Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo Switch heeft geen browser bij release

Door , 327 reacties

Als de Nintendo Switch op 3 maart uitkomt, heeft het apparaat geen internetbrowser. Nintendo-president Tatsumi Kimishima zegt dat in een interview met Time. Mogelijk komt er later wel een browser, maar wanneer is niet duidelijk.

In het interview zegt Kimishima dat Nintendo al zijn inspanningen heeft gericht op het maken van een 'geweldig gameplatform'. Of er later wel een browser komt zegt hij niet, maar de topman stelt dat de functionaliteit bij de release afwezig is. Daarmee lijkt de consolemaker de optie open te houden om later browsefunctionaliteit toe te voegen. Eind januari maakte Nintendo bekend dat de Switch bij de release ook geen streamingdiensten voor films en series ondersteunt.

In het interview gaat Kimishima ook in op het succes van de mobiele games die Nintendo tot nu toe heeft uitgebracht. Hij vertelt dat Fire Emblem Heroes meer dan een miljoen keer is gedownload en dat de free-to-play-game tot nu toe vijf miljoen dollar heeft opgebracht. Het spel verscheen op 2 februari voor Android en iOS. Fire Emblem Heroes is gratis te downloaden, maar bevat microtransacties.

Kimishima zegt dat Nintendo experimenteert met verschillende verdienmodellen voor mobiele games. Zo bevat Fire Emblem Heroes microtransacties, terwijl bij Super Mario Run met één in-appaankoop de volledige game gekocht kan worden. De Mario-game is 78 miljoen keer gedownload en Nintendo hoopt dat meer dan 10 procent van de spelers voor het spel zal betalen. Dat is nog niet het geval, maar volgens de topman is Nintendo 'over de helft' van die doelstelling.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

8 februari 2017 08:19

327 reacties

Linkedin Google+

Reacties (327)

Wijzig sortering
Ik snap niet dat hier veel mensen boos om worden. Ik heb een Xbox, Xbox 360, PlayStation 4 en een Wii gehad van de afgelopen twee generaties. De keren dat ik de browser gebruikt heb, is werkelijk waar op één hand te tellen en dat voor de afgelopen 8 jaar ofzo. En dat is één gebruikerservaring maar ik vermoed dat dit voor ten minste 95% van de mensen geldt. Waarom? Omdat het zijn game devices. Ze zijn primair bedoeld om erop te kunnen gamen en niet om te internetten. Laat de ontwikkelaars zich focussen op een platform te geven waar je zo goed mogelijk games op kan spelen. Een console zal nooit zo goed browsen als een computer, laptop, mobiel of tablet. En nu is met de Switch de scheidslijn tussen console en tablet wat aan het vervagen, maar het blijft primair een apparaat waarop gegamed gaat worden. Dus lekker belangrijk dat Nintendo er geen browser op telt. Ik heb liever een goed game platform waar geen tierelantijntjes aan zitten, dan een middelmatig game platform met onnodige randzaken als een browser.

Ik hoop dat Sony en Microsoft dit voorbeeld ook gaan volgen. Moet je nagaan. Als Sony/Microsoft misschien de tijd niet in de browser had gestopt, dan hadden ze misschien (sneller) backward compatibiliteit kunnen inbouwen. Iets wat IMO veel nuttiger was geweest.
Ben het met je eens dat een browser niet essentieel is voor de gebruikerservaring van een console, zo ook de Switch.

Wat ik me wel kan voorstellen, is dat de gebruikerservaring met de Switch meer uitnodigt om features zoals een browser te gebruiken. Bijvoorbeeld stel dat je bij Zelda: Breath of the Wild vast zit. Druk even snel op de homescreen, open de browser en bekijk een walkthrough die je weer verder helpt.

Omdat de Switch een tablet vormfactor heeft, kun je een stuk sneller even een adres intypen en terug naar de game dan met een controller. Hopelijk brengen ze uiteindelijk toch nog een browser naar de Switch, al is het maar voor sporadisch gebruik.
Je vergeet dat de switch een tablet is en mobiel. Dus de vergelijking met xbox en playstation gaat niet echt op. Mensen nemen de switch mee en dan is het niet kunnen browsen best wel waardeloos. En netflix werkt ook al niet.

Voor 300 euro met een paar launch games maakt nintendo het wel heel erg mager...

[Reactie gewijzigd door Spam op 8 februari 2017 10:42]

De switch ziet eruit als een tablet, maar het is geen tablet. Er zat toch ook geen browser op de Playstation Portable, of op je Gameboy Color?

Daarnaast lijkt het me een hele onveilige optie. Browsers hebben regelmatig updates nodig om bijvoorbeeld nieuwe CSS functionaliteiten te kunnen bieden. Maar ook simpelweg omdat er lekken in zitten. Als straks je Switch kan worden gehackt omdat je een gehackte website hebt bezocht dan heb je de poppen weer aan het dansen. Ik vind het prima dat gameconsoles niet kunnen worden gebruikt om mee te surfen. Wil je internetten dan trek je dat andere apparaat maar uit je broekzak.
Jawel hoor, de PlayStation Portable heeft een browserfunctie.
Om vergelijking van een GameBoy Color erin te gooien is wel aan de aparte kant van je ;)

Hoe Nintendo de Switch gepresenteerd heeft, dat het draagbaar is waardoor de meeste ervan uitgaan dat het inderdaad als een tablet gebruikt kan worden is het inderdaad logisch dat het voor de meeste een tegenvaller is dat het geen browser heeft bij release. Ik ben het inderdaad met je eens dat er daarvoor wel updates nodig zouden zijn, maar tegenwoordig zijn er ook al indoors bij games zelf. Kijk maar naar de PS Vita.
Niet bij launch.
Op de PS vita zit gewoon een browser die redelijk werkt hoor.
De PSP heeft al sinds de 2.00 update een browser. De PS Vita ook... Vaag die Nintendo gameboy color maar dat zal wel aan mij liggen.
De 3DS heeft zelfs een browser. Je eerste standpunt is daarmee meteen moot. Ja, browsers kunnen onveilig zijn, daarom moet je het bijhouden en updaten. Of de Switch gehackt kan worden is een tweede verhaal, een derde is wat hackers met je switch willen gaan doen (gezien het een gesloten platform is). Gehackt worden is niet het probleem bij dergelijke security leaks, niet n1 althans, het apparaat zelf hacken is waar Nintendo bang voor is. Dat is waarschijnlijk de reden ook waarom er geen browser is.

ps. Grappige is dat de switch voor mij, en ik denk vele anderen, alleen interessant is als het gehackt kan worden (lees: jailbreaked for homebrew). Met een homebrew browser/image zou heel wat dingen wat nu gesloten is wel mogelijk zijn en kan je er dus een prima multimedia device van maken. Zonder dergelijke functionaliteit is de Switch niets meer dan een overhypte 2DS met meer rekenkracht, maar nog steeds minder dan de drie/vier jaar oude consoles van de concurrent, die je kan aansluiten op je beeldscherm.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 8 februari 2017 15:17]

Overhype'te 2DS?
Leg mij dat DS gedeelte even uit graag.
Volgens mij is letterlijk de enige connectie tussen de 2 dat ze mobiel zijn. Erg vreemd statement...
Een handheld (2DS. omdat de switch geen 3D heeft), met meer rekenkracht die je op een beeldscherm kan aansluiten vind ik een goede analoog. 2DS kan ook geen netflix, heeft wel een browser maar goed, en de software was - voordat homebrew applicaties mogelijk was - ook aardig beperkt. Ja grafisch is de switch een soort van Wii-u on steroids maar het is nog steeds kinderklasje als je vergelijkt met de nu al 3 tot 4 jaar oude consoles (!) van de concurrent.

En Overhypt is wel logisch, lees te veel mensen die positief over de switch zijn terwijl het de slechte launch ooit zal hebben (3 of 4 titels! Waaronder maar 1 echte goede game namelijk zelda, wat een poort is van de Wii-u).

Nintendo had gewoon moeten wachten tot Nvidia hun pascal tegra chips klaar had en dan gelijk met een dikke launch moeten komen. Gooi Bayonette 2 erbij, een mario party game, misschien SF5 en een FiFA titel, dan zou het verhaal wel anders zijn geweest. Nu lijkt het alsof de console gerusht wordt. Nee je hebt gelijkt, het is een belediging voor de 2DS om het te vergelijken met de switch. De 2DS had tenminste geweldige titels al klaar liggen toen hij uit kwam.
Switch heeft nog steeds geen 2 schermen. Opnieuw, leg uit.
Eerst is het een handheld, daarna vergelijk je het weer met home consoles. Wat is het nou?

En "Je hebt gelijk?" "Belediging voor?" Waar ga je naartoe met je verhaal.

2DS was uberhuaupt geen launch console, maar een gestripte 3DS. Logisch dat er bakken met games waren. Als je dan wil vergelijken moet je de 3DS launch gebruiken....
Waar gaat jouw 'tegen argumenten' over? Omdat de DS een dual screen heeft, is het opeens niet meer een handheld console en vergelijkbaar met andere handheld consoles (die je wel of niet aan de beeldbuis kan hangen)? Het 'unieke' van de Switch is dat je van ene scherm naar andere kan verplaatsen ('hybride' console), maar tot daar gaat het. Kunnen we of mogen we de switch niet meer vergelijken met de 3DS dan of de PS4/X1? Tuurlijk wel.

En ja, de 2DS had al een dikke library omdat het een gestripte 3DS is - daarom dat ik zeg dat op dat punt de vergelijking niet helemaal op gaat. Ik zeg het misschien met wat vernijd, omdat ik teleurgesteld ben, maar ik zeg het omdat de 2DS (en 3DS) gewoon betere launches had dan de Switch en daardoor een betere koop is geweest voor de meeste. Echte Nintendo fans hebben toch al de Wii-U, dus voor Zelda hoeven zij de switch niet te halen. De Switch lijkt mij verder merendeels een handheld console te worden, die je soms op je tv gaat aansluiten (helemaal als je niet netflix erop hebt), met als USP dat je op dat scherm ook local multiplayer kan doen - het enige echt interessante aspect van de switch voor mij. De vergelijking is misschien dan beter met de PSP VITA, maar dat is van de concurrent - vandaar dat ik de 2DS heb gekozen (het lelijke eendje van de verder geweldige 3DS line up).

Het punt is, buiten de hype om is de Switch gewoonweg niet bijzonder genoeg (zoals de 2DS was, wat een lelijk en onnodig ding was vergeleken met een 3DS), Nintendo had er veel meer uit kunnen halen - zowel op hardware niveau (door te wachten) als op software niveau door meer mee te gaan met de tijd, voor mij part met Google samen een unieke android gebaseerde OS erop laten draaien. Infact, Android is gratis, ze konden een eigen kernel erom heen bouwen en ipv google apps dus nintendo apps erop te zetten (daar vraagt Google namelijk licentie voor)

Het zijn uiteindelijk toch zulke dingen wat er voor gaat zorgen of de Switch in een long run succesvol wordt of niet. Waarom was de PSP bijvoorbeeld zo succesvol? Omdat je naast games ook video's erop kon kijken en muziek erop kon spelen! Het was de eerste handheld console die ook als multimedia speler fungeerde. Dat extra mist de Switch gewoon en dat is jammer en een beetje buiten deze tijd. De Switch KON de plek van de tablet in huis overnemen en werkelijk een positie in iedereens woonkamer veroveren. Nu zal het naast de normale tablet moeten leven en is het dus veel minder interessant voor mensen die niet alleen willen gamen maar ook gewoon tablet functies willen hebben. Dit is een bewuste keuze geweest van Nintendo, en dat hoefde niet. Ze hebben in mijn ogen zichzelf in de voet geschoten met deze keuze.

En wil je werkelijk de 3DS launch gebruiken als vergelijking?

https://en.wikipedia.org/...launch_games#Nintendo_3DS

Pak je wel de Europese, dat is wel wat meer dan 3 spelletjes he. Het heeft ook nog eens de twee 'must' genres voor een launch (in Europa) namelijk een voetbal game en fight game. Fifa op launch day had geweldig kunnen zijn voor de Switch - net als SF5 of SSB.

De hoofdreden van mijn, en andere, geklaag is dat Nintendo gewoon veel meer uit de Switch (launch) had kunnen halen. Nintendo heeft een ENORME library van games en het had op de Switch (als het niet fysiek kon, dan digitaal) zowel 3DS games als WIi-U games erop kunnen laten poorten zodat er gewoon een stevig launch(jaar) zou zijn. Een super mario pack, met alle mario games van de 3DS erop (als Mario All Star van de SNES), Bayonetta 2, Mario games van de Wii-U. Al is het via de digitale weg alleen, al wordt het door de switch ge-emuleerd (bij 3DS spellen). Combineer dat gemis, een zielige launch line up, met beperkte functionaliteit en wellicht begrijp je mijn post beter. Het bied veel te weinig aan, helemaal voor de (hoofd)prijs wat ze vragen
Mijn tegenargument was en is nog steeds dat Switch en 2DS weinig met elkaar gemeen hebben, behalve dat ze mobiel zijn (lees eerste comment). Daarom vond en vind ik vergelijk raar.

Switch heeft geen 2 schermen, wat de essentie van de DS lijn.
Klaar. Dat was het. En dat legde je naar mijn mening niet goed uit.
Wat ik echt niet snap, is dat het ding geen 3DS games support (eventueel gewoon zonder 3D). Het is toch een mobiel game platform? En daar is ook al een enorme library games voor... Gemiste kans. Zeker omdat ze twee werelden willen verbinden. Maar feitelijk doen ze daar niets mee: Juist in de mobiele markt zijn ze met de 3DS sterk. Erg jammer.

In het verleden deden ze wel backwards compatibility, de GBC games konden ook in de GBA, enz. Ik durf zelfs te zeggen dat het behoorlijk aan de naam en faam die Nintendo bij gamers heeft, heeft bijgedragen..
Andere architect, betekent waarschijnlijk dat ze OF een 3DS engine/core moeten inbouwen (zoals de Phat PS3 het had om PS2 games af te kunnen spelen) OF dat ze het moeten emuleren.

Ik had het ook tof gevonden hoor, zou ervoor hebben gezorgd dat de Switch stukken aantrekkelijker zou zijn dan het nu is. Ook zou ik backwards capability met de wii en wii-u (zolang games met pro controller kan worden gespeeld) erg fijn hebben gevonden. Nintendo wilt echter liever remakes maken, waar ze veel te lang over doen, om max profit te behalen. Bah, de Switch had zoveel meer kunnen zijn als Nintendo niet zo blind was. Open platform is wat we willen, zo kunnen Indy games makkelijker ervoor uit komen, zo kan je ermee doen wat je wilt EN Nintendo games erop spelen. Nu is het een compacte Wii-U geworden, zonder gare controller of een krachtige 2DS die je op je tv kan aansluiten.
Open platform is wat we willen
Een PC dus.

Waarom verlang je van Nintendo een open platform als de andere consolemakers ook geen open platform aanbieden?
Ik bedoel niet meteen dat het volledig open is, maar wel voldoende dat bepaalde apps erop kunnen draaien. Het is verdomd gebaseerd op een apparaat dat op android draait. Netflix en/of Kodi erop zou gewoon geweldig zijn. En ook, waarom vergelijken met de andere consolemakers (die wel netflix hebben en een browser), wanneer jij beter dan hun kan zijn? Ik dacht juist dat Nintendo zich wou diffunderen.

Een portable home console met scherm zou perfect zijn voor netflix (en/of Kodi). En als het werkelijk nog meer open zou zijn, zouden alleen maar meer mensen het kopen. Een echte gaming tablet is een gat in de markt die Nintendo KON vullen, maar het niet deed. Nu is het een gaming tablet zonder de verwachte functies van een tablet. Beetje alsof apple weer een ipod, die je ditmaal met een dock op je tv kan aansluiten, gaat uitbrengen en dat gaat bombarderen als een innovatief iets terwijl je al smartphones hebt die hetzelfde doen.

Het is voor mij gewoon een gemiste kans, en ik denk dat vele het uiteindelijk ook wel zullen zien. Ik vind het ook arrogant van Nintendo. Ze zullen alleen zichzelf in de vingers snijden door hun patform zo erg gesloten te houden.

Vergis je namelijk niet, je hebt al tablets waar je al op kan gamen zoals de surface pro lijn en de chinese i-cube 7/9 lijn. Met nieuwere chips zal dat alleen maar beter worden en voor je het weet heb je tablets die op 720P die nieuwere games op 30-60FPS zullen draaien (en die gewoon windows 10 hebben). Die kan je met een HDMI kabel ook zo aansluiten op je beeldscherm en via bluetooth gewoon een PS3/4 en Xbox 360/1 controller op aansluiten. Wat maakt de Switch dan zo geweldig? Puur voor de nintendo games nu - verder niets.

Ik heb alle nintendo consoles - minus de virtual boy - gehad tot de Wii. De gamecube was voor mij dan ook de laatste goeie Nintendo console. De switch had (en heeft nog) potentie, maar hoe het nu eruit ziet hoeft het voor mij niet. Ik wacht anders nog wel even door totdat surface pro achtige tablets sterk genoeg zijn voor een game als Dark Souls 3 of Witcher 3, heb een gevoel dat dat niet zo lang meer gaat duren.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 9 februari 2017 11:35]

Het is verdomd gebaseerd op een apparaat dat op android draait.
De Switch heeft een Tegra chip. Dat er Android-apparaten zijn die ook Tegra chips gebruiken wil niet zeggen dat de Switch gebaseerd is op een Android apparaat. Een PS4 met een x86 architectuur heeft toch bijv. weinig te maken met Windows?
Netflix en/of Kodi erop zou gewoon geweldig zijn.
Wat weerhoudt Netflix en/of Kodi om een applicatie te maken en die beschikbaar te stellen in de eShop?
Vergis je namelijk niet, je hebt al tablets waar je al op kan gamen zoals de surface pro lijn
Ja, ik weet dat je op een Surface Pro kunt gamen, maar ik geef toch de voorkeur aan m'n Wii U, 3DS of desktop PC.
Wat maakt de Switch dan zo geweldig? Puur voor de nintendo games nu - verder niets.
Niet alleen de games, ook het gemak. Zo zitten er controllers bij. Die controllers kun je aan het scherm hangen om 'm als handheld te gebruiken (dat zie ik me niet zo snel doen met m'n Surface). Die controllers kan ik er af halen en comfortabel uit elkaar gebruiken zoals de Wiimote en Nunchuk (maar nu met meer vrijheid gezien er geen kabel meer tussen zit). Die controllers hebben motion sensors (iets wat je niet zo vaak terugvindt in controllers voor de PC) wat zeer handig is voor zaken als gyro-aiming (zoals in Splatoon en OoT3D).
Kijk, je mag het prima vinden de Switch hoor, voor mij is het voor nu alleen teleurstellend. Wii spellen heb ik gelukkig kunnen emuleren op mijn PC, ik zal de Wii-u waarschijnlijk ook wel halen als hij voor een prikkie te koop is en hetzelfde geldt voor de Switch (dus over 3 -4 jaar). Maar je kan toch niet erom heen dat Nintendo heel wat potentie aan het afbreken is? Waarom geen browser? (veiligheidsissue -> hierdoor is de 3DS gekraakt) Waarom geen Netflix? Luie devs en waarschijnlijk omdat de switch gerushed wordt. Zelfde geldt voor de launch titels. Zou geweldig zijn als de Switch Wii-u backwards compatible was, al is het alleen via de digitale weg. Dan heb je het erg gesloten en ouderwetse platform van Nintendo, meer in mijn ogen dan de PS en Xbox die heel wat connectiviteit gemak vaker eerder beschikbaar heeft.

By the way, x86 niets te maken met windows? Juist doordat het dezelfde platform is, kunnen games makkelijker geport worden van het ene naar het andere. x86 is zowel een zegen voor de PS4 (makkelijker te developen) als PC (makkelijker om er naar toe te porten). Het is een zegen voor developers en consumenten.

[Reactie gewijzigd door Sankara op 9 februari 2017 12:47]

Waarom geen browser?
Kwestie van kosten-batenanalyse.
Waarom geen Netflix?
Netflix zelf zou hier zelf initiatief kunnen tonen.
Zou geweldig zijn als de Switch Wii-u backwards compatible was, al is het alleen via de digitale weg.
Heb je ook een realiseerbaar plan hoe de Switch backwards compatible zou kunnen worden gemaakt?
Dan heb je het erg gesloten en ouderwetse platform van Nintendo, meer in mijn ogen dan de PS en Xbox die heel wat connectiviteit gemak vaker eerder beschikbaar heeft.
Gesloten en ouderwets in welk opzicht?
By the way, x86 niets te maken met windows? Juist doordat het dezelfde platform is, kunnen games makkelijker geport worden van het ene naar het andere. x86 is zowel een zegen voor de PS4 (makkelijker te developen) als PC (makkelijker om er naar toe te porten). Het is een zegen voor developers en consumenten.
Maar er moet alsnog geport worden. Je deed het voorkomen dat je zo wat klakkeloos een Android applicatie op een Switch kunt dumpen en dat het dan maar moet werken.

Als het allemaal zo simpel was, dan zou een MacOS programma gewoon onder Windows draaien en een Windows applicatie onder Linux. We hadden dan ook geen app-gap voor smartphones met Windows Phone 8.1/Mobile 10, want he, het is gewoon een apparaat gebaseerd op de ARM-architectuur nietwaar? Daar draait zonder moeite een iOS of Android app op.
Gesloten in de zin van dat je niet, althans met de wii zo ver ik mij kan herinneren, dingen als facebook en twitch erin verwerkt. Filmpjes uploaden etc. dat is de connectivity dat ik bedoel en wat bij deze tijd hoort. Je hebt ook dat hele 'mii' gebeuren, wat Nintendo's eigen (gesloten) social media variant is. Gesloten dus en ouderwets (niet mee gaan met de tijd).

En klakkeloos poorten heb ik nooit gezegd, maar poorten van de huidige consoles naar de ander of PC is nog nooit zo makkelijk geweest.

Verder bedoelde ik meer dat Nintendo zijn nieuwe OS had kunnen baseren op android, maar dan met een nintendo store - beetje zoals de chinezen het ook doen. Bootloader kunnen ze gewoon locked laten, maar het apparaat zou zo al veel vrijer zijn. Probleem is echter dat het dan niet volledig Nintendo is natuurlijk, dat willen ze niet. Wie weet leren ze hun les na de switch wel.
De PS Vita had toch ook een setup waarbij mensen Playstation games op hun Vita konden spelen & vice versa? (Heb beide devices nooit gehad dus correct me if i'm wrong) waarom zou Nintendo het dan niet kunnen?

Hoe dan ook; zoals het er nu uit ziet is de Switch echt een heel beperkt apparaat. Elk artikel over de Switch in de afgelopen weken gaat over ontbrekende functionaliteit. Geen browser is ook zo'n dingetje wat toch weer jammer is..
Tja, aan de andere kant, een mobiele telefoon heeft iedereen haast wel mee tegenwoordig en anderen wellicht een tablet ook nog. An sich zijn er dus wel voldoende alternatieven voor een browser op de Switch, die vaak bovendien ook een hogere resolutie hebben dan de Switch heeft. Een browser is echt zo essentieel niet, evenals apps als Netflix en/of Plex. Het is wel fijn om het te hebben uiteraard, maar het is zeker geen must of gemis.
Ik vind de browser & netflix ervaring op een tablet significant anders dan de mobiele variant. Als je dan toch een tablet meesleept om te gamen dan wil je 'm ook voor andere dingen gebruiken. Nogmaals, het ding kost 300 euro dus dan verwacht je meer een multi-functioneel apparaat. Als ze dat niet inbouwen dan verliezen ze het al van de iPad bij de launch.

Alleen de policy al van de SD kaarten en niet standaard downloads aanbieden vind ik al niet van deze tijd.
Je vergelijkt serieus een Ipad met de Switch? Dat zijn 2 totaal verschillende apparaten met 2 totaal verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn het JOUW verwachtingen dat er een browser in hoort te zitten, maar ik heb de Switch in een preorder staan en zit echt niet te wachten op een browser en had ook nooit de verwachting dat het er in zou zitten.
De tijd zal leren hoeveel meer mensen jou mening delen hierin, ik hoop heel veel, ik denk niet zo veel. (relatief gezien dan he, als ik alle wii-U kopers een pilsje moet kopen ben ik failliet :> )
Het zijn beiden tablets, je kan op beiden games spelen en beiden bieden support voor controllers... zo gek is die vergelijking niet natuurlijk.
Ja ik vergelijk die twee wel degelijk. Als Apple bij de Launch van de iPad mini standaard controllers had geplaatst was de switch er niet geweest.

Dat nintendo in die markt duikt die Apple laat liggen is juist heel slim, maar ze maken het apparaat hiermee veel te eenzijdig. Hoe heerlijk zou het zijn dat je dit apparaat als iPad mini killer zou kunnen neerzetten door een aantal basis functionaliteiten als browser, streaming en evt wat mail. Hoeft niet mega mega te zijn maar dan zou ik het apparaat misschien nog wel overwegen.

Vooralsnog zie ik het verschil tussen de switch en een iPad niet als je er bijvoorbeeld dit bij koopt: http://www.idownloadblog....kipad-gamevice-ipad-mini/

Tuurlijk ga je content zeggen maar in essentie zijn de games op de iPad net zo casual. En in veel grotere getallen aanwezig...iets wat nintendo vooralsnog niet kan zeggen.

Velen voorspellen dat dit wel eens de laatste console is van nintendo. Je ziet al babystapjes in games voor iOS. Wat weerhoudt nintendo van dat grootschaliger aan te pakken. Ik hoop dat ze ongelijk hebben want nintendo brengt wel altijd iets nieuws. Maar goed, Sega bestaat ook nog steeds..

[Reactie gewijzigd door Spam op 8 februari 2017 13:05]

Netflix ondersteuning was wel leuk geweest voor onderweg. Alleen daarvoor gebruik ik tegenwoordig nog een tablet en de Switch had die daarom voor mij prima kunnen vervangen. Voor browsen en Netflix naar een TV streamen zijn, zoals hierboven al aangegeven, genoeg betere alternatieven. De browser optie zal ik daarom ook niet missen.
DE Switch heeft een tabletvorm maar is totaal niet te vergelijken met een Android tablet of een iPad. Je kunt er niet eens een simkaart in doen, dus waarom zou je op dat ding willen browsen? Je hebt toch een smartphone neem ik aan? IK heb nog nooit een browser op een console gebruikt, veel te onhandig.

Mensen lopen echt te zoeken om Nintendo af te zeiken, triest. Alsof ze anders wel een Switch hadden gehaald als je kon browsen en Netflix kijken.
Dus het feit dat je er geen simkaart in kunt doen maakt een browser overbodig? Zeer vreemde redenering mbt de miljoenen Tablets met exact hetzelfde manko! Ooit van WiFi gehoord?

Ik loop nintendo niet af te zeiken, sterker nog ik vind dat ze de tablet beter hebben begrepen dan Apple. Die neemt de games markt namelijk helemaal niet serieus terwijl miljoenen kinderen over de wereld het ding ervoor gebruiken.

Alleen is het jammer dat nintendo dan een concurrent maakt met zeer beperkte content voor een behoorlijke prijs (300 euro) en beperkte functionaliteit.

Tuurlijk is de meerwaarde dat je m op de tv kan aansluiten maar nintendo wilt toch juist dat mensen m meenemen op reis? De beste reclame die er is. Nou dan is het erg jammer dat je er ook niet lekker een filmpje op kan kijken of even surfen. Gemiste kans. Dan ben je niet gelijk een zeikerd.

Dat vorige consoles dat hebben slaat ook nergens op. Er is namelijk geen console waar je de switch mee kan vergelijken vanwege de unieke richting. Oh wacht wel, de iPad }>

[Reactie gewijzigd door Spam op 9 februari 2017 09:03]

Ik gebruik de browser van mijn WiiU erg vaak. Niet om op het web te surfen maar om gebruik te maken van een exploid waarmee ik in mijn homebrew kom.

Dit kan er wel eens iets mee te maken hebben dat de release firmware van de Switch nog geen webbrowser mee krijgt.
Dit is misschien wel 1 van de redenen dat er geen browser is. Het is primair een game device en een browser brengt altijd mogelijkheden voor extra kwetsbaarheden met zich mee. Dus moet er weer meer tijd besteed worden aan patchen, krijg je van die nieuwskoppen als Nintendo switch kwetsbaar voor van alles en nog wat...
Sinds de onthulling van de Switch hebben we meer nieuwsberichten gelezen van wat de Switch allemaal niet kan of ontbeerd, dan berichten wat de console wel kan. En daarmee is een dood kindje geboren. Wat een aanfluiting gaat dit weer worden. En ik was een half jaar geleden nog wel zo enthousiast..
focus dan gewoon op wat het wel kan.
wat het wel kan en is ben ik namelijk nog steeds HEEL ERG enthousiast over en ik heb hem ook zeker weten nog steeds in pre order staan

maar misschien ben ik wel gewoon een raar persoon, want de wii U vond ik persoonlijk ook een enorm succes.. (al geef ik toe dat als ze er 3 jaar eerder mee gekomen waren het dat ook was geweest voor hun)
Voor 300 euro doet de Nintendo Switch niets nieuws echter. Nintendo gaat deze console weer hoofdzakelijk ondersteunen met titels, 3rd party heeft het vertrouwen in Nintendo echt verloren.
Als je dan je console gaat beperken in puur gamen, kan ik er dus ook nog eens niks anders mee doen als ik niks met gamen wil doen. Beetje dure boekensteun zo, alles is op vandaag multifunctioneel.
Alleen al het feit dat hier gesproken wordt over misschien in de toekomst, laat al zien dat het product dus niet af is wanneer het uitkomt.
De Wii U was naar mijns inziens en dat is nog steeds de tendens, een enorme flop.
De consoles waren af, maar het liep te ver achter toen het uitkwam. Pro is misschien mooi op tijd maar Scorpio is ook weer een latertje, vraag me af of die nog een beetje goed op zijn plaats komt.

De enige reden naar mijn idee waarom ze een geupgrade versie maakte was de spontane explosieve groei van 4K en VR
Kan me wel iets vinden in je beargumentatie maar waar ik op doelde: geen enkele console is echt af bij release ;)
Beetje off topic, maar Scorpio zal werkelijk een upgrade zijn tegenover de X1. Het zal een RX 480 achtige GPU hebben en misschien zelfs Ryzen als CPU basis (hoewel de huidige athlon ook gebruikt kan worden, alleen dan getweaked). De Scorpio zal de PS4 Pro echt omver blazen. Ik vind het slim van MS om het wat later uit te brengen, de PS4 PRO brengt echt niets nieuws op tafel behalve dat het 4K content kan afspelen (video) en games kan upscalen naar 4K. Scorpio zal enkele games natief 4K kunnen afspelen, hele andere koek.
Het is maar wat je van een console verwacht, hij kan genoeg van wat je van een console mag verwachten. Hij kan inderdaad niet zoveel als wat je van een smartphone mag verwachten maar daar koop je geen console voor.
Ik vind het ook geen gemis, maar het is wel wederom een bericht dat er iets niet direct beschikbaar is als de Switch lanceert. Zo zullen apps als Netflix en/of Plex bijvoorbeeld ook niet aanwezig zijn en kent de Switch geen ondersteuning voor bijvoorbeeld de controllers van de Wii U (de Pro controller daarvan is erg prettig, lijkt me prettiger dan de Pro controller voor de Switch zelf). Het stapelt op deze manier wel op.

Bron: nieuws: Nintendo Switch ondersteunt geen streamingdiensten bij release

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 februari 2017 10:38]

Waarschijnlijk omdat deze apps een vermomde website zijn waardoor het lijkt op een losse app terwijl er aan de achterkant niet veel anders gebeurd dan naar netflix.com te gaan.

Hoe het zit met de conntrollers durf ik niet te zeggen, misschien de type connecties van de 2 anders? Wat ik wel weet is dat de Switch Pro controller motion sensors aan bord heeft waardoor je de controller zelf kan bewegen in plaats van de analog stick... iets wat de oude Wii U pro controller niet ondersteund.
Hierop verschillen wij van mening. Aangezien het een mobiel device gaat zijn lijkt het me best handig dat je er ook gewoon op internet mee kan, want het ding zal vast geen Facebook enzo krijgen.

Gewoon voor bij de tv check je natuurlijk je andere browsers, maar on the go hoef je niet zo veel mee te slepen als je wat wilt opzoeken.
Ligt eraan, de Switch heeft geen 3G/4G dus als je internet on the go wilt moet je nog steeds een hotspot hebben... dan wordt het toch ineens vrij nutteloos naar mij mening.
We hebben het hier over een handheld, vergelijkbaar met een smartphone. Dat leent zich bij uitstek om met een browser aan de slag te gaan. Inderdaad een PS4 of vergelijkbaar is een criem om met een controller en een browser aan de slag te gaan. Ik snap Nintendo wel, want de kinderen uit groep 4 weten al hoe ze met een browser om moeten gaan en gaan al naar websites zoals kizi.com, ongelimiteerd games en nog leuke games ook nog! Tja dan verkoopt Nintendo al helemaal geen games meer en zeker niet met hun zeer magere aanboden wat in de pijplein zit wordt ook nog niet bekend gemaakt (zit er wel iets in?).

Dus ja, heel jammer dat een browser niet direct wordt meegeleverd. Besluitvorming valt voor mij als consument niet te begrijpen.
Nu is een browser absoluut niet essentieel op een console en zeker de gebruikelijke stand alone-uitvoeringen zijn behoorlijk waardeloos, maar ik ben persoonlijk wel weer erg te spreken over de ingebouwde browser van Steam in de Big Picture modus. Dat werkt echt behoorlijk goed omdat je tijdens het spelen spelinformatie kan raadplegen (volgens mij moet op dit op de huidige consoles ook prima mogelijk zijn of is het zelfs al beschikbaar) en gecombineerd met Steams mogelijkheid om guides te publiceren en raadplegen kan het echt meerwaarde bieden wanneer je ergens op vastloopt en bij de wat meer strategische spellen.
De Nintendo Switch wordt op de markt gezet als zowel console als mobiel apparaat. Om mobiel toegang te krijgen tot het internet is er vaak voor openbare wifi een webbrowser benodigd om in te kunnen loggen. Dit kan nu dus niet. Dát is het probleem en niet dat je niet kan 9gaggen of pornhubben op je Switch.
En hoe moet ik zonder browser inloggen op een wifi spot? Kan iemand mij dat uitleggen want dat gaat toch via een login page of mis ik iets?
Sinds wanneer log je in via een browser als je op wifi gaat? Daar heb ik een apart schermpje voor bij mijn instellingen.
Spreek voor jezelf. Ik ben in bezit geweest van playstation 1,2,3 in bijna ieder uitvoering. Nu heb ik een XBOX one. Bij playstation 3 was ik zeer teleurgesteld dat de browser niet eens op een hogere resolutie kon streamen dan 144P. Ik kijk veel series vanuit de browser. Ook is het fijn als je even pauzeert met gamen en even een sigaretje gaat roken met de controller in je hand even nu.nl of tweakers leest. Ik gebruik de browser vaker op mijn XBOX one dan dat ik er op game. ik heb meer dan 30 games en game dus ook vaak Maar de series(1,5 uur) die ik kijk hebben nou eenmaal een langere adem dan een potje battlefield(1uur).

Ik hoop nu heel erg dat de edge browser op de XBOX binnenkort ook adblocker krijgt via universal apps. Daarnaast lijkt het me ook wel gaaf om boeken te lezen vanuit mijn XBOX. Lekker groot scherm in een donker kamer kun je fijn je joystick naar beneden scrollen en boek lezen. Fijner dan een e-reader of een smartphone die je hele tijd met je hand in de lucht moet houden.

De XBOX is een multimedia box/ game platform. Ik ben daar hartstikke blij mee. De playstation zet stukken minder in op multimedia dus wellicht kun je voor de PS4 pro gaan.

Off topic: Stel je een XBOX voor die je op je bureau hebt die in de normale WIndows weegave. De XBOX weergave springt wanneer je je controller aansluit met continuum. Veranderd in een normale windows wanneer je weer muis en toetsenbord wilt gebruiken. Ook kun je dan via de oneguide je tv kast benaderen en tv kijken. All in one device, dat mag het van mij worden als je het aan mij zou vragen. The Surface Box:P
Komt natuurlijk omdat dit tweakers is, elk device dat in verbinding staat met internet moet volgens de community een browser hebben. Zal de gemiddelde Switch gebruiker echt totaal niet boeien.
Precies! alhoewel ik die optie in de Wii U wel heel fijn vond...
Het voordeel van de Switch is toch dat je het ook mobiel kan gebruiken/gamen (aka een tablet).....

Dan is het missen van een browser toch echt wel een een gemis vind ik.
Maar je vergeet even dat de Switch een mobiel apparaat is. En dus ideaal voor porno in de browser. Dit is niet om lollig te zijn, porno wordt het meest gebruikt in internet browsers op consoles.
Ik snap niet dat jij snapt dat niet iedereen een specifiek game device en een tablet apart wil hebben. Het is een kleine moeite om de switch van een browser te voorzien.
Voorzien is een hele kleine moeite... het onderhouden om jouw veilig online te houden is toch even andere koek. Want als je A zegt moet je ook B zeggen... browser is een browser en als jij websites gaat moeten blokkeren zoals internet bankieren (omdat er ergens een lek in zit) ga je toch wel wat argwaan bij je gebruiker opwekken. Nu ken ik helemaal niemand die mij ooit heeft verteld dat ze even gaan internet bankieren op hun gaming device... maarja principe moet er zijn.

Nee laat Nintendo nu maar focussen puur op de console als er ooit een browser komt dan komt die er heus wel, maar tijd zou het leren. Denk dat die browser er lekker uitlaten een hoop goeds kan gaan doen 1) Qua hacks en 2) Omdat het grootste deel het toch niet mist.

Tenzij je natuurlijk een mooi apparaatje met HD rumble voor je triple x websites zocht, dan is die droom helaas voorbij :+
Gaat iemand dit missen dan?
De Switch zal veelal gekocht worden als vervanger van de tablet, een internetbrowser is dan een must lijkt me (anders zit er geen internetfunctionaliteit op?!)

edit: typfout

[Reactie gewijzigd door borisadg op 8 februari 2017 08:27]

De browser is en was de zwakste schakel in de Wii U en 3DS, waardoor beide in een vroeg stadium gehacked waren. Nintendo wil dit nu voorkomen door extra aandacht aan de browser te besteden (dus niet te rushen). Ik denk dat je een half jaar wacht, de meeste gemiste functies er wel in zullen zitten.

Daarbij is de Switch wel klein om als een tablet vervanger te dienen. Het is meer een handheld spelcomputer dan een tablet.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 8 februari 2017 08:28]

Daarbij is de Switch wel klein om als een tablet vervanger te dienen.

6.2 inch, Iets onder iPad Mini, dat is perfect doenbaar als tablet. Verwende jeugd, toch }> Het lukt toch ook op een 6" smartphone?
Over 1 jaar hebben de smartphone's een krachtigere GPU dan wat de Switch heeft... met USB-C kan je dan ook je smartphone op een TV aansluiten. Nu nog een leuke Dock en een controller en je bereikt hetzelfde.
Het was mij om schermgrootte te doen, niet de GPU kracht. Voor CPU en GPU geweld moet je trouwens nooit bij Nintendo zijn, en eerlijk: hebben zij ook niet nodig. Hun motto: Gameplay over grafische pracht.
En toch zal het op de Switch waarschijnlijk beter lopen dan op een telefoon aangezien een telefoon een heleboel bloatware op de achtergrond heeft draaien. Daar komt bij dat de Smarphone games niet te vergelijken zijn met games die op console gespeeld worden. Nee geeft mij maar een dedicated game systeem.
Meeste hacks komen via hardware software niet door een browser...
Het is meestal een combi van beide. Software zorgt er vaak voor dat de hardware benaderd kan worden door een fout in de programmatuur.
Niet helemaal. Als je bijvoorbeeld naar de PSP of de Vita kijkt, zie je dat het één en ander mogelijk geworden is dankzij Webkit-exploits. Dus tenzij Nintendo even stevig gaat liggen contributen aan het Webkit project, kunnen ze het ding evengoed nu al meeleveren. Of toch op z'n minst een up-to-date versie gebruiken om het risico te minimaliseren :)
Bij de 3ds kwam deze ook een pak later en daar had de browser toch niks met de origibele hacks te maken?
Een vervanger van de tablet, zoals mensen die in het dagelijks leven gebruiken, is het echt niet. Het is een game console, geen werkpaard, geen mediaspeler, etc. En waarom er internetfunctionaliteit op zit? Misschien online gamen? Je weet wel, waar consoles onder andere voor gemaakt worden : P
Dat zit er dan ook gewoon op. De Switch kan perfect met internet verbinden, je kan zelfs games downloaden in de eShop. Je Nintendo account beheren. Online multiplayer. Etc.

En een webbrowser; ach geef Nintendo een half jaar :)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 8 februari 2017 08:42]

Thanks, maar dat is dus wat ik dus ook zei : P Borisadg vroeg zich af waarom er internetfunctionaliteit op zat als er geen browser op zit. Mijn antwoord: online gamen.
Je vergeet een ding, het lijkt op een tablet, je kan het besturen als een tablet, casual consumers denken dat het een tablet is en gaan klagen dat het niet kan wat daadwerkelijke tablets wel kunnen
Sorry, dat vind ik echt een dom argument. Mensen kopen iets zonder te weten wat het is, denken dat het wat anders is ook al staat het in een compleet andere categorie in de (online)winkel, en dat zou dan een argument moeten zijn waarom Nintendo een browser er op had moeten zetten?
Met andere woorden, men gaat naar een winkel, ziet in de spellen- en consoles-sectie bij Nintendo (een enorm bekende maker van spellen en consoles) de nieuwe Switch staan, met allerlei plaatjes van games, etc. en de eerste gedachte die bij hen in het hoofd op komt is "iPad". Sorry, maar ik denk niet dat de meerderheid van de casual consumers (om jouw woorden te gebruiken) zo denkt : )
Dat is probleem met casual consumers... ze zien iets en denken dat het iets is. Reden waarom die mooie Android/iOS en al die andere boxjes/stick troep ook zo goed verkoopt tot de 2de generatie, want de casual consumer verwacht teveel.
Er is onderhouds geen verschil hoor tussen een tablet, smartphone, Switch. Als je een paar goede controller voor een Tablet of een smartphone ontwikkeld dan bereik je bijna hetzelfde.
Sorry, bedoel je ondertussen met onderhouds? Ik ken dat woord niet : /
En daarbij is er wel degelijk een verschil, namelijk de content die er voor uitgebracht wordt. Een ander argument geef je zelf al aan: "Als je een paar jaar een goede controller [...] ontwikkeld [sic] [...]". Dus het verschil is dat het gebundeld wordt met een goede controller, er spellen voor beschikbaar zijn die niet binnen de "mobile games" sectie van een smartphone store vallen, en het gemaakt is door een spellengigant waarvan de personages/iconen wereldwijd enorm bekend zijn.
We gaan toch niet jouw mening als feit aannemen? De Switch is helemaal geen tabletvervanger. Het mist veel meer apps dan enkel een browser.
Precies dat kan Nintendo wel eens gaan opbreken. Ze hadden de kans dit als een tablet vervanger in de markt te zetten en niet enkel als console. Maar door het weglaten van tablet functionaliteit (browsen, netflix en vast nog andere dingen) blijft alleen nog een handheld over van 300 euro. Veel geld voor veel mensen en als je dan een keuze moet maken tussen een tablet of de switch, vraag ik me af welke keuze gemaakt gaat worden.
Zeker vanuit het ouder perspectief.
Dat zou de Switch denk ik juiste de das om doen. Voor mij zou het een schoenmaker blijft bij je leest geval zijn. Waarom een tablet vervanging maken.? Laat ze please dedicated een game systeem maken. Ik zit echt niet te wachten op een browser op mijn Switch. Hooguit Netflix zou handig zijn. Ik heb voor muziek en browsen andere apparaten liggen.
Ware het niet dat dat dus kennelijk niet meer werkt. Kijk naar de cijfers van de Wii U en daarvoor eigenlijk ook al. De Wii was dan wel een gigantisch verkoop succes, maar het overgrote deel van de mensen kocht er geen games voor. Die gebruikten Wii sports en daarna niks meer. N64 en Gamecube waren ook al niet de successen die het hadden kunnen zijn vanwege vreemde designkeuzes (cartridges en mini dvd's). Nintendo loopt al jaren achter de feiten aan en het leek er even op dat ze nu weer voorop gingen lopen, maar dan komen ze met dit soort vreemde beslissingen. Misschien moeten ze inderdaad maar stoppen met hardware en zich volledig op games gaan storten. Zelda op de PS5! _/-\o_
Dus door het weglaten van een browser gaat er voor zorgen dat ze niet meer voorop gaan lopen? Dat slaat helemaal nergens op 8)7 . Het zal vast wel komen, maar ik weet dat nog geen 2% van de gebruikers het zal gaan gebruiken.
Het mooie van Nintendo is dat ze durven te innoveren op game gebied. En niet een console uitbrengen met prezies dezelfde controls en iets betere graphics. Nee geef mij maar Nintendo. Bijna alle consoles hebben dingen gejat van Nintendo. Wii kwam met Motion Controls, niet veel later kwam Sony ook. Nee laat Nintendo aub de hardware maken en de game industrie laten innoveren.
Nee het is niet alleen de browser, die is momenteel even tekenend voor het probleem. Het is geen netflix bij launch, voicechat via je smartphone, gebrek aan games(mario pas eind dit jaar als ie niet uitgesteld wordt), magere 3rd party support, bizarre prijs van accessoires en games (really 90 euro voor een dock en 50 euro voor 12 switch), kleine interne opslag, motion controls (waar volgens mij iedereen wel klaar mee is, buiten VR om). Dat alles bij elkaar opgeteld heeft mij van zeer enthousiast bij de eerste reveal naar uitermate sceptisch gebracht bij de laatste persconf.
Dit zijn waarschijnlijk allemaal punten die jij ofwel niet belangrijk ofwel goed vind, maar ik houd de hand voorlopig op de knip en "switch" nog niet.
Magere 3rd party support??????? Er zijn verdorie al zo'n 70 3rd party publishers games aan het ontwikkelen voor de Switch op dit moment, en het is makkelijk dan ooit om als 3rd party games te ontwikkelen op de Switch met native support voor Unity3D en Unreal Engine 4. En sinds wanneer is ¤50,- veel voor een console game? De meeste games voor PS4 en XBox One kosten ¤60,- of meer.....

Enige wat vreemd is, is de prijs van de dock (andere accessoires vallen alleszins mee), aangezien die geen tot weinig hardware lijkt te bevatten. Maja, denk dat de meeste mensen die sowieso niet nodig hebben.
Je bedoelt bijvoorbeeld Ubisoft die met Rayman Legends (2013) komt en Steep? Of EA met FIFA? Of misschien Bethesda die Skyrim (2011) (niet remaster) uitbrengt. Of Capcom met streetfighter 2. Dus ja, magere 3rd party support wat mij betreft voor wat betreft de grote uitgevers. Ja er komen heel veel indies en JRPG's maar volgens mij verkoop je daar geen consoles mee. Buiten dat ook nog eens zien hoeveel van die games uiteindelijk gaan uitkomen, vergeet niet bij Wii U werd een soortgelijk verhaal verteld en daar vlogen de annuleringen je om de oren na een paar maanden.

Voor wat betreft de prijs van een game, ik had het over 1 2 switch, niet Zelda of Mario. Van wat ik gezien heb is dat een collectie minigames, die gebundeld hadden moeten worden met de console, niet voor 50 euro verkocht.

[Reactie gewijzigd door Nny op 8 februari 2017 11:53]

Bij de WiiU was het ook heel lastig om games op de maken, even buiten hardwarematige problemen om, door de afstand van Nintendo to de Westerse ontwikkelaars en ondersteuning voor populaire game engines.
In de tijd van de WiiU moesten developers echt rekening houden met de firmware van het apparaat, waar dit nu door onder andere support voor Unity3D en Unreal Engine 4 veel minder is omdat daar de support ingebouwd is. Nu hoeven developers alleen rekening te houden met de specificaties, en dat kan zonder dat je een devkit nodig hebt. Daarnaast werkt Nintendo nu zelf ook met de genoemde westerse game engines, en kunnen ze dus veel beter support leveren aan westerse developers dan het was in de tijd van de WiiU.
Ik hoop het, maar ik zie het niet zo rooskleurig als jij helaas. Maar goed we gaan het zien over een jaar. Hoop echt dat ik dan vrolijk met mijn Switch in de trein zit te gamen i.p.v. een nieuwsbericht te lezen over hoe Nintendo door teleurstellende verkopen de console markt verlaat.
Wat wel leuk is om te lezen mischien, is hoe de WiiU ontvangen werd vanuit ontwikkelaars oogpunt: http://www.eurogamer.net/...rs-wii-u-the-inside-story

Staat ook een speculatie waarom 3rd ontwikkelaars bij de WiiU weggegaan zijn:
  • Previous development experience using the toolchain and hardware put off development teams from making another title on Wii U.
  • The technical and feature support from Nintendo were lacking for third-party studios. There was a feeling internally that if you weren't a first-party development studio, you were largely ignored by Nintendo, as we were superficial to their profits. Internally developed titles would save Nintendo and we were just there to add depth to the games catalogue.
  • The sales figures for the Wii U console were not looking that good soon after launch. There was a lot of confusion in the general population around the launch as most people thought that the Wii U was some kind of add-on to the Wii, they didn't know that it was a new console. This lack of awareness probably contributed to the console not getting off to the start that Nintendo would have hoped and put off studio from developing on the hardware.
  • Nintendo also fell victim to bad timing. A few months after the console launched the next-gen hype train stepped up a gear as Sony announced the PlayStation 4, with Microsoft joining the fray a few months later. Don't forget that many of the larger studios would have known about the hardware months before it was announced, well before the Wii U hardware actually launched.
De eerste twee punten zijn nu dus zoals eerder gezegd veel minder een probleem door de support voor UE2 en U3D, en voor zover ik weet zijn er geen echte hype trains voor de XB scorpion en de PS pro dus dat laatste lijkt mee ook niet echt van toepassing op het moment. Dus alleen sales zie ik op dit moment voor 3rd party support als risico, maar dat is vooralsnog koffiedik kijken. (de verwarring is iig niet zo groot als met de WiiU, het is wel duidelijk dat het om een nieuwe console gaat)

[Reactie gewijzigd door DdeM op 8 februari 2017 12:11]

Vergeet niet dat in juni de E3 is, dan zal de hype train voor Scorpio vertrekken en wie weet zelfs PS5.
En ik haalde met opzet Ubisoft aan, die waren doorgaans van begin af aan supportive bij Nintendo met exclusives en launch games. En die komen nu met opgewarmde hapjes.
Tuurlijk als de sales aantrekken gaan ze wel overstag, maar als ze nu nog moeten beginnen met ontwikkeling zien we pas over 2 jaar games. Dus spannende tijden voor Nintendo...
En nogmaals ik hoop dat ik het mis heb.
De PS4 had ook een magere lineup bij Launch. Prijzen voor accesoires zijn bij elke console duur. Een dock voor 90 is inderdaad belachelijk, maar meer dan 1 dock heb ik toch niet nodig. De motioncontrols zitten er in om developers de kans te geven om meer met games te kunnen. Ik zie legio mogelijkheden in bijvoorbeeld Mario Party. Ze zitten er in maar zijn niet noodzakelijk.
Het feit dat je moest zwaaien om te schieten in Fifa was een keuze van EA niet van Nintendo.
In de lijst met games die er nu is zitten al 13 games die ik het eerste jaar aan zou willen schaffen.
Wat betreft de voicechat ben ik het ook deels met je eens. Hoewel ik het waarschijnlijk toch niet veel zal gebruiken zal ik het niet eens zo missen. En mocht het echt een flop worden, kunnen ze altijd nog een firmware update doen om BT voicecomms te gaan gebruiken.
Ja accessoires zijn idd bij elke console duur, maar Nintendo gooit er nu nog eens een schepje bovenop.
Tja en motion controlls, ik dacht echt dat we er klaar mee waren na het kinect debacle van Xbone... Maar goed wie weet, is het wel fantastisch deze keer.
En die voicechat is inderdaad vast te fixen, mits de hardware het toelaat(bij mijn weten heeft de pro controller geen audio-jack bijvoorbeeld). Maar het laat wel een mindset zien van een bedrijf wat kennelijk online gaming nog steeds niet doorheeft.
Dus Universal apps op een console waardoor ik bijna alles met mijn Xbox One kan is niet innovatief? Of het feit dat ik met de Xbox360 al een mediacenter in mijn kamer had staan (iets wat bijna geen enkele console kon in die tijd). Of wat dacht je van streamen naar twitch en muziek van je favoriete artiest op de achtergrond luisteren.

Mensen doen soms net alsof de PS3/4 en Xbox360/One totaal niet innovatief zijn maar dat vind ik zwaar overdreven. Persoonlijk hoef ik al die gimmicks als motion control en een tablet/hybrid controller (wii u) niet te hebben. Daarmee zeg ik niet dat dit voor iedereen geld, er zijn zat mensen die de Wii controller en WiiU een goeie console vinden en dat is hun goed recht. Maar om andere consoles gelijk als niet innovatief af te doen omdat Nintendo met andere dingen experimenteert vind ik wel ver gaan. Hardware is niet het enige waar je op kunt innoveren maar met goede software kan dat net zo goed.
Met de WiiU waren Motion Controls niet meer een ding hoor. En de spellen die daarp uit zijn gekomen zijn ook veel pareltjes.
Op de Wii U was de tablet controller weer een ding; Na een half uur duel screen kloten met Starfox, de game de kast in gedaan en verder nooit meer aangeraakt.

Kirby is zelfs alleen maar speelbaar op de tablet controller; omdat je daar constant op moet kijken kun je geeneens op je tv spelen.

Kan me met sommige games (Splatoon, Pikmin 3, Project Zero MoBW, Tokyo Mirage sessions #FE) best vermaken maar vond de Wii U echt te kort schieten hoor.

Marioparty 10 viel tegen, Smash bros had geen single player campaign meer die in de wii versie zo leuk was, Mario 3d world kan bij mij niet tippen aan Super Mario Galaxy en Mario kart 8 daar was de multiplayer game met de ballonnetjes ruk.

Persoonlijk vond ik de Wii games van Nintendo vaak beter dan hun WiiU games. DK TF, en YWW heb ik nog niet, die lijken me wel ok.
Grappig ik heb juist dat Super Mario galaxy ruk is. Cond er eht geen reet aan. en Super Mario World vond ik dan weer geweldig. Rest van de games heb ik nooit gespeeld. Ik moest het doen bij iemand anders.
Denk als Nintendo ooit stopt dat het wel de laatste keuze is om met Sony samen te werken. Did you know dat de playstation niets meer was dan een addon voor de SNES? Waarvan Sony zich heeft terug getrokken en de Playstation heeft gebouwd.

Wellicht goed voor Sony, minder goed voor Nintendo. Zie het ook niet gebeuren dat Nintendo exclusives gaat maken voor hun maar liever kiezen voor Microsoft puur uit het verleden.

Alhoewel de Playstation store wel oude SNES games bevat kan ik echt niet gaan geloven dat zij vrijwillig de Playstation willen boosten.
Dat is ook alweer 20 jaar geleden, maar wie weet zal het nog meespelen. Zie ze eerlijk gezegd ook niet voor MS kiezen als exclusive omdat die niet Japans zijn.

En volgens mij heeft Sony de boost momenteel niet nodig, voor Nintendo zou een potentiele installed base van 50 miljoen consoles best een leuke cent kunnen opleveren.

Maar goed mag hopen dat ALS ze 3rd part gaan, dat ze zich sowieso niet exclusief gaan binden aan Sony of MS. Laat ze lekker beide platformen bedienen.
om vervanger te zijn heeft het apparaat een heel ecosysteem nodig. Een app store waar developers, waarvan de meesten geen interesse hebben, (waarom voor Switch developen als 99% op iOS/Android zit?) niet veel in gaan plaatsen. Denk bvb aan Windows Mobile, alleen dan een nog kleinere groep.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 8 februari 2017 09:47]

Ik zie het meer als een 3DS of PSP. Voor internet heb je altijd een smartphone op zak.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 8 februari 2017 08:27]

Ik denk inderdaad dat Nintendo de Switch gewoon ziet als een console die je al dan niet als handheld kunt gebruiken. Primaire functie van het ding is spelletjes spelen, al het andere is extra en heeft geen prioriteit. Op zich goed dat ze eerst de volledige aandacht aan de kernfunctionaliteit besteden, de rest kan later eventueel via apps worden toegevoegd (immers, als je een spel kunt downloaden vanuit een store, kun je ook andere software zoals een browser of een netflix app downloaden). Wellicht dat ze het gewoon aan andere leveranciers overlaten om dit soort software toe te voegen (Opera zal in dat geval wel weer met een browser komen, doen ze altijd ;), Netflix, Hulu etc komen bij interesse vast ook wel met apps voor hun diensten).
De Switch zal veelal gekocht worden als vervanger van de tablet, een internetbrowser is dan een must lijkt me
Wut??
Denk aan, vervanger van de tablet die de kids nu gebruiken. Logische gedachte voor een minder tech minded ouder zou zijn dat als ze een switch hebben ze geen iPad meer nodig hebben.
Denk dat een minder tech minded ouder eerder denkt dat hij een gameconsole koopt en geen moment aan de vervanging van een tablet heeft gedacht.
Hangt er wel een beetje vanaf hoe Nitty deze gaat inzetten qua marketing. Tot nu toe krijg ik er wel een beetje tablet gevoelens bij. ben benieuwd hoe dit zich de komende maanden ontvouwt. Ik hoop voor Nintendo dat je gelijk hebt.
Inderdaad goed punt, misschien is het maar goed dat de Nintendo Switch geen browser bevat. Ook geen gedoe met kinderen die op de verkeerde plekken van het internet belanden. Gewoon een gaming platform, niets meer en niets minder.
weet je wat pas echt stom is! Waarom kan je er niet mee bellen. Dat is pas een gemiste kans!!!
Vergeet niet dat je op de PSP en de PSVita kan bellen met Skype :+ :9
Waar baseer je dat op?
Ik niet.

Heb nog nooit de browser op Wii of Wii U gebruikt.
Op tablet (weliswaar oude Nexus) doe ik ook nooit browsen.
En wat nou als je alleen internet kan krijgen van een hotspot, die je in de browser doorstuurt naar de inlogpagina (zoals in MacDonalds, NS treinen, bussen etc..)
Geen browser != geen inlogpagina voor WiFi ;)
Ja toch ? Dan lijkt het me meer als logisch dat een browser vereist is. Of het een console of handheld of allebei is.
Je hebt in feite twee soorten browsers. Een "embedded" browser welke enkel voor verschillende zaken gebruikt wordt. Denk hierbij aan de eShop, account pagina voor je Nintendo account, opties om screenshots te delen. (Dit een beetje afgaand op de Wii U en 3DS waar deze zaken allemaal in een embedded browser gebeuren) Dus een inlogpagina voor WiFi kan daar makkelijk ook bij zitten.

De tweede soort is een standaard browser waarmee je verschillende pagina's op het internet mee kan bezoeken. Die zal afwezig zijn (iig @launch)
ahaa kijk weer iets geleerd. Ik heb vroeger maar 1 Nintendo ds gehad en dat was de eerste, de PSP was toendertijd toch wat aantrekkelijker naar mijn mening. Maar vind dat ze op handheld gebied nu heer en meester zijn !
Niet iedereen begrijpt != ; ) Misschien voortaan "is niet gelijk aan" schrijven : P
Je kan je beter afvragen of je op een dergelijke gebrekkige wifi überhaupt wel wil gamen. Ik heb er zelf geen goede ervaring mee om een dergelijke wifi te gebruiken. Veelal traag als dikke stront. Verbinding van mijn telefoon was veel sneller en stabieler.

Oftewel; Gooi gewoon de mobiele hotspot van je telefoon aan en game daar lekker op. ;)
ja daar geef ik je zeker gelijk in, maar iemand met een 500mb of 1 gb bundel gaat echt niet online spelen, daar schiet je gewoon te snel doorheen ( al ligt het wel aan meerdere zaken zoals hoever je van de server bent, hoeveel mensen in de server zitten, welke mensen voice chat gebruiken etc..)
tja, ik zie het nut van de switch sowieso niet in ten opzichte van de huidige generatie smartphones/tablets. En het is sowieso al geen bijzonder concept (vorig jaar was er al een chinese android variant op de markt, nog voor er ook maar iets over de switch bekend was)..
Jij kan niet het verschil bedenken tussen een random android tablet met controllers en een nintendo switch?

Dat het concept je niet aanspreekt prima, dat nintedo games je niet aanspreken, prima. Maar android tablets en nintendo over een kam scheren is nog erger dan appels en peren vergelijken.

Ik heb zelf een shield k1 tablet met shield controller. Wekt prima, maar games op android zijn gewoon van een andere klasse dan van nintendo. Sterker nog, als er met de controller op de tablet gespeeld wordt (door mezelf of de kids) dan is het 9 van de 10 keer via een nintedo emulator (nes, snes, ds).

Nogmaals als je voldoende hebt aan de spellen op je telefoon/ tablet, moet je vooral de switch niet kopen, maar een switch is geen android tablet met controllers
De switch is dat dus WEL. alleen die paar spellen die er extra op komen zijn anders, maar die zouden zo geport kunnen worden naar welk ander systeem dan ook.
Het concept van de switch is dus ook totaal niet origineel.
Ik ben het met je eens dat het concept niet zo orgineel is, en dat er al genoeg producten zijn waar je "in theorie" hetzelfde mee kan. Maar in de praktijk gaat het dus wel degelijk om "die paar spellen die anders zijn". Mijn shield K1 tablet heeft grotendeels dezelfde hardware (ook van nvidia), en zou (desnoods in een updated versie met een X1 ipv K1 soc) "in theorie" dezelfde games kunnen draaien.
Dat gaat echter NOOIT gebeuren.

Daarmee blijft de switch dus wel degelijk een interessant product als je zelda, mario, bomber man, party games wilt spelen.
Voor zover ik weet zijn er ook weinig multiplayer fighting games op android. Ook het aantal games dat met 1 controller werkt, laat staan met 2 of zelfs 4 controllers is helemaal op 1 hand te tellen.

Dus nogmaals een switch is interessant als je van nintendo games houd en of graag local multiplayer games wilt spelen. Dat gaat allemaal niet lukken op een reguliere tablet
Kan wel eens handig zijn, tegenwoordig kun je zowat met ieder device het net op. Dat gezegd hebbende kon je idd wel eens gelijk hebben O-)
Op de wiiu vind ik de browser eigenlijk wel handig tijdens het gamen. Als ik ergens vastloop, kan je het spel pauzeren en vervolgens de browser erbij pakken zoeken naar een walkthrough en ik kan daarna weer verder. Tevens keek ik voordat ik een chromecast had, uitzendinggemist via de browser van de wiiu. De switch heeft een andere opzet en de console zit in de dock tijdens het gamen, dus op dat vlak zal de browser niet gemist worden.
Precies, ik heb de browser van mijn PS3 en PS4 misschien twee keer opgestart waarna ik er heel snel achter kwam dat het totaal niet werkt. Hiervoor heb ik een laptop/smartphone/tablet bij de hand.
Ik betrap mij er op er op dat ik op mijn smartphone facebook check of iets aan het googlen ben, terwijl ik achter de computer zit te werken (gamen).... |:(

Ik denk niet dat ik het ga missen..
Ja, probeer maar eens in te loggen op openbare wifi dat in 95% van de gevallen een browser vereist.
Het is een (mede) een tablet met touchscreen, dus ja dat ga je wel missen onderweg, waar dit ding semi voor gemaakt is.
'Tablet' zegt iets over de form factor, en niet over de mogelijkheden van het apparaat.
Gaat iemand dit missen dan?

Alleen de mensen die toch al geen Switch zouden gaan kopen gaan het missen. Maar het is wel lekker bashen op Nintendo nu, dat is mooi meegenomen natuurlijk. Zit er wel een browser op dan zoeken ze wel wat anders om te zeiken.
Wellicht maar goed ook. Veel console worden tegenwoordig middels de browser gehacked..
Dus dan halen we het er maar van af. Geweldige oplossing. "Veel apparaten worden via het internet gehacked", laten we die functie dan maar weglaten?! |:( :)
Wel of geen browser maakt niet uit, als iets op het internet is aangesloten kan iets gehackt worden. Maar als er zwakheden in de browser zitten, is het hacken wel makkelijker
Dus dan halen we het er maar van af. Geweldige oplossing. "Veel apparaten worden via het internet gehacked", laten we die functie dan maar weglaten?! |:( :)
Dat kan inderdaad een goede afweging zijn bij een product waar web browsing niet als feature centraal staat.

Waarom heeft een controle systeem van een kerncentrale een internet verbinding nodig of een webbrowser? daar moet gewoon de software opdraaien die het systeem aanstuurt, meer niet. Als je dan toch het ding aan het internet hangt dan vraag je om problemen.

Nintendo levert een game console waar de main feature van het product het spelen van spellen is. Deze kan wel gebruik maken van online features middel de speciaal ontworpen software daarvoor maar heeft (nog) geen webbrowser omdat die op het moment alleen maar de kans geeft tot meer problemen voor Nintendo zelf en eventueel de gebruikers.
Ik denk zelfs dat het voor nu de grote reden is; ze hebben hun security gewoon niet op orde. Sony leek dit met de Vita wel te hebben, maar ook daar is de enige exploit nu via de browser. Zeker bij launch van een nieuw product wil je als uitgever de kans zo klein mogelijk maken op eventuele exploits. Ik vind het daarom een verstandig besluit.

Smealum, een bekende 3ds hacker twitterde dit meteen al vanaf de presentatie van de Switch. Het viel hem direct op dat er geen browser beschikbaar was via het menu.
Serieus?
Hij moet nog uitkomen en nu al beweren dat ze hun security niet op orde hebben.
met als argument "omdat Sony dat ook niet had"
Tot op heden heeft Nintendo idd haar security niet op orde. 3ds en wiiU zijn gehackt. Bij de concurrent (Sony) is dit als (voorlopig) enig issue geconstateerd (Vita). Ik kan me heel goed voorstellen dat Nintendo ervoor kiest het risico op eventuele hacks te verkleinen.
De 3DS en WiiU hadden ook browser exploits
jammer voor al die mensen die moeten inloggen via een browser om verbinding met internet te maken.
Ik denk dat dat gewoon gaat werken, er is bv ook een eShop aanwezig. En die is op de Wii U / 3DS ook volledig browser based ;)
Ik denk dat meestersc doelt op hotspots met een captive portal.
Tevens jammer voor als je onderweg bent en je hotel maakt gebruik van een hotspot met vang-pagina. Lekker portable :Y)
In het interview zegt Kimishima dat Nintendo al zijn inspanningen heeft gericht op het maken van een 'geweldig gameplatform'.
Wat een ongelofelijk kulargument.
Moet Samsung of Apple doen. Sorry jongens, geen browser in onze nieuwste telefoon/tablet omdat we al onze inspanningen hebben gericht op het maken van een 'geweldige telefoon/tablet'.

http://www.theverge.com/2...tflix-browser-opportunity

[Reactie gewijzigd door acst op 8 februari 2017 15:02]

Euh... volgens mij kan je precies hetzelfde zeggen over jou argument.

Ze halen iets niet weg, maar het zit er niet op. De switch is in eerste instantie gewoon een console. Tja geen browser lijkt me in de basis dan ook niet erg. Ik denk dat de meeste mensen toch de telefoon pakken ofzo.
Precies, ik gebruik een browser nooit op m'n console...T zat op m'n PSP, Wii en WiiU en ik heb het nooit gebruikt.
Nee het is in eerste instantie een console/ portable gaming device en voor dat portable is een browser tegenwoordig gewoon standaard op alles.
Dat "portable" betekent dat je 'm kan gebruiken onderweg, maar niet dat je daar ook internetverbinding hebt. Er zit geen Simkaart in, dus dan heb je nog niets aan een browser als je in een park zit te gamen.
In een wereld van een wildgroei aan wifispots, kan ik me voorstellen dat je je prima uit de voeten kan maken on the go met zo'n hotspot. Een browser hebben is nooit onhandig. Geen browser hebben, tja dan kan je hem soms missen.
Jij zit liever op een langzame hotspot met je Switch, dan even snel op 4G met je telefoon?
Yess, die hotspot kost over het algemeen geen geld. 4G daar moet je gewoon voor betalen naar gebruik.
Mijn abonnement bestaat uit 20GB data. Dan verkies ik persoonlijk 4G over een langzaam hotspot, waar je niet eens zeker bent of je niet slachtoffer wordt van een Man-in-the-Middle Attack.
Man maak je niet druk. Er is nergens een wet die zegt dat er per se een browser moet zitten op interactieve devices met internet aansluiting. Een smartphone of tablet zonder browser zou inderdaad belachelijk zijn, want daar koop je die dingen nou eenmaal voor. De Switch is uniek in zijn soort, dus er is nog helemaal geen voorbeeld of verwachtingspatroon op de markt gebracht die het goede voorbeeld aan de Switch dient te geven. Of zoals Kevinp zo mooi zegt 'ze halen iets niet weg, het zit er niet op'. Het is immers een eerste generatie console. De functionaliteit van de Switch wordt in de toekomst ongetwijfeld uitgebreid, waar het artikel dan ook vaag over is. Maar in eerste instantie moet de hoofdfunctionaliteit goed werken: de game ervaring moet geweldig zijn en er moet genoeg aanbod komen. Gaat dat goed, dan kan er verder uitgebouwd worden.

Ik vind het mooi om te zien dat Nintendo toch weer zoveel aandacht weet te genereren voor een wederom bijzonder product. Ik ben een game liefhebber, maar voor mij is er geen plaats voor een Switch. Ik vind een PS4 Pro en Steam voor pc gaming wel genoeg. Anders kan ik nooit mijn aandacht eerlijk verdelen ;) En bovenal gaat het natuurlijk ook om de content. Dat is sinds de Wii toch wel een dingetje geworden bij Nintendo. Maar ik gun ze van harte een succesnummer. En ik gun de gamers (die er plezier van moeten hebben) dat uiteraard ook :)
Ja ook op elke TV weet je hoe vaak ik dat gebruikt heb. één keer, omdat het kan/uit te proberen.

Een browser maakt een product niet meteen goed/compleet. Wat nu als een TV een perfecte browser heeft die prima werkt, maar je kan er geen TV mee kijken dat komt later. Dat zou pas slecht zijn. Onder het mom van je kan toch via de browser TV kijken dus de software voor basis TV kijken installeren we niet.

Een console moet in basis spellen draaien. Al het andere is mooi mee genomen.
alleen is het ook een tablet, niet alleen een console.
Een gaming tablet, geen all-purpose tablet.

Het woord 'tablet' zegt alleen iets over de form factor, niet over wat je ermee moet kunnen doen. Die interpretatie hang jij er zelf aan.

[Reactie gewijzigd door gday op 8 februari 2017 08:55]

En dat is wat het nog veel erger maakt, de hardware die er in zit, IS niet eens gamingwaardig en is niet bijzonderder dan de doorsnee nieuwe smartphone/tablets.. Dus om em dan gaming only te maken is raar en zinloos. Zoals ik al vele malen eerder heb gezegd, de Switch is helemaal niets bijzonders, vorig jaar was er al een chinese android 'tablet' die exact hetzelfde had, en dat VOORDAT er ook maar iets over de switch bekend was.
De switch is eigenlijk niets meer dan een Nvidia Shield..
Huh? Wil je zeggen dat er anno 2017 nog steeds mensen zijn die zich druk maken over hardware specs van een Nintendo-platform? :X Ik dacht dat we het er nu wel eindelijk over eens waren dat het juist de content incl eventuele gimmicks zijn die Nintendo omhoog houden. ;)

En nee, een random Chinese tablet heeft die content niet. Dus die vergelijking gaat ook totaal niet op.

[Reactie gewijzigd door gday op 8 februari 2017 12:44]

de hardware die er in zit, IS niet eens gamingwaardig

Wedden dat de hardware wel goed genoeg is om te gamen? Wedden dat ik op 3 maart gewoon Zelda op mijn Switch kan spelen?
tja, mijn oude telefoon is dan ook goed genoeg om te gamen........
Hoe je het wend of keert, het valt toch echt onder het genre "consoles". En consoles zijn in de basis gewoon om te gamen, niet om te browsen. Ik vind dat Kevinp hier een heel goed punt heeft.
Dat zie je fout, consoles zijn tegenwoordig in basis helemaal niet meer puur om te gamen, dat is JOUW visie misschien, maar voor velen is een console tegenwoordig gewoon een volwaardig multimediasysteem (en zeker omdat je ook niet 100 apparaten onder je tv wilt hebben hangen).
Ik denk dat dat helemaal afhangt voor welk doeleinde iemand een apparaat wilt gebruiken en dat dat niets met visie te maken heeft.

In de basis, is en blijft het een game console, welk argument je daar ook tegenover zet.
In de praktijk komt dat neer op Nintendo die de Switch als console in de markt zet. Als Nintendo de Switch een tablet had genoemd, had iedereen dat geaccepteerd en was de Switch nu een tablet geweest. Het is maar net hoe je als fabrikant je product in de markt zet.

(In het geval wat ik hierboven schets zou het wel wat softwarematige aanpassingen vereisen (zoals een browser :P ), maar qua hardware zou er niet zo veel aangepast hoeven te worden immo)
Dus als je er muziek op kunt afspelen moet je er meteen ook maar spreadsheets op kunnen bewerken? :P

Een browser is iets extra's. Meer niet.
nee, het lijkt op een tablet, maar het is een console+handheld game device. Er heeft nooit iemand van nintendo gezegd dat ze een tablet maken waarmee je op tv en onderweg kan gamen.

Feit is wel dat de hardware iidentiek is aan een gemiddelde tablet, dus in theorie is het mogelijk om tablet functionaliteit (via extra apps) toe te voegen.

Ik ga er ook wel van uit dat er op zijn minst een browser, youtube en entflix app komt tzt
welke betekenis van console gebruik je dan ;) ?

volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Console :
Console kan verwijzen naar:
Console (bouwkunde), een bouwkundig element
Console (tafel), een soort tafeltje
Toetsenbord (computer)
Spelcomputer
bij computers of bepaalde softwareapplicaties het centrale beeldstation waarmee het systeem kan worden beheerd; zie Mainframe
Deuren en een motor zijn belangrijke onderdelen van een auto, een browser is dat niet voor een console.

Een goede vergelijking zou zijn: geen AM-zenders kunnen ontvangen in je auto, maar dat komt later via een update wel. Je kan de auto gewoon gebruiken, je kan er zelfs muziek in luisteren, alleen het ontvangen van AM-zenders mist nog even.
Leg dat maar uit aan mijn vader; Die heeft mijn oude Wii staan zodat hij internet op zijn televisie heeft.
Deuren[...] zijn belangrijke onderdelen van een auto
Leg dat maar uit aan Renault. :+
Dan kan je toch ook wel een browsertje maken? Desnoods port je Firefox ofzo. Als Bethesda een spel naar de Switch kan porten, kan je er ook een (lightweight) browser naartoe porten lijkt me 8)7
Tuurlijk kan dat, immers gebruikt de switch helemaal niet zo'n extreem proprietary OS, dus weinig tot geen moeite om Chrome of een andere (webkitbased) browser er op te zetten.
Het is en blijft een console. Je koopt dit product voor te gamen en niet om te surfen. Op alle consoles nog nooit het internet opgegaan. Zou niet weten waarom?
Het is alleen niet een console het is een console/portable device en een browser op een portable device is absoluut geen overbodige luxe.
Moet je er dan ook mee kunnen bellen?? Het is immers een portable device?
Dus jou definitie van portable is ook meteen het moet browser hebben.

Een dildo is immers ook een portable device. Je kan het overal meenemen en meteen gebruiken, maar heb je er ook echt meteen een webbrowser bij nodig denk het niet.

Jij reageert alleen maar met het is een portable dus er moet internetbrowser op zitten.
Dat is dus niet waar, enige wat er op moet zitten is een goed gameplatform waar je (internet connectie nodig hebt) wil je lekker online kunnen gamen. Maar een browser doe je immers op een smartphone of laptop-pc. Gamen is een hobby dus ga je niet op internetten...
Volgens mij wordt dildo gebruik in de trein doorgaan niet gewaardeerd al dan niet met browser. :D :D
Dan heb je geen ps4 of xbox one aangezien je daar voor online gamen het *internet* op moet
Het heeft internet connectie enkel geen browser. Iets dat ik zelf nooit gebruikt, 1x om eens te zien hoe flut dat werkt.
Een geweldig platform heeft toch ook een browser? Dat is standaard bij elke console, tablet of ander internet apparaat. Zelfs m'n eerste telefoon die op internet kon (maar toen nog veel te duur was en de resolutie te laag was) had een browser?! Dacht dat dit toen 'edge' heten.
Wat slecht. Een browser is gewoon basisfunctionaliteit, zeker voor een tablet.
Nee, hoe vaak wordt het op een andere console gebruikt? Heb ik 1x gedaan, wat een ramp. De vorm factor "tablet" zegt niks over functionaliteit en dit is gewoon een console die je toevallig kunt meenemen. De browsers die je erop zou krijgen, die zijn pas slecht.

Als je aan het gamen bent en iets wilt opzoeken, moet je de game veelal afsluiten om de browser op te starten. Dan ligt je gsm/laptop/tablet dichter in de buurt en dan kun je gewoon doorgaan met je spel.

Het wordt neergezet als een console, niet als een tablet.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 8 februari 2017 10:10]

De browser op de Wii U werkt anders ook prima, met de tablet achtige controller.

Dit is gewoon een gaming tablet met docking station. Een browser is wel handig.
Het gaat weer beginnen? Nintendo's dansje van "oh ja, dit komt later, dat komt later, zus komt later, zo komt later" en uiteindelijk hopen dat het komt?

Ik dacht dat ze nu wel hadden geleerd. Helaas is Nintendo echt de verkeerde kant op aan het gaan, als ik ook kijk in mijn omgeving. Mensen hebben de Wii U overgeslagen vanwege de slechte, slechte lineup. En nu willen ze dit goedmaken met de Switch?

[Reactie gewijzigd door corset op 8 februari 2017 08:35]

De lineup van de Switch is ook bagger. De enige game waarvoor je de Switch zou willen kopen is Breath of the Wild, maar deze is ook verkrijgbaar op de Wii U.
Tis een kulargument, maar komop. Wie wil er nou een browser op een console. Voor dat je nu.nl hebt ingetikt met je controller, heb ik al drie artikels gelezen via mobiel. Dan hebben we het niet eens over plugins.
het is een tablet met touchscreen....
Het is een game console. in toevallig een tablet vorm. De vorm zegt niks over functie.
Het is een tablet die gebruikt wordt als game console. Alle hardware in de Switch is tablet hardware.
Ik heb anders nog niet een tablet in de winkel kunnen kopen met dockingstation zoals bij de Switch en ook een tablet waar ik 2 controllers aan kan klikken heb ik nog niet gezien. Dus alle hardware is lichtelijk overdreven.
Dit zegt iets over jouw definitie van een tablet. Zoals Thorgrem ook zegt is "alle hardware" behoorlijk overdreven. Er is er geen waar je controllers aan kunt hangen. Zulke spellen op kunt spelen. Natuurlijk zijn er volledige Final fantasy's uitgebracht op IOS etc. Maar dit is toch anders dan een tablet.
Okay, das waar. Maar dan nog. Plugins etc.
Bovendien moet ik nog zien hoe fijn dat zou werken.
Maar eerlijk, heb hem nog niet vastgehouden natuurlijk :)
Het heeft een touchscreen dus in principe zou het net zo fijn werken als andere tablets.
Het is een spelletjescomputer die je ook handheld kan bedienen via een touchscreen...
Het is een tablet, het heeft alle technische eigenschappen van een tablet. De soc is een typische tablet soc.
Het is een console met handheld mogelijkheid.
Of handheld met console mogelijkheid.

In beide gevallen voor mij niet belangrijk of er wel of geen browser op staat.
voor mij en vele anderen wel. Op deze manier is het niet een vervanging voor de tablet wat men wel verwacht bij een portable device van die afmetingen. Het is en blijft gewoon armoe troef van Nintendo.
Dus jij zou ook graag zien dat het ding EMail en Agenda mogelijkheden krijgt. Mischien zelfs wel gewoon de Play Store er op?

Wat "men" (of eigenlijk: Jij) verwacht is duidelijk niet wat Nintendo al sinds dag 1 roept. Het is geen tablet, het is geen vervanging van een tablet, dat zal het ook niet worden. Het is een handheld game console. Niet meer, niet minder.

Andere eigenschappen aan het apparaat toewijzen dan de maker bedacht heeft is niet het probleem van de maker, dat is het probleem van jezelf. Moet je niet doen, schiet je niets mee op. Je hebt ook geen stofzuiger gekocht om het water uit je vijver te halen. Daar heb je een vijverpomp voor. Andersom is die vijverpomp weer niet echt geschikt om je huis mee schoon te maken. Het één lijkt op het ander maar heeft een ander doel en dus andere eigenschappen.
De afmeting zegt niets over of een browser aanwezig moet zijn. Verwacht je op een digitaal fotolijstje van 7 inch ook een browser?
als ik kijk hoe vaak ik mijn internet browser gebruik op mijn 3DS XL, ga ik dit echt niet missen. De enige reden dat dit misschien vervelend is als je op bepaalde publieke wifi verbindingen wil waar je online voor moet inloggen (denk aan universiteit, OV etc...).
Is jouw 3DS XL een tablet dan?
heeft jou tablet halve controllers aan de zijkant dan? het is gewoon een handheld met een groter scherm of een console met een ingebouwd scherm. ik zie geen enkele suggestie van Nintendo dat de switch vervanging kan zijn voor een tablet.

De PSP had ook een browser welke ik ook nooit gebruikte. waarom zou de switch anders zijn, het scherm is alleen wat groter. De PSvita is ook geen tablet, waarom zou de switch dat dan wel zijn.

[Reactie gewijzigd door Asyc op 8 februari 2017 13:17]

Aangezien je overal je mening herhaalt, zal ik m'n antwoord ook herhalen. :P

Een gaming tablet, geen all-purpose tablet.

Het woord 'tablet' zegt alleen iets over de form factor, niet over wat je ermee moet kunnen doen. Die interpretatie hang jij er zelf aan.

[Reactie gewijzigd door gday op 8 februari 2017 09:01]

Vergeet niet dat de engine van de browser vaak door andere apps wordt (mis)bruikt. Is lastig app's bouwen als je voor wat content ophalen eerst zelf een browser moet inbouwen in je app-je.
Stellen dat het enkel een tablet is met aangepaste software is te kort door de bocht.
Nja natuurlijk is het dan wel met een Nintendo tintje zoals die wii controllers wat je eraan kan klikken enzo :P

Maar in mijn ogen (persoonlijk uiteraard) is heel die switch gewoon kort door de bocht een flauwe grap.
ik weet precies waarover het gaat. Ik mag hopen dat het meer is dat een tablet met aangepaste software. De praktijk zal het moeten uitwijzen.
Dat is het niet, het is een tablet waarbij je 2 controllers eraan kan klikken (en los klikken), het is geen ''echte'' game console zoals een playstation, gamecube, Wii of xbox.

Zie het als een Nintendo Touch DS XXXL (tablet ala gameboy met touchscreen), met de software van Nintendo. Zoals je bijv een (ik noem maar wat) Acer tablet hebt met HDMI out, verbinden met je TV en je kan gamen op je TV.
BT controller erbij en je hebt een soort Nintendo Switch, maar dan met Android ipv aangepaste Nintendo software.

Uiteraard zal deze Switch voor gamen beter leunen dan een Tablet met hdmi out + BT controller, maar het idee is hetzelfde. Grootste verschil zit hem straks in de games en de software wat in de tablet zit.

Dit is dan ook gelijk de reden waarom het raar is dat er niet gewoon een browser inzit. Wellicht om virussen en andere praktijken tegen te houden, bijvoorbeeld kinderen die van alles en nog wat op hun tablet-nintendo switch weten te krijgen. Maar goed online en Nintendo is naar mijn weten nooit echt lekker samen door 1 deur gegaan. Het begint wel stapje bij stapje te komen, maar op online gebied nog lang niks vergeleken wat MS en Sony met hun consoles al jarenlang hebben.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 8 februari 2017 11:41]

Ik moet zeggen dat ik bij mijn PS4 de internetbrowser eigenlijk niet gebruik.
Maar bij een console die ook in tabletformaat te gebruiken is, is dat denk ik toch wel een gemis.
Op zich zou het wel fijn zijn als die ondersteuning idd komt. Het voelt zo vanzelfsprekend dat die opties er standaard opzitten dat dit bericht niet voor niets als nieuws naar buiten komt.
Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik zoiets heb van.. Als ik nintendo was had ik n half jaar of jaar gewacht en a) nieuwere hardware gebruikt b) een grotere line-up gehad bij launch en c) meer tijd gehad om software en online mogelijkheden goed op te zetten.
Ik heb er een in pre order maar ben heel benieuwd of het echt wat wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*