Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG V30 krijgt 6"-oledscherm met dunne bezels en resolutie van 1440x2880 pixels

Door , 88 reacties

LG heeft bekendgemaakt dat zijn eerstvolgende 'belangrijke' smartphone, vermoedelijk de V30, een FullVision-oledscherm krijgt. Onder die noemer schaart de Zuid-Koreaanse fabrikant het scherm met dunne randen aan de boven- en onderkant van het toestel.

Het is voor het eerst sinds de LG G Flex 2 uit 2015 dat LG weer een oledscherm in een smartphone gaat plaatsen. De fabrikant stelt dat dit ideaal is voor vr-toepassingen. In de aankondiging toont LG een afbeelding van de onderkant van de smartphone. Daarop is te zien dat het scherm ver doorloopt tot de onderkant, net als bijvoorbeeld bij de Samsung Galaxy S8-toestellen.

Mogelijk zijn de schermranden ook afgerond. LG noemt dat zijn plastic-oled-technologie het mogelijk maakt om de schermranden te buigen voor een meer ergonomisch ontwerp. LG plaatst de pixels op een substraat van plastic, waardoor het scherm flexibel kan worden gemaakt. De smartphone krijgt een beschermlaag van Gorilla Glass 5.

Het scherm waar LG over spreekt heeft een 6"-diagonaal en een resolutie van 1440x2880 pixels. Vanwege de 2:1-verhouding en dunne schermranden zal de smartphone daardoor kleiner zijn dan 6"-modellen met een traditioneel 16:9-scherm. Ook in de al uitgebracht LG G6 en Q6 zit een scherm dat een groot deel van de voorkant van de telefoon beslaat, maar dat is een lcd en geen oled.

LG claimt dat het scherm 148 procent van de srgb-kleurruimte kan weergeven en 109 procent van de dci-p3-kleurruimte kan tonen. Ook krijgt de telefoon ondersteuning voor weergave van hdr10-materiaal. Wat de maximale helderheid is van het scherm, zegt LG nog niet.

In de aankondiging noemt LG de smartphone waar het scherm in komt niet bij naam, maar het is vrijwel zeker dat het gaat om de V30. Zo vergelijkt de fabrikant het nieuwe toestel met de V20: het nieuwe model heeft volgens LG een kleinere behuizing, met schermranden die aan de boven- en onderkant 20 en 50 procent kleiner zijn.

Eerder verschenen er al renders online van de V30, gemaakt aan de hand van cad-bestanden. Ook plaatste @OnLeaks een afbeelding uit een handleiding op Twitter, waarop hetzelfde ontwerp te zien is. LG heeft zelf een uitnodiging verstuurd voor een presentatie van de telefoon op 31 augustus.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-08-2017 • 08:30

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
148% van srgb? 109% van dci-p3?

Je kan niet meer dan 100% van een kleurruimte weergeven. Want dan bevind je je buiten de kleurruimte en zit je in een andere kleurruimte
Ik moet @mikesmit wel een beetje gelijk geven. 148% van sRGB zegt eigenlijk niet zoveel. Zodra je meer dan 100% van sRGB weergeeft, dan heet dat geen sRGB meer.

In het geval van de Marathon is duidelijk dat 150% een afstand van 63,2925km is, maar in het geval van sRGB heb je aanvullende informatie nodig om te kunnen bepalen wat die 150% dan precies omvat. Het had theoretisch zelfs zo kunnen zijn dat sRGB kleuren omvat die deze monitor niet weer kan geven.
Dank je wel. Ik was bijna bang dat ik de enige hier was die > 100% iets raars vind bij iets absoluuts als een kleurruimte. De schrijver van het artikel zal ongetwijfeld bedoelen dat het een goed scherm is maar met deze info zullen we nooit weten hoe goed
Dat klopt niet.

sRGB heeft een bepaalde range (Driehoek), maar dat is niet het volledige kleuren spectrum. En meer dan 100% van sRGB betekend dan dat je verder in het spectrum komt dan vastgesteld in sRGB.

https://en.wikipedia.org/...sRGB_gamut_by_spigget.png

Ik kan bijvoorbeeld een marathon lopen (42,195km) dat is 100%, maar wanneer ik 150% van een marathon heb gelopen heb ik dus (63,2925km) gelopen. De marathon is een vastgestelde norm en je kan dus meer dan 100% lopen.

[Reactie gewijzigd door Possemaster op 3 augustus 2017 08:46]

Er zijn andere kleurenruimtes die veel groter zijn, waaronder ProphotoRGB. AdobeRGB is iets groter, maar zeker geen 148%. Dat kan voor andere RGB color spaces wel gelden.
Dat noemt men marketing :)
Ze hadden beter een vergelijk kunnen maken met Rec. 2020!

https://en.wikipedia.org/wiki/Rec._2020
Ik snap echt niet waarom er toch zoveel te doen is om dat hele bezelgedoe.
Heb zo ooit een Galaxy A3 gehad waarvan de randen al zo dun waren dat ik constant vanalles zat op te starten omdat mijn vingers iets raakten gewoon bij het vasthouden van het toestel.
En neen, ik heb geen dikke vingers ofzo :P
Is dit dan wel zo gebruiksvriendelijk? Of is het bij premiumtoestellen beter afgesteld?
Edge op mijn S8+ vind ik maar bagger. Maar een normaal plat scherm met dunne randen zou ik heel graag weer willen! helaas zijn veel telefoons nog steeds onnodig lomp groot met minder dan 80% scherm oppervlak.
Dat vind ik bij de S8 wel mooi dat boven en onder de randen ook mooi dun zijn. De LG G6 doet dit ook erg goed.

Ik ben benieuwd wat voor een camera de V30 krijgt. Qua software enz vond ik de G4 toch wel lekkerder werken dan de S8+. En had meer verwacht van de camera van de S8+ tov de G4 maar dat valt tot nu toe tegen vooral de bediening van de manual mode vind ik minder makkelijk die slider om waardes te veranderen is maar irritant bij Samsung.

Het OLED scherm van de S8+ is wel veel mooier dan het scherm van de G4. Maar deze V30 krijgt dus ook OLED dus ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Ik heb een S8 en hierbij worden aanrakingen vanaf de zijkant wel herkend als touch, slide, of gewoon het toestel vasthouden. Hoe ze het doen weet ik niet, maar het toestel heeft tot nu toe nog geen verkeerde beslissing gemaakt. Toevallig viel het me gisteren pas op dat ik aardig groot deel van mijn vinger op het scherm heb tijdens vasthouden.

Dus of het beter is bij alle premiumtoestellen weet ik niet. De S8 doet het in mijn ogen heel goed.
Let wel op of je wel echt vloeiend scrollt. Je zal er weinig van merken, maar als je vinger het beeldscherm blijft aanraken tijdens scrollen scrollt alles langzamer en minder vloeiend. Ik kwam er vorige week achter dat ik dat de hele tijd aan het doen ben met de S7 Edge. Ik neem aan dat dit ook kan bij de S8.
Net even geprobeerd, maar ik zie geen verschil in scrollen. Lijkt dus opgelost...
Ja gelukkig worden de processors steeds sneller zodat die zijn tijd kan besteden aan het analyseren van de schermrand. Erg nuttig!
Bij mijn S7 werkt het voor geen meter. Ik raak constant andere dingen aan.
het is vooral irritant bij het bekijken van filmpjes. Ik heb vaak dat ik on bewust begin te scrollen, omdat mijn vinger de tijdbalk aanraakt.
Ja vaag zeg, de 1 heeft er last van en de ander totaal niet. Ik heb de S8 en ik heb weer nergens last van, nog nooit dat die spontaan iets is gaan doen doordat ik per ongeluk ergens op zou drukken..
Wel heb ik een paar keer gehad dat ik snel het volume omlaag wil doen en de knop eronder indruk. Maar niks op gebied van het scherm te klagen hoor :D
Ik heb ook een Galaxy S8 en heb er nooit last van, hoewel ik moet opmerken dat ik die Edge-functies direct heb uitgeschakeld.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 3 augustus 2017 14:19]

Bij mij staan ze aan, nog steeds geen last van. Het is mij ook pas na 2 weken gebruik opgevallen hoeveel van het scherm ik aanraak als ik die gewoon vast heb zoals ik hem altijd vast heb. En werken met natte vingers op een smartphone is zo raar maar geweldig. (na het handen wassen/regen, ik maak men vingers niet speciaal nat om op men smartphone te werken :+ )

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 4 augustus 2017 09:13]

Kunnen ze het touch-gedeelte niet een eindje voor de rand van het scherm laten ophouden dan? Een millimeter of 3-4 maximaal. Je vingers zijn toch breder dan dat, dus iets aan de rand aanklikken kan nog altijd en de gemiddelde UI houdt er wel rekening mee om geen minuscuul knopje op de laatste 2-3mm van je scherm te plaatsen :)
Dan kan nog veel slimmer. Daar gewoon de touch laten werken in die rand pixels maar door slimme software daar een enkele touch of een multifinger touch geen actie laten starten tenzij het een slide beweging oid is.
Zojuist getest op een s8+, terwijl ik mijn vinger aan de zijkant op het scherm druk kan ik gewoon zonder problemen taken uitvoeren met mijn andere vinger, voorheen had ik een s7 edge waarbij de palm rejection voor geen meter werkte, ze hebben het probleem dus echt opgelost.
Schijninnovatie is wat ik het noem... Het zijn gimmicks om de aandacht te trekken in een verzadigde markt.
Tja, die 2:1 aspect ratio is nu niet bepaald een verbetering aangezien alle media voor 16:9 gemaakt is. Er is ook geen enkele push richting een tv met een 2:1 ratio, dus je kan er vanuit gaan dat er in de toekomst ook bijzonder weinig voor komt.

Tijdelijke mode, tenzij je natuurlijk nooit media bekijkt op je phone.
Daarom oled. Gaan de pixels uit, zit je gewoon good old 16:9 te kijken.

Ga je vervolgens internetten of whatsappen of wat dan ook, dan denk je ineens wauw, vet handig om meer content te zien. Wat slim. Ik wil niet meer zonder etc etc.
Er zijn super veel Netflix series opgenomen in 2:1. Ook hoef je niet 16:9 te hebben om 16:9 te kijken. De 2:1 is prima voor kijken van 16:9 en de blackbars zijn overdag niet eens te zien.
Sorry er zijn GEEN 2:1 series op netflix of waar dan ook, waar jij het over hebt is het bioscoop formaat van 21:9. Ook daar krijg je zwarte randen op je 2:1 scherm, weliswaar klein maar toch.
Het is toch wel waar, ik spreek niet alleen uit ervaring maar het is een feit dat House of cards in de Univisium format opgenomen. De Univisium format geeft een aspect ratio van 2.00:1

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Univisium

[Reactie gewijzigd door Arcanekitten op 3 augustus 2017 09:58]

Interessant dat wist ik niet, maar zoals je zelf kan zien in je bron gaat het om slechts een film of 20 en een voorstel voor een universeel formaat.
Beetje off topic, maar met alle media neem ik aan dat je het consumeren van YouTube filmpjes en/of zelf gemaakte video's met 16:9 ratio. Alle media houdt ook in dat het gaat om films die meestal wel een breeder beeld ratio vormen dan de "standaard" 16:9, namelijk 2:1 of zelfs breeder. Dit zorgt er dus voor dat het bekijken van films op zo'n scherm de zwarte randen aan de boven- en onderkant minder groot zijn. Dit zelfde effect wordt bereikt met het gebruik van een ultrawide monitor.

Maar ik snap je punt echter wel verder als het om een beperkt aantal voorbeelden gaat, zoals het kijken van YouTube o.i.d.
Veel bioscoop films zijn 21:9, niet allemaal overigens. 99% van alle andere video's zoals tv, youtube enz zijn 16:9. En helaas past ook 21:9 niet op een 2:1 scherm(pje).
Maar je hebt wel minder zwarte randen.
En 2:1 geeft je gewoon een groter scherm zonder dat de telefoon breder wordt.
Je hebt het alleen over 21:9 films, voor 16:9 media, wat het overgrote deel van de consumptie voor de gemiddelde consument zal uitmaken, is een 2:1 scherm geen goede oplossing.

Daarbij is een 6 inch 2:1 scherm een heel stuk kleiner dan een 6 inch 16:9... Nog even en Samsung komt met een 3:1 scherm van 6 inch "groter" blijkt dan kleiner te zijn. Mensen kunnen niet rekenen.
Daarbij is een 6 inch 2:1 scherm een heel stuk kleiner dan een 6 inch 16:9...
Natuurlijk, maar als je het apparaat niet breder wil maken heb je geen andere keus.
Het zal er in ieder geval niet slechter op worden aangezien 16:9 videos prima in een 2:1 scherm passen. Je zult hiervoor alleen wat zwarte balken aan de zijkand hebben.
Bezel? Waarom geen Nederlandse aanduiding hanteren zoals kader of dergelijk?
Schermrand heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar in titels zitten we met een maximum aantal tekens en dat paste in dit geval niet. Bezel gebruiken we regelmatig op Tweakers en is ook officieel onderdeel van de Nederlandsche taal ;) http://woordenlijst.org/#/?q=bezel
Schermrand heeft mijn persoonlijke voorkeur, maar in titels zitten we met een maximum aantal tekens en dat paste in dit geval niet. Bezel gebruiken we regelmatig op Tweakers en is ook officieel onderdeel van de Nederlandsche taal ;) http://woordenlijst.org/#/?q=bezel
Schermrand refereert naar de rand van het beeldscherm zelf en niet naar de omlijsting van het beeldscherm bij het vooraanzicht (kader/bezel).

[Reactie gewijzigd door Lasmibalsingh op 3 augustus 2017 10:10]

Kader?
Omlijsting?
Rand?
lijst (schilderij)?
Bezel

In Nederland nemen we redelijk veel (technische) termen uit het Engels over.
En wat mij betreft dekt Bezel precies de lading.

Alhoewel ik de diameter ook liever in cm's zie, is inches de norm.

Oftewel, ik snap de keuze voor sommige gebezigde termen wel.
Omdat het wel degelijk anders is. In veel gevallen is het niet een omlijsting, maar eerder een randje waar het scherm tussen of in valt. Bovendien heeft het ook vrij weinig met schilderen te maken. Een technische term gebruiken (wat bovendien gewoon abn is) voor een technische toepassing is niks geks aan.
Van Dale dicteert niet wat abn is hoor... hierboven ook gequote http://woordenlijst.org/#/?q=bezel (deze site is van de Nederlandse Taalunie, volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands is dat juist de toko die abn definieert).

En het heeft niet dezelfde functie, het is eerder een raam of kozijn dan een omlijsting.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 3 augustus 2017 11:28]

Je kan er van vinden wat je wil, maar het is zoals het is. Je zit mis, punt.
Goed zo, want ik heb ook bronnen aangeleverd, jij enkel een mening ;)
Ik heb net zo goed een bron aangeleverd en zelfs een argumentatie waarom die bron beter is dan de taalunie. Wiki is vrij editeerbaar en daarmee eigenlijk niet bruikbaar als bron. Het kan immers voor politieke en betweterige doeleindenen gebruikt en aangepast worden. En het feit dat wij hier lopen te discussieren of het nou nodig is het buitenlandse woord bezel te importeren om de omlijsting van een scherm te beschrijven geeft aan dat mensen zelfs om op totaal onbelangrijke dingen heel veel moeite willen doen om hun gelijk te halen of zelfs te creŽren ;)
Wat zegt dat over jou, eh? Jij zit moelijk te doen over een veelgebruikt en algemeen geaccepteerd wordt. Je haalt Van Dale erbij (die er niks over te zeggen heeft) en verder enkel niet-onderbouwde meningen.

Bovendien discussiŽren we helemaal niet of het nodig is om een buitenlands woord te gebruiken. Het is een Nederlands woord. Einde verhaal (dat jij het er niet mee eens bent, doet er niet toe).

Je hebt ongelijk, wees een vent en geef het toe en zit mensen niet de beschuldigen van iets waar je zelf over begint.
Taal leeft en datgene dat door grote groepen mensen als prettig en duidelijk wordt ervarem, wordt de norm. Dat taalpuristen daarover vallen mag, maar verkondigen als absolute waarheid slaat nergens op.

Ook de Van Dale kent niet alles en loopt per definitie achter de ontwikkelingen aan.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 augustus 2017 12:47]

Maar daarmee is het woord nog niet incorrect en is de stelling dat een Nederlands woord daar 'hoort' te staan ook wat vreemd. Want als we dat aanhouden ontwikkelt taal zich nooit.
Klopt. En tot wanneer er geen nederlands woord is kun je prima het engels woord gebruiken (cryptocurrency bijvoorbeeld) en dat kan zelfs een Nederlands woord worden. Maar als er vele Nederlandse synoniemen zijn voor schermrand, omlijsting is het niet wenselijk daar weer een buitenlands woord voor te importeren, dat is niet de ontwikkeling maar de dood van het Nederlands.
En laat het nou zo zijn dat dat (ook!) een mening is... Uiteindelijk zal de massa bepalen wat 'we' het liefst gebruiken. Niet jij of ik, en ook niet de Van Dale. En daar mag je ook gewoon van afwijken, geen punt zolang je (nog) begrepen wordt. Het wordt anders als je jezelf elke keer nader moet verklaren.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 augustus 2017 19:04]

SMS'jes zijn nooit boos, hooguit de maker ervan.
Ho ho. Tekstberichten. SMS kan echt niet! :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 augustus 2017 12:48]

Ja inderdaad. Zelf ben ik ook al behoorlijk afgedwaald van het goed Nederlands.
Ik ben erg benieuwd naar dit toestel (prijs/kwaliteit verhouding). Ben nu in het bezit van een V10 en dit toestel bevalt me heel erg goed (muv van de batterij, die is een beetje meh), en wil einde van het jaar wel weer eens iets anders :Y)
De V10 is een toptoestel, ik vind het alleen jammer dat het scherm matig is en de batterij is zeker meh, gelukkig wel uitwisselbaar. Het beste punt van de V10 blijft toch echt de DAC wat klinkt dat lekker.
Persoonlijk vind ik het vooral een erg mooi toestel met die roestvrijstale randen. Voor mij is de stevigheid het beste punt van deze telefoon. Al een paar keer gevallen, zonder verdere gevolgen.
Torderen van de behuizing doet deze telefoon ook niet, net zo min als kraken.
Zou graag hetzelfde design willen maar dan met snellere hardware. Zie niks in de V30 met glazen achterkant of 2:1 scherm.
Het tweede top punt is inderdaad de DAC ;-)
ik verwacht niet dat de v30 een verwisselbaar batterij heeft
Maak gewoon een Nexus 5x met dual front speakers en iets dikkere accu en ik ben gelukkig.

Waterdicht mag ;)
En geen bootloops ;)
Ik vind dat alle smartphone fabrikanten nogal weinig creatief zijn in hun nieuwe modellen. Steeds voortpushen op resolutie/schermkwaliteit... Op een bepaald punt maakt het zo weinig meer uit dat je het verschil amper nog ziet met vorige modellen. De meeste media die je bekijkt op een smartphone is vooral voor de content en niet zozeer om echt uren naar high-budget films te zitten kijken. Daar zijn immers beter alternatieven voor.
Ik vind dat de modellen van dit jaar wel veranderd zijn met de dunne Kader, Omlijsting, Rand, lijst, Bezel.
het is een volwassen product geworden.
Een pc is ook niet veel meer veranderd.
De foto laat wel heel veel overeenkomsten zien met de Samsung S8+. Sterker nog. Als ik nu naar mijn S8+ onderkant kijk is de foto precies hetzelfde.
Smartphones hebben in tegenstelling tot wat iedereen lijkt te beweren, geen design. Het zijn allemaal rechthoeken met een schermpje.
Rechthoekige pannekoeken met afgeronde hoekjes. Niemand die durft af te wijken. Ovaal, bol (dat zou veel lekkerder in de hand liggen).
Ik vind het gebruik van ''dunne bezels'' in de titel heel erg onprofessioneel
Ik vind het raar dat 'bezels' niet simpelweg 'randen' genoemd worden.
Smal lijkt me beter klinken. De dikte van het materiaal is minder belangrijk. En het is volgens mij enkelvoud.
Dit is niet bepaald mijn favoriete vooruitgang. Het platte scherm was nou net de reden waarom veel mensen de G6 over er S8 kochten. Vindt het jammer als ze het edge overnemen.