Google stopt met Instant Search-functie die zoekresultaten toont tijdens typen

Google is gestopt met zijn Instant Search-functie. Hiermee bood de zoekmachine de gebruiker zoekresultaten terwijl hij of zij deze aan het intypen was. Google zou dit hebben gedaan om de zoekervaring over meerdere soorten apparaten te stroomlijnen.

Een woordvoerder van Google vertelt aan Search Engine Land dat het bedrijf de beslissing neemt vanwege het hoge aantal gebruikers dat via smartphones of tablets zoekopdrachten uitvoert. De zoekgigant verwijderde de Instant Search-functie om de zoekervaring sneller en op zoveel mogelijk schermformaten en soorten apparaten mogelijk te maken. Volgens de woordvoerder gebeurt meer dan de helft van de zoekopdrachten op een mobiel apparaat.

Google liet met Instant Search via de voorspellende functie al resultaten zien voor de eerste mogelijke zoekopdracht. Het bedrijf introduceerde de functie in 2010. Nu toont de website simpelweg een lijst met mogelijke zoekopdrachten terwijl de gebruiker aan het typen is. De gebruiker moet hier zelf op klikken en krijgt niet alvast resultaten te zien.

Door Andrew Kambel

Stagiair nieuwsredactie

27-07-2017 • 14:08

101

Submitter: Soultaker

Reacties (101)

101
98
48
1
0
41
Wijzig sortering
Ik denk dat ze op deze manier ook flink energie zullen besparen per search.
Inderdaad. Geen live zoeken => minder requests naar de servers => minder server load => minder energieverbruik => minder kosten.
Anoniem: 855731 @PdeBie27 juli 2017 19:28
En in sommige gevallen een mindere user experience...
Ik heb die instant search nooit begrepen. Ik zoek op een bepaalde zin en halverwege krijg ik onrelevante zoekresultaten omdat ik nog niet klaar ben met typen. De enige user experience was dat mensen niet op enter (of op de Zoeken knop) hoefden te drukken.
En in sommige gevallen een betere gezien het niet steeds verspringen van de resultaten en de betere performance van de browser.
Ik denk dat ze nog steeds elke keystroke naar de server sturen. Levert ze namelijk data over je typgedrag op.
ow dat zal vast, maar alleen keystroke opsturen naar een server en opslaan is nog steeds zuiniger dan daarnaast ook nog eens een zoek-server laten ratelen en resultaten ad-hoc over de lijn terug sturen.
Als dat zo was zouden ze dat toch wel zeggen? Het is vrij hip namelijk om groen/energiebesparend bezig te zijn.
Niet alleen hip, maar ook slim en verstandig :-)
Edit. Reactie op de verkeerde

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 10:29]

Wat dacht je van: winst is flink gedaald, kosten reductie zodat marges weer op pijl van 2016 komen.
Ja, maar ze kunnen niet toegeven dat het uberhaupt stroom gebruikt. Het is beter voor hun, als je niet nadenkt over wat het kost.
Anoniem: 367951 @nullbyte27 juli 2017 23:58
Je zal een fulltime baan eraan hebben om alle spelfouten van de Tweakers reacties te halen.

Al ben ik het eens dat dat gebeuren mag ;)
Zeker de d- en t-fouten lijken me nou niet zo moelijk te vermijden...
Ik zou dit optioneel maken voor aangemelde gebruikers dan, de keuze is aan jou , save the trees of give me all the things.

Een leuke verpakking voor wat eigenlijk inderdaad een kostenverlaging is ;-)
ik vind het wel spijtig dat deze functie verdwijnt...
op de pc vind ik het vooral handig omdat je daar een toetsenbord hebt dat snel typt in vgl met keys op een smartphone.

voor de smartphone mag het evt wel weg, daar vult m'n woordenboek op zich al de woorden aan die ik typ om te zoeken en het bespaart dan wellicht nog wat batterijpower doordat er minder data heen en weer verzonden wordt wanneer je iets wil zoeken.

het is spijtig dat ze het overal gaan verwijderen en je niet de keuze geven of je het wil blijven gebruiken want ik vind het wel een handige (en soms gewoon leuke) functie...
Inderdaad, erg jammer. In het begin vond ik het irritant maar nu ben ik er zo aan gewend. Is er een alternatief?
Ze zouden het zelfs kunnen verkopen als "milieuvriendelijker zoeken" maar misschien komt het nog in een nieuwe campagne ofzo.
Ik vind dit maar een vaag verhaal. ''De zoekgigant verwijderde de Instant Search-functie om de zoekervaring sneller en op zoveel mogelijk schermformaten en soorten apparaten mogelijk te maken''. Als je naar Google gaat op een mobile, dan kan het toch worden uitgezet, en als je Google opent op een pc, dan kan het toch worden geactiveerd?
Waarschijnlijk is het een smoesje om serverkosten te besparen.
Denk ik ook.
Toen het geintroduceerd werd dacht ik al: Dat moet een hoop energie kosten, al die extra queries en datatraffic! Vooral omdat het bizar snel gaat.
Zou het met de voorspellende 'foute' tekst te maken hebben?
Dus dat je bijv racistische uitspraken leest terwijl je zoekwoorden invult?
Nee, goed lezen.
Nu toont de website simpelweg een lijst met mogelijke zoekopdrachten terwijl de gebruiker aan het typen is.
Het gaat om daadwerkelijke resultaten. Het voorspellen van zoekwoorden blijven ze doen.
Stom smoesje, ik vond dit eigenlijk wel een lekkere functie. Merk al direct dat het uit staat :| Ik heb zo vaak dat ik begin met typen en dan maar stop omdat het antwoord er al staat, scheelt gewoon tijd. Dus omdat Google meer centjes wil overhouden moet ik maar wachten, lekker klantvriendelijk. Oh, wacht ik betaal niks. Geen ads, geen abbos etc. Maar nog steeds een flauwe smoes
Merk al direct dat het uit staat :| Ik heb zo vaak dat ik begin met typen en dan maar stop omdat het antwoord er al staat, scheelt gewoon tijd.
Waar jij het over heb is het "voorspellen van zoekwoorden". En dus merk je er helemaal niks van.

Dit artikel gaat over het tonen van resultaten zodra je zoekt.
Ik bedoel het antwoord als in zoekresultaat. Dus ja, het gaat wel over Instant.
Voorspellen van zoekwoorden werkt natuurlijk gewoon nog steeds.
Denk dat het wel iets meer is als een paar centjes.
Google zou dit hebben gedaan om de zoekervaring over meerdere soorten apparaten te stroomlijnen.
Ik denk dat je dit moet lezen als:
Google heeft dit gedaan om de zoekervaring op alle soorten apparaten gelijk te trekken.

Dan klinkt het al heel anders dan stroomlijnen. Want bij stroomlijnen denk ik inderdaad aan wat jij zegt. Een voor het device geschikte manier van zoekresultaten aanbieden. Dat is voor een PC anders dan voor een mobiel.
polthemol Moderator General Chat @PdeBie27 juli 2017 14:36
nee, de zoekervaring wordt nu gelijk voor beide. Jij hebt het over zoekmogelijkheden, die verschillen op pc en mobiel, de ervaring die ze me proberen te bieden met deze aanpassing zou echter gelijk moeten worden volgens hun plan :)
Dat is woordelijk wat er staat. :?

Of bedoel je nu iets anders?
Hoe controleer jij op welk systeem je zit? Ik denk dat je niet goed begrijpt hoe moeilijk zoiets is. Tegenwoordig bestaan zulke checks ook niet meer en/of worden afgedaan als bad practice. Tegenwoordig kijk je enkel en alleen of een bepaalde functie wordt ondersteund door een apparaat.
Ik heb niet veel technische kennis over dit soort functies, maar Google kan toch wel zien welke browser/welk systeem je gebruikt en welke resolutie bijvoorbeeld?
Alleen maar omdat jouw browser dat in text over de lijn stuurt. En omdat daar niet echt conventies voor bestaan en er zoveel mogelijkheden zijn waar je niet van wilt bijhouden welke functies er wel en niet inzitten wordt dat niet als bruikbaar gezien. Natuurlijk kun je er wel iets mee hoor, maar het is zeker niet waterdicht.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 950021 op 23 juli 2024 10:29]

Waarom niet de gebruiker de optie geven het toch aan te zetten?
Inderdaad! Ik vond het, merk ik nu, eigenlijk best handig dat je tijdens het typen al inspiratie of zelfs je antwoord al vond. Nu moet ik op enter drukken.
Ik had wel vaak dat je het gewenste resultaat al zich voorbij flitsen wanneer je nog maar de helft van je keyword had ingetypt. Wanneer je dan snel typt, ben je niet zo snel gestopt en staat er al vaak een nieuw karakter en bijgevolg totaal andere zoekresultaten. Dan moest je dat karakter weer wissen etc. Dat kon toch nooit de bedoeling zijn geweest.
Inderdaad, en dat is eigenlijk ook geen prettige gebruikerservaring. Eigenlijk wel goed dat ze dit gestopt zijn.
Ik niet, ik doe liever 1x backspace om het goede resultaat te zien dan dat ik een heel woord moet typen en dan ook nog een keertje enter. Ze hadden hier gewoon een opt in optie van moeten maken
Haha, ja dat klopt ook weer. Dat had ik ook vaak. Maar dat gaf in ieder geval soms wel nieuwe inzichten :)
En het leverde soms hilarische zoekopdrachten op!
het aanvullen van de searchbalk bestaat nog steeds, enkel worden er niet meer live resultaten getoond
Slecht kapsel gaf toch Balkenende?
Dat kan nu nog altijd. Het vak onder het tekstvak, met de suggesties, blijft. Wat niet meer gaat gebeuren, is dat de rest van de pagina al laadt met mogelijk zoekresultaten.

Denk dat het bij mobiele apparaten toch weinig nut heeft aangezien het suggestie vak over de pagina zelf heen kwam
Nee, het gaat mij hier juist om de resultaten, niet de aanvulling van mijn zoekopdracht.
Omdat het dan alsnog onderhouden moet worden voor een waarschijnlijk klein aantal gebruikers.

Zelf zie ik altijd de instant search, maar geloof niet dat ik er ooit op heb geklikt.
(doortypen is sneller dan hand naar muis bewegen, richten en klikken)
Dan zouden ze het alsnog kunnen uitfaseren. Maar verder kun je gewoon met je keyboard iets selecteren, dus geen muis nodig.
Eens. En dan de optie ook als je niet met een account aan gelogd bent.
Ik zou het default uit willen hebben.
Anoniem: 855731 @Martinspire27 juli 2017 19:29
Ik zie een gat in de markt! Dus, sluit Tweakers af en ga een zoekmachine bouwen!
Mooi, want volgens mij had het toch al weinig toegevoegde waarde en deden veel mensen toch de search submitten ondanks de live functionaliteit.
Is het ook niet zo dat met de integratie van zoeken in de vele brwoser adresbalken dat de homepagina van google vrijwel nooit meer gebruikt wordt? Live search wordt daardoor sws al weinig gebruikt.
Onderschat het aantal mensen niet die surfen naar Google om vervolgens de url die ze willen in de zoekbalk in te vullen ;).
Ik heb de functie zelden gebruikt, ik was al veel te gewoon om op enter te drukken bij het zoeken. En tegenwoordig gaat het vlotter via de adresbalk inderdaad.
Of in de adresbalk "google" intikken om via het zoekresultaat naar google.nl te komen en daar in te tikken waar ze eigenlijk heenwillen.
Opzich ook wel logisch met een windows 10 waar bing als sta daard zoekmachine is ingesteld ;)
Ware het niet dat Google volgens mij de suggestie toont om Google als standaard zoekmachine in te stellen.
Bij mij de laatste tijd wel in ieder geval, maar lang niet iedereen zal dat snappen.
Inderdaad. Nu ik er over nadenk ram ik vaak ook op <enter> na het intikken van een zoekterm. Puur automatisme.
Edit: Verkeerd begrepen. :)

Gaat wel ter bevordering van de snelheid van je browser, vond die autosearch soms wel vervelend. :)

[Reactie gewijzigd door Slavy op 23 juli 2024 10:29]

Wijzigingen op dit soort schaal hebben altijd een gefaseerde doorvoer over de wereld. De servers worden niet 1:1 allemaal geupdate.

Edit: Bij mij is het al weg.

[Reactie gewijzigd door Room42 op 23 juli 2024 10:29]

En passant voorkomt dit ook dat Google onverhoopt websites laat zien die het liever niet onder de aandacht brengt (het heeft al genoeg te stellen met de zoeksuggesties die onwenselijke voorstellen doen).

[Reactie gewijzigd door whetstone op 23 juli 2024 10:29]

Zoek suggesties hebben niks te maken met instant search.
Dat gaat volgens mij wel hand in hand.

Bij instant search kreeg je soms steekwoorden van een twijfelachtige site te zien. Die impact die dat geeft en de clickbait die daar op volgde blijft nu achterwege. Twijfelachtige site krijgt hierdoor ook minder aandacht, en zou dus ook minder hoog als resultaat mogen komen.
No they don't. Search suggestions blijft nog steeds werken.
Zal vast en zeker ook een hoop load voor hun servers schelen en dus kosten.
Buiten dat zullen trage systemen er waarschijnlijk iets minder moeite mee hebben om continue de lijst met resultaten aan te passen tijdens het typen, en dat kan irritant zijn als het typen niet direct reageert.
Maar het gebruik van dergelijk trage systemen zal nu wel meevallen.
Heerlijk.. eindelijk weer rust zonder dat er al vanalles gebeurt terwijl je je keyphrase nog aan het formuleren bent. In sommige gevallen werkt het prettig, bij Google vond ik het hoogst irritant. Of het nou automatisme was of niet, ik verwacht geen instant-search bij Google, terwijl ik dit bij het filters/zoeken naar media in bijv. Netflix wel doe.

Wellicht omdat ik daar (op netflix) al weet wat ik zoek en een paar letters al voldoende zijn om bij X serie uit de komen. Bij Google is de vraagstelling voor het uitzoeken van een probleem nog niet altijd duidelijk vanaf het begin.

[Reactie gewijzigd door quintox op 23 juli 2024 10:29]

Anoniem: 221563 @quintox27 juli 2017 17:41
Maar, dan zet je het toch uit? Ik heb t ook al jaren geleden uitgezet
Yes! Ik gebruikte deze functie zo goed als nooit en vaker dan niet werkte hij zelfs tegendraads tegenover wat ik aan het typen was. (Pagina's die laden terwijl je gewoon iets probeert in de balk te typen...)
Google zou dit hebben gedaan om de zoekervaring over meerdere soorten apparaten te stroomlijnen.
Dus dan halen ze het maar bij iedereen weg in plaats van dat ze de feature naar apparaten brengen die het tot nu toe niet hadden... Lekker bezig Google... 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.