Groei GTA V-leveringen is niet toegenomen na release op PS5 en Xbox Series

Take-Two heeft in het afgelopen kwartaal 5 miljoen exemplaren van GTA V geleverd. Dat is eenzelfde aantal als in voorgaande kwartalen. De leveringen zijn dus niet sterk toegenomen na de komst van de verbeterde versie voor de PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Sinds 15 maart is de verbeterde versie van GTA V voor consoles te koop. Twee weken voor het einde van het kwartaal waar Take-Two cijfers over heeft bekendgemaakt, vond de release plaats. Bij de toelichtingen meldt de uitgever niet hoeveel exemplaren er van de nieuwe versie zijn verkocht, maar de toename van GTA V-leveringen is in ieder geval niet groter geworden.

Take-Two leverde in het afgelopen kwartaal 5 miljoen exemplaren van GTA V. Sinds begin 2020 zijn de leveringen van de game ieder kwartaal met een vergelijkbaar aantal toegenomen. Tegenover Gamesindustry.biz zegt Take-Two toch dat de nieuwe versie 'de verwachtingen heeft overtroffen'. In totaal is Grand Theft Auto V nu 165 miljoen keer geleverd.

De totale Grand Theft Auto-franchise staat nu op 375 miljoen geleverde exemplaren. Ook dat is een toename van 5 miljoen exemplaren ten opzichte van het vorige kwartaal. Dat betekent dat Take-Two in het afgelopen kwartaal vrijwel alleen exemplaren van GTA 5 heeft geleverd en geen noemenswaardig aantal van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition.

Take-Two rept niet over de verkopen van deze remasterbundel. Begin dit jaar zei de uitgever nog dat de verkopen ervan 'beter dan verwacht' waren. Toen was uit cijfers op te maken dat er maximaal ongeveer 10 miljoen exemplaren van de bundel zijn geleverd.

De inkomsten uit 'terugkerende uitgaven' zoals microtransacties en dlc daalden met 6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens Take-Two komt dat door de release van andere grote games, inclusief die van de uitgever zelf. Dat zou het uitgavegedrag van spelers beïnvloed hebben.

Rockstar Games bracht aan het einde van het kwartaal ook GTA+ uit. Een abonnement voor GTA Online op de PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Het is niet bekend hoeveel mensen betalen voor een dergelijk abonnement, maar Take-Two stelt dat de 'initiële conversie de verwachtingen heeft overtroffen'.

GTA V PlayStation 5 Xbox Series X screenshots
GTA V
Franchise Totaal geleverde exemplaren Game Geleverde exemplaren
Grand Theft Auto 375 miljoen GTA V 165 miljoen
Red Dead 67 miljoen Red Dead Redemption 2 44 miljoen
Borderlands 75 miljoen Borderlands 3
Borderlands 2
15 miljoen
26 miljoen
BioShock 39 miljoen - -
Sid Meier's Civilization 62 miljoen Civilization VI 11 miljoen
Kerbal Space Program 5 miljoen Kerbal Space Program 5 miljoen

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-05-2022 • 10:07

107

Lees meer

Reacties (107)

Sorteer op:

Weergave:

Wat is dat toch met GTA V, ik kan me niet eens meer herinneren waar ik woonde toen ik dat heb uitgespeeld, waarom blijven ze hier mee doormodderen?
Geld, Online modus i.c.m. sharkcards.
Maar even serieus, ik speel het spel al jaren niet meer. Stel er komt morgen een deel 6, dan koop ik die meteen, kunnen ze aan oude spelers ook weer verdienen. Ik krijg nu eigenlijk meer hekel aan de bedrijfsstrategie van rockstar dan dat ik het toejuich dat ze zoveel winsten maken.
Nou ja een deel 6 kost miljoenen om te maken. Deel 5 uitmelken kost peanuts. Wat verdienen ze aan jou met een deel 6? Afhankelijk van het platform 60-80 euro (minus uiteraard store/platform kosten en BTW enzo).

Ze kunnen ook gewoon iemand een nieuwe auto laten modeleren die vervolgens gewoon werkt met de bestaande code, en dan verkopen voor een equivalent van 15+ euro. En dat doen blijkbaar genoeg mensen om het te verantwoorden dat er meerdere upgrades gedaan worden naar nieuwe platformen.

Wij zijn gewoon de doelgroep niet meer, de mensen die een spel kochten en dan verwachten ook een compleet spel te krijgen.
Dat speelt mee maar we moeten niet vergeten dat de verwachtingen voor GTA6 heel erg hoog zijn. Het moet misschien wel een van de beste games ooit worden. Een game ontwikkelen wordt steeds complexer. Er zijn best wat fiasco's met AAA games geweest de afgelopen jaren. Ik heb liever dat Rockstar lang de tijd neemt en met een top game komt, dan dat ze haast maken. Ze zitten natuurlijk niet stil, de ontwikkeling van 6 zal allang begonnen zijn.

Wat ook meespeelt is dat gtav gewoon nog een fantastisch spel is in gameplay en graphics.
Overigens las ik laatst dat de verwachtingen van Take Two voor komende jaren enorm verhoogd zijn, wat hintte op een grote release binnen twee jaar. Dat zou GTA 6 kunnen zijn.

https://gamerant.com/take...-report-gta-6-march-2024/
[opa modus] vroegah spaarde je voor een game[/opa modus]

Nu pik je een AAA-game voor nop op, en kids stoppen dus hun zakgeld in die fancy skin of andere loot boxes. En zo skin is makkelijk te maken, easy money

Ik vind het dikke prima, laat ze lekker als een paradijsvogel door Warzone oid lopen, dat zijn de makkelijke kills.
nieuw spel maken kost zeer veel geld. Nu krijgen ze geld zonder veel te doen. Lijkt een nobrainer.

Stop met shardcard of gt5 te kopen en alles komt wel goed ;-)
GTAV brengt geld op voor de ontwikkeling van GTAVI, dus zolang je dit kan "uitmelken", is het een goede inkomsten bron.

De gamers waar ze niets aan verdienen zijn gamers zoals ik, online boeit me niets in GTAV... En zo zullen er wel meer zijn, die spelers zullen ze terug aanspreken met GTAVI.
Inderdaad dat online gedoe boeit me helemaal niks. speel het nog geregeld die single player modus met mods dus dan nog mooier. Maar het word echt wel tijd voor een nieuwe GTA deel .
Je zag hetzelfde bij Valve gebeuren: als je iets hebt gevonden dat je slapend rijk maakt, dan ga je ook een beetje slapen.
Ik denk dat Bethesda een beter voorbeeld is. Met al die Skyrim re-releases op drie console generations (360/PS3, One/PS4, Series/PS5) en de Switch. Die hebben de afgelopen 11 jaar ook maar één hit helemaal zitten uitmelken.

Steam is meer gewoon de kant opgegaan van games/devices verkopen ipv games maken. Maar als ze iets produceren, is het meestal toch wel iets nieuws van kwaliteit, zoals Half-Life: Alyx. Naast HLA zijn ze eigenlijk gewoon geen game developer meer.
Ik denk dat Bethesda een beter voorbeeld is. Met al die Skyrim re-releases op drie console generations (360/PS3, One/PS4, Series/PS5) en de Switch. Die hebben de afgelopen 11 jaar ook maar één hit helemaal zitten uitmelken.
Nee, die hebben 'een hit' uit zitten melken. En ook dat is jouw interpretatie. Ik heb persoonlijk Skyrim gehad op PS3, PS4, eventjes PS4 VR en nu op de Switch voor 'onderweg'. En ik blijf mezelf soms in die game verliezen met alles wat er te doen is. Is dat uitmelken? Misschien. Toch voorzien ze (kennelijk) ook in een behoefte, net als Rockstar met GTAV.
Steam is meer gewoon de kant opgegaan van games/devices verkopen ipv games maken. Maar als ze iets produceren, is het meestal toch wel iets nieuws van kwaliteit, zoals Half-Life: Alyx. Naast HLA zijn ze eigenlijk gewoon geen game developer meer.
Je bedoelt natuurlijk Valve. :) En tja, zij hebben meer ingezet op de Steamdeck en Steam. Dat ze 'minder' gamedeveloper zijn (er zijn wel geruchten over wat nieuwe games, trouwens, maar nog niets concreets!).
Ze hebben in de tussentijd in ieder geval ook Fallout 4 uitgebracht, en geloof ik meegewerkt aan Fallout 76. Daarbuiten komt over een jaar hun nieuwe IP, Starfield. Om te zeggen dat ze net zo weinig hebben gedaan als Rockstar North vind ik een beetje gek, die hebben echt alleen maar GTA Online content gecreeërd voor de afgelopen 9 jaar.
Doom heeft ze anders geen windeieren gelegd.
Klopt niet echt wat je zegt over bethesda.
Zijn ongeveer 20 games uitgebracht door bethesda sinds de release van skyrim
Ja maar draai het om, waarom zou je in godsnaam je geld gaan zitten uitgeven aan een nieuwe game die wellicht flopt, als je nu gewoon nog steeds je product wat je al ontwikkeld hebt kan uitmelken voor meer geld...

t is wel een bedrijf he, en een bedrijf heeft winst nodig anders valt t om. en soms maken ze nou eenmaal een boel winst en dan klaagt men erover want de gamer wil alleen een nieuwe game :p
Verwijderd @JDx17 mei 2022 10:39
Zolang er mensen zijn die er geld aan uitgeven, gaat dat natuurlijk door. Jammer, maar de consument houdt het zelf in stand.
Is dat wel zo? Zolang GTA 6 er niet is heb je ook geen kans om dat links te laten liggen als je het wel leuk vind om 10 jaar in het zelfde spel te spelen.
Die spelers die het nog steeds leuk vinden sinds 2015 gaan geen sharkcards kopen. Ik als PC-user speel GTAV/O sinds 2016 en vind het nog altijd heel leuk om de missies te doen zoals de original heists en oude adversary modes en af en toe de stunt races. Naast dat zijn er genoeg freemode spelers die hulp nodig hebben met resupplies en sales en tig andere leuke missies om te spelen. Je verdient ingame dus al geld tijdens plezier en high levels spelers hebben vaak miljoenen, zo niet, honderden miljoenen. Alleen de nieuwe spelers die geen zin hebben om alles te kunnen hebben, ja die gaan meestal hun creditcard grijpen.
is dat een retorische vraag of wil je hier echt een antwoord op? :+
Omdat ze nogsteeds miljoenen exemplaren per kwartaal verkopen van een spel dat richting de 10 jaar oud gaat. Met andere woorden: Met een minimale investering halen ze nog steeds bakken geld binnen, vooral als je DLC en sharkcards voor online etc. erbij optelt.

GTA V is gewoon een goude koe voor Take-Two.
Omdat GTA Online gigantisch, maar dan ook echt gigantisch veel geld oplevert. De playerbase blijft maar actief en blijft maar microtransacties kopen voor ingame geld. GTA Online is de natte droom van alle freemium mobile game studios.

Ik geef rockstar helemaal geen ongelijk. Ja het is een melkkoe, maar zolang de playerbase blijft spelen is er helemaal niets mis met gewoon nieuwe content uitpoepen en daar geld voor vragen. Men heeft er overduidelijk interesse in

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 24 juli 2024 10:49]

ze brengen een nieuwe auto en appartement uit in GTA online en verdienen voor een dagje werk genoeg geld om weer maanden door te gaan.
Helaas want graphics zijn leuk maar als je naar GTA 4 kijken waren vele mechanics daar beter dan in GTA V en kreeg deel 4 nog 2 echte expansion packs en niet "online heists"
Ik ben volgens mij 3x verhuisd en heb zeker 2 banen gehad in de tijd sinds GTA V uit kwam :+

Rockstar mag wel eens wat energie steken in een Red Dead Redemption 2 update voor de nieuwe consoles, dat lijkt mij op dit moment veel interessanter. Het zou ze ook sieren om wel eens een singleplayer expansie uit te brengen oid. Dat hadden ze voor GTA V ook aangekondigd, en is er nooit van gekomen, waarschijnlijk nadat ze zagen hoe goed GTA Online het destijds deed, erg jammer. Een goeie GTA V expansion zou voor mij wellicht zelfs een reden zijn om voor een gereduceerde prijs de game voor inmiddels een 4de platform te kopen (lol). Maar dan kunnen ze tegenwoordig net zo goed direct door naar GTA 6.
Omdat men het blijft spelen, en het ook nog steeds als een gek verkoopt. Voor 5 miljoen leveringen per kwartaal kan je er wel een klein team op houden, om nog maar te zwijgen over de microtransacties.
Ik heb niet zoveel met gta, vroeger leuk op een lan party gta2 spelen, 3 was idd een leuke verbeteren want 3D wereld. Maar de setting spreekt me nu niet veel meer aan. En de games blijven hetzelfde. Dat kun je van maffia en saints row ook zeggen. Je bent gewoon een koerier/loopjongen.
10 jaar later zijn de kinderen die toen 2 jaar oud waren, zijn nu 12 jaar oud en ontdekken GTA V en spelen dat graag.
Ja tuurlijk, het is nog steeds de nieuwste versie, speel het ook nog, maar je hebt het toch niet nu nog voor ze gekocht?
Waarom zou wat 10 geleden is uitgebracht, voor de nieuwe generatie niet meer speelbaar zijn?
Het betekent niet dat iets voor maar 1 generatie ontwikkeld wordt, dat zou vreemd zijn. Maar iedereen kijkt naar zichzelf en verwacht weer iets nieuws, dat is prima. Maar om de huidige versie af te kraken, GTA V, doe je de huidige spelers teniet. Laat ze genieten van het spel, want het spel zelf is niet mis mee.\

Monopoly kraken wij ook toch niet af?
Maar dat heb je toch ook nog gewoon liggen op zolder? Net als GTA V, ik kraak niks af, het is geweldig leuk, maar vreemd dat mensen het nu nog nieuw kopen, je zou zeggen dat toch bijna iedereen het heeft.
Ik heb het gisteravond nog gespeeld, niet Online uiteraard dat vind ik niks, maar gewoon lekker aankloten in de singleplayer en af en toe een missie doen, graphics op high/ultra en 4K is echt dikke prima
Gezien de 5 miljoen exemplaren, is er dus behoefte aan ;-)
Tis ook nooit goed, he: is de support niet lang genoeg heb je zeikerds die, klagen over dat t spel te kort bestond. Heb je een spel als GTA-V dat oneindig lijkt te bestaan, dan heb je weer mensen die gaan zeiken. En ja, ze leveren regelmatig nieuwe (gratis!) content die ook echt nieuwe toevoegingen heeft.
Ergens moet de verkoop toch een keer ophouden zou je zeggen. Als iedereen een keer het spel gekocht heeft, geen verkoop meer.
Nouja, met een geschatte 3.24 miljard gamers op de wereld (Bron: https://www.statista.com/...3304/number-video-gamers/), en met 165 miljoen exemplaren verkocht is er nog ruimte om te groeien ;)
Opgepompte cijfers natuurlijk, alsof de halve wereldbevolking 'gamer' genoemd kan worden. Ik denk dat zodra iemand met wat dan ook in aanraking komt, van Candy Crush of Solitaire tot aan GTA, hieraan toegevoegd worden.
Dan zouden mijn ouders dus ook gamer zijn. Die willen geen GTA spelen kan ik je alvast verklappen.
Heeft denk ik vooral te maken met toegankelijkheid. De grootste media tegenwoordig werden voorheen alleen genoten door specifieke doelgroepen. Nu zijn fantasy, sci-fi en comic book films en series in de mainstream. Wie had ooit gedacht dat iets als Squid Game een wereld fenomeen werd bij zowel jong als oud. “Computeren” was vroeger ook alleen voor bepaalde type mensen. Nu heeft iedereen een.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 24 juli 2024 10:49]

Die licenties zijn geen unieke gamers. Zelf heb ik GTA 5 ook twee keer en ik ken er zat die nu voor de 3de of 4de keer GTA 5 (gaan) kopen.
Klopt, ben er zelf ook schuldig aan, Xbox 360 & One en later op de PC.

In theorie zou GTA V nog kunnen groeien, maar ik denk ook dat een groot aantal mensen wacht op een GTA VI. Het verbaasde mij ook dat er nog steeds miljoenen sales zijn per kwartaal.
Ik vermoed van de 375 miljoen exemplaren, dat het niet 375 miljoen unieke mensen zijn. Ik heb het spel (ooit) voor PS3 gekocht, toen de PC versie uitkwam ook voor PC en toen ik eenmaal een PS4 had ook voor PS4 gekocht.

Idioot koopgedrag, maar zeker de transitie van PS3/X360 naar PC heeft ze flink wat extra sales opgeleverd van mensen die het spel al hadden.
Blijkbaar verkopen ze nog genoeg met zulke "nieuwe" releases dat de verkoop niet daalt.

Ik heb overigens ook 3 versies van GTA, xbox 360, ps4 en PC. Dus als iedereen het spel koopt zou de verkoop dalen maar met een nieuwe versie voor een nieuwe console kan dat net zo hard weer stijgen.
Ondanks dat er geen groei meer in zit, is 5 miljoen alsnog veel voor een game uit 2015.
Ondanks dat er geen groei meer in zit, is 5 miljoen alsnog veel voor een game uit 2015.
2013. Ik heb de game nog gespeeld op Xbox 360, best indrukwekkend gezien de hardware.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 24 juli 2024 10:49]

Inderdaad ooit begonnen met GTA V op de PS3. Dat was ergens in het najaar van 2013.

Later ook nog wel GTA V op de PC gespeeld omdat hij al snel vrij goedkoop te krijgen was. Dat zag er al weer een stuk beter uit en had first-person mode. Maar nu heb ik die game toch echt wel gezien en mag er van mij een deel 6 komen.
Ah je hebt gelijk, mijn eerste keer was op de pc en dat was in 2015.
Ergens vind ik het jammer dat het uitmelken, zo mag je het wel noemen onderhand, een smetje is op GTA V. Hoe je het wendt of keer; de game was zo ongelofelijk vet toen het uitkwam in 2013. Ook de 2015-versie was erg goed en bij vlagen mooier dan menig game die volledig voor de toen nieuwe consoles werden gemaakt. Ik was zelden zo gehyped voor een game als in 2013.

Het is alleen wel gewoon tijd voor een nieuw deel in de reeks. Tussen GTA 4 en GTA 5 zat vijf jaar, straks wordt dat gewoon tien jaar tussen GTA 5 en GTA 6.
Well, als je de pipeline moet geloven zoals deze nu op sommige sites wordt beschreven: FY23-25 dan kan het inderdaad 10-12 jaar worden...

En heel eerlijk, dan mag R* toch wel met een kanjer van een game mogen komen met goede grafische engine (niet de GTA V engine).
Begrijp me niet verkeerd over de GTA V engine die ze gebruikte, die was voor 2013-2021 hartstikke prima, maar je ziet dat de nieuwe generatie consoles flinke graphics aankan / aan moet kunnen.

Maar voor GTA VI mogen ze flink uitpakken wat mij betreft.
Het op de Series X niet echt duidelijk 'welke' GTA je nu precies opstart, ik dacht gewoon GTA op te starten maar bleek dus de 'next gen' versie te zijn met de vraag of ik mijn character wilde overzetten.

Toch bijzonder hoe ze met simpele techniek (de game is gewoon p2p) en wat missies zo'n game blijkbaar boeiend kunnen houden, ik hou het nog geen 10 minuten vol of ik zit alweer op de FiveM servers.
Hoe verhoud de "next gen" zich tot de Xbox One versie? Is het 4k?
Is inderdaad 4K, met dacht een 'fidality' mode op 30fps met raytracing, of een performance mode op 60fps.

Weinig kunnen testen, werd al vrij snel weer afgeschoten (goh wat leuk dat online), maar je merkt wel dat het aardig solide 60fps draait, meer het niveau waar ik PC draai (dat is ultrawide, dus zegmaar 50% 4K).

RT, je vind het mooi of niet, ik merkte er bar weinig van, de impact naar 30fps voelde ik 10x meer.
Ik vind het verschil tussen de PS4 en PS5 versie echt marginaal die gratis had moeten zijn. De 60fps modus is het meest interessant. Ziet er allemaal wat scherper uit, maar echt geen verschil tussen dag en nacht. In de 60fps mode kun je nog kiezen voor ray traced shadows, maar dat is ook echt geen gamechanger. Valt je niet op tijdens het gamen.

De Fidelity mode is native 4K met alle settings op de hoogste stand en 30fps. Dat is nog wel de minst interessante optie van allemaal.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 24 juli 2024 10:49]

Wat zijn er toch veel mensen bereid zoveel te betalen voor 1 game - Het heeft nu 2 "remasters" gehad en nog rolt er nog geld binnen met "GTA+".

Ondertussen is er fundamenteel weinig veranderd - het online-component is wel wat gegroeid, maar het blijft nog steeds dezelfde game met dezelfde componenten en mechanics als dat van 2013.

Knap dat Rockstar dit zo voor elkaar heeft gekregen, maar jammer dat we nu 9 jaar aan 1 game vast zitten.
denk dat het ook meespeelt is dat er geen vervolg is. Als je GTA fan bent en er al bekent is dat er de aankomende 2-3 jaar geen GTA 6 komt kan je net zo goed de nieuwe upgrade maar kopen. Zelf vind ik het ook erg jammer want de multiplayer kan me gestolen worden en heb geen zin om de campaign voor de derde keer te spelen
Tja, ik blijf het spel leuk vinden! Eerst voor de Xbox 360 gekocht, daarna voor op de PC, toen Xbox One S en nu weer een Steam versie voor op een Steam Deck... Zo blijven ze aan mij verdienen :-)
Ik heb mijn enige PC-versie "gekocht" toen hij werd weggegeven bij Epic Games een paar jaar terug. Aangezien ik nogal een kater had na de slechte speelbaarheid van GTA IV (ik hield geen auto op de weg) die ik pre-ordered had, had ik me voorgenomen om die fout bij GTA V niet meer te maken. Pas vorig jaar ben ik aan GTA V begonnen, en dat heeft een stuk betere indruk achtergelaten. Omdat ik echter maar één ding tegelijk kan, en mijn backlog inmiddels veel te groot is, is hij toch weer blijven liggen. Binnenkort toch maar weer eens opstarten, en hopen dat ik de game nog wel gewoon solo kan spelen en niet word gedwongen om allerlei sociale dingen met andere mensen online te doen.
Al met al blijft het een leuke game, als je "genoeg" geld hebt om naar hartelust te spenderen kun je heel veel doen.

Ikzelf ben bijvoorbeeld een persoon dat auto's namaakt tot op zekere hoogte met mogelijkheden van het spel, zoals bijvoorbeeld iconische auto's van films als Fast & Furious serie, of auto's van de Cars films. Of mijn laatste toevoeging: Stranger Things. (tot nu toe, Billy, Joyce, Hopper, Wheeler family)
Helaas doet de Bawsaq beurs het al jaren niet meer dus nu is het veel moeilijker om veel geld te verdienen in het begin van het spel
Dit was een fantastisch spel op de Xbox 360/PS3, alleen was de hardware soms niet helemaal toereikend. Daarom was ik blij dat die voor de Xbox One/PS4 uitkwam, waar die heel erg goed liep en wat mij betreft een goede investering was.

Dit voelt bij echt als uitmelken en ik vertik het om drie keer hetzelfde spel te kopen. Zeker omdat de remaster van de triology op de PS4 echt verschrikkelijk slecht was, die draaien op mijn PS2 nog beter...
Als ze het nog even op stadia slingeren kunnen ze nog een tweede keer aan me verdienen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.