Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OpenIV-modtool voor GTA V gaat offline na verzoek van uitgever Take-Two

Door , 106 reacties, submitter: CriticalHit_NL Linkedin Google+

De makers van de populaire modtool OpenIV voor GTA V hebben een cease and desist-brief gekregen van uitgever Take-Two. De ontwikkelaars hebben besloten geen juridische procedure te starten en gehoor te geven aan het verzoek om te stoppen. De tool is offline gehaald.

Gebruikers die OpenIV openen krijgen een bericht te zien waarin wordt aanbevolen om de software te verwijderen. De ontwikkelaars van de modtool kregen op 5 juni het verzoek van Take-Two om te stoppen met hun tool. Hoofdontwikkelaar GooD-NTS zegt in een forumpost dat het team het tot een rechtszaak zou kunnen laten komen, om te bewijzen dat modden onder fair use valt en dat de tool dus legaal zou zijn. Hij stelt dat dit niet zal gebeuren, omdat een rechtszaak veel tijd en moeite zal kosten, terwijl het in het beste geval enkel een nieuwe status quo oplevert.

De ontwikkelaar stelt dat het modden van Grand Theft Auto altijd een grijs gebied was, maar dat OpenIV opereerde op een zo juist mogelijke manier. Bij de ontwikkeling van de tool door middel van reverse engineering werd nooit originele data of code uit de game naar buiten gebracht en de modtool kon niet gebruikt worden om GTA Online aan te passen.

OpenIV bestond bijna tien jaar en werd ook al voor eerdere Grand Theft Auto-games gebruikt. De tool stelde gebruikers in staat om aanpassingen te maken aan het singleplayeronderdeel van de pc-versie van de games. Zo is het mogelijk om 3d-modellen van bijvoorbeeld auto's te vervangen, of om machinima-video's te maken.

GTA-ontwikkelaar Rockstar stond in het verleden zelf niet negatief tegenover mods. Zo plaatste de ontwikkelaar in de afgelopen jaren een aantal berichten over mods gemaakt door de community op zijn eigen website. Ook verduidelijkte Rockstar in 2015 dat gebruikers geen ban zullen krijgen als ze het singleplayergedeelte van GTA V aanpassen. Daarbij zei Rockstar de creativiteit van modders te waarderen. Uitgever Take-Two lijkt de enige partij te zijn die zich verweert tegen de OpenIV-software.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Reactiefilter:-11060104+158+26+32Ongemodereerd40
Er is inmiddels een petitie gestart vanuit GTAForums om modding terug te halen. Geen idee of het effect heeft, maar maak je gebruik van mods dan is het wellicht wel fijn om even te tekenen:
https://www.change.org/p/...ty-re-allow-gta-v-modding
-Edit-
Deze loopt beter zoals @Sytsuuh aangeeft (thanks!)
https://www.change.org/p/rockstar-games-save-openiv (< Teken aub even :) )

[Reactie gewijzigd door Kecin op 15 juni 2017 16:58]

Niet te geloven dit. Vooral vanwege het feit dat ik al jaren erkende lspdfr auto mods maak en dat het dan zo beëindigt word. Al zijn er wel mogelijkheden om er op dit moment nog gewoon mee te werken. Het laat alleen zien dat de mod toekomst, de toekomst van GTA, niet al te rooskleurig word op dit moment.
Sterker nog: Het laat de toekomst van de volledige industrie (zowel games als online) zien. Creativiteit is niet langer welkom, het is "take it or leave it" en de massa koopt de producten toch wel. De tijd dat je zelf nog controle had over de ervaring is volledig voorbij, immers is dit tegen alle winstbelangen in.

Sterker nog, nog een tijdje en dan stream je elk spel van de uitgever en heb je niks meer te vertellen over de inhoud. Nee, gaming is voor mij helemaal dood.
Ach welnee, dat is veel te pessimistisch en gaat ook tegen elk principe van marktwerking in.

Waar de grote publishers nu 'de zaken dicht zetten' gooit een evenzo hoog aantal indie developers de zaken volledig open. Als je ziet hoe divers gaming nu is, dan hadden we dat tien of twintig jaar geleden nog niet durven dromen. Ga maar eens na wat er allemaal al voor rattenstreken zijn geprobeerd:

- CD beveiligingen (Securom)
- Always online verplichtingen bij offline games
- Het inbouwen van quasi-online verplichtingen (SimCity, achievements)
- Restrictieve DRM vormen
- Rootkits in de launchers

Tegenwoordig is de enige grote boosdoener in gaming-land nog 'de pre-order' en het misbruik daarvan. Alle bovenstaande zaken zijn we eigenlijk min of meer al kwijt, behalve dan de bizar klunzige Uplay, Origin en dergelijke launchers. Het zijn geen rootkits (meer) maar ze blijven zwaar ondermaats en doen vanalles om zichzelf relevant te houden terwijl iedereen kan zien dat ze het niet zijn. Ook dat wordt een eindig verhaal denk ik. Zo heeft Uplay al aardig wat grote veranderingen ondergaan, puur omdat de consument met de portemonnee begon te stemmen. Als het niet door de beugel kan, gaat dat echt vroeg of laat stuklopen.

Verder is er binnen gaming weinig aan de hand behalve dan de businessmodellen die je in de games zelf terug ziet. Maar creativiteit zal er altijd zijn en kun je ook niet de kop indrukken. En creativiteit levert ook geld op; kijk naar games als Minecraft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juni 2017 15:37]

Misschien een beetje ongerelateerd maar buiten de DRM is Social Club (inclusief de Steam versie van het spel) niet echt bepaald veilig te noemen, dus houd dit in het achterhoofd met het gebruik van modificaties e.d:

https://zerolives.com/art...rity-researcher-concludes
Cloud, Thin clients, terminals, we zullen allemaal buigen. (Als het aan de 90% van de schapen ligt)

;)
weet u hoe ik nu nog mods kan installeren offline
Dat is dezelfde Take Two die net de mod-heavy game KSP hebben overgekocht? :|

...

Maar even een backup maken van de hele handel..
Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet zozeer om de tool zelf en het modden gaat maar net als in veel andere gevallen ook een stukje verplichting door Amerikaanse wetgeving en rechtsgang.

Deze tool doet op zich niks verkeerd maar als ik morgen een tool uitbreng die wel het online gedeelte kan hacken en Take Two klaagt mij aan dan kan ik wijzen naar deze tool en dat die wel gedoogd word. In veel gevallen is de zaak dan klaar.

Net als met trademarks moet men dit wel verbieden omdat ze anders een precedent schapen die in toekomstige rechtszaken (die volledig terecht kunnen zijn) tegen hun word gebruikt.

T.net zou hier echt eens een editorial aan moeten besteden. Zou heel veel van dit soort berichten in een ander daglicht zetten want in feite staat Take two hier ook met de rug tegen de muur.
Er is al een precedent: de showcasing van mods op Rockstar's eigen website. Dus dat verhaal gaat hier in veel mindere mate op. Ook klopt je vergelijking met trademarks niet, je kan geen IP verliezen door het niet te verdedigen.
Maar je bent in zekere zin wel verplicht je trademarks te beschermen dus cease and desist brieven te versturen naar een ieder die inbreuk kan maken. Zoals tijd terug Bethesda deed met een game die Scrolls heette.

In Nederland vinden we dit gek en de reacties zijn dan ook vaak verontwaardigd als T.net er weer eens over bericht. Een editorial om dit eens goed uit te leggen zou verhelderend zijn voor iedereen.

Overigens is Rockstar de ontwikkelaar en Take-Two de uitgever en hun baas. Dus kan Take-Two nog aanvoeren dat Rockstar dat zonder toestemming deed Desondanks is het natuurlijk niet slim.
je verwart hier de regels voor een handelsnaam met copyright

Het gaat hier, op een vage manier, om een copyright issue, je heb geen verplichting om actief je copyrighted materiaal te beschermen, daar zijn licenties juist voor.

Trademarks hebben de regel dat ze actief beschermd en onderhouden moeten worden, bijvoorbeeld als er 5 jaar niet actief gebruik van gemaakt word vervalt het trademark ook

[Reactie gewijzigd door dakka op 15 juni 2017 13:20]

een naam is heel wat anders als een modtool toelaten. Elderscrolls is een mod fest van hier tot morgen ochtend. En toch mogen we de elderscrolls niet gebruiken.
welke trademarks worden er geschonden dan?
Zelfs dit klopt niet helemaal. Het klopt dat je je trademark moet beschermen, maar dat wil niet zeggen dat je iedereen moet aanklagen die een deel van je naam gebruikt.

Je kan ook perfect met die mensen rond de tafel gaan zitten en hen toestemming geven om je naam te gebruiken (al dan niet tegen een vergoeding).
> Net als met trademarks moet men dit wel verbieden omdat ze anders een precedent schapen die in toekomstige rechtszaken (die volledig terecht kunnen zijn) tegen hun word gebruikt.

En dat is dus niet waar. Trademarks moeten expliciet beschermd worden. Maar auteursrecht niet, en het toestaan van het ene is geen vrijbrief van het andere.

Dus ja, het zou goed zijn als t.net hier eens een goed uitgewerkte editorial aan besteed (niet eentje die door Brein-like advocaten samengesteld is).
want in feite staat Take two hier ook met de rug tegen de muur.
Zelfs als dat zo is (wat ik ten zeerste betwijfel), dan nog is er een oplossing: geef ze gewoon een licentie. Ja okee, dat lost het probleem in het algemeen niet op (mensen kunnen geen nieuwe mod starten), maar voor een mod die al tien jaar bestaat moet het toch haalbaar zijn om een paar keer heen en weer te bellen, een contract op te stellen in de richting van "wij geven jullie toestemming (maar die mogen we op elk moment, om elke reden (of zonder reden) weer intrekken)", handtekeningen eronder en klaar. Dan kun je elke andere mod die iets doet waar je echt niet blij mee bent (klooien met multiplayer bijvoorbeeld) aanklagen en zeggen "daar moet je een licentie voor hebben, die hebben jullie niet, dus schuldig".

[Reactie gewijzigd door robvanwijk op 16 juni 2017 05:14]

Die komen vast wel terug straks maar je moet dan wel gaan betalen met sharkcards :+
SharkKards dan, om in de stijl van KSP te blijven. :+
Goed dat je het zegt wist zelfs nog niet dat ksp verkocht was. (half jaarte niet meer gespeeld)

Straks eens alle mods downloaden die ik gebruiken + compatible ksp versie en op mijn file server opslaan.

Krijg een gevoel dat het bij 1 van de volgende versie zoals bij gta5 singleplayer nog enkel online gespeeld kan worden.
Dank je voor deze info, en mijn dag een beetje verpest.
Maar idd, ga wel de CKAN repo backuppen enzo.

Gelukkig, is KSP nog zonder DRM.
Zit wel een verschil tussen KSP en GTA.

GTA is nooit opgezet als modding game, dit is iets wat door de community in weze is gecreerdt.
KSP is opgezet vanuit de ontwikkelaars als modbare game, en bijna de hele gameplay word bepaald door mods.. zelfs de modules van de developers zelf zijn in weze gewoon mods en worden ook dusdanig door de game zo geladen. enige verschil is ze staan in andere directories.

Dus ondanks ik ook de overname van KSP een vreemde stap vind, vermoed ik niet dat KSP plots niet meer modbaar is. Angst voor veel Pay DLC heb ik daarin tegen wel.
Al schijnt dat voor mij niet van belang te zijn, hoor bij de groep die desondanks alle upgrades en expansions gratis zou krijgen. :-) Take Two heeft gezegt deze afspraak te honoreren.
Take Two 2015: Ja mod support is hartstikke leuk voor de community
Take Two 2017: Mod support is the devil!

Gaat lekker zo, over het algemeen word de leeftijd van games juist verlengd door het toestaan van modding. Ik neem aan dat ze meer dan genoeg geld verdienen aan de Shark Cards dat ze nu een beetje lak aan iedereen kunnen hebben. Jammer, want ze maken naar mijn mening hartstikke leuke games.
Ik kan me zelfs nog herinneren dat Rockstar op hun blog iets had geschreven over fotorealistische mods en hoe gaaf ze het vonden dat de community zoiets had gemaakt. Rare zet dit.
Rockstar is de developer en daar werken vele goede mensen die niets liever zien dan gamers die hun werk naar een hoger niveau tillen.

Take2 is de uitgever van het spel, en voor hen tellen alleen verkoopcijfers.
En juist door modding kan je verkoopcijfers omhoog gaan. Stel ze modden een hele star wars wereld in GTA5. Genoeg star wars fans zullen dan mogelijk je spel kopen. Evenals door modding blijft je game veel langer in race. En dat leverd je ook weer verkoopcijfers op. En mogelijk shark cards.

Denk je echt dat Skyrim zo lang nog hot was als er geen modding mogelijk was? Heb laatst morrowind gekocht. Kan het zonder GFX niet spelen. En als er geen GFX mods waren had ik hem nooit gekocht.
Verkoop van het spel maakt TakeTwo geen bal meer uit, die willen alleen ingame cash verkopen, levert veel meer op. Met mods kun je de multiplayer content in singleplayer spelen, dat vindt TakeAll niet leuk :P
Doe dan alleen die mods verbieden. Maar laat GFX mods en ik kan de hulk spelen gewoon in takt. En is de multiplayer content echt zo leuk in je eentje?
Mwah, niet echt lijkt me. Ik doe het alleen om dingen te testen voor ik ze koop. TakeTwo laat gewoon duidelijk merken dat ze echt geen bal om klanten geven die niet verder betalen aan sharkcards, dus de volgende editie koop ik iig niet bij launch.
Het gaat vooral over voertuigen die ze in de MP verkopen aan belachelijke bedragen. Ze maken die items voor de MP, maar spelers kunnen die in de SP dus gewoon spawnen.

Het probleem is dat zelf als er geen mods meer zijn om die MP content naar de SP brengen, dan nog haalt het niets uit. Er zijn duizenden mods die extra voertuigen, wapens en alles wat je kan verzinnen naar de SP brengen. GTA is leuk omdat het een sandbox is waarin je kan doen wat je wilt. Om het fris te houden is er natuurlijk wel een stroom aan nieuwigheden nodig. En die is er dan ook in de MP, maar ze laten je dik betalen voor de leuke speeltjes. In de SP is er een stroom aan gratis speeltjes dankzij de modders.

Het doel is hier echt om de SP saai te maken zodat mensen meer MP zouden spelen en dus daar dingen kopen. Ze denken dat als ze de stroom van gratis content in de SP dicht knijpen, ze plots meer spelers gaan zien in de MP en dat die dan ook nog eens gaan extra betalen.

Maar jah, zo werkt het natuurlijk niet. Wat dit doet is hun grootste fans dwarsbomen... Je gaat een stroming krijgen van een hele hoop forks en alternatieven voor Open IV die gewoon "underground" verder doen, maar een heel aantal gaat het spel gewoon verlaten. Zo'n draconische maatregelen zonder enige vorm van communicatie werken gewoon niet...
Dit gaat dan ook niet over rockstar, maar over take two
Het houd het spel warm voor een volgende release.. Zelfs kan Take Two hier zelfs nog inspiratie uit de mods halen.
Take two is alleen een uitgever
Rockstar Games != Take Two Interactive.

Rockstar is de ontwikkelaar en staat positief tegenover modding, zoals ze openlijk hebben aangegeven in meerdere uitlatingen op hun website.

Take Two is de uitgever. Die denken alleen in winstmarges.

PS: Ik weet dat Rockstar Games als studio onder Take Two valt, maar dat verandert niets aan mijn punt.
Ik geef ook nergens aan dat Rockstart niet positief zou staan tegenover mods. Take Two had altijd dezelfde houding als Rockstar. Overigens was Rockstar er ook niet vies van om mods te sluiten (zie FiveM).
Rockstar Games != Rockstar North. Rocketstar North is de ontwikkelaar, Rockstar Games is het moeder bedrijf, en Take Two is weer het moeder bedrijf van Rockstar Games.
Ik ben een maand of twee geleden gestopt met actief GTA:V spelen omdat mijn (puur grafische) mods al niet meer werkten. En nu dit. Mod-support is voor veel mensen erg belangrijk, waaronder voor mij. Nu speel ik lekker Elite: Dangerous om mijn open world behoeftes te vervullen :+ ironisch genoeg geen mod-support, maar dat heeft het niet nodig voor mij.
OpenIV bestond bijna tien jaar en werd ook al voor eerdere Grand Theft Auto-games gebruikt. De tool stelde gebruikers in staat om aanpassingen te maken aan het singleplayeronderdeel van de pc-versie van de games. Zo is het mogelijk om 3d-modellen van bijvoorbeeld auto's te vervangen, of om machinima-video's te maken.
Gaat dan 10 jaar aan werk. Lekker bezig, Take-Two. Beter hebben ze hier een goed reden voor, maar hoogstwaarschijnlijk gaat het alleen om geld. :/ En daar komt nog bij dat GTA Online een melkkoe is voor Take-Two, en ze dus totaal niks meer doen aan enige singeplayer content voor GTA (zie beloofde story-DLC).

Elk greintje respect dat ik voor ze had, zojuist verloren |:(
Ja want al die gratis GTA Online DLC is inderdaad verschrikkelijk!
Ik zeg niet dat die DLC verschrikkelijk is.
Overigens is het hele doel achter al die DLC ook alleen maar geld verdienen, genoeg mensen die geen zin hebben om te grinden en dan Shark cards gaan kopen.
Dat is een keuze die je zelf maakt, de spullen en features die met de DLC komen zijn in ieder geval bereikbaar zonder er geld aan te spenderen, in tegenstelling tot een EA-esque model waar je gewoon moet betalen voor extra content. Nieuwe spelmodi en missions zijn sowieso voor iedereen gratis beschikbaar.

Ik ben het er ook niet eens dat Take-Two de OpenIV-modtool verbied. Ik ben van mening dat mods een game leuker en beter kunnen maken en daarnaast een community levendig houden. Dus dat is zeker spijtig.

Maar in je comment suggereer je dat GTA Online een pure melkkoe is. Wordt er geld mee verdiend? Ja zeker, maar dat is niet meer dan logisch. Maar in mijn beleving zijn de auto's in de DLC best goed te verdienen zonder er geld in te stoppen.
Dat klopt, je kan geld verdienen door activiteiten te doen in GTA:O, en als je dat maar lang genoeg volhoudt kan je ook wel wat kopen. Overigens speel ik geen Battlefield of iets in die richting, maar hoe EA het aanpakt is helemaal belachelijk.
Ik ben het er niet eens dat Take-Two modding op deze manier verbied.
Niet concreet, maar het is toch wel een dikke middelvinger richting modding, om een modtool als deze, bevelen te stoppen. Nietwaar?
Niet concreet, maar het is toch wel een dikke middelvinger richting modding, om een modtool als deze, bevelen te stoppen. Nietwaar?
Klopt, ik heb mijn zin een beetje krom geformuleerd. Ik bedoelde dat ik het niet eens ben met deze actie van Take-Two en dat de OpenIV-modtool gewoon beschikbaar moet blijven. Ik zal het even aanpassen :)
Wauw het doel van een bedrijf is geld verdienen :+
Tuurlijk, dat is het doel van ieder bedrijf. Dat verbaast mij ook niet en begrijp ik.

Maar waar voorheen modding nog toegestaan werd door gamebedrijven, gaan sommige nu een groot aantal van hun klanten wegpesten door modding aan te pakken. Dan ben je in mijn ogen gewoon dom en zielig bezig.

[Reactie gewijzigd door sanderth op 15 juni 2017 09:18]

Ik GTA spellen altijd gespeeld om de singelplayer. Ik heb een paar keer de online van GTA V geprobeed maar door gebrek aan vrienden die hem ook hebben op de PC nooit aangeslagen. Ik hoop eigenlijk nog steeds op een singelplayer DLC. GTA IV had ook mooie DLC.
'Gratis'. Het financiïele systeem in het spel is door een team(ongetwijfeld inclusief psychologen) zo uitgewerkt dat ze meer geld verdienen aan sharkcards dan wie dan ook aan DLC, Ik betaal liever de volle pond voor DLC en dat ik dan ook het gevoel heb dat ik er gebruik van mag maken. ;) Want er is niets erger dan grinden en no way in hell dat ik echt geld ga inleveren voor spel geld.
zo uitgewerkt dat ze meer geld verdienen aan sharkcards dan wie dan ook aan DLC
Heb je daar bewijs voor of roep je maar wat? Ik denk persoonlijk dat EA meer beurt met hun losse DLC packs die je moet bij moet kopen (in mijn ogen vaak zwaar overpriced). De DLC's in GTA Online blijven in essentie volledig gratis en brengen wel meer mee naast zaken die je moet unlocken met virtueel geld. Missies en andere spelmodi bijvoorbeeld.
Ik betaal liever de volle pond voor DLC en dat ik dan ook het gevoel heb dat ik er gebruik van mag maken. ;) Want er is niets erger dan grinden en no way in hell dat ik echt geld ga inleveren voor spel geld.
Dat mag je zeker willen en dat is je persoonlijke mening. Zo vind ik het model van GTA Online veel fijner: gratis nieuwe manieren om het spel te kunnen spelen, en zelf bepalen aan welke opties ik nog extra (virtueel) geld wil uitgeven. En juist door het spelen unlock ik weer geld om te besteden, dus dat grinden valt imo ook best mee.
Ik vertaal de gratis DLC altijd even naar hoeveel het zou kosten om de content erin (of zelfs alleen de content waar ik in geïnteresseerd ben) te kopen met Sharkcards. Dat is dan toch even slikken :P
http://segmentnext.com/20...nue-exceeded-700-million/

700miljoen dollar in 12 maanden alleen aan sharkcards... En we zijn inmiddels een jaar verder. Ik denk dat 1 miljard of meer tot nu toe dus geen rare gok is.

En ja ik heb liever betaalde DLC dan moeten 'werken' voor mijn online content. Want deze manier met sharkcards is natuurlijk een perverse stimulans om het wel verleidelijk te maken toch maar de portemonee te trekken(wat ook wel blijkt uit de cijfers). En is ook niet zo raar, voor 8 miljoen ingame geld (wat een idiote 80 euro kost) kan je als je een beetje gek doet maar 8 voertuigen kopen(of zelfs minder). 8 virtuele speeltjes voor 80 euro, sta daar eens even bij stil....

En bovendien is het ook dé reden waarom dezelfde content niet in singleplayer te vinden is, want het is namelijk geen gratis DLC. En dat is misschien nog wel het ergste want het leukste deel(singleplayer mét verhaal) is nooit uitgebreid en zal nooit uitgebreid worden. Dus prachtige uitbreidingen als Tlotd en Tbogt zullen we ook nooit meer zien.
Dat heb ik echt veel liever dan wat we nu hebben. Maar maakt ook niet uit, ik heb het spel al een jaar niet meer aangeraakt en voel er ook weinig behoefte toe wat ze ook 'gratis' toevoegen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 15 juni 2017 12:27]

En ja ik heb liever betaalde DLC dan moeten 'werken' voor mijn online content. Want deze manier met sharkcards is natuurlijk een perverse stimulans om het wel verleidelijk te maken toch maar de portemonee te trekken(wat ook wel blijkt uit de cijfers). En is ook niet zo raar, voor 8 miljoen ingame geld (wat een idiote 80 euro kost) kan je als je een beetje gek doet maar 8 voertuigen kopen(of zelfs minder). 8 virtuele speeltjes voor 80 euro, sta daar eens even bij stil....
Je geeft nu zelf aan dat je het dat niet waard vind, dan koop je het toch niet? Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd. De items die met DLC's meekomen zijn bijna allemaal puur cosmetisch, het is niet pay to win. En mocht je die items dus willen maar er geen geld in willen stoppen dan zijn die dingen (imo redelijk eenvoudig) toch te verdienen.
En bovendien is het ook dé reden waarom dezelfde content niet in singleplayer te vinden is, want het is namelijk geen gratis DLC. En dat is misschien nog wel het ergste want het leukste deel(singleplayer mét verhaal) is nooit uitgebreid en zal nooit uitgebreid worden. Dus prachtige uitbreidingen als Tlotd en Tbogt zullen we ook nooit meer zien.
De discussie ging over de GTA Online DLC. En die is in weze wel gratis. Ik zal ze namelijk nog maar eens noemen, maar gamemodes en missions (die het grootste deel van het spel bepalen) zijn gewoon pertinent voor nop beschikbaar. Denk aan Tiny Racers, Cunning Stunts etc.

Ik vind het daarnaast ook jammer dat er geen singleplayer DLC uitkomt.
Dat heb ik echt veel liever dan wat we nu hebben. Maar maakt ook niet uit, ik heb het spel al een jaar niet meer aangeraakt en voel er ook weinig behoefte toe wat ze ook 'gratis' toevoegen.
Voegt verder weinig toe aan dit gesprek, maar is natuurlijk je goed recht. Ik speel wel nog regelmatig online met m'n vrienden.
Je geeft nu zelf aan dat je het dat niet waard vind, dan koop je het toch niet? Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd. De items die met DLC's meekomen zijn bijna allemaal puur cosmetisch, het is niet pay to win. En mocht je die items dus willen maar er geen geld in willen stoppen dan zijn die dingen (imo redelijk eenvoudig) toch te verdienen.
Wees gerust dat ga ik ook niet doen. Maar dat betekent dat ik ook nooit de duurdere voertuigen zal bezitten oftewel ze hadden net zo goed(of misschien wel beter) niet kunnen bestaan. Neem een tank. Lijkt me best leuk om te hebben. Maar 1,5 miljoen is mij net te veel grindwerk voor een geintje en als je die 1,5 miljoen vertaalt in sharkcard geld dan is het minimaal een euro of 15(!!!) .....voor één tank. En met goedkopere cards ga je over de 20 euro.
De discussie ging over de GTA Online DLC. En die is in weze wel gratis. Ik zal ze namelijk nog maar eens noemen, maar gamemodes en missions (die het grootste deel van het spel bepalen) zijn gewoon pertinent voor nop beschikbaar. Denk aan Tiny Racers, Cunning Stunts etc.

Ik vind het daarnaast ook jammer dat er geen singleplayer DLC uitkomt.
Ik vind die modes niet echt leuk/bijzonder en niet veel toevoegen eerlijk gezegd. Lowriders vond ik wel leuk, maar daar ben ik ook maar mee gekapt toen ik zag hoeveel geld je daar in moest stoppen. Anderen denken daar natuurlijk anders over, maar IMHO was de beste toevoeging de Heists(die er al vanaf het begin hadden moeten zijn) en wat daarna kwam was weliswaar gratis, maar voegde voor mij persoonlijk amper wat toe.

De kern van het verhaal is dat alles wat (ingame)geld kost je relatief veel tijd kost of écht geld. En dat de game natuurlijk zo opgezet is dat je geneigd bent geld te betale. Die 1 miljard krijgen ze niet binnen omdat je het met een uurtje werk ook ingame kan verdienen.
Voegt verder weinig toe aan dit gesprek, maar is natuurlijk je goed recht. Ik speel wel nog regelmatig online met m'n vrienden.
Inderdaad en dat merk je in de discussie hier ook goed. Wat voor de één ideaal is is voor de ander de nagel aan de doodskist van gaming(om het even cru te stellen). We gaan het dus ook zeker niet eens worden, en dat is ook niet erg. :)
We gaan het dus ook zeker niet eens worden, en dat is ook niet erg. :)
Daar lijkt het inderdaad wel op haha. Even goeie vrienden :D
Het is inderdaad heel jammer. Gelukkig heb ik de tool nog, maar ik ben bang dat er een update van GTAV gaat komen die er voor zorgt dat OpenIV niet meer gebruikt kan worden. Het is al een tijdje bekend dat GTA Online is wat Take-Two/ Rockstar Games mee verder willen en dat er geen content offline toegevoegd gaat worden.

Ik vind het zo jammer dat de nieuwe voertuigen niet offline te gebruiken zijn, behalve door een mod natuurlijk.
Hopelijk komt er wel mod support in GTA VI dan. Denk het niet ondanks dat games waar mensen kunnen modden een hele andere community krijgen en veel meer opties bieden voor de speler wat uiteindelijk goed voor RockStar en de consument is. Jammer dat het zo moet gaan.
Kijk maar eens naar Arma 3. Spel uit 2013 en staat nog steeds in de top-25 van meest gespeelde steam spellen.
Idd, Mount&Blade Warband ook, tientallen mods en zelfs native multiplayer is gemod dus je hebt geen mods nodig om toch te spelen met nieuwe dingen. Is in 2011 uitgekomen. Oorspronkelijk servers van max 64 spelers ook gemod naar 200 spelers, boven de 150 wordt het echt laggy maar toch halen we 160 elke avond.
Take-Two: Al eens gehoord van "Counterstrike" of "Quakeworld" ? Zoek eens op hoe populair het nog is, vele jaren na de releasedata van resp. Half-Life en Quake ? ...

Gemiste kans, jammer!
De vraag is natuurlijk: hoeveel verdient de rechthebbende vele jaren na dato nog aan counterstrike als dat levend wordt gehouden met mods? Helemaal geen ene klap. Als GTA5 over vijf jaar nog steeds populair is, verkoopt GTA6 minder en dus snijdt Take Two zich in de vingers als ze die populariteit langer in leven houden dan ze er aan kunnen verdienen.
Ben ik het juist niet mee eens. GTA IV was ook nog populair volgens mij, en toch is GTA V intens goed verkocht. Een goede game zorgt juist dat mensen uitkijken naar de nieuwe, betere (als het goed is) volgende game. Zelfs als dit toevallig niet voor GTA IV gold: ik kocht BF4 omdat BF3 zo goed was, wat ik speelde tot BF4 uitkwam en zelfs daarna nog wat. Zelfde voor flight sims :D Als je nieuwe goed genoeg verbetert, gaan mensen vanzelf wel overstappen, imo.
GTA4 en BF3 waren goede games: dat is een reden dat de opvolgers ook verkopen, mods of niet. Half life/Counterstrike is met mods super en daar schijnt nog steeds geen opvolger van te zijn.


edit: prachtig om te zien hoe het mod systeem werkt.

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 15 juni 2017 09:46]

Maar HL/CS zijn zonder mods toch ook al ongelooflijk populair? Ik snap je niet helemaal :P Naast dat ik inderdaad ook al zeg dat BF3 en GTA IV goede games waren en daarom opvolgers goed verkochten. Maar CS/HL zijn zonder mods ook awesome imo, bijvoorbeeld CSGO, dat competitive en dus au naturel nog heel veel wordt gespeeld.
jullie vergeten eventjes dat cs een mod opzich is... :P
1 van de reden dat cs nog leeft is natuurlijk ook dat spelers hun dedicated servers kunnen hosten en de mega community die onderandere plugins, skins en maps maken. (die inprincipe allemaal gratis zijn)
Ik heb het op het moment dan meer over de moderne CS, met name GO :D Aangezien originele CS toch wel een opvolger heeft gehad, leek mij dat die bedoeld werd :+
Erg jammer voor iedereen die singleplayer GTA wil spelen en deze ervaring leuker wou maken.
Zou Take-Two dit bewust doen om mensen te pushen om meer gebruik te maken van GTA online en de nieuwe content die ze maken daar en om hier wellicht geld aan te verdienen?
Exact, waarom zou je geld uitgeven aan items in online wanneer je hetzelfde en meer kan krijgen met mods in offline. Dit is gewoon heel slecht gedrag van Take Two voor winstoptimalisatie.

Heel toevallig ook dat ze pas nog in de Jimquisition (foul language warning :+ )over een uitspraak van een CEO/Executive van Take Two. Past wel in dit plaatje.
Hmm, ze zijn dus niet specifiek tegen mods o.i.d. maar verbannen wel de mod tool? Zouden ze met hun eigen modtool komen? Een die officieel ondersteund wordt? :)
Hahanee. TakeTwo is tegen mods, omdat ze geld willen verkopen aan sharkcards. Dat levert veel meer op dan de paar extra mensen die het spel kopen om te modden. Als je genoeg content hebt in singleplayer, kan het zo zijn dat je niet de aandrang voelt om 50 euro aan ingame geld te kopen om de spullen van de nieuwste update te kopen. Dit is niet de schuld van Rockstar, de developer, maar van TakeTwo, de publisher. Het is me nu ook wel duidelijk dat TakeTwo zo veel mogelijk ontweken zal moeten worden, volgende GTA koop ik na een paar maanden wel via een schimmige russiche site in de hoop dat ze er zo min mogelijk geld voor krijgen
Ik vind dat take two goede spellen maakt maar het plezier offeren ze op voor meer winst
Minder mods is meer shark cards online kopen en dat is weer meer geld

De tijd dat gamen niet alleen maar om geld ging is afgelopen
iig bij de grote AAA games blijkbaar. Gelukkig heb ik genoeg alternatieven om vele decennia goede indie-games te spelen, dus dat maakt mij niet echt uit. GTA V en Rainbow Six Siege zijn de laatste spellen die ik heb gekocht van grote publishers, en dat blijft vooralsnog ook wel zo denk ik. Qua support en bugfixes is het er bij allebei een stuk slechter aan toe dan bij menig indie-developer, dus mij zijn ze voorlopig wel kwijt als klant :P
Dit soort acties tegen de community vind ik erg jammer. Ze doen iets constructiefs, en dat straf je af met een cease en desist ipv een dialoog. Ik heb nu spijt dat ik GTA V 2x heb gekocht. (Verschillende platforms)

Ik denk ook dat Red Redemption 2 er niet in komt. Dit soort gedrag moet je niet belonen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*