Rockstar Games onthult GTA+, een maandelijks abonnement voor GTA Online

Rockstar Games onthult een abonnement voor GTA Online waarbij spelers voor 5,99 dollar per maand in-game content en geld krijgen. GTA+ is vanaf 29 maart beschikbaar voor de PlayStation 5- en Xbox Series X- en S-versies van de game. Er is nog geen europrijs bekendgemaakt.

Afnemers van het GTA+-abonnement krijgen onder meer iedere maand GTA$500.000, korting op aankopen, extra RP en toegang tot content uit eerdere evenementen, zo laat Rockstar weten. Daarnaast biedt het abonnement iedere maand nieuwe extra bonussen. In de eerste maand, tussen 29 maart en 27 april, kunnen spelers onder meer een selectie van gratis autoverf, gratis lidmaatschap voor de LS Car Meet Membership, speciale kledingstukken en vroegtijdige toegang tot de Hao’s Special Works-upgrade verwachten. Spelers moeten via de in-game webbrowser alle beloningen ophalen.

Verder belooft Rockstar extra korting op aankopen in de PlayStation Store en Microsoft Store. Via de virtuele winkels kunnen spelers Shark Cash Cards kopen. Deze microtransacties geven spelers GTA$, waarbij GTA+-leden extra in-game geld krijgen. Hoeveel korting klanten krijgen is niet bekend. Ter vergelijking, een huidige Shark Cash Card ter waarde van GTA$500.000 kost grofweg 7,50 euro. De valuta kan in GTA Online gebruikt worden voor het aanschaffen van voertuigen, kleding, wapens en woningen.

GTA Online GTA+
Afbeelding via Rockstar Games

Door Yannick Spinner

Redacteur

25-03-2022 • 20:18

163

Submitter: BiaggioLuciano

Lees meer

Reacties (163)

163
156
117
6
0
16
Wijzig sortering
Ik vind dit toch wel erg zorgelijk.
Op de PC spelen (mijn platform) is het haast onmogelijk om plezier te beleven in een public lobby.
De vele modders die al hun vrije tijd erin steken om jóu het speelplezier te vergallen met hun achterlijke irritante opties, Opressor MK2 griefers, kindjes van 13 die hele gameavondjes lobby's afstruinen om CEO missies te vergallen.. Die zijn er legio op de PC. Echter inmiddels ook in de Expanded & Enhanced versie van GTA5 op de PS5. Die lobby's worden ook vergald door vele modders. En dan 6 euro gaan vragen voor een maandelijks abonnement ? Dan moet je toch wel een enorme hekel aan jezelf dan wel je eigen portemonnee hebben, wil je Rockstar hier geld voor geven. De reden is simpel: Rockstar doet geen ene mallemoer tegen de vele modders. Niks, nakkes, nada. Helemaal absoluut in de verste verte niets. Er zijn zelfs meer dan 1000 gevallen bekend van mensen die modders rapporteren die vervolgens zelf een account reset krijgen, onder het mom van 'je report is ongeldig'.

Sommige modders, op de PC dus, helpen de spelers juist wél. Maar die zijn moeilijk te vinden. De meeste modmenu-gebruikers verpesten de gehele lobby en in een niet weinig te noemen aantal, kunnen ze jouw spel ook nog eens doodleuk laten crashen.

Ik begrijp echt niet waarom Rockstar een compleet uitgemolken spel, wat al 9 jaar op de markt is en wat meermaals 'geüpdatet' is (lees: updates die ze zelf niet konden fiksen en dus coding van gewone spelers overnamen), waarbij ze belachelijk veel inkomsten genereren door hun Shark Cards, gaat voorzien van een abonnementsvorm. Het is niet dat ze in zwaar weer verkeren of zo.

Té bizar voor woorden. Eigenlijk vind ik dat er een gerichte class-action suite gestart moet worden tegen deze flutontwikkelaar/uitgever.
Eén van mijn vrienden zal op een gegeven moment in het buitenland.

En daardoor konden we lobbies maken waar niemand aan toegevoegd werd, behalve als je actief joinde.

Dan werkt het spel best goed.

Maar de normale lobbies met alle hackers zijn hopeloos.

En Rockstar lost nooit een probleem op in hun bestaande code, of pas oude content aan. Ze doen aan zogenaamde "onion development", alleen maar steeds meer laagjes toevoegen. Zo hebben ze ook pas die eindeloze load times opgelost toen een hobbyist het voor ze gefixed had. Wij noemden het spel heel lang "loading screen online".

Ik vind R* echt een slecht bedrijf dat niet geïnteresseerd is in hun klanten. Die krijgen dus geen geld van mij ondanks dat er best leuke dingen in GTA5 en Red Dead 2 zitten die leuk zijn om met vrienden te spelen.
In de internet settings op je Playstation de MTU file size aanpassen naar 750 zorgt ook voor lege lobbies :)
Het door jou genoemde stukje over loading times is één van de dingen die ik bedoel met het stukje dat Rockstar andermans coding gebruikt om hun spel te fiksen. Bizar. Nu is het wel zo dat die persoon Rockstar zelf benadert heeft om dit toe te passen in een toekomstige update, maar het is wel erg slecht.
Het had weinig gescheeld of Rockstar had deze persoon levenslang verbannen vanwege het 'aanpassen en veranderen van Intellectual Property, oftewel IP'.

Een ander ding is het stukje code die ze gewoon gejat hebben van iemand die ermee bezig en dit nog niet kenbaar had gemaakt en public, namelijk het verbeteren van de handeling van de Harrier (in GTAO bekend onder de naam Hydra). Deze coder is doodleuk verbannen. Deze coder, die indertijd het goede voor had met GTA5, heeft daardoor besloten het spel te bashen en is modmenu's gaan verkopen (volgens mij doet ie dat nog steeds).
Ik heb lange tijd in solo lobbies gespeeld om CEO missies te kunnen doen en geld bij elkaar te krijgen.
Maar op een gegeven ogenblik ging het eenzaam grinden mij tegenstaan en ben ik publieke lobbies gaan spelen. Daar heb ik lange tijd missies gedaan die ik door de netwerkverbinding te verbreken kon afmaken als er een Opressor griefer langs kwam.
Maar dan nog is het speelplezier dat je kon hebben beperkt.
Solo is GTAV vrijwel niet te doen. Veel heists heb ik niet gedaan omdat je nooit weet wie je treft en hoe lang je moet wachten voordat je eindelijk een medespeler vind.

Uiteindelijk ben ik een mod gaan gebruiken om onvrijwillige kicks, teleports en andere ongein vrijwel onmogelijk te maken en om missies solo te kunnen spelen. Voordeel is dat ik het spel nu lekker relaxed kan spelen in een meer dynamische wereld.
Het vergt wel zelfdiscipline, want macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut ;)

De discussie die ik wel eens zie dat het spel nu eenmaal gemaakt is om elkaar te bestrijden omdat je immers daartoe opgeroepen wordt als een andere CEO of Motorbende een handeltje aan het doen is, vind ik onzin.
Ik zie vrijwel nooit hele teams (het zijn meestal maar twee of, uitzonderlijk, drie spelers) die met elkaar samenwerken. Vaak zijn dat dan degene die anderen het leven zuur maken en niet bezig zijn hun transport te verdedigen.
En sommige missies zijn daarbij vanaf het begin theoretisch niet haalbaar. De nachtclub missie om met de blimp boven de stad muziek laten horen is, ook al heb je vrienden die je helpen, praktisch onmogelijk. Een rocketlauncher en je bent het haasje.
Zo ook de verschillende auto aflever missies. Ook al blazen ze niet het hele voertuig op, met flinke beschadigingen is het ook al de moeite niet meer waard om die missies af te maken.
De onmogelijkheid om eerlijk (en zeker als solospeler) je imperium op te bouwen zonder in sololobbies maandenlang te moeten grinden is praktisch onmogelijk.

Wat wel mogelijk is, is het aanschaffen van Shark cards. Zodat je snel je doelen bereikt.
En dat is waar GTAV op afgestemd is. de onmogelijkheid om je doelen te bereiken en de mogelijkheid om deze met echt geld alsnog te kunnen halen. Zo ook nu met dit GTAV+ abonnement.
Mja, I know that feeling. Welk modmenu gebruik je? Ik gebruik wel eens kiddions. En dat is echt alleen maar om inderdaad, zoals jij zegt, public missies te kunnen halen.

Het mooie van Kiddions, is dat er geen functionaliteit in zit om de hele lobby of individueel mensen hun spel te leggen crashen. Het nadeel eraan is dat modder die iets anders gebruiken, jou direct spotten in hun modmenu en jou per direct kunnen laten crashen of erger, vast nagelen aan de grond.
Dat menu is inderdaad mijn steun en toeverlaat en het is precies genoeg om te doen wat ik wil en maar underpowered genoeg dat het je niet tot enorme ontregelingen van anderen hun spel verleid.
Overigens kom ik zelden een modder tegen die zo gefrustreerd is dat hij mijn spel laat crashen uit rancune.
Ik heb het dus met vrienden gespeeld in een "solo lobby".

Als je 7 seconden je internet verbreekt, dan wordt je in een solo lobby gegooid.
Maar dan kunnen anderen via steam nog wel op je joinen.

Als je met mensen in een lobby zit met heel verschillende locaties, dan lukt het R* niet om nog automatisch mensen toe te voegen, want de verschillen in ping zijn te groot of zo, en kan je dus rustig uren samen missies doen.
Toevallig keek ik gisteravond naar R* op Android, want het leek me leuk om een classic op m'n mobiel te hebben. Na de reviews gelezen te hebben, ga ik toch maar voor een gecrackte apk, want het is maar de vraag of hij het doet. En kopen voor update fixes hoeft ook niet. De meeste zijn gelaunched en nauwelijks geüpdatet.
Yep, ik heb de lol van Gta 5 online ook nooit begrepen. Terwijl ik Gta 4 online echt ontiegelijk veel heb gespeeld.
Paar keer online gegaan in Gta 5, direct cheaters tegen gekomen etc.
Maar goed, ik hou ook meer van straight forward games. Niet al die aankopen of verdiensten om beter te worden dan anderen.
Ik ben na GTA 1 gestopt. op het hoogtepunt! Hilarisch spel was dat.
En de boodschap van deze reactie is ?
Geef geen geld uit aan een oud spel.
Als je niet inhoudelijk kan reageren, omdat je antwoord de plank compleet mis slaat, waarom reageer je dan op mijn post ? Is een serieuze vraag.
Ik geef ook geen antwoord, ik geef je advies om verder te gaan nadat je veel plezier hebt gehad aan een spel. Dit alles met een en ludiek sausje overgoten.
Je zegt, geef geen geld uit aan een oud spel, terwijl je reeds aangegeven hebt dat je alleen gta1 gespeeld hebt.

Aangezien je de rest van de gta spellen niet gespeeld hebt, heeft jouw reactie geen waarde in deze discussie.
Tuurlijk wel. Ik heb nog een beetje gta 3 gespeeld, maar de magie was er een beetje uit. Zoals gezegd bent ik op het hoogtepunt gestopt. Ik raad je aan om dat ook te doen. Dat bespaart je geld en je bloeddruk.
Er bestaat hier maar 1 woord voor; melkkoe
En geef ze zakelijk gezien eens ongelijk... Zolang GTA nog steeds als warme broodjes over de toonbank gaat kun je ze, als bedrijf zijnde, weinig kwalijk nemen. Afgelopen maand is de 'next-gen' versie aangekondigd die voor een nieuwe impuls in verkopen zal zorgen en GTA online zal als gevolg daarvan waarschijnlijk ook wel weer een boost krijgen. Daar komt nu dus ook nog eens de maandelijkse inkomsten bij die voortvloeien uit deze abonnementen en gok dat de spelers dit gewoon zullen accepteren.

Cijfers uit een nieuwsbericht van november 2021:
Grand Theft Auto V sold more than five million copies in the quarter, and its total sales have now surpassed 155 million copies. Since its 2013 release, GTA V has generated more than $6 billion in revenue.
https://venturebeat.com/2...m-as-gta-v-hits-155m-sold

Daarbij komt nog eens dat GTA Online nog steeds een enorm succes is (cijfers uit augustus 2021):
According to the NetBet website, GTA Online earned around $911 million in USD over the past 12 months, which is an outstanding feat by itself.
https://www.thegamer.com/gta-5-rockstar-2-5-million-per-day/
Zakelijk gezien spelen er natuurlijk meer dingen, waaronder hun imago.

Denk niet dat het gunstig is als gamers Rockstar gaan zien als een bedrijf dat zijn klanten uit melkt.
Hardcore gamers overschatten vaak hoeveel een gemiddelde gamer hier over nadenkt. Kijk maar naar Activision. De meeste mensen die ik ken die nog CoD spelen hebben nog nooit gehoord over de schandalen rondom het bedrijf. En als ze er al iets van gehoord hebben kan het ze geen reet schelen, ze blijven CoD spelen. Rockstar zal door het uitmelken van GTA Online geen reele imago schade oplopen, zolang het spel voor de mensen die het nog spelen leuk bllijft.

[Reactie gewijzigd door lanarhoades op 22 juli 2024 13:57]

Het probleem is dat het nu wel heel erg “pay to win” wordt.

5 ton per maand in game currency is niet weinig. Ja je koopt er niks voor, maar het helpt wel mee om te kunnen sparen voor dingen. Spul waar je anders continu cayo perico voor moet grinden.

En ja mensen gaan dit doen want als je het normaal los zou kopen dmv shark cards kost het €7,50.
Maar is een bedrijfsschandaal reden om een game niet meer te spelen?

Ik bedoel te zeggen, we kopen ook nog steeds Dr. Oetker en Chanel die beiden banden hadden met de Nazi's.
Kijk maar Facebook, schandaal op schandaal en nog steeds zitten mensen er op.

Ik vind niet dat je een heel bedrijf moet straffen om de acties van een paar. Niet heel het bedrijf was zo, maar vervolgens willen de mensen wel dat het hele bedrijf er op afgerekend wordt. Hetzelfde zie je met Russen die hun oude leven in Rusland al jaren achter zich hebben gelaten voor een leven in bijvoorbeeld de VS of de EU, maar toch moeten zij het nu ontgelden door de acties van een paar man in hun regering.
De pure ironie is dat ze nu het bedrijf zijn geworden waar ze in GTA 5 grappen over maken.

En ik had aan het begin graag een abo gehad want ik doe niet
mee aan microtransacties, maar op de PS3 voelde het online gedeelte nog als Een gratis extra. Zoveel uur gespeeld met vrienden.

Maarja toen gingen de prijzen van content omhoog en de manieren om geld te verdienen omlaag en nu heb ik miljarden in game en ben ik er wel klaar mee.

Ben nu wel zo ver dat ik geen enkel vertrouwen meer heb in een GTA 6. Toch zonde als je kijkt hoe hoog ik dit bedrijf had staan.
Ik weet nog dat er in het begin veel cheaters waren die random miljoenen weggaven (hoe dit dan ook mogelijk was geen idee) opeens had ik 200 miljoen en kon ik alles proberen en/of kopen. Alles zou gewoon vrij simpel te grinden moeten zijn maar het is en blijft een melkkoe.. spelers verslaafd maken aan nieuwe content wat belachelijk veel tijd aan grinden zou kosten.
Dat station is redelijk gepasseerd vind ik.
Als puntje bij paaltje komt kopen mensen toch wel weer de nieuwe GTA natuurlijk, enigste waardoor Rockstar in de problemen kan raken is als een GTA 6 een groot drama wordt (a la cyberpunk)

Zelf ben ik al jaren klaar met deze GTA versie, heb de Singleplayer paar honderd uur gespeeld, GTA Online mede dankzij de laadtijden vond ik geen bal aan. Zie Rockstar ook als bedrijf dat de spelers zit uit te knijpen voor het geld. Maar als GTA 6 uitkomt en een goede single player heeft dan schaf ik hem ongetwijfeld gewoon weer aan.
Vind het ook enorm jammer van Rockstar. Natuurlijk is het logisch dat ze geld willen verdienen met hun product. Maar dit is inderdaad het uitmelken van klanten.

Ooit was het een bedrijf die vol passie games maakte. Die passie kwam ook echt terug in de games. Maar nu... helaas staat het binnenharken van geld op #1. De echte passie voor de game en gamers staat op #2.

Hoop dat dat hele gedoe met microtransactions e.d. niet gaat doorsijpelen in de singleplayer van GTA6 :(
Rockstar stond eerst best hoog op mijn lijstje devs waarvan ik een spel zou kopen voor full price.

Nu bungelen ze ergens onderaan de lijst met "shit die de ruimte op de schijf niet waard is".

Fuck off Rockstar. Ze teren nu op een paar verslaafde zielen die iedere maand tig honderden euro's in een online wereldje pompen. Hebben ze sinds GTA V of RDR2 überhaupt nog iets toegevoegd aan de gaming wereld?
Hebben ze sinds GTA V of RDR2 überhaupt nog iets toegevoegd aan de gaming wereld?
Maar daar is het ook niet echt de studio voor. RDR2 is nog relatief recent en ze namen (gelukkig) flink de tijd.

RDR2 vond ik persoonlijk de game van de vorige console generatie en GTA5 van die daarvoor. Dat ze niet elke twee jaar zoiets uitbrengen lijkt mij niet meer dan logisch.
Als je kijkt naar hun lijst van games dan is het toch wel extreem duidelijk dat GTA V een enorm omkeerpunt was. Tot aan GTA V brachten ze elk jaar wel wat uit, hoewel soms alleen dlc, maar die dlc had wel de kwaliteit wat elders een volledige game had kunnen zijn. Sinds GTA V, 8,5 jaar geleden, hebben ze nog maar één game uitgebracht, RDR2. En het is nou niet dat het er uitziet alsof ze al bijna GTA VI gaan uitbrengen of zo... Dus van vrijwel jaarlijks naar als we geluk hebben elke 5 jaar een game en dat is precies zo gekomen op het punt dat ze zo'n succes hadden met GTA online. Ik geloof best in toeval, maar hier niet :+
Ik heb liever dat ze er zo lang over doen en dan met de kwaliteit van RDR2 en GTA5 komen dan dat ze elk jaar met een RockStar Pingpong op de proppen komen :P
DLC voor GTA 4 was anders ook voortreffelijk. Met name The Ballad of Gay Tony kan wedijveren met de hoofd verhaallijn van de meeste GTA games wat kwaliteit betreft. Moeilijk te ontkennen dat binnen Rockstar de liefde voor het ontwikkelen van unieke karakters en verhaallijnen op de achtergrond is komen te staan ten koste van zo veel mogelijk geld uit spelers persen.
Het is lastig dit soort vergelijkingen zijn te maken. Bij eerdere GTA's gingen de ontwikkelingen van techniek ook gewoon veel harder dan nu. Zelfs GTAV is nog steeds een prachtige game, op alle gebieden.

De eisen liggen zo hoog dat het maken van een goede game veel tijd kost. Rockstar kan beter een "perfecte" nieuwe GTA uitbrengen dan dat er gehaast een release plaatsvindt, zoals we te vaak hebben gezien de afgelopen tijd.

Daarnaast heeft GTA online erg veel content gekregen waarvan voor vertrouwde spelers eigenlijk alles gratis te doen is.
Daarnaast heeft GTA online erg veel content gekregen waarvan voor vertrouwde spelers eigenlijk alles gratis te doen is.
Maar dat was nou net het hele punt, dat ze jaren lang de meeste effort in GTA online gestoken hebben en singleplayer het ondergeschoven kindje lijkt te zijn.
Ik persoonlijk zou eigenlijk zeer graag hebben dat ze Red dead redemption (1) uitbrengen voor PC (liefst goed opgepoetst en misschien met upgrade graphics.

Ik zou wel heel graag weten waar alles begon (en weten wat er zo creepy is aan die stal waar John Marston door loopt in de epiloog van RDR2 :) )
Ik heb RDR1 ook wat minder scherp. Niet uitgespeeld als ik het mij herinner.

Er gingen een tijdje geruchten dat ze RDR1 in de engine van 2 aan het bouwen zijn, dus als dat waar is dan sta ik vooraan. Het liefst als bundel met RDR2 upgrade voor de huidige generatie consoles.
Ze hadden wat mij betreft nog wat meer offline verhalen mogen bedenken.
Wat ik echt teleurstellend vind is dat ze in mijn ogen te weinig gedaan hebben voor offline single player content. Een DLC hadden ze best kunnen uitbrengen.. Mooie verhaallijnen ect..
Volledig mee eens! Ze hadden destijds wel uitbreidingen op de planning, echter zijn die voor de single player modus allemaal geannuleerd i.v.m. het (commerciële) succes van GTA Online. Zoiets zegt toch wel iets over een bedrijf.
https://www.dexerto.com/g...tory-dlc-revealed-852911/

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 juli 2024 13:57]

Het zegt vooral wat over de aandeelhouders en niet over de developers. Die ontwikkelen waarschijnlijk met veel liefde een nieuw single player offline verhaal, maar als daarmee het geld niet verdiend wordt, zullen de aandeelhouders er niet blij van worden.

Aan de andere kant, als er niet zoveel investeerders zouden zijn voor Rockstar, hadden ze ook niet zo'n groot gaaf spel als GTA V kunnen ontwikkelen.
Maar ook aandeelhouders zijn uiteindelijk de keuze van de ontwikkelaar ;)
Ik ben bang dat het bij Rockstar andersom is, de aandeelhouders bepalen de ontwikkelaar.
ze pompen veel liever die dlc's de wereld in voor online want daar word geld mee verdient
voor een goeie offline dlc moeten ze een buslading voice actors inhuren en dat kost geld
Ik denk dat het wel terug verdiend kan worden ik denk dat er heel veel mensen weer inhaken op een lang dlc verhaal dan dat ze online gaan spelen. Stel dat ze zoiets gaan maken zou jij het spel weer oppakken? Ik wel :-)
Als ze gewoon een nieuwe offline story maken in de bestaande stad zou ik het spel voor de 4de keer aanschaffen op de xbox! (pc, ps3, ps3(disk kapot))
ja ik zou voor een goeie dlc wel willen betalen, liever dan die gare graphics update die ze nu brengen
Die huren ze nog steeds in voor stories/cutscenes in gta online
Elk kwartaal word er een uitbreiding toegevoegd aan gta online. Ik heb me prima vermaakt met nieuwe races, missies e.d.
Zeker niet elk kwartaal, de laatste jaren 2 DLC's per jaar.
Op zich zou nog steeds wel full price voor een rockstar game willen betalen, echter zal misschien wel effe kat uit de boom kijken.

Of ze nog iets hebben uitgebracht vast wel, maar niet iets wat nieuwswaardig is dan.
RDR2 is al weer 4 jaar oud zowat, dus eens wat nieuws mag wel.
Het straalt er vanaf dat het alleen nog maar om zo veel mogelijk winst gaat, die tenenkrommend slechte 'Definitive Edition' is denk ik nog maar het topje van de ijsberg.
Er zijn ook best wat grote namen weggegaan bij Rockstar de afgelopen jaren, dus ik zie het somber in.
Doet me een beetje denken aan het ooit zo goede Blizzard.
Deden ze dat eerder wel dan? GTA V en RDR2 hebben nog altijd een geweldige singleplayer, dus ik snap niet waarom ze nu niet meer hoog op je lijstje staan. Ik speel de multiplayer van beide niet, maar toch heb ik van allebei geweldig genoten.
Nou ja, de single player content was uitstekend. En dat geld ook voor Red Dead Redemption 2. Een beetje jammer alleen dat deze GTA online onzin de creatie van de single player games enorm tegenwerkt.
Ach ja, er zat ook 5 jaar tussen GTA V en RDR2, het is niet nieuw dat ze er langt over doen.

Van mij mag er wel een nieuwe Chinatown Wars uitkomen snel :)
RDR2 is niet zo oud en bovendien is er wat mij betreft nog geen enkele game uitgekomen die GTA V evenaart. Rockstar heeft mij dus eigenlijk alleen maar uitzonderlijk veel waarde geboden voor mijn geld.

Het is denk ik zeer de vraag of Rockstar zelf nog wel een game kan uitbrengen op het niveau van GTAV/RDR2. Maar zelfs als dat niet het geval is, zal het waarschijnlijk nog hartstikke goed zijn. Mijn grote angst is wel dat ze microtransactions aan de storymode gaan toevoegen.
Velen delen je sentiment, waaronder ikzelf.
Het is ook duidelijk dat Rockstar maling heeft aan het feit dat veel mensen hier hetzelfde over denken.

Een GTA 6 zal voor miljoenen mensen nog steeds een insta-buy zijn.. en Rockstar lacht in ieder scenario het hardst. Die macht hebben ze toch wel opgebouwd.
Als ze een quasi perfecte single-player kunnen maken, net zoals GTA V, koop ik het graag voor 60 à 70 euro. En net zoals miljoenen andere ervan zullen genieten.

Het GTA online verhaal bestaat omdat er genoeg mensen gebruik van maken
Ik had het allemaal best gevonden als ze ook gewoon met mooie singleplayer content hadden gekomen. :( GTA5 is nog steeds een van mijn alltime favo singleplayer games.
Dit spel levert Rockstar zoveel geld op. Echt gestoord hoeveel ze verdienen met minimale inzet
Blijkbaar is hier dan toch een markt voor?
Tenzij mensen zelf zeggen van, hier gaan we geen geld meer aan uitgeven.
Helaas zullen er altijd nog mensen zijn dit het niet boeien en toch geld er voor over hebben.
Ja, daarvoor zijn bedrijven er. Doen dat allemaal als ze kunnen. Of denk je dat apple "toevallig" die walled garden gemaakt heeft ofdat disney "toevallig" een eigen streaming dienst oprichtte ?
Er bestaat hier maar 1 woord voor; melkkoe
Helemaal mee eens! Ben niet voor niets al jaren geleden gestopt.
PAY TO WIN.
Als je het gewoon een maand wil spelen, omdat je bijvoorbeeld vakantie hebt, between jobs, whatnot, maar weet dat je daarna toch geen tijd meet hebt... Klinkt ideaal.
Daar hebben ze SharkCards voor 💀
Daar hebben ze SharkCards voor
Let op mijn woorden. Als GTA VI komt dan is dat ding loaded met mega transacties of je moet GTA+ erbij nemen.

Het end is zoek en het beroerde is dat de huidige generaties er geen probleem mee hebben dus ze betalen het gewoon
Ik bedoel dit niet sarcastisch maar oprecht: Een groot deel van de huidige generatie heeft geen idee hoe gamen vroeger was.
Ik kan me nog BF1942 herinneren. Met die mods kon je gewoon jaren vooruit. Tegenwoordig zijn mods vervangen door betaalde DLC.
De Unreal Tournament tijden. Duizenden maps en mods helemaal gratis _/-\o_
Want de mensen die de maps en mods maakten verdienen ook niet om betaald te krijgen of wel, nee daar praten wij niet over teehee.
Dat was het leuke juist, mensen die dat maakten deden dat als hobby, niet om hun zakken te vullen.
Winst maximalisatie boven alles! Triest eigenlijk, maar gelukkig zien we ook wel doordat gaming mainstream geworden is en financieel lucratief dat we ook meer kleinere ontwikkelaars hebben die het goed doen. Het blijft wel jammer dat je niet meer kan zeggen dat bepaalde ontwikkelaars staan voor kwaliteit en preorders meer lijkt op gokken dan iets anders.

Ik geloof ook wel dat games zoals GTA er niet meer gaan komen, andere tijden. Ook het muziek in het spel bracht veel sfeer en ik denk dat zulke auteurs rechten gewoon te veel kosten, hadden ze ook daarom niet in hun remakes een deel gewoon weg gelaten?

Huidige generatie word ook ouder en dan worden ze ook kritischer, Fortnite zal best wel een hoop kritische en bittere gamertjes gemaakt hebben :)
Laten we nu niet doen alsof gamen / entertainment industrie vroeger zoveel anders was.
Het verschil is dat er nu veel meer content gemaakt word en je dus je veel meer kan opwinden over van alles.

Et in de jaren 80, superman64 in de jaren 90 ,sonic 06 in de jaren 00, dungeon keeper in de jaren 10 en nog vele anderen daartussen .
Vroeger tijdens de arcades en in de hoogtijdagen van de videogame bubble werden er ook al en masse cashgrabs geïntroduceerd. Tweakers lezers bewijzen vooral oud te worden.

Je moet als bedrijf wel achterlijk zijn om dit niet verder uit te melken. Uiteindelijk komt dat ook weer ten bate aan nieuwe delen, die worden niet op lucht geprogrammeerd, en elk nieuwer deel zet weer de standaard voor ontwikkelkosten.

Ik ben er zelf ook geen fan van, en speel dit soort spellen enkel single player, maar als ik eigenaar was had ik denk ik niet heel andere beslissingen genomen. De populariteit bewijst de markt die er voor is.
Tja, voor de digitale distributie had je maar een handjevol uitgevers die vooral veel hetzelfde deden. Stuk of 10 verschillende genres, en in de 2D tijd nog minder. Winkels hadden hele bakken vol met shovelware en filmgames waren vooral marketing voor de film.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 13:57]

hoe gamen vroeger was.
Je bedoelt Pong, Asteroids of Pacman?

1980:
Atari 2600 fl. 500,00 (bijna €600 nu)
Cartridge fl. 50,00-150,00 (~€60-€180 nu)
Aanbiedingen waren zeldzaam en niet erg diep afgeprijsd.

Kijk nu eens naar PC games via Steam (sales), Humble Bundle/Choice, etc. Zeer diepe prijs cuts. En dan hebben we het nog niet eens over de complexiteit, kwaliteit, speelbaarheid en herspeelbaarheid van de meeste games.

Ja er is een hoop nostalgie voor oude games, zeker ook bij mij, maar als ik absoluut zou moeten kiezen tussen spellen van vroeger en nu, dan spellen van nu. Ik zou me niet meer heel lang kunnen vermaken met Asteroids (Atari 2600 versie), dan ga ik liever voor Nova Drift (€12,49):
https://store.steampowered.com/app/858210/Nova_Drift/
In een maand waarin zowel Elden Ring als Gran Turismo 7 is uitgekomen zegt de optimist in mij dat het nog wel degelijk kan: Een mooie single player game zonder extra fratsen waar je als gamer niet op zit te wachten. Echter als meer dan 90% van wat uit gaat komen de Gran Turismo 7 kant op gaat, steeds prijziger wordt, online only is met microtransacties en abo only dan voel ik niet echt veel enthousiasme voor de volgende generatie aan topgames. Het zou mij echt positief verrassen als GTA 6 naast haaikaarten geen verder betaalmodel heeft buiten het daadwerkelijk kopen van het spel.
Ik heb GT7 nog niet gespeeld maar los van dat je helaas verbonden moet zijn heb je toch geen abbo nodig en kun je single player doen zonder micro transacties?
1 April toch ha ha? nee? |:(
Het is allemaal wel iets te verdacht die data dus ik denk dat het 1 april grap is.
Alsof r* nog maar iets aan grappigs doet. En zeker over centen zullen ze niet grappen. Allemaal een voorbode voor gta6, die zul je wel mogen kopen voor ,70 euro, en als je die een beetje leuk wilt uitspelen nog eens een tientje per maand moeten lappen 🤐
Dit is wel weer next level inderdaad…
Ach, gewoon niet spelen!
*insert grap over Rockstar de melkfabriek*

Dit is wel marketing op z’n best. Kost geen drol om te fabriceren en het verkoopt zichzelf aangezien GTA online genoeg spelers heeft.

Nu maar wel hopen dat GTA 6 een killer game wordt.
Zelfs als gta6 een killer game is, koop ik het nog niet. Rockstar heeft volledig afgedaan. Er zijn genoeg andere games om te spelen.
Dat is echt nonsens. Als het toch een prima game is, kun je deze toch gewoon kopen?
Je HOEFT niet mee te doen met de online gekte. Doe ik ook niet maar vind de single-player van GTA écht geweldig.
Dus deze online gekkigheid moeten ze vooral blijven doen, als ze daarmee een fantastische GTA6 kunnen uitbrengen (met een fatsoenlijke single-player)
[aannames]

Met content als; unlock this vehicle nog for $ 9.99 of wapens $ 2.50, niet te spreken van de special outfit set voor maar $ 25

A la Fortnite zeg maar....

[/aannames]
Ik krijg steeds meer zin om alleen nog maar oude games te spelen.

De geldhonger van de huidige gamesindustrie is gewoon ziek. En mensen zijn nog gestoord genoeg om er in mee te gaan ook. En je hebt maar een paar whales nodig die er voor zorgen dat de hele constructie in stand blijft.

GTA is 1 van mijn favoriete singleplayer series maar GTA 6 ga ik pas kopen als die zich lang en breed bewezen heeft.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 22 juli 2024 13:57]

ik speel nog steeds hetzelfde als 10 jaar geleden, af en toe een nieuw indie developed speeltje ertussen maar daar blijft het bij.
Ik speel zelf eigenlijk helemaal geen grote titels meer.

Ik doe het alleen momenteel nog met train sim world 2 en farming simulator van 11 tot 22.

De rest zijn het nog allemaal oudere games waarvan ik 90% serieus nog niet eens gespeeld hebt.
(veel aankopen op steam wanneer er wat kortingen waren)

Daarom koop ik ook geen hele dure stroom verslindende videokaarten. (momenteel een RX6700XT die het voor mij prima voldoet) Ga pas een upgrade doen in 2023/4 voor een RDNA 4 kaart. (hoop dan op een RX6800 of alweer een RX6700XT type kaart.)

Daarnaast ben ik zelf ook al tijden bezig met retro computers. Dus ga vooral de oudere dos games eens weer meer aandacht geven (en de games die ik nog nooit eerder hebt gespeeld)
Vermaak me de komende tijd wel zonder EA, EPIC, en Rockstar.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 22 juli 2024 13:57]

Wat ik me afvraag: ben je met die 500K GTA$ Überhaupt iets of is alles ondertussen zo duur geworden dat dit peanuts is?
Ik speel GTA V Online regelmatig en $500k is idd niet zoveel.

Als je de Cayo Perico heist een beetje in de vingers hebt kan je die inclusief alle voorbereidingen onder het uur voltooien. Wat gemiddeld 1,1/1,2 miljoen $ oplevert.
Wat een uitgemolken spel is dit. Laten ze eens met GTA 6 komen, misschien mag ik dat nog meemaken voor mijn pensionering (over een jaar of 28).
Als ze al zo met gta 5 (online) omgaan, waarom zou je dan nog gta 6 willen?
Ik ben altijd rockstar en gta fanboy geweest maar inmiddels mag het mij gestolen worden. |:(
In de hoop dat het nog wat gaat worden. Maar zal wel weinig single player meer zijn, dus dan skip ik 'm ook.
Je verwacht het niet.. een game play abonnement.. 8)7

Gamen wordt dadelijk gewoon een casino spel.. 8-)
It already is: The Diamond Casino & Resort
Aldus, het word tijd dat er op school les gegeven gaat worden in dit soort producten.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 22 juli 2024 13:57]

Aangezien GTA 18+ is kopen 'als het goed is' alleen volwassende sharkcards (en GTA +).
Anders is de ouder(s) verantwoordelijk voor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.