×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HBO-hackers zetten meer bestanden online

Door , 102 reacties

De hackers die naar eigen zeggen 1,5TB aan data van de servers van HBO hebben bemachtigd, hebben nieuwe bestanden vrijgegeven. Het gaat onder meer om productieschema's en documenten over series.

Mashable zegt een deel van de bestanden in handen te hebben. Volgens de website gaat het onder andere om details over de productie van het tweede seizoen van Westworld, om shooting diaries van episodes van het zevende seizoen van Game of Thrones en meer inside information. Er zijn voor zover bekend geen nieuwe afleveringen van tv-series naar buiten gebracht.

Volgens Mashable hebben de criminelen een link naar journalisten gestuurd met een website waar de bestanden staan. De afzender noemt zichzelf Mr. Smith en schreef: "If history repeats itself, HBO may NEVER be the same Again. Winter Really is here." HBO wil niet inhoudelijk reageren, omdat er een onderzoek loopt.

Woensdag zond HBO Spanje per ongeluk een episode van Game of Thrones te vroeg uit, waarna die ook online verscheen. Dat had niets te maken met de hack. Ook het uitlekken van een episode vorige week in India stond los van de hack.

Eind juli zeiden de hackers 1,5TB aan gegevens te hebben buitgemaakt bij de Amerikaanse onderneming. HBO bevestigde toen dat er gegevens waren gestolen bij een internetaanval. De hackers noemen de nieuwe datadump de 'vierde golf' van de HBO-leak. Eerder publiceerden ze onder andere al afleveringen van een aantal series, een overzicht van het interne netwerk van HBO en een lijst met beheerderswachtwoorden. De criminelen eisen miljoenen dollars aan losgeld in bitcoin en zeggen te stoppen met het vrijgeven van bestanden als er wordt betaald.

Woensdag werden ook meerdere Twitter-accounts van HBO kortstondig overgenomen, waaronder het HBO-account zelf en het Game of Thrones-account. Berichten die op de accounts zijn geplaatst, suggereren dat de groep OurMine achter het overnemen zit. Na ongeveer een uur waren de berichten verwijderd en had HBO de controle weer overgenomen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-08-2017 • 08:42

102 Linkedin Google+

Reacties (102)

Wijzig sortering
Waarom released HBO niet alle afleveringen van de betreffende series in 1x. Hebben ze geen leverage meer en is het probleem opgelost?.

Snap dat ze hier niet vrolijk van worden, maar dit is ook niet ideaal?. Aan de andere kant; "negatieve" reclame is ook reclame.
Waarom released HBO niet alle afleveringen van de betreffende series in 1x. Hebben ze geen leverage meer en is het probleem opgelost?
Nee, want er zijn naast afleveringen ook veel interne documenten en e-mails bemachtigd. Daarnaast is het mogelijk dat HBO niet weet wat de hackers exact wel en niet meegepakt hebben.

Het beste dat HBO kan doen is het verbeteren van de beveiliging, en daarnaast het deel-beleid met derden (tegen de lekken vanuit India en Spanje die los stonden van de hack). Dan de aandeelhouders verzekeren dat het niet gemakkelijk weer kan gebeuren, en hopen dat je beurskoers snel weer stijgt. En informatie geven aan de autoriteiten om hopelijk de hackers op te sporen.

De gevolgen voor het aantal HBO-abonnees zouden erg mee kunnen vallen, want iedereen zit toch in Game of Thrones, er lijken geen abonnee-gegevens gelekt, en deze hack is niet direct een sterke reden om een abonnement op te zeggen volgens mij. Zolang er geen hele problematische dingen in die interne documenten staan (zoals bij de Sony-hack wel het geval was), lijkt het me dat HBO deze hack goed kan overleven. En alle aandacht kan zoals je zegt zelfs een beetje positief werken; HBO had dit voor zover bekend niet verdiend en dat kan ze juist sympathieker maken.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 17 augustus 2017 09:36]

Heeft de hackgroup niet juist 500.000 dollar/euro uitgegeven aan zerodays om bij HBO binnen te komen? Had volgens mij zo iets gelezen in de reacties bij Tweakers.
Klopt; althans dat zeggen ze (maar is ook wel aannemelijk). Ze hoopten dat terug te verdienen met de miljoenen aan losgeld die HBO moest gaan betalen, maar laatstgenoemde lijkt daar geen gehoor aan te geven. Als HBO geen al te vuile was heeft in hun interne communicatie, dan is dat ook logisch, want dan hebben ze niet enorm veel te vrezen van deze hack. Een aantal afleveringen dat gelekt wordt hoeft voor hen geen hele grote strop te zijn. Een compleet seizoen van Game of Thrones was andere koek geweest, maar de huidige is toch al grotendeels uitgezonden en de hackers hebben de afleveringen van die serie misschien niet eens in handen. Al met al lijkt het op een faal van de hackers, met als positief gevolg dat er weer een bedrijf serieuzer zal gaan kijken naar hun beveiliging.
Misschien is het uitzenden van alle afleveringen voor het einde van de maand niet slim. Dan heb je kans dat er nog mensen daarna weg gaan, maar al met al is die schade niet zo groot lijkt mij.
In Spanje was het geen derde maar HBO Spain zelf.
Als je puur het bericht leest lijkt het alsof ze niet zoveel kwaat in de zin hebben zolang HBO de beveiliging maar aanpakt.

Als dat zo is is HBO ook gewoon nalatig. En dat is ook vaak wat er gebeurd. Je krijgt netjes melding, of niet zo netjes, je doet er niks mee. En daarna geef je de hacker de schuld omdat hij/zij om aandacht vraagt. Oke dat is niet netjes, maar als bedrijf zijnde wordt er vaak ook matig gereageerd op dit soort vaak terechte meldingen.
Ik dacht gelezen te hebben dat ze een geldbedrag eiste? Het is het verdienmodel van de groep om bedrijven te hacken, gegevens te stelen, en deze 'hostage' te houden tot ze geld vangen. Is gewoon pure criminaliteit.
Wacht even, 'hostage' houden? Er wordt niets of niemand gegijzeld! De groep eiste losgeld, omdat ze anders de files zouden lekken. Dat is chantage, geen gijzeling. ;) Eveneens strafbaar. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 augustus 2017 10:38]

Naja je hebt gelijk natuurlijk maar vond het wel leuke vergelijking, alleen dan andersom. In plaats van betaal ons en we laten de hostages vrij, is het nu van betaal ons en we laten ze niet vrij. :P
Ze moeten niet toegeven aan die gasten en denk dat meeste mensen die hbo kunnen kijken ook niet deze series downloaden.
Waarom is er geen (grootschalige) oproep om de bestanden bewust niet te downloaden, delen, mirroren of hosten?

De hackers zijn toch gewoon criminelen die iets stelen? Je zou kunnen stellen dat het bekijken, lezen of gebruiken van het gestolen materiaal een vorm van heling is. Dit is voor zover ik weet geen Wikileaks of Snowden achtige data dump dat eventueel in het belang van iedereen openbaar zou moeten zijn en daarom ook door meerdere worden gedownload, gedeeld en gehost.

Verbaas mij enigszins dat Mashable en Tweakers bijvoorbeeld de lezers op zn minst niet vragen om het spul niet op te zoeken of te downloaden.

Ook in de comments lijkt het een bijna gebruikelijke discussie dat illegaal downloaden ok is want legaal is er niet aan te komen. Dat is in dit geval helemaal het punt niet. Dit is afpersing, criminele activiteit.
Waarom is er geen (grootschalige) oproep om de bestanden bewust niet te downloaden, delen, mirroren of hosten?
Tja, aan de andere kant, waarom past een bedrijf zich niet aan naar de wensen van de klant? ;)

Waarom houdt men zo vast aan het huidige verdienmodel (rechtzaken, lobby). Het antwoord is vrij simpel. het levert meer op. Zolang dat gebeurd, zal een ander verdien model (waarbij een seizoen bijvoorbeeld in 1 klap vrijgegeven wordt) echt niet komen. ;)
Dat vraag ik me oprecht af. Ik denk hooguit angst voor minder inkomsten. Het vereist innovatie, nadenken over wat werkt en wat niet werkt en investeren in een nieuw model.
Maar ik denk dat een nieuw model uiteindelijk alleen maar meer oplevert.

Of: zoals Fokke & Sukke het verwoorden (gif).

[Reactie gewijzigd door Krulliebol op 18 augustus 2017 10:42]

Het is heel simpel. Bedrijven zijn geen liefdadigheidsinstellingen en zijn op winst uit, liefst zoveel mogelijk. Schijnbaar wegen de kosten (advocaten, rechtzaken en zo en iets met no cure, no pay) op tegen de baten (het levert hen meer op dan dat het hen kost). De bedrijven zullen echt wel berekend hebben wat het beste uitkomt voor hen, niet voor ons als klant / consument. ;)

Pas als het financieel aantrekkelijk is om over te stappen op een ander verdienmode (omdat het hen dan meer oplevert dan met het huidige verdienmodel)l, zal een bedrijf dat pas doen. Tot die tijd zijn aanpassingen in het verdien model nutteloos omdat het toch geen of weinig verschil maakt en misschien juist wel meer kost.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 augustus 2017 10:47]

Is dat zo zeker? Ik vermoed dat het gewoon erg moeilijk is om met zekerheid te voorspellen hoeveel mensen bereid zijn welke abonnementen, hoeveel ze daarvoor willen betalen, etc. En dus zijn de inkomsten van een nieuw model moeilijk te voorspellen en wil een aanbieder het liever op het bekende houden.

Maar ook als dit model nu nog wel het meest op zou leveren, dan zouden ze juist nķ investeringen moeten doen om de toekomst zeker te stellen. En wie weet valt daar nog wel veel meer mee te verdienen dan met het huidige model.
Is dat zo zeker? Ik vermoed dat het gewoon erg moeilijk is om met zekerheid te voorspellen hoeveel mensen bereid zijn welke abonnementen, hoeveel ze daarvoor willen betalen, etc. En dus zijn de inkomsten van een nieuw model moeilijk te voorspellen en wil een aanbieder het liever op het bekende houden.
Euh, ik heb het over bedrijven, wat heeft dat met consumenten en de bereidheid voor abonnementen te maken? :? Bedrijven zullen echt wel onderzoeken voor hunzelf, wat hunzelf het meeste geld oplevert en schijnbaar levert het huidige verdienmodel meer op. Dan is het toch logisch dat het bedrijf het huidige verdienmodel gebruikt? :?
Maar ook als dit model nu nog wel het meest op zou leveren, dan zouden ze juist nķ investeringen moeten doen om de toekomst zeker te stellen. En wie weet valt daar nog wel veel meer mee te verdienen dan met het huidige model.
Wat heeft het investeren erin voor zin, als het jou als bedrijf minder oplevert dan je nu verdient? :? Dan zou het namelijk alleen maar geld kosten (om te onderzoeken, implementeren en uiteindelijk een lager winst bedrag dan zij nu hebben met het huidige verdienmodel...).

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 augustus 2017 11:56]

Waarom released HBO niet alle afleveringen van de betreffende series in 1x. Hebben ze geen leverage meer en is het probleem opgelost?.
Omdat het een weekly serie is, en je bij HBO dan wel een maand gratis kan kijken, maar dan niet de hele serie ( huidige seizoen )
Als je een abo neemt, heb je ( alleen voor GoT ) niets aan ťťn maand tijdens zo'n seizoen, je 'moet' meerdere maanden afnemen, om de hele show van E01 - E07 te kunnen kijken.

Pas NA het seizoen kan je het in een maand wel terugkijken, maar dan is de 'hype' weer even over zijn toppunt.
Wel vreemd eigenlijk, Netflix upload alle series vaak in zijn geheel. Vind dat zelf ook een prettigere manier van kijken.
Better call Saul is een weekly, zo zijn er meer die niet direct een Netflix Original zijn, en dus wekelijks beschikbaar komen
Alleen is dat een AMC productie en Netflix is de enige die ze mogen uitzenden in bepaalde regios. Noemen ze ook Netflix Original. Daarom moet ook netflix iedere week wachten.
Je neemt mij de woorden uit de mond. De netflix originals, ook in dit voorbeeld, de voorganger, Breaking Bad werd ook per week uitgezonden. Het was dat ik ziek thuis kwam te zitten dat ik ineens de tijd en puf had om het in zijn geheel terug te kijken. Maar collegae hadden mij al getipt.
En inderdaad, dan heb je geen nieuws meer te melden omdat de hype er al af is maar tegelijkertijd is streaming en met release termijnen werken het enige dat zorgt dat dit soort miljoenen producties voor een tientje +/- in de maand aan de man gebracht kan worden. -- Okay, ook het feit dat het voor het meeste publiek dan betaalbaar is; puur commercieel denken speelt daar natuurlijk bij mee.
Overigens, niets mis mee, een winstoogmerk. Het is alleen wel bijzonder moeilijk om ook daadwerkelijk winst te behalen, en winst is alleen winst als zowel aanbieder als klant vinden dat ze een goede deal hebben.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Netflix. Niet alleen door de (afwezigheid van..) reclame, de gratis proeftijd of de kwantiteit van aanbod, maar vooral voor de Netflix originals. En wat ik later zag in een docu, dat Netflix zo'n beetje het beste voorbeeld is van een oud media bedrijf dat Y2K overleefd heeft door aanpassen. Ze verhuurden eerder Video-banden per post in de VS.
Ik ken van HBO geen "super inspirerend verhaal" beetje "One Hit Wonder" voor mijn idee. GoT dus.
Dat ze noest den vuile dieven van intellectueel eigendom, ordinaire inbrekers en zelfs criminelen het hoofd boden door "cool" te blijven... Tja, misschien neem ik nu wel binnenkort een proefperiode.

Een "Pathť Thuis" of "Videoland" heeft nog niet zo'n legendarisch PR-verhaal voor zover ik weet.
Helaas gaat alle Disney (lees Marvel en Star Wars) content verdwijnen van Netflix:

nieuws: Disney stopt in 2019 in VS met Netflix en begint eigen videoplatform ...

Ik vind dit toch wel erg jammer. De netflix original series van Marvel was voor mij de reden om een Netflix abo te nemen. Mij zijn ze dus waarschijnlijk kwijt als klant.

HBO had ook True Detective. (alleen seizoen 1. seizoen 2 was slecht) en natuurlijk Westworld wat echt wel de moeite waard is. Maar dat is niet genoeg om er maandelijks zoveel geld aan uit te geven vind ik. Game of Thrones heb ik bijna alle seizoenen achteraf op Blu-ray gekocht.

Maar ja ideaal wordt het natuurlijk nooit. Ik had liefst 1 streamingdienst die alle content heeft maar dit gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Zie het laatste stukje

The Walt Disney Company heeft bekendgemaakt in 2019 in de VS met een eigen videostreamingplatform voor consumenten te komen. Dat betekent dat het bedrijf in dat jaar de overeenkomst met Netflix in de VS beŽindigt. Voor de Benelux verandert er vooralsnog niks.

Zou het wel jammer als marvel series weg gaan van netflix.
Das helaas niet waar. Hun Originals(zoals Better Call Saul of Shooter) in samenwerking met een andere bedrijf, worden meestal in delen beschikbaar gesteld. Zo kan de samenwerkende zender ze ook uitzenden zonder dat hun abonnees naar netflix gaan omdat het daar wel compleet beschikbaar zou zijn.

[Reactie gewijzigd door TranQuilNL op 17 augustus 2017 14:54]

Nee, met aflevering 6 gelekt door hun eigen fout in de Nordics, zal het nog even uitmaken *in* Augustus, of je ook nog even aflevering 7 zelf online zet die op 27 Augustus op de planning staat :+

Ik snap het inderdaad echt niet, waarom ze niet gewoon de afleveringen beschikbaar maken om de hackers buiten spel te zetten. En bij die andere series zit het geld niet. GoT is waar ze de centen mee binnen halen.
tja, ik begrijp helemaal niet waarom mensen het zich aan doen om elke week een aflevering te kijken en dan weer een hele week te moeten wachten op de volgende.. Ik heb nog zoveel series liggen dat ik wel wacht tot de serie klaar is (of in iedergeval seizoen) en dan kijk ik het wel in 1 keer.
tja, ik begrijp helemaal niet waarom mensen het zich aan doen om elke week een aflevering te kijken en dan weer een hele week te moeten wachten op de volgende.. Ik heb nog zoveel series liggen dat ik wel wacht tot de serie klaar is (of in iedergeval seizoen) en dan kijk ik het wel in 1 keer.
Persoonlijk vind ik juist de afwisseling prettig. Ook al staat alles op netflix/hbo/watdanook dan nog kijk ik niet vaak een heel seizoen achter elkaar. Zo is een brooklyn nine nine hartstikke leuk, maar een heel seizoen achter elkaar? Nee bedankt!

Normaal gesproken, enkele uitzonderingen daargelaten, volg ik diverse series door elkaar heen. Ze allemaal individueel achter elkaar kijken zou in veel gevallen erg saai zijn. Daarnaast stelt dat je ook in staat om bepaalde series samen te kijken en andere niet.
Dat is voor mij ook de meest ideale manier.
Nu volg ik GoT niet, maar kan me de 'spanningsboog' wel indenken.
Mijn kijkgedrag is ook over het algemeen dat ik een serie-seizoen in een paar dagen kijk.
Maar series zoals Shooter, Better Call Saul, TWDD/FotWD kan je ook 'tussendoor' kijken
Het is niet zo dat ik maar ťťn dag per week kan kijken :+

Afgelopen week 3 series doorgenomen, maar ondertussen ook Blood Drive en Killjoys gekeken, die wekelijks verschijnen.

Het is niet zwart/wit, je mag combineren :)
Snap die -1 niet echt, maar goed.

Ik begrijp je inderdaad. Het heeft ook zijn charme om een keer per week de avond te reserveren voor een leuk thema waarbij de spanningsboog hoog is zoals met GoT. Heb je iets om naar uit te kijken zonder dat er gespoilert is en je het per abuis ergens leest en andere te kijken wanneer het uit komt (de seizoen in een keer types) waarbij spoilers niet zo belangrijk zijn.

Het is alleen zo jammer dat het op maandag is de nieuwe aflevering en niet op zondag, want ik reis meestal op maandag dus kan niet samen met mijn vrouw kijken. Was wel heerlijk om gisteren de komende aflevering te kijken nu ik nog vakantie heb ;-) en zelfs toen was het al gespoilerd in een chat, mensen kunnen het ook gewoon niet laten hun klep te houden in een directe (groeps)chat communicatie.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 17 augustus 2017 13:03]

Ik kan met geen mogelijkheid GoT legaal kijken zonder te wachten op de BluRay, vanwege Ziggo hun alleenrecht op HBO series, terwijl ik geen eens Ziggo KAN krijgen in mijn gebied. :P

Het gaat sowieso niet echt op, want je zou gewoon 3 weken kunnen wachten en dan pas die gratis maand pakken.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 17 augustus 2017 10:28]

En wat verliezen ze nu dan? Die bagger kwaliteit die een paar dagen later toch in geweldige kwaliteit online staat. En misschien zijn ze nog bezig met afronden distibutie en ondertiteling. Gewoon daar gaan met je planning en geen aandacht aan schenken.
omdat de kijkcijfers er niet onder lijden voor HBO, dus de so called leverage van die groep blijkt weinig leverage te bieden in de realiteit :) Stel game of thrones kijkcijfers zouden opeens halveren, dan zou HBO wel anders reageren mogelijk.
GoT word hier als hoofd-probleem weggezet, maar dat is niet voor iedereen.
Ik ben benieuwd naar S02 van Westworld, en wil geen 'spoilers' in welke vorm dan ook hiervoor.
Episode diaries zijn spoilers, die vertellen wat er gebeurt, of gebeurt is, daar zit ik niet op te wachten.

Zoals op Buitenlandse TV Series 2016-2017 gebruikelijk is, spoilertages tot de aflevring werkelijk uitgezonden is ergens, is prima.
Dat ik eventueel 2 of 3 delen achterloop is mijn probleem, als ik dan ergens iets tegenkom wat als spoiler kan gelden, is dat een dingetje 'eigen schuld', had ik maar bij moeten blijven.
( onlangs een discussie gehad, over gebeurtenissen in Lost, een serie uit 2010, een tweaker nam het ons kwalijk dat we iets over seizoen 6 vertelden, dat zou een spoiler zijn ... als je 7 jaar achter loopt, is dat geen spoiler meer :+ )
Oh trouwens, heel Lost blijkt een hersenspinsel van Hugo 'Hurley' Reyes.
Oh trouwens, heel Lost blijkt een hersenspinsel van Hugo 'Hurley' Reyes.
Oei, laat @Jorgen het maar niet zien ...
https://gathering.tweaker...message/51993321#51993321

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 17 augustus 2017 12:56]

Voor spoilers is er de spoilerbox.
HBO is nog geen pure online dienst en dus ook afhankelijk van mensen die het normaal via de TV kijken. Verder kun je bij een dergelijke situatie ook hebben dat het leaked voordat je het uit wilt brengen, maar hebben ze dan niet alleen de volgende aflevering, maar alle afleveringen (en kunnen ze dus meer druk zetten).

Het is ze duidelijk te doen om geld en niet om het daadwerkelijk uit te brengen. Dat is voor hun namelijk irrelevant. En zo te merken lijdt HBO er ook niet onder (vooral ook omdat dit seizoen gewoon ijzersterk is)
Niet vergeten dat er naast tweakers nog een grote groep andere mensen zijn. Deze zijn niet of amper op de hoogte van de hack. Ik vermoed dat de free promo dat nu gevoerd wordt onbetaalbaar is. Normale nieuwsmedia hebben het nu niet alleen over game of thrones maar ook over andere HBO series. Voor HBO klanten veranderd er niets en weet niet of ze wakker liggen dat downloaders het nu iets eerder kunnen zien.
Bij mij gaat alles automatisch. Downloaden en ondertitelen. Leaked release betekent manuele interventie en ik kan wel zonder ondertitels maar sommige van mijn familieleden niet.
Zullen we ophouden deze dieven een platform te geven? Stop toch met het melden wanneer zij (of andere dieven) weer eens iets online zetten. Als media er aandacht aan besteden, dan krijgen die dieven meer aandacht en daarmee macht omdat daarmee de maatschappelijke impact van de diefstal groter wordt.
Een keer melden dat er is ingebroken en dat er spullen is gejat is meer dan genoeg. Van mij zou zelfs dat niet hoeven maar schijnbaar weegt de journalistieke waarde van de diefstal zwaarder dan het voorkomen om dieven een platform te geven.

edit: van +3 naar -1?

[Reactie gewijzigd door Kuusje op 17 augustus 2017 09:45]

Dat is gewoon je hoofd in het zand steken. Met deze media aandacht laat je wel duidelijk zien dat dit een grote plaag is en spoor je hopelijk bedrijven aan om beter aan hun beveiliging te werken.
Waarom zouden ze, ik durf te wedden dat deze publiciteit ze meer oplevert dan dat die hack schade oplevert.
In tegendeel, ik denk dat HBO hier nog weleens een zware dobber aan kan hebben. Hun producten zijn namelijk sowieso al sterk afhankelijk van hype (kijk naar alle GoT memes/spoilers/'nieuws' bij elk nieuw seizoen). Marketingtheorie leert ons dat zoiets heel zorgvuldig opgebouwd moet worden om het grootst mogelijk effect te hebben, en dat het makkelijk is om te snel te veel te doen, simpelweg omdat het publiek een beperkte aandachtsboog heeft. Tel daarbij op dat er velen zullen zijn die HBO producten afnemen alleen om de series als 1e te zien (een voordeel dat weg is of iig minder duidelijk), en ik denk dat je wel kunt inzien dat dit niet op winst gaat uitdraaien.
Misschien zal HBO veel geluk hebben en laten de hackers op de perfecte momenten en in perfecte doses het nieuws los, maar dan nog zullen ze niet blij zijn om hun marketingplan zo gekaapt te zien.

[Reactie gewijzigd door PhWolf op 17 augustus 2017 09:30]

Er raken nu ook heel veel mensen geÔnteresseerd in series waarin ze dat anders nooit zouden zijn. Zelfde is met muziek. Er is nog nooit zoveel muziek verkocht als de laatste jaren. Dat de maatschappijen de downloads gebruiken als smoes om alle marges bij artiesten en muziek platforms weg te snoepen is dan weer een heel ander verhaal.
Waarom zouden ze, ik durf te wedden dat deze publiciteit ze meer oplevert dan dat die hack schade oplevert.
In dat geval, waarom zouden ze dan boos zijn op de hackers (anders dan voor de vorm)?
Waarom zouden ze hun beveiliging bijwerken? is dat een serieuze opmerking?

Nu is het een hack volgende keer is het Cryptoware en wat dan?
Het mag inmiddels toch wel duidelijk zijn dat bedrijven alleen naar de cijfertjes kijken. Een goede IT is het schijnbaar onder de streep niet waard.

[Reactie gewijzigd door Finger op 17 augustus 2017 10:43]

Goede IT is het onder de streep niet waard als er niets mis gaat :). Ten minste, zo wordt er naar gekeken. "Het systeem werkt gewoon, dus we hoeven er niets aan te doen". Dit 'klopt' inderdaad, zolang er niet wordt ingebroken of andere kwade bedoelingen in het spel zijn.

Het gaat bij heel veel bedrijven goed, maar je zult maar het bedrijf zijn waar er wordt ingebroken en alles op straat ligt. Ik denk dat als je 'gemiddeld' gaat kijken, goede IT misschien het niet eens waard is, maar je loopt wel een groot risico.

Misschien zouden zulke bedrijven gewoon een soort collectieve verzekering moeten starten, waarbij je dus niet in je IT hoeft te investeren. Als er dan wat mis gaat, krijg je van de verzekering de schade vergoed. Stel dat je 5 bedrijven hebt, die elk 1 miljoen schade kunnen krijgen. Elk legt 200k in de verzekeringspot. Er wordt er 1 gehackt, die krijgt de schade vergoed. De rest wordt waarschijnlijk toch niet gehackt, dus is er niets aan de hand :)
(P.S. Please don't do this!!)
Dat kan ook op minder schadelijke en vervelende manieren dan er nu gebeurd. Het stelen van productie content en dat plaatsen is diefstal en zouden we geen podium moeten geven.

Piraterij is natuurlijk een veelzijdige discussie. Ik besef heus wel dat het zonder te betalen van content kijken niet okť is. De prijzen en de bereikbaarheid van de legale content laat vaak te wensen over, wat Piraterij in de hand werkt. Vooral exclusieve content, mensen willen geen 5 abonnementen waardoor er veel betaalt wordt voor overlap in aanbod is ontzettend inefficiŽnt voor de consument.

Afijn. Piraterij is dus discutabel. Dit gaat nog een stap verder. Niet alleen content wordt gepost, maar ook unreleased werk en materialen om de content te maken. Je jat dus niet het eindproduct maar je dwarsboomt de creatie en release ervan. Dat is geen statement maar ordinair schoolplein pesten. Natuurlijk kan je beweren dat de pester zichzelf moet verweren. Breng beveiliging op orde. Maar, wat in de niet-virtuele wereld normaal is, namelijk wet en regelgeving, hoort in het digitale speelveld ook zo te zijn. Wij zouden allemaal dit soort gedrag moeten willen veroordelen, regardless of je HBO een tof bedrijf vind en voor hun content wil betalen.

Helaas is het internet zo lastig te controleren dat het een lawless place is en de norm bij beveiliging lijkt te liggen. Een soort favela in de echte wereld. 't is van de zotte dat er mensen zijn die de context zo uit het oog verliezen dat ze beweren dat dit soort acties goed zijn omdat beveiliging niet op orde is. Schuivende norm.
Wij zouden allemaal dit soort gedrag moeten willen veroordelen
Dat maken "wij" zelf wel uit.
Staat ook nergens dat je dat niet mag doen. Zinsconstructie laat dat prima open. Domme offtopic reacties kan je beter voor je houden maar ook dat mag je zelf uitmaken.
Precies zolang het in de media komt krijgen ze hun aandacht, daar zijn ze juist op uit.
Denk dat ze het toch vooral doen voor die lekkere Dollars.
De 'dieven' hebben al een platform: Internet.
De aandacht is er al, of je er op nieuwssites nu aandacht aan besteedt of niet.
Het is juist goed om dit meer aandacht te geven. Des te groter de negatieve impact van de hack des te meer aandacht HBO en andere bedrijven aan security zullen besteden. Als die bedrijven hun kop in het zand gaan steken dan zullen zulke hacks alleen maar blijven gebeuren, daar heeft helemaal niemand baat bij.
Integendeel! Netwerksecurity is nu eenmaal belangrijk en ieder bedrijf dat dat niet goed op orde heeft(*), mag wat mij betreft met naam en toenaam in het nieuws. Nu zijn het onschuldige zaken, maar er zijn natuurlijk veel meer bedrijven die ook echt gevoelige informatie slecht beveiligen. Liever dat die door zoiets als dit wakker geschud worden dan dat ze zelf bij hun klanten de schade moeten zien te herstellen.


(*) Dat betreft trouwens ook bescherming tegen social engineering in alle vormen. Bedrijven moeten ook aandacht besteden aan de menselijke kant van beveiliging en hun medewerkers trainen om dit te herkennen en te stoppen.
Denk je werkelijk dat het zo werkt? Jou aanname is gebaseerd op.. juist, niks! Waaruit maak jij op dat dit dieven meer "macht" geeft, of dat de maatschappelijke impact groter wordt. Wat een lariekoek!

Het is relevant nieuws en tweakers doet het goed dit te verkondigen in een nieuwsbericht.
Oneens. Het gaat er niet om wie wat online heeft gezet. Het gaat erom dat er kennis publiek wordt gesteld, die voor mensen interessant kan zijn.
Het zij als waarschuwing, of omdat ze nou eenmaal graag eens willen zien hoe zo'n productieschema eruit ziet.

Berichten als dit, moeten voor andere bedrijven een duidelijk signaal vormen, dat diefstal van data een reŽel risico is. Als je de diefstallen weglaat uit de berichtgeving is dat een vorm van censuur, en worden mensen er niet aan herinnerd om nog eens even de beheerder extra op het hart te drukken "je data veilig te houden" en extra waardering uit te spreken wanneer hij zijn werk goed heeft gedaan.
We leven tegenwoordig in een lekcultuur... serie draaiboeken worden gelekt... de begroting voor prinsjesdag werd meermaals gelekt en playboy is ook al gestopt in NL omdat zo'n beetje elke fotoshoot van de laatste jaren maanden eerder al gelekt is.
We zijn zover dat filmstudio's zelf al voor blockbusters materiaal lekken omdat het gratis reclame is omdat alles maar opgepikt word om viraal te gaan.
ben ik nou de enige die zich afvraagd waar deze ''datadumps'' staan het is leuk dat men roept dat het er is maar ik zie ze nergens staan.. je zou verwachten dat ze voor de maximale schade dit juist voor de massa's releasen.. ?
Eerlijk gezegd vind je die niet zo moeilijk hoor, ondanks ik het jammer vind dat zulke hackers het verpesten voor de goeie en hiermee meer kapot kunnen maken dan ze doorhebben..

Ik wacht gewoon rustig tot ze in amerika uitkomen en dan kijk ik ze wel en niet die leaks.
Ik vind het ook jammer dat ze dit doen en ik wacht ook wel, Maandag komt er weer nieuwe aflevering kan prima wachten.
Vooral bij een Serie als Game of Thrones is het wachten juist leuk, mede door dat er niet veel aflevering zijn en spanning er in het verhaal er goed in blijft.

Als zij nu gewoon HBO hadden gecontacteerd met de vraag mogen wij lekken bij jullie vinden, en ja als we vinden krijgen wij er dan een beloning voor.
Nu vinden deze hackers maar zij hebben er een half jaar of iets aan besteed, er zoveel geld in gegooid om dit te kunnen doen ongevraagd dat ze nu recht hebben op zoveel miljoen ineens.
Precies, bij zo'n serie wil je gewoon wachten op de goeie kwaliteit en het kijken wanneer het uitkomt. Snap daarom ook niet waarom mensen die leaks en scripts eerder willen lezen, verpest de hele spanning van de serie!

Moet dan wel eerlijk bekennen dat ik bij KPN geen HBO meer heb, helaas geen mogelijkheid dus om het via de normale nette manier te kijken. Ondanks dat wacht ik wel tot maandag met kijken,

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 17 augustus 2017 09:35]

De kwaliteit die nu online staat is beter dan de HBO stream die je van Ziggo krijgt. Zelf heb ik ook HBO via Ziggo, maar kijk nooit via HBO. Want de kwaliteit van de streams zijn veel slechter dan wat er op het internet te vinden is.
Ik kijk de serie sinds dit jaar pas legaal door de fusie Vodafone/Ziggo, ik heb toen een tv pakket mogen kiezen heb ik Movies/Series L pakket gedaan waar HBO in zit.
En aangezien ik al lid ben van Netflix en ik Spotify toen nog had, ik geen zin had nog een abbo erbij te nemen voor 1 serie(Spotify nu dan opgezegd).

Dus bij mij is het precies omgedraaid :+