Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Documentaire over financieel succes van Grand Theft Auto is in productie'

Hoe verdien je met een game zes miljard dollar in vijf jaar tijd? Vraag het aan Rockstar, want die studio wist dat waar te maken met Grand Theft Auto V. Over het financiële succes van de GTA-games wordt nu volgens ScreenDaily een documentaire gemaakt.

ScreenDaily meldt dat Salon Pictures bezig is met het filmen. Inhoudelijk zijn er nog weinig details bekend, maar de titel is The Billion Dollar Game, wat duidelijk maakt dat de docu zal gaan over het financiële succes van de franchise. Er wordt gebruikgemaakt van archiefbeelden en nieuw interviewmateriaal.

GTA: V is een game die op veel manieren tot de verbeelding spreekt. Toen de game in 2013 uitkwam, was het vooral de singleplayercampagne die hoge ogen gooide. Inmiddels vijf jaar verder harkt uitgever Take-Two nog altijd bakken met geld binnen met de verkoop van het spel en van in-game aankopen in GTA Online.

De openwereldgame breekt record na record, in augustus waren er bijvoorbeeld bijna honderd miljoen exemplaren van het spel geleverd en inmiddels is die mijlpaal waarschijnlijk gepasseerd. Grand Theft Auto V wordt genoemd als het succesvolste entertainmentproduct uit de geschiedenis als het gaat om behaalde omzet.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-10-2018 • 11:08

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Maar wordt dit gewoon zo'n 'mooi weer' documentaire, of hebben ze de ballen en ze durven de waarheid te praten? Uitmelken van sharkcards en steeds duurdere/betere zut in de game te proppen, pure focus op het enkele aspect wat het geld binnen brengt?

De replayvalue singleplayer bestaat niet (behalve als je 1 foute keuze maakt), daar is de replayvalue enkel en alleen het modden. Online begon met kleine missies en heists, is nu 1 grote pvp clusterfuck waar enkel met grof geld je bovenin mee mag doen. Maar voor elke persoon die er weer mee stopt, begint er wel weer een ander met spelen, bijna elke kortingsactie komt de game+sharkcard wel weer langs.
Grand Theft Auto V wordt genoemd als het succesvolste entertainmentproduct uit de geschiedenis als het gaat om behaalde omzet.
Naar mijn weten is dat nog steeds World of Warcraft, mits je praat over omzet behaald in een bepaalde periode, WoW heeft nog steeds ruim 2x zoveel opgehaald dan GTA, enkel in een langere periode.
Het antwoord is dus glitchen, zo kun je auto's kopiëren, die je daarna weer kunt verkopen voor in-game cash. Dan kan je gewoon weer mee doen aan de top! :)
Euhm...nee:

Uit de Rockstar EULA:

You agree not to, and not to provide guidance or instruction to any other individual or entity on how to:

k. cheat (including but not limited to utilizing exploits or glitches) or utilize any unauthorized robot, spider, or other program in connection with any online features of the Software;
Als ze daadwerkelijk perma bans zouden uitdelen, zou de hele playerbase met ruim 50% afnemen :P
Als dat het niet betalende gedeelte is, lijkt me dat voor Rockstar geen enkel probleem.
Wel als die vervolgens ook stoppen omdat het een uitgestorven game is.
Ja want 50 miljoen spelers is uitgestorven....
Als van het ene op het andere moment 50% wegvalt zal dat zeker een uitgestorven gevoel geven.

Die 50 miljoen klinkt leuk maar als morgen de helft van de mensheid wegvalt zijn er qua absolute cijfers nog steeds >3,5 miljard over, ik vrees echter dat het dan toch minder druk zal voelen.
Klopt maar het is niet het geval dat wanneer 50% van de spelers verdwijnt dat er dan nog wel net zo veel lobbys/ werelden worden aangemaakt om te bevolken? Hierdoor voelt het binnen een game niet alsof 50% verdwenen is t.o.v. de echte wereld.
Je hebt zeker een punt hoor, het zal in de lobbys niet direct minder druk voelen.
Het zoeken van medespelers voor een race of missie zal echter wel langer duren gezien dit nu ook al buiten de lobbys om gaat.

Het blijft toch koffiedik kijken, misschien dat spelers dan juist sneller reageren op een uitnodiging gezien er minder langskomen ;)
Ik heb al meer dan $300 miljoen bij elkaar geglitched, het gaat al minstens 3 jaar goed. Zonder glitchen delf je in free roam altijd het onderspit. Ik weet nog wel toen ik normaal speelde en ik letterlijk een jaar bezig was om een Turismo R te kopen ( PS3 tijdperk ). Toen heb ik hem op de release dag voor de PS4 nog een keer gekocht en toen ben ik gaan glitchen, anders is er geen lol meer aan.
Mja, wat versta je onder glitchen...

Lobby legen om zo veilig je bunker productie te kunnen verkopen?
Elastiekje (of tv kijken) om zo je Nachtclub 's-nachts lekker door te laten draaien?
Bepaalde missies herhalen (I/E, headhunter, ...) om je winst/tijd te optimaliseren.
Car Dupes

Persoonlijk heb ik met de 1e drie geen enkel probleem.
Zolang ze bewust andere spelers aanmoedigen om je transport van 900k op te blazen doe ik geen transport in een drukke lobby.
Nachtclub door laten draaien, ach als het echt fout was dan zouden ze de afk timer ook wel op die monitoren zetten.
Misschien herhalen, als ze het niet wilde zouden ze er wel een cooldown timer opzetten.

Car dupes, tja. Hier doe je echt iets waarvan je wel in kunt schatten dat het niet zo bedoeld is denk ik.
Maarja, wie heeft er last van?
Persoonlijk durf ik het niet aan.
Maar het gaat zelfs nog verder terug, in de tijd dat je contact-missies direct kon herstarten, Rooftop rumble was bv een veel gespeelde missie waar je toch aardig wat centjes kon halen bij het steeds opnieuw spelen.. Eerst gooien ze de replay-optie eruit, vervolgens maken ze de missie-objectives anders. Niemand speelt meer contact-missies, haast niemand meer heists.

Hoewel ze actief bezig zijn die dupe-glitches tegen te gaan, is er altijd wel weer een nieuwe gevonden. Maar zelfs mensen die 'normaal' spelen, businesses en nightclub, gebruiken de ghost-glitch (lege lobby) om geld binnen te halen. En de rest, die daarin niet mee kan, die koopt dan maar gewoon sharkcards :P
Heists :X Wat een hel, niet normaal. Met 3 vrienden is het prima, maar met 3 randoms... Ik snap niet dat Rockstar dat zo gedaan heeft. Ik heb wel eens 1,5 tot 2 uur achter de Playstation gezeten, zonder ook maar iets verder te komen.
Gros is wel aardig te doen, maar 1 van de leukste met randoms, humane raid, stealth die wagen binnen brengen. Met de juiste mensen ben je klaar in 4 minuten max, met randoms? Ragequit in 15 minuten :D
Dit klinkt me te herkenbaar.

Op zich is de opzet wel leuk dat je echt moet samenwerken en niet als een idioot maar rond moet gaan schieten.
Nadeel is dat de kans erg groot is dat je met malloten samen moet werken en hier is 1 rotte appel al genoeg om te falen. Erg frustrerend soms...
Naar mijn mening is de single-layer wel degelijk her speelbaar. Heb hem ondertussen al enkele keren doorlopen. Goed verhaal, leuk gebracht dus waarom niet?
Inderdaad heb GTA V denk nu een keer of 5 uitgespeeld :+
ieder ze eigen ding, echter vind ik spellen zoals GTA niet echt herspeelbaar, misschien jaren later, maar niet zoals bij een game met keuzes of een RPG waar je een soort van andere ervaring kan krijgen door hem nog een keer te spelen, en achteraf gezien vond ik het verhaal ook helemaal niet zo geweldig, wel erg leuk gebracht idd
Volledig mee eens, wel vind ik de SP nog altijd gaaf, daarnaast mis ik de oude MP wel, ze hebben de MP verkloot toen ze allemaal (peperdure) oorlogsvoertuigen erin gingen zetten, het is nu meer Battlefield dan GTA.
Of nog veel belangrijker, de mensen die er aan werkte die 100 uur per week maakte. Dat is veel belangrijker dan mensen zo gek krijgen mtx te kopen.
Not even close. Streetfighter, pacman en spaceinvaders hebben meer opgebracht. Veel meer.

Grote nuance is dat wow het nog steeds doet en van de 3 bovengenoemde zal het wel stilletjes blijven :)
Dat waren arcade-games. Dat kun je niet vergelijken. Misschien worden bij die opbrengsten wel de kosten van de hardware meegeteld ?

GTA5 is voor mij een spel dat er uit springt.
Ik denk niet dat je veel spellen kunt noemen die net zo'n succes en impact hebben gehad.
En zo'n sprong vooruit ten opzichte van al hun voorgangers.
Ik moest direct aan WoW denken. Dat was ook iets bijzonders.
Doom was natuurlijk een mijlpaal. En Half-Life 1 (zeker als je Counter-Strike meetelt).
Die twee spellen (Doom en HL1) hebben alle gamers gespeeld.
Misschien is Crysis 1 noemenswaardig, omdat het graphisch gezien zo'n grote stap vooruit was ?
Misschien Skyrim ? Dat is toch ook wel heel veel gespeeld wereldwijd.

En verder ?
Het houdt al heel gauw op voor mij.
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo'n groot probleem van die SharkCards maken. Ja ze zijn relatief duur, maar welke andere games hebben zo'n hoge replay waarde waar nog steeds veel DLC wordt toegevoegd die voor iedereen gratis beschikbaar is? Het spel bied al ruim 3 jaar lang(5 jaar als je vanaf de consoles telt) relatief grote uitbreidingen die daadwerkelijk aanvullingen zijn op het spel.

Ik vind het bedrag van de SharkCards hierdoor dus best wel te verklaren.
Shark cards stoppen de motivatie van Rockstar om met fatsoenlijke single player DLC te komen. Dat is de reden dat ze door een groot aantal mensen veracht worden. Ik hoop dan ook dat Red Dead online flopt. Het verkopen van wapentuig en voertuigen zal sowieso een stuk lastiger gaan. Die waren er 150 jaar geleden nog niet echt.
Precies wat ik dacht. GTA is alléén zo succesvol geworden door de shark cards. Haal shak cards weg en ze hadden nooit zoveel succes gehad. Het gedrag van Straus Zelnick is ook lachwekkend, vol met arrogantie met van "Kijk, wij kunnen het veel beter dan jullie". De laatste dlc's slaan ook totaal nergens op en de Doomsday Heists spant de kroon. Maar het gedrag van Take2, met name Straus Zelnick, dan kan echt niet door de beugel want het succes van GTAO is zo erg naar hun kop gestegen dat ze GTA storymode modding illegaal wilden maken! En raad eens? Backlash was zo hevig dat ze dat hebben teruggedraaid.
"Haal shak cards weg en ze hadden nooit zoveel succes gehad"

Logisch want nu is het SinglePlayer + shark cards als je die weghaalt houdt je alleen SinglePlayer over en die was daar al in meegenomen dus houdt je per definitie minder over.

maar even voor de goede orde.

Ze weten het wel te verkopen ;)
Precies. Docu over de grootste GTA5 clan: https://www.youtube.com/watch?v=G86COtz0xjs die gaste hebben geld zat.
Mwah, ze hebben allemaal hun eigen normale regulier baantjes naast het spelen van GTA. Het huis is van een klant die ze mogen gebruiken. Leuke docu trouwens, erg sympathieke lui.
Mensen klagen over microtransacties maar zolang er mensen zijn die het kopen, blijven studios het proberen.

Daarnaast koop je niet zomaar iets, je moet het zo leuk vinden dat je er geld voor wilt uitgeven en blijkbaar vinden miljoenen mensen GTA nog leuk.
Ik vrees dat door het succes van gta online de single player in de volgende versie ondergeschikt blijft. Dat zou erg jammer zijn, want dat is voor mij de enige reden om GTA te kopen. Het online gebeuren heeft me denk ik 10 minuten geboeid, daarna had ik het wel weer gezien.
ja, maar het wilde westen vertaalt zich niet zo lekker naar "kijk mij eens spullen hebben, richboy lifestyle" wat willen ze doen, vliegende paarden?:P laser revolvers?

[Reactie gewijzigd door dakka op 15 oktober 2018 16:41]

Snellere paarden met meer uithoudingsvermogen bijvoorbeeld. En ik zie Rockstar ook nog echt wel bijv. een soort hand-cranked gatling gun op een paard zetten hoor.
Voor mij precies het zelfde Single Player enige reden, online modus idd zo 10 min gespeeld en was er klaar mee toen.
Gaat totaal niet gebeuren, let maar op de singelplayer van rdr2 zal in de top 5 hoogst scorende game komen op metacritic kwa reviews.
Super interessant wel! Het feit dat ze voldoende beelden hebben voor zo'n documentaire, zou dat dan betekenen dat ze tijdens de ontwikkeling ook al materiaal verzameld hebben en interviews gehouden hebben.. omdat ze rekening houden met een documentaire als deze?
Kan, kan ook gewoon oud bewaard materiaal (sketches, beta builds w/e) zijn, plannen en interviews met toenmalige dev's van GTA 1/2/3 en ook gewoon industrie"experts"
"Het feit dat ze voldoende beelden hebben voor zo'n documentaire"

Dat hebben ze niet, dat zijn ze aan het maken;
ScreenDaily meldt dat Salon Pictures bezig is met het filmen.
---
zou dat dan betekenen dat ze tijdens de ontwikkeling ook al materiaal verzameld hebben en interviews gehouden hebben.. omdat ze rekening houden met een documentaire als deze?
Natuurlijk niet, dit hadden hun ook niet kunnen voorspellen 5 jaar geleden. Maar er zal genoeg interview materiaal gemaakt zijn in de afgelopen jaren, GTA bestaat namelijk al een lange tijd.
Er wordt gebruikgemaakt van archiefbeelden en nieuw interviewmateriaal.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 15 oktober 2018 11:37]

Hopelijk laten ze ook het psychologisch onderzoek zien hoe je mensen verslaafd maakt aan ingame aankopen :+
Dat kun je beter aan EA vragen, die zullen het vast niet erg vinden om daar een korte video over uit te brengen voor slechts €19.95 en het volledige onderzoek te produceren voor slechts €84.95 (exclusief het uitgebreide interview met de psycholoog die het allemaal bedacht heeft dat er bij kan worden gekocht voor slechts €24.95)
In mijn ogen gooi je dan het principe van entertainment overboord en gaat het je om iets anders (wat er niet is)
Ik probeer bij monopoly als bank altijd speelgeld te slijten voor echt geld maar op een of andere manier trapt niemand er dan in...

[Reactie gewijzigd door blorf op 15 oktober 2018 13:08]

denk dat er meer negatiefs dan positief te zeggen is over hoe gta v geld verdiend
tenminste vanaf gamer perspectief
Vind het nog steeds jammer dat er geen updates komen voor de offline variant want online is gewoon niet mijn ding. Ik speel niet vaak, en ben dus niet goed. maar ik moet het altijd wel opnemen tegen de mensen die wel goed zijn. En dan haak ik af want dan valt er niks te verdienen.
Solo sessies, crew-sessies, invite-only sessies...... genoeg mogelijkheden om het online gedeelte te spelen met een offline-gevoel.

Tweakers heeft NB eigen crews die zeker wel willen helpen met het verdienen van geld. Althans dat is mijn ervaring bij de PS4 crews. Het is dat ik zelf alleen maar Online speel en juist op zoek ben naar de Free-roam actie maar heb al vaak genoeg een beroep gedaan op en geholpen met crewleden.
Goede singleplayer, a shit ton of items voor multiplayer gevolgd door p2w shark cards. Wordt een korte docu.
Ik heb zelf toch een lange tijd plezier aan GTA 5: Online beleefd. Ik neem er genoegen mee dat ik niet alles (de helft is toch cosmetische onzin) hoef te hebben. Met een paar uurtjes spelen per week heb je binnen de kortste keren ook wat oorlogsvoertuigen voor free-roam en de mooiste race auto's voor het overige.

Als je er genoegen mee neemt niet alles te willen dan is er geen enkel probleem. Je krijgt wel gewoon gratis updates en ik heb het lange tijd gespeeld zonder ook maar ooit een euro hoeven te betalen.
Als het spel zo vervelend is om te spelen in MP, dan speel je het toch niet? Blijkbaar zijn er veel mensen die er wel veel plezier aan beleven en er dus ook geld aan spenderen. Ik heb zelf de SP gespeeld (speel bijna nooit MP) en vind het nog steeds een van de beste games ooit. Kan niet wachten op RDR.
GTA5 is 100 miljoen keer verkocht. 100+ Miljoen spelers dus. Het zou mij niks verbazen als 90+ miljoen van die spelers alleen single-player hebben gespeeld. En toen ze het uit hadden, gewoon gestopt zijn.

Geen polonaise aan mijn lijf. Als het me niet bevalt ga ik zeker geen multi-player spelen. Die tijden zijn voorbij. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True