Mortal Kombat 1 verschijnt op 19 september

Mortal Kombat 1 verschijnt op 19 september op de PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch en pc. WB Games en NetherRealm spreken van een 'herboren Mortal Kombat-universum' met een vernieuwd combatsysteem, maar ook nieuwe spelmodi en zogeheten fatalities.

Spelers met een preorder van de game krijgen toegang tot het exclusieve personage Shang Tsung. Daarnaast kunnen PlayStation- en Xbox-spelers met een preorder in augustus al met de game aan de slag in een bèta.

Aanvankelijk werd gedacht dat het twaalfde deel in de hoofdreeks de naam 'Mortal Kombat 12' zou krijgen, maar daar bracht een teaser onlangs al verandering in. Naast Shang Tsung komen in deze reboot onder meer Scorpion, Sub-Zero, Raiden, Johnny Cage en Liu Kang terug als personages. Laatstgenoemde zou achter het 'herboren' universum zitten.

Door Sabine Schults

Redacteur

19-05-2023 • 08:20

169

Submitter: H1MSELF1SH

Reacties (169)

Sorteer op:

Weergave:

Ligt het aan mij of is dit wel erg bloederig/grafisch. Ik bedoel bv die scene met ogen uitdrukken, ik vind het eigenlijk niet prettig om naar te kijken maar misschien ben ik niet voldoende meegegaan met de huidige levensechtheid van spellen.

Edit: in een aantal reacties wordt de conclusie getrokken dat eea niet zo mogen of dat dit als een klacht bedoeld is. Zo is het niet bedoeld, ik vroeg me gewoon oprecht af hoe anderen dit aspect van de game ervaren. Vooral omdat eea steeds realistischer wordt en minder van 'echt' te onderscheiden.

[Reactie gewijzigd door suske_2 op 22 juli 2024 13:23]

Iemand die klaagt over dat Mortal Kombat wel erg bloederig is 😂 Dat is het al zo ongeveer sinds de eerste versie op de megadrive. Ongeveer al 20 jaar zo dus.
Het punt is dat 20 jaar geleden was het 360p en cartoony, nu is het allemaal zo gedetaillerd en grafisch dat het toch echt anders ervaren kan worden.
Met de ogen van nu was het idd "cartoony", maar met de ogen van toen waren het de beste graphics en de grofste actie die je op je computerscherm kon krijgen.
Dit dus...

En ik raad iedereen aan om eens een game/film die je vroeger echt "the bomb" vond, nog eens te herspelen/herbekijken.

los van of je de game of film best nog even goed kan vinden, is de kans wel groot dat je het nu wel met een totaal andere bril ziet dan toen.

Ik herinner me dat ik vroeger echt nachtmerries had van The Relic, Split-Second en The Nest... 3 horrorfilms die in m'n geheugen gekerfd stonden als "te" realistisch en "te" griezelig.

De laatste jaren alle3 de films herbekeken en gelachen met hoe serieus ik dat toen nam. :D
En ik moet toegeven dat Split-Second mede door de donkere filmsets -bewuste keuze- er best nog gaaf uitziet na al die jaren!

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 13:23]

Hoi ik klaag niet, maar vraag ik me af hoe anderen het beleven.
De eerste spellen waren veel minder realistisch en duidelijk 'nep'. Met het toegenomen realisme is het onderscheid tussen 'echt' en 'nep' veel kleiner geworden.

[Reactie gewijzigd door suske_2 op 22 juli 2024 13:23]

De eerste spellen klapten er toen net zo hard in als nu. Zal mid jaren '90 geweest zijn van de vorige eeuw. Het waren voor die tijd erg realistische graphics. Wat er op het scherm gebeurde en getoond werd was nog nooit eerder vertoond. Hele discussies in de media, politiek, etc. Ik weet nog dat ik "mijn neefjes" ruggegraad eruit trok met Johnny Cage (volgens mij) op de arcadekast tijdens een finishing move. We keken onze ogen uit! De actie is nu nog net zo over-the-top als toen en het zijn nog steeds pixels, alleen wat meer. :+

Ik heb er geen problemen mee.

Toevallig gisteravond MK 11Ultimate aangeschaft in een Steam aanbieding. ...Enne zonet met Rambo de nek van The Joker doorgesneden...! :)

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 22 juli 2024 13:23]

Gaat het allemaal goed? 8)7

Afijn het is wel een enorm verschil natuurlijk 16 pixels gore vs 4K gore. Reken maar op een aantal bans in verschillende landen. :P
Dat zeg je wel maar toendertijd was het echt niet verschillend hoor. Mortal Kombat mocht niet, want te gewelddadig; zo ook games als Wolfenstein, Doom, Carmageddon, Postal, Manhunt, Thrill Kill en The Punisher.

Kwaliteit van graphics maakt daarbij niks uit.
Ik weet nog wel dat er bij Carmageddon ook zoveel commotie over was.
Dat vond ik toen een van de beste games op de markt. Ik kijk in iedergeval ontzettend uit naar deze nieuwe MK!
Maar dat realisme is dus inmiddels al vele jaren een feit, sinds de negende game in de serie, uit 2011 toen de serie voor het eerst ge-reboot werd en onder andere de x-ray views werden geïntroduceerd. Natuurlijk was dat destijds op de Xbox 360, PS3 en PC nog niet zo gedetailleerd als de huidige versies, maar daar is wel waar het mee begonnen is.
Goh... ik vind een man omhooggehouden met hallucinaties van een vuur-en-ijs- draak, waarna z'n hoofd door z'n lichaam gestampt wordt terwijl hij nog roept -longen nog verbonden?!- nu ook niet persé 'realistisch'.


Het heeft echt te maken met hoe je dit soort dingen zelf ervaart. Vind je het "te", dan zou ik idd. niet aanraden dit spel te spelen.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 13:23]

LOL, maak daar maar 30 jaar van (31 om precies te zijn)

Maar wat me verbaast is dat ik het nu ook 'te' vind. Ben er nog niet weer aan toegekomen om het echt een paar uur te spelen na het installeren, maar op 1440 zie je wel heel veel details die ik eerder goor dan gaaf zou noemen. (En het is echt niet dat ik niets gewend ben, ik kan alle fotos en videos uit Oekraïne gewoon met droge ogen kijken.)
Ik denk dat het verschil zit in detail, voorheen was het een hoopje pixels die was gore weergaven, nu zie je het in z'n volle 4k 'gory glory' en ik krijg het idee dat wat mensen teveel tijd hebben gestoken in het groteske...
Ach, dezelfde soort gore, al is het op kleinere schaal, vind je ook in de Sniper Elite games, en persoonlijk vind ik die eigenlijk meer storend, omdat Mortal Kombat, hoe grafisch gedetailleerd ook, toch altijd volledig over the top is, dus dat compenseert voor mij het foto-realisme van de fatalities wel enigszins.
Nou daar ben ik het dus echt niet mee eens.
Voor de context: Ik heb alle MK spellen meegemaakt en de eerste MK spellen waren 16-bit kwaliteit, met dus veel pixels en relatief weinig details. Dan was het misschien wel grof en bloederig, maar wel overduidelijk nep en al helemaal niet super gedetailleerd of realistisch ogend.

Ik vind het nogal wat hoe het er tegenwoordig uitziet en helemaal niet prettig om naar te kijken en dat heeft niks met kleinzerigheid te maken.
Hetzelfde toch met bloederige horrorfilms? Is het niet je ding, ga je ze niet kijken. Dat kun je ook doortrekken naar moderne MK. Dan kijk en/of speel je het toch niet? Problem solved.
Er zal vast wel een setting of mod komen, voor de wat; tja hoe zeg je dat in rubbertegeltaal tegenwoordig; de meer in contact, met zijn emoties staande mens.
Ik vind het nogal wat hoe het er tegenwoordig uitziet en helemaal niet prettig om naar te kijken en dat heeft niks met kleinzerigheid te maken.
Ik vind dit juist satisfaction level 100. Ik kan weer niet naar dat achterlijke UFC of MMA gebeuren kijken. Ik vind dat persoonlijk 10x agressiever dan heel MK bij elkaar. Zo houd iedereen van iets anders toch? Ik hou echt van Fatalities zoals je in Mortal Kombat ziet (en ik speel al sinds deel 1 op de SNES), vooral deel 9,10 en 11 vind ik echt goed gedaan. Ik kan echt genieten van films zoals Smile, Hellboy, Oldboy, Drive of Martyrs (2008).

Als je het niet prettig vindt, dan heb je gelukkig altijd de keuze om het niet te spelen toch :)
Dan heb je blijkbaar al heel wat games in de serie gemist, want de steeds meer realistisch uitziende fatalities worden al sinds de 9e game uit 2011 gebruikt. ;)
20 jaar geleden is 2003... Toen hadden we PS2 al. :$
Sinds de eerste versie in de arcadehallen zelfs, 31 jaar geleden. De eerste Mortal Kombat kwam uit in 1992. Veel tweakers waren toen nog niet eens geboren. ;)

[Reactie gewijzigd door Ozymandias op 22 juli 2024 13:23]

Ik speelde Mortal Kombat 1 in de gokhallen in Amsterdam, natuurlijk toen al bloederig en geweldadig maar dat hoort erbij. Niks veranderd. 15 jaar geleden werden vechters al op spiezen gegooid en werden er ruggegraten uitgetrokken. Als je er niet tegen kan is dit spel niet voor jou.
20 jaar? 30 jaar zal je bedoelen. Mortal Kombat verscheen eerst begin jaren '90. En was ook de oorzaak dat spellen een leeftijdsbeperking kregen.
Dat is juist wat Mortal Kombat Mortal Kombat maakt. Hoe bloederiger hoe beter. Ze staan bekend om de meest bloederige finishing moves die er maar bestaan. Want ze hebben ook nog wel ergere dingen gedaan dan alleen maar de ogen uitdrukken. Maar het is ook zo dat je ervan moet houden.
Maar het is ook zo dat je ervan moet houden
Ja omdat jij waarschijnlijk volwassen bent en zelf enigszins kan bepalen wat goed voor je is maar dit spel wordt ook gespeeld door kleine kinderen van 8 jaar of zelfs jonger en geldt dan nog steeds 'Hoe bloederiger hoe beter'? En dan hebben we het nu alleen slechts over de trailer die voor iedereen toegankelijk is 8)7
PG Rating van het spel is gewoon 18+? en de youtube video van de trailer begint ook met een waarschuwing.
Oh gelukkig dat scheelt enorm. Dan zullen ze gelijk stoppen met kijken
Dat is een opvoed probleem, dan kan je letterlijk alles verbieden.

Ouders zorgen voor wat er in huis komt en gekeken wordt.
Mag ik even lachen omdat je het zo simplistisch voorstelt: als ouder zie je niet alles wat een kind (zeker wanneer het naar school gaat, bij vriendjes/vriendinnetjes speelt etc) allemaal meekrijgt. Nu is niet ieder kind een kwetsbaar sneeuwvlokje, maar er zijn er echt wel die er goed last van kunnen hebben en niet iedere ouder is daar even alert op.
Domweg verbieden lijkt mij ook geen goede optie, maar ben er van overtuigd dat je regelmatig onderdompelen in extreem geweld geen positieve uitwerking heeft op kinderen en volwassenen.
Als ouder van twee kinderen; Duh.

Ik vind jouw beeld hierop meer simplistisch. Heel veel dingen zijn 18+, daar ga je niet anders mee om.

Gaat je kind op school Mortal Kombar 1 spelen? Als je kind bij anderen gaat spelen dan ken je die ouders ook, en weet je wat je van elkaar verwacht. Zo niet, wat doet je kind daar dan?

Tuurlijk zal ieder kind weleens iets onder ogen krijgen waar ze nog niet klaar voor zijn, en daar deal je op dat moment dan weer mee.

Dit valt allemaal onder het kopje opvoeden.
Je hebt jongere kinderen, denk ik?
Op het voorgezet onderwijs ga je niet meer eerst naar iemands ouders toe om daarmee kennis te maken. Je treft ze misschien een keer, maar je kent ze dan niet echt.
De beoordeling ligt dan echt bij je kind, dat bepaalt of hij/zij een klasgenootje aardig vindt en gaat dan mee naar dat huis.
Andersom krijgen we hier ook genoeg kinderen dus over de vloer waarvan ik de ouders ook niet ken.
Tegen die tijd mag je er vanuit gaan dat je opvoeding grip heeft gehad.

Realistisch gezien zal ieder kind dingen te zien krijgen die eigenlijk niet voor ze bedoeld zijn tijdens hun opgroeien, volledig voorkomen zal sws niet gaan, maar kinderen zijn tegenwoordig in ieder geval een stuk beter beschermd dan vroeger.

Op de leeftijd die mijn kids nu hebben had ik toen ik kind was al behoorlijk wat voor mijn kiezen gehad. Ziet dit ook duidelijk terug in hoe ze reageren op dingen. Eigenlijk zijn ze wel een beetje watjes als je dat nog zo mag zeggen :P
Jahoor, ik ben ook de moeilijkste niet hoor. Het ging mij er even om dat je juist de ouders niet kent en dan juist je kind vertrouwt in het uitkiezen van goede vriend(inn)en.
maar kinderen zijn tegenwoordig in ieder geval een stuk beter beschermd dan vroeger
Jij hebt duidelijk geen idee van een achterstandswijk waar miljoenen mensen in armoede opgroeien en criminaliteit op de loer ligt. En wat is nou beter om de kleintjes alvast voor te bereiden op geweld via een simpel spelletje zoals Mortal Kombat wat ook nog heel vermakelijk is. Deze beelden zijn niet normaal!
Praat anders wat minder poep, is beter voor je mentale gezondheid.
Praat anders wat minder poep, is beter voor je mentale gezondheid.
Klopt
Verwijderd @bzzzt20 mei 2023 00:19
18+ content is nog altijd bedoeld voor een 18+ publiek. Jij stelt nu eigenlijk dat er geen 18+ content meer gemaakt mag worden omdat er wel eens een onbewaakt kinderoog op kan vallen...
Ik ben echt niet voor alles wegstoppen, maar zou het wel prettig vinden als er een beetje cultuuromslag zou komen dat extreem geweld toch niet echt om te genieten is.
Zeg maar hetzelfde behandelen als die andere soort 18+ content…onder de toonbank voor mensen die het echt willen hebben en er om vragen, maar hoeft van mij niet per se op tv reclame.
Ze krijgen het niet eens te zien met Youtube instellingen als ouder zijnde. Het is vandaag de dag beter te filteren wat kinderen te zien krijgen dan 20 jaar geleden dus ja dan heb je het echt over een opvoed probleem.
Sorry, maar dat is aan de ouders om hun te houden aan die leeftijdsbeperking! Zo laten ouders ook hun kinderen GTA spelen.
Veel die opgegroeid zijn met gaming, zijn ondertussen ook al van middelbare leeftijd. Moeten we onze games gaan beperken, omdat er ouders zijn die games gebruiken als babysitter voor hun kinderen en niet willen nagaan of dat spel wel geschikt is voor hun kinderen?
En dat heb ik al vaker gezien in een winkel. Dat een ouder geen rekening houdt met de leeftijd die erop staat, want o, hun kind wil dat spel toch zo graag! En sommige ouders lijken gewoon geen nee tegen hun kind te kunnen zeggen.

Ik speel MK al van toen het eerst uitkwam, toen ik zo'n 11 jaar was. Ik heb nog altijd niemand hun hoofd afgerukt of hart uitgerukt. De meeste van die fatalities zijn ook zo overdreven, dat ze nog niet eens in het echt mogelijk zijn.
En dat heb ik al vaker gezien in een winkel
Of menig nog naar een winkel gaat om een game te kopen of ga jij ook nog steeds naar de plaatselijke videotheek om een film te huren? Ik weet niet onder wat voor steen jij leeft. En jij hebt het over de ouders.. die hebben amper tijd voor hun zelf laat staan voor hun kinderen wat ze allemaal uitspoken.

Ik speel ook MK al sinds de begin tijden maar dat betekent niet dat ik de beelden van de laatste versies normaal vind. Het zou inderdaad heel verstandig zijn om dit te beperken maar ja alles onder het mom van de zogenaamde democratie.
Maar de trailer is inderdaad een ding ja. Maar op de doos staat ook duidelijk dat het een 18+ spel. En ik betwijfel dat een 8 jarig kind of zelfs jonger zoals je zelf al zegt, alleen naar winkel toe gaat om Mortal Kombat te kopen. Want meestal de vader en/of moeder van dat kind zal niet als ze 18 op de doos zien staan met een rode achtergrond. Dan zullen ze wel 2 keer nadenken of dat spel wel geschikt is voor hun kind. en meestal zal diegene die achter de kassa ziet ook vragen of op zijn minst zeggen tegen de vader of moeder van dat kind. "meneer/mevrouw u weet toch dat dit een 18+ spel is. Vind u het goed als uw kind dit koopt." En dan meestal zal het kwartje wel vallen, en zullen ze denken. "weet je wat. Misschien is dit toch geen goed idee om dit spel voor mijn zoon te kopen."
Leuk verhaal van je maar jij begrijpt niet hoe de praktijk werkt. Het oudere broertje koopt anders het spel wel of anders het vriendje die er via via toch wel aan kan komen. Waar een wil is is een weg namelijk.
Kan je ook gaan klagen over xxx films dat dit word bekeken door 8 jarigen. Er staat een age rating voor iets op, dat is niet enkel een label voor de show hoor
Die ratings zijn er puur en alleen voor de dekking van het bedrijf zelf. Niet van hoe het daarwerkelijk gaat in de praktijk.
Simpel voorbeeld Fortnite is 12+ maar er zitten gigantisch veel kinderen vanaf 6 tot 12 jaar op te spelen. Reken er maar op dat er genoeg veel te jonge mensen dit spel zullen gaan spelen door middel van hun ouders of ooms/tantes/neven/nichten waar ze het zien. :/
En dat is dan de fout van die ooms, tantes, neven nichten of ouders. Niet de fout van de makers van het spel.
Dit soort geweld mag toch wel het USP van de serie heten.
FINISH HIM!

Maar wie weet komt er een snowflake filter in als optie.
Maar vroeger waren het gewoon een stel pixels en had je zelf alle fantasie nodig om het echt goor te maken. Nu doen de beelden dat voor je.

Maar goed, DOOM (2016) en DOOM Eternal waren ook al behoorlijk expliciet en zo zullen er tegenwoordig meer games zijn (ik volg dat genre niet).
Zo pixelig was Mortal Kombat ook weer niet. Dit werkt juist omdat het zo ontzettend over-the-top is, waardoor het een soort komedie word. Als je dit soort geweld realistisch gaat maken word iedereen er ziek van.
Wie kent de Babalities in Mortal Kombat niet, alles hier onder de noemer vechten met humor voor volwassenen. Het is een gokhalspel, dus niet afstemmen op kinderen.
Het was best al scherp hoor (mk1 op de arcade).
Best heftig om iemand die dit overduidelijk extreem bloederige en van gore doortrokken spel "een beetje ver" vindt gaan, gelijk een snowflake te noemen.
Ik noem niemand een snowflake. Ik gebruik de term om een eventueel gore filter te beschrijven, niet een persoon.
Al denk ik dat als je de gore niet aankunt je dit spel beter links kan laten liggen.
Maar wie weet komt er een snowflake filter in als optie.
Die zit er al een tijdje in: FRIENDSHIP
Had je in vroegere versies al dat scherm zwart kwam en je de fatality niet kon zien
Voor mij mag het nog wel groffer. Ben teveel gewend.
Hoe en waarom kan het groffer dan? Ik vraag me oprecht af wat je dan nu niet grof genoeg vindt.
Dat vraag ik me ook af. Hoeveel verder kan je een mens nog ontleden, om het groffer te maken?
Voor mij mag het nog wel groffer. Ben teveel gewend.
Seriemoordenaar alarm ;)
Ik kijk niet naar films als Bridget Jones Diary. Daar word ik nu juist misselijk van. Geen reden om te gaan zeggen dat die film "te emotioneel" is of zo. Gewoon niet kijken.

Voor alles een doelgroep, en hoe realistischer en bloederiger, hoe beter!
Jaa ik vind het ook een beetje té..
Vindt het ook wat te extreem.

Bij het oude (2D) Mortal Kombat was het meer “cartoon”-achtig. Nu wat te realistisch en voor mij daardoor minder prettig.
Hmm, die 2D versies waren wel op foto's gebaseerd in plaats van tekeningen. Het level 'the pit' van MK1 was bijvoorbeeld behoorlijk bloederig: https://i.ytimg.com/vi/ByZdhkr6m2s/maxresdefault.jpg
Bij mij draait m'n maag ook om bij dergelijke zaken. In de 16 bit tijd was het grappig om dergelijke graphics te zien temidden van alle andere games die er uitzagen als tekenfilms. Maar in films of moderne games hoef ik niet per sé dergelijke zaken in dusdanig niveau te zien.

Zorgwekkender is dat er dus ook ontwikkelaars zijn die PTSD ontwikkelen na het werken aan dergelijk materiaal: https://kotaku.com/id-hav...hat-its-like-t-1834611691

Afgezien daarvan dat het werk is, is het wel gewoon volstrekt menselijk niet compleet afgestompt te zijn. Net zoals het menselijk is om er plezier uit te halen.
Beetje eigen schuld zou ik denken. Als je er niet tegen kan, moet je dat werk niet doen. Net zoals mensen bij de politie. Niemand forceert je bij de politie of aan Mortal Kombat te werken. Ik zou trouwens denken dat je er wel aan went als dat je werk is. Net zoals mensen in een slachthuis. Maar goed. In de huidige maatschappij is iedereen ineens een slachtoffer. Vooral bij Kotaku.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 22 juli 2024 13:23]

Deze persoon kreeg er later last van, je weet natuurlijk van tevoren niet of je er wel of niet 'tegen' kunt.
"Later" is nogal een ruim begrip. Er staat in het artikel "Within a month, they started feeling the effects.". Dat lijkt me wel een goed moment om te stoppen.

En ik denk dat je zelf wel kunt nagaan of je hier tegen kunt. Persoonlijk kijk ik bijvoorbeeld geen horror films waarin marteling voor komt. Zowiezo ben ik geen fan van horror films. Ik zou dus niet aan Mortal Kombat gaan werken.
En ik denk dat je zelf wel kunt nagaan of je hier tegen kunt
Nee dat kun je niet als je het zelf niet kunt nagaan. Geweld went namelijk net als roken, alcohol of gokken.
Zolang je de contractvoorwaarden niet kent is het lastig oordelen. Wellicht was iemand aangenomen voor de stages of personages in het algemeen en niet voor het animeren van gore.

Spelontwikkeling kent nu eenmaal vele facetten. Net zoals niet iedere agent met misbruik of geweld te maken heeft.

Daarnaast is stoppen niet altijd een optie. Opzegtermijnen bestaan. Dit ter nuance, in het algemeen zou inderdaad wel bekend zijn dat er niet aan een anime farming sim wordt gewerkt :D
Ergens begin ik me nu gelijk af te vragen of de mensen die aan games zoals Resident Evil werken ook met dit soort problemen te maken krijgen. Het is dan weliswaar horror/fantasy, maar wel steeds realistischer.
Afgezien daarvan dat het werk is, is het wel gewoon volstrekt menselijk niet compleet afgestompt te zijn. Net zoals het menselijk is om er plezier uit te halen.
Precies. Het is plezier en gaaf maar de beelden zijn gewoon abnormaal
Mortal Kombat staat al jaren bekend of zijn bloederige karakter, dit is niks nieuws. Dan ga je het spel gewoon niet spelen omdat het duidelijk niks voor jou is. Of ga je ook F1 kijken en dan klagen dat er teveel race auto's inzitten?
Er bestaat ook nog zoiets als een maatschappij buiten jou om. Hoewel de wetenschappelijke meningen verdeeld zijn: Als mensen psychische schade oplopen doordat ze zich dagelijks onderdompelen in extreem videogeweld draaien wij daar met z'n allen voor op.
Maar de maatschappij doet er al iets tegen; er staat netjes een age rating en content warnings op gewelddadige games, films etc, al sinds jaar en dag. Ik weet niet zeker wat de wet hierover zegt, maar er zijn genoeg plekken waar bijv. minderjarigen dit soort spellen niet zelf mogen kopen. Ze komen er nog wel aan natuurlijk (wie niet?), maar er is alles aan gedaan om het te voorkomen.

18+ games, het zijn volwassenen die op basis van de waarschuwingen en previews etc een geinformeerde keuze kunnen maken.

En als je denkt dat gewelddadige games mensen zelf gewelddadig maken, dan moet je toch even verder nadenken.
Maar de maatschappij doet er al iets tegen; er staat netjes een age rating en content warnings op gewelddadige games, films etc, al sinds jaar en dag. Ik weet niet zeker wat de wet hierover zegt, maar er zijn genoeg plekken waar bijv. minderjarigen dit soort spellen niet zelf mogen kopen. Ze komen er nog wel aan natuurlijk (wie niet?), maar er is alles aan gedaan om het te voorkomen.
Ik denk dat de maatschappij hier gewoon nog niet aan toe is. Pas als het geven van een 18+ game aan een kind illegaal is en door de meeste mensen net zo wordt gezien als drank aan een kleuter geven doen we er 'alles' aan. Een substantieel percentage van de bevolking wil of kan dit nog niet begrijpen; zoals je zegt is er eigenlijk geen probleem voor jongeren aan deze games te komen.
18+ games, het zijn volwassenen die op basis van de waarschuwingen en previews etc een geinformeerde keuze kunnen maken.
Ja, net zoals al die volwassenen die de geïnformeerde keuze maken te zuipen, roken en hun mobiel in de auto te gebruiken. Daar gaan we natuurlijk verder ook helemaal niets aan doen als maatschappij...
Daarnaast zijn veel 18+ games zoals MK zo over the top gewelddadig dat ze effectief alleen tieners als doelgroep hebben. Je kan er dan wel een rating op zetten, maar waarom laat je toe dat een game die eigenlijk alleen op edgy 14 jarigen wordt gericht dan maar met een stickertje er op in de handel komt...
En als je denkt dat gewelddadige games mensen zelf gewelddadig maken, dan moet je toch even verder nadenken.
Dat heb ik ook nergens gezegd. Maar er zijn ladingen studies gedaan die wel degelijk een verband tussen gewelddadige games en agressie op latere leeftijd laten zien. En zelfs als de meeste mensen er geen last van hebben: we hebben ook bepaalde categorieën 18+ content verboden omdat 99,99% van de bevolking ze ziek vindt en niet wil dat de mensen die er wel genot aan beleven zich er door laten inspireren dergelijke handelingen in het echt uit te voeren.
We draaien ook met zijn allen op voor het feit dat er veel mensen zijn die ongezond leven op andere manieren, waarom trekken we hier dan een grens maar kunnen we wel elk jaar met zijn allen de zorgpremie verhogen ook voor mensen die hun lichaam wel goed behandelen?
Ik heb het niet over zorgpremies. Maar moreel gezien vind ik het opzadelen van de maatschappij met problemen door niet goed voor jezelf te zorgen toch onjuist.
EDIT: sorry, verkeerde geadresseerde... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 13:23]

Omdat gezond leven niet gelijk staat aan nooit ziek worden. En gezondheid gaat verder dan alleen fysiek.
Als mensen/kinderen psychologische schade oplopen van video games, dan is er denk ik in eerste instantie wellicht al iets mis met zo'n persoon.

Een dergelijk doem scenario vind ik veel te veel lijken op "spelen van first person shooters is de oorzaak van high school schietpartijen", wat natuurlijk totale bullshit is, omdat normale mensen, ook jongeren, prima het onderscheid kunnen maken tussen een game en de realiteit, en niet allemaal massa moordenaars worden omdat ze een schietspelletje of vechtspelletje spelen...
Nee, maar dat is dus ook precies wat ik al zei. En of het nu gaat om games, propaganda in video's of tijdschriften en dergelijke dat maakt niet veel uit als je te maken hebt met individuen die daar al gevoelig voor zijn, maar de gemiddelde CoD of Mortal Kombat speler zal het onder geen enkele omstandigheid in zijn of haar hoofd halen om die dingen in het echt na te doen.

Dus, om terug te komen op mijn originele punt, zal ook een meer realistische weergave van dat soort dingen in games mensen niet triggeren. Althans: de meesten niet. Of mensen er eventueel onpasselijk of niet goed van worden omdat het er langzamerhand te realistisch uit ziet, dat is een tweede.
Ligt niet aan jou denk ik, maar dit is een trailer en niet per se representatief voor het detail in game neem ik aan/mag ik hopen?
Zeker wel! Ik zou vooral aanraden om de ‘the finishers’ van Mortal Combat 1 te kijken zodra het uit is. Denk dat je nog nooit zo’n grove bloederige situatie hebt gezien. De USP van de game.
Ik heb altijd wel een zwak voor de originele gehad, dus wie weet pik ik deze ook op, maar wat je nu zegt klinkt wel erg heftig. Ik ga het zeker in de gaten houden :)
Dit is CGI. De bloedige delen zijn te gedetailleerd voor realtime als je het mij vraagt. Zoals de physics van het bloed of het detail van de ingewanden. Het haar beweegt ook te goed voor realtime.
vrijwel elke computergame is CGI :+)
Ja, prerendered graphics bedoel ik. CGI in de volksmond.
Je zou nog verschieten. Mortal Kombat 11 zag er ook wel praktisch hetzelfde uit als in de trailers. Wat het allemaal een beetje anders doet uitzien, zijn de camerahoeken. 't Moet nu eenmaal wel nog vlot spelen zijn en dan werken camerahoeken die in trailers gebruikt worden, niet altijd.

Buiten de Switch, komt dit spel enkel uit op de laatste generatie consoles. Aangezien het op de vorige generatie al praktisch aan de trailers voldeed, zal dat nu wel zeker het geval worden.
Ja, het is Mortal Kombat. Ik zou bijna zeggen DUH 8)7 , maar weet niet hoe oud je bent.

Mortal Kombat stond samen met Wolfenstein 3D in de jaren 90 aan de basis van de discussie over hoe slecht gewelddadige videogames wel niet waren. Sindsdien moest je in alle spellen bloederige effecten uit kunnen zetten en/of kwamen we dikke 18+ labels op.

Ik heb zelf MK11 laatst geïnstalleerd, en ik weet niet of het de leeftijd is, of het feit dat je nu miljoenen ipv duizenden pixels hebt, maar zelfs ik vind het nu wel wat veel geworden.
Hoi ik heb de eerste versies van mortal kombat nog gespeeld. Toen waren er idd discussies over geweld in sommige spellen. Dit vond ik toen onzin, de kwaliteit van de beelden was zo dat eea duidelijk van echt te onderscheiden was.
Nu zie je dat eea steeds realistischer wordt, en merk ik dat ik het zelf niet lekker vind om naar te kijken. Ik vind nog steeds dat dit moet mogen, wel met leeftijds aanduiding natuurlijk.
Mja dit is de usp van de serie en je moet er wel om kunnen lachen om het te waarderen.
Ik vind het persoonlijk wel gaaf, maar dat komt ook omdat ondanks het realisme het toch in een soort fantasy/sci-fi omgeving weergegeven wordt. Dat zorgt ervoor dat het nog 'videogamey' blijft. Als je dit soort schade aan zou kunnen richting in een ARMA achtige game (niet op de MK manier natuurlijk), zou het voor mij te ver gaan.

Zolang je een gezonde mix kan behouden van realiteit en surrealiteit kan je een hoop maken.

Off topic : wie weet word deze game nog wel eens ingezet bij een anatomie les. "dit is de ruggengraat en als je goed kijkt zie je een verdikking tussen c3 en c4" ;).
Dan zijn de Sniper Elite games denk ik ook niet jouw ding: eveneens "X-ray beelden" maar dan wel in een veel realistischere 2e Wereldoorlog setting en ook een stuk definitiever, want in Sniper Elite is een schot ook echt fataal, wat het in ieder geval voor mij een stuk echter en dichter bij huis maakt dan het surrealistische en volledig absurdistische geweld in Mortal Kombat.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 13:23]

Dat met die ogen uitdrukken deed me heel erg denken aan die heftige scene in GOT waar de mountain die gast de ogen uitdrukt. Ik heb dat écht even moeten verwerken qua heftigheid.
Snes en Megadrive was verbeelding nodig en bepaalde je referentiekader wat je koppie er mee deed qua emotie. Ik snap dat “gore” het usp is van Mortal Kombat. Hoop dat ouders hun kids goed in de gaten houden….
Ik speel mortal kombat vanaf de eerste deel in begin jaren 90 en vond het wel geinig omdat het toch nep uitzag. Maar nu is het grafisch wel erg ver gekomen en ziet het er hyper realistisch uit. Vind het nu ook TE gory uitzien. Ik vroeg me serieus af hoe we deze games moeten handelen. Dit soort games echt en alleen aan volwassenen verkopen. Niet alleen voor mortal kombat maar ook schiet spellen en spellen als grand theft auto. Omdat je binnenkort geen onderscheid zal kunnen zien tussen het spel en het echte. Dan zul je ook echt poppetjes neerknallen die gewoon wel super menselijk ogen. Hopen dat men wel onderscheid kan maken tussen spel en echt en dat je problemen niet gaat oplossen zoals in een game door elkaar neer te knallen bijvoorbeeld haha. Gewoon echt aan 18+ verkopen dan.
Het bizarre aan "18+" titels is dat ze eigenlijk helemaal niet voor volwassenen worden gemaakt. Als tieners op de middelbare school lekker tegen elkaar opscheppen dat ze iemand virtueel de ogen uitgedrukt hebben is dat nog stoer, maar bij de koffieautomaat op werk krijg je er alleen maar twijfelachtige blikken van je collega's mee...
Het is ook niet persé mijn ding.

Maar je zegt levensechtheid, echter gore in dit soort titels is dusdanig absurdistisch dat ik er moeite mee heb een "probleem" in te zien.
Rug dubbelvouwen, schedelbreuk, nekbreuk en dan gewoon weer opstaan bijvoorbeeld.
Heel geloofwaardig. :)

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:23]

Ergens geef ik je gelijk, echter als je terug in de tijd gaat naar fe oorspronkelijke Mortal Kombat, daar waren de karakters gedigitaliseerd van echte mensen, alleen was de rekenkracht destijds minder goed. De beste versie van het spel was destijds de arcade versie.
Toen der tijd (medio jaren 90) kan ik me nog heel goed herinneren hoe men er schande van sprak en dat in enkele gevallen (Staten in de VS) wetgeving kwam om dit soort spellen te verbieden.
ik moet eerlijk zijn, Ik heb er zelf geen problemen mee. Ik vind het wel vet eigenlijk.
Maar dat komt misschien omdat ik dit zie als een promotie video en niet verwacht dat het er ook met deze details uit gaat zien in de game zelf. Maargoed... zelfs dan zou ik het wel gaaf vinden. Nu liggen mijn grensen ook best wel ver. Ik kan best begrijpen dat dit voor sommigen net wat té ver gaat.

Ik zou het zelf dan ook niet heel erg vinden als je een optie in de game krijgt waarbij je zelf kan aangeven hoeveel gore je wilt zien. Dat zal uiteraard niet makkelijk te implementeren zijn omdat je dan moet balanceren wat "Low, medium, High" gore is.

Maargoed.. ik heb er zelf eigenlijk geen last van zo.
Ik kan dus ook wel genieten van Scorn. Moet de game nog wel kopen, iets met een backlog aan games die nog op de digitale plank liggen.
Mortal kombat is altijd zo geweest, maar nu de graphics steeds meer op real life begint te lijken, vind ik het ook wel een beetje smerig worden.
MK 'te bloederig' noemen is een porno film 'te veel naakt' noemen.
Voor mensen die hier niet tegenkunnen, is er nog altijd Rollercoaster Tycoon
Goor inderdaad...
Geef mij maar MK3, daar merk je tenminste nog goed dat je een spelletje aan het spelen bent
Ik denk dat ze wel moeten. Ik bedoel hoe hou je anders 12 13 delen relevant? Ik ken MK al vanaf de echte eerste toen was het voor die tijd ook best heftig te noemen, dit is per deel verder gegaan. Zelf ben ik de aandacht naar een paar delen wel verloren maar kennelijk doen ze het toch nog best goed.
Terechte vraag hoor, die finisher met de ogen is idd behoorlijk expliciet.

Maar ik heb er geen probleem mee:) Ik herinner me God of War 3 op de PS3, waarbij de bossfights tegen de Goden altijd eindigde met jij als Kratos vs de kwetsbare, menselijke gedaantes van die Goden.

De finishers waren uitzonderlijk grof vergeleken met de rest van de game. Een God die al op de grond ligt in het gezicht blijven slaan, bij elke slag zag je het smoelwerk weer meer tot een bloederige bende worden - en blijven slaan, en nog een keer net zolang tot je hem door de vloer sloeg. Heerlijk:)

En dat met die ogen in deze trailer, dat mocht je in God of War dus echt doen. De game wacht in close-up van je slachtoffer op jou, met Kratos zijn duimen in de oogkassen en jij met beide duimen op de thumbsticks...

De game wacht op jou, je weet wat er van je verwacht wordt, een kleine aarzeling en dan...

Gadverdamme! Maar ja, wel lachen:)

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 22 juli 2024 13:23]

Geen probleem, ik vraag me wel af of je MK een beetje kent?! want ik vind het eigenlijk niet bloederiger of wreder dan andere MK titels. :D
Normaal zou ik niet reageren op dit soort -al lang gedebunkte- dooddoeners maar bij deze even afwijken van m'n regel.

1) de maatschappij is niet verrot, wat jij er ook van mag vinden.

2) los daarvan gebeuren er wel rotte dingen op maatschappelijk vlak.

3) de oorzaak is niet te vinden in bloederige/gewelddadige games (of films of whatever) :O één van de typische conservatieve "karen-mom" puntjes van fantasieloze mensen die alles wat niet conform hun eigen saaie waarden is, willen laten verbieden (want ze zagen hun zoon GTA5 spelen en steken zijn gewelddadige karakter en bedenkelijke woordenschat dan maar daarop en zéker niet op de opvoeding hoor, néééneen).

Voordat je je stekels opzet: ik zeg niet dat "jij" gewelddadige games wil laten verbieden maar je gebruikt wél hetzelfde onzin-argument. ...en wijst het aan als oorzaak [klopt niet] van een rotte maatschappij [klopt ook niet], dat zijn 2 denkfouten in 1 zin.

4) de oorzaak van rotte dingen binnen een maatschappelijk kader, is nooit 1 simpel aanwijsbaar ding

5) de oorzaken zijn o.a. (witte-boord)criminaliteit en de historisch daaraan verbonden kleine pakkans en miezerige flut-boetes, narcisten en sociopaten in beleidsposities, slecht beleid, corruptie, wildgroei van overbetaalde nutteloze hoge functionarissen, kwade wil (machtswellust en zelfverrijking), misinformatie zoals "bloederige/gewelddadige games zijn de oorzaak dat onze maatschappij verrot is" (en zeker niet de 30,4 miljard belastingontduiking per jaar waardoor armoede wordt gecreëerd -door mensen die, zullen we wedden, zelden of nooit games spelen)

6) dat dan opgepikt wordt door massa's mensen -die ofwel niet voor zichzelf kunnen nadenken, ofwel deel uitmaken van puntje 5)


Ik ben natuurlijk niet representatief voor een ganse maatschappij, maar maak er wél deel van uit.

En kijk: geboren in '82, opgegroeid in de 'golden era' of gaming, de jaren '90 en nillies waren episch, DOOM (en alle vervolgen), Carmageddon 1, 2 en 3, Quake, Half-Life, CS, GTA1, 2, 3, Vice City, etc etc etc... Bully,... maar ook Need For Speed, later PGR, Driver, noem-maar-op...
...Maar ook decennialang de meest gewelddadige films en series op de buis, zonder de minste disclaimers, age-restriction, content-warnings, enzoverder...

En weet je hoeveel misdaden ik op m'n conto heb?
moorden: 0
carjackings: 0
diefstallen: 0
bedreigingen: 0
Ik kan nog wel effe doorgaan...

Oh, en rijbewijs sinds 2003 hier, quasi dagelijks de baan op; nagenoeg ongevalvrij tot nu toe (behalve een paar kleintjes waar ik niet in fout was dus zelf werd aangereden en een keer tegen een geparkeerde wagen gereden door plotse zon in ogen)
Snelheidsovertredingen kan ik in de laatste 20 jaar nog steeds op 1 hand tellen.

... toch raar he, de invloed dat al die games hebben?!

...not...

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 13:23]

Zo'n verhaal om mijn reactie. Geweldig! Ik voel me werkelijk vereerd. Egoïsme ook ten top dat jij 0 misdaden op je conto mag schrijven. Applaus hiervoor. Je zal waarschijnlijk niet de enige zijn. Terwijl het geweld, kopschoppers en verharding van de maatschappij fors toenemen net als het aantal zelfmoorden onder jongeren blijven gewelddadig pornografisch materiaal en extreem gewelddadig videomateriaal zoals games maar ook drugscriminaliteit fors toenemen. Dat jij veilig in je vinex wijk woont met je elektrische auto wil niet zeggen dat jonge kinderen met vele broertjes, zusjes maar ook slechte vriendjes in achterstandswijken niet gevoelig zijn voor dit soort beeldmateriaal. Dat ik en misschien jij vroeger naar Braindead, Rotten of Faces of Death keken en onze schouders ophalen wil niet zeggen dat deze beelden acceptabel zijn net als de trailer van MK1 laat staan de game zelf. Dit is niet normaal!
Wow... 'triggered, much?' ;)
Zolang we collectief als mensheid nog geen afscheid kunnen nemen van elkaar abject kapot maken om grondstoffen, landjepik of wiens variant op de fabeltjeskrant superieur is denk ik niet dat we games (of elke andere vorm van fictieve entertainment), hoe grafisch ook, met een mate van serieusheid als barometer voor "rot" kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 13:23]

En een 'reboot' die niet zomaar uit de lucht komt vallen, maar mooi aansluit op de verhaallijn en gebeurtenissen uit MK11. :)

Trouwens, ik las dat Jean-Claude van Damme te zien zal zijn in MK1 - in de vorm van een skin voor Johnny Cage. Johnny Cage is destijds gebaseerd op JCVD; met de toevoeging van de skin is die cirkel ook rond.

[Reactie gewijzigd door Yonix op 22 juli 2024 13:23]

Van Damme’s Cage skin will be included with the game’s Kombat Pack add-on, which is included with the Mortal Kombat 1 Premium Edition (priced at $109.99) and Kollector’s Edition (priced at $249.99). The standard edition of Mortal Kombat 1 will cost $69.99 on Nintendo Switch, PlayStation 5, Windows PC, and Xbox Series X.

Serieus geld, zo’n collectors edition.. “bijna” de prijs van een console :X
Collectors editions (met beeldjes enzo erbij) zijn altijd wel 250 of meer. Je moet voor de grap eens kijken wat al die merchandise los soms kost, duizeld euro voor een beeld is geen uitzondering meer.
Ik heb hier nog een First4Figures Ganondorf staan, die was toen ook iets van 500 euro 8)7
Maar dan heb je wel een 23"-1/4 scale beeld van polystone.
Tsja, Halo 5 was ook 349 euro :P Dus vind 249 wel meevallen
Ze richten zich wel echt specifiek op een bepaalde markt van nerds met veel besteedbaar inkomen. Je weet dat dit een geval is van wat de gek er voor geeft ;)
Serieus geld, zo’n collectors edition.. “bijna” de prijs van een console :X
Voor € 299,99 verwacht je toch wel een gelimiteerde opgave. Maar dat is alles behalve duidelijk en dus iets niets van de 'investering' gegarandeerd.
Serieus geld, zo’n collectors edition.. “bijna” de prijs van een console :X
Collector's editions van een game zijn soms leuk, maar het is meer een hebbedingetje dan dat je er zelf iets aan hebt. Afgezien van een poppetje (bij MK is het de masker), voegt het niet veel toe om voor de Kollectors edition te gaan. Oftewel, ze laten je héél veel betalen als je de JCVD skin wilt hebben (iets wat veel spellen tegenwoordig doen, alleen een stuk goedkoper).

De OST voor Assassin's Creed LP box kost € 154,99 Nu vind ik dat wel iets te veel voor een OST, maar het is wel een collectors item. En het is op LP wat dan een stukje nostalgie met zich meebrengt.

Maar goed; de een spaart Warhammer 40.000, de ander Magic en weer iemand anders koopt de collectors editions van games. Voor iedereen is er wel iets te vinden, alleen is de vraag hoeveel je er voor wilt uitgeven en of je thuis een boze vriendin / vrouw / ouders hebt als je het hebt gekocht 8)7
Vroeger kreeg je zulke dingen gratis. Nu mag je voor elk simpel dingetje betalen.
Wacht totdat de versie uitkomt die alles heeft inbegrepen en met een goede korting wordt aangeboden. ;)
Meestal doen ze dat aan het einde van de lifecycle van het spel. Dus vind je fan nog bugs of andere ellende heb je geen support meer.
Verder zullen de servers ook niet zo vol meer zijn, en kunnen ze zelfs uit gezet worden.
Wacht. Je krijgt daar geen console bij?!
Nope.

Je krijgt er wel een 16,5" beeldje voor en een handjevol in-game currency ( LOL ).
En let op: "It’s only available for the PlayStation 5 and Xbox Series X|S."

Comparison chart:
https://sportshub.cbsista...e4da0/fwbzcnsamaewvyd.jpg
Dat beeldje is ook maar goedkope rommel.
Dat idee heb ik ook, maar dat moet blijken.
MK blijft naast Killer Instinct (op de SNES) een van mijn favo fighting-games. Ik vind wel de besturing altijd vrij complex....al die combo's uit je hoofd leren :? Een arcade-stick zal een stuk makkelijker te gebruiken zijn dan een controller maar toch blijft ik de learning curve om er echt goed in te worden behoorlijk hoog vinden. Trailer ziet er gaaf uit dus ben zeker wel benieuwd naar deze game!
Wat ik een voordeel vindt van MK in vergelijk met Street Fighter, is dat de bewegingen wat trager zijn. Bij SF is een stoot 2 frames en bij MK 6 frames. Je moet misschien combos leren maar als je dat doet een beetje slim speelt dan kun je aardig meekomen online. Met SF heb ik dat nooit gered.
Wel interessant dat ze wel een Switch versie maken, maar geen last-gen versies.
Een ander bedrijf maakt de Switch versie, wat mij doet denken dat het native op de Switch gaat draaien.
Oh, ik lees net dat de originele game maar 7 characters heeft. Blijkbaar was dat de trend voor spellen uit begin jaren '90, gezien zowel Tekken als Street Fighter (om maar twee grote namen te noemen) ook zoiets hadden qua hoeveelheid.
In die tijd moest echt elke character 'met de hand' gemaakt worden en was de opslag (cartridge) zeer beperkt qua ruimte/opslag. Zelfs MK2 (en de eastereggs zoals smoke, chameleon, reptile) waren gewoon kleur-swaps op bestaande outfits. Er is nog ergens op youtube een hele documentaire te vinden hoe MK werd gemaakt, in die tijd waren het echte acteurs waar ze alle animaties met foto's maakte.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 22 juli 2024 13:23]

In Street Fighter 1 kon je zelfs maar uit twee characters kiezen :) Ryu of Ken.
Linksquest Moderator Spielerij 19 mei 2023 08:45
Ik heb er wel zin in, nummer 9, 10 en 11 redelijk wat gespeeld. De vroegere delen heb ik niet, maar wel gespeeld, was er nooit goed in, maar vond ze wel grappig.
Erg benieuwd, aan de vorige delen veel speelplezier beleefd :)
Mijn eerste spel op mijn destijds nieuwe 486sx 25mhz. Liep eindelijk soepel. Op mijn oude 386dx 40 liep het niet lekker genoeg. Was echt een wrede game in die tijd. Mooie graphics en goede gameplay.

[Reactie gewijzigd door holoduke51 op 22 juli 2024 13:23]

Ik had een Pentium 1 100 mhz, met een jumper gecloacked op 120 mhz, maar kan mij niet herinneren dat ze uitgebracht waren als 25 mhz processoren.

Volgens mij bedoel je jouw 486 SX 25 Mhz.
Klopt. 486 bedoelde ik. Aangepast. Pentium begon bij de 60mhz
Mortal Kombat 1 pc is ook een van de beste arcade ports. Tenminste, in die tijd. Dus vergeleken met andere computer ports en console ports.
In de fighting genre, ben ik maar een casual speler. Tekken, Street Fighter en SoulCaliber vind ik echt geen klap aan.

Dead Or Alive vind ik nog enigsinds leuk. Vroeger veel op de Xbox gespeeld. Maar Mortal Kombat, kom maar op. Dat is en blijft mijn lievelingsserie. Grafisch top in orde, flink wat gore en niet te moeilijk voor mensen die eens om de zoveel tijd spelen.

Vroeger had ik ook een ander fighting spel helemaal plat gespeeld. Daar moest je met grote robots vechten in een arena, in de jaren '90. Jammer dat ze daar nooit een remake van hebben gemaakt. De naam van het spel en ontwikkelaar ben ik vergeten.

EDIT: One Must Fall: 2097, dat was de naam. Daar had ik ook graag een remake/reboot van gezien.

[Reactie gewijzigd door Toonen1988 op 22 juli 2024 13:23]

Van die one must fall was wel een nieuw deel van. Maar die is helemaal 3d.
Ik heb het even opgezocht, er is inderdaad een nieuwere deel. Het is inderdaad niet zoals de oude. Had toch liever een 2D fighting game gezien. :)
Eerste deel veel gespeeld, Goro was altijd een absolute pain in the ass voor mij.
Shang Tsung daarna was meestal een fluitje van een cent.

Interessant dat ze de franchise nu een reboot geven, dat maakt me wel nieuwsgierig naar het (nieuwe) verhaal.
Volgens mij laat de teaser nu echter al het begin en het eind daarvan zien tenzij dit willekeurige fragmenten en fatalities zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.