Gerucht: LG gebruikt oledscherm voor V30-smartphone die in september uitkomt

LG zou van plan zijn om voor de volgende hoogwaardige smartphone, de V30, een oledscherm te gaan gebruiken. Dat claimt de Engelstalige, Zuid-Koreaanse krant The Korea Herald op basis van eigen bronnen. Het toestel zou in september op de markt komen.

Volgens de krant komt niet alleen de V30 uit met een oledscherm. Ook de G7, het volgende vlaggenschip van LG en de opvolger van de huidige G6, zou bij de introductie in 2018 een oledscherm krijgen. Volgens een bron zullen de meeste schermen die LG Display in de tweede helft van dit jaar produceert, worden gebruikt voor smartphones van LG, als eerste voor de V30.

LG Display, een dochteronderneming van LG, gaat de productie opvoeren om dit mogelijk te maken. De productie voor oledschemen voor mobiele telefoons zal in juli van start gaan. Volgens een bron zal het nog wel even duren voordat LG Display in staat is een vergelijkbaar productieniveau te halen als Samsung Display. Daarbij moeten eerst problemen rondom patenten en de productieketen worden opgelost. LG Display is onder andere bekend van het produceren van de oledpanelen voor de televisies van LG, Sony, Philips en Panasonic.

Een deel van de productie van oledschermen voor de mobiele markt zal volgens een bron worden verstrekt aan Chinese smartphonemakers. Waarschijnlijk zal dat in ieder geval Xiaomi zijn. Dit bedrijf rustte vorig jaar de Mi Note 2 uit met een oledscherm van LG en wil de opvolger dit jaar wederom voorzien van een display uit de fabrieken van LG.

In april was er al een gerucht dat LG later dit jaar een smartphone met gebogen scherm zou aankondigen. Waarschijnlijk betreft dit de V30, de vermoedelijke opvolger van de LG V20. De buiging zou dezelfde zijn als die in Samsung-toestellen als de S7 Edge en Galaxy S8. De laatste smartphone met eigen oledscherm is de G Flex 2, die twee jaar geleden op de markt verscheen.

Samsung gebruikt oledschermen in zeventig procent van zijn smartphones. Meer dan 95 procent van alle mobiele toestellen met een oledscherm krijgen het scherm van Samsung Display.

Door Joris Jansen

Redacteur

17-05-2017 • 07:45

31 Linkedin

Reacties (31)

31
30
6
2
0
14
Wijzig sortering
Ik zou het persoonlijk meer op prijs stellen als hij überhaupt in Nederland uit zou komen.
En als hij in Nederland uitkomt, dan graag een volledige versie. Niet weer de verdeling met draadloos laden in de VS, een speciale DAC is Azië en wij niks..
Stap 1 is de LG V30 in Nederland uitbrengen. Vervolgens dan ook graag de versie met een ruime hoeveelheid opslag en de hoogwaardige DAC.. Wij krijgen hier altijd een beetje de halfgebakken LG telefoons. De V10 had hier 32gb ipv 64gb aan de andere kant van de oceaan. De LG G6 hier is echt een drama, zonder de hoogwaardige DAC en geen wireless charging.
Dit kunnen imo net de usp's zijn die de consument naar je toe halen of niet.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door PearZeaL op 17 mei 2017 10:06]

Dit dus, echter kan ik mij ook voorstellen dat LG niet te veel risico wil nemen met EU als markt. Ze kunnen gewoonweg niet tegen de marketingmachine van Samsun en Apple op. Ze kunnen alle kosten maken om het toestel hier goed te introduceren, maar als vervolgens iedereen toch weer een Samsung of Apple koopt is het verspilde moeite.
Dit kunnen imo net de upc's zijn die de consument naar je toe halen of niet.
Upc's? :+ Eerder usp.
Bijna goed getypt :'(
Anoniem: 855731
@PearZeaL17 mei 2017 10:48
Of ze m hier willen / gaan uitbrengen is domweg het gevolg van een kosten/baten analyse. Niet of wij het een leuk product vinden. Kleine markt, verdeelt tussen Samsung, Apple en in minder mate Huawei. Waarom zou LG daar veel geld in gaan steken? Wat zou jij doen als het jouw geld was?
Om de markt open te breken misschien. Aangezien de Note 7 nooit uitgekomen is in Nederland zou een V20 serieus het overwegen waard zijn voor veel mensen denk ik. En natuurlijk is het een kosten/baten analyse. De verdeling Apple en Samsung gaat zeker niet alleen hier in Nederland op. En mijn andere punt, de halfgebakken versies van telefoons in Nederland afleveren helpt zeker hun concurrentiepositie niet.
Ze kunnen hem toch direct via hun website verkopen? Andere manufacturers doen dit ook. Weinig overheadkosten.
De V10 had helaas ook geen wireless charging, zowel hier als in het buitenland niet. Vervolgens verkocht LG de case voor $99...
Gaan deze mobiele schermen ook witte pixels met kleurenfilter hebben, net als de TVs?
Dat lijkt een logische keuze, aangezien LG Display nu de enige is met die licentie en de kosten lager zijn met die techniek. Maar waarom jouw vraag? Maakt het voor de consument uit welke techniek er word gebruikt?
Het probleem met het LG OLED-patent was dat ze de pixels niet zo klein konden krijgen om bijv. 4K op een 4 inch scherm te krijgen. Het patent van Samsung is daar wel geschikt voor.
Maar misschien heeft LG dat nu opgelost.
Samsung wrijft momenteel in haar handen, de vraag naar oled panelen blijft stijgen en Samsung is de enige die uitsteekt als het gaat om kwaliteit en productiecapaciteiten.
en toch heeft samsung alleen de Qled, wat, voor zover ik weet, lang niet zo goed is als oled. Maar dat blijft niet weg dat samsung het op mobiele delen het een stuk beter doet op het moment. In Nederland in ieder geval, de volwaardige LG's zijn niet in nederland te koop.

edit: Het klopt dat de samsungs wel AMOLED heeft. wat natuurlijk bijna hetzelfde is als OLED, maar ik wijs op dat LG momenteel beter met schermen werkt op markt breed gebied (Kijk naar TV's)

[Reactie gewijzigd door Neokima op 17 mei 2017 09:14]

Nee, sterker nog de eerste telefoon met een Oled scherm was een Samsung model X210.
Bron: reviews: Een oledscherm voor elke dure smartphone

Qled is een LCD technologie van Samsung die het toepast in haar recente TV's, maar wat betreft Oled panelen voor smartphones is Samsung heer en meester. Ieder zichzelf respecterend bedrijf die een oled in haar smartphone wil stoppen zal voorlopig bij Samsung moeten aankloppen.
Je bedoeld AMOLED, dat is niet helemaal hetzefde...

Daarnaast komen deze schermen van LG zelf. Een aangezien geen OLED zelf meer produceert voortv's vraag ik me af waar ze die vandaan gaan halen dan... En je bent dus ook bij telefoons niet alleen meer afhankelijk van Samsung... Bovendien zijn veel meer schermen denk ik voorzien van S-LCD wat in mijn ogen echt niet onderdoet voor de amoleds van Sammie, integendeel....
Hieruit blijkt toch dat LG Display de OLED panelen gaat maken en de afdelingen en productie gaat opschalen?
Vraag me af of Samsung dan nog wel in hun handen wrijft.
Klopt, maar ik maak ook op dat het nog wel enkele jaren gaat duren voordat LG zo ver is. Voor nu nog zoals in het bericht staat komen 95% van alle AMOLED schermen uit de fabrieken van Samsung. Er zijn overigens een tiental voornamelijk Chinese concurrenten die ook Oled schermen produceren, echter lopen die echter op SAMOLED en het valt daarom nog te bezien of LG, Samsung uberhaupt kan evenaren als ze zover zijn.
Heeft Samsung er patent op?
LG heeft toch al net een flagship uitgebracht?
Het is toch iedere dag genieten van het oled scherm op de G flex 2. Was toen toch al behoorlijk onderscheidend op de markt en hoop dat ze die kunnen terug winnen.
Anoniem: 603170
17 mei 2017 12:40
(verkeerde reactie)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 603170 op 17 mei 2017 12:40]

Daarvoor is er een draadje op het forum
Anoniem: 603170
@lololig17 mei 2017 12:41
Ondanks dat dat misschien het geval is vind ik het dan toch weer jammer dat mijn reactie wordt gemodereerd als flamebait of trollen. Verwacht van mij geen correcties meer...
In feite is het gewoon de bedoeling dat je foutjes doorgeeft via de Feedback knop bovenaan (onder de titel), om te voorkomen dat een foutje 10x wordt doorgegeven. Ik ben het ook niet eens met het feit dat het een -1 gegeven wordt. Wat mij betreft valt dit gewoon onder off-topic (0).
Anoniem: 603170
@WALUIGI9617 mei 2017 13:45
Ah bedankt voor de aanwijzing. De feedback knop was mij eigenlijk nog niet opgevallen.
Ik ben het er mee eens dat de knop niet echt opvalt, ze hebben een tijdje een andere knop gehad linksboven, maar die lijkt weer weggehaald.
Op de telefoon zit feedback wel linksboven.
bij mij niet, maar ik bedoelde wss een andere knop. Leek op een gespreksicoontje met een uitroepteken erin.