Door , , 287 reacties

The Legend of Zelda: Breath of the Wild is een game die flink afwijkt van het vaste stramien van de voorgaande delen. Dat is gewaagd. Gelukkig voor Nintendo pakken de veranderingen verrassend goed uit. Nintendo weet van Hyrule een prachtige open spelwereld te maken waarin van alles te doen is. Doordat wapens slijten als je ze gebruikt en je hapjes en drankjes moet vervaardigen, moet je tactischer te werk gaan, vooral tijdens gevechten. Het maakt van BotW een mooi samenspel van weersinvloeden, de physics engine die ingebouwd is, het ontdekken van de spelwereld, het volgen van de verhaallijn en het verzamelen van voorwerpen en grondstoffen. Er zijn wat minimale kritiekpunten te leveren op een verder uitmuntende game, die je bovendien dagen, weken, maanden zoet zal houden. Want Breath of the Wild is niet alleen goed, het is ook ontzettend uitgebreid.

Prijs bij publicatie: € 54,99
Verkrijgbaar vanaf: € 59,99

Gespeeld op: Nintendo Switch
Ook verkrijgbaar voor: Wii U

Tegelijk met de Switch brengt Nintendo ook The Legend of Zelda: Breath of the Wild uit. Bij de Switch hebben we eerder deze week al uitgebreid stilgestaan, en nu is het tijd om ook de game onder de loep te nemen. De game en de console zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. Heb je nog geen Switch maar wel een Wii U, dan kun je hem ook spelen. Wij hebben Breath of the Wild op de Switch gespeeld, zowel thuis als onderweg. Dat is immers de grote meerwaarde van de Switch: dat je opeens al die nieuwe - en hopelijk ook steeds meer oude - Nintendo-games onderweg kunt spelen.

Over de grafische prestaties van Breath of the Wild (BotW) op de Switch hebben we het al genoegzaam gehad. Het is de meest aansprekende game uit het aanbod dat tegelijk met de Switch op de markt verschijnt, maar wellicht niet de beste game om de eigenschappen van de Switch te demonstreren. In BotW wordt weinig gebruikgemaakt van de specifieke kenmerken van de Joy-Con-controllers. BotW maakt bovendien duidelijk dat de Switch moeite heeft om de uitgebreide open spelwereld van de game in beeld te brengen. De Switch kan beeld op 1080p naar een tv sturen, maar bij BotW komt de console niet verder dan 900p - en dan nog zijn er regelmatig framedrops waarneembaar.

Bovendien is het beeld op tv niet zo gedetailleerd als je anno 2017 verwacht, van een game op een groot scherm. Bij vergezichten - die zijn er veel in BotW - valt het mee, maar bij alles wat vlak voor je neus staat is een duidelijk gebrek aan detail waarneembaar. Net als een gebrek aan anti-aliasing.

Cel-shaded Hyrule

Stoort dat bij het spelen van de game? Ons niet, want de stijl die Nintendo voor BotW koos maakt heel veel goed. Om het geheel wat lichter verteerbaar te maken voor de Switch en Wii U, heeft Nintendo bij deze game gekozen voor een cel-shaded uiterlijk, en dat werkt erg goed. Ja, Link en alle andere bewegende figuren in de game bevatten weinig detail, maar de sfeer is er niet minder om. Breath of the Wild biedt een prachtige spelwereld, vol mooie, fantasievolle wezens en dito omgevingen. Kleurrijk, fantasierijk, precies zoals je van Nintendo en van Zelda verwacht. Je moet een beetje door de pixels heen kijken, maar dan zie je een prachtige, zeer uitgebreide en zeer afwisselende spelwereld.

Review The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*