×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acteur vermeldt niet-aangekondigde Grand Theft Auto 6 op cv

Door , 88 reacties, submitter: Slavy

Een acteur heeft deelname aan Grand Theft Auto 6 op zijn cv gezet. Dat valt op, omdat Rockstar die game nog niet heeft aangekondigd en dus niet heeft bevestigd dat hij eraan komt. GTA V kwam enkele jaren geleden uit.

De acteur, Tim Neff, vermeldt dat hij met Rockstar werkte aan motion capturing voor het eveneens nog niet uitgekomen Red Dead Redemption 2 en aan GTA 6. Hij vermeldt niet welke rol hij daarin speelt en zegt niets over de game.

Gebruikers van NeoGAF speculeren dat het zou kunnen gaan om een nieuwe GTA-game in Vice City, dat gebaseerd is op de Amerikaanse stad Miami. Vooralsnog lijkt dat echter niet gebaseerd op meer dan de schrijfwijze van de game; Rockstar zou de Romeinse cijfers 'VI' kunnen verwerken in het woord Vice. Helemaal ondenkbaar is het niet; in Grand Theft Auto V stond Los Santos (Los Angeles) centraal en ook die stad had Rockstar al eens eerder gebruikt, in GTA: San Andreas.

Rockstar bracht GTA V in september 2013 uit voor PlayStation 3 en Xbox 360 en bracht in de jaren daarna ook nog versies voor pc, Xbox One en PlayStation 4 op de markt. Red Dead Redemption 2 komt volgend jaar uit en mogelijk zal de ontwikkelaar daarna meer vertellen over een eventueel nieuw deel in de GTA-serie.

Terugkijken: videoreview GTA V uit 2013

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

27-07-2017 • 14:00

88 Linkedin Google+

Submitter: Slavy

Reacties (88)

Wijzig sortering
Nadat ik GTA5 uitgespeeld had, op PS3 en later op PC hoopte ik eigenlijk op nog meer Story mode content. Helaas heeft Rockstar zich alleen op de online modus geworpen, die in mijn ogen echt abysmal is..

GTA 6 kan dus niet snel genoeg komen zodat ik weer een "film" kan spelen. :)
Ik zou ook graag zo veel meer Story Mode zien. Die stad is zoo groot en biedt heel veel mogelijkheden hier voor.

Voor mij een gemis en daarom speel ik GTA 5 al tijden niet meer.
Ik heb GTA 5 dit jaar nog gehaald. Eigenlijk de story overgeslagen en naar Online gegaan. Veel leuker imho en er komen nog steeds nieuwe missies en gratis DLC's uit.
Dat is allemaal persoonlijk. Ik geniet veel meer van Story Mode :) Gelukkig hebben we die vrijheid, alleen had ik dus graag meet Story Mode gezien. Zo veel gebruikers, zo veel wensen.
Die zijn niet gratis, die worden met shark cards betaald. Het is gewoon verkapte pay to win, ik ben er allang klaar mee.
Dat baseerde je op het niet spelen van single player? Tevens persoonlijke voorkeur.

Ik vind Multiplayer (welgeteld 20u gespeeld) Helemaal niks.

SP biedt een relatief sterke verhaallijn.
Zeer vermakelijk enkel helaas wat te kort na mijn gevoel. De karakters en verhaallijn biedt super veel ruimte voor expansie
Ik heb iets van 10 uur in SP doorgebracht. Zoals je zelf zegt, het is een beetje persoonlijke voorkeur. Ik zou het wel jammer vinden als er geen SP in had gezeten overigens.
De online component van GTA 5 was in het begin nog best leuk. Het duurde wel erg lang voordat heists er waren, maar het was leuk om te spelen. Maar inmiddels is online een gigantische cashcow geworden. Onredelijk hoge prijzen voor de content, waarschijnlijk om de verkoop van Shark Cards te stuwen, en matige content. Alles lijkt erop gebrand te zijn om mensen dingen te laten kopen. GTA Online is een grindfest geworden.

Om die reden ben ik ook bang voor GTA 6. Het grote geld zit duidelijk in online en niet in single player, dus ik ben bang dat single player het ondergeschoven kindje gaat worden met meer focus op online. Zo had GTA 4 nog geweldige uitbreidingen, maar GTA 5 heeft die al geen meer. Zelfs komt er veel online content niet eens naar single player toe. En je zult ook wel weer zien dat PC spelers een jaar of langer mogen wachten op hun versie. Nu loopt die versie wel als een zonnetje en het ziet er zelfs nu nog goed uit, maar ik ben er bang voor met GTA 6.

Edit: kleine toevoeging. In het najaar van 2016 hadden Shark Cards 700 miljoen dollar (!!) opgeleverd. Dat is pure winst. Het kost ze niks om te maken. GTA 5 zelf is inmiddels al meer dan 80 miljoen keer verkocht en staat nog elke maand in de top 5 van best verkochte games in Noord-Amerika. Dan praat je over minimaal 3,2 miljard dollar. Stel dat Rockstar daar 30% van ontvangt dan zit je aan ongeveer een miljard dollar. GTA V kostte 130 miljoen dollar om te maken, en 128 miljoen voor de marketing. Nu moeten ze wel wat servers up & running houden en wat content maken, maar zelfs alles bij elkaar hebben ze de kosten van GTA V er lang en breed uit gehaald én ze kunnen er gemakkelijk de ontwikkeling van GTA 6 mee financieren. Stel je wilt de Opressor kopen dan kun je flink grinden (3,5 miljoen heb je niet zomaar even bij elkaar) of je kunt voor bijna 40 euro een Shark Card kopen. No thanks :+

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 27 juli 2017 14:27]

Pure winst? GTA V is online gigantisch veel veranderd vergeleken met het begin. Online is zoveel meer uitgebreid en er is echt veel heel veel content toegevoegd. Dit alles moet ook betaald worden, of dacht je dat de ontwikkelaars sinds de release van GTA V even 4 jaar doorwerken voor nop? Los van alle content zijn ze ook constant bezig alle bugs en glitches weer eruit te halen. Ja de Shark Cards zelf kost ze niks om te maken, maar daarmee financieren ze wel de nieuwe content. Ik koop zelf geen Shark Cards, maar krijg wel maandelijks gratis content die gefiancieerd worden door mensen die ze wel kopen.

Je mag zeggen wat je wil over GTA Online, maar ze zorgen er wel voor dat er één community is zonder de content te splitten. Het moet uiteindelijk ergens door gefinancieerd worden. Willen ze de community heel houden, dan moet dat met microtransacties. Willen mensen geen microtransacties? Prima, dan komt er ook geen content of je moet per content betalen voor DLC. Veel plezier dan met een community waar je waarschijnlijk met veel minder mensen dezelfde DLC hebt.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 27 juli 2017 14:42]

Dit alles moet ook betaald worden, of dacht je dat de ontwikkelaars sinds de release van GTA V even 4 jaar doorwerken voor nop?
Bedoel je dat GTA V sinds de release niet meer verkocht wordt?
Oh, dus dan verwacht je maanden/jaren gratis online DLC erbij? GTA V is al zovaak voor ¤29,99 op consoles te koop geweest (en goedkoper op PC). En hoewel GTA nog verkocht wordt, is de omzet van enkel de game veel lager natuurlijk. Het wordt lang niet meer zoveel verkocht als in het begin en ze worden voor minder aangeboden, om de 2e handse markt voor het gemak ook even te negeren.

Ik vind die Shark Cards echt geen probleem. Je kan alles ook gewoon vrijspelen en je op heel veel manieren gewoon snel geld verdienen. Shark Cards en constant gratis content voor de community.

Vergelijk GTA Online maar hoe het op release was met nu, er zit meer content erbij dan menig game doet in meerdere delen...

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 27 juli 2017 16:27]

ASNNetworks, ze verkopen idd niet zoveel meer als in het begin, maar ze hebben wel al meer als een miljard verdient met alleen al de verkoop, zoals hierboven word aangegeven koste het nog geen 300 miljoen om het spel te maken, dat betekent dat ze al 700 miljoen winst hebben, en wat jij dus wil zeggen is dat al die uitgekomen update's duurder waren als de game zelf? Nee dit koste hooguit 100 miljoen (denk nog niet eens), dat betekent dat ze gewoon een winst hebben van minimaal 600 miljoen met het verkoop alleen al.
Dus dan zijn de sharkcards toch gewoon pure winst?
Ik ben het zeker met je eens! Je kan veel over ze zeggen, maar GTA V is haast de enige game die gratis updates krijgt en ook nog eens regelmatig. Kijk bijvoorbeeld naar Battlefield (Season Pass voor 50 euro paar weken na launch) of ontwikkelaars die betaalde DLC aankondigen voordat de game is uitgegeven... Dan kies ik als gamer toch liever de game met gratis updates. Ik speel zelf voor plezier met vrienden en minder voor een volle garage. SharkCards kunnen mij dus echt niet boeien.

En de community wordt niet gesplitst zoals je al zegt. Dat vind ik ook al een groot pluspunt!
Je krijgt dan blijkbaar ook vrij dik betaald als "gewone" programmeur bij Rockstar (North). Werk er recht tegenover en zit momenteel met een oud-werknemer van daar samen in een kantoor en je gelooft niet wat daar de garage binnen en buiten rijdt, hoor. Porsches horen dan nog bij het minste van de auto's....

Dus zo heel veel "winst" zal er uiteindelijk niet meer overblijven haha :D

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 28 juli 2017 01:37]

Online is best leuk en voor de pc is er steeds nieuwe content gekomen.
Dat van dat geld heb je gelijk in. Pas toen er modders kwamen en iedereen geld kreeg toen ben ik het wat meer gaan spelen. grinden is niet mijn hobby. Met de laatste update ging dat feestje ook niet meer op en heb 250 mil verloren. nu zie je weer heel af en toe een modder als sinterklaas spelen.

Opressor, met 3,5 mil ben je er nog niet. Je moet ook een bunker kopen en Mobile secure centre. praat je al gauw over een paar miljoen. Dat is met grinden bijna niet te doen.
Idd. Ik had geluk dat iemand mij 2mil geschenkt had, maar met de community missies kun je ook veel geld krijgen (mits goed uitgevoerd $120k per match). Maar na het aanschaffen van een Bunker, Mobile Command Center en wat upgrades voor de bunker was mijn geld ook weer op. Shark cards zijn onwijs duur helaas voor wat ze je geven.
Idem! Ben zeer benieuwd. Wat mij betreft mag het een goede cross-over worden van GTA:SA en V. Meer groten steden sowieso.
Ik ga er vanuit dat Rockstar hier niet zo heel erg blij mee is en dat deze acteur hiermee waarschijnlijk ook nog eens aan zijn NDA voorbij gaat. Vraag mij af wat de gevolgen hiervan gaan zijn.
Of het is een bewuste "lek" om alvast rustig de hype wat op te bouwen.
Voor GTA hoeft never nooit een hype gebouwd te worden, die is er wel. Ik weet nog dat ze de banner op rockstar.com veranderde in een V en de hele wereld ging los, op iedere tech en nieuwswebsite werd het gemeld. Meer hoefden ze niet te doen. Bizar eh, zijn andere bedrijven stinkend jaloers op, zulke simpele marketing.
Hun marketing? De reden dat men bij rockstar geen marketing nodig heeft is omdat ze keer op keer leveren. Zelfs hun slechte games doen het in de zee van games goed, bijvoorbeeld een GTA IV
Vond de single player van GTA IV iig beter dan die van GTA V. Kon je veel meer chaos veroorzaken in de sandbox. In GTA V single player zitten de auto's veel meer op rails en zodra je uit een gestolen auto stapt die je dwars op de weg hebt geparkeerd verdwijnt hij simpelweg na een korte tijd. Kettingreactie reaction explosies, opstoppingen veroorzaken etc., zijn zonder mods eigenlijk niet uit te voeren. En dat tenissen en golfen etc. van GTA V raak je ook zo op uitgekeken vanwege het gebrek aan diepgang.

[Reactie gewijzigd door Kubrix op 27 juli 2017 19:24]

Wat is er slecht aan GTA4?
Het verhaal van GTA IV was naar mijn mening zeer sterk, en de DLC-verhalen net zo. Daarnaast vind ik de run- en jump-physics van IV beter. Je springt veel soepeler over hekken etc. Het enige jammere aan IV was dat de map zo klein was en er geen afwisseling in omgeving was omdat het slechts een stad was.

GTA V daarintegen heeft een geweldige map met oneindige mogelijkheden, iets waar de campaign naar mijn idee te weinig gebruik van maakt.
Zou niet voor het eerst zijn dat 'per ongeluk lekken' bewust wordt ingezet om op te bouwen naar officiële aankondigingen.


Of gewoon klassieke typefout natuurlijk, IV/V/VI is best makkelijk fout te doen bij om te zetten naar 4/5/6.
NDA.. Ergens weten we allemaal toch dat er een opvolger komt? Die heeft dan sowieso wel een nummertje 6 in de naam staan. Op zich is er dus niet echt iets informatiefs gelekt, lijkt me.. :)
Lijkt me wel extreem als dit al schending van een NDA is, kan ook gewoon een typo zijn.
Release dates van vorige GTA's:
  • GTA - 1997
  • GTA 2 - 1999
  • GTA 3 - 2001
  • GTA Vice City - 2002
  • GTA San Andreas - 2004
  • GTA IV - 2008
  • GTA V - 2013
Tussen de 3D-versies zaten opeenvolgend 1, 2, 4 en 5 jaar, met Red Dead Redemption in 2010 en LA Noire in 2011, precies midden tussen GTA IV en GTA V in. Als we uit gaan van 5-6 jaar ontwikkeltijd voor GTA VI, vanaf de release van V, zou een aankondiging op E3 2018 met een release tussen winter 2018 en winter 2019 niet raar zijn. Als we er vanuit gaan dat het hoofdteam aan RDR2 werkt, dat Q2 2018 uit moet komen, gaat het nog wel wat langer duren.
Volgens mij heeft Rockstar alleen nog nooit een game aangekondigd op de E3. De verschillende console bouwers hebben wel trailers laten zien. Maar de daadwerkelijke aankondiging is volgens mij altijd in eigen beheer op een afwijkend tijdstip en altijd in november.
Je hebt gelijk, ik herinnerde me vaag dat dit wel het geval was met GTA V maar dat was blijkbaar gameplay met de Microsoft(?) presentatie. Overigens was de aankondiging van GTA V op 25 oktober 2011, de trailer was wel een week later in november.
Eigenlijk is GTA wel op een E3 geweest, alhoewel Microsoft GTAIV presenteerde op E3 in 2007.
Ja wel geweest maar niet aangekondigd. Ook bij IV was de aankondigingen ruim voor de e3 van 2007.
Dus aan de jaren is niets af te lezen.
Wat je doet is speculeren.
Echter nu een acteur heeft aangegeven er wat mee te maken te hebben gehad, zou je gelijk kunnen krijgen.

Toevoeging:
@Slavy

speculeren

speculeren werkw.Uitspraak: [spekyˈlerə(n)] Verbuigingen: speculeerde (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen: heeft gespeculeerd (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen 1) dingen bedenken die misschien waar zijn of misschien gebeuren

Verwachtingsmanagement is een totaal ander begrip...

[Reactie gewijzigd door jqv op 27 juli 2017 14:48]

Is niet speculeren, is een verwachting. Als je ziet dat tussen SA, IV, en V een degelijke trend is kan @DLeijen best een goede verwachting hebben, vooral nu met het opduiken van GTA6 op iemand zijn CV.
Maar dan blijft het alsnog speculeren.
Dat het al langer over 'speculeren of niet' gaat, ten opzichte van het daadwerkelijke nieuwsbericht, zegt genoeg over de nieuwswaarde hiervan.

Dat er gewoon mensen bestaan die met GTA6 bezig zijn! Wait Whuuuut!!.... mind... blown....

Na de aftiteling van GTA5 ben ik eerder verbaasd dat er nog mensen zijn die NIET aan de game werken. Misschien staat ergens al wel GTA7 op iemand's CV :P

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 juli 2017 09:03]

Maar o.a de office manager enzo van R* North staat ook in de credits... Om wekelijks de geleverde boodschappen van Sainsbury's te bestellen en uit te pakken en de programmeurs gevoed houden? :D

Om maar te zeggen, Rockstar zet nogal snel een naam in de credits ;)

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 28 juli 2017 10:07]

hahahaha geloof ik meteen :P
Had bijna een aflevering GOT kunnen kijken in de tusssentijd.

Allemaal omdat ik en mijn maat zaten te wachten op een 'extra' na de aftiteling.
OMG wat was dat de de moeite waard zeg XD hahaha. 1 plaatje als ik het me goed herinner....
Technisch gezien heb je bij gta drie verschillende tijdsperioden, die allen los van elkaar staan qua lore.

2D era: alle 2d games
3D era: gta 3, gta 3 vice city, gta 3 san andreas, gta 3 liberty city story's, gta 3 vice city story's, en ik denk nog een gameboy advance game.
HD era: gta 4 + ballad of gay tony en the lost and the damned, gta 5, gta chinatown wars (nintendo ds)

Ben benieuwd of ze een nieuwe era in slaan, of verder gaan in het HD gedeelte. Vice city is mijn favo gta game, ik ben al voorzichtig aan het juichen.
Die verschillende era's hebben volgens mij niets met ontwikkeling of keuze te maken, maar met hardwarelimieten...
Mwoa, zoals ik het gelezen heb kan claude van gta 3 wel voorkomen in gta san andreas (wat ook gebeurt) want zelfde era, maar CJ van san andreas kan niet in gta 5 verschijnen. Ander universum zeg maar.
Vice City in zelfde tijdsperiode als gta 3?
Nee 3 is early 2000, vice city midden jaren 80, SA begin jaren 90.

Maar zelfde universum.

http://gta.wikia.com/wiki/3D_Universe

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 27 juli 2017 15:55]

Vice City werkte enkel omdat het zich in de 80s afspeelde. Rockstar heeft nu als dusdanig de branding ook wat opgebouwd van de in-game bedrijven als LifeInvader en dat gaan ze ook niet zomaar helemaal het raam uitkieperen.

Vice City op zich, alleenstaand? Nee, verwacht het niet. Een Multi-City map? Jawel.
De releasedates zeggen niet heel veel helaas. Bij vorige GTA's misschien wel maar nadat die "klaar" waren zijn er nog maar enkele patches geweest (nauwelijks nawerk). GTA V kent echter een online multiplayer waar nog heel veel werk in zat en wat Rockstar maar wat graag uitmelkt. De focus zal in de eerste jaren na de release vooral daarop hebben gelegen en niet op het ontwikkelen van een nieuwe GTA, dat zal waarschijnlijk iets zijn waar ze pas onlangs (actief) mee begonnen zijn. Ik gok dat het niet voor 2020 gaat zijn dat er een nieuwe komt helaas.
Ga er maar vanuit dat de mensen die aan GTA Online doorontwikkelden, ontwikkelaars zijn op gebieden die pas laat in het ontwikkeltraject ingeschakeld worden. Dingen als in-game modellen, animaties, textures, sound design etc. gebeurt pas heel laat in een ontwikkeltraject, en wordt gedaan door de mensen die niets te maken hebben met het ontwikkelen van storyboards, prototypes van de speelwereld, gameplay design etc, wat eerst op orde moet zijn.
Dan heb je het als acteur ook echt niet helemaal begrepen hoor. Het concept van NDA's en dergelijke is deze gast compleet vreemd? 8)7 Goede manier om je carrière in videogame land vroegtijdig te beëindigen, dat wel.
Het is ook best raar om iets op je cv te zetten wat mensen helemaal niet kunnen controleren. Wie weet heeft hij wel heel slecht geacteerd.
Wat is daar raar aan, als je het hebt gedaan? Ik heb ook oude werkgevers op mijn cv staan waarvan het bedrijf niet eens meer bestaat. Betekent niet dat de informatie of werkervaring verdwenen of niet relevant is.
Maar de resultaten van het bedrijf zijn waarschijnlijk wel ergens te vinden (en oud collega's etc).
Zoals velen zeggen is het waarschijnlijkee dat het een toegestaan lek is.
je zou toch verwachten dat dit onder een zeer strikte NDA zou vallen, of zouden ze hem om marketing technische redenen de eerste laten zijn?

Helaas, als PC gamer zou het nog wel jaaaaaren duren voordat het zover is. Blijf wel hopen op een samenvoeging van alle voorgaande steden (en meer focus op single player!)
Die gast is een nobody, waarom zouden ze het op deze manier via hem laten lekken?

[Reactie gewijzigd door TigerXtrm op 27 juli 2017 14:13]

Volgens mij waren de 3 leads in V ook aardige nobody's IIRC.
Het zou natuurlijk absoluut geen type-fout kunnen zijn, de 5 en 6 zitten helemaal niet bij elkaar in de buurt op een toetsenbord.
Maar je CV lees je toch zeker wel meerdere keren na, waardoor dit meteen opgevallen zou zijn. Of toch niet? :+
Nja, hij heeft ook "mercenary" als "mercinary" geschreven, dus zo vergezocht is het ook weer niet.
Ik vind het überhaupt knap dat iemand deze informatie gevonden heeft. Er is toch niemand die het profiel van deze kerel checkt? Aan zijn CV te zien heeft hij ook niks opmerkelijks gedaan, alleen wat figureer rolletjes hier en daar. Dus waarom zou iemand hem checken?

Misschien toch een bewuste lek?
Kan ook gewoon iemand zijn die personen zoekt voor rolletjes en hem in de stapel tegenkwam en ook fan is van GTA. En dacht hé GTA 6 dat moeten we eens melden :P
Natuurlijk weten we allemaal dat een deel 6 niet uit kan blijven :)
Dat er een nieuwe GTA zat aan te komen,had denk ik niemand verwacht. Na het success van de afgelopen versies.