Take-Two maakt miljard euro verlies, belooft herstel met grote games vanaf 2024

Take-Two Interactive heeft in boekjaar 2023 een verlies van omgerekend bijna 1,04 miljard euro geleden. Dat terwijl de omzet met ruim de helft steeg. Het slechte resultaat moet vanaf april 2024 gecompenseerd worden dankzij 'ongeëvenaard succes' van aankomende grote games.

De omzet van Take-Two Interactive steeg met 53 procent naar 5,11 miljard, maar het bedrijf leed desalniettemin het aanzienlijke verlies van ruim een miljard euro. Het grootste gedeelte van dat verlies werd in het vierde kwartaal van boekjaar 2023 geleden. Take-Two schrijft het verlies onder meer toe aan afschrijvingen gerelateerd aan overnames.

Ook stelt het bedrijf dat er ruim 73 miljoen euro verloren werd aan de ontwikkeling van geannuleerde games. Tegenover IGN zegt ceo Strauss Zelnick dat er inderdaad meerdere titels geannuleerd of uitgesteld zijn. De vertragingen zouden veroorzaakt zijn door verminderde efficiëntie vanwege het thuiswerkbeleid. Vanwege de vertragingen verwacht Take-Two in boekjaar 2024 een vergelijkbare omzet te behalen, maar ongeveer een halvering van het verlies.

Om voor de teleurstellende cijfers te compenseren teaset Take-Two daarnaast een zeer belangrijk boekjaar 2025. De omzet moet in dat jaar stijgen naar bijna 7,4 miljard euro van wat de uitgever de release van 'meerdere baanbrekende titels' noemt. Hoewel er geen concrete games genoemd worden, speculeren verschillende media zoals bijvoorbeeld Eurogamer dat het bedrijf hier onder meer verwijst naar de release van Grand Theft Auto 6, een game die volgens verschillende bronnen inderdaad ergens in 2024 of 2025 uitkomt. Ook is er een nieuwe Mafia-game in de maak en wordt er een nieuwe BioShock-game verwacht. Boekjaar 2025 loopt van april 2024 tot april 2025.

Door Yannick Spinner

Redacteur

18-05-2023 • 11:05

128

Submitter: T-Junkie

Reacties (128)

128
128
77
3
0
35
Wijzig sortering
Beetje bizar om in het nieuwsitem te linken naar een YouTube video van een jaar oud met de caption "Of course, I'm not known for GTA 6 news, so take all this information with a grain of salt."
Toen thuiswerken verplicht was hoorde ik van alle managers hoe goed het ging en kwamen ze met een onderzoek waaruit bleek dat efficiëntie niet lager was. En nu het niet meer verplicht is wordt de toon "we willen dat jullie naar kantoor komen want dat is efficiënter".
Verschilt natuurlijk ook per sector. Met een game studio werk je met z’n allen aan 1 project (per game natuurlijk), dat kan je efficiëntie wel degelijk verminderen.
Uiteindelijk zijn alle projecten op te delen in kleinere (sub)producten/onderdelen/projecten. Dat deden ze ookal voor corona, voordat thuiswerken zo normaal was. En bij zoiets als programmeren kan afleiding (zoals Henk die komt vragen hoe het er voor staat, of Achmed die hard praat bij de lantry met zn wilde verhalen over het weekend) juist killing zijn voor je productiviteit.
Het is een combinatie van. Zo heb ik een tijdje geleden iemand iets gevraagd te maken. Hij heeft het gemaakt maar volgde niet helemaal onze architectuur. Werkte perfect stabiel maar nu spijt dat ik d'r niet wat meer tijd voor heb genomen hem te begeleiden.... als we op kantoor hadden gezeten was dat organisch verlopen maar nu moet de senior wat meer tijd steken in de junior.

Natuurlijk heb ik ervan geleerd en zal het de volgende keer beter gaan maar het is niet perse goed dat thuiswerken.
Dat is precies het ding: iemand online begeleiden is anders dan hoe het vroeger was. Mijn ervaring als consultant is dat het vele malen effectiever is online, en ik kan letterlijk 5 tot 7 klanten per dag bedienen, omdat ik niet moet reizen. Maar, dat was wel even wennen inderdaad! Leer de krachten van online werken gebruiken en je wil nooit meer terug; die open-office spaces heb ik geen seconde gemist.
Opdelen in zulke blokken dat iedereen zijn deel kan doen en dat het dan zonder samenwerking werkt kost wel heel veel overhead.
Maar dat opdelen is wel de praktijk in software ontwikkeling. Van game tot bank, van kofferrolbandsystemen tot websites. Het zijn allemaal dingen die te groot zijn voor 1 persoon, dus word er een team gevormd. En ook dat zal het ontgroeien, dus krijg je meerdere teams. En zo groei naar je naar afdelingen, etc, etc. Ja, daarbij groeit de overhead wel, maar zo lang de overhead minder snel groeit dan het extra werk wat je kan doen, is dat wel de manier om meer werk gedaan te krijgen.
Het is niet per se zonder samenwerking, je kan met alleen teams gebruiken al elkaar bellen, chattten, dingen doorsturen, scherm delen, presentatie met meerdere personen. Allemaal geen probleem. Er is wel minder controle, dat kan ook invloed hebben op de effectiviteit.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 23 juli 2024 08:03]

Ja, en dan mag je integreren, en is het gewoon handig dat mensen ter plaatse zijn om dat af te stemmen, vragen te stellen, testen, etc.

Een deel van het werk kan inderdaad erg goed remote gebeuren, maar op een gegeven moment met het met elkaar samenwerken en is het niet handig als iemand weigert om niet naar kantoor te gaan.
Helemaal mee eens. 1 of 2 dagen op kantoor voor een programmeerbaan vind ik helemaal niet raar en zou ik ook stimuleren. Ik heb ook nergens gezegd dat iedereen volledig thuis moet gaan werken. Wel dat sommige dingen voor sommige mensen beter thuis kunnen.
Mwah, valt denk ik wel mee. In game development zit iedereen achter zijn eigen computer. Ja je werkt samen aan een project maar het is echt niet zo dat je constant samen aan het werk bent en elkaar moet aan spreken. Iedereen heeft zijn eigen taken die men alleen uitvoert op een PC, er zijn maar een handje vol mensen in zo'n project die vaak mensen moeten spreken zoals de leads en de director. Maar dat kan even goed via videobellen. Game dev is juist uitermate geschikt voor tele werken. Met goed management en leiderschap is het wel degelijk efficiënt te doen.
Toch lijkt het mij dat het handig is dat er tussen de mensen die code kloppen en de mensen die de assets maken geen bak bureaucratie zit en dat er tussentijds ook over en weer gecommuniceerd kan worden. Dus dat de programmeurs de modelleurs in persoon kunnen vertellen dat hun polycount omlaag moet en uitleggen waarom.
En dat kan niet online? Daar heb je echt geen kantoor voor nodig, dat is met Teams geen enkel probleem. Sterker nog, je hoeft niet eens op te staan om iemand wat te laten zien en je stoort nog eens niemand ook! Dus ik zie je bezwaar niet echt...
Nee, je hebt ook nog te maken met de sociale contacten en collegialiteit.
Alles bij elkaar opgeteld is het veel beter voor het bedrijf en voor de mensen die er werken als er gewoon op Kantoor gewerkt wordt.

Bovendien wat is het probleem om naar kantoor te komen? Waarom zou je thuis willen werken?

[Reactie gewijzigd door Audii op 23 juli 2024 08:03]

Anoniem: 1849202 @Audii19 mei 2023 09:40
Nee, je hebt ook nog te maken met de sociale contacten en collegialiteit.
Heb twee jaar thuisgewerkt tijdens de lockdowns en deze sociale contacten gewoon prima onderhouden, toen het weer mogelijk was om samen te komen zijn we op een uitje gegaan en dat was gewoon zoals vanouds.
Alles bij elkaar opgeteld is het veel beter voor het bedrijf en voor de mensen die er werken als er gewoon op Kantoor gewerkt wordt.
Welke zaken heb jij opgeteld dan? Want ik heb het idee dat er een aantal zaken zijn waar ik het bijvoorbeeld niet mee eens zou zijn.
Bovendien wat is het probleem om naar kantoor te komen? Waarom zou je thuis willen werken?
Waarom zou je graag 1-4 uur minder tijd voor jezelf hebben, de boel vervuilen door de auto te pakken richting kantoor en minder flexibel zijn qua werktijden?

Bij mij op het bedrijf, werken we 4x per week thuis en 1x komen we samen op kantoor, dat verloopt gewoon prima, maar voor mij zou het zelfs prima zijn als dit 1x per maand zou zijn. Die ene dag op kantoor merk ik uit de cijfers terug dat ik minder productief ben, dit omdat de collega's graag een dolletje maken en je constant afgeleid wordt. We zitten ook met een Servicedesk team op dezelfde vloer dus het is de hele dag vrij rumoerig.

Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je juist niet op kantoor zou willen werken.

Een aantal voordelen die ik mij zo 123 kan bedenken:
- Langer in bed blijven liggen.
- Meer tijd voor je hobby's omdat je niet hoeft te reizen.
- Meer tijd samen met je familie of partner.
- Je eigen muziek opzetten tijdens het werken zonder iemand daarbij te storen.
- In je kloffie aan het werk gaan mits je geen webcammeetings hebt.
- Geen gedeelde faciliteiten met collega's ofwel je komt geen toilet tegen die net vol gescheten is.
- Geen aircosysteem dat niet goed werkt waardoor je last krijgt van je luchtwegen.
- Niet in de file staan, niet dealen met uitvallende treinen of andere verstoringen.
- Je wordt niet gestoord door collega's of andere afdelingen tijdens het werken.
- Je hoeft geen vrij te nemen als er pakketjes binnenkomen of werkzaamheden aan je huis zijn.
- Je kan makkelijker je dienst aanpassen omdat je 1-4 uur vrijgemaakt hebt op een dag, je kan dus eerder of later beginnen mits je een werkgever hebt waar dit mogelijk is.


Het verbaasd mij eigenlijk dat de regering niet gewoonweg verplicht dat men thuiswerkt bij beroepen waar dit mogelijk is:
- Minder uitstoot doordat er minder auto's de weg op gaan.
- Kantoorpanden kunnen dan gesloten worden waardoor er ruimte ontstaat voor andere bedrijven of de bouw van woningen. Het bedrijf waarvoor ik werk heeft iets van 12 kantoorpanden, met nog een aantal kleinere panden door het land. Dit zou je makkelijk kunnen terugschakelen naar 3 als het gros van het bedrijf zou thuiswerken.
- Het bedrijf waar je voor werkt kan een hoop besparen op huur, energieverbruik, reiskostenvergoeding en andere zaken waardoor e.v.t. hogere salarissen een optie zou kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1849202 op 23 juli 2024 08:03]

Waarom zou je begot nog op kantoor willen werken? Het is 2023.
Alsof werk de plek moet zijn voor sociale contacten :+ . Doe is wat leuks met je vriendin of vrienden zou ik zeggen.
De drempel is gewoon lager om voor kleine dingetjes toch iemand even aan te spreken. Het type vragen wat ik krijg op kantoor is heel anders dan de type vragen die ik krijg van thuiswerkers. Zeker in start fase van projecten is veel en constante afstemming nodig, dat werkt gewoon inefficiënt online. Communicatie is 100% p2p online terwijl het meekrijgen van discussies om je heen ook gewoon waarde heeft. en mensen drukken toch minder snel op de “bel” knop.
Want?

Ik doe zelf development en dat gaat echt 100 keer beter thuis dan op een chaotisch kantoor. Ik kan me ook zo voorstellen dat je als creatieveling ook meer inspiratie op doet in je eigen omgeving dan op een saai kantoir. Kwa communicatie mbt tot planning etc is er ook geen enkele reden om dat fysiek te hoeven doen.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat mensen met thuiswerken dan meer gaan luieren en gewoon minder hard werken. En dat op kantoor de manager gewoon lekker in hun nek kan hijgen om het werk af te krijgen.
Het is ook voor een deel middle-management dat tot hun schrik tot de conclusie komt dat ze eigenlijk niets toevoegen en dat alles net zo goed gaat als ze niet hun developers in de nek staan te hijgen. Die willen dat mensen weer naar kantoor komen zodat ze kunnen pretenderen dat hun functie er toe doet.
Nou ja thuiswerken is voor een dagje in de week ook wel prima, maar ik kan niet geloven dat de hele week thuis zitten of 1 dag in de week op kantoor gezond is voor je bedrijfscultuur en je collegialiteit.
Wat is volgens jou een goede bedrijfscultuur / collegialiteit?

Ik vond zelf de uitjes/evenementen/team building meetings en dat soort dingen altijd nogal geforceerd. Collega's zijn geen vrienden. Leuk als je een beetje met elkaar door een deur kan, maar daar houdt het op. De 1 of 2 collega's waar je toevallig wel een klik mee hebt kun je altijd zelf benaderen indien gewenst.
precies dat... ikzelf zit daar ik niet op de wachten, het is geen vriendeclub waar ik zo nodig goed uit de voeten moet kunnen. Ik wil gewoon als prof applicaties ontwerpen en maken. Daar hebben we een team voor nodig, en dat team building kan mij gestolen worden.

We zijn een goor bedrijf met +50k werknemers, meerendeel van de ontwikkelaars zit thuis. Werkt prima en we maken al deze tijd winst.

Ik ga alleen als het echt nodig is... dan zit ik 2.5 uur in de auto...zucht...
En hoeveel winst zou er zijn als er intensiever wordt samengewerkt? Of hoe zou de kwaliteit zijn?
Ze bespaarden bij ons 2 ton per maand doordat er niet meer gereisd werd en men niet meer in hotels moest verblijven, op een IT dienstverlener met 2500 werknemers. Productiviteit door het dak, communicatie veel beter dan voorheen, omdat we elkaar nu wel spreken terwijl we allemaal bij een andere klant zitten. Thuiswerken is echt een zegen!

Heb je wel eens samen naar code gekeken? Dat gaat echt zo veel beter via Teams! Niet meer schuin leunen om die kleine letters te kunnen lezen, je stoort je collega's niet meer dankzij fatsoenlijke headsets, je hoeft niet eens op te staan om hulp te vragen. Voor mij nooit meer een kantoor, tenzij voor de gezelligheid. Kunnen ze die huur ook nog besparen!
Tja, ik vind het een vrij asociale ontwikkeling. Ik ben het met je eens dat het geen vrienden zijn, maar toch.

Ik zie het meer zoals je buren. Daar steek je ook wat contact in ookal zijn het maar toevallig de mensen die naast je wonen. Dat doe je omdat je ze soms ook nodig hebt, en dan helpt het om elkaar degelijk te kennen. Maar je hoeft er niet perse elke avond bij op de koffie te zitten.
Je bent voor een bedrijf niet meer dan een nummer, en als het slecht gaat zetten ze je ook zonder pardon aan de deur, dan heeft de hele "gemeenschappelijke band" en "collegialiteit" ook ineens geen waarde meer.

Laat heel dat feelgoodgedoe op het werk maar achterwege. Ik ben op het werk om te werken, en collagas zijn collegas, geen vrienden of maatjes waar ik nog een band mee wil opbouwen.
Precies die filosofie is dus waar ik bang voor ben. Het wordt allemaal kil en zonder gevoel.

Ik weet niet waar jij werkt, maar ten eerste denk ik dat bedrijfsleiders jou beter kennen als ze je regelmatig aan het werk zien, en niet alleen via een schermpje. Tuurlijk, als het slecht gaat met een bedrijf en er moeten mensen ontslagen worden, dan maakt het niet uit hoe vaak je fysiek aanwezig bent en hoe leuk je bent, maar of je bevalt en of er werk en geld voor je is.

Maar afgezien van dat, als ik een functioneringsgesprek heb, is een van de pluspunten toch wel dat ik goed kan opschieten met een team en benaderbaar ben. Als ik 4 dagen per week thuis werk weet ik zeker dat dat minder zou zijn.
Ik vind niet dat ik moeite en energie moet steken in het goed omgaan met collegas en samenhorig werken aan de functionaliteiten, dat wanneer het moeilijk gaat enkel de harde dukaten tellen en er gewoon keiharde ontslagen vallen met menselijke dramas als gevolg.

Ofwel zijn we allemaal heel menselijk, lief en vriendelijk voor elkaar, en werken we echt in een team dat samen naar boven of samen naar onder gaat.

Ofwel werken we om de aandeelhouders tevreden te houden en het bedrijf winstgevend te laten zijn, en moet er ook niet meer rond de pot gedraaid worden dat dat eigenlijk het enige is wat we aan het doen zijn.

De twee combineren vind ik een beetje schizofreen eerlijk gezegd..
Positief verschil , kunnen we prima zien op de beurs. Since Corona alleen maar omhoog gegaan :D dus ja, het maakt geen verschil… we zaten al sowieso met veel ontwikkelaars uit het buitenland.
Meestal werk je als collegas in meer of mindere mate samen, als een team. Dan moet je elkaar goed kennen en begrijpen.

En soms kom ik ergens niet uit en ga je dan sparren met een collega, tuurlijk kun je ook online TeamVieweren of wat dan ook, maar het is niet het zelfde.


Thuiswerken heeft voordelen, rust en meer je eigen dag kunnen indelen, maar als je niet een totaal individualistisch bedrijf wil stichten zou ik het houden bij max 1 dag in de week, tenzij..
Dat geeft geen antwoord op mijn vraag.

Dat je elkaar goed moet kennen om elkaar te begrijpen ben ik het niet mee eens.
Als dat zo was kon je alle consultancy bedrijven opdoeken.

Als mijn klant wil dat fysiek iets besproken wordt dan wil ik daar best aan meewerken.
Maar ik weiger langer te blijven dan nodig is zodat ik in rumoerige kantoortuinen kan gaan zitten waar iedereen naar elkaar loopt te gillen en mensen je constant lastig vallen met vragen omdat ze zelf te incompetent zijn om zelfstandig hun werk te doen.
Een goede consultant heeft juist als eigenschap dat hij heel snel goede contacten en netwerken kan opbouwen. Een consultant die de mensen en de bedrijfscultuur niet kent faalt.
En precies dat gaat sinds online werken echt beter dan ooit! Ik heb nog nooit zoveel collega's gesproken, want ze zijn veel beter bereikbaar, op hun eigen termen en in hun eigen context. Je wil echt niet weten hoeveel meer informatie ik op kan halen via Teams, simpelweg omdat mensen vrijuit kunnen spreken. Ik werk al 15 jaar als consultant binnen mijn bedrijf en corona heeft mijn werk echt zoveel beter gemaakt! Nog nooit zo effectief geweest in elk geval.
Je moeten conformeren naar een bedrijfscultuur is voor niemand gezond. Na meer dan 35 jaar het gezever over o.a. kinderen, de onnozele bezigheden in het weekend en de saaie avonturen in de vakanties van collega’s vindt ik de afgelopen 3 jaar thuiswerken de mooiste tijd van mijn werkzame leven.
Oh? Ik ben mn huidige job begonnen op de dag van lockdown en heb de binnenkant van ons kantoor nooit gezien buiten 1 meeting room voor het interview. 80% van ons personeel is tijdens of na COVID aangenomen en zit in verschillende landen.

De cultuur is 1 van de beste die ik ooit heb gehad en collegialiteit is fantastisch. Sommige wonen dicht bij elkaar en gaan weleens samen uit. We spelen online spelletjes tijdens werk in Zoom (skribblio enzo)

Het is niet voor iedereen maar mijn team doet het erg goed vanaf thuis.
Tja op kantoor kun je je beter profileren. Iets wat essentieel is om te voorkomen dat overbodige middle-management functies worden weggestreept. Dat is ook de reden waarom werken vanuit huis zo efficient is gebleken. Je krijgt veel meer gedaan wanneer niet iedere 5 minuten een manager over je werk heen loopt te zweven.

Gelukkig houdt mijn werkgever het werken vanuit huis in stand. De winst is sindsdien meer dan verdubbeld dus de CEO denkt ook wel twee keer na voor dat terug te draaien.
Toen thuiswerken verplicht was hoorde ik van alle managers hoe goed het ging en kwamen ze met een onderzoek waaruit bleek dat efficiëntie niet lager was. En nu het niet meer verplicht is wordt de toon "we willen dat jullie naar kantoor komen want dat is efficiënter".
Lees dit als "ontwikkelaars zijn minder te porren om te crunchen als ze thuis werken". En dat is goed. Crunch is een teken dat de planning niet op orde is. Dat ligt aan de planners, niet aan de ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 08:03]

Wij-zij denken is het slechtste wat je kunt doen.
Heb ik nog nooit een manager met een voorkeur voor iedereen op kantoor horen zeggen.
Tsja, bij het bedrijf waar ik werk zie ik ook erg veel nadelige effecten van thuiswerken. Dat komt niet door 1 of 2 dagen in de week thuis te werken maar door slechts één dag, ochtendje.. middagje of zelfs soms 0 keer op te komen dagen. Veel lui die overdag onbereikbaar zijn. Ik geloof echt dat er veel misbruik zit. Dat dit een groot project dwarszit (één game waar je met zn allen aan werkt) geloof ik het wel deels.
Mijn ervaring is echt precies omgekeerd: mensen zijn veel beter bereikbaar. En productiviteit kun je gewoon meten, da's niet heel lastig. Ik denk dat dit eerder iets zegt over de cultuur binnen je organisatie dan over het thuiswerken zelf; omdat we bijvoorbeeld met India samenwerken ondersteun ik veel teams die nooit naar kantoor gaan, en als ze wel op kantoor komen is het meer gezellig dan dat er iets wordt geproduceerd.
Denk dat dit een gevalletje gewoon een aantal redenen te zoeken om te schuld op af te schuiven dan dat het daadwerkelijk de grote oorzaak is
belachelijk veel uren doen lukt natuurlijk beter als je met z'n allen op kantoor zit ipv thuis en laat gamedevelopment nu net een sector zijn waar dat niet zo uitzonderlijk is
Ik zal ook nooit meer voor een baas werken met managers. Brr krijg er meteen weer rillingen vam als ik je bericht lees. Die nietsnutten kun je missen als kiespijn. Ik heb zo nog nooit ergens een nuttige bijdrage zien leveren. Google in de goeie tijd, toen hun slogan 'Be no evil' was hadden ze ook een grote hekel aan deze laag van managers. Al is dat ni helaas niet meer zo.
Nu maar hopen dat gta6 een flinke fatsoenlijke singleplayer krijgt, maar met het succes van gta5 online vrees ik het ergste met microtransacties van hier tot Tokio :'(
Ik zou juist graag de storyline met een goede vriend online kunnen doorspelen. Soort co-op.
Een singleplayer game met optie op co-op (zonder random matchmaking) klinkt als een perfecte release. Een GTA online er naast is dan ook prima, want voor mij zijn alle multiplayer aspecten vooral leuk als co-op, en ik zorgde er dan ook altijd voor dat ik een online server met z'n 2en kreeg om random mensen buiten te sluiten.
Niet een soort co-op. Dat is precies wat co-op is. Ik vind het altijd een gemiste kans als een singleplayer spel wel companions heeft, maar geen co-op. De companion(s) hadden prima vrienden kunnen zijn.
Persoonlijk heb ik dat liever echt niet. Laat single player echt puur single player zijn.
Wanneer er co-op in zit voel je als single player altijd dat het niet echt voor in je eentje bedoeld is.

Voor als het niet opvalt, ik ben echt een single player immersion type :+

Ook eeuwig zonde dat gta online zo'n succes was. Uitmelken to the max en geen enkele drang voor Rockstar extra single player content te maken.. ;(

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 23 juli 2024 08:03]

Ik had graag gezien dat veel van de online content ook voor de singleplayer zou zijn uitgekomen.
Ik zou me echt kostelijk vermaakt hebben met al het vastgoed en de missies die erbij horen.

Tuurlijk is AI niet hetzelfde als mensen om je missies mee te doen, maar juist cheaters maakte het online gedeelte ondoenlijk.
Ik denk als het online gedeelte niet zo zou zijn uitgemolken (grinden of betalen) ik het nog best leuk had gevonden.
Maar ik heb gewoon niet de tijd om uren de grinden voor wat leuke spullen, en ik ben wel een beetje de alles of niets type. (Als ik de max niet kan bereiken dan is het niet leuk meer. Ik hoef echt niet de beste te zijn, maar het mooiste penthouse, garage etc.. zou in een spel als GTA haalbaar moeten zijn)
Ik heb mij anders zonder een cent uit te geven mij prima vermaakt met GTA online. Maar ik hoop ook op een mooie singleplayer, en 1 die ook addons krijgt waar je uiteindelijk wel weer voor moet betalen, maar dat is wat mij betreft ook zeker geen probleem.

De release heb ik wel los gelaten, 5 jaar geleden hoopte ik al op een release van GTA6 of een singleplayer update.. We zien het wel, het is wel een day one release aankoop en ik neem een aantal dagen vrij!
Ja, gewoon een hacker vinden die oneindig cash inspawnt en dan kun je best leuk wat dingentjes doen online.

Of FiveM installeren.
Maar dan is er ook geen enkele vorm van uitdaging meer, dus voor mij is de fun dan meteen weg.

Ik heb het meegemaakt dat iemand 10 miljoen (geloof ik) op mijn character zetten, alle fun was meteen weg voor mij. Ik heb toen een nieuwe aangemaakt, die 10 mil daar naar toe gezet en weer verder gespeeld met de beperkte funds die ik had.
Je kunt jezelf dan een heel laag percentage geven met heists, waardoor je minder kans hebt dat iedereen midden in de Heist weggaat.

En als je in een freeroam zit, is het gewoon leuk om de kleuters op vliegende motorfietsen uit de lucht te schieten met die auto van 'back to the future'.
Ik ben eigen gestopt met GTA Online op het moment dat er vliegende autos en motoren kwamen.. het sloeg nergens meer op.
Precies dit, de eerste paar jaar waren het best, omdat alles vrij basic bleef en weinig hackers.
Ik kan alleen maar hopen dat het in GTA 6 op zn minst net zo lang gaat duren voordat alles om zeep word geholpen, want die hackers en extreme voertuigen gaan er uiteindelijk toch wel komen.
Of plezier hebben met vrienden en Heist en missies doen. Vermaak mij ook prima op Xbox zonder extra geld uit te geven.
Maar dan kun je het spel beter niet spelen want je beleeft er geen speelplezier mee. Datzelfde geld ook voor de aankopen binnen het spel.
Dat dacht men ook voor de release van RDR2, en kijk hoe sterk die singleplayer was.
Terwijl de multiplayer schijnbaar een dooie boel is. Ik ben door de verhalen en de ervaringen met GTA Online er eigenlijk nooit mee begonnen.
Als je het met vrienden speelt is het veel leuker dan GTA Online. Juist omdat ze het in de steek gelaten hebben omdat RDR Online geen goeie cashcow bleek. GTA:O was ik erg gauw klaar mee vanwege het gevoel dat je er of vreselijk veel tijd in moet stoppen of geld. En de wereld van RDR is een stuk relaxter, geeft een gevoel van vrijheid ipv de drukte van de stad. En je kan ook de (min of meer) good guy spelen, terwijl je in GTA toch vooral bezig bent met criminele activiteiten. Dat trekt me eigenlijk niet meer.

Grootste nadelen van RDR zijn dat het geen content meer lijkt te krijgen(al heeft dat zoals eerder gezegd ook flinke voordelen ;) ) en dat het toch wat bugs bevat, en het lijkt er ook op dat die bugs door de weken heen variëren. Nu hebben we bijvoorbeeld vaak problemen om het kamp te laten spawnen en doet ook de moonshine shack en de missies daarbij vreemd. Andere weken was het soms bijna onmogelijk elkaar's sessies te joinen. Aan de andere kant GTA:O had ook altijd vreemde bugs, maar dat zal inmiddels wel beter zijn, heb alleen totaal geen zin meer om dat te checken. :) Ik zit dan ook niet te wachten op GTA6 tenzij het een totaal andere ervaring is dan 5. Deel 4 vond ik eerlijk gezegd de beste tot nu toe, en die zou ik eerder weer oppakken(de single player dan).
GTA Online is overigens ook veel speelbaarder wanneer je de truc gebruikt om iedereen uit een open sessie te gooien en vervolgens je eigen vrienden uitnodigt.

Wat overigens maar tot drie mensen werkt. Dan keren de willekeurige mensen weer terug.
Volgens mij hebben ze recent wel het een en ander aangepast waardoor je in invite only lobbies wel meer dingen kan doen welke ze eerder enkel voor publieke servers toegang tot verschaften. Maar dat is mijn inziens al jaren te laat.
En ze hadden met diezelfde patch ook de Oppressor generfd. Dat ding was net een vliegende griefmobiel en dat maakte het spel dusdanig onspeelbaar voor de have-nots dat die stopten met spelen.

Maarja, too little, too late. Aan de hyperinflatie die niet onderdeed voor de Weimarrepubliek anno 1923 is nog steeds niks gedaan.
GTA Online is overigens ook veel speelbaarder wanneer je de truc gebruikt om iedereen uit een open sessie te gooien en vervolgens je eigen vrienden uitnodigt.
Da's waar, vroeger ook heel vaak gedaan in GTA:O.

In RDR Online kan dat helaas niet en dat is een erg groot gemis. :( Ik snap het idee wel van een echt gevaarlijke wereld(zoals het wilde westen), maar met de griefers die je vaak tegenkomt(parlay, olé , olé ;) ) heeft dat meer met game-mechanics dan realisme te maken.En als het echt irritant wordt(of als er überhaupt meer dan één rode speler in een sessie zit) switch ik van sessie, is hun lol ook op. :p Gooi die hooligans lekker bij elkaar en laat de rest rustig genieten.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 23 juli 2024 08:03]

Dat is het ook. Mwah dooie boel, er is een vrij grote RDR/RDO community op twitch.

Wordt best wel veel gespeeld met mensen die een beetje tijd in de stream in stoppen.

Als je het echt leuk vind en er een paar uur per maand in stopt kun je echt wel leuke contacten er aan over houden ook.
Voor mij hangt het succes van gta6 online voornamelijk af van implementatie. Als dat weer zo’n gatenkaas wordt als bij gta5 sla ik het wederom over. Ik heb de hoop dat ze succes van online gta5 onderschat hebben, en achteraf praktischste solide anticheat hebben kunnen inbouwen. Hopelijk is dat met gta6 wel goed geïmplementeerd.
Een pre-order zit er bij mij dan ook niet in. Ik heb het gedaan bij een fysieke versie van GTA V (7 DVD-9’s, erg leuk om te installeren!), ook omdat die toen 25% goedkoper was dan op Steam, maar na dat fiasco van de Defective Editions (die ik overigens gelukkig nooit gekocht heb) is het Rockstar-logo verre van een kwaliteitsgarantie meer.

En GTA Online is ook weinig boeiend meer.

[Reactie gewijzigd door field33P op 23 juli 2024 08:03]

Ik hoop dat ze vooral t mp deel peferctioneren. Dat singleplayer is niet echt interessanf
Ben ik nu gek of wat is helemaal de link tussen Rockstar en Take Two games?
Take Two is de uitgever, Rockstar de ontwikkelaar.
Hmm best bizar dat ik dat op zo’n niveau niet besefte dat ik deze vraag stelde. Ik was werkelijk in de veronderstelling dat Rockstar op zichzelf stond.
Rockstar is eigendom van Take Two. Release van GTA 6 zorgt dus voor omzet voor Take Two.
Ja. Take Two is de eigenaar van Rockstar.
Anoniem: 306567 18 mei 2023 11:14
Tussen GTA 4 en 5 zat 5 jaar... Inmiddels is gta5 alweer 10 jaar oud. Iets minder focus op GTA online en vaker games releasen zal wel helpen.
Extrapolerend: GTA 7 komt 20 jaar na 6 uit... Tot in 2045!
Volgens mij hebben ze de afgelopen jaren júíst miljarden verdiend door GTA online, dus of dat nou zou helpen?
Uit het artikel is ook te halen dat het verlies mede komt door de overnames van ontwikkelaars.
Nee, GTA online is dé melkkoe voor Take Two. Als fan kunnen we het jammer vinden, maar Take Two staat echt niet te springen om een nieuw deel omdat het water ze tot aan de lippen staat.
vanaf april (q2 2024), dat verstevigt de aanstaande release van GTA 6 in dat boekjaar (de andere grote game is red dead en die is nog 'redelijk' recent). mooi met de feestdagen in Q4 2024 of uiterlijk Q1 2025 im binnen het boekjaar te vallen.
edit: de meeste winst pakken ze uit de terugkerende inkomsten van de multiplayer, mooi op 2025 dan.

[Reactie gewijzigd door dyrc op 23 juli 2024 08:03]

Waarschijnlijk Q4 2024 voor console en Q1 2025 de pc-release
Waarschijnlijk Q4 2024 voor console en Q1 2025 de pc-release
Tussen de releases op de console en de pc zit bij Rockstar doorgaans juist een stuk langer.
Het duurde 13 maanden voordat RDR2 naar de PC kwam. GTA V duurde nog langer.
En rdr voor pc is nooit gekomen, wacht ik nog steeds op haha
*PC release met 6 verschillende DRM's op waardoor de game nog een stuk brakker gaat draaien
Ja want stel je voor dat iemand iets ontwikkelt waardoor het ingeven van “SUCKMYROCKET” hetzelfde effect heeft als een microtransactie van 2,50€ :X
lapmylovepump
porkcharsui

even uit mn hoofd 🤡
Of Q1 2027 pc release.
Eerste gedachte was gelijk hoe ze ruim 6 miljard aan kosten kunnen hebben aan het ontwikkelen van games, maar "afschrijvingen gerelateerd aan overnames"... mja, ok, daar heb je het.
Als je verder leest hebben ze nog steeds meer dan $3 miljard besteed aan het ontwikkelen/verkopen van games.

Edit:
Vorig jaar heeft TTI Zynga overgenomen voor $12.7 miljard...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 08:03]

Anoniem: 454358 18 mei 2023 11:24
Gewoon bizar hoe lang ze gta5 uitmelken. Die opvolger hadden ze gewoon al lang moeten uitbrengen, of een tussenversie evt als DLC als Gay Tony. Veel te veel leunen op online, wat toch ook een grote groep helemaal niets aan vind. Maar daar zit blijkbaar het grote geld, en dat doet me ook vrezen voor gta 6, een sp van 45 minuten, of nog erger de sp gebombineerd met online dat je daar ook cards voor/moet kopen.
Mag toch niet hopen vind online niks aan.
Ik vind online geweldig, hopelijk besteden ze weinig aandacht aan singleplayer
Ubisoft en Take2, beide fantastische game bedrijven. :)
Beide zijn heel erg goed in releases uitstellen of cancelen. Het blijft altijd gek dat ze het verlies dan niet zien aankomen.
Er zit een heel groot verschil in strategie tussen Ubisoft en Take2. Grote titels bij Ubisoft moeten per 12 a 18 maanden uitgebracht worden, Take2 neemt rustig de tijd voor een nieuwe grote titel zoals GTA.
Sterker nog: de huidige GTA5 gaat al langer mee dan 5! jaar. Een FarCry of AC die ouder is dan 5 jaar wordt zowat volledig afgesloten.
Aangezien hij al te spelen was op PS3 nog een paar jaar erbij
Maak t 10 jaar haha. 17 september 2013
Twee miljard verlies na een overname van 12 miljard. Dat zou ik een investering noemen.
Waar staat dat ze het verlies niet hebben zien aankomen? Afschrijvingen, wat in dit geval het grootste deel is, zijn gewoon gepland.
Zo’n grote studio’s focussen enkel op geld. 9/10 zal Mafia een GTA6 kantje krijgen gewoon omdat dat verkoopt.

Net zoals Battlefield 1 plots omgetoverd werd tot een historische shooter, De lang verwachte EOA 4 voelt dan weer aan als die populaire cartooneske appstore strategy games.

Ik hoop eigenlijk dat met de komst van AI en unreal engine 5 kleinere studio’s ook staat zijn om A titel games te bouwen die niet voor de grootste winst gaan maar voor de beste game.
Net zoals Battlefield 1 plots omgetoverd werd tot een historische shooter,
Dat is waar de franchise begon, dus zo gek was dat ook weer niet.
AI kan vooral voorzien in het creative gedeelte zoals het maken van art. De hoeveelheid tijd die in een kleine in-game poster gaat zitten (wat eigenlijk bijna niemand zal zien) is enorm en weegt niet op als je kijkt naar moeite/opbrengst. Met AI kan je in korte tijd goede posters laten maken en even laten checken door een creative director. Als dat rond is kan de development zich focussen op game mechanics wat wel een hoge impact zal hebben.

En AI kan ook mooi worden gebruikt voor random events, met name wanneer deze zich dynamisch aanpassen naar de eerdere acties van de personage die jij speelt.

Als dit door kleine studio's (of zelfs eenmansprojecten) goed kan worden gebruikt kunnen zij veel sneller een sterk product neerzetten waar de grotere studio's nog wel eens van kunnen zweten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.