Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Take-Two verkocht in afgelopen half jaar vijf miljoen GTA V-exemplaren

Take-Two heeft bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers nieuwe verkoopaantallen genoemd van Grand Theft Auto V, dat uitkwam in 2013. De game is inmiddels 85 miljoen keer verkocht, met 5 miljoen verkochte exemplaren in het afgelopen half jaar.

Take-Two schrijft verder dat 'GTA Online het beste kwartaal tot nu toe heeft gehad'. Het bedrijf beroept zich daarnaast op eerder bekendgemaakte cijfers van de NPD Group, waarin GTA V als het bestverkopende spel tot nu toe wordt genoemd. Dat geldt zowel in aantallen als in omzet. Take-Two is de eigenaar van onder meer Rockstar, dat verantwoordelijk is voor GTA V. Het bedrijf haalde 68 procent van zijn omzet uit digitale leveringen. In een conference call zei het bedrijf dat het in de toekomst elke titel van terugkerende uitgaven wil voorzien.

De totale omzet kwam neer op 443,6 miljoen euro, wat ongeveer 5,5 procent hoger is dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Uit de cijfers is op te maken dat Take-Two bijna de helft van zijn nettowinst, oftewel 48 procent, haalt uit 'terugkerende uitgaven' van spelers. Dat is een groei van 66 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In augustus van dit jaar was dat nog 41 procent. Onder terugkerende uitgaven verstaat het bedrijf bijvoorbeeld virtuele valuta, dlc en microtransacties.

Grand Theft Auto V stamt uit 2013, maar Rockstar blijft dlc voor GTA: Online uitbrengen. Die uitbreidingen zijn gratis te downloaden, maar voor veel items in die uitbreidingen moeten spelers een grote hoeveelheid in-game-currency betalen. Dat virtuele geld kan verdiend worden door de game veel te spelen, maar is ook direct te verkrijgen door zogenaamde Shark Cards aan te schaffen voor echt geld. Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers in mei stond het aantal verkochte GTA V-exemplaren op tachtig miljoen.

Door

Nieuwsredacteur

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
De helft van de winst uit digitale valuta (lees: Shark Cards). Dan weet je ook meteen waar de focus op gaat liggen bij de volgende GTA. GTA 5 heeft geen single player DLC meer gekregen ondanks dat het er wel aan zou komen. Prijzen in GTA: Online zijn het absurde al lang ontstegen. Ik ben dan ook bang dat single player in GTA 6 een kleinere focus gaat krijgen en er meer focus komt op online. Daar zit immers het grote geld in.

In het begin van GTA: Online telde je ongeveer een half miljoen credits neer voor een hypercar. Voor nieuwere wagens zijn prijzen van boven de miljoen al niet vreemd meer en regelmatig gaat het daar best hard overheen. Bij nieuwe content ben je al snel een paar miljoen kwijt wil je een beetje mee komen met de rest. Als je alle heists op normal doet dan hark je 2,5 miljoen binnen. Daarmee ben je al snel een uurtje of 5/6 zoet. En vervolgens kun je een auto kopen en wat upgrades, en misschien wat wapens en kogels. En dat is dan by far de snelste manier om 'veel' geld te verdienen.

In GTA is het leuk om gewoon alles te kunnen proberen, alles te kunnen jatten en alles te kunnen slopen. Door daar grinden aan toe te voegen voordat je dat kunt doen gaat voor mij persoonlijk de lol er snel van af.
Binnen 5/6 uur alle heists? Niet als je vrienden de game niet meer spelen en je de missies moet volbrengen met spelers die je random treft. Het aantal plotselinge quitters en faalhazen is simpelweg te groot.
Ik las onlangs nog een interview waarin ze zeiden dat er in GTA VI gewoon een grote singleplayer game komt simpelweg omdat veel spelers daar om blijven vragen.

Je kan veel zeggen over Rockstar, maar feit is dat er maar weinig studios zijn die zo goed naar hun klanten luisteren als Rockstar doet.
Ik heb ook nog altijd respect voor Rockstar. Weinig ontwikkelaars die zo consequent goede games uitbrengen. GTA speel ik ook al vanaf het eerste deel en ik heb me tot nu toe nog met ieder deel hl wat uurtjes vermaakt. Ik vind het gewoon eeuwig zonde dat de verhoudingen in GTA Online zo gruwelijk scheef zijn gaan lopen en dat die Shark Cards overpriced microtransanctions zijn. Ja, GTA Online is gratis, maar kijk voor de gein eens wat je met die Shark Cards kunt kopen. Dan zul je zien dat GTA Online duurder is dan vrijwel alle DLC voor andere games.

Voor 75 euro krijg je 8 miljoen credits. Als we Smugglers Run pakken, dan kun je kopen:
Een Grotti Visione (2,2 miljoen)
Een Buckingham Alpha Z1 (2 miljoen)
Een Grotti Vigilante (3,7 miljoen)

2 auto's en een vliegtuig, voor 75 euro. In Forza Horizon 3 krijg je voor ongeveer 30 euro 42 auto's die allemaal een aanzienlijk hogere kwaliteit hebben dan de voertuigen in GTA Online. Dus in dat opzicht is Rockstar in mijn ogen echt gruwelijk fout bezig. Of de Shark Cards zijn vl te duur voor wat je er mee kunt kopen, of de ingame prijzen zijn vl te hoog. Als je de vergelijking maakt met andere DLC dan zou je voor 75 euro echt een shitload aan ingame content moeten kunnen kopen, maar dat is bij lange na niet het geval.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 8 november 2017 16:33]

Begrijp het niet goed. In GTA kun je toch nkg gewoon die auto's van 3 miljoen jatten en naar je garage rijden of niet?
Begrijp het niet goed. In GTA kun je toch nkg gewoon die auto's van 3 miljoen jatten en naar je garage rijden of niet?
In de singleplayer kan het wel, in Online kan je dat niet. De auto's die je in Online koopt, zijn gekoppeld aan jouw account en je kan er ook nog eens een optie aanvinken wie wel en wie niet er in mag. Maar goed, sparen is ook van belang, her en der winkeltjes beroven, auto's verkopen en paar heists of races doen en je hebt zo weer cash ;)
Ik vind dat juist wel goed dat niet alles zo goedkoop is dat iedereen het zomaar kan kopen online.. Nieuwe coole auto's etc moeten een bepaalde waarde vertegenwoordigen.. Als je effectief een goede business opgezet hebt met wat motorclub fabrieken en een bunker etc dan is genoeg geld verdienen helemaal niet zo'n probleem, dan heb je echt geen Shark Cards nodig.. Maar je moet ook niet de instelling hebben dat je alles maar moet kunnen en willen kopen, je pikt er wat dingen uit en daar spaar je dan voor als je niet genoeg hebt.. Belangrijkste in het begin is echter zoals gezegd een goede business opzetten zodat je altijd genoeg geld verdient.. Ik doe dat al zelfs als ik al mijn supplies koop voor mijn fabrieken i.pv. steel (wat veel meer tijd kost maar wel weer meer oplevert).. GTA Online is net als het echte leven, werken voor je centen en luxe speelgoed, maar dan in een criminele parodie setting..
Voor een clubhouse + business + gear heb je ongeveer 800K(1.175m voor coca) startkapitaal nodig. Daarnaast ook nog mensen vinden die voor jou willen grinden, aangezien je voor meer supplies/deliveries meer vehicles krijgt die je de halve map over moet rijden is dat moeilijk in je eentje te doen.
Er zit weer een timer op die vol moet lopen voordat je het kan verkopen, dus als je niet wilt wachten heb je meerdere businesses nodig.
Daasnaast moeten die businesses nog geupgrade worden (1.03 tot 2.1mil), en de security upgrade zorgt niet eens voor volledige dekking en kan alles nog in 1 keer gestolen worden door ai.
En als je het uiteindelijk weet te verkopen is het resultaat mager.
Mits je shipment niet opgeblazen wordt door een cheater, dan krijg je niks.
Dus zo makkelijk is dat "werken voor je centen net zoals in het echte leven" niet.

En er is ook geen manier om je te weren tegen cheaters.
Je kan geen lobby missies doen in een friends/invite-only lobby, je MOET met anderen spelen als je geld wil verdienen met businesses.
op p2p based multiplayer zonder anti-cheat kan je wel raden hoe dat gaat.
Het lijkt wel of players willekeurig gebanned worden en de support niet bestaat.

Je kan niet een stukje rondrijden zonder dat het geld kost, als je appartments/garages/offices etc hebt en je gebruikt ze niet kosten ze alsnog geld, en je kan ze niet verkopen/wegdoen.
zover nog 0 updates uit online voor single player

Al die nieuwe vehicles zijn ook nog eens crippled op een of andere manier,
loop maar eens tegen iemand aan die op een Opressor zit, of de Havok die maar al te graag op zn zij vliegt/ligt.

Als je op n update 30 mil stukslaat en vervolgends het gevoel te hebben een kat in een zak te kopen, en ze komen vervolgends met nieuwe zakken aanzetten, zou jij het dan nog doen?

Wachten en werken is toch niet wat je in een spel wilt doen nadat je er 60 voor neer hebt gelegd en s'avonds lekker wat lol wilt hebben met vrienden?

Na 1200 uur komt het me neus uit maar de rest denkt er anders over, ik snap dat ook wel want het is een heerlijke playground voor random bullshittery, en we hebben niet veel alternatieven die zo open zijn.
Maar hun voelen de weerzin ook als ze weer compleet stuk gemaakt worden door cheaters.
De meeste zaken waar je goed geld mee verdiend in GTA Online zijn inderdaad gemaakt om met meerdere mensen te spelen.. Het is meer een co-op game wat dat betreft.. Als je dus geen vrienden hebt om mee te spelen heb je inderdaad een probleem om voldoende geld te blijven verdienen.. Ik speel in een klein groepje van 4 man wat GTA betreft, waar er meestal wel een aantal beschikbaar zijn, en zo niet dan speel ik ook niet, ga ik wat anders doen..

Als je 2 heists speelt en die mensen geven jou het geld dan heb je dat startkapitaal om een business op te zetten zo bij elkaar, dat duurt nog geen 1 avond spelen.. Maar zoals gezegd, wel andere mensen bij nodig.. En even een "private" public lobby maken helpt ook zeker (de truukjes zijn inmiddels wel bekend om het peer to peer online systeem te misbruiken wat dat betreft)..

Ik heb er inmiddels 1600+ uur inzitten, nog nooit een Shark Card gekocht en ik bezit best veel, Nagenoeg alle zaken waar je geld mee verdiend qua business en o.a. ruim 60 auto's en motoren etc.. Het kan dus wel gewoon, als je je tijd tenminste niet constant verspilt met alleen geklooi zonder dat je aandacht besteed aan je drugs en wapenhandel in game en andere leuke criminele activiteiten.. Auto warehouse en dan top end auto's jatten en verkopen is ook een leuke activiteit die je ook alleen kan doen, leveren zo'n 80K per stuk op..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 9 november 2017 17:30]

Net als het echte leven:
"Werken voor je centen en als je geld van je pappie of mammie hebt, dan is het een stuk makkelijker."

:D
Ben het wel deels met je eens, al zou basis cash van andere missies etc. wel wat omhoog kunnen (maar dan kopen minder mensen natuurlijk sharkcards).
Of gewoon wat "rijke" vrienden zoeken en daar dan heists mee spelen en zorgen dat ze alle winst daarvan aan jou gunnen.. Er zijn zat manieren in GTA Online om genoeg geld te verdienen in redelijk snel tempo als het moet.. Kost alleen wat tijd en dat is precies wat Shark Cards afkopen, de tijdsinvestering of grind.. Je betaald dan in feite alleen maar voor je eigen hebberigheid en ongeduld..
Maar het is ook ontworpen om daarop in te spelen, dat is wat ik vies vind. prima als je er een soort economie in wilt hebben maar dan moet je niet een pay2pin systeem erin bouwen, daar is niks leuks aan want wat vertegenwoordigd het dan nog? je hebt niet gewerkt voor dat ingame geld. Het hele spel is dan niet meer balanced imo, terwijl dat juist het mooie is van games. iedereen kan meekomen, zelfs mensen met lichamelijke handicaps kunnen relatief goed meekomen en dingen doen die ze in het echt nevernooit zouden kunnen (zie organizaties als special effects, echt gigantische hulde aan hun). Dat vind ik jammer dat dat eigenlijk verpest word met sharkcards, het is niet meer voor mensen die tijd en energie erin investeren. Als je mensen een weg om het grinden heen wilt bieden waarom dan een geldsom? laat mensen dan gewoon hun eigen server opzetten...
Als je het weet is het niet erg.. Zoals gezegd, ik koop slechts een paar dingen af en toe (vooral auto's of motoren die ik leuk vind), ik heb helemaal geen behoefte om alles wat ze er nieuw instoppen meteen te moeten kunnen kopen.. Als je dat wel hebt dan kan ik me voorstellen dat het frustrerend kan worden.. Net als ik het echte leven waar je niet alles kan kopen wat je wil als je geen miljardair bent..
Zelfs met 500uur op de teller online kom/kwam ik nog steeds ontzettend veel geld te kort... Voelt gewoon als echt werken i.p.v. lekker ontspannen gamen. 100-den keren dezelfde soort missies of opdrachten uitvoeren om enkel een nieuwe wagen plus upgrades te kunnen kopen. Lever je daarna de wagen in, of wil je iets aan je tuning veranderen is het opeens niets meer waard en heb je opnieuw bakken met geld nodig, om gek van te worden. Het erge is ook nog dat je met je oude wagenpark niet echt meer met de meute kunt meekomen, je word haast verplicht om te blijven vernieuwen/upgraden. Ben er om die reden dan nu ook voorgoed mee gestopt. Waardeloze ontwikkelingen tegenwoordig in de game-industrie...
Nuja, dat is het probleem.
Mensen die genoeg geld hebben gaan geen heists grinden.

De host zal ook nooit 'die ene random persoon' meer gunnen dan het minimale.

En door de mensen die wel de minimale vergoeding willen spelen, mislukt de heist steeds.
Misschien moet je dan toch eens wat vrienden zoeken om mee te gamen.. In het forum van Tweakers heb je ook een GTA topic, misschien dat je daar wat mensen kan vinden die je willen helpen in GTA Online..

Ik speel met een vast groepje en merk wel wat voor voordeel dat is aan alle opmerkingen van mensen die moeite hebben met hoe GTA Online werkt.. Zoals ik al zei, wat dat betreft is het ook meer een co-op game..
Hmm, ja.

Net had ik even GTA V gestart (duurt best lang, maar afijn).
Dan random invites wegschieten en wachten totdat er 4 mensen zijn voor de heist (duurt lang).
Dan willen ze een extra hoog percentage van de payout (terwijl ik alle setups al gedaan heb voor ze...)
Dan zijn we onderweg in het spel, leaved er eentje uit het niets.

Dus ik mooi pissig, wat een stom spel.

Daarna speel ik met wat anderen, een wil een hoger percentage, ik geef aan dat ik zelf geld nodig heb.
Daarop antwoord er een dat het prima is als ik voor hem 5% instel (wow)
Dan verloopt de heist vrij soepel. Krijg ik 200K totaal.

Dus ik mooi blij, wat een leuk spel ;D
Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je met een groepje speelt die wel voor de winst gaat (en je niet hoeft te wachten op matchmaking) en elkaar wat gunt, het een stuk leuker speelt.
GTA Online is net als het echte leven, werken voor je centen en luxe speelgoed
Tja, van GTA geld kun je niet eten. Lijkt me dan handiger om je tijd en energie in de echte wereld uit te geven. Dan hou je daar ten minste nog iets van over.
Van GTA geld kan je wel die coole nieuwe (DLC) auto kopen in game, daar gaat het om.. Net als in het echte leven waar je moet werken voor je geld om leuke dingen te kunnen kopen..

Als je dat niet wil zijn er 2 alternatieven, Shark Card kopen of stoppen met de game, want dan is het niks voor jou..
Net als in het echte leven waar je moet werken voor je geld om leuke dingen te kunnen kopen..
Alleen heb je voor deze game betaald en moet je alsnog 'werken' om je entertainment te krijgen.
Dus je werkt in het echte leven om een game te kunnen kopen waarin je moet werken om virtuele goederen te kopen. Lijkt me een beetje dubbelop. Werken om te mogen werken.
Als je dat niet wil zijn er 2 alternatieven, Shark Card kopen of stoppen met de game, want dan is het niks voor jou..
Dat heb je dan mis. Je kunt ook gewoon de game spelen zonder dat je het als werk ziet en dus niet je tijd verspilt aan het unlocken (wat jij dus werken noemt) van sommige content. :)
Maar goed, er zijn altijd wel mensen bereid om te betalen om te mogen werken...
Tja, dat werken c.q. grinden geldt tegenwoordig zo'n beetje voor elke game met een zogenaamd "progressie" systeem met unlocks etc, dus.. Ik zie het niet als werken want de verschillende activiteiten die geld opleveren zijn onderdeel van de gameplay en nog steeds leuk om te doen..

En ja je kan de game ook gewoon voor de lol spelen zonder veel moeite te doen om in game geld te verdienen om in game dingen te unlocken en kopen.. Maar dan lijkt het me sowieso niks uitmaken wat de content in de game kost, want daar speel je dan toch niet voor..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 10 november 2017 14:58]

Maar dan lijkt het me sowieso niks uitmaken wat de content in de game kost, want daar speel je dan toch niet voor..
Ware het niet dat de game vervolgens wel richting dit verdienmodel wordt gestreamlined. Het is namelijk wel de bedoeling dat je gaat grinden, en vooral dat je het zo saai gaat vinden dat je sharkcodes gaat kopen (omdat dan al de wortel in de vorm van een virtueel voorwerpje voor je neus hangt en je dit als doel gaat zien).
Het is een verdienmodel dat misbruik maakt van de menselijke psyche om de winst te maximaliseren, maar ik vind dat de game daar niet leuker of beter van wordt.
Cash is goed te verkrijgen in GTA Online, MITS:
1] Je niet continu op de hielen gezeten wordt door een Harrier die alles wat jij doet verkloot
2] Je gameplay niet verpest wordt door modders (die in zowat elke sessie de boel verneuken voor iedereen)
3] Je goed knt sparen (alles is t.o.v. 3-4 jaar geleden zo reteduur, dat het vaak niet leuk meer is)
4[ Je tijd over hebt. Als je 1-2u per dag speelt, moet je haast een maand lang harken om een auto van 2 miljoen te kunnen kopen (dan heb ik het bewust niet over de boot van 6~ish miljoen)
5] Je vrienden hebt die mt jou mee willen spelen in plaats van tegen je
6] Je niet zoals ik allerlei zooi koopt waardoor je miljoenen kwijt bent (ik heb een CEO building, een Motorclub, een bunker en ik wil volgende maand een Hangar, een boot en nog vier garages :') )
7] Je in een sessie zit met max 5 of 6 spelers. Zitten er meer, dan ben je vrijwel auto gedoemd.
Ik heb het idee dat je MC of CEO hebt, kun je toch juist makkelijker geld verdienen?
Dat wel, maar je moet er ook een shitload aan tijd in steken om resources te vinden waardoor je spullen kan verkopen.
Als je bij de CEO variant je autopakhuis vol hebt met auto's, dan kan je in 1x (mits met vier man) 400.000 verdienen, minus de upgrades. Maar om de volgende 4 auto's te verkopen, moet je vaak een uur realtime wachten.
Daarom moet je ook meerdere dingen tegelijk laten lopen en afwisselen.. In de tijd dat jij bezig bent met auto's jatten en verkopen zit er wel weer ergens een motorclub fabriek vol etc.. Als je eenmaal meerdere dingen hebt draaien is geld verdienen niet zo'n probleem, je moet het alleen wel bijhouden qua supplies etc.. Ik heb en doe niet eens alles, omdat je daar inderdaad bijna geen tijd voor hebt.. Het is ook vooral een kwestie van discipline qua uitgaven, niet meteen alles uitgeven bij de 1e de beste nieuwe content.. Beetje leren sparen en reserve houden..

Het probleem met grievers en modders etc lossen we op de PC op door met relatief simpele connectie-manupilatie een "prive" public lobby te maken, ik gebruik daar een programmaatje clumsy 0.2 voor.. Wat dat betreft is het inferieure peer to peer online systeem van GTA en het open karakter van het PC platform weer een voordeel..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 10 november 2017 12:36]

Hmm, dat proggie ken ik niet. Wat ik wel eens doe, is een invite only sessie of een crew sessie. Wil wel eens helpen.
Nope, dat gaat dus niet. Alleen bepaalde goedkope auto's kun je naar je garage brengen.
In GTAO kan je een auto jatten en in je garage opslaan met een waarde van max 100k$. Hoger kan je dat niet. Echter zijn er ook zeldzame auto's die onder de 100k kosten die je niet kan opslaan in je garage, voorbeelden zijn de Dukes, Blista, Stallion. Nou kan ik me niet herinneren hoeveel die auto's kosten want alle returning content is voor mij gratis, ook de Dukes' O Death en Marshall.
Een Pfister Comet kost $100.000 en die kan je niet opslaan.
Ook deels gemodificeerde auto's in het spel kan je niet opslaan, waar sommige dan weer wel kunnen worden opgeslagen en/of verkocht. Het is geheel willekeurig. Het zit 'm er ook in of de auto veel voorkomt of weinig.
Oke, dan is de limiet 95k want een Felon GT kan je wel opslaan.
De deels gemodificeerde auto's kan je inderdaad ook niet opslaan en voorbeeld is de Rapid GT. Maar die kost 132k voor de coup versie. Op zich ironisch omdat het spel Grand Theft Auto is en zou je dus eigenlijk bijna alle auto's moeten kunnen opslaan, ook trucks. Maar helaas zien we alleen de lelijke en saaie auto's op straat. Het is vast zo bedacht dat wij anders aan makkelijk geld kunnen komen.
Dat is wel zeker haha.
Speel je op PC toevallig ? Zoek nog wat gamemaatjes om af en toe geld te harken.
Jep, alleen PC haha. Stuur je SCID via pm en voeg ik je toe. Heb ook een vriend die bijna iedere avond online is en wordt zo wat makkelijker om af en toe geld te harken.
Nice, dan zie ik je/jullie graag online om geld te harken :)
Als we elkaar helpen, zijn we zo binnen :D

Wij hebben van RMT ook een Teamspeak servert, ben zelf niet zo heel erg van het typen.

Zie DM !
Vind het wel wat dubbel. Ben het met je eens dat het uitmelken is door grind toe te voegen. Aan de andere kant is GTA Online altijd gratis beschikbaar. Ik heb zelf Online ook redelijk wat uren met enorm veel plezier gespeeld en zou nooit een Shark Card kopen. Heb doelbewust gespaard voor het n en ander en dat gaat op zich als je wat geduld hebt. Je kan je heel goed vermaken in het spel, zonder elke keer allerlei coole ingame dingen te kopen.

GTA is denk ik voor heel veel gamers toch wel de beste gameserie ooit. Een rode draad door de jaren heen. En daarom vind ik het eerlijk gezegd best wel goed dat Rockstar zo rijk wordt van al die Shark-verkopen. Dat vergroot de kans op volgende top-games in de serie. Ze hebben het geld wel om te investeren in nieuwe projecten.
Maar net als jou, hoop ik dan wel dat ze niet nog meer op Online gaan richten. Ben heel benieuwd naar GTA VI na GTA V eerlijk gezegd. Kunnen ze zo'n succes blijven herhalen of zelfs overtreffen...

Een andere vergelijking trouwens: ik speel veel Rocket League en ik gun de devs wat extra geld. In dat spel betaal ik graag voor alle DLC en om kisten te openen. Koop die sleutels tegenwoordig niet meer, dat werd wat te veel, maar heb zo bijelkaar iets van 150 euro betaald (en 2000 uur gespeeld). Als je een spel veel speelt en erg waardeert, is het ook wel 'menselijk' om zo nu en dan wat extra geld te willen doneren, zeker als je daarvoor in ruil nog meer plezier kan maken in het spel. Tijden veranderen ...
Heb zelf 3400h uur in counter strike go, echt mijn main game sinds ik op pc zit en daar heb ik ook rond de 200 in gestoken, maar door de tijden heen heb ik wel alles mooi kunnen uitcashen (in game skins) en als je het op z'n manier bekijkt nooit echt held ingestoken
Beetje offtopic zo, maar goed gedaan natuurlijk. Het geld wat jij terug hebt gekregen, is dan wel door andere spelers betaald. Dus alsnog hebben de devs jouw 200 euro wel binnen. Het geld speelt voor mij verder geen rol in die zin, ik vind gamen alsnog een goedkope hobby waar ik graag wat geld aan uitgeef.

En ik neem het een bedrijf als Rockstar verder niet kwalijk dat ze op deze manier geld proberen te verdienen. Als zoveel mensen graag betalen, dan is dat alleen maar slim van ze. Zolang ze maar topgames uitbrengen natuurlijk.
Als tegenvoorbeeld de Assassin's Creed series. Succesvolle start, daarna veel uitmelken van de serie en dan maken ze ook nog de games steeds slechter. Slechte zaak. Blijkbaar hebben ze geleerd en gaat het nu weer beter met de laatste in de serie.
Grappig genoeg lijkt het er op dat in deze digitale wereld gewoon een werkelijke economie is ontstaan. Jij kunt de items te duur vinden, maar dat is niet relevant. Kennelijk is er toch een afzetmarkt. En zo niet, dan dalen de prijzen wel weer, of wordt de verkoop van zo'n "artikel" gestaakt.
Als ze zo goed naar hun klanten zouden luisteren, dan zou er wel wat SP DLC zijn.
Dat geldt misschien voor jou, maar voor mij zal SP DLC weinig boeien. Ik vind het juist leuk om samen met vrienden van alles te ondernemen en je 'empire' uit te bouwen. Hoe meer er in online is te doen hoe beter.

Het zou daarentegen wel fijn zijn als ze GTA online iets meer aandacht zouden schenken aan gelijkwaardigheid tussen spelers. Zo speel ik soms met level 350 mensen terwijl ik zelf level 54 ben. Op zich niet erg bij races of dergelijke, maar als ik CEO missies uitvoer en er komen vervolgens Batmobiles van alle kanten is de lol er gauw af. Ik heb daar overigens intussen al wel een oplossing voor: je eigen verbinding afknijpen tot 5 kb/s up/down. Het laden duurt dan langer, maar dan heb je wel een 'public' server voor jezelf.
Dat geld misschien voor jou, maar voor mij zal de online wereld me weinig boeien. Ik vind het juist leuk om alleen van alles te ondernemen en zo alle content te ontdekken. Hoe meer er in SP is te doen hoe beter.

Plus dat ik gewoon geen online vrienden heb of zou willen. Uit IRL hebben maar 3 vrienden van me ook een PS4, ik heb geeneens zin of tijd (value for money) voor een Playstation online abo.
Ik begrijp dat wij GTA beiden op een andere manier spelen, wat alleen maar valt te prijzen aan GTA. In die zin ben ik het ook wel met je eens dat zowel SP als MP niet een ondergeschoven kindje moet worden. Helemaal als je bedenkt dat de GTA serie toch voornamelijk SP was. Al heb ik GTA1 MP grijsgespeeld met mijn broer. Op o.a. een 133mhz computer via serile kabel (nostalgisch moment hier). Anyway!

Hopelijk luistert Rockstar naar beide type klanten en heeft GTA6 een volwaardige SP en MP. Al bedenk ik mij net dat een combinatie ook mogelijk is. Een volwaardige SP campaign waarbij de keuze gemaakt kan worden om samen met andere speles missies uit te spelen. DLC zou dan in n klap voor zowel SP als MP bruikbaar kunnen zijn. Het zou de verhaallijn en de bijbehorende personages wel ingewikkeld kunnen maken en dat vond ik juist heel tof aan SP. Hoe dan ook, ik zie wel mogelijkheden voor iets dergelijks. We gaan het zien! :D
Huh? Waarom zou je multiplayer willen spelen als je daarna in je uppie in een server gaat zitten??
CEO missies kunnen alleen op public servers worden uitgevoerd. Bij deze missies vervoer je pakketten van A naar B waarbij je los van AI als vijand ook andere mensen als tegenstander hebt (die kunnen dan geld en experience krijgen door jou te doden). Op zich is dit wel leuk als je een beetje kans maakt, maar dit is vaak niet het geval. Dit maakt het frustrerend in plaats van uitdagend.
Ik heb daar overigens intussen al wel een oplossing voor: je eigen verbinding afknijpen tot 5 kb/s up/down. Het laden duurt dan langer, maar dan heb je wel een 'public' server voor jezelf.
Of uitgaand verkeer op poort 6672 weigeren voor GTA5.exe
Wat te makkelijk natuurlijk.

Zij geven aan dat GTA Online, de Remaster naar current-gen en de ontwikkeling van Red Dead Redemption 2 ervoor gezorgd hebben dat zijn niet de recourses tot hun beschikking hadden om ook nog eens Singleplayer DLC uit te brengen.

Kijkend naar het feit dat Red Dead Redemption 2 eigenlijk dit jaar uit zou komen kan je er van uit gaan dat hij al enige tijd in ontwikkeling is. Dan is het niet zo gek dat Rockstar simpelweg hun prioriteiten elders neerlegt.

Helemaal als GTA Online veel meer spelers trekt (en dus geld) dan een SP DLC expansion.
Plus de vele mods die er voor de SP zijn.. Het is echt niet zo dat er helemaal niks nieuws meer te doen is met de SP..

Als je op PC speelt tenminste..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 9 november 2017 08:48]

Denk dat ze eerder naar de dollars luisteren die ze vangen...
Ze hebben altijd aangegeven SP DLC uit te brengen, maar ergens vorige maand hebben ze dat compleet van de kaart geveegd. Ze stellen juist enorm veel klanten teleur met hun beslissingen.
Ik vind niks aan online, geef mij maar SP en daar wil ik ook best wel euro's voor betalen. Geen probleem.
En vergeet niet de vele gratis DLC's
Definieer gratis. Beschikbaar gratis? Misschien, je zult toch een flinke online portemonnee moeten hebben om het allemaal ook echt vrij te spelen. Dat kost immens veel tijd of gewoon echt geld.
Daar heb je modders voor, ik krijg zo vaak geld dat ik echt geen shark cards meer hoef toe kopen
Dat is voor de console markt geen optie. En, dat hoef ik je natuurlijk niet te vertellen, kan je ook een ban opleveren.
In de begin tijd op de 360 had ik geregeld gratis geld dankzij modders, nooit een ban gezien. Enkel een paar keer dat het geld werd weggehaald door Rockstar maar niet veel later had je dan wel weer opnieuw een vette buit binnen dankzij een wildvreemde hacker. Veruit de mooiste tijden in GTA Online waren dat. :P
Well. PC gamers laten ze anders altijd links liggen. Consequent games jaren na release pas voor PC uitbrengen of gewoon helemaal niet. Terwijl er grote vraag naar is.
Ach kom, ze breken voortdurend hun beloftes. Eerst hadden ze beloofd dat bij de launch de heists online gingen zijn. Dan was het "soon". Uiteindelijk heeft het belachelijk lang geduurd eer ze er waren. Dan hebben ze beloofd dat er nog gingen komen. Nope. Ze hadden ook SP DLC beloofd. Is er ook niet gekomen.

En ja, nu kan je wel zeggen dat ze ons gratis DLC geven, maar in realiteit wordt dit betaald door al diegene die sharkcards kopen.
De snelste manier om geld te verdienen in gta online is car import/export waarbij je enkel nog de duurste wagens steelt en verkoopt en de rest in je warehouse laat staan. Op die manier haal je makkelijk 400+ K per uur binnen terwijl je in je bunker supplies koopt en deze laat draaien tot het tijd is voor een levering van 1 miljoen (voor dat laatste heb je wel 3 vrienden nodig).

Natuurlijk is het initieel wel grinden om voldoende geld bijeen te krijgen voor een appartement, een kantoor, warehouses en een bunker.

Helaas kan je deze methode enkel op een publieke server spelen en zijn er naast de andere mensen die grinden altijd idioten wiens enige doel het irriteren van andere spelers is.
Veel spelers hebben denk ik niet door hoe makkelijk je geld kan verdienen in GTA online. Duurde bij mij ook even voor ik het door had. Heb je het eenmaal door dan maak je makkelijk GTA$ 1.000.000 binnen 3 uur. Als je paar keer per week speelt heb je al enkele miljoenen.

Import/Export en Pacific standard heist zijn twee goede verdieners. Je kan dan eventueel de Bunker als side business gebruiken waar je de stock inkoopt. Ben je beetje goed in Pacific standard en heb je wat goede heist spelers in je vriendenlijst dan heb je de heist in 1,5 - 2 uur klaar.

De final replay glitch wordt ook veel gebruikt dus als je wat mazzel hebt zit je in een only finals sessie.
Hebben ze er zin in dan speel je zo 10 finals achter elkaar met 20-25% cut + GTA$ 100.000 elite bonus :)
Zoveel van die methodes geprobeerd, maar het word allemaal zo ontzettend saai na een paar uur. Dat is geen gamen meer maar gewoon keihard werken. Voor een gemiddelde wagen zonder upgrades moet je dus al gauw 6 uur grinden, en dan mag al niets tegenzitten... 8)7
Heb je het eenmaal door dan maak je makkelijk GTA$ 1.000.000 binnen 3 uur. Als je paar keer per week speelt heb je al enkele miljoenen.
Dus jij stelt voor om een paar keer per week in een computerspel te gaan werken voor virtueel geld?
Ik kan zo 20 dingen opnoemen die ik liever zou doen met mijn vrije tijd....
Hoe zou het dan moeten ? Alles gratis maken en alleen free roaming ? Dat wordt een dooie boel.

Geld verdienen is een onderdeel van de game. Zoals je in veel games moet spelen om verder te komen. En dat geld kan je op veel verschillende manieren verdienen waardoor het helemaal niet saai hoeft te zijn. Dus als het saai wordt ligt het toch echt aan jezelf omdat je constant hetzelfde doet.
Geld verdienen is een onderdeel van de game.
Ja, dat snap ik, maar dat zijn ze dus wel flink aan het uitbuiten. Zo te horen is het een behoorlijke time-sink. Wat ik hier ook lees is dat mensen het dus niet meer voor de game doen maar om die ene virtuele auto te mogen kopen.
Dus als het saai wordt ligt het toch echt aan jezelf
Mischien heb ik een andere kijk op zaken, maar ik zie games als entertainment. Ik koop een spel en wil vermaakt worden. Als ik niet vermaakt word dan ligt het niet alleen aan mezelf maar toch echt ook aan de game. Als het als werk aan gaat voelen (meestal te grindy) dan ga ik al snel denken "waar heb ik eigenlijk dat geld voor betaald?". Niet dat ik niet van een uitdaging hou, maar ook van die uitdaging verwacht ik dat het een vermakelijke ervaring is. En je ziet vaak dat dat niet zo is en de game terugvalt op heel veel herhaling om te verhullen dat er eigenlijk niet zoveel content is.
Rockstar heeft zelf al aangegeven dat ze (zelf) liever Single Player ontwikkelen. En dat ze dat ook zouden hebben gedaan met GTA V maar het ontbrak hen aan resources omdat GTA Online zoveel aandacht moest krijgen.

Wat Take2 daarvan vindt is natuurlijk een ander verhaal...
Is maar net waar je je prioriteit legt. Ze hadden eenvoudig resources weg kunnen halen bij Online en onder kunnen brengen bij het single player gedeelte. Maar bij online zit het grote geld, da's wel gebleken. En Take2 zal daar ongetwijfeld ook wel een vinger in de pap hebben.
Op een gegeven moment leren ze het wel.

Hun core was altijd SP. Als dat weg is dan is het over met de pret en de nieuwere GTA's.
Het geld spreekt je helaas tegen... Wanneer een publisher opeens zoveel binnenharkt gaat "integriteit" gewoon het raam uit. De aandeelhouders beslissen nu wat er met GTA6 gaat gebeuren, en als ze meer winst maken met dit soort praktijken zal het ook gewoon verder uitgevoerd worden.

GTA Online is tegenwoordig toch cht veel, veel groter dan GTA 5 SP.
Zijn er leuke updates geweest de laatste tijd? Ikzelf vond de singleplayer altijd leuker, en die vervelende lobbies joinen als je iets wilde doen duurde veel te lang. Free roamen was wel leuk, maar daar was ik na een tijdje wel op uitgekeken.

Als ze content aan free roaming toe hebben gevoegd wil ik nog wel een kijkje nemen. Maar al die nieuwe assets zoals auto's, vliegtuigen, en kleding kunnen me gestolen worden. Ik vindt gameplay belangrijker dan blingbling.
Niet echt. Grotendeels alleen nieuwe voertuigen en gebouwen. Er zijn ook nieuwe mechanics toegevoegd, maar ze zijn eigenlijk gewoon veel duurdere huizen met ingebouwde minigames en verder niets.

Sinds 2014 hebben ze iirc ook geen enkele nieuwe heist toegevoegd.
Ik zie altijd van die cheaters die zakken vol geld weggeven , komt gewoon uit de lucht vallen, samen met paar boeings en andere obscure voorwerpen.
Moet toch niet gekker wurden?
Gta online gaat veel meer op saints row lijken als het zo door gaat, allemaal over de top voertuigen. Het wordt er niet leuker op. Het is ook nog eens allemaal stervensduur(?). Als de prijs nou redelijk was voor sharkcards had ik nog kunnen overwegen om dat te kopen, maar het is gewoon veel te duur, 75 voor 8 miljoen dollar. 3 voertuigen verder en je bent het al weer kwijt, om over gebouwen/garages/etc. nog maar te zwijgen.
Ja heists doen, maar na 30 keer dezelfde heist te doen ben ik er wel klaar mee :/
Zucht.

Hoop zo dat de nieuwe gta weer een goede uitgebreide SP heeft en een redelijk 'realistisch' online gedeelte zonder de over de top voertuigen, maar goed, only time will tell.
In een conference call zei het bedrijf dat het in de toekomst elke titel van terugkerende uitgaven wil voorzien.
Ja, dat lijkt mij wel logisch dan, met zulke winsten na 4 jaar. En direct is dat ook heel jammer. Elke game gaat helaas op de free-to-play manier werken, alleen dan ook bij games van 60. 8)7

edit: typo

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 8 november 2017 15:58]

Welke game van 4 jaar geleden krijgt nog zoveel updates? Toen ik nog op de NES speelde kocht je een game voor 100 gulden en na een paar weken / maanden was het klaar. Ik vindt dat Rock* deze game juist ontzettend lang in leven weet te houden! En je kunt in principe al die extra's spelen zonder te betalen. Wees juist blij dat ze het op deze manier doen want sommige games trekken na 2 jaar de stekker uit de servers. Dat zuigt pas!
Ja eens, het wordt inderdaad nog goed geupdate.
En je kunt in principe al die extra's spelen zonder te betalen.
Klopt inderdaad, ik heb minstens 100 miljoen "verdiend".
Achja, je betaalt 60 voor een goede en lange single player en en uitgebreide multiplayer waarin je in principe geen geld hoeft uit te geven. Ik ben n van die gasten die het in het afgelopen halfjaar heeft gekocht en eigenlijk alleen GTA online speel met vrienden. Eerste 10 uur niets uitgegeven en lol gehad aan de heists. Daarna toch een Shark Card gekocht voor 43 om een hangar en jet te kopen en daar heb ik nu weer heel veel plezier aan. Als ik met online klaar ben zal ik de single player weer eens kunnen gaan doen. Op de PS4 al uitgespeeld maar op de PC speelt het toch wat lekkerder.
Ah zulke mensen die van die astronomische bedragen neer leggen voor die sharkcards bestaan echt?

Nee zonder gekheid hoe je het nu verwoord kan ik het begrijpen.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 8 november 2017 17:29]

Je kunt er op wedden dat GTA6 een kleinere/kortere SP zal hebben en veel meer nadruk op MP gaat leggen.

Taketwo weet wel waar ze het geld vandaan halen en de "fans" kopen het toch wel. Zie Battlefield, Call of Duty, Fifa en andere series...
Zoveel geld ermee verdient en nog geen SP uitbreiding of wat nieuw coop spul, alleen maar pvp en overpriced spul waar ze je motiveren om nog een sharkcard te nemen.
Had onlangs dit bericht gesubmit waarom GTAV nooit SP DLC heeft gehad, maar was niet door de submitfilter gekomen.
en het is de klant zijn schuld dat het zo is, als niemand die sharkcards kocht waren ze er snel genoeg mee opgehouden.
GTA IV had echt geweldige uitbreidingen zeker The Ballad of Gay Tony was super.
'de klant' is alleen relatief. Bij microtransacties geld de 20/80 vuistregel. 20% van de mensen zorgen voor 80% van de inkomsten. Het is een relatief kleine groep die de inkomsten genereerd en het hiermee 'verpest' voor de andere gamers.
Nogal negatieve insteek. GtaV stamt uit 2013! 4 jaar later kun je er nog steeds veel plezier mee beleven. Vergelijk dat eens met Fifa... elk jaar een nieuw spel halen met meestal slechts cosmetische wijzigingen. Weet iemand of je Fifa 2013 berhaupt nog online kunt spelen? EA haalt de servers voor sport spellen regelmatig na 2 seizoenen al offline. Met GTA heb je toch echt value for money gekregen.

Ik vind de vergelijking met GTA IV ook niet terecht. Dat spel had die uitbreidingen echt nodig want was best saai bij release. GTA V was wel vanf dag een een veel rijkere ervaring.
'value for you money'?

Hoezo is het bijzonder dat je GTA5 nog online kan spelen? Beetje MMO van 10 jaar geleden kan ik nu nog online spelen, zolang het bedrijf erachter nog niet gesloten is, draait het veelal gewoon door.

FIFA is natuurlijk compleet de andere kant, die haalt elk jaar piek geld op juist met elke keer een nieuwe versie en mensen 'forceren' over te stappen op de nieuwe versie, kijk voor de grap maar eens naar de 2017 verhouding van game en FUT inkomsten.
Ga je nu serieus GTA vergelijken met een MMO waar je 9/10 keer een maandelijkse subscription voor hebt?
Het aantal MMO's waar je nog verplicht maandelijks voor moet betalen is bijzonder klein geworden, het gros is of eenmalig of werkt via freemiums/itemstore. De tijd van verplichte sub is al vrij lange tijd achterhaald, 2016 was wel de laatste paar die ook meegingen (B&S, BDO, Tera). Tuurlijk, er zijn games vroeger p2p geweest, zoals Cabal of AoC, andere zijn altijd gratis (met opties) geweest, zoals Maple (2005), Wushu of Dragon Nest, maar die games draaien nog terwijl, bijzonder dat een GTA server nog draait is totaal niet bijzonder, zeker later niet met de sharkcards.
9/10x? 1/10 zou ik eerder zeggen. Cabal Online is hier een goed voorbeeld van. Meer dan 10 jaar oud en je kan het nog steeds makkelijk online spelen met genoeg spelers.
Ik heb het ook niet specifiek over GTA V maar over de algemene staat van games heden dagen. Is overigens niets negatiefs maar zijn gewoon de cijfers.
Met GTA heb je toch echt value for money gekregen.
Klopt, geen enkele micro transactie gezien in GTA V :) Die zitten in GTA Online, wat ik mede daardoor vermijd ;) Heb hem zelfs afgelopen jaar nog gekocht (voor de 2e keer)
Ik vind de vergelijking met GTA IV ook niet terecht. Dat spel had die uitbreidingen echt nodig want was best saai bij release. GTA V was wel vanf dag een een veel rijkere ervaring.
Nodig? Nee, dat zeker niet. Persoonlijk heb ik me beter vermaakt met de main story dan de DLC van GTA IV. Wenselijk? Zeker. Ik hoop nog steeds dat we soortgelijks gaan meemaken met GTA V.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 8 november 2017 16:11]

Die 20/80 ratio komt niet uit de lucht vallen. VSauce heeft hier een briljante video over:

https://www.youtube.com/watch?v=fCn8zs912OE

Dit principe is ook waarom F2P games zoveel geld binnenharken. De shark cards komen niet uit de lucht vallen. Denk er maar eens over na: Als GTAO alln voor de kostprijs aan te schaffen was en 10 miljoen keer verkocht wordt heb je het maximale qua omzet al binnengehaald. De enige manier voor consumenten om mr aan jouw game uit te geven is f door veel extra content te maken, die veel kost en niet altijd door veel mensen gekocht zal worden, f door mensen de game meerdere keren te laten kopen. De derde manier (abonnement) is niet op GTA van toepassing.

Dus, wat doe je dan? Nieuwe content - Waar heus niet zoveel werk in steekt - en een grind aan je online component toevoegen. Ja, je kunt alles 'gratis' vrijschakelen, maar zo geef je wel de mogelijkheid om de mensen die graag geld uitgeven om mr dan de kostprijs aan jouw game uit te geven, en dr gaat het om.

Toen LOTRO eigenlijk als eerste grote F2P game opeens een gigantisch financieel succes werd werd de branche hierdoor wakker geschud. Het s gewoon een simpele kwestie van mensen de mogelijkheid geven meer geld aan jou te geven voor dezelfde game door een volledig arbitraire waarde aan de tijd te verbinden die je erin moet doorbrengen om bepaalde doelen te halen.

Dat de grind zelf ook zo breed is geaccepteerd is weer een probleem apart trouwens.
want Fifa 15/16/17 nu nog spelen is natuurlijk niet leuk meer?! ;-)
Met Fifa kan ik daar in tegen wel op een console offline met mien moaten spelen. en dan maakt het niet uit of ik 05 ,10 of 18 heb. Ik zit ook nog op 17 speel het nog genoeg.
Het enige negatieve aan de shark card verkoop is misschien een stukje inflatie, of dat je bepaalde items nooit zult hebben tenzij je ervoor betaald - dat betekent niet dat GTA V of de online modus verpest zijn of niet goed. Gezien de aanhoudende populariteit juist het tegenovergestelde - het spel is al bijna 5 jaar op rij het best verkopende en meest gespeelde spel op consoles, en heeft daar geen singleplayer expansions voor nodig gehad. Die 20% die graag geld uitspelen financieren de doorlopende ontwikkeling van het spel en het online houden van de servers, iets waar al sinds GTA 3 naar gevraagd werd.

Ik hoop dat ze ook flink investeren in R&D en ontwikkeling van GTA VI, die er zonder twijfel ook zal komen. Hoop dat ze daarbij wat meer singleplayer content inbouwen iig.
Dat is waar ze het meeste geld mee verdienen. Belangrijker nog, dat is waar ze terugkerend en redelijk continu geld mee verdienen, in tegenstelling tot losse games die niet altijd goed verkopen (en de inkomsten van een uitgever dus flink kunnen fluctueren jaar-over-jaar, iets waar aandeelhouders niet blij van worden).
Al dat gebash op Rockstar. NOOIT hoeven te betalen voor extra online content. En er is zo ontzettend veel bijgekomen. Een Season Pass van COD is er niks bij!
Stap 1: voeg gratis content toe.
Stap 2: maak die content naar verhouding een stuk duurder dan wat er standaard in de game zit.
Stap 3: introduceer Shark Cards.
Stap 4: kijk hoe je meer verdient aan gratis content dan dat je ooit verdiend zou hebben aan betaalde DLC.

100.000 credits betaal je 2,50 voor maar 100.000 credits heb je echt helemaal niks aan. 200.000 credits kost je 4 euro, maar heb je ook niet gek veel aan. 500.000 dan, voor 7,5 euro. Daar heb je iets meer aan maar voor veel auto's en huizen nog altijd veel te weinig. Voor 15 euro heb 1,250.000 credits. Dat is de prijs van DLC en gezien de prijzen van veel van de content is het nog altijd niet heel veel. Voor bijna 40 euro heb je 3,7 miljoen credits. Dan ben je meer kwijt dan wat je vaak betaalt voor een season pass maar die credits heb je er zo doorheen gejaagd gezien de hoge prijzen van de ingame content. Ja, leuk, die gratis content, maar het is f gruwelijk veel grinden f diep in de buidel tasten.
maar het is f gruwelijk veel grinden f diep in de buidel tasten.
of wat grinden en wat in de buidel tasten. je moet het niet zo zwart wit zien.
of zwaar grinden en zwaar in de buidel tasten kan ook, is maar hoe je het bekijkt.
Of, laatste mogelijkheid, gewoon accepteren dat je dat ene bijzondere jacht gewoon niet koopt en in plaats daarvan beter worden in het afknallen van de prutsers die wel hun credit card weten te vinden maar niet de trekker van hun geweer.

Eigenlijk is het toch geweldig? Een paar sukkels met teveel geld en te weinig talent betalen voor alle normale spelers die gewoon een paar leuke items kopen van het geld dat ze verdienen met spelen en daarna lachen om die lui die alleen maar voor de bling gaan. En ondertussen blij zijn dat er genoeg zijn om de game te blijven funden. A sucker born every day! :Y)
Ja, leuk, die gratis content, maar het is f gruwelijk veel grinden f diep in de buidel tasten.
Er is ook nog een andere optie. Gewoon niet spelen...
En dat is precies wat ik nu al maanden doe ;)
Iets zegt mij dat de enorme hoeveelheid aan micro-transacties (die gebruikers hebben gekocht) er wel voor zorgen dat ze die dingen 'gratis' kunnen blijven toevoegen.
Ik snap het ook niet. Niemand wordt verplicht iets te doen. Ik heb jaren het online deel niet bekeken en viel laatst van m'n stoel wat er allemaal niet bijgekomen was. Kost me helemaal niets...
Zonder al die nieuwe overpriced voertuigen mag je geen schijn van kans met races dit spel wordt langzaam pay to win

Ondertussen zijn server problemen nog steeds niet opgelost die al sinds PS4 release waren

[Reactie gewijzigd door Amdwarrior op 8 november 2017 16:07]

Dit ook vooral. En de mensen die host worden in race lobbies zijn meestal de mensen met zwaar gemodde nieuwe autos die het vertikken om alleen standaard autos toe te staan. Want dan kunnen ze niet meer winnen...
Het probleem wat ik met al die "gratis" content heb is dat de in-game prijzen daarvan onbereikbaar zijn als je normaal speelt en dus wel moet betalen. En dan is het ineens 30 euro voor een lullige auto die net zo hard opgeblazen kan worden als elk ander. Dan betaal ik liever een tientje en speel vrolijk verder met mijn nieuwe arsenaal aan wapens, auto's en gebouwen die dan wel normaal geprijsd kunnen worden.

Er is wat te zeggen om enige tijd te moeten spelen om iets te kunnen kopen, maar met die shark cards is de balans wel heel scheef.
Dit dus. Tja, het is een keuze, en ik ben nog blij dat er een aantal bugs en loopholes in Online zaten toen de game net uitkwam. Goed, met sommige bugs werd het wel heel makkelijk, maar zo ongeveer elke missie waar het nog enigszins te doen was om als casual gamer toe te werken naar grotere uitgaves werd in de eerste maanden al generfd.

Uiteindelijk zelf toch best wat maanden plezier uit Online en de eerste paar 'uitbreidingen' gehaald omdat ik flink heb kunnen profiteren van het feit dat Rockstar de boel nog niet helemaal op orde had, maar nu zou ik er domweg niet meer aan beginnen. Ik vind het niet fijn als content niet meer bereikbaar is zonder er flink wat geld aan uit te geven of tientallen/honderden saaie uren in moet steken.
Wat me opvalt: micro(Micro??!)transacties zijn dus niet meer weg te denken. Las eerder deze week ook al dat Ubisoft er bakken geld uit haalt. Wat in mijn bubble als grote ergernis wordt gezien, geeft een ander deel van de consumenten veel spelplezier (blijkbaar).
Ik heb er vanochtend nog een filmpje over gezien die het even uitlegt; het geeft de uitgevers van spellen een meer consistente / continue bron van inkomsten, in tegenstelling tot de traditionele manier van 1x een spel uitbrengen - dan heb je als uitgeverij mogelijk een paar keer een heel succesvol jaar, maar ook kans op een minder jaar.

Die video liet ook zien dat de uitgeverijen ongeveer hetzelfde uitgeven aan R&D en productie, maar het aantal spellen een stuk lager ligt dan vroeger. Met andere woorden, ze investeren meer in minder games. En dat betaalt zich terug in de vorm van terugkerende transacties aan de ene kant, maar ook betere spellen aan de andere kant - GTA V is daar een voorbeeld van, het is een supergoed spel op heel veel assen, en het is alweer vijf jaar oud / van de vorige consolegeneratie.

Horizon is ook supergoed, maar die doet niet aan microtransacties - gek genoeg. Misschien dat dat later nog toegevoegd word, ze doen het nu wat ouderwetser met DLC. Maar punt van dat spel is, het wordt gekocht, uitgespeeld, en links gelaten. GTA V wordt regelmatig gespeeld en mensen komen vaak terug, en ja, een deel gooit er weer een paar euro tegenaan dan.
Het businessmodel wordt ook anders. Je ziet het aan andere spellen. De singleplayer is meer reclame geworden voor het multiplayerdeel. Singleplayer duurt maar een paar uurtjes.

Je betaalt voor de singleplayer 50 en daarna zal zo'n 10% van de kopers z'n portemonnee trekken voor aardige extra's in multiplayer.

Maar gamemakers moeten wel beseffen dat hun product wel steeds minder mensen gelukkig maakt. Daar wringt het wel. Iets wat meer geld opbrengt, maakt niet automatisch meer mensen blij. Ze moeten de markt voor singleplayer gamers (waaronder ikzelf) zonder "terugkerende verkopen" niet links laten liggen. Daarom was Horizon ook zo'n verademing.

Rockstar geeft al toe dat ze minder singleplayer content maken, omdat ze zich erg gefocust hebben op GTA Online. Dat vind ik erg jammer.
GTA V is daar een voorbeeld van, het is een supergoed spel op heel veel assen
Dat is niet mijn ervaring.
Ik vind GTA typisch een spel dat inderdaad heel veel assen heeft maar dat die allemaal matig zijn uitgewerkt.
Bizar een game uit 2013, vier jaar later nog 5 miljoen exemplaren in een half jaar.

De support is ook goed te noemen op de game, er is zoveel toegevoegd in deze vier jaar. Echter zijn sommige items alleen bereikbaar met heel, heel veel spelen of inderdaad een Shark Card aanschaffen.
Support?

Online misschien. Offline is er niets bijgekomen.
Al 5 jaar wordt een nieuw deel tegengehouden omdat mensen online blijven spelen en shark cards kopen slechte ontwikkeling dit..
Yups. Blame the buyers, it's their fault Rockstar keeps on milking GTA V.

Fanboys who destroying their most beloved franchise, how ironic |:(
Tussen deel 4 en 5 zat ook al 5 jaar. Ze zijn al steeds tussen elk deel meer tijd aan het nemen., het is ook elke keer groter.
Wat dus eigenlijk goed nieuws is. Want eerst betaalde je voor elk deel 60 euro. Liever voor 60 euro een veel groter spel dan het in losse delen te moeten kopen en voor elk deel 60 euro te betalen.

Ik denk overigens dat als RDRII uit is ze wel zullen gaan beginnen aan GTAVI. Die zal nog wel voor de PS4 en XBone uitkomen denk ik.
Jammer dat er niet een grote 'normale expension' is uitgekomen voor GTA V, alles online en uiteindelijk als je er van wilt genieten zonder te grinden dan betaald. The Lost and Damned and The Ballad of Gay Tony voor GTA IV heb ik met veel plezier gespeeld. Naja wel bizar dat het nu nogsteeds goed verkoopt, GTA V blijft een topgame alleen jammer dat er niks aan uitbreidingen zoals IK :Y) (en met mij denk ik velen) ze graag heb is gedaan.
Fan van de serie sinds GTA2, speel zelf GTA V met vlagen, heb het onlangs een tijdje gespeeld met CEO Office, maar je worden tegenwoordig bijna gedwongen om Shark Cards te kopen, wat ik echt een nadeel van de MP vind. Je moet zoveel uren "grinden" om wat degelijks te kunnen kopen en die prijzen van de nieuwe items die in GTA MP worden gestopt zijn ook niet om over te vallen. Verder vermaak ik mij wel in het spel, lekker rondbanjeren. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*