Rockstar Games: 'Commerciële exploitatie' op rp-servers niet meer toegestaan

Rockstar Games heeft vrijdag nieuwe regels geplaatst omtrent multiplayerservers. Daarin staat dat de ontwikkelaar 'zal optreden tegen commerciële exploitatie op roleplaying-servers van derden'. Daaronder wordt onder meer de verkoop van lootboxes verstaan.

Rockstar schrijft dat het 'de creativiteit van fans ondersteunt en wil dat makers hun passie voor zijn spellen laten zien'. De studio trekt echter een grens bij 'commerciële exploitatie op roleplaying-servers van derden'. Daaronder worden de verkoop van lootboxes, ingamevaluta, bedrijfssponsoring en de integratie van cryptovaluta of nft's verstaan.

De nieuwe serverregels zijn afgestemd op de bestaande regels van GTA-uitgever Take Two voor singeplayermods. Deze verbieden 'inhoud die intellectueel eigendom van derden gebruikt, de officiële multiplayerdiensten van Rockstar Games verstoort, of nieuwe spellen, verhalen, missies of kaarten voor het spel maakt'. Rockstar en Take Two willen naar eigen zeggen met de nieuwe regels ook voorkomen dat op een RP-server hun eigen intellectuele eigendommen worden misbruikt. Vermoedelijk heeft dat te maken met de commerciële activiteiten die plaatsvinden op de servers van de populaire GTA V-multiplayermod FiveM.

Update, 13.22 uur: In het originele artikel stond dat het alleen om multiplayerservers van derden ging voor GTA Online. Het nieuwe regels betreffen echter servers van derden voor Rockstar-spellen in het algemeen, dus ook GTA V. Ook is er een passage over FiveM toegevoegd.

Door Loïs Franx

Redacteur

23-11-2022 • 09:41

38 Linkedin

Reacties (38)

Wijzig sortering
Uh, nee. Het gaat expliciet niet om GTA Online servers. Er *is* geen "roleplay-server" in GTA Online. De regels zijn aangepast vanwege de explosie van (commercieel ingestelde) RP servers op FiveM, maar Rockstar/Take Two doet z'n best om het zo algemeen mogelijk te formuleren.

Het is mij niet duidelijk waarom specifiek deze regel is ingesteld - wat er nu gebeurt heeft weinig of geen invloed op GTA Online, want de spelmodi op custom MP mods zoals FiveM worden niet verboden. Enkel de commerciële exploitatie, dus tussen de regels door knijpt Rockstar een oogje dicht voor het bestaan van FiveM, de successen die ze boeken én de RP-servers.

Dit staat in schril contrast met hoe FiveM initieel de nek om werd gedraaid, en het trachten offline halen van de SP-modding-tool OpenIV.

Misschien ben ik te cynisch, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze dit instellen zodat de (MP) modding-community minder economisch en toxisch wordt, en dat dit dus wordt gedaan ten goede van de hele community, want dat wordt waarschijnlijk wel hoe het uitpakt.

De afgelopen tijd heerst er een grote ontevredenheid over gemonetiseerde mods op FiveM vanuit de (SP) modders die gratis mods maken en aanbieden, deze update van de regels lijken die zorgen en ontevredenheid tegemoet te komen...

We zullen het zien hoe het FiveM-platform dit soort dingen aanpakt, maar ik zie het in ieder geval als een verrassend positieve verandering.
Reageer
Het is toch best apart dat FiveM al jarenlang toegestaan wordt terwijl de devs van FiveM honderduizenden euro's verdienden per maand aan licenties, upvotes en het creëren van een Monopoly voor zap-hosting voor de verhuur van pre-installed FiveM servers.

Dat valt toch duidelijk onder "Commerciële exploitatie"?

Alleen al aan licenties:
14.682 patreon backers * minimaal 15 euro voor Cfx.re Element Club Argentum = minimaal 220.000 euro aan licenties die ze verkopen iedere maand! En dan is niet eens meegeteld hoeveel mensen een duurdere licentie nemen. Ook niet meegeteld wat ze verdienen aan upvotes.

Tebex
FiveM staat ook sinds een paar maanden toe dat je mods mag verkopen via hun website. De betaling moet dan via Tebex gaan waarbij FiveM een 15% cut krijgt.

*Knip*
Admin-edit:Smaad verwijderd.


Zap-hosting monopoly
Daarnaast worden random IPs permanent verbannen van servers die niet door Zap-hosting worden gehost omdat deze server een "unauthorized GSP" zouden gebruiken. Er is trouwens geen enkele manier om Authorised seller te worden. Wettelijk gezien een donkergrijs gebied. Dat is wel grappig bij grote hosting partijen zoals OVH waarbij het toch vaak gebeurd dat iemand een IP toegewezen krijgt die banned is door FiveM, die een oude/andere klant weer released/teruggeven heeft aan OVH. 8)7

Wil je daar als rockstar mee geassocieerd worden?

Waarom doet rockstar niets tegen FiveM?
Die reden ligt natuurlijk voor de hand liggend. FiveM geeft GTA een boost in spelers. Met dagelijks meer dan 200.000 spelers houd FiveM GTA V aardig op de kaart.

Rockstar houd zich natuurlijk niet aan zijn eigen regels als het hun goed uitkomt. Jammer want FiveM is echt een uitmelk platform geworden met al die licenties, upvotes, en geforceerd gebruik van Tebex.

Kijk maar naar RageMP en AltV. Deze platformen zijn minder populair maar doen alles volledig gratis!

[Reactie gewijzigd door jordynegen11 op 24 november 2022 12:54]

Reageer
Mijn interesse in FiveM hield ook op zodra ze met licenties begonnen te kloten. Toen kon je nog via een pagina gratis een oneindig aantal licentie keys genereren voor je servers. Wel heb ik de volledige source van FiveM (gedateerd ergens uit 2020) in mijn collectie.

En volledig schaamteloos om geld te verdienen op het werk van een ander. Het was namelijk NTAuthority (Echt een buiging voor deze ontwikkelaar trouwens; hij heeft diepe kennis in heel veel zaken. Tweakers heeft meerdere artikelen over zijn werk) die het gros van het werk van FiveM heeft gedaan en daarvoor ook werd aangeklaagd door Take Two.
Reageer
Waarom doet rockstar niets tegen FiveM?
Die reden ligt natuurlijk voor de hand liggend. FiveM geeft GTA een boost in spelers. Met dagelijks meer dan 200.000 spelers houd FiveM GTA V aardig op de kaart.

Rockstar houd zich natuurlijk niet aan zijn eigen regels als het hun goed uitkomt. Jammer want FiveM is echt een uitmelk platform geworden met al die licenties, upvotes, en geforceerd gebruik van Tebex.

Kijk maar naar RageMP en AltV. Deze platformen zijn minder populair maar doen alles volledig gratis!
Ik speel al ruim 6 jaar GTA Online en doe dat nog steeds bijna dagelijks. En in al die jaren hoge activiteit heb ik van deze termen allemaal nog nooit gehoord. Alleen FiveM heb ik qua term wel es langs zien komen maar nooit geweten wat het is, en weet dat nog steeds niet.
Hoe moeilijk is het om GTA V / GTA Online gewoon te spelen zoals het bedoeld is? :? :)
Reageer
Hoe moeilijk is het om GTA V / GTA Online gewoon te spelen zoals het bedoeld is? :? :)
Onmogelijk.

Matchmaking voor heists is ondoenlijk traag en je komt in een team vol met debielen, waarvan d'r eentje net voor het einde weggaat (of zichzelf/een objective opblaast) en de hele missie faalt.

De open lobbies zijn een doelloos geklooi met explosieve snipers en schreeuwende basisscholers op vliegende, raketschietende brommers.
Als je het geluk hebt dat je niet door een hacker in een kooi geteleport wordt.

Het is eigenlijk alleen fatsoenlijk te spelen in je eentje in een lobby, maar ook dan moet je uren allerlei verschillende 'taken' micro-managen om maar een beetje geld bij elkaar te krijgen. Of natuurlijk de bankpas trekken.

---

Bij RolePlay servers wordt er actief gemodereerd en wordt kinderachtig gedrag afgeschaft.
Je kunt ook bijvoorbeeld je in-game aansluiten bij de politie welke daadwerkelijk werken met gestructureerde rangen, waar je in kunt klimmen of een specialisatie kunt kiezen.
De afdeling Recruitment&Training stoomt je dan klaar voor 'het echte werk', waarna je de stad veilig moet gaan houden. Door mee te helpen aan alcoholcontroles of zelfs het oplossen kidnappingen.

GTA online is de meest opervlakkige gameplay die ik ooit gezien heb en is qua matchmaking/laadtijden (dus technisch en functioneel) onspeelbaar.
GTA FiveM is een van de meest diepgaande gameplay die ik ooit gezien heb.
Een ongelofelijk contrast.
Reageer
Onmogelijk.

Matchmaking voor heists is ondoenlijk traag en je komt in een team vol met debielen, waarvan d'r eentje net voor het einde weggaat (of zichzelf/een objective opblaast) en de hele missie faalt.

De open lobbies zijn een doelloos geklooi met explosieve snipers en schreeuwende basisscholers op vliegende, raketschietende brommers.
Als je het geluk hebt dat je niet door een hacker in een kooi geteleport wordt.

Het is eigenlijk alleen fatsoenlijk te spelen in je eentje in een lobby, maar ook dan moet je uren allerlei verschillende 'taken' micro-managen om maar een beetje geld bij elkaar te krijgen. Of natuurlijk de bankpas trekken.
Ik begrijp het niet, heb hier allemaal niet zo'n probleem mee.
Ja er zijn modders en helaas zijn dat er allemaal meer geworden over de tijd, maar als je over de jaren al een GTA-Online-vriendenkring opgebouwd hebt is het helemaal niet moeilijk om in Invite-Only al je taken uit te voeren zonder lastig gevallen te worden. En ook als je nog redelijk nieuw bent en weinig of geen vrienden hebt kom je er in public sessions vrij snel achter aan wie je wat hebt en aan wie niet. Je hebt zo mensen als vrienden toegevoegd.
Ook de laadtijden die je noemt kan ik me moeilijk in vinden, naast het feit dat als je randoms uitnodigd voor je missie/prep/heist/race/whatever, dat andere players die wel moeten accepteren, en dat dat geen technische beperkingen zijn. Je kan mazzel of pech hebben of andere players snel reageren of niet. En als je eenmaal met randoms samengespeeld hebt heb je zo weer nieuwe vrienden als iemand wel nuttig blijkt te zijn. Waarna je weer in Invite-Only samen kan spelen :)
Het is imo allemaal niet zo moeilijk om de game gewoon te spelen zoals het bedoeld is.
Reageer
Ik had het idee dat de game bedoeld was om gewoon even d'r in te kunnen droppen en met random mensen wat leuke missies te doen, of wat open-world dingen zoals een 'car meetup' te organiseren.

Maar zo is het i.i.g niet te spelen in mijn beleving (met randoms).

Ja, invite only zou wel een optie zijn en wellicht hebben ze de laadtijden gefixt sinds ik het een aantal jaren geleden heb gespeeld.

--

FiveM is echter alsof je een 24/7 invite-only lobby hebt, maar dan gericht op het beleven van avonturen; met een gamemodi die daarop is ingericht.
Reageer
Ik had het idee dat de game bedoeld was om gewoon even d'r in te kunnen droppen en met random mensen wat leuke missies te doen, of wat open-world dingen zoals een 'car meetup' te organiseren.

Maar zo is het i.i.g niet te spelen in mijn beleving (met randoms).

Ja, invite only zou wel een optie zijn en wellicht hebben ze de laadtijden gefixt sinds ik het een aantal jaren geleden heb gespeeld.
GTA is nooit bedoeld om 'zomaar even in te droppen en wat te spelen', je moet een heel imperium opbouwen, en dat kost tijd, energie en vooral veel volharding :)

En als je niet hebt meegekregen dat laadtijden verbeterd zijn loop je al een klein jaartje achter :)
Reageer
Als jij niet begrijpt waarom mensen niet GTA Online maar wel GTA RP willen spelen dan heb je naar mijn bedenking een heel klein vermogen om je in te leven in anderen.

Daarnaast klinkt dit meer als een buyers-remorse dingetje. 'Ik heb zoveel geld uitgegeven aan GTA Online, maar iedereen is veel geintresseerder in GTA RP waar ik niet aan mee doe! Dat vind ik niet leuk!'

Overigens hilarisch dat je zegt dat 'GTA is nooit bedoeld om 'zomaar even in te droppen en wat te spelen', je moet een heel imperium opbouwen, en dat kost tijd, energie en vooral veel volharding :)' en van alle dingen die je noemt die je nodig hebt, daar niet 'Sharkcards' bij komt kijken.


Mensen spelen GTA RP omdat het een vele male betere game is dan GTA Online.
Reageer
Ben je mij nou aan het ridiculiseren?
Ik gaf aan dat ik heel het systeem niet ken waar het hier over gaat. Maar GTA V en GTA Online ken ik wel. En daarom ik geef aan dat het helemaal niet moeilijk is om het gewoon te spelen zoals Rockstar het bedoeld heeft. Als eerste heb ik geen geld uitgegeven aan GTA omdat ik de 7-disc DVD Extended Box kado gekregen had in de voor-verkoop voor PC, en Sharkcards heb ik al helemaal nooit gekocht, dus wat wil je er mee zeggen? GTA Online kun je prima spelen zonder geld uit te geven. GTA 'RP' ken ik nogmaals niet en GTA V en GTA Online vind ik fantastische games zoals ze zijn, dus wat 'beter' is is een persoonlijke mening, die je alleen kan opdoen als je die weg al bewandeld hebt. Het klinkt nog steeds in mijn oren dat je niet de tijd en energie wil steken om je game-imperium op te bouwen zoals het bedoeld is. Dan is GTA Online gewoon niet jouw game. Dat kan en mag natuurlijk, maar geef GTA en Rockstar daar de schuld niet van ajb.
Reageer
Alleen FiveM heb ik qua term wel es langs zien komen maar nooit geweten wat het is, en weet dat nog steeds niet.
FiveM is een platform voor het hosten en vinden van roleplay(RP) servers van communities, dus niet rockstar. met roleplay word bedoeld politie vs gangs, en dat kan best wel ver gaan met tests voor dat je de server in mag omdat ze geen trolls willen hebben, en ze willen weten dat jij je kan gedragen zoals een agent of gangmember zich hoort te gedragen. ook hebben deze servers vaak add-ons voor voertuigen en hun liveries, wapens, skins en uniformen, client-side packs voor sirenes en zwaailichten, en PvE missies.

een van de grootste servers is NoPixel. om daar in te kunnen moet je uberhaupt whitelisted zijn door middel van een invite systeem op bepaalde public servers, of genoeg gedoneerd te hebben.
Reageer
Uh, nee. Het gaat expliciet niet om GTA Online servers. Er *is* geen "roleplay-server" in GTA Online. De regels zijn aangepast vanwege de explosie van (commercieel ingestelde) RP servers op FiveM, maar Rockstar/Take Two doet z'n best om het zo algemeen mogelijk te formuleren.

[...]

De afgelopen tijd heerst er een grote ontevredenheid over gemonetiseerde mods op FiveM vanuit de (SP) modders die gratis mods maken en aanbieden, deze update van de regels lijken die zorgen en ontevredenheid tegemoet te komen...
Inderdaad. Het betreft de commerciele activiteiten van en op FiveM servers. Voor gebruikers daarvan is vooral TEBEX een grote doorn in het oog. Die verzorgen, inmiddels op zeer grote schaal, de versleuteling van assets op die FiveM servers, waardoor de server admins A) - uiteraard vaak fors - moeten betalen voor, zeg, een MLO op hun server, en spelers de TEBEX mods ook niet meer kunnen gebruiken (ook niet als ze de mod gekocht hebben) voor hun SP behoeftes, aangezien die assets encrypted zijn dus.
Reageer
de creativiteit van fans ondersteunt en wil dat makers hun passie voor zijn spellen laten zien
maar... we verdienen er niks op dus mag het niet meer.
Reageer
Goed iets. Modding was altijd gratis. Nu willen de kleinste mod makers geld verdienen. Vervolgens krijg je commerciële bedrijven die zich erin gaan mengen/opkopen. Dit vernietigd de modding community.
Donaties prima.

[Reactie gewijzigd door F5544 op 23 november 2022 09:58]

Reageer
De andere kant van de medaille: als je als mod maker een kleine vergoeding voor de tijd en energie die je in het schrijven en onderhouden van je mod steekt vraagt is daar toch ook niks mis mee? Natuurlijk moet het in verhouding tot elkaar staan, maar als ik iedere week een paar uur in het verder ontwikkelen van mijn mod steek (zoals ik 15+ jaar geleden deed in het onderhouden van een custom GTA SA online mod, telkens nieuwe content bedenken) zou je daar toch ook iets voor terug mogen zien? Donaties zijn leuk, maar dat werkt imho niet goed binnen een community.
Reageer
Klopt. Alleen dit is toch iets wat je uit eigen beweging doet. Nu zijn de meeste gta "patreon" mod makers economisch ingesteld. Motivatie is snel geld verdienen ipv plezier. Modding moet geen business worden.

[Reactie gewijzigd door F5544 op 23 november 2022 13:38]

Reageer
Sure, maar dat kan ook gewoon door een paypal linkje op de website van de modmakers. Dat ging vroeger ook altijd zo.

Imo doe je modden vooral omdat je het leuk vindt, nieuwe content wil uitbrengen. Als het een repetieve taak voor je wordt en je er geen voldoening meer uit krijgt zonder geld te vragen, moet je dan niet gewoon stoppen?
Reageer
een mod bouwen doe je ook niet voor de euros; althans, zo werkte het niet toen ik me daar nog mee bezig hielt. Het is stukje hobby, prestige. En een 'goede' mod wordt wel erkend door gameontwikkelaars; beetje mazzel krijg je een job aangeboden. (was toen 16, stoppen met school om games te maken ging er thuis niet in)
Reageer
Als jij als ontwikkelaar geld wilt verdienen met game content, moet je maar je eigen game maken.
Of een contract aangaan met de originele maker van het spel om dit commercieel te mogen exploiteren.
Er zijn genoeg andere games waar je je zelfgemaakte content kunt verkopen, waar de maker dit wel mogelijk maakt.
Reageer
Ik zie dit niet zozeer in modding, maar in de art community is het de laatste jaren steeds makkelijker geworden om geld te vragen voor dingen en je ziet dus ook veel content die voorheen gratis was geweest achter een betaalmuur verdwijnen.
Waar deze communities voorheen een stel hobbyisten waren die gewoon leuke dingen met elkaar deelden word het steeds meer commercieel.
Reageer
Ja, maar er zit natuurlijk een verschil tussen een kleine vergoeding vragen (aldanniet vrijwillig) en actieve commerciële exploitatie.
Ik speel geen GTA V, dus ik weet niet wat er bestaat in deze scene en hoe die commerciële exploitatie er dus uit, maar er is natuurlijk wel een nuance te bedenken. Er is uiteraard ook een grijs gebied te bedenken. (uit de hand gelopen hobby denk ik dan?)
Reageer
flinke hobby dan :+
de voorbeelden zijn legio in de V scène

https://www.patreon.com/razedmods
grofweg 13.000 patrons a $10 tot 25 per maand met aanpassen van IP van een grote game ontwikkelaar

ander voorbeeld : UncleJust verkoopt interiors voor gebruik in FiveM RP servers, soms tot $1000 per stuk

https://youtube.com/@UncleJust
Reageer
Altijd? Bij FiveM is tebex geintroduceerd als een veilige* verkoop optie. Zonder dat was er nog steeds een markt voor FiveM/RedM assets. De spelers zelf hebben er dus eigenlijk voor gezorgd.

* Veilig want mensen deden de scripts zelf encrypten. Deze konden dus malware bevatten zonder dat de consument dat wist en dat wilde ze voorkomen.
Reageer
Zoals Patreon dat doet. Zo zijn er veel leuke mods maar de "premium" en de grote (noodzakelijke) updates zitten achter paywalls. Dat vernietigd ook de modding community waarbij het toxic is geworden.
Reageer
Precies, dus ze krijgen alleen de lasten en niet de lusten. Volledig terecht naar mijn mening. Al helemaal die modded lootboxes.
Reageer
Ze moeten blij zijn dat er nog een communitiy is. Ik ben iig al een tijd afgehaakt vanwege geen content (xbox)
Reageer
Roleplaying servers zijn compleet anders dan GTA online.
Reageer
Precies, Wat ze nu willen doen is dat ook nog de grond in trappen.
Reageer
Alleen omdat ze NFT's, modded lootboxes e.d. uit willen schakelen?

RP servers bestaan er omdat een bepaalde groep spelers wil RP'en, niet voor dat soort dingen.
Reageer
Nee ze hoeven er zelf niets aan te verdienen(buiten de 1 malige game aanschaf). Maar ze willen ook niet dat bedrijven/personen geld verdienen aan het werk van Rockstar.

Ik zie het meer als gratis music. Die je prima achter je vakantie/hobby filmpjes mag plakken. Maar het moment dat je geld verdient met je filmpjes dan moet je ze betalen. En daar is ook niets mis mee.
(In dit geval verbieden ze het ipv geld vragen).
Reageer
Ik heb jaren geleden zelf een RP server gehad. Het was erg leuk om te doen, maar de kosten werden steeds hoger naarmate de server drukker werd, naast het feit dat je erg veel tijd moet steken om de server up-to-date en interessant te houden. Het voelde voor mij als een tweede baan. Er werden verder geen in game voordelen verkocht, we draaiden volledig op donaties. Hiermee werd de hosting en de aanschaf van mods van derden betaald. Dit hield enkele maanden stand waarna het uit eigen portemonnee moest worden betaald. Vanaf dit moment was het voor mij niet meer te doen (naast werk) om de server in de lucht te houden. Ik begrijp wel dat server eigenaren dergelijke manieren hanteren om extra inkomsten te genereren. Jammer dat dit nu niet meer mogelijk zal zijn voor de bestaande servers.
Reageer
Jammer dat ze die mods voor gta online niet kunnen blokkeren, van de 10 lobbies 9 met modders...
Uit nood zaak dan maar inviteonly lobbies en me ding doen en dan om wat lol de openbare lobbie in..
Reageer
zeer irritant ja... zou zeggen permanente IP Ban, voor iedereen die online activiteiten van anderen verstoord. Heb gehoord dat het DRM beleid van Denuvo behoorlijk sterk blijkt te zijn(in sommige gevallen zelf "te goed") Als Rockstar North met hun zouden samen werken zou dat de multiplayer best aanzienlijk kunnen verbeteren.
Reageer
Ip-ban werkt niet omdat het vaak mensen zijn die op basis van commissie werken en dat is een groep die consequent circuleert.

De groep/bedrijven die er achter zitten pak je niet.


En helaas gaat zoiets vaak in hand. Crypto(shit)coins zijn vaak oververtegenwoordigd om zoiets te sponsoren, als een server populairder wordt zie je links en rechts spelers op komen dagen die van alles willen verkopen, etc, etc.
Reageer
Zijn er ook RP servers voor Xbox?
Reageer
Nee. Alleen de pc versie omdat je op een pc veel makkelijker applicaties kan maken
Reageer
Speelde vroeger LS-RP op GTA San Andreas multiplayer mod. Toen al waren character name changes te koop, abonnementen voor ingame cosmetics en weet ik het. Ze hebben er sowieso honderd duizenden dollars aan verdiend over de span van ongv. 15 jaar. Dat dit soort ongein nu plaatsneemt verrast me niets. Verschil nu, dit is de Multiplayer van Rockstar en geen mod.
Reageer
ik vind het voor zo ver ik heb gelezen, vind ik het wel goed dat ze dit doen.
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee