doen maken ze geen schijn van kans.

De moeilijkheidsgraad wordt alleen gemaakt door de AI enorme bonussen te geven die door research teniet gedaan kunnen worden. Daarnaast wordt het moeilijker gemaakt doordat de leiders (veel!) agressiever worden en dus bij het minste of geringste de oorlog verklaren. Er is geen enkel realisme in de AI te bespeuren.
Je ziet ook nog steeds de AI steden proberen in te nemen met bv alleen maar archers. Terwijl je een melee unit nodig hebt.
Dit is inderdaad mn voornaamste frustratie met alle versies van Civ. Heerlijk spel, maar dan vooral als city builder; de bizarre beslissingen van de AI maken de interactie met andere spelers voornamelijk irritant.
Voor mij maakt het ook veel verschil of ik DX11 of DX12 gebruik. Nou heb ik het de laatste weken/maanden niet heel veel gespeeld maar toch wel wat, en daarvoor echt veel, en onder DX11 heb ik echt nooit crashes gehad. Even op DX12 geprobeerd en vrij snel crashes (bijvoorbeeld bij te veel het spel uit alt-tabben), dus meteen weer teruggegaan.
Haha, same here! De officiële executables zijn bijzonder instabiel inderdaad.
Helaas draait het verre van optimaal op een mac (zowel x86 als Apple silicon). Internet games lopen geregeld vast bovendien.

-Edit- Verkeerd gelezen, zelfde issues onder windows dus?

[Reactie gewijzigd door hottestbrain op 16 november 2022 13:31]

Ik heb weinig last van crashes, maar meestal wel één of twee per spel. Hoe dan ook erg belangrijk om dit stabieler te maken, voor iedereen die er veel last van heeft.

Er zijn ook een aantal bugs die hersteld moeten worden.

Ik kijk wel uit naar wat nieuwe leiders. Ik vind het erg fijn om Civ te spelen in de avond, een van de weinige spellen met zo'n hoge replaywaarde voor mij. Maar ik ben er wel grotendeels doorheen met de stijl waar ik mee speel.
Ik blijf ook steeds weer terugkeren naar dit spel, ondanks de ai mankementen.
Waar wel behoefte aan is, is een veel betere AI. Die is nu al zeker sinds versie 4 onveranderd. De AI is nog altijd een relatief simpel script, waardoor al heel snel elk potje hetzelfde gaat aanvoelen.

Helaas is Civ niet het meest geschikte spel om online te spelen. Een potje duurt al snel enkele uren tot een halve dag. Het zou fijn zijn als ze eens die AI naar het volgende niveau brengen.
Ja, de AI, maar ook het simplistisch systeem achter diplomatiek en handel... wat een ellende is dat! De AI is nog redelijk in orde als het om oorlogsvoering gaat, voor de rest is het behoorlijk kansloos.
Cloud multiplayer is ideaal, maar verre van stabiel. En je bent afhankelijk van de anderen om ook daadwerkelijk in te loggen en hun beurt te doen. Beide hebben me al meerdere potjes gekost, als in, geen winnaar / niet afgemaakt.
De AI was in V juist veel beter. Toen konden ze nog een beetje units spammen. In Civ VI kan je de win condition beperken tot "domination" en ze proberen het niet eens. Als je laat in de game oorlog voert kom je nauwelijks vijandelijke units tegen. Hele coalities die je de oorlog verklaren en vervolgens sturen ze twee tanks.
Het begint inderdaad wel wat gedateerd te worden. Zeker als je het vergelijkt met de staat van de grote concurrent op dit moment Humankind. Onlangs weer eens opgestart en dat is na de laatste update echt een zeer geduchte concurrent te worden. Wat mij betreft zitten ze nu op het niveau wat het bij launch had moeten zijn.
Ok, toch maar eens proberen dan want vond het aanvankelijk nog geen concurrent.
Zeker de moeite als je civ fan bent. Is wel even wennen aan sommige game mechanics maar als je door die learning curve heen bent erg leuk.
Ik vond CIV6 we een leuk spel, laatst nog een keer gespeeld.
Wat ik niet begrijp is waarom ze Wilhelmina als leider van Nederland hebben gekozen, ik zou eerder Koning Willem I verwachten.
Zou me niets verbazen als dat het een afweging was gebaseerd op de hoeveelheid mannelijke en vrouwelijke leiders er beschikbaar waren. Of dat er een Nederlander in het dev team zat en ze hem vroegen "Jow, wat is jouw favoriete regeerder?" Of puur willekeurig.

Het maakt uiteindelijk echt niets uit. Wat gewoon tof is, is dat Nederland als speelbare factie in de game zit en nog redelijk overpowered is ook (in mijn speelstijl dan iig).
Ze wilden meer vrouwen als leiders ipv alleen maar mannen (dat wilden ze al sinds civ 3 of 4 dacht ik) . En er zijn niet veel vrouwelijke leiders, dus daarom Wilhelmina.
Ik begrijp waarom ze het willen, maar ik vind het behoorlijk ongepast bij een spel dat over de wereldgeschiedenis gaat. Mannen zijn nu eenmaal vaker de leider van een land geweest.

Je zou denken dat de leiders in het spel het meest herkenbaar zouden moeten zijn voor een land. De leiders met de meeste invloed. Leiders die je het meest zou associëren met een land.

Willem van Oranje, ja, die naam is herkenbaarder voor het volk dan Wilhelmina.
Maar goed, dan zou je ook Hitler verkiezen boven Barbarossa. Of Lenin of Stalin boven Peter de Grote.

Ja, maar dat waren massamoordenaars! Maar dat was Ghenghis Khan ook, en die zit er ook nog in.

Dus sja, rare keuze's, maar goed.... het is hun spel. Zij beslissen.
Ik begrijp waarom ze het willen, maar ik vind het behoorlijk ongepast bij een spel dat over de wereldgeschiedenis gaat. [...]
Het gaat over je eigen geschiedenis schrijven. De setting is dan dingen die semi-waar zijn, maar dat is het ook wel. Het is nooit de bedoeling geweest er een vertelling of re-enactment van de wereldgeschiedenis van te maken
Wilhelmina vind ik echt wel een van de grootste en memorabelste leiders uit onze geschiedenis, idd samen met Willem van Oranje.
Ik denk dat ze voor Wilhelmina (wiens naam verbazingwekkend goed wordt uitgesproken door Boromir Sean Bean is gekozen, omdat ze natuurlijk ook wat unieke zaken voor de leider erbij moesten maken. Radio Oranje is natuurlijk typisch een Civ-attribuut dat erg tot de fantasie spreekt.

Maar toegegeven. Ik vond de keuze van Willen van Oranje in Civ5 logischer in de basis.

Wat ik zelf wel een geinig detail vindt, is dat als er een delegatie verstuurd wordt dat ze klompen, kazen en stroopwafels meenemen ;-)

En wat anderen ook al schrijven. Waarschijnlijk is ook het aspect gender meegenomen. Ik kan me voorstellen dat in de huidige tijd dat ze proberen ongeveer even veel mannelijke als vrouwelijke leiders willen hebben. (Er zijn overigens best een boel 'rants' om internet te vinden, waarin mensen beklagen dat er onlogische leiders zijn gekozen. Dat er mannelijke historische figuren waren die veel meer impact of in elk geval veel meer met de betreffende beschaving gelinkt worden dan hun vrouwelijk voor- of achterganger die dan wèl in het spel zit.)
Willem 1 was in civ5. Ik denk dus voor afwisseling
Civ2 heb ik grijs gespeeld. Heel veel later nog eens nieuwere versie geprobeerd, maar het kon me niet zo meer boeien. Het is meer van hetzelfde. Voor spelers die dit genre nog niet kennen, zou ik het ze zeker aanraden.
Anoniem: 421923
@Toin16 november 2022 11:45
Civ5 vond ik de mooiste, ook qua leider-modellen.
Die van civ6 zijn me te playmobil achtig... bobbleheads.
Vind het altijd wel leuk om met leaders te spelen qua stijl en historische achtergrond. En dan ook zoveel mogelijk proberen te spelen met het karakter van de leider zelf. En proberen vriendjes te worden met de historische vriendjes of juist het tegenovergestelde.
Abraham Lincoln spelen en dan interacten met Nebukadnezar ofzo. Gewoon lekker anomaly :P
Het zien van de leiders was inderdaad even slikken, al was ik door de trailer/teaser al wat voorbereid. Het werd cartoonester met enorme manga ogen.
Wil Civ Rev 2 nog wel weer gaan spelen (iPad versie) maar die hebben ze gewoon na 3-4 jaar tijd nog steeds niet geupdate (en zal dus ook wel nooit gebeuren) voor de 11" (en 12.9?) ipads. Leuke support daar.
Ik heb aardig wat uren in civ 6 en civ 5, naar mijn mening doen ze veel goeds in civ 6.
Er is meer depth doordat je nu bvb districts hebt en wonders die aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen voordat ze geplaatst kunnen worden.
Het punt want mensen maken dat de AI heel predictable wordt, ben ik het mee eens.
Maar zelf haal ik de lol uit het spel door dingen te exploiten waardoor je belachelijke hoge stats krijgt.
Ook de achievements zijn naar mijn mening leuk, want ze zijn vaak gerelateerd aan een historische gebeurtenis.

Ik heb zelf alle DLC's los gekocht tijdens aanbiedingen, dus denk niet dat ik anthology heb.
Vraag me nu af of ik deze leaders dan toch krijg aangezien ik wel alle dlc's bezit.
Civilization VI Anthology includes the base game along with the Rise and Fall and Gathering Storm expansions, six New Frontier Pass DLC packs, and six additional leader / scenario DLC packs.

Steam heeft een aanbieding die nog iets minder dan 28 uur duurt met 63% korting op alle uitbreidingen. Als je inlogt kun je gemakkelijk zien welke uitbreidingen je al hebt en wat de rest kost.
Nieuwe content is altijd leuk, maar ik vind het jammer dat het alleen leaderpacks worden en geen nieuwe civs/ mechanics bij komen. Verschillende leaders binnen een civ maken wel een verschil, maar ik denk niet dat ik 3 potjes China of 3 potjes Engeland zou spelen, omdat de civ mechanic hetzelfde blijft. Het verschil is niet groot genoeg om de replayability van het spel te verhogen voor mij. Dat terwijl er echt zat ruimte is om meer civs toe te voegen. Zeker nieuwe afrikaanse culturen zouden leuke toevoegingen geweest zijn. De laatste DLC was wat mij betreft een mooie mix van nieuwe civs en leaders. De nieuwe spelmodi trekken mij niet zo. Desalniettemin heel benieuwd naar wat dit gaat worden.
Ik speelde civ1, 2,5,6 helemaal grijs.
Met deze extra uitbreiding (een kleine), ga ik wel weer even spelen. Nee het is niet helemaal balanced of werkt foutloos (zonder crash of bugs), maar ze hebben het wel lang volgehouden.

Ai blijft een punt. Ik verwacht geen Google ai (starcraft) maar blijft een punt van eh... Online speel ik niet want het duurt me te lang (het wachten) en onstabiel. Kan altijd beter maar slecht is het niet
Hier speel ik graag weleens een potje civ 6 met mijn vriendin.
En ja meer leaders is zeker wel leuker en geeft meer variatie. Dus kom maar op!

Kans is dan weer alleen klein dat ik het ga klopen tenzij 5-15 euro (hele pakket) in de aanbieding ofzo :P.

[Reactie gewijzigd door SactoriuS op 16 november 2022 12:47]

Daar zal weer een hoop negatieve feedback op komen aangezien er nog zoveel issues zijn met de game (crashes) die maar niet gefixed worden. Maar dan wel nog even een last minute cash grab.
Daar zal weer een hoop negatieve feedback op komen aangezien er nog zoveel issues zijn met de game (crashes) die maar niet gefixed worden
Maar is dat zo dan? Wij (6 man) spelen zeer regelmatig (vooral multiplayer) en een weekend (dus ~30 á 40 uur) heeft vaak maar een of twee crashes desyncs (niet echt crashes, maar een van de speler loopt uit de maat).
Nu is dit wel op Windows, misschien dat het op Mac of consoles een ander verhaal is natuurlijk.
Maar dan wel nog even een last minute cash grab.
Voor de meeste Civ-spelers is-ie gratis. Ja, dan ga ik ervanuit dat de meeste Civ-spelers de expansions hebben, maar voor een goede Civ-ervaring is dat ook nodig.

[Reactie gewijzigd door anandus op 17 november 2022 07:59]

Ik kan geen game starten zonder crash - en op Reddit en Steam staan er ellenlange topics over crashes - al jaren ook. Ik heb ook alle DLC’s maar voor dit pack moet je toch weer de portemonnee trekken (behalve als je de Anthology editie heb lees ik). 40 USD lees ik als prijs - dat is toch wel weer fors. Ik wacht wel even op Civ 7…
Als je de DLC hebt is-ie gratis:
For Windows PC, if you purchase Civilization VI Anthology (or purchase all of the content that's included in it separately at any time), you'll be eligible to receive the Leader Pass for no additional charge.
Edit:
Je kan eventueel hier op Steam kijken of je alles in library hebt.

Edit2:
Ik kan geen game starten zonder crash
Heel erg vervelend. Is dat alleen Civ of ook andere games? Andere DirectX geprobeerd? Laatste driver? Word je videokaart misschien te warm?

[Reactie gewijzigd door anandus op 16 november 2022 13:20]

Linkje naar Youtube, en op dit tijdstip even pauzeren.
For Windows PC, if you purchase Anthology (or all content included in Anthology), then the leader pass is free.
Je hoeft hier dan niet je portemonnee te trekken, al kan ik me goed voorstellen dat je het spel niet meer opstart vanwege alle crashes.
[...]
Maar is dat zo dan? Wij (6 man) spelen zeer regelmatig (vooral multiplayer) en een weekend (dus ~30 á 40 uur) heeft vaak maar een of twee crashes.
Nu is dit wel op Windows, misschien dat het op Mac of consoles een ander verhaal is natuurlijk.
[...]
Heb zelf geen last van crashes. Maar vind het eigenlijk niet normaal dat we tegenwoordig 2 crashes in 30 uur acceptabel vinden. Dat betekent bij zo'n game dat je gemiddeld elk potje wel een crash mag verwachten en dat het geen uitzondering is
Eigenlijk vind ik "vaak maar 2 crashes" (en dus ook wel eens meer dan dat?) behoorlijk veel. Een spel moet gewoon stabiel lopen.
Uiteraard, maar 6 man die multiplayer spelen en dan maar 2 desyncs (het zijn geen crashes, maar dan loopt een van de spelers uit de maat, het is niet alsof er iets mis is met het spel, dat loopt wel door, alleen zit je dan opeens in singleplayer te spelen) in 40 uur speeltijd vind ik behoorlijk redelijk.
Al zouden desyncs ook niet moeten in een multiplayer-spel, natuurlijk!

[Reactie gewijzigd door anandus op 17 november 2022 08:02]

Oh OK, dankjewel voor de toelichting. Ik speel zelf geen Civ, als iemand die maximaal een half uur vrijmaakt voor een spelletje ben ik geloof ik niet de doelgroep :).
Heeft het nog zin om deze te halen of komt er binnenkort een CIV 7 ?
Er zal op termijn vast een Civ 7 komen maar dat zal nog wel even duren. Zeker nu er deze aankondiging is. Plus, of het zin heeft is een eigen afweging. De komst van een nieuwe versie maakt oude versies niet overbodig. Elke versie heeft zijn eigen sterktes en zwaktes. Genoeg spelers die nog de voorkeur geven aan deel 5 of zeker deel 4. Hangt er maar net vanaf wat je voorkeuren zijn. Speel zelf uit nostalgie soms nog Civ 3.
Na CIV IV de interesse in deze franchise compleet verloren. Net zoals bij Stronghold heeft Firaxis de game naar mijn mening enkel maar gedowngrade qua look&feel en gameplay.

Dat cartooneske is helemaal niet mijn ding; m.u.v. de oudste Settlers games van Ubisoft. Daar dan weer wel maar die franchise is juist weer om zeep geholpen door daar juist vanaf te stappen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee