Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Take-Two haalt hoogste omzet tot nu toe uit GTA: Online

Door , 128 reacties

Uitgever Take-Two Interactive heeft in het afgelopen kwartaal de hoogste omzet tot nu toe behaald uit GTA: Online. In juni en juli werd de game uit 2013 meer dan ooit gespeeld en werd er door spelers meer geld uitgegeven aan ingame-aankopen.

Hoeveel actieve spelers er precies waren en wat het bedrag is dat zij uitgaven in GTA: Online, maakt Take-Two niet bekend in zijn kwartaalcijfers. Wel zegt de uitgever dat het online gedeelte van Grand Theft Auto V goed is voor het merendeel van de inkomsten uit 'terugkerende uitgaven'. Onder die noemer schaart Take-Two inkomsten uit ingame-aankopen zoals virtueel geld.

De uitgever behaalde in totaal met al zijn verkopen van games in het kwartaal dat eindigde op 30 juni een omzet van 418 miljoen dollar, omgerekend 353 miljoen euro. Daarvan was 41 procent afkomstig uit terugkerende uitgaven. Dat is een stijging van 71 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De totale omzet was 34 procent hoger dan vorig jaar en de nettowinst kwam uit op 60 miljoen dollar.

Informatie over verkoopaantallen van GTA:V in het afgelopen kwartaal gaf de uitgever niet in zijn bespreking van de cijfers. Meestal doet Take-Two dat wel. Bij de vorige kwartaalcijfers werd bekendgemaakt dat de game tachtig miljoen keer is geleverd.

Grand Theft Auto V stamt uit 2013, maar Rockstar blijft dlc voor GTA: Online uitbrengen. Die uitbreidingen zijn gratis te downloaden, maar voor veel items in die uitbreidingen moeten spelers een grote hoeveelheid ingame currency betalen. Dat virtuele geld kan verdiend worden door de game veel te spelen, maar is ook direct te verkrijgen door zogenaamde Shark Cards aan te schaffen voor echt geld.

Nieuwe informatie over komende games heeft Take-Two niet bekendgemaakt. De uitgever bevestigde nog eens dat Rockstar in het voorjaar van 2018 met Red Dead Redemption 2 komt en dat ook die game een online component krijgt.

Reacties (128)

Wijzig sortering
Ik vraag me af of dit de laatste GTA is "as we know it". GTAV gekocht voor de SP, ervan genoten 10/10, zette wederom nieuwe standaard neer. De MP nooit opgestart en ook geen behoefte aan gehad. Maar mijn bek valt open als ik hoor hoeveel mensen (kindertjes??) geld uitgeven aan die sharkcards voor enkel wat gimmicks is het toch? Ik zal wel ouder worden😜

Daarnaast houd ik mijn hart vast dat dit niet de zoveelste franchise is die hier eindigt, kwalitatief gezien dan. Ter vergelijk: BF, CoD, Mafia, red alert, simcity. Allemaal verworden tot pulp voor de massa.

Nee GTA moet echt bij zijn basis blijven. Free roaming, 3rd person, fantastisch verhaal, controversieel.

[Reactie gewijzigd door Deruxian op 3 augustus 2017 08:58]

Prijzen van de gimmicks:

Gebouwen
5 bunkers: ±4M, per stuk incl upgrades

Voertuigen
Mobile Ops Center: ±3M
APC: ±3M
Dune Fav: ±1M
Half Truck: ±2M
Oppressor motorcycle: ±3M
Weaponized Tampa: ±1.9M
Anti Aircraft Trailer: ±1.6M
Ardent: 1.1M
Cheetah Classic: 0.9M
Nightshark: 1.2M
Torero: 1M
Vagner: 1.5M
XA21: 2.4M

Bij elkaar zo'n 28 miljoen credits!

Prijzen Shark Cards
Great White Shark (1.25M): ¤15
Whale Shark (3.5M): ¤38
Megalodon Shark (8M): ¤75

Ofwel, je bent ruim 260 euro kwijt om alle DLC te kopen!

In game geld verdien je met ±150K per uur. Dus als je 190 uur grind, hoef je geen shark cards te kopen... :D

En dan te bedenken dat dit slechts 1 DLC betreft... :')
Met CEO jobs, car warehouse en wat CEO bussineses haal je met gemak $500.000 per uur.

Daarnaast je kan maar een bunker kopen, Om bijvoorbeeld de speciale MK2 wapens te kopen moet je ook nog dingen unlocken dat kost tijd +- 45 minuten òf het kost je 225.000 (en dan gaat het hard)

Uiteindelijk heb je voor de gunrunning DLC het volgende nodig om het goed te doen;
> CEO Office
> Bunker
> Research a 50x 45 minuten òf 50 x 225k
> Dan pas het kopen van de upgrades voor voortuigen en wapens

dan ben je zo ver dan pak je je sniper met explosive bullets, wat denk je? een magazijn van 40 ;( kun je telkens terug naar je Mobile operations center (kost ook nog een bak met geld) om zo je magazijn weer bij te kopen a 20k per keer

Nee GTA is niet goedkoop... 8)7
Vroeger (in het begin) was de Adder wat speciaals want; koste maarliefst 1 miljoen!
Kun je nagaan want mensen gevoeld moeten hebben toen ze 10m gegrind geld hebben uitgegeven aan een jacht en tot de conclussie komen dat je er letterlijk niks mee kan 8)7


Ik houd heel erg veel van realisme de reden dat ik veel andere games niet speel. Maar met de afgelopen updates is mijn interesse toch wel behoorlijk gedaald. Vliegende auto's en motoren, Explosive ammo en een hoop frustatie omtrend modders en mensen die de game compleet misbruiken. Rockstar lijkt het niet te kunnen oplossen dat is jammer.

Helemaal met de nieuwe menus waarmee een modder je auto's, RP en geld kan verwijderen (Definitief!). Dan is de lol er snel af

[Reactie gewijzigd door downcom op 3 augustus 2017 11:08]

Ik weet niet precies hoe je het spel speelt, maar 150k per uur is te halen met je ogen dicht en een hand op je rug gebonden. Deze berekening is dus nogal onzinnig. 1M per uur is prima haalbaar met een kleine investering. Daarnaast is de kans dat je al de vehicles meteen niet zo heel groot.
Het kan dus gratis, maar toch is het de grootste inkomstenbron van Take-Two. Mag ik hieruit opmaken dat de praktijk leert dat mensen (kindertjes???) toch wel degelijk hun geld hieraan uitgeven?
Onzin, want 2-3 weken lang in mei kreeg je dubbele beloning op heists. Als je dan met enigszins capabele mensen de Pacific Standard job doet, kun je in 60-70 minuten een heist afmaken. Dat levert je 45k x 5 op voor de setups: 225k + de eindbeloning waar je dan 500-600k krijgt als iedereen 20% krijgt. dan heb je in ongeveer een uur toch ongeveer 750k verdiend.

Men weet alleen maar Rockstar af te zeiken, maar vergeet voor het gemak ook dat er - vooral in de periode voor zo'n grote update - ontzettend veel acties zijn waarmee je 1.5 tot 2 keer zoveel geld krijgt voor missies en dat er ontzettend veel voertuigen afgeprijsd worden. Dat gezegd hebbende, men doet ook alsof je elk voertuig, elk gebouw, elk wapen, elk kledingstuk in het spel in bezit moet hebben. Tja, als je dermate geobsedeerd bent, dan moet je of non-stop spelen of gewoon dokken. Ter vergelijking: Games als Fifa, CoD, BF etc brengen elk jaar een nieuwe, onzinnige game uit. GTA is uitgekomen in 2013 en men is 4 jaar na dato nog steeds bezig met het toevoegen van nieuwe spelmodi, gebouwen, missies, voertuigen, kleding etc. Wat dacht je dan? Dat men dit als vrijwilligerswerk doet?
Helemaal mee eens, nog nooit een SharkCard gekocht.
Gewoon grinden voor de lol en de 2x $ modes doen...prima te doen.
Top spel, dat na zoveel jaar nog steeds DLC weggeeft, GRATIS!!
Welke studio doet dat nog meer ??
Helemaal mee eens, nog nooit een SharkCard gekocht.
Gewoon grinden voor de lol en de 2x $ modes doen...prima te doen.
Top spel, dat na zoveel jaar nog steeds DLC weggeeft, GRATIS!!
Welke studio doet dat nog meer ??
Nahja, gratis... Dit doen ze natuurlijk alleen OMDAT er zoveel inkomsten gegenereerd worden uit micro-transacties. Wat dat betreft mag je de mensen die SharkCards kopen dus op je blote knietjes bedanken ;)
Top spel, dat na zoveel jaar nog steeds DLC weggeeft, GRATIS!!
Je snapt wel dat de DLC juist de triggers zijn voor mensen om de Shark cards te kopen, dat is de enige reden dat het Gratis wordt weg gegeven

aan de andere kant is het een goede zaak dat het gratis wordt weggeven en dat je in principe niet verplicht wordt om te betalen, echter is het echt niet zo dat Rockstar de good guy is die gratis DLC weg geeft
Het is een bedrijf dat winst moet maken om te blijven bestaan en nieuwe spellen te produceren. Verwacht men nou echt van een bedrijf dat om de 5 jaar GTA uitbrengt, 5 jaar lang ook gratis dlc moet uitbrengen die door mensen die zo af en toe een potje gta spelen gemakkelijk kunnen worden gekocht?
Nee, je kreeg maar 1 week dubbele RP/$ in heists/setups en ik was erbij dus absoluut niet 2-3 weken, hoor. En dan niet vergeten dat randoms vaak weg gaan zonder reden of zo vaak dood gaan dat het niet leuk is en of scumbag hosts.
Je vergeet in de berekening dat je zelf ook prima cash kan verdienen. Je moet het alleen wel willen grinden, waar ik zelf geen zin meer in had.
Kindertjes? Ik vermoed dat de meeste shark cards door goed verdienendende werkende volwassenen worden gekocht hoor. Kindertjes hebben zat tijd om te grinden, en hebben vaak geen honderden euro's om in game currency aan te schaffen. Als je dit onderzoek mag geloven zijn het echt niet alleen maar kindertjes die gta online spelen: http://www.dailymail.co.u...nts-likely-play-game.html

Ben ook bang dat dit de SP ervaring van GTA6 gaat beïnvloeden. Het doet het al in 5, want geen SP expansions :(

[Reactie gewijzigd door menne op 3 augustus 2017 15:02]

Ik speel al meer dan 2750 uur GTA Online, pas sinds het op de PC is uitgebracht, en heb toegang tot de belangrijkste spullen. (behalve dat van de gunrunning DLC, enkel wat unlocks, bunker + upgrades, MC club heb ik wel maar geen bedrijven)
Heel veel in me eentje solo CEO special crates gedaan, ook vaak toen extra bonuses actief waren voor het uitgekeerde geld. (denk 68m profit daarvan alleen al met ruim 850 missies)
En nog steeds 70M op de bank, voor het geval er weer dure DLC's uitkomen met 'exclusive content' die je binnen een bepaalde tijd moet claimen door iets duurs te kopen. :r

Ik heb dan ook geen enkele cent uitgegeven aan shark cards, omdat ik verder wel gewoon geniet van het spel en tenminste iets te doen heb.
Maar ik snap zeker dat zo lang spelen niet voor iedereen is weggelegd, en dan krijg je er snel een hekel aan.
Zo dacht ik vroeger ook met GTA IV en zo waar veel modificaties gebruikt werden en je meteen toegang had tot alles in het spel, maar je hebt uiteindelijk niets anders dan een map met spelers zonder echt een reden te hebben te spelen om iets nieuws te verkrijgen in het spel.

Verder ben ik van mening dat ¤50,- aan een spel uitgeven meer dan genoeg is en ze het daar mee kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 3 augustus 2017 17:45]

Ik dacht er precies hetzelfde over, de singleplayer was waar ik het voor kocht! Wat een top game was dit hey! Maar een aantal vrienden speelden het ook online, toch eens een gokje wagen, terwijl ik echt een solo gamer ben. Ik moet zeggen dat ik me kostelijk heb vermaakt, bijna een half jaar lang. Daarna werd het groepje kleiner, en solo op de multiplayer vind ik zelf geen reet aan... Echt geld er aan uitgeven na de initiële aankoop heeft voor mij geen meerwaarde, dat zal ik dan ook nooit doen :*) dan maar geen gouden bolides e.d.

Hoop dat de volgende gewoon hetzelfde concept vasthoudt, of dat er 2 versies komen?
Ikzelf snap het ook niet.

Singleplayer wel gestart maar die kon mij in dit deel weinig boeien. Af en toe start ik wel de multiplayer op maar dan doe ik of de stunt races of gewoon lekker rondscheuren in de free roaming wereld in passieve modus want vindt het irritant als andere mensen mij afmaken.

Geen geld uitgegeven aan shark cards en zie ik geen reden waarom. Ben tevreden met me simpele huisje en gratis auto die je krijgt. Is allemaal goed genoeg voor mij.

Ik denk dat de jongere generatie die dingen koopt om te willen showen hoe stoer en vet ze zijn ofzo?

:9
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als ze een GTA VI in twee delen zouden opsplitsen waarbij je de keuze hebt of je de singleplayer campaign koopt of de multiplayer... Ik vermoed dat die singleplayer only optie dan alsnog heel goed zou verkopen.

Niet dat ze dat ooit gaan doen natuurlijk, want zij hopen zoveel mogelijk mensen van de singleplayer naar de multiplayer te converteren en daar dan weer meer geld aan ze te verdienen. Mij trekt het echter ook totaal niet, heb het wel eens geprobeerd maar was maar een chaos, mensen waren maar wat aan het rotzooien en schoten je gewoon een kogel door de kop als je in de buurt kwam. Ja, leuk...

edit: Overigens, een collega van me speelt wel heel veel GTA online, en van hem weet ik dat hij ook wel eens een shark card gekocht heeft met de redenatie dat hij nou al zoveel lol uit de game had en dat er nou weer een gratis DLC bij kwam dat hij het Rockstar/Take2 ook wel gunde. Maar goed dat was dan meen ik eenmalig eens 35 euro of zo, die mensen die honderden euro's in de game blijven pompen snap ik ook niet. Aan de andere kant heb je ook mobile games waar de top spelers gewoon duizenden euro's uitgeven om maar in de absolute top te blijven... Het kan allemaal nog veel erger dus.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 3 augustus 2017 12:12]

Nee.. zeer zeker niet dat dit de laatste wordt. Maar GTA6 wordt gegarandeerd een succes, omdat ze echt de tijd nemen om er iets van de maken. Vermoedelijk zullen ze dit combineren met een flinke engine upgrade - ook voor het "nieuwe" online deel..

overigens kan ik je MP echt aanraden als je de SP hebt gespeeld. Er is geen vergelijkbare ervaring te vinden bij een andere game. Of je nu races doet, heists of missies.. het voelt gewoon allemaal even gelikt.. en vooral de heists heb ik met veel plezier gespeeld..
GTA moet ECHT bij zijn basis blijven. Top down, 2D, gangsters en hoeren overrijden, powerups oppakken.
Vind dit eigenlijk heel jammer.

Sinds de release van GTA:O is er geen nieuwe GTA game uitgekomen, terwijl we voorheen om de zoveel tijd nog wel een nieuw verhaal kregen.
En de game is meer en meer ge-ent op het aanschaffen van zoveel mogelijk shark-cards ( waar je ingame geld voor krijgt ).

En voornaamste is dat de performance van het spel nog steeds knudde is, je hangt (bijna) meer tijd in laadschermen dan in de daadwerkelijke game, en dat na zoveel jaar ?!?
De performance is prima, de networking daarentegen niet zo. Sessie joinen duurt inderdaad nog steeds een eeuwigheid.
Hmm, ik dacht dat dit door mijn hopeloos verouderde PlayStation kwam?
Maar op PC met SSD is dit ook een probleem?
Ja, en geregeld ook de "iedereen leaved opeens behalve ik" is irritant, weet niet of dat nogsteeds zo is atm maar was paar maanden geleden zeer irritant
Dan kan je wel mooi wat auto's wegbrengen zonder dat één of andere eikel in een hydra je pakt.
Dat is precies wat ik ook altijd doe ;) Je kom op de PlayStation 4 dit ook veroorzaken door de datum op 2018 te zetten, vijf seconden te wachten en de datum dan weer op 2017 te zetten. Dit heeft Rockstar helaas gefixt :'(
Bij de PS4 kan je veel beter de MTU veranderen naar 700 ( in Network Settings ), dat werkt sowieso altijd! :)
Dan kan je lekker grinden in een Public session. Je kunt dan ook gewoon lekker CEO missies achter elkaar doen pendelend met een Hydra! :)
Dan kan je geen CEO-missies doen.
Ja zeker op de PC ook een probleem, zo groot dat ik nooit plezier aan online heb gehad en misschien @ uurtjes gespeeld heb. Jammer dat ze (een van) de beste games zo kapot commercialiseren. Geld verdienen ok, ze mogen best een goede zak winst pakken, maar zoals altijd... nooit genoeg voor de aandeelhouders
Ik heb een nvme SSD en de game laad snel genoeg maar blijf soms gerust 5 minuten op joining session hangen.
Ah oké, dan ligt het niet aan mijn oude HDD!
Pc met ssd is even wereld van verschil qua laadtijden in vergelijking met de PS4
Stop je toch een ssd in je ps4?
Dat maakt beduidend minder verschil dan in een pc.
Ik mis voorbamelijk gewoon een beginscherm bij dat spel. Dat maakt dat de laadtijden des te vervelender zijn aangezien je twee keer moet laden om in de game te komen waar je vrienden spelen.
Dat is er wel: single player. Ik start altijd single player op. Dat laadt een stuk sneller en daar vanuit kun je rechtstreeks vrienden joinen of een private session starten. Dat laatste kan vanuit GTA: O niet eens, dan moet je eerst naar SP.
Dat laatste kan vanuit GTA: O niet eens, dan moet je eerst naar SP.
Dit is inderdaad echt belachelijk! Heeft misschien te maken met de manier hoe servers draaien of zoiets? ( P2P )
Dan zit je toch alsnog te laden voor iets wat je niet wilt?

Doe mij maar een main screen zoals alle oudere games hadden.
De stad is hetzelfde dus hij laadt weinig wat je anders niet zou laden. En het gaat echt veel sneller. Story Mode starten kost misschien 1 minuut, GTA Online kost 4 minuten ofzo. De moeite waard.
Dit is exact de reden dat ik na een maand al had opgegeven. Telkens ik iemand wou joinen duurde het zolang tegen dat iedereen er was dat de helft al weer vertrok.
Die netwerkproblemen hebben voor mij de das om gedaan bij de game. Zó lang wachten tot ik ein-de-lijk in een heist zit, om vervolgens er weer uitgegooid te worden wanneer iemand leave't. Leuke game, maar online is het zo'n ramp dat ik er ver van weg blijf.
Never change a winning team. Waarom zou je investeren in een nieuwe game als je oude variant nog ieder kwartaal meer omzet produceert? Beste verdienmodel wat een gameproducer zich kan wensen als je het mij vraagt.

Overigens heeft de online variant mij nooit getrokken. Offline daarentegen wel een steengoeie game
Of ze gebruiken de inkomsten gewoon om deel 6 NOG beter en vetter te maken.
Of ze betalen hun publisher en die betaalt de aandeelhouders en er zijn voor de volgende game weer te strakke deadlines en er is net genoeg budget om iets uit te poepen wat er als een game uitziet
GTA 5 single player was erg leuk. Daarna 1 keer geprobeerd online te spelen. Inderdaad lange laadtijden en ik kwam niemand anders tegen na 15min en toen nooit meer gespeeld...
Ik zie juist steeds meer hacks om online geld bij te modden dus ik vind het apart dat de omzet stijgt.
Ik ben het enorm met je eens dat de performance nog steeds ruk is.
De performance is nooit een probleem geweest van GTA V bij mij. Zelfs niet op mijn Core M3 Asus Zenbook met 8GB RAM (GTA draaid vlekkeloos er op met LOW-settings!). Zorg dat je een SSD hebt en het probleem is opgelost! Als je op console speelt gaat dat inderdaad wat lastiger.
Niet zo gek ook, de nieuwe update is de grootste en meest interessante in tijden. Ondanks gedoe met boycots haalt dat wel geld binnen.
En niet te vergeten de duurste. Er zijn inderdaad updates geweest waar duurdere objecten in zaten (KITT, Yachts, etc), maar hier in zitten héél véél vehicles van een slordige paar miljoen GTA$ per stuk. Daarbij nog de bunkers met allerlei upgrades, ~10M GTA$ om je research te fast tracken, daarna nog individueel 50-250k betalen om de onderdelen die je met research unlocked hebt te installeren.

Die update is nu ruim een maand geleden en zelfs nu zijn de helft van de Drip-feed vehicles er niet die je ook gemiddeld wel op een miljoentje per stuk mag gokken.

Oftewel, met één Shark Card van $80 (GTA$8.000.000) red je het deze update bij lange na niet, en blijkbaar zijn mensen wel willend om dit uit te geven aan een game (misschien ook wel omdat ze nog geen nieuwe game hebben van Rockstar om het aan uit te geven).
de een geeft het uit aan een game waar hij uren plezier van heeft, de ander geeft het in 2 avondjes café uit....
zo kun je alles wel vergoelijken. Het is veel geld voor imaginair geld in een online spel
Tja, en een paar liter bier in een cafe, waar ieder z'n geld aan spendeert is z'n eigen ding denk ik zo, alleen schijnt er een soort taboe te zijn op het spenderen 'in' games
dat hangt denk ik van de persoon af. iemand die 80 euro betaalt voor drank die nog geen kwart daarvan waard is zodat hij kan drinken terwijl hij naar harde uitermate slechte muziek luistert onder felle bijna epileptie veroorzakende knipperlampen in de hoop dat hij misschien nog wat fysieke stimulatie kan krijgen die nacht kan ook niet zomaar op mijn bewondering rekenen.
Beide is belachelijk ;)
Als je gewoon een goed spel hebt, dan hoef je niet (naast de aankoopprijs) nog allemaal geld gaan schieten om het leuk te hebben?
Kijk maar naar Warhammer Total War. 60 euro voor het spel, dan heb je geloof ik 4 playable factions en om een redelijke hoeveelheid content te krijgen moet je nog eens 60 euro dlc kopen. het is het huidige business model.
Je zou zeggen dat ze met alle winst uit de online modus op zijn minst nog wel 1 nieuwe dlc kunnen toevoegen voor de single player modus.
De single player heb ik al 3x uitgespeeld, en blijf het de meest geniale game ever vinden. Alleen wil graag weer wat nieuws. Online heb ik nooit leuk gevonden, heists spelen me onbekende die lopen te trollen vind ik zonde van mijn tijd. En de enkele vrienden die GTA spelen zijn ook niet echt van de online modus.
Ehm. GTA Online bestaat niet alleen maar uit Heists. Heists worden nauwelijks gespeeld.
Dat is slechts een voorbeeld. Als je gewoon rondloopt word je gewoon omver gereden of wat dan ook. Je kan bijna nergens meer normaal rondlopen.

[Reactie gewijzigd door bones op 3 augustus 2017 09:55]

Dude :') Het is GTA, geen Twinsen
Dan zet je passive mode aan.
Wat ik soms doe is dat ik alle andere spelers uit mijn sessie kick (waar zij trouwens geen last van hebben), zodat ik alleen over blijf en op mijn gemak bepaalde opdrachten kan doen. :) Verder vind ik de multiplayer functionaliteit waarbij iedereen elkaar maar lastig zit te vallen, heel irritant.

[Reactie gewijzigd door musiman op 3 augustus 2017 12:41]

Dus... je speelt de multiplayer modus, om vervolgens alle andere spelers uit je sessie te kicken en dan alleen verder te spelen.
Misschien wel een teken dat er iets mis is met hoe de MP werkt als je het moet veranderen in SP om plezier te hebben. 8)7
Hihi. Precies. ;)
Ik vind het ook prettiger hoe de makers van The Elder Scrolls Online het gebouwd hebben. Je kunt daar veel eenvoudiger kiezen voor single of multiplay gamen.
Het is Rockstar keer op keer aanstuurt op Player versus Player gevechten, en er in het algemeen gewoon doodleuk op elkaar in het rondgeschoten wordt, ook al valt er niets te halen maar enkel een ego-boost.

En meer en meer DLC opdrachten vereisen dat je in een publieke lobby te werk gaat, en ook bij sommige zaken dingen als cash-bonuses krijgt indien er andere spelers ten tijde van het uitvoeren van de opdracht in de lobby waren.

En laten er nu ook DLC dingen zijn zoals CEO met special crates.
Kan je eerst een dikke toren en warehouse kopen voor enkele miljoenen alvorens je aan de slag kan, dan mag je aan een stuk ruim 8-10 uur grinden om 111 pakketjes in een warehouse te stouwen, en die missies kosten geld om op te zetten. (valt wel af te vangen met headhunter tussendoor bijvoorbeeld)
Pas nadat je het warehouse hebt volgestouwd met 111 pakketjes kan je dit uitkeren voor 2.2m GTA$, tenzij je de missie faalt, dan zijn alle uren verloren.
Kan je indenken dat je dan niet graag met allerlei klojo's en hackers in een server wilt zitten.

En ja hackers zijn er nog steeds veelvuldig aanwezig, meer dan de helft van de public lobbies waar ik kom zit wel weer een cheater mensen geld te geven of remote te teleporteren/exploderen etc.

Dat is nu het nadeel (en voor slimmerikken een voordeel, want je kan iedereen uit de server schoppen) dat peer 2 peer gebruikt wordt, veel te veel vertrouwen wordt op de client gelegd en de server heeft nagenoeg geen invloed, en hebben hackers dus vrij spel en kan er allerlei manipulatie plaatsvinden.
Ik speel wel eens GTA SA online (SA:MP), interessant is dat hacken daar een stuk moeilijker is.

De meeste servers worden gemodereerd en geld hacks zijn onmogelijk omdat geld volledig serversided geregeld wordt.

Het is me een keer gelukt om op een server een integer overflow te gebruiken om iemand negatief geld te sturen, maar de meeste servers hebben een transactielimiet
Ik speel wel eens GTA SA online (SA:MP), interessant is dat hacken daar een stuk moeilijker is.

De meeste servers worden gemodereerd en geld hacks zijn onmogelijk omdat geld volledig serversided geregeld wordt.

Het is me een keer gelukt om op een server een integer overflow te gebruiken om iemand negatief geld te sturen, maar de meeste servers hebben een transactielimiet
Precies de reden waarom ik niet online wil. Single player al 2x uitgespeel tot +90% inc ale scrap uit de zee halen en zo. Maar als ik dan bij vrienden ben en zie wat een chaos de online is dan pas ik daar voor.
Als je alleen er op gaat ben je inderdaad een vogel voor de kat al is racen met vreemden nog wel leuk. Ik ben de 50 al gepasseerd en speel de laatste 15 jaar nauwelijks nog online (ooit heel fanatiek Q3A) maar met GTAO doe ik af en toe mee met het vriendenclubje van mijn zoons en schoondochter en als je dan gecördineerd te werk gaat is het wel een geweldig spel.
Heists is wat ik voornamelijk doe. Ze blijven best leuk, maar een paar nieuwe zou zo langzamerhand geen kwaad kunnen. Al die andere DLC vind ik vrij matig. De races zijn ook nog wel vermakelijk.
Ik heb het idee dat de DLC's steeds groter en gekker moeten worden om alsnog meer te verkopen. KITT, vliegende motors, luchtafweergeschut, explosieve kogels etc..
Ben benieuwd waar dat naar toe gaat of eindigt.

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 4 augustus 2017 08:52]

Een zeer spijtige ontwikkeling vind ik, meestal zijn games rond "in game purchases" gebouwd rond het blijven geld uit je portemonnee trekken en dan heb je belachelijke overpriced dingen die miljoenen credits kosten die maar weinig bijzonders opleveren buiten de tijdelijke euforie dat je iets exclusiefs hebt. Als je dan beseft dat je 5 euro voor een auto of 10 euro voor een appartement betaalt ingame, dan stel ik me toch wel vragen bij de zeer verkeerde perceptie wat iets waard is in een game.

Ik betaal graag 30 euro voor meer content zoals een extra verhaallijn, een speelbaar karakter, extra missies, extra items en gebied, maar niet 5 of 10 euro voor al die dingen afzonderlijk en per stuk.
Dan koop je het toch niet? Ik koop ook niks in GTA omdat ik geld uitgeven aan ingame items onzin vind. Prima, dus ik blijf bij de SP.
In de Single Player is dan ook al sinds launch nauwelijks iets toegevoegd. Ze willen iedereen Online op en dan ben je verplicht om eindeloos te grinden of hard te betalen voor de content. Dat kan ook anders.
Het argument 'dan koop je het toch niet' heb ik wel vaker gezien en klopt gedeeltelijk. However zijn er ook mensen die anders zijn dan wij, en helaas sneller verslaafd raken aan een dergelijke game. Er zullen genoeg GTA Online spelers zijn die er elke dag op spelen en waarbij het een belangrijk deel van hun leven is. Zonde? Yep. Maar wel de realiteit. En het zijn ook deze mensen die honderden, misschien wel duizenden euro's weggooien in een game.

Dus ja, dan koop je het toch niet is wel een goed argument. Maar ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen zo makkelijk is.
Ik ken ook mensen die honderden, misschien wel duizenden euro's weggooien aan hun hobby, hoe stom die in mijn ogen soms ook wel is. Of het nu gaat om ¤ 500 lidgeld voor de gym of ¤ 10 voor een huis in GTA, als die personen het waard vinden om dat geld er aan uit te geven, waarom zou ik daar dan een probleem van moeten maken?

Vroeger had je in games cheatcodes zitten die je in het pre-internet tijdperk meestal enkel te weten kon komen als je een optionele handleiding er bij kocht, tegenwoordig noemen ze dat in-game purchases.
Nouja, ik heb het meer over een verslaving dan over een hobby. En voor mijn gevoel worden verslaafde mensen op deze manier door gamedevelopers uitgebuit. Er zijn ook genoeg minderjarigen die games spelen en geld uitgeven dat ze eigenlijk niet hebben. Dus het ligt voor mijn gevoel wel iets anders dan een hobby.

Het is natuurlijk nog erger met lootboxes waarbij je niet eens weet wat je gaat krijgen, gelukkig zitten die (voor zover ik weet) niet in GTA. Maar dat is puur gokken, wat volgens mij voor minderjarigen verboden is, maar wat dus wel in games verwerkt zit.
Het goede nieuws is dat een ontwikkelaar die zo veel geld uit de userbase wil trekken, ook een fantastische basis moet creëren die door "iedereen" gekocht gaat worden. Al geeft dan maar 2% van "iedereen" geld uit in de online versie, dan nog is het een boel geld. Dat wij, de resterende 98%, dat niet doen, boeit niet zo. Games die puur alleen voor de online worden geproduceerd, worden niet door "iedereen" gekocht...

Ik kijk iig uit naar RDR :Y)
Maar de content is niet gebouwd rond die 98% maar rond die 2%. Het is geen liefdadigheid maar whale-fishing. Zie het voorbeeld van @Fero hierboven.
Dat de online content gebouwd wordt om de 2% met het meeste te besteden geld zo lang mogelijk vast te houden: helemaal mee eens. De single player wordt echter gebouwd voor de 100% die het spel eerst moeten aanschaffen om überhaupt online te kunnen: die groep moet zo groot mogelijk worden om de 2% ook relevant te laten worden in het online gedeelte. Met een matige single player worden de reviews niet goed, kopen minder mensen het spel en leveren je 2% whales minder op.

edit: wellicht ter verduidelijking, online kan me niet boeien O-)

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 3 augustus 2017 10:15]

De single-player game zelf is het geld al ruim waard. De Online versie is een grote bonus. Of je daar zin in hebt is aan jezelf
Geen idee of het nu cheaters waren of niet, maar sinds de laatste DLC kan ik niet meer online spelen.

Je loopt over straat en wordt opgeblazen. Samen met alle anderen op de server, door één speler. Waar de hele server dan op loopt te schelden. Sessie switchen, zelfde verhaal maar een ander persoon is de dader.

Voor mij was de lol er snel af en ben maar snel over gestapt op een private friend session met m'n vrienden. Ondertussen wordt je platgebeld door ingame chars om bunkers te slijten voor miljoenen credits. Toeval of een plot om shark cards te verkopen?
Is dat cheaten nou echt zo erg?

Ik lees hier alleen maar dit soort verhalen op T.net. Als ik dan mensen irl over GTA online spreek hoor ik dat het reuze mee valt en dat je gewoon een goede server moet vinden.

Hier hoor ik alleen maar dat er niks aan is zonder veel geld/sharkcards en irl vinden mensen het prima te doen. Nee ze hebben niet de dikste auto's maar van wat ik hoor is is het ook leuk spelen zonder miljoenen?

Ik heb geen idee hoor want het kwam ter spraken toen ik zei dat ik GTA V nog eens voor de PC wilde kopen en twijfelde of ik online leuk zou vinden....dus vond het frappant dat het zo haaks staat met wat ik ik hier continue lees.
Het is het zeker waard. Ik rij niet de dikste auto idd, maar nooit een shark card gekocht. Geld verdienen gaat best snel in-game.

De juiste sessie vinden is lastig aangezien je daar geen invloed op hebt, de game wijst je toe. Je kunt wel switchen. Tot de laatste DLC een paar weken terug ging dat altijd prima bij mij en heb ik het met veel plezier gespeeld. Maar sinds de laatste update met bunkers dus totaal niet meer, alles wordt op elke server die ik geprobeerd heb continue gebombardeerd.

Gelukkig kun je wel zelf een closed session opzetten en het alleen met vrienden spelen, dat is nog steeds leuk.

Conclusie: tot de laatste DLC was het naar mijn mening allemaal niet zo erg, sindsdien wel. Ik hoop dat het weer over gaat.
Het klopt dat het wel mee valt met de cheaters/hackers/scriptkiddies in GTA: Online.

Het probleem is eerder dat het spel mensen er toe aan zet om jouw "Cargo" te slopen. Op het moment dat je ook maar iets doet in de freemode met het verplaatsen van Crates (CEO update), Auto's (Import/Export update), Drugs/Documenten (Bikers update) of nu dus wapens met de gunrunning update, krijg je dus dat iedereen een melding krijgt dat je dat aan het doen bent. Vervolgens geeft het spel ook aan dat het slopen van deze spullen bepaalde bonussen oplevert zoals geld en ammo.

Het probleem is eigenlijk meer dat ik hoor (en zelf ook ervaar) dat mensen die net nieuw zijn, of gewoon vervelend willen doen, deze cargo slopen. Om deze cargo te vervoeren moet eerst veel moeite gedaan worden en/of (afhankelijk van het item) een hoeveelheid credits betaald worden.

Juist vanwege dit type niet cheatende mensen zijn veel mensen boos op de manier hoe R* zijn zaken regelt. Juist gewoon door iemand die even langs komt zetten, wat sloopt, en weer weg gaat zijn mensen aan het klagen online.

Ik hoop dat dit wat meer inzicht voor je biedt. Zo niet, stuur me een bericht.
Wacht even? Je vind het vervelend dat het Online zo gespeeld wordt zoals het bedoeld is? Het wordt niet voor niks voor iedereen zichtbaar? Dat maakt het juist leuk! Als je dat niet wil, zijn er wel truukjes die je kunt uithalen, zodat je alleen in een Public sessie komt en je dan kunt grinden!
Oh, sorry, mogelijk was ik niet helemaal duidelijk. Ik heb het over mensen in het algemeen die klagen over GTA Online (GTA Online subreddit). Ik vind het zelf ook vervelend, al intussen meer dan een miljoen GTA$ verloren aan die mensen.
Maar ik gebruik zelf een filter op mijn router (block op UDP 6672) met een whitelist van de IP's van mijn vrienden. Op deze manier kan ik gebruik maken van GTA Online sessies waar alles gewoon nog mogelijk is, zonder dat er een kans bestaat dat er griefers in de sessie komen.

Af en toe als ik even klaar ben met grinden (het is wel altijd hetzelfde), gooi ik het filter er weer af om ff rond te klooien (niet griefen) in publieke sessies met randoms. Want het blijft inderdaad wel leuk om dat ook nog gewoon te doen.
Kijk jij snapt het. Precies zo speel ik ook inderdaad! Maar ik heb ook niet zoveel tegen griefen hoor haha. Het is GTA kom op. Mensen stalken door ze een half uur lang de hele tijd op te blazen gaat mij te ver, maar een keertje de CEO job van iemand verzieken draai ik mijn hand niet voor om! :P
Tja, daar kan ik dus weer niet wakker van liggen. Soms zijn mensen érg vervelend op een sessie en dan zoek ik wel een andere. In het algemeen: je loopt over straat en kan neergeschoten worden. Prima.

Cheaters ben ik zelden tegengekomen. Eén keer eentje die met allerhande maffe voertuigen strooide, waar ik uiteindelijk een paar uur lol gehad heb met een helikopter die niet kapot kon. Dat ding met veel moeite onder een tunnel doorrammen met diverse bussen en vrachtwagens was erg vermakelijk. Voor de rest hou ik me er maar wat afzijdig van, en als er met geld gestrooid gaat worden switch ik sessie.

Jobs dwarszitten voor CEO's en bikers, tja, dat is part of the game. Ook geen bezwaar tegen.

Maar die talloze sessies van de afgelopen weken waar iemand een of andere auto-target-acquiring-bommenwerper heeft of weet ik wat, waardoor je geen 20 seconden buiten kan lopen zonder opgeblazen te worden, ongeacht waar je bent, dat is wel storend. Dan is er echt geen lol meer aan. Ik weet dus niet of dat nou de intentie van de Gunrunner DLC is of dat er een nieuwe vlaag van cheaters is opgestaan, maar vervelend is het wel.
Het is een probleem, omdat het gros van de vehicle's en dergelijke die je bij elkaar grind (of koopt met shark cards) alleen bruikbaar zijn in freeroam. Daar moet je de lol uit halen, lekker rampage in freeroam. Hackers kunnen letterlijk doen wat ze willen in deze game, teleporteren jouw met je kersverse APC zo de lucht in.

Je kunt heel makkelijk een public solo-group sessie aanmaken en lekker grinden zonder problemen (hackers/griefers). Maar wat is de lol van de game dan nog? De grind missies (MC motorclub/CEO/vehicle warehouse/bunker) gaan er van uit dat je ook menselijke tegenstanders hebt. Zonder die factor is het echt tergend saai grinden. Maar zijn er wel mensen dan lukt het amper om te grinden, omdat je continue bestookt word van alle kanten.

Je kan sportauto's kopen, maar het gros van de serieuze race's zijn met stock cars. Je kan militaire voertuigen aanschaffen, maar zoals aangegeven kom je bij vlagen (ligt er erg aan of er net een ban wave is geweest) extreme hackers tegen, of mensen leaven freeroam simpelweg. Sporadisch een potje knokken met je maten tegen een ander clubje komt voor, maar dan kun je beter een van de vele game modus spelen die de game rijk is. Die zijn veel leuker, en je springt zo een potje in en uit.

Dat is wat ik niet zo goed begrijp aan het succes van online. Het leukste van online zijn de races, fun races (loopings,wapens ect), death matches, last man standing, gungame. En dat zijn enkel nog de standaard games die je kan spelen in gta online. De game bied zoveel plezier, en dan gaan mensen grinden of simpelweg shark cards kopen.
Heb het zelf ook een tijdje gedaan met wat vrienden, een grote deceptie en het verveelt ontiegelijk opgeven moment. Het is echt het kinderlijke "ik wil nieuwe spulletjes" instelling, waar ze nu dik op cashen.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 3 augustus 2017 20:39]

Wat een prijzen ook:

Red Shark Card GTA$100.000 - ¤2.49
Tiger Shark Card GTA$200,000 - ¤3.99
Bull Shark Card GTA$500,000 - ¤7.49
Great White Shark Card GTA$1,250,000 - ¤14.99
Whale Shark Card GTA$3,500,000 - ¤37.99
Megalodon Shark Card GTA$8,000,000 - ¤74.99

Ter vergelijking, één van de snelste auto's uit het spel, de Annis RE-7B, kost GTA$2,475,000. En dan kun je hem nog upgraden wat ook nog eens tussen de 300.000 en 400.000 kost.
Ik dacht net dat je auto's steelde in GTA? :o
Je kunt inderdaad auto's stelen (die niet van andere spelers zijn), maar als het auto's uit het hogere segment zijn dan kun je ze niet opslaan in je garage (die moet je dus met de ingame currency kopen). Een beetje ironisch is het wel inderdaad :+
Kost wel iets meer. Heb vh weekend een Foto uitgebouwd á 380.000 en da's één van de goedkoopste auto's in het spel.
Heel spijtig om te zien. Rockstar / Take-Two was voor mij een excellent voorbeeld van hoe de game-industrie moest werken in tijden dat EA en Activision hun halve portfolio uitmelkte. Creatieve integriteit is ingeruild voor geld dat ze eigenlijk niet nodig hebben. Als ik het goed herinner was GTA VI al na één dag winstgevend. Gelukkig is de single player nog steeds hartstikke leuk. Maar de subversieve houding naar de single player begint me te vervelen en ik erger me aan het feit dat de stimulans om met wat nieuws te komen ontbreekt.

Ik moet zeggen dat ik GTA V al zwak vond in de zin dat het niks meer is dan een gepolijste versie van de voorgangers. Ik mis lef. GTA VI wordt weer eenzelfde verhaal van een crimineel die klaar is met zijn situatie, dat oplost met meer criminaliteit en wat waarschijnlijk weer plaatsvindt in New York, LA of Miami. Klaar, weer een spel verzonnen.
Mede hierom ben ik klaar met de meeste grote studios. Kun je mij een recente titel noemen van een grote studio voor pc die met iets anders bezig is dan zijn zakken vullen met onorginele, vaak ook buggy content?

Het hele online gebeuren ben ik een beetje klaar mee. Wordt vaak alleen maar gebruikt als excuus om lekker naar centjes te graaien. Zelfs aan games die voorheen vooral een singleplayer experience waren wordt multiplayer aan toegevoegd om ff lekker mee te cashen.
geld dat ze eigenlijk niet nodig hebben
Koek koek! Wat denk je nou zelf?
Tuurlijk gaan ze zoveel mogelijk winst pakken!
Heb je de titel wel gelezen? Het spel heeft dit kwartaal het meest opgebracht sinds de release 17 september 2013. Dit is letterlijk dé natte droom van EA etc.
Een spel wat ~4 jaar na de release meer opbrengt dan bij de release.
Ik had ook liever al een GTA 6 gehad, maar vermaak me nog prima met GTA 5 eigenlijk!
Ze hebben met gta 5 toch gewoon een goeie singelplayer afgeleverd? Wie zijn ze dan verplicht om daar meer content aan toe te voegen?
Dit voorspelt weinig goeds voor RDR 2 en GTA 6.
Ik heb er zelf meer dan 2400 uur in GTA:O zitten, want het idee van de game werkt gewoon goed voor gamers als mij. Ondanks de typische minkanten als modders en loadscreens, that is. Kan me goed indenken dat de game veel oplevert.

Toch heeft de game een beetje z'n glans kwijt na al die tijd. Ik speel het gewoon niet meer zoveel als eerder.
Die nieuwe explosieve ammo uit gunrunning had van mij ook niet gehoeven, trouwens. Die hele update is net over the top: Explosieve ammo snipers schieten alles kapot en die Opressor bike is eigenlijk veel te goed voor open world pvp. Is net een Ruiner 2K op steroïden! Ondertussen is mijn bunker slecht een grote put waar je geld in blijft gooien terwijl je upgraden haalt. En misschien, ooit, na heel veel spelen verdient die bunker met al z'n upgrades zich mss ooit eens terug.

Goede tijd voor mij om dan ook eens naar de volgende game te kijken om de uurtjes in te zinken. Meeste van m'n sociale club friendlist speelt inmiddels oom nauwelijks nog.

[Reactie gewijzigd door Marlekin op 3 augustus 2017 08:39]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*