×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Evleaks toont renders van LG V30

Door , 86 reacties, submitter: Danny.G

Evan Blass heeft op zijn Twitter-account @evleaks renders gepubliceerd van de LG V30-smartphone. De afbeeldingen laten zien dat het 6"-scherm vrijwel de hele voorkant van de telefoon beslaat. De vingerafdrukscanner zit aan de achterkant, samen met een dubbele camera.

De renders tonen het toestel vanuit alle hoeken. Daarmee is nu volledig zeker hoe de LG V30 eruit zal zien. Evleaks heeft een uitstekende reputatie als het gaat om het tonen van renders van nog niet uitgebrachte smartphones, en het ontwerp komt overeen met dat van teasers die LG heeft getoond en de beelden die al uitlekten via een promotievideo.

LG maakte al bekend dat de V30 een 6"-oledscherm met een resolutie van 2880x1440 pixels krijgt. Ook gaf de fabrikant details van de camera's. Een daarvan krijgt een lens met een diafragma van f/1.6. Het is echter niet bekend hoe groot de sensor is. De officiële introductie van LG's nieuwe topmodel vindt plaats op 31 augustus.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-08-2017 • 08:07

86 Linkedin Google+

Submitter: Danny.G

Reacties (86)

Wijzig sortering
Dat is een serieus mooi toestel. Het wordt nu alleen wel tijd dat men werk gaat maken van het vervangen van die fingerprintreader op de achterkant. Ofwel in de powerknop op de zijkant, ofwel onder het glas van het scherm. Of anders een andere vorm van beveiliging die net zo snel/veilig/handig werkt.

Achter op het toestel vind ik in ieder geval echt niet fijn en is de hoofdreden waarom ik geen interesse heb in dit toestel.

Verder vind ik het mooi om te zien dat LG weer echt gave dingen maakt, met een duidelijk eigen design en smoelwerk, zonder dat ze allerlei bizarre dingen uitproberen die ze vervolgens weer net zo hard laten vallen.
Ik vind de fingerprint-scanner achterop het toestel juist super fijn. Heb het op mijn Nexus 5X. Je haalt hem uit je zak en je finger ligt eigenlijk al op de scanner. Dat werkt natuurlijk alleen zo fijn als je niet eerst de aan knop moet indrukken voordat de scanner werkt (bij de 5X niet het geval).
Why not both? Dat vraag ik me al een hele tijd af. Voor beide posities is wat te zeggen, al vind ik de scanner aan de voorkant iets handiger. Ik heb nu een Huawei P9 met de scanner aan de achterkant, toch iets minder handig.
Waarom niet beide?
-Kosten
-Ruimte!
Elke kubieke millimeter in een smartphone telt. Een extra scanner heeft toch aardig wat ruimte nodig en is daarom gewoon iets waar de fabrikant waarschijnlijk nooit voor zullen gaan.
Kosten bereken je gewoon door aan de klant. Telefoons van 1000 euro zijn al geen rariteit meer, dus een paar euro voor een vingerafdrukscanner moeten er nog wel bij kunnen. Ruimte? Een telefoon kan best wat dikker. Ze zijn nu toch allemaal rond de 7-8 mm, daar kan best een mm bij. Zoals je hier kan zien is die scanner niet echt groot. ongeveer 10x10x3mm.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 17 augustus 2017 10:31]

Ontwikkelingskosten, productiekosten, reclamekosten etc. etc.

Het ontwikkelen van een op de zijkant passende vingerafdrukscanner zal behoorlijk wat tijd en geld kosten.
Zelf vind ik de achterkant wel het fijnste, net als de volumeknoppen en aan/uitknop.
Meerdere scanners lijkt mij idd ook onzin, Sony heeft zijn vingerafdrukscanner op de zijkant. Vind dat tot nog toe de meest fijne positie (wijsvinger linkerhand en evt duim rechterhand).
Achterop stoort me totaal niet, is toch (vaak, S8 daargelaten) de natuurlijke plek waar je vinger rust. Deze V30 vind ik een erg interessante telefoon! Ben benieuwd of ie ook spatwaterdicht is, is tijdens regen oid toch wel een fijn gevoel.
Ook op een telefoon van 1000 euro, die miljoenen keren verkocht wordt, doet de fabrikant er ook alles aan om iedere cent te besparen. Een miljoen keer 1 cent...
Er zijn al meerdere merken (Apple, HTC etc) die zo 'wijs' zijn een veelgebruikte aansluiting waarvoor nog steeds geen beter alternatief is, te verwijderen. Onder het motto van 'ruimtebesparing'..... Grootste BS ever, maar goed.

Ik heb het natuurlijk over de oude, vertrouwde, goede hoofdtelefoonaansluiting....

Dus een tweede vingerafdruk scanner...? Neuh....
een sensortje van een paar euro, klinkt simpel genoeg maar vergeet niet:
- Ontwerp/inhoud van de telefoon wordt complexer
- ruimte (minder ruimte voor bijvoorbeeld batterij)
- stroomverbruik bij dubbele sensor
- software ontwikkeling voor een exoot met dubbele sensor is ingewikkelder
- meer componenten, meer defecten/uitval / meer garantieclaims, etc, etc,

En zo wordt een paar euro al snel een paar tientjes duurder... en dan hoeft het van de meeste mensen ineens niet meer.
Volgens mij is het gewoon een persoonlijk iets. Op mijn Pixel XL zit hij ook achteraan, en regelmatig vind ik het vrij lastig. Zeker in de houder in de auto of op je bureau had ik hem liever vooraan gezien. Maar als hij in je broekzak zit is het idd wél heel handig.

Wachten op de eerste fabrikant die er een voor- en achteraan heeft! :Y)
Ik heb ook een Pixel XL en vind het juist erg fijn dat de scanner achterop zit, was dit ook al gewend van de Nexus 6P en andere toestellen. Het is gewoon een natuurlijke houding van je hand zodat de vinger direct op de scanner rust en je kan werken. Maar inderdaad niet als hij op de tafel ligt. Maar dan kan je bijvoorbeeld Google Assistant inzetten voor het unlocken! ;)
Op het werk "OK Google" liggen roepen gaat grappige situaties opleveren - ik ben Android developer en dan gaan er wel meerdere devices oplichten :+
Ja inderdaad, maar het werkt goed! Nu alleen nog ondersteuning in de Nederlandse taal! ;)
Helaas mag je je telefoon ook niet meer aanraken in de auto :> Waar die dan ook zou zitten maakt voor ind de auto ook niet meer uit. Hooguit unlocken voordat je hem in de houder zet.

Zie ook: nieuws: Rechter: smartphone in autohouder bedienen staat gelijk aan vasthouden
Ik heb mijn toestel regelmatig voor me op mijn bureau liggen en dan lijkt het me gewoon ruk. Met de scanner op de voorkant (in de homeknop van mijn S7) kan ik gewoon op die knop drukken en zit ik in mijn toestel, als hij achterop zit moet ik of het toestel oppakken of de code invoeren...
Tenzij hij force-touch heeft zoals de S8.
Moet zeggen dat ik de S8 vingerscanner zelden gebruik. Sommige apps ondersteunen het en dan is het wel makkelijk, maar de scanner herkent mijn vinger vaker niet dan wel (die van de S6 was veel beter).

Voor het unlocken gebruik ik de gezichtsscanner vaker, die is razendsnel en werkt wel.
Ik heb een S8 en ik vind de scanner achterop zwaar irritant en laat staan naast de camera. Vooral als je het toestel vasthoudt met 1 hand. Ten tweede als ik hem moet unlocken en hij ligt op tafel moet ik hem toch eerst weer op tillen. Nee doe mij maar aan de voorkant, dat was veel fijner.
Dat is dan ook een vergelijking van niks, omdat de vingerafdrukscanner op de S8 rampzalig is geplaatst, zodat jij eerder gebruik zou maken van de irisscanner. Op de S8 zit hij veel te hoog en op een plek dat je enkel de cameralens invet.
Op mijn G5 zit hij op een natuurlijke plek voor je wijsvinger en heb je hem dus zo ontgrendeld als je hem oppakt! :9
Rampzalig geplaats, Nee ik vind het juist de beste plek die ik ooit heb gehad! :)

Maar wat wel zo is is dat ie 90% van de tijd niet eens iets doet....
Mn S6 ligt op mn bureau op het werk, ik krijg een melding... druk op homeknop en unlocked mn telefoon direct.

Nu met de S8 of deze... Moet ik gaan swipen om te unlocken OF... Ik moet em vastnemen om te unlocken met vinger achteraan. Niet zo handig.
Aan de voorkant op de OP3 en OP5 heb ik ook altijd als ik hem uit mn zak haal dat mijn duim er gelijk op zit, dus daarvoor hoeft hij echt niet aan de achterkant te zitten, en hoevaak ik mijn telefoon op tafel heb liggen en hem zonder op te tillen gelijk kan unlocken, heerlijk :P maarja ik denk dat er voor allebij de locaties wel plus en minpunten zijn, alleen ik denk dat aan de voorkant toch meer pluspunten heeft in mijn ogen.
Dat werkt natuurlijk alleen zo fijn als je niet eerst de aan knop moet indrukken voordat de scanner werkt
Is er überhaupt een telefoon geweest waarbij dat het geval was? Zou me inderdaad verschrikkelijk lijken.
Nee er staat toch echt 'alleen zo fijn als je niet eerst de aan knop moet indrukken' en die kan maar hoef je zeker niet te gebruiken, de knop waar je je vinger sowieso op moet leggen (de homeknop) om te scannen die kan je indrukken en tegelijk leest ie je fingerprint.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2017 09:10]

Is dat zo? Heb altijd het idee gehad dat ik hem eerst moest aan zetten en daarna opnieuw mn vinger erop. Ga het vanavond wel testen dan. thnx
Ja, bij de S7 kun je de knop indrukken en vasthouden, dan leest hij je vinger gelijk. Mijn vrouw heeft hem net sinds vorige week en was hier blij door verrast!
Je hoeft de knop niet eens in te drukken. Je kan je vinger gewoon op de sensor leggen en het werkt.

Edit: blijkbaar klopt dit niet :P

[Reactie gewijzigd door Richh op 17 augustus 2017 16:04]

Je moet het scherm toch aan zetten, want dan is de scanner pas aan, dat aanzetten doe je dus wel door de knop in te drukken ;)
Op mijn Galaxy A5 2017 kan ik gewoon mijn vinger op de sensor leggen en het werkt. Moet ook toch bij de S7 lukken.
Nee, je kan op de S7 (en S8) gewoon de fingerprintscanner aanraken. Je hoeft de knop (in case of S7) niet eens in te drukken. Het scherm schakelt dan automatisch in :)
Heel vreemd want dat werkt hier niet, bij mijn vriendin ook niet en als ik online zoek eigenlijk bij iedereen niet :)

https://www.google.nl/search?q=fingerprint+s7+screen+off

Er zijn wel apps die de sensor altijd aan zetten, maar als het scherm uit staat staat normaliter de figerprintsensor ook uit bij de S7(Edge).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2017 16:01]

Herinner ik het me dan zo verkeerd :?
Ik denk dat ik dan fout zit :P op de S8 en verschillende 2017-modellen uit de A-serie werkt het wel.
De Nexus 5X ook. Als je je vinger op de sensor legt terwijl het scherm nog uit is, gaat en hij aan en unlockt hij meteen ook.
volgens mij de iPhones ook toch?
Achterop is juist ideaal. Misschien moet je er gewoon even aan wennen? Het lijkt de nieuwe norm te worden/zijn.
Niks nieuwe norm. Het is gewoon omdat de ruimte op de voorkant beperkt is en de techniek van een scanner onder het beeldscherm nog niet lekker werkt.
Dus is het momenteel de nieuwe norm, tot die techniek ooit wel werkt.

Waarom je dan +2 krijgt is mij een raadsel... 8)7
Het is qua handheld ergonomie inderdaad de beste plek. Echter zal een telefoon ook regelmatig op een tafel/bureau liggen of in een houder in de auto zitten. Het ideale scenario zou zijn als er gewoon twee scanners worden ingebouwd. Een achter en een aan de voorkant. Dit zal helaas weer wat prijziger worden maar aangezien vingerafdrukscanners (die ook razendsnel en precies werken) ook in behoorlijk goedkope budgettelefoons gestopt kunnen worden vermoedt ik dat het echt wel mogelijk moet zijn om er gewoon twee te gaan plaatsen. Ben je van de hele discussie af en is iedereen tevreden ongeacht waar ze hun telefoon het meeste plaatsen.
Heerlijk die fingerprint reader op die plek. Zit ook zo op m'n Mate 9 en dat is juist de meest natuurlijke plek als je 'm oppakt. Dat gaat zo in 1 vloeiende beweging. En ook geen verwarring met de lens vd camera, wat vaak als argument wordt aangevoerd, dat gebeurt nooit.
Heb je het al eens geprobeerd? Een fingerprint reader op de achterkant?
Ik heb zelf een hele tijd de nexus 5x gebruikt. Vond het hier in dagelijks gebruik erg handig. Hoewel het in de auto altijd net een beetje verder reiken is (en dus inderdaad wat onveiliger) is het bij het uit je broekzak halen en bij het normaal in de hand liggen ideaal en geen enkel probleem.
Mijn telefoon ligt 90% van de tijd op mijn bureau, een scanner aan de achterkant is dan gewoon niet praktisch.

Maargoed gelukkig hebben we aardig wat keus, hoewel die nu door de volledige scherm voorkant helaas wel beperkt wordt. En dat is precies waarom @Hoppa! liever ziet dat er toch nog fabrikanten die knop op een andere plek gaan inbouwen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2017 09:12]

Een handheld device die alleen maar op je bureau ligt is ietwat vreemd niet? Je typt dus altijd met een telefoon die op tafel ligt? ;(
Tja of je kan gewoon niet rekenen :Y) De andere 10% van de dag (2.4 uur of als we enkel wakkere uren rekenen 1.7 uur) heb ik hem lekker vast.

Ik werk gewoon achter een PC en mijn hobby's vinden toevallig ook voornamelijk plaats achter een PC, zou niet weten wat ik moet typen op een mobiel als ik een volwaardig tobo tot mijn beschikking heb, behalve als ik ingame zit ofso :)

Maargoed ik hoef mijn gebruik toch niet te verantwoorden, ik vind aan de voorkant gewoon veel fijner O+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2017 11:42]

Als je toestel het grootste deel van de tijd op dezelfde plek ligt kun je ook gebruik maken van smart lock zodat je je toestel niet telkens hoeft te ontgrendelen. Ideaal voor thuis of in combinatie met een smartwatch bijvoorbeeld.
Dat kan maar geen behoefte aan, de range van die dingen is veel te groot, dan kan je net zo goed geen beveiliging gebruiken.

In mijn auto heb ik het wel icm bt-radio, omdat mijn auto alleen aan staat en dus de telefoon unlockt is als ik er ook in zit :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2017 12:12]

Natuurlijk weet ik dat dit ook geen perfecte oplossing is, maar persoonlijk vind ik een smartwatch en heel fijn, en geeft het mij de permanente bluetooth unlock overal waar ik ben ^^ (nogsteeds ben ik het met je eens dat een fingerprint aan de voorkant in bijna ieder geval fijner/even fijn is)
Mijn insziens zouden ze er twee moeten doen. De achterkant is handig voor het ontgrendelen wanneer je hem in je hand neemt. Vrijwel geen extra Actie of beweging vereist als je aan het lopen bent en iets wil checken. En misschien eentje aan de voorkant, (het moet toch gewoon in het scherm zelf kunnen?)
Agree, vingerafdrukscanner op de achterkant is de reden dat ik geen S8 heb, geen iPhone 8 ga kopen en ook de Note 8 oversla. Mijn vrouw heeft de Nexus 5X gehad, en daar was het nog wel ok, maar op de S8 en Note8 (waarschijnlijk) zit de scanner op een totaal onergonomische plek.
Het is toch ergonomisch gezien een slechtere manier om hem op de voorkant te hebben, heb je weleens gekeken wat voor vreemde beweging je met de duim moet maken om onderaan het scherm te komen (waar ook je pink de telefoon ondersteunt)

Als je een natuurlijke houding aanhoudt, dan zit je wijsvinger op de achterkant natuurlijker ;)
Als mijn wijsvinger zo hoog op de achterkant zit kan ik mijn duim niet meer gebruiken om de telefoon te bedienen. Die moet dan namelijk de telefoon stabiliseren omdat hij niet langer op mijn pink kan rusten. Dat is pas een verkrampte houding namelijk.
Het is toch ergonomisch gezien een slechtere manier om hem op de voorkant te hebben
Ergonomie speelt toch geen rol in deze. Als je nou constant dag in dag uit aan het unlocken ben, ja dan wel. Maar die 50 keer op een dag dat je je vingers wat extra zou moet strekken? Lijkt me juist goed voor je!

Anyway, mijn pink zit gewoon achter de telefoon bij het unlocken, daarna gaat ie pas onder de telefoon om te voorkomen dat ie uit mijn hand glijd, iets wat ik ook zou doen als de scanner ergens anders zou zitten.

Daarnaast kan je ook gewoon met links unlocken terwijl je hem met rechts vast houd :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 augustus 2017 11:48]

In ieder geval een heel stuk mooier dan de 'high end' Nokia 8. Let's be fair; Als dit de render was van de iPhone 8 waren hier 400+ (laaiende) reacties, zelfs als ie de verwachtte 1400¤ kost. Het zit LG alleen niet zo mee, ze hebben niet de Apple aanhang (=gratis marketing) en niet het Samsung marketing budget. Hun telefoons zijn doorgaans prima (die voor Google en eigen lijn).
Ziet er heel stijlvol uit! Als er geen rare mankementen aan dit toestel zitten wordt dit m'n nieuwe telefoon, eerst even de reviews afwachten dus. Ik twijfelde al aan de v20 maar wil echt een oled scherm. Ik hoop ook dat er andermaal een hoogwaardige DAC gebruikt wordt, dan kan hier voor mij niets tegenop.
Zowel oled scherm en hoogwaardige dac als een van de beste camera's zijn al zo goed al bevestigd adhv vele lekken
Nu alleen even afwachten of ze meerdere versies uitbrengen waarbij de ene regio weer andere opties krijgt.
Ik hoop op één versie met alle features.
Inderdaad, de LG G6 viel in Nederland vies tegen. Géén Quad Dac en géén wireless charging, maar wel de hoofdprijs betalen. Als de V30 scherp geprijst is met Quad Dac (¤599) of als er een versie komt met wireless charging én stereo speakers (¤699), dan denk ik dat het wel zal slagen als ze voor 2-tiers gaan. Ik verwacht minimaal een Quad Dac, en wireless charging zou mooi meegenomen zijn voor een scherpe prijs. Ze moeten niet vergeten dat tegen de tijd dat de V30 uit is, de S8 plus alweer voor lager dan 699 beschikbaar zal zijn en bij veel providers nog eens inclusief de Samsung Gear Headset en Controller! Voor ¤599 denk ik wel eens dat ze veel potentieel Samsung gebruikers kunnen laten overstappen naar de V30, mits ze naast scherpe prijs, ook nog eens goede deals met de providers maken.
Dat ziet er goed uit zeg! Beetje jammer dat ze waarschijnlijk de verwisselbare batterij hebben laten varen tov de V20.
Dat vind ik ook. De V20 was de laatste high end telefoon met vervangbare batterij.
Ik hoop niet dat ie van glas is en dat ze wereldwijd eens dezelfde uitbrengen. In Europa zijn we geregeld de klos qua features.
Ik hoop het het scherm flink helder is. Dan zou het een mooie opvolger van mijn Nexus 6P kunnen worden. Op zich prima toestel maar buiten in de zon niet bijzonder goed leesbaar.

[Reactie gewijzigd door westergas op 17 augustus 2017 09:45]

Voor mij is dit het beste 18:9 scherm-design tot nu toe. Veel hangt af van de kwaliteit van de achterkant. Zo'n semi-brushed nep-metaal wat ze tot nu toe nogal eens gebruikten bij LG, maar ook bij Huawei vind ik persoonlijk een afknapper. Op deze render kan ook het niet goed zien hoe het hier is.
Daarnaast, de vingerprintreader op deze render geeft aan dat je in ieder geval niet de lens van de camera zo gemakkelijk zal bevuilen. Op de komende Samsung Note lijkt deze namelijk op dezelfde onhandige plek naast de camera te komen te zitten als bij de S8, dus ja voor mij is de LG V30 qua design tot nu toe de winnaar van dit jaar bij de Android 'flagships'.

[Reactie gewijzigd door vandenbel op 17 augustus 2017 08:50]

Wat een beauty! Lekker groot en strak ontworpen. Het glas lijkt op 2.5D in mijn ogen en niet echt curved als de S8 duo. LG doet goede zaken op schermgebied, wat alleen maar goed is voor de V30. Hopelijk heeft deze 6 GB ram en positieve reviews, dan kijk ik hier binnenkort films op.
Je beseft dat de meeste content niet geschikt is voor dit scherm? dat betekend zwarte balken; tevens vermoedelijke geen OLED, dus dan vallen ze ook nog eens iets meer op.

edit; artikel geeft idd OLED aan, mooie ontwikkeling!

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 17 augustus 2017 09:52]

P-OLED wordt gebruikt voor de V30. Dit is weldegelijk OLED. (heeft LG zelf bevestigd). Ik verwacht, beetje speculatief wel, dat de V30 softwarematig de zwarte balken wegpoetst. Hoe het bij de G6 of S8 zit weet ik zo niet.

[Reactie gewijzigd door techje op 17 augustus 2017 09:17]

Hoe het bij de G6 of S8 zit weet ik zo niet.
Meestal kan je gewoon kiezen tussen aspect ratio behouden of beeldvullend te zijn (dan gaat er dus wat contant verloren).
Ik vind het gek dat LG het dubbele scherm en de dubbele selfiecamera laat varen. Volgens mij waren dit toch wel de dingen waar de V-serie voor stond (naast een goeie DAC dan). Hopelijk blijft de DAC goed, anders is dit toch wel een stap terug tov. zijn voorgangers.