Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

In 2016 heeft uitgever Take-Two Interactive meer exemplaren van Grand Theft Auto V geleverd dan in 2015 en in 2014. Sinds de release in 2013 staat het totaal nu op 75 miljoen exemplaren. In december was er een recordaantal spelers actief in GTA: Online.

De cijfers blijken uit een toelichting op de kwartaalcijfers van Take-Two, waar een videogameanalist een tweet over heeft geplaatst. In een jaar tijd zijn er zo'n vijftien miljoen exemplaren van de game geleverd. Dat is iets meer dan in 2015 en ook meer dan in 2014. Toen de game in 2013 uitkwam werden de meeste exemplaren geleverd: ruim dertig miljoen stuks. Volgens de analist is de groei in leveringen ten opzichte van de vorige twee jaren te danken aan het feit dat mensen die een nieuwe console kopen daar vaak GTA:V bij kopen.

Hoeveel spelers er in december actief waren in GTA: Online is niet bekend, maar volgens Take-Two waren het er meer dan ooit. Rockstar Games, de studio die verantwoordelijk is voor GTA:V, heeft de afgelopen tijd veel updates uitgebracht voor het online onderdeel van de game. Die updates zijn gratis, maar er wordt geld verdiend met de verkoop van Shark Cards, waar virtueel geld op staat dat in het spel uitgegeven kan worden. GTA:V is daardoor een van de grootste inkomstenbronnen van Take-Two.

Sinds de release van GTA:V in 2013 heeft Rockstar Games geen grote nieuwe games uitgebracht. Daar komt dit jaar verandering in, als in de herfst Red Dead Redemption 2 verschijnt voor de PS4 en Xbox One. De studio kondigde de langverwachte opvolger van de westerngame in oktober aan.

Verder maakte Take-Two bekend dat er van Mafia III nu 5 miljoen exemplaren zijn geleverd. De eerste week na de release stond dat aantal al op 4,5 miljoen. De leveringen van Civilization 6 zijn de 1,5 miljoen gepasseerd. Het gamebedrijf boekte een kwartaalomzet van 476,5 miljoen dollar, omgerekend zo'n 446 miljoen euro. Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

GTA V

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Leuk dat GTA 5 maar 30 euro kost alleen beetje jammer dat je makkelijk 200 euro kwijt bent wil je bijvoorbeeld de beste auto in elke categorie kunnen kopen, niet te vergeten dat hij waarschijnlijk 2 maanden later al weer niks beter dan een hoopje roest is omdat er alweer een betere auto is uitgekomen =/

en dan nog al die hackers die telkens terug blijven komen, en wat dacht je van iedereen die tig keer beter is dan jou doordat een hacker hem toevallig 4.294.967.296 dollar heeft gegeven -_-

en dan heb ik het nog niet eens gehad over bad sport, je blaast een paar keer iemand zijn auto op omdat hij van uit zijn auto op jou aan het schieten was en boem, bad sport voor 4 weken...

nee wat dat betreft is er nog een hoop mis met die game en is het wel degelijk een pay 2 win game
Dit zijn precies de redenen waarom ik GTA Online vermijdt.
Ik speel het online gedeelte niet omdat je daarin lastiger aan goede wapens komt en inderdaad veel bugs/cheaters actief zijn.
In navolging van de diverse personages die je kunt spelen in de GTA wereld, hebben de makers de shark cards uitgevonden. Het nieuwe goudmijntje. En natuurlijk als er eens een sale komt is alles in de uitverkoop behalve die cards :')

'Bad sport' is sowieso de omgekeerde wereld. Het houdt eigenlijk in dat je je braaf moet gedragen of anders krijg je een tik op de vingers. Maar GTA is gemaakt om in die sandbox in alle opzichten de psychopaat uit te hangen, dus waar gaat het over?

[Reactie gewijzigd door Kubrix op 9 februari 2017 00:56]

Niet helemaal mee eens, er zijn met verschillende updates nieuwe manieren om snel ingame geld te verdienen. (Import/Export DLC)

Je kunt kiezen om shark cards te kopen, of gaat meer spelen.

Wat bad sport betreft, op dit moment krijg ik nieteens een melding van Rockstar als ik een auto op blaas. Ben zelf nu pas 2x in bad sport beland, maar dat was pas na ~50 personal vehicles in 1 sessie. Lijkt erop dat je al een tijdje niet meer speelt.
Maar helaas nog steeds geen singeplayer dlc, en zal waarschijnlijk ook niet meer komen aangezien rockstar genoeg verdient aan die shark cards.
Jep, en er is over Red Dead Redemption 2 gezegd dat er ook een 'Major focus' op 'online multiplayer' zal zijn. Ik verwacht nog steeds een goede single player in RDR2, en het is logisch dat bedrijven zoveel geld willen verdienen als mogelijk, maar ik vind het erg jammer. Dat online gebeuren boeit me heel weinig, en ze hebben de SP in GTA V na zes maanden compleet links laten liggen. Niet alleen is er geen story DLC, maar ook de nieuwe auto's, wapens en kleding in de Online wereld zijn op een gegeven moment niet meer toegevoegd. Mods kunnen er wat aan doen, maar de updates van Rockstar verpesten het vaak, en eenmaal modden blijft dus contstant de files aanpassen, aangezien het vrijwel onmogelijk is om permanent de updates uit te schakelen. Zeer, zeer spijtig.

Edit: het links laten liggen was onduidelijk. Thanks voor de reactie : )

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 8 februari 2017 13:50]

Dat online gebeuren boeit me heel weinig, en ze hebben de SP in GTA V compleet links laten liggen
Altijd als ik dit lees, vraag ik mij weer af hoe dat komt. Wat vind je niet leuk aan het online gedeelte dan? Ik vind het namelijk echt veel en veel beter als de single player.
Sommige mensen spelen nu eenmaal liever solo. Dat geld bij mij voor praktisch elke game.
Ook nooit met vrienden ofzo :?
Ik speel inderdaad graag solo, maar ook als ik online zou spelen zou het voor mij om co-op gaan (zo ook bij bordspellen trouwens). Nu kan dat zeker bij GTA en is het af en toe erg leuk, maar het spel leunt mij teveel op het herhalen van zaken en dan belonen, het spelen in grotere aantallen en versus modi. Ik ken mensen die online spelen maar die spelen op consoles, en ik liever op PC. Daarbij zijn zij figuren die enkel en alleen GTA spelen en af en toe een potje Fifa. Zij zijn dus zoveel meer online, en hebben zoveel meer spul, dat voor mij de lol er vrij snel af is.
GTA V vond ik vet door het verhaal, en de roleplaying. Nu zal dat laatste voor veel mensen raar klinken omdat zij denken/vinden dat roleplaying hetzelfde is als "level up" kunnen gaan, maar dat is het niet. In GTA kun je ook spelen alsof je het character bent. Zo koop ik met Michael eigenlijk nooit in extreem flamboyante auto's, ga ik met Trevor helemaal los, etc.

Verder moet ik zeggen dat de mogelijkheden in GTA Online inderdaad een enorme toevoeging zijn, maar het vergelijk is al snel scheefgetrokken omdat de SP die toevoegingen gewoon nooit heeft gekregen. Ik zou al die heists, import/export dingen ook graag in mijn eentje willen kunnen doen, desnoods met wat domme AI. Die zijn altijd minder tof dan je vrienden, maar je moet maar net vrienden hebben die tijd genoeg hebben om GTA te kunnen spelen wanneer jij het speelt, en dan ook dezelfde speelstijl hebben : )
Zo heb ik het allemaal nooit bekeken, bedankt voor je reactie! Vind het vooral interessant dat je met elk karakter ook echt anders speelt, heb er nooit zo over nagedacht.
Die zijn altijd minder tof dan je vrienden, maar je moet maar net vrienden hebben die tijd genoeg hebben om GTA te kunnen spelen wanneer jij het speelt, en dan ook dezelfde speelstijl hebben : )
Ik heb het geluk dat ik 2 broertjes heb, die het ook spelen. En de laatste keer dat ik keek ( tijdje geleden ), had ik ook nog eens 78 mensen wereldwijd waar ik wel eens GTA mee speel. Dus er is eigenlijk altijd iemand online. :)
Ik denk dat het ook deels met bepaalde generaties te maken heeft. Als je bent opgegroeid in het tijdperk van voornamenlijk singleplayer, zal je dat eerder een warm hart toedragen. En iedereen die in de afgelopen 10 jaar is geboren is al zo gewend aan (online) multiplayer. Dat het singleplayer verhaal steeds meer "verdwijnt".
In speelde vroeger inderdaad enkel SP en nu speel ik meestal eerst de SP en daarna pas de MP.
Graag gedaan : )
Ik speel het zeker ook niet als de gemiddelde speler, dat helpt natuurlijk de online ervaring niet : P De wereld van GTA V is gewoon prachtig neergezet. Je kunt rondlopen zonder de hele tijd dezelfde zinnen te horen. Roleplaying games zoals Skyrim zijn dan weer een archetype, en moeten echt de typische roleplaying game voorstellen, maar de wereld reageert amper op wat je doet.
Dit kun je ook bereiken door met een groepje in friends only sessies te spelen waarbij je afspreekt rp te spelen met een character. Werkt prima, afgezien dat je eerst naar het solo spel moet eer je naar online kunt omdat je anders meteen in een public sessie komt en met geen mogelijkheid van daaruit naar friends only sessies kunt gaan
Jep, al heb ik geen zin om nieuwe mensen te leren kennen voor GTA : )
daarbij lijkt de online versie af en toe echt een pay to win game, en heb je best wel veel last van modders / hackers die het leuk vinden om iedereen naar een punt te teleporteren, niet echt prettig als je net met een missie bezig bent.
Pay to win, and then get nerfed.

Dit is ondertussen een paar keer gebeurd met toegevoegde voertuigen, de bekendste is wel het verhaal RE-7B, moesten we 2 mil voor lappen ('moesten' omdat je anders geen race meer kon winnen) en is een paar patches lang de snelste auto geweest, toen opeens door R* een behoorlijk stuk langzamer gemaakt, tot een punt waar een auto van 300k net zo snel is.
Verder moet ik zeggen dat de mogelijkheden in GTA Online inderdaad een enorme toevoeging zijn, maar het vergelijk is al snel scheefgetrokken omdat de SP die toevoegingen gewoon nooit heeft gekregen
Ze doen om de zoveel tijd een update vanuit Online naar SP (voertuigen, kleren, nieuwe interactie menutjes, dat soort dingen) dus moet je denk ik wat beter kijken :P

En ze kunnen natuurlijk niet missies die gemaakt zijn voor 4 personen overhevelen naar singleplayer met 1 persoon en vrije keuze voor een van de 4 rollen (zoals in de singleplayer heists) dat betekend feitelijk de halve heist opnieuw bouwen, voor iets wat dan eigenlijk niets nieuws toevoegt (zijn dan immers de zelfde heists als in online) gaan ze daar de tijd niet in stoppen.
Ik dacht dat sinds een bepaalde update er geen voertuigen bij zijn gekomen. Ik heb ze er dan ook in gemod.

Volgens mij was de update voor die van Benny's Motorworks de laatste waar SP iets van mee heeft gekregen. Als ik "beter moet kijken" zou je me dan even kunnen wijzen waarheen?

En dat ze heists niet zo makkelijk over kunnen hevelen snap ik. Ik heb ook nooit gezegd dat ik het verwacht, maar dan mag ik het nog wel jammer vinden ; )
Ik vond zelf GTA online erg onduidelijk. Als je lekker aan het cruisen was werd je regelmatig om niks neergeknald. Zeker als je nog een lage ranking heb tov andere spelers werd je vaak niet tot een Heist toegelaten.

Nope.. ik vond GTA online dus echt niks toevoegen en daarom doorverkocht.
Je moet inderdaad wel met iemand anders/een groepje spelen. Dat maakt de MP 10x leuker.

Los daarvan vind ik de MP niet goed. Veel hackers, lange wachttijden, totaal geen balans in economie/gameplay. Het leuke is de sandbox wereld
Dan speel je zeker op de PC, omdat je het over hackers hebt. Daar is het echt niet normaal. Zag pas een filmpje op Youtube dat iemand zomaar ineens een UFO spawnt en dat mensen daar in de buurt niet meer dood konden enzo. Dan zou ik er ook na een half uur klaar mee zijn!
Op de pc kun je ook zelf content createn. Daarin qorden derglijke videos vaak opgenomen
Dit bedoel ik: https://youtu.be/wFz2Tg0KY-Q?t=5m35s en dan kijken tot 6:30 ongeveer. Dat is gewoon niet leuk meer, je kunt dan niet eens meer normaal spelen.
Yep. Hele periode was er letterlijk geen session zonder hackers.
Ook daardoor heeft iedereen nu alles.
Niet dat dit op de consoles beter zit, want daar moet je juist dagen grinden wil je wat kunnen kopen.
Het gaat op en af, ik heb periodes dat ik GTA:O een paar weken achter elkaar speel, en je ziet echt golven, de ene week zijn er overal cheaters, een week later zijn lobbys beduidend leger omdat er weer 100.000en mensen gebanned zijn.

Het is een spelletje tussen R* en betaalde mod makers, er zijn nog steeds (blijkbaar) allerlei manieren waarop cheats kunnen werken, maar deze manieren worden volgens mij steeds meer stil gehouden, waardoor er bij iedere nieuwe patch eigenlijk geen cheaters zijn, en dan in de week of 2 erna komen de eerste cheaters, die toegeven te hebben betaald voor hun mods, en nog een week of 2 later heeft iemand zo'n betaalde mod nagemaakt en loopt iedereen weer (gratis) te cheaten.

Deze golf beweging heb ik de laatste 15-20 patches gezien, na de meest recente patch waren er trouwens meteen overal cheaters, dus heeft R* waarschijnlijk weinig veranderd, maar ik zie wel gebeuren dat bij de volgende patch het weer een paar weken rustig is.
Het is dweilen met de kraan open zolang je een P2P systeem gebruikt. Alle info wordt door de client verzonden en kan dus heel makkelijk aangepast worden, zonder dat die via een server controleerd wordt. Het enige wat ze kunnen doen is de client zelf detectie in te bouwen. Maar dit is erg lastig zonder false positives te krijgen of zonder performance hit.
Aan de andere kant, stel je eens voor dat je alle dingen die je wil hebben wel volledig moet grinden ipv geld krijgen van hackers... De prijzen zijn echt belachelijk hoog geworden, terwijl de de hoeveelheid geld die je met een Sharkcard krijgt AFAIK niet meegestegen is.
Met de laatste paar grote updates is het echter wel makkelijker geworden om geld te verdienen.

Met de biker businesses en de Import/Export kan je makkelijk 1 a 2 miljoen per dag verdienen.
Ik heb hetzelfde. Speel altijd het liefst solo (uitzondering WoW) om even te 'ontsnappen' aan de alledaagse troelalala. Heb al een druk genoeg sociaal leven, dat hoef ik niet ook nog eens in games te hebben.
Dat kan ik mij dan weer goed voorstellen inderdaad, daar heb ik gelukkig de offline optie voor op mijn PS4. Dat gebruik ik inderdaad wel eens. Maar alsnog ga ik dan wel online spelen, vind die AI bewegingen en voorspelbare dingen altijd zo saai. Terwijl als je tegen mensen online speelt er toch meer uitdaging in zit.
Denk dat het ook verschilt naar gelang het type van de game. Shooters zoals CoD & BF komen natuurlijk pas online echt tot hun recht. RTS en RP games, maar ook indie games, kunnen offline veel meer verwonderen.
Ook met vrienden speel ik liever de offline Single Player. Ik speel dan met een maat om elke zoveel dood of ieder een missie ofzo.

Ik speel echt niet graag online en dat geldt eigenlijk voor elk spel.
Niet ieder vriend heeft GTA V voor de PC of heeft op Xbox/PS4 een online abbonement, maar ik ben ook 22 jaar en rond die leeftijd speelt men af en toe een spelletje maar geen online gaming, tja in de derde jaar van het hbo kom je eigenlijk geen gamers meer tegen. ;)
Waar je op de middelbare school praktisch drie keer per week een spelletje werd gespeeld gaat dat nu eigenlijk niet meer. ;(
Maar er wordt wel met vrienden Fifa gespeeld (=een keer per maand, en helaas door verschillend rooster, opleiding en school zie ik mijn vrienden eigenlijk nooit.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 8 februari 2017 09:04]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk praktisch geen mp speel, maar die van GTA V was echt wel top. Wat hierbij geholpen heeft was wel dat er om mij heen veel mensen tegelijk waren begonnen en we een leuk groepje hadden. Na een periode hielden steeds meer op, en werd het saaier... inmiddels speelt iedereen weer op de Ps4 ipv ps3... behalve ik :p, daar ik nu een pc heb :*)
Ik speel GTA überhaupt amper meer vanwege de MP (SP speel ik sowieso weinig). Ze hebben het echt verpest met die Sharkcards, of in ieder geval de prijs ervan.

Hackers die geld naar random mensen schoten waren de Robin Hoods van de servers. Zonder dat is het puur keihard geld farmen en diezelfde jobs ben je ook redelijk snel op uit gekeken.

Het kan erg leuk zijn, lekker samen kloten, maar dan moet je wel eerst wat geld hebben gehad om beetje toffe auto's e.d. gekocht te kunnen hebben. Die prijzen van zo'n jacht of zakelijke jet, om te janken
Er zijn glitches, in ieder geval voor de PS4 en XB1, worden wel snel gepatched maar heeft mij nu al 70 miljoen opgeleverd ofzo :D Want dat ben ik wel met je eens, als je gewoon alles wil doen wat je wil doen, is dat een stuk leuker met een berg geld! :)
De multiplayer zijn los staande missies waar je geld en xp meer verdient, en dat is zeker ook heel leuk met vrienden en een headset op.

Maar de singel player vind ik ook geweldig omdat je dan echt een verhaal ( zeg een misdaad film ofzo bij GTA) dan zelf speelt.
Dat kan online niet evenaren, maar de singel player kan online weer niet evenaren.

Het is gewoon belangrijk dat er met beide wat gedaan word, ik zou singel player DLC ook gewoon direct kopen, en vind het ook jammer dat auto,s Enzo van online niet ook in de offline mode gebruikt kunnen worden.
Persoonlijk kan online me ook vaak gestolen worden. GTAV heb ik veel gespeeld, ook online maar uiteindelijk ben ik het wachten op connectiviteit zat, of de mensen die je plezier lopen te vergallen. Voor velen is een GTA achtige game lekker om af en toe een uurtje of wat in aan te kloten, dan voegt het online deel niets anders toe dan ergernissen.

Als je op een zinnige manier online coop wil doen ben je vaak weer een hoop extra tijd kwijt terwijl je single player dan al lang met je tank over nietsvermoedende burgers heen aan het rijden bent.
Stukje tijd - Multiplayergames zijn vaak 'grind-heavy' -> Wil je er echt goed in zijn, moet je er veel tijd in steken.

Tevens game ik tegenwoordig weinig aan een stuk, qua tijd, maar zijn er nogal wat onderbrekingen. Ook dat werkt niet denderend in multiplayergames :) Ik vind het fijn bij een singleplayergame zoals GTA V dat ik de controller gewoon even vijf minuten weg kan leggen om me op iets anders te focussen.

En indien je het dan over 'gamen in vriendengroep' hebt -> Ik hou er ook niet van als gamen een 'verplichting' is. 'Hey, dinsdagavond, 21:00, online, want we gaan x doen' is niet ontspannend voor me :) ik game af en toe gewoon als het me uitkomt. En dat werkt het beste in singleplayer.
De keren dat ik GTA Online speelde, werd ik constant geganked door irritante spelers. Je kan niet rustig rondlopen of je ding doen, want je wordt dan overreden, gesniped of gebombardeerd. Er zijn heel veel mensen die niets met online gamen hebben en graag een singleplayer - of co-op ervaring willen hebben.
Ik snap dat mensen dat als een nadeel zien, maar dat vind ik juist zo leuk aan GTA. Je moet constant maar dan ook echt constant achterom kijken. Je haalt niet zomaar je import / export ( auto's of pakketten ) missies, omdat er altijd mensen op je aan het loeren zijn. Anders kan je die import / export missies met 2 vingers in de neus halen.
Ik zou graag meer willen genieten van de GTA V MP, maar ik loop tegen het feit aan dat ik nagenoeg non-stop tegen cheaters staan die er hun sport van maken om de servers te verpesten.

Daarnaast heb ik ook het gevoel dat ik ontzettend lang moet wachten voor een event, waarbij ik eigenlijk nooit medespelers vind. Dan reed ik naar een event marker toe, en dan zat ik daar maar te wachten op andere spelers die er nagenoeg nooit waren. Dus die twee factoren zorgden er bij mij voor dat ik de GTA V MP echt niets vond toevoegen.
ik speel ook veel liever solo ik heb dan ook de laatste series van battlefield, moh en titanfall allemaal links laten liggen omdat ik die multiplayer gewoon niks vind en dat komt omdat ik niet "goed" genoeg ben in deze games om competatief te zijn waardoor ik al snel lelijke woorden mijn kant op zie komen omdat ik niet zo "goed" ben als de rest online is zo enorm hoog verwachtings patroon dit had ik al in WoW dat ik ook al liever niet mee ging in raids en dergelijken omdat je vaak genoeg sh*t naar je char kreeg gegooid omdat je het even niet bij kon houden en nu met alle online chat middelen lijkt me dit niet veel minder geworden ?

ik hou het dan ook lekker bij games die een goede single player ervaring hebben en ik heb GTA5 dan ook zo goed als uitgespeeld (aftiteling gezien) in single player modus

p.s. ik ben dan ook geen hardcore gamer maar meer een casual gamer!
[...]


Altijd als ik dit lees, vraag ik mij weer af hoe dat komt. Wat vind je niet leuk aan het online gedeelte dan? Ik vind het namelijk echt veel en veel beter als de single player.
Ik ben ook het zelfde, ik speel ook veel liever single player mode, mij doet het online gamen niet zo veel, en ja ik speel soms wel spellen online, zo als Stellaris, maar dan alleen met familie en vrienden, niet met vreemde mensen, dat doet me niks, en dan het liefs met elkaar tegen de computer.
Netcode van GTA na GTA 2 is altijd pure bagger geweest. Online GTA V vond ik best leuk hoor, maar de oneindige laadschermen simulator raak je snel zat.

Singleplayer? Laden tussen twee characters binnen letterlijk 3 seconden. Online? Mag van geluk spreken als je het binnen 2 minuten haalt, áls het überhaupt ingeladen wordt.
Eerlijk is eerlijk, ik heb het spel al bijna een jaar niet meer opgestart. Maar het stond op m'n SSD en hebben glasvezel, dus tenzij er bepaalde truucjes zijn (die ik niet, en anderen op de lan-party ook niet, kon vinden) was het gewoon echt schijt.

Maar misschien dat het onderhand beter is, geen idee.

Overigens is 30 seconden ook al echt niet meer van deze tijd, gezien je exact dezelfde wereld in single-player in 3 seconden in kan laden wat betekent dat het spel blijkbaar 27 seconden nodig heeft om de lobby te createn/joinen en met de andere spelers te connecten.
Ja komt door de gebruikte techniek. Take Two gebruikt P2P, net zoals met torrents. Waarom is 30 seconden niet acceptabel? Battlefield 1 is ook 20 seconden ofzo.
Net wat je gewend bent gok ik. Als je vanaf Dota 2/Counterstrike/<blizzard spel> en eigenlijk gewoon 80% van steam's library komt, dan zijn laadtijden van 30 seconden echt hilarisch (traag).
Ik vond de inhoud van het spel sowieso erg tegen vallen.
Eerdere GTA's of RDR's heb ik nooit gespeeld maar door alle ophef erover en omdat open world games mijn voorkeur hebben heb ik GTA V gekocht.
In het begin is het spel erg indrukwekkend. Grote wereld, aardige graphics, veelzijdige SP.
Maar als de SP gedaan is valt erg nog maar erg weinig te doen. In die enorme wereld met al die NPC's is er amper nog interactie en totaal geen verhaal meer.
Waar dit spel naar mijn idee enorme mogelijkheden heeft hebben ze daar totaal geen aandacht aan besteed. Een spel waarin je alleen maar (doelloos) auto's steelt, NPC's dood maakt en prostituees met je kleren aan onzichtbaar droogneukt is naar mijn idee het bedrag wat ze er voor vragen niet waard.
Ik geef met liefde ¤ 60 uit voor een spel als Skyrim, waar je na 100 uur spelen nog steeds nieuwe dingen ontdekt en je redelijk eenvoudig kan modden.
Als GTA VI inhoudelijk niet veel en veel beter is krijgt Rockstar van mij geen geld meer.
Klopt, qua dat zijn het verschillende paarden inderdaad. Skyrim heeft een hoop meer content; quests en gebieden die je na 100 uur nog tegen kunt komen. Daarom vind ik het ook een fantastisch spel.
Echter, wat GTA heeft, en wat Skyrim niet heeft, is dat ik nu nog steeds GTA aan kan zetten (na grofweg 200 uur) en nieuwe dialogen kan horen van mensen die over straat lopen. Skyrim is qua dat een mooi poppenkast, maar nog steeds een poppenkast. GTA heeft minder inhoud qua verhaal en missies, maar is een stuk mooier en levendiger aangekleed. Ik bedoel overigens niet mooier qua graphics, maar gewoon dat de illusie bestaat dat mensen een eigen leven leiden. Bij Skyrim is het veel meer "Took an arrow to the knee".
Het is eerder het tegenovergestelde.
In Skyrim hebben NPC's een leven. Een simpel geprogrammeerd leven wel, maar je kunt ze volgen van 's ochtends to 's avonds terwijl ze verschillende dingen doen.
In GTA is het kanonnenvoer.
Het kan nog zo mooi zijn aangekleed, als je er niets mee kunt doen is dat de poppenkast.
Ja, dat zie ik dus anders : ) Zoals ik zei; ik vind Skyrim geweldig, maar als ik met 10 onbelangrijke NPC's heb gepraat heb ik vrijwel alle dialogen gehoord. Bij GTA is dat anders. Er is misschien minder interactie, maar wanneer je door de wereld loopt krijg je zoveel verschillende dialogen (mensen die bellen etc.) te horen dat je het gevoel krijgt dat ze een leven hebben.
Bij Skyrim doen ze inderdaad iets de hele dag door maar daar zie ik zo snel doorheen dat het voor mij niet meer echt voelt. Het zijn allebei poppenkasten natuurlijk, maar mij gaat het om welk gevoel je er bij krijgt.

Overigens moet ik Skyrim echt nog maar eens uit de kast halen : D Opeens toch wel weer zin in.
Het gevoel wat ik de eerste keer bij de SP kreeg was dat ik in een interactieve film zat (zeker als je af en toe naar FP wisselt). Het aantal uren gameplay weet ik niet precies, maar qua entertainment-waarde kan hier geen Hollywood film tegenop (en daar betaal je ¤ 5 per uur voor ongeveer?)
Mee eens, maar vond de SP van GTA5 nog wel OK.
Eigenlijk hadden ze de MP juist links laten liggen (bijv belachelijke P2P systeem), maar nu ze er zoveel mee verdienen is het de focus geworden.
Ik vond de SP zeer tof, daarom vind ik het ook jammer dat er geen DLC voor is : ) Ik zou niet willen zeggen dat ze Online links hebben laten liggen. Het was een langzamer begin voor Online, maar de toevoegingen in SP en Online kwamen gelijktijdig, met extra zaken voor online. Later werden de toevoegingen uit Online niet meer in SP gebracht.
Ik vind het juist wel prima dat er geen DLC wordt uitgebracht bij zo'n spel. Het is al een supercompleet spel met een leuk verhaal dat wat mij betreft af is.
Daarnaast lees ik wel eens dat mensen vinden dat ontwikkelaars proberen een spel uit te melken door middel van DLC of juist expres content achterhouden om dat later uit te brengen.
Dat is hier in ieder geval niet aan de orde.
Je argument voor geen DLC is dat het spel al genoeg content heeft, of dat sommige devs spellen uit gaan melken dmv DLC. Dat vind ik niet echt goede argumenten als je het hebt over de wens naar meer, solide content. Waarom ik het bij GTA niet onlogisch zou vinden is omdat de DLC van GTA IV zeer sterk was, en qua verhaal en inhoud de basis van GTA IV alleen maar sterker maakte.
Ik ben het met je eens wat online betreft, te chaotisch en laggy voor mij. Daarnaast het afhankelijk zijn van een crew voor de online-heists... 2 van de 3 keer werkt het niet omdat mensen afhaken of niet eens joinen. Ik speel toch liever tegen een (simpele) AI dan mensen, het is voor mij vermaak, geen sport/competitie

Wat ik niet snap is dat je zegt dat ze SP links hebben laten liggen, heb me er toch de nodige uren mee vermaakt en ben net na een jaar opnieuw begonnen. Wat DLC zou meer dan welkom zijn, maarja tegenwoordig moet alles online.
Oh sorry, ik bedoelde niet dat ze de SP vanaf het begin links hebben laten liggen. GTA V is een enorme SP-wereld die genoeg vermaak biedt voor ~100 uur voor de gemiddelde speler, mijns inziens. Echter, toen Online meer geld op begon te leveren, toen is de SP gewoon in de vriezer gestopt. Updates vanuit de Online wereld (nieuwe auto's, wapens, kleren) werden gewoon niet meer aan SP toegevoegd.
Waarom zou Rockstar zich gaan focussen op de minderheid die het liefst SP speelt? 99% speelt alleen online. De enige reden dat ik GTA:V SP heb gespeeld is omdat ik alle GTA SP's gespeeld wil hebben.

Snap jouw punt wel, maar snap die van Rockstar ook, aangezien het gros van de GTA spelers alleen online speelt.
"en het is logisch dat bedrijven zoveel geld willen verdienen als mogelijk, maar ik vind het erg jammer." uit mijn originele bericht. Dus, waarom zouden ze zich er op focussen? Geen reden, heb ik ook nooit proberen te beargumenteren. Ik zei alleen dat ik het jammer vind.

Puur advocaat van de duivel. Je zou natuurlijk wel kunnen zeggen dat de meerderheid ook alleen online speelt omdat de SP geen content meer krijgt ; ) Als ze Online hadden geleverd toen het uit kwam, en na 6 maanden geen content meer leverden (zoals bij SP) zouden zoveel mensen het dan nog spelen?
Geen idee, je hebt een goed punt. Denk dat als er een DLC uit zal komen dat het veel gekocht gaat worden. Misschien zijn ze wel hard aan het werk aan GTA:6. We zullen het op dit moment niet weten, Echter weten we wel dat GTA Online op dit moment de focus heeft van Rockstar, wat dus ook veruit het meeste opbrengt.
Inderdaad. Ik had ergens eens gelezen dat Rockstar meer heeft verdient aan alleen GTA V Online dan aan alle voorgaande Rockstar spellen bij elkaar. In hoeverre dat waar is weet ik niet, maar ik zou het me wel voor kunnen stellen. Dan zou SP-DLC natuurlijk maar een fractie van de winst krijgen die Online krijgt. Dan snap je de redenering waarom naar Online zoveel aandacht naar toe gaat ook, maar voor mij is het nog steeds jammer : D
Hetzelfde gold voor Blizzard. Zij maakten van WoW ook een behoorlijke melkkoe, en toen dat echt af begon te nemen gingen ze pas weer nieuwe dingen, met wat meer risico, op de markt te brengen. Dus het is even kijken hoe Rockstar verder gaat met GTA Online, en misschien verwachten ze met RDR eenzelfde mate van populariteit te behalen op Online-gebied.
Een singleplayer DLC is nooit door R* genoemd, dat is alleen maar een ding wat al die verschrikkelijke gta youtube'rs roepen, met geen enkel feit om dat te ondersteunen, clickbaiting etc.

(vergelijkbaar, er is nooit iets geweest over een jetpack, die 'mural' is gewoon iets wat bestaat omdat het in de echte wereld ook bestaat, de enigste reden dat sommige mensen denken dat er een jetpack te unlocken is is door die verschrikkelijke youtubers)
Niet alleen de shark cards, simpelweg de verkoopcijfers van DLC uit het verleden. De single-player DLC voor GTA IV verkocht voor geen meter! Waar waren al die mensen die nu om single-player DLC vragen toen?!

De game was een flinke tijd uit, en de interesse was verschoven naar andere games. Mensen pakken schijnbaar toch niet zo snel een 'oude' game weer op om de single-player nog eens te spelen.

En daarnaast, slecht's een minuscuul deel van de GTA V spelers heeft alle content doorgespeeld, kijkend naar de achievement/trophy lijst. Dan heb ik persoonlijk zoeits van: speel die game nu eerst maar eens 100% uit voor dat je gaat zeiken om meer content.
Ik koop ze niet en ook niet nodigen om toch heel veel plezier te beleven aan het online spelen van GTA V.
Nog nooit een sharkcard gekocht.. Kan er mr nie inkomen in dat online gebeuren van GTA
Fantastisch natuurlijk voor Rockstar, 75 miljoen stuks is echt bizar veel. Maar voor mensen die alleen GTA spelen voor de singleplayer is het minder goed nieuws. Nu dat GTA online zo goed draait is de motivatie om SP content te maken niet zo groot meer.

Daarom had ik liever gezien dat de game sinds 2013 een dalende lijn had wat betreft spelers en verkopen. Want ik ben bang dat met GTA 6 nog meer aandacht voor online gaat komen :/
Over de GTA spelen heen is de SP altijd maar groter geworden in de basis versie. GTA V heeft enorm veel uren aan SP in zich en als men dat gewoon al maar kan evenaren in VI ben ik al heel tevreden. Al hoop ik wel dat we niet nog 5 jaar moeten wachten op een zesde deel.
Ik gok op 2019 voor een nieuwe GTA.

Ik vind de SP geweldig, maar qua content kan het toch echt niet tippen aan The Witcher 3. Voor mij is dat de benchmark van open wereld games geworden.
Vice city mag ook wel weer een keer, maar dan wel groter als de map toen, kwa sfeer een leuke map
Vice city met de skills van San andreas in een map ter grootte van GTA V
Alle content vanuit de multiplayer beschikbaar maken in de singleplayer en er zullen heel veel mensen gelukkig worden.
Yep, behalve Rockstar/Take Two. Die willen alleen maar dat mensen shark cards kopen, zodat ze kunnen paraderen in de duurste auto's. Ze hebben zelfs glitches gefixed die het mogelijk maakten om online dlc auto's naar SP te kunnen importeren. Ze willen de speler echt geen centimeter geven....
Ik denk dat GTA VI nooit komt .
alle focus zal nu liggen op de online omgeving van GTA en van RDR2
dat kunnen ze uitmelken tot in de eeuwigheid zeg maar. :+
Ik denk het wel, een tijdje geleden was Rockstar openlijk aan het zoeken naar een aziatische stad hiervoor.
Aziatisch ja? Nice. Ik dacht dat ze met GTA nooit buiten de USA wilde gaan.
London 69 alweer vergeten?

Daarnaast is Rockstar North (ontwikkelaar van GTA, vroegere DMA games) een brits bedrijf. Die hebben echt niet het patriotische gevoel om binnen de VS te blijven. En in een globaliserende markt moet je nu eenmaal verder durven kijken.
London 69 heb ik nooit gespeeld. (zo oud ben ik nou ook weer niet O-) )

Maar laten we het hopen. Ik denk dat GTA altijd binnen de USA blijft juist omdat de Britten dan lekker de Amerikanen "belachelijk" kunnen maken. :Y)
Noem je mij nou oud? :+
Dat komt ook omdat het meestal USA was, en dit een soort standaard is geworden. Er van afwijken is een grote stap, en kan heel anders uitpakken.
Je hoeft geen Shark Cards te kopen! Best fijn dat ze na 3 jaar een game nog steeds gratis nieuwe content geven.
Welke idioot heeft jou nou weer -1 gegeven? 7(8)7
Je hebt 100% gelijk, nog geen shark card gekocht en level 250 met 30 miljoen op de bank! :)
Tenzij ze een geheel nieuwe wereld uit gaan brengen als DLC, zie ik GTA 6 gewoon gebeuren. Op een gegeven moment ben je toch wel uitgekeken op een spelwereld namelijk.
Een andere verklaring voor de groei in 2016 kan zijn omdat GTA V lange tijd gewoon duur bleef.
Ik had GTA V op de 360 en wilde hem ook wel spelen op de Xbox One maar daar niet nogmaals de hoofdprijs voor betalen.
Toen deze in de aanbieding was heb ik hem aangeschaft. Waarschijnlijk ben ik niet de enige die zo heeft gedacht.
Ik heb hem 2 keer op de release date gekocht en voor de PS3 zelfs de duurdere versie in het metalen doosje. :D En nog geen spijt gehad. ( heb ik niet vaak met games! )
Ik heb inderdaad precies hetzelfde gedaan. Eerst op de PS3 gespeeld. Daarna in de Steam Sale op de PC aangeschaft afgelopen jaar.
Netjes. Rockstar is toch een van de meest betrouwbaarste uitgevers / ontwikkelaars (samen met Blizzard), waardoor je toch eerder geneigd ben een titel als GTA V nog eens voor je nieuwe console aan te schaffen.

Het blijft natuurlijk een kraker van een game.

Dat er geen Singleplayer DLC op de planken ligt is echter wel spijtig. Niet dat de huidige Singleplayer te kort schiet, verre van zelfs. Maar voor de mensen die niet de behoefte hebben on GTA online te spelen (is kwalitatief toch iets minder), is een vorm van een DLC toch wel gewenst.

Maar goed, even doorbijten en dan kunnen we met zn allen genieten van Red Dead Redemption 2.
En terecht, staat sinds 2013 bovenaan mijn lijstje beste games. De updates voor Online zijn erg leuk, dat er geen offline DLC beschikbaar komt vind ik niet zo erg. Ik heb offline de story modus iets van 5x uitgespeeld en deze blijft geniaal :)
Er zijn veel mensen die de game kopen om alleen maar de online versie met maatjes te spelen en raken de Story Mode niet eens aan. En dat is nou juist het meeste GTA van de hele game.
Het verdienmodel van Rockstar werd duidelijk, nadat de SP game ineens geen voertuigen uit de updates meer kreeg en dat de PS3 versie geen updates meer ontving en alleen de nextgen versies, waar de console spelers een abo'tje moeten hebben bij zowel Sony als Microsoft. Als je de nieuwe voertuigen wilde gebruiken, dan moest je linksom of rechtsom betalen. Het puntje gratis online spelen klopt niet helemaal. Je MOET namelijk de base game kopen, om online te mogen spelen. Het zal Rockstar een worst wezen of je de SP game speelt of niet. Daar hebben ze geen extra kosten meer aan en zullen alleen maar meer verdienen van die verkopen, die nodig zijn om de 'gratis' online game te spelen. En in die versie komen de mooie spulletjes uit, zodat mensen shark cards willen kopen. Indien men in SP ook grote garages met alle auto's kon krijgen, dan hadden er minder mensen online gespeeld en dus minder kans op shark card sales. Feitelijk gezien, dus zonder fanboy pet op, is het krom dat de 'gratis' versie van alles krijgt, terwijl de versie die je werkelijk betaald hebt geen ondersteuning meer krijgt.
Natuurlijk zijn er veel spelers die eindeloos kunnen grinden in de online game en nooit een extra echte cent hoeven uit te geven aan online spelen. Die menen dat je echt geen shark cards hoeft te kopen. Als elke speler dat zo zou doen, dan had Rockstar de stekker allang uit de online game getrokken, of de dlc betaald gemaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*