Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rockstar: GTA-modtool offline gehaald wegens potentie verstoren multiplayer

Door , 67 reacties

Grand Theft Auto V-ontwikkelaar Rockstar Games laat in een reactie weten dat de OpenIV-modtool voor zijn games offline is gehaald omdat deze 'recente malafide mods mogelijk maakt die de GTA Online-ervaring voor iedereen kunnen belemmeren'.

Het multiplayergedeelte van Grand Theft Auto V heeft inderdaad veel te maken met valsspelers. Vanuit de gemeenschap wordt wisselend gereageerd. Een deel zegt bijvoorbeeld te begrijpen dat deze applicatie de deur op zijn minst op een kier zet voor multiplayerhacks, een ander deel zegt dat Rockstar veel meer zou moeten doen op het gebied van anticheatmaatregelen en weer een ander deel zegt dat dit niets zal veranderen.

Rockstar benadrukt dat de zet, die door uitgever Take-Two werd uitgevoerd, niet specifiek als doel had om singleplayermods te dwarsbomen. Verder is de ontwikkelaar aan het uitzoeken hoe het 'de creatieve gemeenschap kan blijven ondersteunen zonder dat dit spelers benadeelt'.

Het overgrote deel van de gemeenschap lijkt het niet eens te zijn met de verwijdering van OpenIV. Dat uit zich ook in de gebruikersrecensies voor het spel op Steam. Op het moment van schrijven staan de totale gebruikersrecensies nog op 'grotendeels positief', maar de recente recensies zijn inmiddels afgegleden tot 'overweldigend negatief'.

Niet alleen in de vorm van recensies wordt verzet gepleegd. Een petitie op Change.org roept om het terugdraaien van de beslissing van Take-Two. Deze is inmiddels bijna 30.000 keer ondertekend. Dit soort petities zijn echter op geen enkele manier bindend.

Reacties (67)

Wijzig sortering
De reactie van de OpenIV ontwikkelaar Good-NTS op dat statement van Take-Two laat zien dat het toch wat anders ligt:

OpenIV, Liberty City in GTA V and all other mods/projects from my team and me are only specific for Single player. Rockstar must be well aware about the fact that you cannot access GTA Online while you have installed any OpenIV mod. The statement "Unfortunately OpenIV enables recent malicious mods that allow harassment of players and interfere with the GTA Online experience for everybody", is just wrong and they know it. OpenIV does not allows or supports any kind of GTA Online mods. We always supported Rockstar in their right to protect GTA Online from hacks and cheats. But, Take-Two's C&D was specific for out Singleplayer mods and have no mentions about GTA Online.

Hoe dan ook, op het forum van gta5-mods zijn er handleidingen te vinden om de verplichte OpenIV update - die de installatie onbruikbaar maakt - terug te draaien. Ook wanneer je de game hebt geupdate kan je deze update weer terugdraaien.
Een kleine toevoeging op je post. Voor de mensen die OpenIV nog niet hebben, maar denken van: Bedankt R*/TakeTwo voor de gratis reclame!

- knip -

Admin-edit:Linken of vragen naar onofficiële bronnen van software met copyright, gratis of niet, is niet toegestaan.
Lees de Algemene voorwaarden (art. 4.2.v) voor meer info.

[Reactie gewijzigd door Bor op 18 juni 2017 13:27]

Hier een link naar de laatste versie (zip file) van OpenIV voordat de C&D binnen kwam:
Ik zou voorzichtig zijn met het delen van die ZIP files omdat de tool nu feitelijk bestempeld is als software-piraterij. Op Tweakers zijn ze er niet heel erg blij mee als mensen tools promoten die tegen het auteursrecht van de maker(s) in gaan. ;)
Nee hoor, dit is helemaal geen software piraterij. Er wordt geen enkel copyright van R*/T2I geschonden. De code in deze mod is helemaal eigendom van de mensen achter de mod. Dat de mod ingaat tegen de gebruiksvoorwaarden is iets dat de gebruiker zelf moet weten, maar is in de basis iets tussen de uitgever en de gebruiker.
Mocht Tweakers tot datzelfde inzicht komen, staat het hun vrij om het te verwijderen. Zelf neem ik die interpretatie niet aan.
Ik had er inderdaad nog niet van gehoord tot deze berichten. Gratis reclame indeed.
Een van de redenen dat GTA zo groot is op de PC is nou juist om de enorme mod community die er omheen hangt. Dit is al jaren zo en voorheen is dit nooit een probleem geweest. Het is dus een vreemde zet naar een populaire modtool die zich er inderdaad altijd voor in heeft gezet om alleen de singleplayer experience te verbeteren en nadrukkelijk niet de online omgeving. Wat hier precies de beweegredenen voor zijn, zullen we waarschijnlijk wel weten wanneer de storm meer gaat liggen. Het is nu vooral extreem negatieve PR wat ze met een beetje gezond verstand aan zien komen.

Zelf speel ik de PS4 versie, dus merk nu weinig van online cheaters en vage mods maar dit was op de PS3 wel een heel ander verhaal. Van mensen die de PC versie spelen hoor ik dat het helemaal een modfest is tegenwoordig. Momenteel merk je dat de sfeer van de online gameplay totaal anders is geworden dan hoe het voorheen was. In het begin voegden de gratis DLCs nog veel leuke dingen toe die je makkelijk kon aanschaffen door gewoon het spel te spelen. De content kwam ook vaak nog gewoon de singleplayer versie in. Ongeveer na de heists update begon het greedy gehalte van de DLCs flink opgepompt te worden. Om nu alles compleet te krijgen, moet je wel heel veel uren erin stoppen. Hier is gewoon over nagedacht. Mensen die 'hooked' zijn en echt graag de nieuwste spullen gauw willen hebben kopen toch maar eens een sharkcard. En daarna nog eens een. En nog eens. Het veelgehoorde verwijt: "het zijn gratis DLCs hoor wat zeur je?" gaat niet meer op nu, het verdienmodel is simpelweg anders. GTA Online is op dit moment de melkkoe. Dit is het bestuur van TakeTwo (haast) verplicht naar zijn investeerders toe.

Hopelijk blijven opkomende games zoals Red Dead Redemption 2 nog helemaal in de klassieke stijl van Rockstar Games. Dat wil zeggen: een extreem goede gameplay, goed verhaal, goede game physics en graphics, uitgebreid en divers. Zonder vage rommel als season passes of storende bugs/glitches tijdens de release. En ook niet teveel gefocust op "online". Dat is waar ik voor wil betalen. Een online omgeving met gratis DLCs vind ik ook helemaal best, zolang de content eerst maar redelijk te verkrijgen is door het simpelweg te spelen. Na een dikke twee jaar zullen ze wel met dure gouden blingbling koetsen komen, inclusief gattling gun op het dak.
Mensen die 'hooked' zijn en echt graag de nieuwste spullen gauw willen hebben kopen toch maar eens een sharkcard.
Zelf er al 2674 uur GTAO gespeeld, 99% private lobby, nog geen enkele shark card gekocht, maar toch toegang tot veel dure items, en nog een bank over van 73.4m. :)
Maar voor mij is het niet zo zeer een probleem dat alles zo duur is, want ik geniet gewoon van het spelen en heb iets om de tijd te doden.

Maar ik kan heel goed begrijpen dat er veel mensen hierop afhaken want de gameplay van GTAO wordt erg eentonig, vooral gefocust op het grinden van geld om de nieuwe DLC's te kunnen bijbenen en bekostigen.
Ook worden deze missies nog eens ingezet op Player versus Player waar je dus enorme risico's mee loopt je spullen te verliezen waarvoor je hard werkt, natuurlijk weer om shark cards aantrekkelijker te maken.
Veel mensen willen gewoon relaxed eventueel met vrienden online gaan en zo'n beetje tot alles toegang hebben wat de game biedt met niet al teveel moeite of tijd.

Als de multiplayer was zoals het was op GTA IV hadden ze er echt niets om gegeven, want er zijn geen microtransacties aanwezig.
Daar werden mensen continue bestookt met allerlei trainers die bijvoorbeeld de volgende dingen konden:
  • Controle speler beïnvloeden.
  • Controle voertuigen van spelers overnemen.
  • Voertuigen van spelers en over de gehele map verwijderen.
  • Objecten op mensen spawnen.
  • Spelers overal op de map exploderen.
  • Spelers hun spel crashen.
  • Spelers uit het spel laggen door ontiegelijk veel auto's te spawnen, soms op spelers direct.
  • Spelers teleporteren met of zonder voertuig.
En die lijst is nog ellendig veel langer, en niemand werd er ooit gebanned.
In dat opzicht is zoiets als SA-MP veel beter georganiseerd, maar ja, waar kapitalisten controle hebben wordt alles verziekt. O-)
SA-MP was geweldig idd. Zo veel gamemodes ook.

GTAO vind ik maar niks, een paar keer gespeeld maar het kan me niet boeien. Ik vind het erg jammer dat ze alternatieve online engines zo tegenwerken.
Je merkt inderdaad heel goed dat de marketing department de DLC en macropayment(het gaat om beste bedragen) strategie en uitgezet heeft. Die hebben heel goed gekeken naar spellen die meer op een vervelende gokverslaving lijken zoals bijvoorbeeld Candycrush. En mensen springen nog voor het model in de bres ook, dát is misschien nog wel het ergste. Met 75 miljoen verkochte kopieën zou dit niet nodig moeten zijn :(

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 17 juni 2017 12:55]

Een van de redenen dat GTA zo groot is op de PC is nou juist om de enorme mod community die er omheen hangt. Dit is al jaren zo en voorheen is dit nooit een probleem geweest.
Dit is dan ook de eerste GTA waar een 'echte' multiplayer in zit. GTA IV had een online deel maar dat waren beperkte missies waarbij de straten leeg bleven.

Wat dat betreft is het jammer dat Rockstar GTA V online meteen heeft aangegrepen om nog meer geld te verdienen. Daar komt namelijk altijd de bekrompenheid rondom mods vandaan. Immers wie koopt nog een DLC wanneer mods gratis meer content toevoegen.
Even alleen met betrekking tot de heists en dlc's: dit lijkt me toch gewoon alleszins redelijk? Die gasten van Rockstar brengen om de 5 jaar een WERELDSPEL uit. Ik ben bijvoorbeeld als xbox one gamer altijd marktplaats aan het afstruinen voor eventuele games, gewoon omdat ik dan niet het volle pond hoef te betalen. Bij de GTA games koop ik ze wel direct, die gasten verdienen dat in tegenstelling tot de makers van een FIFA of Call Of Duty die elk jaar bezig zijn hun publiek uit te melken.
Naast het feit dat ze om de 5 jaar een superspel uitbrengen, blijven die mensen ook nog eens gratis DLC's brengen naar GTA online, waarin je, als je het spel regelmatig speelt, niet eens echt geld hoeft te stoppen om de nieuwste dingen te kopen. Deze week kwam bijvoorbeeld de meest recente gunrunning dlc uit. De afgelopen 2 maanden was eerst tijd lang verdubbeling van beloning bij heists beschikbaar, vervolgens kreeg je een dikke bonus als je producten van je motorclub ging verkopen. Dat Rockstar er dan nog een beetje geld aan wil verdienen door sommige dingen duur te maken, is toch hun goed recht?
U snapt echt niet waar het voor de meeste om gaat.
Het gaat hoofdzakelijk om mods voor de SINGLE player modus en heeft dus totaal geen invloed op andere spelers. Sommige gebruiken het ook online en die mensen verpesten het nu dus voor iedereen.....iets wat ik zeer jammer vindt.

Ik speel of speelde GTA 5 met de mod GTA5_REDUX en als ik dus nu die mod weer wil spelen dwingen ze mij nu dus om de illegale versie te gaan downloaden waar die mod tool nog wel werkt.........en dit doe ik liever niet, maar ze dwingen me nu hier wel toe aangezien ik de game niet meer ga spelen zonder die graphics mod.
Die cheaters gebruiken andere tools dan OpenIV, dat wordt gewoon slim aangegrepen door Rock*. En blijkbaar werkt het, want er zijn er genoeg die er in trappen.
Dit is belachelijk. OpenIV blokkeert expliciet online gaan met deze mods, zij doen er dus zelf alles aan om dit te voorkomen. De "cheats" die mensen daarnaast online gebruiken maken geen gebruik van OpenIV dus letterlijk de enige mensen die ze hiermee pakken zijn de mensen die singleplayer mods gebruiken. Ondertussen doet R*/T2 niks aan de trainers en cheats.

Er gaan geruchten rond dat TakeTwo niet meer genoeg verdiende met micro-transacties en ze daarom dus zo willen zorgen dat mensen niet meer gratis content kunnen vergaren d.m.v. mods. Ook Kerbal Space Program (dat TakeTwo laatst heeft overgenomen) begint al slechte recensies te krijgen omdat mensen bang zijn dat ook daar de modcommunity de dupe zal worden.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 17 juni 2017 10:30]

Ik ben nou ook weer niet zo bekent met de modding scene omtrent GTA5 maar is OpenIV niet gewoon een goede opstap voor multiplayer mods? Ik neem aan dat hun online-blokkade nou ook weer niet zo dicht is - een injector om dit te omzeilen moet best mogelijk zijn.
Natuurlijk is alles mogelijk, maar OpenIV maakt het ze absoluut niet gemakkelijk. Het feit is natuurlijk dat wanneer iemand echt cheats wilt maken, ze dit toch wel lukt, met behulp van OpenIV of niet. Maar er zijn geen cheats (ik noem online mods voor het gemak even cheats) die gebruik maken van OpenIV zover ik weet, waarschijnlijk omdat het gemakkelijker is deze zonder OpenIV te maken juist door die anti-cheat maatregelen.

OpenIV is daarnaast closed-source, dus heel erg gemakkelijk is het allemaal niet om die maatregelen te omzeilen.
Met behulp van OpenIV is het mogelijk om scripts te extracten uit de game-archieven (Rockstar gooit alle scripts in update\update.rpf\x64\levels\gta5\script\script_rel.rpf), waar onder andere ook Multiplayer-scripts in staan. Dit zou misschien een aanleiding kunnen zijn geweest, want dit biedt de mogelijkheid om deze scripts te onderzoeken en zo nieuwe native functies ter gebruik te stellen, die in GTA:O worden gebruikt.

Maar dan nog heeft het beperkte waarde. Menyoo heeft blijkbaar al een privé hash-table voor conversie en heeft volgens mij weinig moeite met het verder reverse engineeren van de game mocht OpenIV niet compatibel worden. Die MP hacks zullen gewoon komen en de bijdrage van OpenIV is echt beperkt, voor wat ik weet. Oh ja - de scripts moeten ook nog gedecompileerd worden, dus je gemiddelde OpenIV gebruiker heeft er extreem weinig aan, en die het al weten hebben al eigen tooling.

GooD-NTS heeft zonder het document zelf te plaatsen ook aangegeven dat het Take Two echt om de single-player modding gaat.

Wil je gaan cheaten in GTA:O, dan heb je niet eens OpenIV nodig. De meeste mensen die filmpjes hiervan op YouTube zetten hebben dan ook meestal onaangeroerde game-archieven en hebben middels een externe hook gewoon scripts hebben draaien. Mocht Rockstar of Take Two echt iets om valsspelen geven, dan zouden ze dit programmatisch kunnen hebben proberen af te dekken in plaats van een veelal ongerelateerde tool juridisch te slopen.
Even los van de discussie of het één het ander mogelijk maakt... Ik heb liever modding dan online. :)
Had hier een downmod verwacht. Ben het met je eens verder.
Uit interesse, nadat er weer een paar modders de boel liepen te verzieken, er wat over opgezocht. De online-cheat mods vinden hun basis vaak in dergelijke single-player mods. Maakt het allemaal wat makkelijker, je hoeft niet zo te zoeken naar de juiste settings.

OpenIV zorgt dus indirect wel voor makkelijkere hacks en mods, maar nogmaals wel indirect.

En het is voor zo ver ik weet altijd gebruikelijk geweest met games modden, dat je een specifieke versie daarbij installeert omdat die beter loopt. Wat nu dus ook weer het geval is. Zie het probleem niet zo :X .
En wat als je de OpenIV mod kan modden zodat je er wel mee online kan gaan? Dat zou wel een issue kunnen zijn
OpenIV is een tool waarmee assets als voertuigen kunnen worden aangepast, de trainers die genruikt worden hebbene hier weinig baat bij en worden op andere manieren geladen. OpenIV genruiken voor cheats is een enorme omweg.
Wat als je GTA Online met een andere tool kan modden die als doel heeft om online te kunnen gaan? Dat IS een issue. ;) Kortom, ze pakken die ene tool die eigenlijk alleen bedoeld is voor offline. Zou toch een hint moete geven over de daadwerkelijke bedoelingen ;)

Laat je aub niet inpakken door de marketing department van Rockstar/Take-Two
dat is hetzelfde argument als "Wat als ze een auto gebruiken voor een ramkraak"
Helaas heeft hun goudmijn verdienmodel vervelende gevolgen. Één is dat het voor hun niet interessant (of zelfs met negatief resultaat) is om dezelfde 'gratis DLC' naar singleplayer te brengen. De andere is dat ze alles zullen doen om te voorkomen dat iemand het singleplayer deel uitbreidt. Ze denken namelijk dat ze daar niets aan verdienen. En ze hebben liever dat je in hun 'winkel'(Online) blijft rondhangen. Alleen snappen ze niet dat er ook mensen zijn die het speciaal voor singleplayer en de bijbehorende mods kopen. Ik heb daardoor bijvoorbeeld veel langer plezier gehad van 4 en het is ook de reden dat ik hem later op de PC nog heb gekocht. Anders had die namelijk niks toegevoegd.

Dit was dan ook mijn allereerste negatieve review op Steam. Mochten zaken zo blijven dan zal ik deel VI dan ook niet kopen.
Connectie issues en online cheaters hebben deze game echt kapot gemaakt helaas. Veel te sloom om heists te joinen, veel te vaak weer problemen met connecten. Zonde, als het dan een keer lukt is het heel leuk maar het brengt gewoon teveel frustratie met zich mee.
Connectie problemen hebben 9 van de 10 keer te maken met je nat configuratie van je stroperige ziggo modem. Tenminste Ziggo kent de meeste router problemen en ook ik heb ze gehad en heb ze nog heel sporadisch, zoals dat in een keer iedereen left in de lobby.

Oplossing; het apparaat waar je mee gamed een vast ip adres geven en des noods dit via het MAC-adres via de router toeschrijven. Wel vreemd dat enkel GTA moeilijk doet en geen enkele andere online game.

[Reactie gewijzigd door downcom op 17 juni 2017 10:41]

Oplossing; het apparaat waar je mee gamed een vast ip adres geven en des noods dit via het MAC-adres via de router toeschrijven. Wel vreemd dat enkel GTA moeilijk doet en geen enkele andere online game.
Komt door de manier van verbindingen tussen gebruikers opzetten. Op de switch ervaar ik ook veel problemen met Mario Kart 8 deluxe. Terwijl op de pc ik met geen enkel spel problemen heb. Zover ik weet komt dat bij Mario Kart 8 deluxe doordat een speler de server is ipv dat er dedicated (van Nintendo) servers zijn.
Dit klopt idd wel. Toen ik nog Ziggo had had ik veel meer lags en verbindingsproblemen dan nu op XS4All.
Altijd al zo geweest met GTA, vanaf deel 1 aan toe.
(Was met COM poort kabel tussen 2 pcs en liep dan al vaak uit sync)

Ze lijken het bij GTA niet voor elkaar te krijgen, of ze laten het maar gewoon helemaal weg zoals bv GTA3.
Ik zou willen dat ze het helemaal weg zouden laten... Persoonlijk vind ik er niks aan, GTA online, maar doordat ze daar op focussen gebeurt er dus helemaal niks qua uitbreidingen voor single player :(
Dit vind ik dus inderdaad ook jammer online speel ik niet, ik had graag net als bij gta 4 nog eens 1 of 2 dlc single player gezien.
Het spel ligt bij nu al weer redelijk lange tijd in de kast niks te doen.
"Ze lijken het bij GTA niet voor elkaar te krijgen, of ze laten het maar gewoon helemaal weg zoals bv GTA3."

Het leverde vorig jaar nog zon 500 miljoen (jaar ervoor nog 700 miljoen) dollar op waarom zou je er mee stoppen?
De beste online versie was die van GTA San Andreas, interessant daarbij is dat de online "aanpassing" niet door Rockstar zelf gemaakt is :)
De beste online versie was die van GTA San Andreas, interessant daarbij is dat de online "aanpassing" niet door Rockstar zelf gemaakt is :)
En ook de San Andreas Multiplayer-mod is veelvuldig door Rockstar getreiterd en aangeklaagd om van het internet te verdwijnen.
Ik denk dat ze zelf ook een deel verantwoordelijk zijn. De prijzen van auto's enz. zijn zo hoog geworden dat het voor de casual spelers niet leuk meer is. Die gaan dus mods gebruiken om geld te krijgen. Ik keur het niet goed maar ik begrijp het heel goed.

[Reactie gewijzigd door TunefulDJ_Mike op 17 juni 2017 19:00]

Zelfs single player. Ik was alle progress kwijt, dus heb ik maar een 100% save game gedownload want ik had geen zin weer door alle hoepels te springen zodat ik een of ander inferieur autootje kon kopen.

Multiplayer is gewoon 10x niks. Sta je daar met je klapperpistool en je driewieler terwijl andere spelers met tanks, gepansterde en militaire voertuigen om je rond crossen en je neermaaien alsof je niets bent. Singleplayer was het fantastisch, MP is gewoon een heel ander spel. Een spel dat niet leuk is.
Ik ben zelf ook een van die mensen die hoog level is online, het is echter zo'n grindfest geworden dat het online niet meer leuk is geworden. Laat staan alle hackers die rond rennen met godmode aan en daardoor niet dood te krijgen zijn.
Wel, kort nadat Bethesda paid mods heeft aangekondigd, realiseert Rockstar zich dat ze veel geld laten liggen. Verwacht je dus maar aan een mod store.
Denk ook maar niet voor 1 seconde dat ik daar daadwerkelijk maar 1 cent aan uit ga geven. Heb nog nooit geld uitgegeven voor online spullen, zou het nu ook niet doen voor mods.
Hoewel ik begrijp dat er geld verdiend moet worden gaat mijn bloed toch koken van de gedachte. Waarom moet toch alles gemonetized worden, gatverdamme. Speel ik de mods niet, mij om het even. Maar waarom toch steeds meer achter een pay wall ? Bah.
Omdat sommige mod ontwikkelaars misschien ook graag een centje bijverdienen door hun mod in de mod store te zetten? Er kruipt aardig wat tijd in het maken van zoiets, en als je dan ook nog gebruikers wil gaan ondersteunen al helemaal.
Zolang dat gratis mods niet onmogelijk maakt, zie ik het probleem ook helemaal niet.
Tja, ik vraag mij toch af of gratis mods dan nog een mogelijkheid zijn. Trouwens, als je er centen voor teug wilt zien ontwikkel je (tot op heden) voor de verkeerde game.
Rockstar? Ik denk eerder Take2.
Zo zonde, gebruikte OpenIV-modtool heel veel voor mijn LSPDFR ervaring.
Reviews gingen van mostly positive/overwhelmingly positive naar motly negtive bij het eerste gerucht van de brief nar de open IV devs.
Als Rockstar nou gewoon eigen servers zou gebruiken in plaats van het spel grotendeels peer-to-peer te laten verlopen zouden het aantal cheaters een stuk verder afnemen. De clients hebben te veel controle. Een dag na de nieuwe Gunrunning DLC waren er alweer mensen met mods in Online en werd de hele lobby regelmatig opgeblazen bijvoorbeeld. Lijkt me sterk dat dit met OpenIV heeft te maken.
Onzin. Zij willen gewoon geld verdienen aan de shards, of zo. Wat pas juist stoort zijn de hackers die onsterfelijk zijn etc,,
Alsof de multiplayer op dit moment zo geweldig is... Laat mensen eens die content doen met vrienden op closed invite only servers ipv dat je tegen al die griefers/spawn killers moet spelen. Maarja, dat is te makkelijk credits verdienen denk ik dan.

Zouden ze dit niet gewoon gedaan hebben omdat openIV met liberty city zou komen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*