Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo reageert op kritiek dat de Switch zwakke launch-line-up heeft

Door , 177 reacties, submitter: Zeror

Volgens Nintendo-president Tatsumi Kimishima wil zijn bedrijf niet meteen al zijn kruit verschieten en verspreidt Nintendo daarom de releases van gametitels voor de Switch over 2017. Hij reageert daarmee op kritiek dat de Switch een schamele line-up heeft bij zijn introductie.

Kimishima gaf tijdens een bespreking van de kwartaalcijfers aan zich bewust te zijn van de kritiek op de start-line-up van games voor de Switch. Bij de komst van die console in maart zijn alleen The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Just Dance 2017, 1-2-Switch, Skylanders: Imaginators en enkele kleinere games beschikbaar. "Onze gedachte bij het rangschikken van de line-up voor 2017 was dat het belangrijk is om regelmatig nieuwe titels te blijven leveren, zonder lange tussenpauzes", zegt de Nintendo-president daarover.

GamesIndustry.biz tekent aan dat Nintendo bij de Wii U hetzelfde argument hanteerde, maar dat het bij die console alsnog lang wachten was op komende titels, vanwege uitstel van onder andere Pikmin 3, Wii Fit U en Game & Wario. Voor de Switch heeft Nintendo de games Mario Kart Deluxe 8, Splatoon 2, Xenoblade Chronicles 2, Arms, Super Mario Odyssey en Snipper Clips op de agenda staan, die allemaal in 2017 moeten verschijnen.

Reacties (177)

Wijzig sortering
Zou het niet kunnen komen doordat ze op die manier ook de verkoop consoles spreiden omdat ze er nog niet genoeg op voorraad hebben?

PS correct me if I'm wrong, maar sprak de (video)review niet over Mario Kart als release titel?

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 3 februari 2017 13:47]

Dat zou een factor kunnen zijn, maar het probleem zit er volgens mij in dat het maken van een spel steeds meer tijd is gaan kosten, naarmate de productiewaarden en verwachtingen van gamers zijn gestegen. Waar een AAA game 15 jaar geleden met 20 man in een jaar gemaakt kon worden, gaat het nu om 100+ man en 4+ jaar (cijfers bij benadering uiteraard). Games van nu hebben veel meer visueel detail, levensechte animaties via motion capturing, dialoog gaat nu meer dan ooit via voice acting, enz.

De verwachtingen van gamers, en ontwikkelingen in de industrie, creren een ingewikkelde situatie: we willen tegelijk mooiere, betere en grotere games, maar we willen er ook evenveel zien per jaar, en voor dezelfde prijs als voorheen. Die dingen zijn erg moeilijk te verenigen. Niet alleen bij de Switch overigens; ook de PS4 en de Xbox One kwamen relatief traag op gang wat betreft het aanleggen van een grote catalogus aan exclusieve titels, in vergelijking met de voorgangers.

Ook werden er altijd al veel games geannuleerd tijdens de ontwikkeling (meestal vr aankondiging). Vroeger zorgde dat voor maanden verloren tijd; nu voor jaren. Ook het grondig bijstellen van de richting die een game opgaat komt veel voor, en ook dat bijsturen kost nu veel meer tijd dan voorheen door de toegenomen complexiteit.

Volgens mij moeten we tot op zekere hoogte accepteren dat het aantal grote AAA-titels per maand of jaar wat lager is dan eerder, omdat ze zoveel meer manuren kosten om te maken. Pak je de third-party multiplatform-titels erbij, dan is het aanbod op de meeste consoles nog behoorlijk groot. Op de Switch is het nog even afwachten hoeveel third-party-support er komt. De beloften zijn op dat vlak beter dan bij de Wii U, maar er is nog geen grote titel als Call of Duty, Assassin's Creed of GTA aangekondigd voor de Switch, waardoor de nadruk meer ligt op de grote titels van Nintendo zelf. Het zal volgens mij gewoon langer duren dan bij eerdere console-generaties, en dat is lastig te voorkomen of oplossen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 februari 2017 14:31]

Alleen laat dat nou net niet voor Nintendo op gaan. Ze staan nou niet bepaald bekend om hun grafische hoogstandjes. Dat is overigens verder prima, want de gemiddelde Nintendo game heeft onovertroffen gameplay. Maar de huidige lineup is wel erg bedroevend. Ik hoop dat ze nog een aantal erg bekende titels op de Switch weten te krijgen. Bijvoorbeeld DOTA, Minecraft met mods, ARK, GTA5, Harvest Moon en Pokemon. De games waar de gemiddelde gamer honderden uren in hebben zitten. Maar dat hadden ze al lang voor elkaar moeten hebben.

Tegen de tijd dat ze nu een goede lineup hebben is die console al weer aan het verstoffen.
Hogere grafische standaard vanwege meer of minder power in het apparaat heeft weinig te maken met meer of minder manuren die gemaakt moeten worden. Pixels, textures, schaduwen en lichteffecten renderen dat doet de grafische engine voor je.
Waar veel tijd in gaat zitten is het handwerk. Game engine. Animaties. Motion capture. Ontwerpen van personages, levels, voorwerpen etc. Detaillering. Testen etc. Hier doet Nintendo het voor weinig andere AAA ontwikkelaars onder.

[Reactie gewijzigd door imdoctorbob op 3 februari 2017 15:53]

Zoals imdoctorbob aangeeft: de games van Nintendo zijn misschien niet het hoogst haalbare qua graphics, maar alsnog is er een enorm verschil met 10-15 jaar geleden, en de ontwikkeltijd zit in veel meer aspecten dan puur de beeldkwaliteit. De stijging in ontwikkeltijd geldt net zo hard ook voor hen.

Wel met je eens dat er meer third-party games zouden moeten zijn. Die games zijn al gemaakt, of in aanbouw, en hoeven alleen geport te worden naar de Switch. Het zou de gaten in de first-party line-up mooi opvullen. Externe ontwikkelaars / uitgevers hebben Nintendo echter behoorlijk in de steek gelaten in de Wii- / Wii U-tijd omdat Nintendo meer een eigen weg insloeg qua controllers en doelgroep, en omdat ze qua rekenkracht niet gelijklopen met Playstation en Xbox. Voor de Switch zou dat allemaal goed gaan komen, en misschien komt dat nog, maar we zien nog niet veel grote third-party titels in de line-up. Maar 's kijken of de volgende Call of Duty, Destiny en GTA naar de Switch zullen komen, maar ik betwijfel het.

Het is ook de vraag hoe goed die games het zouden doen op de Switch. Nintendo's doelgroep gaat vooral voor de eigen spellen, plus een nadruk op party-games, bewegingsgames en Japanse titels. Maar aan de andere kant zullen ook die gamers voor een deel vast wel de grote titels willen spelen. EA, Ubisoft en consorten zien er blijkbaar niet genoeg brood in, maar dat kan nog veranderen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 februari 2017 17:12]

Dota op een console lijkt me niet echt haalbaar. Nog afgezien dat consoles wat mij betreft meer gericht zijn op single player en arcade games en veel minder op competitieve multiplayer games, lijkt een spel als Dota me ook nog eens enorm rot spelen met een controller. Dat kan je dan weer oplossen met een aparte poel van servers voor spelers die op een console spelen, maar daarmee scheidt je de player base en dat is ook weer jammer.

ARK vind ik op het randje, wederom denk ik dat dit genre niet echt in trek is bij console gebruikers (of andersom; consoles niet echt in trek bij spelers van spellen zoals ARK) en bovendien is deze game grafisch erg veeleisend dus ik twijfel of de switch dat aan kan.
Met het verschil dat de output van Nintendo al jaren erg mager is, dan zou je verwachten dat ze dan voor de Switch wel een stapel met games klaar hebben staan.
Dat zou natuurlijk ook heel goed een mogelijkheid kunnen zijn. Nintendo maakte onlangs bekend dat ze de productie van de Switch gaan verhogen omdat er meer pre-orders dan verwacht zijn, dus wat dat betreft hebben ze in ieder geval genoeg aangekondigd.

Echter, wat Nintendo hiermee mist is de hele essentie van een goede launch lineup: het overtuigen van gamers. Als je een systeem in de winkels legt met een enorm vette line-up dan kan je spelers overtuigen tot aankoop: het is toch al snel de eerste indruk die men blijft onthouden.
Een goede launch line-up heeft als gevolg meer spelers, wat als gevolg weer meer game-ontwikkelaars kan overtuigen tot het ontwikkelen van een game. Deze vicieuze cirkel zal doorzetten en meer ontwikkelaars overtuigen. Een slechte launch line-up kan daardoor het tegenovergestelde als gevolg hebben: ontwikkelaars zien er geen brood in, ontwikkelen geen games en dezelfde vicieuze cirkel zet door, maar dan als een negatieve spiraal.

Zelf snap ik niet waarom het niet 'n n' is geworden: Nintendo kan nu zowel haar handheld-ontwikkelaars als homeconsole-ontwikkelaars laten focussen op n systeem. Nintendo brengt zo'n 10-15 games per jaar uit verspreid over beide. Ze hadden in de eerste 6 maanden best de drie grote titels kunnen lanceren met goede planning: Zelda, Mario en Metroid, al dan niet met een spin-off. En dan nog de rest van het jaar genoeg andere titels klaar hebben...

Mario Kart komt in april trouwens :)
Ik hoop dat Nintendo nog wat dingen achter de hand heeft wat ze net voor de zomer willen releasen. Denk aan Pokmon Stars wat een gerucht is dat die eraan komt. Ze moeten daar niet op wachten tot de holidayseason. Er komt de aankomende weken vast nog wel iets meer op het lijstje terecht. Ik hoop echter dat de console aanslaat, het is allemaal een beetje te vaag, over 27 dagen komt dat ding uit en nog steeds weet niemand welke games er precies uitkomen voor dat ding.

Iets wat ze niet snel zullen doen maar koop een first access af bij een grotere third-party game zowel Sony als Microsoft doen dit regelmatig.

Ik ben best wel een Nintendo Fan, heb alles sinds de NES gehad behalve Gameboy Pocket en virtual boy. Heb zelfs de 3DS vervangen door een new 3DS. Alle consoles bij release gekocht, echter de Switch wacht ik toch echt nog even mee.
Het probleem waar Nintendo mee zit is dat ze wat magere jaren achter de rug hebben en niet echt veel cash hebben.

Ik hoop nog steeds dat Tim Cook op een dag het licht ziet en Nintendo inlijft. Met de hardware expertise van Apple en de cash die het meebrengt zou Nintendo wel Triple A titels kunnen trekken. Sterker nog, alleen het feit dat Apple er achter gaat staan zou al een hoop doen.

Verder passen de bedrijven bij elkaar qua oog voor kwaliteit en doelgroep en Apple doet vrijwel niets met games. Het zou ook iOS als ht platform voor Mobile gaming kunnen vestigen. Want ondanks de vele op Android gebaseerde consoles en game-phones is er nooit echt een winnaar/standaard uit gekomen. Stel je voor dat de Switch op iOS gebaseerd zou zijn en dus iOS games zou kunnen runnen...
Bijzonder goed punt. Had er nooit zo over nagedacht eerlijk gezegd!
Dus... ik zie nog steeds geen enkele mention van Pikmin 4 over het hele internet. WAAR BLIJFT PIKMIN?
Dat zou een slechte redenering zijn. In de spellen wereld ben je zo ingehaald dus probeer je bijna altijd zo snel mogelijk een zo groot mogelijk resultaat te halen.

"Niet al hun kruit willen verspillen" is al een zeer slecht excuus. Ze zeggen dus eigenlijk dat ze maar een beperkte hoeveelheid kruit hebben. Dat dus niet alleen hun lanceer aanbod mager is maar wat er zal volgen ook een mager aanbod is.

Normaal wil je met een console zo snel mogelijk een grote markt aanboren zodat iedereen die nog twijfelde om al voor de release met een spel te beginnen tenminste NU begint zodat je over 1-2 jaar nieuwe spellen hebt.

Een sleeper hit, waar bij mensen nog 1 jaar wachten met het kopen van een Switch zou inderdaad de vraag spreiden. Maar dan kan Nintendo ook pas over een jaar zeggen: "Kijk eens hoeveel er verkocht zijn, wil je nu ook aub spellen maken voor ons" en dan zijn die spellen pas uit over 2-3 jaar. En dan zijn de PS en XBOX ook al bezig met hun nieuwe consoles.

Spreiden van vraag voor een product met een zeer korte levens cyclus is zeer ongebruikelijk.

Korte economische levenduur electronica, zoals ook mobiele telefoons worden niet in 1 fabriek gebouwd waar jaren lang dag in dag uit hetzelfde apparaat wordt geproduceerd. Deze sector weet hoe in korte tijd een grote hoeveelheid te produceren en vervolgens uit voorraad te leveren. Het gebeurd zelfs dat terwijl het apparaat net wordt verkocht de productie lijnen al weer worden omgebouwd voor een ander product.

Denk meer aan het printen van boeken dan aan een auto lijn.
Van begin af aan was al bekend (ook door Nintendo gemeld) dat Mario Odyssey later komt, aan het eind van het jaar, ongeveer. Mario Kart wordt een remake van MK8, afaik.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 3 februari 2017 14:40]

Dat zou best wel eens goed kunnen. Dan zou je zeggen dat Nintendo zich wil behoeden voor een flop met miljoenen switches op de plank.
Een geleidelijke introductie bespaart dat ze.
Nintendo is ook goed in het kunstmatige laag houden van aanbod(zie Nintendo classic)
Want kunstmatige schaarste is zo'n briljante marktstrategie dat het een positieve uitkomst heeft voor Nintendo? Als een consument een product niet kan kopen door schaarste, dan is de klant niet blij en Nintendo kan geen product afzetten en dus geen omzet draaien.

Nintendo heeft 1.5 miljoen NES Classics verkocht. Nintendo verkoopt dit product via retailers. Als sommige retailers geen vertrouwen hebben in het product en dus niet van plan zijn om grote aantallen af te nemen, dan zal Nintendo daarop de productiecapaciteit aanpassen.

Verder is dit wel verplichte kost om te kijken als het gaat om "kunstmatige schaarste": https://www.youtube.com/watch?v=OsPD8LvTl1g
Niet op het begin, toen was het vaak niet leverbaar.

http://www.polygon.com/20...-classic-edition-shortage
Laat mensen ook even de 2e vraag van Pachters show beluisteren. Dat hoor je ook zo vaak :)
Misschien is de 2e hands markt ook een punt. Als je bij het uitkomen van een console direct de 5 beste games uitbrengt die er ooit voor gaan komen, dan zijn kopers er na een paar maanden op uitgekeken. Dan kan je hem doorverkopen, daar heeft Nintendo niets aan. Je moet niet alleen zorgen dat iemand je console koopt, maar je moet eigenlijk ook zorgen dat hij hem wil houden.
Bij welke launch lineup zou het wel de moeite waard zijn om een console te kopen? Niemand verwacht toch meteen min. 10 games die je zou willen spelen op de dag van release?
Blijkbaar verwachten ze dat dus wel.. Maar dat lijkt mij ook geen realistische verwachting..
Hier een lijstje van alle release games voor de consoles door de jaren heen.
Zo 'zwak' als bij de Switch is het dus zelden geweest. Toch begrijp ik de keuze wel na het Wii U debacle met haar sporadische game releases. Het lijkt er op dat Nintendo het komende jaar een continue stroom aan games wil uitgeven om het apparaat niet dood te laten bloeden zoals met de Wii U is gebeurd. Nu al alle kaarten op tafel gooien is sowieso vrij zinloos, gezien het er op lijkt dat de Switch wel eventjes uitverkocht zal zijn. Tevens wil je niet het momentum in 2017 laten afhangen van de launch alleen.

Ik verwacht na de launch om de paar maanden een grote rerelease van Wii U games. Mario Kart 8 en Splatoon zijn de eerste in die reeks. Smash Bros voor de Switch lijkt een publiek geheim en verder verwacht ik ook nog Super Mario Maker, Yoshi's Woolly World, Donkey Kong Country Tropical Freeze, Zelda Windwaker HD en Zelda Twilight Princess HD.

Super Mario 3D World en New Super Mario/Luigi (Switch) lijken me ook niet ondenkbaar, maar ik gok dan toch n Odyssee, tenzij deze uitgesteld wordt naar 2018.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 3 februari 2017 15:53]

Zelfs bij de monster-seller, de PS2, vind ik de Europese launch lineup niets aan. Heb dan welgeteld 1 spelletje in die lineup gespeeld. Bij alle anderen die een PS2 hadden heb ik deze games ook niet zien liggen, afzijdig van DW...
De PS2 is ook pas populair geworden met GTA
De Playstation 2 was de populairste console, vooral omdat het ook een DVD speler was. Sterker nog, het was de goedkoopste DVD speler op de markt voor een lange tijd. En toevallig k nog eens een top games console!
Maar de PS2 was niet alleen populair vanwege de games. Het was vooral de DVD speler wat veel kopers aantrok. Je moet het ook in de tijdsgeest van de launch bekijken. Nu zijn het misschien geen memorabele games, maar vooral SSX, Tekken Tag Tournament en Timesplitters waren erg in trek.

En ook mag niet vergeten worden dat men in Europa slechts een half/half launch voorgeschoteld kreeg, omdat Sony al de grootste moeite had om genoeg te kunnen leveren voor de Noord-Amerikaanse markt, destijds een belangrijkere markt voor Sony.
Vind je het zwak? meteen 1 system seller van formaat zelda, een leuke game om de mogelijkheden te ontdekken, een game voor de kids (skylanders) en dan nog bomberman en nog de weken erna diverse games

als ik naar die lijst zie dan zie ik bij de oude generaties vaak 2 games staan bij release of 3, dat er meer waren later is omdat toen de releases vaak al een jaar uit waren in japan en ook eerder in de US. deze is wereldwijd.

Tevens zegt kwantiteit niks over kwaliteit, ik heb 100+ (handheld) consoles ik ben 35, game al vanaf me 5e. en kan nou niet bepaald zeggen dat ik bij de ps4 of xbone bijvoorbeeld veel games zag die ik wilde hebben. dat was een jaar na release amper wat (had ze allebei day one)

je kan hele lijsten vol nietszeggende games neerkwakken maar heb je niks aan.

beter paar goede launch games. en dan stapsgewijs in de weken en maanden erna leuke erbij kopen
De PS Vita had eigenlijk gewoon een goede lijst als je dat met de Switch vergelijkt.
De Wii U had overigens echt een hele sterke launch, kijk ook eens naar de resultaten daarvan :P
En de dreamcast ook, zie je het verband al?
Toch wat onrealistisch zoals 'Randleman' aangeeft. De playstation 2 had wel een hle dikke line-up in de VS en Europa. De xbox ook niet verkeerd.
Mogelijk zijn gamers die in die tijd begonnen zijn een beetje verwend daardoor?

Kan me nog herinneren dat ik echt dikke lol had met ssx en timesplitters. Krantenwijk het hele jaar gespaard, met oud en nieuw langs de deuren. En toen voor 1450 gulden de playstation 2 aangeschaft, met 1 controller en een game. De launch line-up was prima iig.

Overigens is echt alles is duurder geworden met de euro, behalve console's en games zo lijkt het.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 3 februari 2017 14:39]

Inderdaad, betaalde je voor een Super Nintendo spelletje vroeger niet ook 150, soms wel 200 gulden?
sterker nog, toen Street Fighter 2 uitkwam was deze 229,-

Virtua racing op de sega megadrive 229,-

gemiddelde prijs van snes game was 159,- op de release.

Mensen moeten is gaan beseffen dat techniek geld kost.

Maar goed tegenwoordig zijn het allemaal tokkies die gratis films willen streamen met kodi of popcorn, multicards voor een 3ds stoer kopen en games gratis downloaden

en vervolgens raar vinden dat producenten failliet gaan of het duurder moeten maken.

en ze komen dan met excuus ja het is zo duur of geen legaal alternatief. uhh jawel heet blu ray dvd of uhd en kost geld.

en ja games zijn duur omdat er soms jaren aan gewerkt wordt.


ik wil ook een Porsche. kan ik niet betalen. dus niet kopen...
Mensen moeten is gaan beseffen dat techniek geld kost.
Het is een markt van vraag en aanbod. De vraag is altijd geweest, en het aanbod is sterk gegroeid. Aangezien spellen niet meer fysiek zijn, kan er maar 1 gevolg zijn: inflatie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 februari 2017 17:39]

Spellen niet meer fysiek zijn???
Volgens mij heb ik.al mijn games hier gewoon met doosjes en disc liggen. En zo ook op de switch.

Digitale downloads doe ik niet aan
Hoi. Dat verwacht ik wel. Ik verwacht niet dat het allemaal nintendo titels moeten zijn. Maar ook van 3e party developers.

Er moet toch iets voor iedereen zijn. Met 10 games kan het best zijn dat er voor een hele hoop mensen niks interessants tussen zit op launch day

Kijk even het verschil met min Wii, 20 titels. Wii U, 31 titels.

10 is een zeer karig aanbod.
De launch lineup van de Switch is zo zwak omdat Nintendo de enige uitgever van formaat is die er games voor uitbrengt. Als dan ook Nintendo maar een paar titels klaar heeft, is er voor potentiele Switch-kopers niet veel keuze.

Vergelijk dit bijv met de launch lineup van de PS4. Toen had je naast de Sony-titels (Knack, Killzone, Resogun) ook nog Assassin's Creed: Black Flag, Madden, FIFA, Call of Duty, NBA 2014, NBA Live, Battlefield 4 en het nodige kleine grut. Vergeleken daarmee ziet de launch lineup voor de Switch er best wel armoedig uit.
De PS4 had natuurlijk wel als voordeel dat ze in het najaar gelanceerd werden waardoor die games iets recenter waren. Nu een FIFA op de Switch uitbrengen is een beetje nutteloos denk ik, het is dan belangrijker dan FIFA 2018 naar de Switch komt (en dat gaat gebeuren).

De Wii U kreeg trouwens ook Assassins Creed, Call of Duty en een stapel exclusives op launch, maar dat pakte voor Nintendo ook niet zo goed uit... Nintendo moet zelf met AAA-titels komen die ook andere gamers overtuigen, zoals Metroid Prime en F-Zero.
De PS4 had als voordeel dat de grote software-uitgevers er hun games voor de westerse markt op willen uitbrengen. Nintendo heeft die breed gedragen software-ondersteuning al vele jaren niet meer omdat ze sterk uit de pas lopen met hw-power die ontwikkelaars verwachten en de smaak van gamers. In dat geval maakt het niet uit op welk moment Nintendo de Switch zou uitbrengen.
De PS4 heeft een goede naam voor de GTA/CoD gamer. Nintendo heeft een kinderachtige naam voor die doelgroep.

That's all.

Dit heeft niks te maken met performance. De Gamecube was fors sterker dan de Playstation 2, toch kende de PS2 meer releases. De Wii U was sterker dan de X360 en de PS3. Ondanks dat er zelfs nog jarenlang cross-platformreleases die ook op de PS3 en 360 uitkwamen, kwam er letterlijk niks naar de Wii U. Performance was daar totaal het probleem niet, zelfs de architectuur kwam grotendeels overeen.

Ontwikkelaars brengen games naar een platform waarop de doelgroep aanwezig is. Dit levert immers geld op. Een console die Nintendo-gamers en families aanspreekt, levert geen FIFA-sales op (of check voor de grap eens hoe vaak de verschillende Call of Duty-titels op de Wii U hebben verkocht).
FIFA kent tegenwoordig niet voor niks smartphonevarianten, ondanks dat de performance daar helemaal nergens over gaat.

Het ziet er naar uit dat de Switch qua performance in de buurt gaat komen van de Xbox One en support heeft van alle grote engines die gebruikt worden in de gameindustrie. Games zijn tegenwoordig schaalbaar op PC's die fors zwakker zijn dan consoles tot systemen die nu al sneller zijn dan wat MS' Scorpio gaat doen.

Performance gaat echt het probleem niet zijn, dat is het nooit geweest ook. Het probleem is het imago dat veel gamers bij Nintendo hebben, en dat de mensen die van Nintendo-games houden geen 3rd party titels op hun Nintendo-apparaat kopen.
De PS4 heeft een goede naam voor de GTA/CoD gamer. Nintendo heeft een kinderachtige naam voor die doelgroep.

That's all.
Nope, dat is totaal niet relevant, een doelgroep kan je gewoon naar binnen trekken als je dat wilt.
Dit heeft niks te maken met performance. De Gamecube was fors sterker dan de Playstation 2, toch kende de PS2 meer releases. De Wii U was sterker dan de X360 en de PS3.
GameCube en zeker ook de Wii U waren compleet scheef qua performance.
De Wii U had een GPU die goed tot zeer goed was, alleen een CPU die het simpelweg niet kon bijbenen.
Waardoor het voor de developer een keuze werd tussen :
- Core optimaliseren voor sterke CPU en redelijke GPU en daarmee PC/PS3/PS4/X360/XBOne pakken of
- Core optimaliseren voor sterke GPU en zwakke CPU en daarmee Wii U pakken.

Nintendo heeft ook altijd slechte hardware gehad in verhouding met hun concurrenten omdat Nintendo als devies hanteert : Er mag geen verlies geleden worden op de consoles, oftewel er zit max hardware in ter hoogte van de aanschafprijs.
Waar een Sony en een Microsoft rustig zeggen : We kunnen verlies maken op de 1e iteratie van de hardware, dat halen we weer terug op toekomstige iteraties en de spellen. En dan zit er bij launch dus hardware in die duurder is dan de launchprijs.
Nope, dat is totaal niet relevant, een doelgroep kan je gewoon naar binnen trekken als je dat wilt.
Hoe dan, volgens jou?
Nintendo heeft ook altijd slechte hardware gehad in verhouding met hun concurrenten omdat Nintendo als devies hanteert : Er mag geen verlies geleden worden op de consoles, oftewel er zit max hardware in ter hoogte van de aanschafprijs.
Waar een Sony en een Microsoft rustig zeggen : We kunnen verlies maken op de 1e iteratie van de hardware, dat halen we weer terug op toekomstige iteraties en de spellen. En dan zit er bij launch dus hardware in die duurder is dan de launchprijs.
Dat was enkel en alleen in de PS360 generatie zo, en is een trend die Microsoft is gestart met de eerste Xbox.
Wellicht dat je het niet weet, maar de Wii U werd met verlies verkocht en had minimaal 1 game sale nodig voor winst. De PS4 had hetzelfde verhaal maar ging al snel in genoege productie waardoor Sony per console winst maakt. De Xbox One maakte ook winst op de adviesprijs.

Deze generatie is het dus Nintendo die de meeste verlies per device maakt, je argument slaat nergens op.
FIFA 17 is nog helemaal niet zo oud dus die had prima als launch titel mee kunnen komen.
EA Games dacht daar anders over :P Bovendien heeft iedereen 'm al gekocht.
Knack viel echter zwaar tegen en Resogun is een kleine titel, niet bepaald een AAA game.

Het had beter gekund voor de Switch maar aangezien ik maar 1 game tegelijk kan spelen is het voor mij prima.
misschien niet tien games die iemand allemaal wil hebben, maar wel keuze uit 10 titels - niet 4
Het gaat om 4 exclusieve Nintendo-titels. Er zullen meer dan 10 games op de launch van de Switch beschikbaar zijn hoor :P waaronder Skylanders en Just Dance 2017.

Sony had bij de PS4 release bijvoorbeeld Knack en Killzone, en een maandje later Driveclub. Dan heb je 3 verschillende triple A-titels rond de launch; dat vind ik een sterke line-up. Nintendo heeft met The Legend of Zelda wellicht een game of the year in handen, maar als je het over triple-A games hebt, dan houd het daar een beetje mee op. Als het niet je genre is, dan heeft de Switch eigenlijk geen systemsellers op launch. Dat is het probleem :P
Driveclub kwam pas 8 oktober 2014 uit. Dat was bijna een jaar na de release van de PlayStation 4.
Ohja, dat was die game die een week voor de release van de console opeens een jaar uitgesteld werd 8)7 ik heb Driveclub nog gespeeld op Firstlook voordat de PS4 verkrijgbaar was, haha. Vandaar mijn opmerking. Maar je hebt zeker gelijk.
Nope, maar dit betreft Nintendo. Dan ligt de lat begrijpelijk gewoon een stuk hoger dan bij de rest. Van Nintendo wordt nou eenmaal meer verwacht. Maar in realiteit zijn er maar weinig consoles die een launch lineup hebben waar de doorsnee persoon meer dan 2 a 3 games van koopt.

De argumenten die Nintendo aandraagt zijn valide. Ik hoop dat ze nagekomen worden.
Ik heb eerder de neiging om bij Nintendo de lat lager te leggen, ze hebben immers heel wat leuk IP in hun eigen portfolio zitten. Als ze daar een paar games van uitbrengen bij launch, zijn de meeste fans volgens mij wel al tevreden. Ze zouden bij launch bijvoorbeeld ook de Mario Kart 8 "remaster" kunnen uitbrengen, had je teminste al van twee van hun meest populaire series (Zelda en Mario) meteen een game.

Ik heb het bovendien even opgezocht, en de PS4 had (minstens) 25 launch titles, waaronder Call of Duty:Ghosts, Battlefield 4, Killzone Shadow Fall, Assassin's Creed IV, en een hoop sportgames en andere titels. Daarmee vergeleken is de launch lijst van de Switch gewoon belachelijk.

Ik wacht in ieder geval tot er een aantal titels van de Nintendo IP beschikbaar zijn, en pik dan wel eens een bundel op.
Nee maar je verwacht wel dat iedereen 1 spel zou willen kopen en dat gaat natuurlijk wat makkelijker als er 10 verschillende spellen beschikbaar zijn.
Ze moeten vooral 1 enorme knaller hebben lijkt me. Zelda zou dat in potentie kunnen zijn, maar die komt ook uit op Wii U wat dan toch wat verzwakt.
Pak de launch van bijvoorbeeld de Gamecube erbij. Wereld van verschil.
Het zou mooi zijn als je uit de Wii store de digitale versie van Wii U spellen ervoor aan kan schaffen. Dat zijn spellen genoeg :-)
Ik denk dat men bang is voor een flop. Dat je dus weer een dure console aanschaft en Nintendo en thirdparty's hun games niet gaan uitbrengen...
Je gaat dus pas die console kopen als er voldoende games aanwezig zijn dat het de prijs voor je zelf rechtvaardigt.
De PS4 en Xbox hadden meer dan 10 games in de launch zitten, waarvan genoeg AAA titels, dus ja ik had krap maand later al 10 games ;)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 februari 2017 13:47]

Ik heb na 3 jaar misschien net 10 titels op de ps4 :X Schietspellen vind ik niks, en de games waarop ik zat te wachten komen nu eindelijk een beetje uit. En nog altijd is het wachten op GRan turismo. Dus ik denk dat de switch in huis gaat komen voor al die aangekondigde nintendo games. Kun je ook tenminste eens samen een spel spelen op de bank( wat niet direct een voetbal/hockey spel is)
Gran turismo.. Hehe. Bij launch van de 2 consoles was mn keuze welke van de 2 goede racegame zou hebben, we zijn alweer goeie 3 jaar verder.
Kom op zeg, mensenhier kopen met bosjes een iphone van 900+ euro, maar koop je een console met 10 games heb ik opeens 'geld teveel'?
Tien games per jaar is geld teveel?
Let op dat hij het wel over launch heeft en niet gemiddeld.

Het kan maar net zo zijn dat je al x tijd wacht op 20 games en als er dan 10 in de launch zitten, waarom wachten met kopen?
Je hebt gelijk dat was slordig van mij. Hoewel ik duizend euro (tien games plus console) nu ook niet zo bijzonder vind is het wel een behoorlijk verschil met een jaar.
Ik ga zeker geen Switch kopen voordat er Super Mario Odyssee en Mario Kart beschikbaar zijn :)
Waarom niet? Als je toch al van plan bent de Switch te kopen als deze games WEL beschikbaar zijn, waarom dan nu wachten? Ik verwacht namelijk niet dat er binnen het jaar een prijsverlaging komt.
Idem hier. Ik wacht liever even en koop een bundel, zodat er meteen Mario kart en eventueel een extra set controllers of stuurtjes bij zitten. Als je nu al een switch koopt betaal je daar best veel voor: 60 voor Mario kart, 80(!) voor twee extra controllers en 2x 15 voor stuurtjes voor alle controllers. Dat is met de 300 van de switch zelf al bijna 500 om Mario kart te kunnen spelen. Een bundel kost misschien maar 400 - 430.
Persoonlijk denk ik : Ik wil wel SMO en MK spelen, maar niet voor 200+ euro per game (300 euro voor een console en 50 euro per game).

Laat ik het eerst maar een jaartje aankijken of er nog voldoende content ernaast beschikbaar komt om het interessant te houden. Zodat de gemiddelde prijs per game daalt hoe meer ik er koop :)
Ik ga zeker geen Switch kopen voordat er Super Mario Odyssee en Mario Kart beschikbaar zijn :)
Ben je niet wat de oud (35) voor Mario Kart... ;). Nee hoor, geintje. Zelf ben ik een AFOL.
Een betere line-up bij de launch zou toch meer omzet moeten genereren aangezien de Switch bij launch duurder verkocht kan worden....

Nu wachten mensen tot leuke titels en is de Switch al ergens 2e hands te koop.
Schrikbarend hoe slecht Nintendo zijn zaakjes regelt. De enige echt interessante titel is een spel dat oorspronkelijk voor de WiiU bedoelt is en niet eens full HD is en geen constante 30Fps haalt. Waardeloos weer.
Sorry hoor maar als je niet tegen kritieke kan, Nintendo, zorg er dan voor dat je je klanten overtreft. Als dit inderdaad de launch line up zal zijn laat ik hem ook liggen zekere voor een langere periode. Ik heb de Wii U en ja dat helpt hun er ook niet bij. Ik kijk de kat uit de boom.
Beetje wij van wc-eend....

Daaraan tegen verbaasde de titel van het bericht, Nintendo die reageert op kritiek?! Volgens mij hebben ze dat nooit eerder gedaan op basis van iets wat nog moet komen.

Zegt wel iets wat over het huidige beleid. Goed bezig.
Ik zal de Switch niet meteen tijdens de launch kopen, dit komt deels door de launch games. Ik vind Zelda games erg leuk, maar ik hoef het niet perse meteen tijdens de launch te spelen.

De Nintendo Switch vind ik op zich een prijzig apparaat, 275 euro of lager had ik wat reler gevonden. Ik ben bewust van zijn features waaronder de draagbaarheid. Ik zal hem zeker niet vaak mee nemen buiten door, dus de prijsverhouding in combinatie met de features en games houden mij iets wat tegen om hem meteen te halen.

Overigens heb ik van vele game winkels gehoord dat de pre-orders goed in de lift zitten. Als vergelijking waren er voor de Nintendo Wii U 5 pre-orders en ze hadden 6 consoles gekregen.. daarin tegen zaten ze 2 weken geleden al op de 40 pre-orders voor de Nintendo Switch.

Dus even wachten op wat extra games en vermoedelijk weer de beschikbaarheid van het apparaat en dan kunnen we er tegen aan :)

[Reactie gewijzigd door JerX op 3 februari 2017 13:54]

Het probleem is dat hun vorige console blijkbaar een ferme flop was net door het tekort aan games ... dan moet je de eerste 3 maanden ferm releases aankondigen niet "2017" wat vaak vertaalt naar 2018...

Maar goed aangezien ze zich bewust zijn van de kritiek kunnen ze er misschien nog wel wat aan doen ... Ik had gehoopt dat inplaats van reageren, ze de kritiek de mond hadden toegesnoerd met wat extra titels ... Niet iedereen heeft dezelfde smaak in games ...
"Deze pogingen om het enthousiasme over de launch de kop in te drukken zijn schandalig en verkeerd. Dit is de beste line-up ooit, er zijn nog nooit zoveel titels beschikbaar geweest bij de launch. Punt uit." aldus Kimishima. :+