×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkeling OpenIV-modtool voor GTA V weer hervat

Door , 61 reacties, submitter: MazzaG

OpenIV, de modtool voor Grand Theft Auto V die onlangs een cease & desist-brief van GTA-uitgever Take-Two opleverde, is toch weer in ontwikkeling. Het ziet ernaar uit dat de modontwikkelaars en de makers van de game tot een overeenkomst gekomen zijn.

Dat de ontwikkeling van OpenIV doorgaat is niet geheel onverwacht. Uitgever Take-Two en ontwikkelaar Rockstar Games hebben vanaf het begin benadrukt dat zij een probleem hebben met modificaties dan wel cheats in het multiplayerelement van GTA V, maar in de singleplayer mag een modder doen wat hij wil. OpenIV is gemaakt voor singleplayermods.

Waar de schoen dan wel wringt, is waarvoor OpenIV gebruikt kan worden. T2 en Rockstar zijn van mening dat OpenIV wel een gevaar voor de mp kan vormen en de OpenIV-devs ontkennen dat, hoewel de hoofdontwikkelaar later tegenover Motherboard toch erkende dat er een mogelijkheid is dat OpenIV na aanpassingen in multiplayer gebruikt zou kunnen worden.

In het stuk op Motherboard staat ook genoemd dat Rockstar in contact staat met de OpenIV-ontwikkelaars met het doel om samen een gulden middenweg te vinden. De op vrijdag gepubliceerde update voor OpenIV lijkt te signaleren dat dat nu gelukt is.

Gebruikers kunnen met OpenIV bijvoorbeeld nieuwe, in het echt bestaande auto's in de game plaatsen. Ook kunnen zaken als de physics en het gedrag van projectielen aangepast worden. De tool is erg geliefd bij de GTA V-gemeenschap. Nadat Take-Two de ontwikkelaars dwong om de tool offline te halen, reageerden fans door massaal negatieve recensies op de Steam Store-pagina achter te laten en een petitie op te stellen, die roept om het terugdraaien van het besluit en inmiddels meer dan 75.000 maal is ondertekend.

Take-Two, noch Rockstar Games, noch de OpenIV-ontwikkelaars hebben commentaar geleverd over de update voor de modtool. Mogelijk volgt dat commentaar binnenkort nog. Intussen gaan Take-Two en Rockstar onverminderd achter de makers van echte multiplayercheattools aan.

Beeld: PC Gamer

Door Mark Hendrikman

Freelancer

24-06-2017 • 12:28

61 Linkedin Google+

Submitter: MazzaG

Reacties (61)

Wijzig sortering
Ik hoop dat Rockstar en T2 kei hard gestraft worden door de community. Laat die negatieve steam reviews maar lekker staan. Volgende keer moeten die geldwolven maar eens beter nadenken voordat ze zo'n domme beslissing nemen.
Tot dat gta 6 weer eerst op de console uitkomt, dan vergaat het lachen.
Tot dat gta 6 weer eerst op de console uitkomt, dan vergaat het lachen.
Rockstar heeft dat al met veel meer titles in het verleden gedaan dus zo vreemd is dat niet, en als een nieuw spel uitkomt is het altijd 'ontkennen' dat deze voor de PC uitkomt, dit gebeurd dus 9 van de 10 keer wel.

Het is gewoon makkelijker cashen op console spelers, en daarna de double-dip op PC met extra's waarvoor je de console versie voor moet hebben aangeschaft (returning player content).
En dat laatste hebben ze laatst gewoon voor iedereen beschikbaar gemaakt, maar zoiets wilt Rockstar natuurlijk niet zeggen als het betekent dat ze nog geld kunnen verdienen aan mensen die de console versie eerst kopen hiervoor, en met GTA V was het ook zo dat ze het nog eens dubbelop konden doen met 'nextgen' consoles.

Overigens is het nog afwachten wat GTA 6 gaat doen, en of dit wel een goed spel wordt, gezien Leslie Benzies (het grote brein van GTA) nu weg is, die werkt nu aan het spel 'Everywhere'.
Leslie Benzies had de leiding over GTA III tot GTA V.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 25 juni 2017 03:30]

Het gaat denk ik nog wel even duren voordat gta 6 gaat verschijnen. Voorlopig ligt de aandacht van rockstar bij red dead redemption 2.
Rockstar bestaat uit 10 verschillende sub-bedrijven, dus die aandacht kunnen ze prima verdelen. Zo wordt GTA gemaakt door Rockstar North en RDR door Rockstar San Diego

[Reactie gewijzigd door Flapperbol op 24 juni 2017 15:10]

Juist en zo lijden de goede onder de kwaden. Nu moet ik wel zeggen GTA Online werd pas groot nadat er grotere DLC's uitkwamen welke pas na de PC release kwamen. Dus achteraf gezien hebben ze het wel netjes gedaan.

Nu vraag ik me wel af, Windows 10 en Xbox liggen straks bij gta 6 wel erg dicht bij elkaar het wordt dan wel wel lastig de pc versie (veel) later uit te brengen.

Des ondanks de geruchten gaan dat GTA 6 pas ergens in 2021 uit komt dus dat is nog heel ver weg ;)

[Reactie gewijzigd door downcom op 24 juni 2017 13:06]

ik zie het ook minder snel gebeuren met 6.
meeste 'exclusive' aankondigingen van xbox hielden dit jaar in dat het voor xbox en pc is.
Nee hoor, weet ik deze keer tenminste op voorhand dat ik de hele game niet aanschaf.

Waar GTA groot geworden is door het console-platform, is dat nu hetgene wat het zwaar in de achteruitstand houdt; dit is hier zelfs het bewijs van.

Punt is; client-side modding zou geen effecten op een multiplayer-omgeving moeten hebben, tenzij die multiplayer-omgeving simpelweg dom/slecht ontworpen is.
Dit kan alleen gebeurd zijn omdat er opnieuw vanuitgegaan is dat het niet kan/zal gebeuren, terwijl de omgekeerde insteek de enige verstandige is; het kan en dus ZAL gebeuren als je je niet duivels goed indekt.
Dat heeft niet zo veel met modding te maken. Dat is atijd al zo geweest in de GTA reeks. Console versies verkopen beter, zijn makkelijker te maken (een vast platform) en is waar de game in eerste instantie voor wordt ontwikkeld. De PC versie is een port.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juni 2017 16:12]

Rockstar had er niets mee te maken, die wisten van niets, het was puur T2 en het lijkt om een vergissing te gaan.
Worden ze al. Recenties van steam al gezien?
Maakt het wat uit?
De miljoenen zijn in middels al binnen.
Er zijn genoeg mensen die GTA kopen vanwege de mods. Er is altijd al een grote modding community geweest voor GTA, al sinds de eerste versies van GTA.

Daarnaast doe je niemand kwaad met modden. Het is niet mogelijk om mods te gebruiken zonder het spel te kopen, dus Rockstar heeft zijn geld binnen. OpenIV is ook niet te gebruiken in Online, dus het zal ook niet bijdragen aan het aantal modders in Online.

Ook de negatieve reacties zijn goed te begrijpen. OpenIV is al jaren in ontwikkeling en Rockstar heeft dit altijd aangemoedigd. Als ze dan ineens besluiten om OpenIV te laten sluiten (hoewel dat Take-Two was, niet Rockstar), kan ik goed begrijpen dat mensen op Steam negatieve reviews gaan achterlaten.
Het was niet verboden. Trouwens modding gebeurt al jaren voor GTA. Met een paar goede mods kun je terug plezier beleven als je de basisgame beu bent. Eigenlijk helpt deze tool GTA te verkopen door al de modding videos die viraal gaan op youtube zoals real life mods etc...
gta werd al perfect verkocht zonder de mod , en alleen de pc versie zal mogelijk iets meer verkocht zijn maar zeker niet in grote vorm hierdoor!
*kuch* mompelt iets over Counter-Strike *kuch* op de dag van vandaag is CS uitgegroeid tot een van de grootste en meest lucratieve e-sport games.. ooit was het 'slechts' een mod waar je half-life voor moest kopen.

[Reactie gewijzigd door quintox op 25 juni 2017 03:14]

Wat een onzin. Je koopt een product om er mee te doen wat je in gedachte hebt, niet waarvoor de bedenker bedacht heeft dat het gebruikt moet worden.
Ben jij nou een tweaker?
Nee. Wanneer jij een spel ''koopt'', koop je alleen maar rechten om het te mogen spelen. Het spel wordt niet jouw eigendom. ;)

Grappig dat deze reactie een -1 heeft gekregen. Het is namelijk een feit, maargoed. :?

[Reactie gewijzigd door D. Demirel op 25 juni 2017 00:14]

Als het product een spel is is in ieder geval de drager en de doos je eigendom na aankoop. Als ik de CD als bierviltje gebruik dan is dat mijn keuze.
Over de software valt te discussieren want een EULA is alleen geldig als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan (zoals voor aankoop beschikbaar stellen, te allen tijde makkelijk raadpleegbaar, in balans etc), en dan ook nog enkel op de punten waarover de wet geen uitspraak doet. Goede kans dat je gewoon eigenaar bent van de kopie die je hebt.
Het enige recht dat je niet hebt na aankoop is het auteursrecht. Je mag dus geen kopieen maken tenzij uitzonderingen zoals eigen gebruik of educatieve doeleinden/studie.
Als je wilt leren hoe je een mooie mod kan maken met GTA 5 dan installeer je hem en ga je met je mod tools aan de slag. Niemend die je tegen kan houden. Ook juridisch niet.
Het klopt dat jij voor jezelfd met tools mag gaan uitzoeken hoe het spel werkt. Maar van zodra je dat werk weer openbaar maakt komen er weer andere regels bij kijken want dan ben je een werk aan het vrijgeven dat steunt op het werk van iemand anders waar die persoon ook weer rechten op heeft.
Dat was mijn punt ook .. wat je met een CD doet kan niemand wat schelen. Maar de software (broncode) blijft dus eigendom van de developers, maar dit geef jij zojuist ook al aan.De code mag je ook, mits aangegeven, niet wijzigen. Disclaimer van GTA V (wat 9 van de 10 gamers niet leest) geeft toch echt duidelijk aan dat reverse engineering niet is toegestaan. OpenIV bestaat dankzij reverse engineering.
Ik speel zelf alleen met mods (single player). Online kan me weinig schelen. Ik denk dat Take2 de verkeerde gasten te pakken heeft want met mods kon je niet eens online opstarten want je werd direct in single player terug gegooid.

EDIT: Spelling.

[Reactie gewijzigd door D. Demirel op 24 juni 2017 13:44]

OpenIV is echter gevestigd in Rusland, waar naar mijn weten reverse engineering door de wet is toegestaan onder bepaalde omstandigheden, dus die disclaimer heeft daarover niet zo veel te zeggen.
Het betekent alleen dat T2 dan wel Rockstar geen juridische stappen in Rusland kan nemen. Ze kunnen de makers als nog in de VS aanklagen en als ze dan in de VS landen(na uitspraak) kan de boete/straf alsnog geregeld worden. En ze staan alsnog gewoon in hun recht om de boel te blokkeren.
T2 en Rockstar zijn van mening dat OpenIV wel een gevaar voor de mp kan vormen en de OpenIV-devs ontkennen dat, hoewel de hoofdontwikkelaar later tegenover Motherboard toch erkende dat er een mogelijkheid is dat OpenIV na aanpassingen in multiplayer gebruikt zou kunnen worden.
"T2 en Rockstar zijn van mening"

Dat is waar ik stopte met lezen.
Het is gewoon duidelijk dat Take2 dit gedaan heeft omdat mensen multiplayer content overbrachten naar single player (en hierdoor heeft GTA Online sharkcard sales verloren?)
Take2 heeft geen bewijs.. als ze het nou bewijzen dan ga ik niet moeilijk doen.

Dit terzijde, waarom maken ze het niet zo dat het spelbestanden apart zijn voor Singleplayer en Online? zo voorkom je dit probleem lijkt me ...

[Reactie gewijzigd door D. Demirel op 24 juni 2017 13:51]

Jij leest alleen wat jou bevalt, lees het stukje verder...
Motherboard toch erkende dat er een mogelijkheid is dat OpenIV na aanpassingen in multiplayer gebruikt zou kunnen worden.
maar ze erkennen dat het mogelijk is dan is dat toch genoeg bewijs dat mensen het zullen proberen.
kijk als ze bleven bij hun statement dat het niet kan dan was het anders.
Vooruit...

Dat er cheaters zijn is lang bekend inderdaad.. maar er is gewoon geen bewijs dat OpenIV hier verantwoordelijk voor is. Tijdje terug werd ENB ook als ''mod'' gezien door GTA en werd je gebanned van Online. Ik durf nu niet met zekerheid te zeggen of dat nog het geval is.
Mod menu's zijn de echte kwaaddoeners. :*)

Dan komt men bij de volgende punt;
Waarom heeft Rockstar Games een (online) spel uitgebracht met een budget van maar liefst $265 miljoen dollar wat geen anti-cheat maatregelen neemt. Het is te gek voor woorden dit ... wat verwachtten ze? Dat iedereen braaf zou zijn? Zo werkt de wereld niet. 8)7

[Reactie gewijzigd door D. Demirel op 24 juni 2017 16:30]

Je geeft aan kritisch te zijn. En vervolgens toep je na offline halen van Open5 waren er nog cheaters. Dus is open5 niet de boosdoener. Maar vergeet even dat er mogelijk meerdere Cheattools zijn.
nieuws: Take-Two haalt ook betaalde cheattool voor GTA Online van het web af

Nu wil ik niet zegen dat je met Open5 kan cheaten. Puur omdat ik er niet genoeg van weet.
Ik weet ook dat het wat anders is. Alleen roepen dat je kritisch bent(wat goed is). En vervolgens zeggen omdat er nog cheaters waren tijdens de OIV ban is OIV innocent.
is niet een uitspraak die een kritisch persoon zou doen. Omdat er zelfde 1 verantwoordelijk voor is. Zo zal dat bij GTA5 zijn. Maar ook bij WoW D3 etc. Er is nooit 1 cheat programma geweest voor 1 game.
Dat voorbeeld klopt niet echt .. reverse engineering is niet nodig om content te kunnen consumeren. Een boek lezen is niet reverse engineering.. GTA 5 spelen ook niet.. maar GTA 5 modificeren door spelbestanden (eigendom van Rockstar) aan te passen valt hier wel onder. Je moet namelijk dat bestandtype wat Rockstar heeft gemaakt zien open te krijgen. Waarom heeft Rockstar unieke bestandtype gebruik in zijn spelbestanden? Om content te beschermen natuurlijk anders hadden ze alle textures als .jpg in je Program Files kunnen gooien... :P

OpenIV snoept dus in spelbestanden en hierdoor hebben ze paar keer zelfs online content wat nog niet uitkwam weken eerder in Single player weten te zetten. Was Rockstar en Take2 niet blij om denk ik. }>
Een bestand wat mijn *mijn* computer staat, mag ik lezen en interpreteren. Dat is wel degelijk hetzelfde als het lezen van een boek. Rockstar staat het natuurlijk vrij om zijn bestandstypes zo onduidelijk mogelijk te maken omdat ze niet willen dat iemand anders ze snapt. Maar hun wens is nog geen wet. En ook bestanden op je eigen computer wijzigen voor eigen gebruik lijkt me geen enkel probleem. Als hun businessmodel daar onder lijdt ligt het probleem bij het businessmodel, niet bij het wijzigen van de bestanden.

Als iemand Rockstar's textures kopieert en heruitbengt is diegene natuurlijk wel fout bezig, dat is copyright schenden.
Krijg nog geld van rockstar dan voor het gebruik van mijn drive
begin maar

je wil iets waar officieel geen toestemming voor is.

en als er dan een verbod op komt gaat iedereen huilen, en kinderachtig negatieve recensies plaatsen.
ik mag dan een troll zijn maar dit gedrag van de zogenaamde *game community* is veel zieliger
Klinkt als muziek in mijn oren. Nou moet ik wel eerlijk zijn, ik had de torrent versie gedownload om zo te kunnen modden. Voor de duidelijkheid, ik heb GTA V netjes gekocht en zit in mijn Steam library. Maar ik speel alleen single player, dus mod support is echt een must-have voor mij.
Probleem is volgens mij dat ondanks dat OpenIV origineel voor singleplayer bedoeld is, hackers dit toch aan kunnen passen zodat het draait in multiplayer.

In GTA4 was het zo dat je via een ASI Loader + aangepaste scripthook DLL volgens mij gewoon mods kon draaien online zoals Native Trainer, maar dit werkte alleen met een aangepaste scripthook DLL.

GTA5 heeft zoiets ook maar wordt via een EXE bestand een DLL geinjecteerd in het geheugen, sudomod en noem maar op.
In GTA4 was het zo dat je via een ASI Loader + aangepaste scripthook DLL volgens mij gewoon mods kon draaien online zoals Native Trainer, maar dit werkte alleen met een aangepaste scripthook DLL.
In GTA IV had je gewoon een normale scripthook nodig, al was deze volgens mij zo geconfigureerd dat scripts die erop draaiden niet in Ranked sessies mochten starten, Sjaak327 had hier zelf volgens mij in zijn Native trainer ook een aparte beveiliging op gezet.
Maar dit kan wel verschillen per scripthook, zo had je ook dotnetscripthook en mmghook.

Overigens had GTA IV wel een kleine beveiliging erin zitten die detecteerde of dat mods gedraaid werden, maar ook dit kan om de tuin geleid worden.

Bijvoorbeeld hebben ze seperate mod-lobbies en clean-lobbies, als je dus mods gebruikt kan je alleen verbinding maken met mod-lobbies gehost door modders, maar alleen indien gedetecteerd.
Maar het spel is een beetje dom, .asi bestanden zijn hernoemde .dll bestanden, en het spel kan de scripts alleen detecteren als het spel start met deze scripts in de spel map, want deze bestanden starten mee op als het spel start.

Dit kan dus omzeilt worden door .asi scripts en .dll bestanden zoals scripthooks in een andere map te gooien en handmatig met een dll-injector de meuk tijdens het opstarten te injecteren, .ini bestanden maken hierbij dus niet uit. (sommige scripts zoeken de .ini in de eigen map of enkel in de game map)

Anderzijds wordt het aanpassen van spel bestanden net zo hard gedetecteerd als mods, maar het was wel mogelijk in sommige gevallen dit systeem om de tuin te leiden, want het checkte de CRC32 hashes van de bestanden of deze origineel waren.
Als er een CRC32 bruteforcer op een gemodificeerd bestand werd gezet om de originele hash te creŽren was het systeem alsnog lek en had het niet door dat bijvoorbeeld handling.dat aangepast was.

Maar Rockstar boeide het niet hoe erg er hacks gebruikt werden op GTA IV (geen microtransacties), niemand werd ooit gebanned en de Russen hadden vrij spel om iedereen hun spel te crashen wanneer ze wilden.
Ik noemde het eerder Grand Restart Auto IV - Fatal Error edition.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 25 juni 2017 16:44]

Dat gebeurde inderdaad met "tugboat" spamming, iedereen crasht dan of lagt de server uit.
Dat niet alleen, je kon vehicles zo aanpassen als deze gespawned werden dat de gehele server zijn spel instant crasht.
Of bijvoorbeeld bepaalde objecten op spelers zetten, als deze zonder in de auto te zitten erop zouden richten met een wapen zou het spel ook crashen.
Klopt inderdaad, ik herinner me nog bijvoorbeeld die metro-trein, als je die spawnde en je schoot erop = crash (invalid object).
Gelukkig is openiv terug, maar jammer dat rockstar en take 2 een singleplayer mod had offline gehaald wat minder te maken heeft met online waarbij beide bedrijven geld mee verdienen
Volgens mij waren er discussies tussen Rockstar(voorstander van OpenIV) en Take-Two(de parent-company van Rockstar, die OpenIV neergehaald had) die ervoor gezorgd hebben dat OpenIV verder mag. Waarschijnlijk heeft Rockstar dit gemeld bij OpenIV waardoor ze weer terug zijn.
Bestaat er ook zoiets voor de ps3-versie van de game? Lijkt me namelijk wel erg vet om de game aan te kunnen passen.
Dat zijn vaak alleen savegame edits. Word erg moeilijk om 3rd party memory editors te draaien op je console.
Je kan OpenIV ook gebruiken voor de PS versie. Ik wert alleen niet hoe je het dan weer op je PS krijgt.
Ligt eraan. Als je een Jailbroken PS3 kun je dergelijke files natuurlijk wel vervangen.
Ik weet niet of je dit artikel of het vorige artikel hierover hebt gelezen. Maar OpenIV is dus geen hacktool, in ieder geval niet voor GTA:Online. De makers van deze tool hebben al vanaf het begin express de tool alleen voor singleplayer gemaakt, en dus geen enkel effect heeft op de GTA: Online content.

Deze tool is dus niet schuldig aan alle hackers op GTA: Online, dat komen door andere (vaak betaalde) tools die mensen op dubieuzere sites vinden.
Ik had bijna Menyoo gehaald (simpelweg omdat ik de fee-2-pay bullshit van GTA Online beetje zat ben), jammer dat ik mezelf niet heb plat kunnen gooien met geld. De enige reden dat er zo veel hackers zijn, is omdat Online zelf niks te bieden heefd naast hersenloos grinden. Hopelijk komt er nog een mooie langs.
Niet geheel, ze hebben in de initiele berichten steeds het volgende aangegeven: "We are working to figure out how we can continue to support the creative community without negatively impacting our players."
Zie 2e paragraaf laatste zin: http://www.eurogamer.net/articles/2017-06-15-popular-gta-mod-openiv-receives-cease-and-desist-from-take-two

Het stuk wat jij hier citeerd is standaard advocaten jargon om overal onderuit te komen. Dat doet ieder bedrijf, dus echt veel kun je er niet uit concluderen.