Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

Het heeft even geduurd. Al in 2011 maakte Nintendo tijdens de E3 duidelijk dat er gewerkt wordt aan een geheel nieuwe Zelda-game voor de WiiU, een console die op dat moment nog niet eens op de markt was. Het is inmiddels heel wat jaren later en sinds deze week weten we dat de game als The Legend of Zelda: Breath of the Wild ergens in 2017 op de markt komt. Het is niet de eerste Zelda-game voor de WiiU, maar wel de eerste Zelda-game die speciaal voor de WiiU is ontworpen. De game verschijnt niet alleen voor de huidige console, maar ook voor de volgend jaar te verschijnen opvolger, die nu nog bekend staat als de NX.

Daarmee geeft Nintendo aan dat het vertrouwen heeft in de grafische kwaliteit van de game. Dat is ook terecht; Hyrule heeft er nog nooit zo mooi uitgezien. Dat niet alleen; Hyrule was ook nog nooit zo groot en ook nog nooit zo open. De spelwereld bestaat uit een stuk of acht zones die ieder flink aan de maat zijn. Het deel dat Nintendo tijdens de E3 liet zien - en daarmee het deel waarin we zelf rond konden lopen - is het centrale deel, waar je aan de game begint. Het is de kleinste zone van de game. Alle vergezichten die je tot nu toe op screenshots en video's van de game gezien hebt, komen uit die centrale zone. De zones die daar als een ring omheen zijn gedrapeerd zijn allemaal groter en hebben bovendien een ander uiterlijk - al wil Nintendo over het uiterlijk en de sfeer van de andere zones weinig loslaten.

Golvend landschap

Dit centrale deel is het Great Plateau. Het is een golvend landschap vol groene velden met hier en daar een boom. Zo af en toe wordt het steiler, tot loodrechte rotswanden aan toe. Nintendo heeft de game een opvallende grafische stijl meegegeven. Het landschap heeft iets schilderachtigs, alsof het met penseelstreken op je scherm getoverd wordt. Dat geldt voor zowel de statische als de bewegende delen. Verder zijn er prachtige lichteffecten, die we op de WiiU niet gewend zijn. Die zon die reflecteert op het licht kabbelende water bijvoorbeeld. Breath of the Wild is met gemak de mooiste game die we ooit op de WiiU voorbij hebben zien komen.

Preview The Legend of Zelda: Breath of the Wild


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True